PDA

View Full Version : Dieselpomp zuigt lucht aan?


Gtsi-R
14-07-2012, 21:27
na de dieselombouw( JB--> SB) bij een golf 1 cabrio ('86) de dieselmotor nu zoeen 12.000 km ingereden. dus word tijd om hem eens een keer bij RDW te schouwen..

maar sinds een paare dagen houd hij af en toe in..
Ik zie dat hij ook flink veel luchtbellen richting de pomp aanzuigt.

dat resulteert in slechter stationair lopen, en inhouden op toeren tot stotteren.

de leidingen zijn vanaf de kleine leidingen die aan de tank zitten compleet naar voren toe vervangen, voor koperen leidingen met voldoende diameter voor zowel de aanvoer als de retour 10 &8mm.
Pompje is er een van Bert. :)

tank zweet wel minimaal iets diesel, maar dat is zo minimaal dat ik de moeite nog niet heb genomen de tank eronderuit te halen. voornamelijk lijkt dit alleen te gebeuren bij een volle tank. alsof de druk niet goed weg kan en hij een beetje schuimt? en dat dat voor zweten bij de aansluiting van de leiding zorgt.

hij deed dit bij een halfvolle tank, heb hem daarna volgegooid en eigenlijk 150km probleemloos gereden, ook geen luchtbellen in de leiding.
maar net nu ik de auto weer weg zet, begint het weer... weer de luchtbellen terug in de leiding. overigens alleen de aanzuigleiding, retourleiding is in orde.

wat kunnen de oorzaken zijn?

ik zie geen zichtbare lekkages bij de aanzuigleiding filter of leidingen.

graag jullie mening !

Audi1981
16-07-2012, 13:44
Aanvoer en retour omgewisseld >?

Gtsi-R
16-07-2012, 15:22
Uhh lijkt me niet, Ik rijd al 1200 km in deze config, en probleem treed ineens op.

kan het zijn dat mijn diesel brandstoffilter verstopt zit / vuil is en hij op een of andere manier daar lucht aanzuigt? lijkt mij sterk, maargoed.

het zijn wel de eerste 1200km geweest met de benzinetank als dieseltank gebruikt..

Gr Roel

Audi1981
16-07-2012, 19:30
Als er nog van die plastic slangen aanzitten naar je pomp toe, die willen wel eens inscheuren bij de aansluitingen...

Gtsi-R
17-07-2012, 16:33
thanks, zal die eens checken.
Het rare is dat hij hier dus alleen last van heeft als hij warm is / +/- 30min gereden heb.

Madge
18-07-2012, 03:14
hij deed dit bij een halfvolle tank, heb hem daarna volgegooid en eigenlijk 150km probleemloos gereden, ook geen luchtbellen in de leiding.

Gtsi-R
18-07-2012, 07:22
Update:

geen lekaage of valse lucht aanzuiging bij de pomp, of bij de doorzichtige leidingen.

maar had er nu totaal 400 km mee gereden, dus tank zoeenbeetje weer half leeg.
na snelweg op gedraaid te zijn, viel het stotteren mee, alleen liep de snelheid snel terug. geen vermogen = geen brandstof..

met 75km/h / plankgas nog net een afrit weten te halen en de tank weer volgegooid.
nu loopt hij weer goed.

dit kan niet anders dan dat het met de tank te maken heeft. verwacht dat er een scheur in de leiding in de tank zit, zodat hij valse lucht aanzuigt, maw, dat hij niet vanaf de bodem aanzuigt.

niemand ooit iets van dit gehoord of meegemaakt?

Melvin
18-07-2012, 08:21
Ik heb nu hetzelfde probleem... al twee keer nieuw filter geplaatst omdat ik vermoedde dat het daarin zat, retourleiding vervangen die was wat oud, nu kijkt alles goed en dicht, maar blijft lucht pakken. Loopt wel en kan er ook even prima mee rijden, maar al vrij snel weer lucht en idd geen vermogen = geen brandstof. Ik volg dit dus even, weet nog niet wat het kan zijn.

Gtsi-R
18-07-2012, 14:34
Hoe zit het eigenlijk in de tank?
tank is nog van de benzine, niets aan veranderd.

Brandstofpomp zat bij mijn weten bij de JB motor op het blok. of zit er bij een Cabrio van 86 altijd een brandstofpomp in de tank>?

