PDA

View Full Version : Golf 2 1.3 > 1.6 aee/abu: Aantal vragen


jorg-maashees
04-07-2012, 21:10
Ik zit eraan te denken om mijn golf om te bouwen naar 1.6 aee of abu motor, inclusief de bijbehorende bak.

Nu heb ik een aantal vragen:

- kan ik de aandrijfassen van de 1300 behouden? ( beiden is dus '' smallblock'' )
- Kan ik mijn brandstofpomp behouden?
- Als ik de kabelboom van een seat ibiza of golf mk3 pak ( de motorboom ) kan ik die zo op mijn zekeringkast pluggen? ( nieuwe type zekeringkast )
- Kan ik een vliegwiel van de nz motor gebruiken, maar wel de aee/abu bak? ( waarom dit vliegwiel, omdat deze lichter is )

De meeste zullen zich wel afvragen waarom deze ombouw? Ik wil graag smallblock behouden, zodat ik deze fusee's en hopelijk de aandrijfassen kan behouden, en ook niet de remmerij om hoef te bouwen en om te keuren.

De bedoeling is wel dat het blokje voorzien wordt van de 3f nokkenas die in mijn nz ligt, en eventueel nog een chip van bolku en een spaghettie.

Alvast bedankt voor de antwoorden. (ps, de search vind wel vragen over ombouw, maar vooral over g60, gti, vr6, 20vt e.d )

:thumbup:

Joris_MK1
04-07-2012, 21:14
Ik wil niet heel impulsief gaan reageren, maar een 1,6 is toch een bigblock en een 1,3 een smallblock?

jorg-maashees
04-07-2012, 21:15
Nope, de abu en aee motoren ( en zo nog wat andere motorcodes ) zijn ook smallblock. Zijn 75 pk, en geleverd in golf 3/ ibiza/ vento / polo

vento tdi
04-07-2012, 21:15
nee hoor, je hebt 1.6 big en small blok.

Joris_MK1
04-07-2012, 21:19
Dan heb ik niks gezegd, weer wat geleerd :)

De Pul
04-07-2012, 21:26
als de bak die je wil gaan gebruiken een '085' is[1 enkele schakelstang]past alles plug en play aan de bak.
kabelboom is ook insteken en ready.
brandstofpomp van nz is zwaarder dan abu dus ja dat is ook goed.
vliegwiel van abu is LICHTER dan nz dus dat heeft geen zin.

Johan1982MK1
04-07-2012, 21:28
Ik vind t wel een leuk projectje, zie je niet veel zo. Kabelboom is plug and play dacht ik met een nieuw type kast. En anders zijnt t maar.een paardraden. Je org. Bak zal ook passen en je eigen assen dan ook.
En ik denk dat t ook nog goed vooruit gaat straks op deze manier.

Bas Oppelaar
04-07-2012, 21:31
Hoi Jorg

Over de kabelboom weet ik niet
Overige zaken wel

Bak van de 1.6 kan je behouden maar daar hoort ook helaas het vliegwiel en
de startmotor bij omdat de uitsparing in je onderblok alleen geschikt is voor een dunne startmotor en niet die dikke bom van je NZ De diepte van je starterkrans is anders , heb al lopen zoeken maar geen dunne startmotoren die verder naar binnen vallen :( Anders had ik m er ook wel opgezet
Verder moet je de rechter bakflens overzetten
En je kan de pomp behouden 1.3 NZ is zwaarder als de ABU
Op t moment dat ik dit typ zie ik dat de pul ook gereageerd heeft , maar moet je helaas ongelijk geven heb dit aan den lijve ondervbonden , het vliegwiel van de NZ is WEL lichter ;) en is dus niet plug and play

De Pul
04-07-2012, 21:41
Hoi Jorg


Verder moet je de rechter bakflens overzetten
waarom :confused:

Op t moment dat ik dit typ zie ik dat de pul ook gereageerd heeft , maar moet je helaas ongelijk geven heb dit aan den lijve ondervbonden , het vliegwiel van de NZ is WEL lichter ;) en is dus niet plug and play
dat van die startmotor wist ik,maar niet van een nz.ik heb deze zelfde ombouw gedaan,en mijn bevindingen staan hierboven....toen ik zag dat het vliegwiel zwaarder was heb ik alles weer teruggezet.toen ik laatst mijn mk1 ombouwde naar aex kwam ik achter het starterprobleem.

Spierings
04-07-2012, 21:50
Toch veel werk voor een klein beetje vermogen winst, maar iedereen heeft hier zijn eigen idee over.

Weet niet hoe je aan de delen komt, maar je zou eventueel een donor kunnen kopen en hier het grotendeel van over kunnen zetten.

De Pul
04-07-2012, 21:52
Toch veel werk voor een klein beetje vermogen winst, maar iedereen heeft hier zijn eigen idee over.

Weet niet hoe je aan de delen komt, maar je zou eventueel een donor kunnen kopen en hier het grotendeel van over kunnen zetten.
ik heb het toen gedaan omdat de lmm van de nz duurder was dan een donor mk3;)en moet zeggen het rijd erg leuk.onderdelen is tientjeswerk,en het blok is lekker licht,dus hij word niks zwaarder voorin.daarbij is zo'n 1.6 levendiger als een big-block 1.6 of 1.8.