Gtsi-R
18-07-2012, 14:36
Ik heb nu hetzelfde probleem... al twee keer nieuw filter geplaatst omdat ik vermoedde dat het daarin zat, retourleiding vervangen die was wat oud, nu kijkt alles goed en dicht, maar blijft lucht pakken. Loopt wel en kan er ook even prima mee rijden, maar al vrij snel weer lucht en idd geen vermogen = geen brandstof. Ik volg dit dus even, weet nog niet wat het kan zijn.


Zo te horen heb jij hetzelde probleem ja.
wat voor een auto betreft het bij jou?

alles lijkt erop dat het brandstofniveau in de tank er iets mee te doen heeft iig.

ik heb nog wel een andere brandstoftank voor een cabrio liggen, welke eerder ook voor diesel is gebruikt in duitsland, daar stond de cabrio waarvan die tank is als diesel op kenteken..
ben van plan om hem te wisselen.

Gr Roel

Neill_s
18-07-2012, 14:55
Ik kan me van een Golf 1 GTI herinneren dat er een soort klein catchtankje tussen je leiding moest (origineel VW, maar meestal verwijderd) omdat anders bij een niet volle tank je geen brandstiof kreeg bij het maken van een bocht. Zou dit hier misschien ook kunnen schelen?

Melvin
18-07-2012, 16:05
Bij mij gaat het om een Golf 1 diesel (originele motor)

Audi1981
18-07-2012, 21:22
Ben haast geneigd om te zeggen dat de opvoerpompen aan hun eind zijn, zitten in de pomp :thumbup:

Melvin
18-07-2012, 21:23
Opvoerpomp klinkt alsof dat in de tank zit, de dieselpomp op het blok zelf zuigt toch gewoon door de draaiende beweging, verder niks toch?

Audi1981
18-07-2012, 21:29
In je inspuitpomp zit een schottenpomp die voor druk in de pomp zorgt, werkt je vervroeging e.d. ook op :thumbup:

Melvin
18-07-2012, 21:30
Die schottenpomp ja, bedoel je dat die defect zou zijn? Kan het me niet voorstellen, hij blijft gewoon aanzuigen, maar een 'station' ervoor lijkt er lucht bij te doen. Of een 'station' daarvoor.. Zsm weer verder zoeken!

Jel Golf 2 GTI
18-07-2012, 21:30
idd dieselpomp zuigt gewoon uit de tank.

Mss dat er iemand tekeningen heeft van de tank hoe deze verschilt in benzine/diesel.

Ik weet dat bij een benzine de pomp in de tank zit en de slangen langsboven de tank in gaan. Deze slangen hangen maar tot de helft van je tank omdat daaronder je pomp steekt. en deze komt tot op de bodem.

Als je de orginele tank incl slangen hebt gebruikt van de benzine dan zijn ze volgens mij te kort om tot op de bodem te zuigen. (ik ga ervan uit de de orginele benzinepomp dan wel verwijderd is.)

Hoe een diesel tank in elkaar steekt weet ik niet aangezien ik nooit een diesel mk1 of mk2 heb gehad.

Gtsi-R
19-07-2012, 13:25
Schottenpomp van de diesel functioneert gewoon naar behoren.
Bij een volle brandstoftank heb ik dan ook het volle vermogen.

er gebeurt echt iets voordat de brandstof bij het dieselfilter is.
Als er bij mij een orginele benzine opvoerpomp in de tank zit, dan is deze niet verwijderd door mij. (mocht hij er in gezeten hebben kan hij door een vorige eigenaar verwijderd zijn.)
AL twijfel ik of dat de JB motor daadwerkelijk bij de golf hoorde toen ik hem kocht.
De JB motor had iig een mechanische brandstofpomp op het blok zelf zitten.

Mijn tank van deze '86 Cabrio is iig niet gelijk aan de golf 1 tank. deze is groter en meer vormming richting de auto.
de golf 1 tank en de hele oude cabrio tank zijn gelijk. en daarbij is de GTI tank weer precies gelijk aan de Diesel brandstof tank. met aansluiting aan de onderzijde als ik alles goed begrepen heb.

dus we hebben hier te maken met hetzelfde probleem bij 2 verschillende brandstof tanks?

Gr Roel

Dokter D
19-07-2012, 17:23
De brandstof wordt van boven uit de tank gezogen.
Het komt nogal eens voor dat de de leiningen binnen in de tank gaar zijn.

Gtsi-R
20-07-2012, 07:29
was dus mijn ingeving. is dit nog te reparen, of kom je niet bij de leidingen?

Melvin
21-07-2012, 16:19
Bij een diesel wordt de brandstof gewoon onderuit de tank gepakt overigens...

*ik heb de tank en filter gepasseerd door de pomp direct uit een jerrycan te laten zuigen en dan is alles muy beuno, geen lucht, perfect. Probleem zit dus of in filter, filterhuis of tank. Stap voor stap ga ik alles vervangen, begin met flexibele slangen onderaan de tank, kan zijn dat daar lucht wordt gepakt. We'll see!

Dokter D
21-07-2012, 18:10
Ja dat kan Melvin maar dit is een benzinetank welke nu dienst doet als dieseltank.

Melvin
22-07-2012, 10:58
Klopt, wilde je de info meegeven om ook bij jou een en ander uit te kunnen sluiten... Ik denk dat jij op zoek moet naar een dieseltank, denk je niet?

Rallyegek
26-07-2012, 12:05
de tank is hetzelfe alleen het flotter is anders omdat hier een pomp inzit voor de benz modellen.

Ik had hetzelfde na de ombouw van een cabrio naar td, het is een tijdje goed gegaan.
Zo ineens begon de auto in de te houden en sloeg dan af, even wachten en dan wou die weer starten en dan kon je weer een stukje rijden.

Vanaf de tank naar de pomp alles vervangen, nog steeds hetzelfde.
Op de aanvoer en retour 2 bar gezet nergens een lekkage te vinden op de leidingen.
Probleen is dus de flotter want zonder tankdop rijden maakte ook niks uit.
Van het flotter hebben we wel de pomp uitgezet. ( benz flotter )

Dus als ik jullie was zou ik het flotter eens vervangen/controleren.
Ik ga met de cabrio voorlopig niet verder omdat deze nu geschorst staat in afwachting van een tdi

Gtsi-R
27-07-2012, 11:03
je zegt het flotter vervangen? krijg je die makkelijk uit de cabrio? ik zag bij de deksel onder de bank namelijk geen schoeven zitten?!.. (of ik ben blind :D )

en zou dat dan theoretisch een wederkerend probleem zijn, dat de flotter niet tegen diesel kan?

ik vind de rotte leiding in de tank ook wel erg reeel namelijk..
maar de vlotter checken is natuurlijk makkelijker dan de tank vervangen lijkt mij.. dus beginnen we daarmee!

Gtsi-R
27-07-2012, 11:05
en zijn de vlotters van de tank eenvoudig uit te wisselen?

iemand ervaring mee?

Gtsi-R
28-07-2012, 11:34
fijn, heb dus 2 tanken, waarvan 1 met brandstofpomp en de ander dus niet, en daarbij is de tank dus anders..

de vlotter uit mijn auto kunnen halen

http://www.volksforum.com/albums/files/6/9/3/9/Photo27-07-12125424.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/6/9/3/9/Photo27-07-12125418.jpg

de leidingen zijn niet echt rot, wel wat aanslag van roest, heb de leidingen even doorgespoten met luchtpistool

uiteindelijk, omdat ik toch een flink dieselfilter onder de kap heb heb ik een klein klepje / kapje van aan de onderzijde van het rode kapje weg gehaald. waardoor hij wat meer vrij kan ademen. na een testrit van 40 km, geen problemen meer gehad met aanzuigen van lucht. denk omdat de slangen er met de rand redelijk makkelijk van de vlotter af te halen zijn, hij daar evt lucht aanzuigt als het het filtertje onderin verstopt zit.

alleen was er een heel klein stukje van het kunstof van de ring afgebroken waardoor hij niet meer vloeistofdicht is.
(zat bij mijn auto, met een ijzerdraadje vast.. dus was al losgebroken, en vandaar dat mijn tank dus licht brandstof aan het zweten was)
Eens kijken of ik het nog even te fixen is. maar denk het niet..

zijn er nog sites waarbij de vlotter inclusief de omsptoten leidingen te koop zijn?

ik kom namelijk alleen maar een vlotter tegen waarbij geen leidingen inzitten..

Gr.

Melvin
28-07-2012, 16:20
Goed bezig, je bent dus al wel op de goede weg!!

Jel Golf 2 GTI
28-07-2012, 17:28
Dat gaat hier nog in orde komen :thumbup:

Gtsi-R
30-07-2012, 07:39
Update:
Tot nu toe weer 150 km gereden, en op wat lekken na door het afgebroken plastic lijkt het probleem weer verholpen te zijn.