Spierings
04-07-2012, 22:00
Zijn inderdaad lekker motortjes,
heeft een golf 1.6 ook al een plus onderstel ?? anders is het helemaal makkelijk om te wisselen

De Pul
04-07-2012, 22:06
Zijn inderdaad lekker motortjes,
heeft een golf 1.6 ook al een plus onderstel ?? anders is het helemaal makkelijk om te wisselen
plus onderstel is 5x100 en grotere spoorbreedte,dus niet voor een 1.6....

Spierings
04-07-2012, 22:10
plus onderstel is 5x100 en grotere spoorbreedte,dus niet voor een 1.6....
Dacht dat sommige 4x100 onderstellen ook plus onderstellen waren ?
Ik lees veel dat je bij b.v. een tdi swap de aandrijfassen en fusees niet kunt gebruiken ivm plus onderstel (is toch ook 4x100).
Dit is de rede waarom ik een ibiza als donor heb.

De Pul
04-07-2012, 22:13
Dacht dat sommige 4x100 onderstellen ook plus onderstellen waren ?
niet dat ik weet zo,maar ik weet dan ook niet alles.weet alleen dat een 1.6 het zeker niet heeft.en een corrado vr6 bijvoorbeeld wel.

jorg-maashees
05-07-2012, 20:25
Heren, Bedankt voor de info al tot zover :thumbup:

Ik wil de 085 bak niet behouden, want ik heb nu een 4 bak ( 084 ) als ik me niet vergis. Ik wil dus graag de abu of aee bak gebruiken zodat ik ook 5 versnellingen heb.

De aandrijfassen van mijn mk2 kan ik behouden voor zover ik uit de antwoorden op kan maken. Echter kan het zijn dat ik een van de flenzen over moet zetten.

Het vliegwiel van de abu/aee kan en moet ik dus behouden. Misschien dat ik deze dan maar af laat draaien. Ik zit eraan te denken ook meteen de kop te laten vlakken. Kan ik meteen de koppakking vervangen. Is het zeker goed + dat ik wat meer compressie krijg.

Kan iemand mij vertellen wat je ongeveer van zo'n kopje af kan draaien?

Maar wel ideaal dat het verder vrij 'plug & play' is. Volgende week maar eens de plaatselijke sloper bellen of hij een compleet blok met bak en kabelboom en computer heb liggen. Zoniet, dan laat ik hem even bellen als hij een 'donor' heeft staan.

:thumbup:

mk2d
05-07-2012, 20:54
Kop kan wel veilig een paar tiende af maar verwacht er niet te veel van, haal er niet te veel af want dan gaat hij makkelijk pingelen, of je kleppen raken de zuiger.

Heb wel eens een aee motortje klaar gemaakt, kop gevlakt, kanalen geflowd, andere nokkenas erin, vliegwiel afgedraaid, spaghetti erop, goed luchtfilter enz, maar het viel mij tegen hing wat beter aan het gas maar ik denk dat het met 5-8 pk extra ophield.

jorg-maashees
05-07-2012, 21:29
Oke, prima. Bedankt. Ik verwacht er ook echt niet teveel van, maar als hij lekker op het gas is is het prima. Als ik echt hard wilde gaan bouwde ik tenslotte ook geen 1.6 in :D

Bas Oppelaar
05-07-2012, 21:50
Bij mijn ABU 1.5 mm gevlakt , en pingelt niet en raakt ook zeker de kleppen niet terwijl ik ook een 268 nokkenstok met meer lift heb :D

Bas Oppelaar
05-07-2012, 21:53
waarom :confused:


dat van die startmotor wist ik,maar niet van een nz.ik heb deze zelfde ombouw gedaan,en mijn bevindingen staan hierboven....toen ik zag dat het vliegwiel zwaarder was heb ik alles weer teruggezet.toen ik laatst mijn mk1 ombouwde naar aex kwam ik achter het starterprobleem.

De Flens van een 5 bak is langer als je deze behoud zit de aandrijfas er vrij strak tussen dus is het raadzaam ove te zetten als je een keer flink inveert vliegen de kogels uit je homokineten je om de oren (was mijn ervaring tenminste :D )

De Pul
05-07-2012, 22:10
De Flens van een 5 bak is langer als je deze behoud zit de aandrijfas er vrij strak tussen dus is het raadzaam ove te zetten als je een keer flink inveert vliegen de kogels uit je homokineten je om de oren (was mijn ervaring tenminste :D )
was dat in een polo dan bas?want ik heb alles goed vergeleken,was exact gelijk.wat ik zeg,zoals het bij mij ging staat in mijn eerste reactie....

Bas Oppelaar
06-07-2012, 17:01
was in een polo ja , Doh ff niet over nagedacht :)

De Pul
06-07-2012, 17:05
was in een polo ja , Doh ff niet over nagedacht :)
;) :thumbup:

jorg-maashees
06-07-2012, 18:56
Oke. Dus in een golf moet het wel gewoon 1 op 1 passen? . Gewoon de Abu 5 bak, met de 1.3 aandrijfassen gebruiken :thumbup: