View Full Version : vraagje over mijn mk1
vwmk2driver
30-04-2005, 19:57
he mensen.
ik heb dus voor restauratie een golf 1 gekocht.
en nu moeten daar nieuwe scherm in.
dit laat ik doen. en de plaatwerker bood mij 3 manieren aan.
1. overzet plaatwerk er aan lassen
2.overzet plaatwerk er over heen lijmen.
3. overzet plaat in lassen. dus oude weg slijpen en de nieuwe er aan hechten.
volgens hem was optie 2 het beste. aangezien je dan geen last hebt van krom trekken van matrialen en boven dien heb je ok geen vocht openinigen meer waardoor er dus roest kan onstaan.
de meest voor komende is optie 3.
maar hij zij dat dit erg riskant is. aangezien je dan snel last hebt van scheuren van plamuur. door het gaan werken op langere termijn van het plaat werk.
wat raden jullie mij aan??
m.vr.g frank
Optie 2 is voor hem de makkelijkste en snelste manier.................
Optie 3 is m.i. de beste, maar eist ook het meeste vakmanschap...
mee eens, en als het mooi en goed wordt gedaan, heb je helemaal niet veel plamuur nodig.
uhm... lijmen lijkt me een minder goede oplossing als lassen. is niet voor niks de meest voorkomende oplossing. plaatwerk lijmen klinkt een beetje "pimp my ride"
vwmk2driver
30-04-2005, 20:24
hee.
najah dat plaatwerk lijmen. klinkt mij ok niet helemaal bekend in de oren maar volgens hem was dit gewoon ook goed.
en optie 3 is idd de meest voorkomende.
is er misschien iemand hierzo die voor mij dit klusje kan klaren?
ik zou al het oude eruit laten halen en er nieuwe in laten zetten. Dat lijkt mij het best en ook het meest origineel. Als je toch zo goed bezig bent......
Laten lassen!! Ouwe troep eruit en nieuw erin voor het mooiste en origineelste resultaat. Lijmen is de snelste en makkelijkste manier voor hem om geld te verdienen en dan d'rbij "het is toch geen vliegtuig" ??
gr,
Doenja
valt er hier nog wat te plakke of te lijme?
want ik heb me spulle weer bij me!
:D
valt er hier nog wat te plakke of te lijme?
want ik heb me spulle weer bij me!
:D
:D :D :D
ouwe knutselaar :tongue:
Ha Frank,
Ik heb een maand of 3 geleden hetzelfde laten doen, bij mijn golf uit 1979. Zowel binnen als buitenschermen (l+r) waren deels gewoon weggerrot (met dank aan de kunststof overzetspatbordranden :frown: ). Ik heb de zaak zelf uitgeslepen (kon toch niks aan fout :rolleyes: ) en vervolgens is er overzetplaatwerk ingelast.
Als je spatborden nu ziet, is het weer als nieuw. Wel is de zaak strak gemaakt met plamuur, maar van scheuren e.d. geen last (maar moet volgens mij met lijmen ook). Wel al het rotte/verroeste materiaal weghalen !
Dus ik ga als velen hier (uit eigen ervaring) voor optie 3. Succes !
Ben
EditionBlue G60
01-05-2005, 16:45
Hallo
je bepaalt natuurlijk zelf(afhankelijk van je budget) welke optie voor jou het beste is.
maar als je echt passie met je auto hebt en er voorlopig nog lang van wil genieten zonder zorgen om roest en verrotte wielranden/drempels/enz,dan ga je natuurlijk voor optie 3.
ikzelf (ben autoschadehersteller/dikke 6jaar plaatwerkervaring) ga altijd nog een stapje verder met restauratie.
als ik een nieuw wielkastrandje inlas(nooit eroverheen) dan controleer/vervang ik ook het binnenscherm(randje),daarna na het gelaste gedeelte te hebben afgeslepen,vertin ik de lasnaad en vijl/schuur met mn carrosserievijl de plaat zo goed als strak,daarna uitschuren en een beetje plamuren voor de verloopjes(blanke plaat naar de laklaag).
dit is in mijn ogen de beste manier om ingelaste delen perfect af te werken,heb nog niet meegemaakt dat reparatie's die op deze manier zijn uitgevoerd weer zijn gaan roesten bij de lasnaad.
wat vaak het geval is met ingelaste delen en scheuren na een tijdje in het plamuurwerk,is dat de lasnaad niet helemaal 100% is geweest,plamuur trekt namelijk vocht aan(uitzonderingen daargelaten,denk aan alsie plus,staal/alu plamuur),dus als er 1 klein gaatje in de lasnaad zit,dan heb je al gauw dat er vocht naar de plamuur trekt en dan heb je binnen no time scheurtjes/blaasvorming,enz.
als je slecht en te snel gelast plaatwerk hebt,dan is het plaatwerk vaak behoorlijk getrokken/vervormd,gevolg er word dan vaak een veels te dikke plamuurlaag(soms wel 3 a 4 mm of meer) aangebracht om het toch maar weer strak te krijgen.
dikke plamuurlagen gaan altijd nawerken en dan heb je na verloop van tijd uiteindelijk alsnog een bagger reparatie.
dus invormeer goed over hoe er word gerepareerd en wees nu zo slim om niet op een paar centen te bezuinigen,want daar krijg je later spijt van.
over een kleine 2 maand begin ik met mijn golfje 1 diesel te restaureren en zal tegen die tijd een heus live verslag proberen te realiseren(ben alleen niet zo handig met pc's als met plaatwerk).
groeten Hendrik
vwmk2driver
01-05-2005, 21:07
hee hendrik .
heb je even een mail gestuurd.
en mensen is dat aanlassen misschien zelf te doen?
ben redelijk handig met lassen.
gr frank
hee hendrik .
heb je even een mail gestuurd.
en mensen is dat aanlassen misschien zelf te doen?
ben redelijk handig met lassen.
gr frank
Als jij handig bent met lassen is het
uiteraard zelf te doen ;) Ik kan t zelf niet
helaas... Als je maar weet wat je doet zie
ik niet in waarom je t niet zou kunnen...
Maar dat weet jij zelf t beste :)
Black Devil
02-05-2005, 11:40
hee hendrik .
heb je even een mail gestuurd.
en mensen is dat aanlassen misschien zelf te doen?
ben redelijk handig met lassen.
gr frank
Dat lukt jou nooooit hahaha geintje, LASSEN die handel!!
vwmk2driver
02-05-2005, 16:37
het moeilijkst lijkt mij het koel houden van het matriaal zodat het niet krom trekt
erwin 944
02-05-2005, 16:54
oude eruit slijpen en nieuwe inlassen, al de rest is de problemen gewoon wegstoppen en komt op termijn terug (maar dan nog veel slechter)
lassen; punt je deel op enkele plaatsen, daana een tweetal centimeters lassen , een spatie laten , weer lassen, enz...,daarna de opengelaten gedeelten lassen
minder risico op kromtrekken van je plaatwerk
zo doe ik het en geeft een uitstekend resultaat, heb op die manier al plaatdelen van bijna anderhalve meter gelast
erwin
vwmk2driver
02-05-2005, 17:57
oude eruit slijpen en nieuwe inlassen, al de rest is de problemen gewoon wegstoppen en komt op termijn terug (maar dan nog veel slechter)
lassen; punt je deel op enkele plaatsen, daana een tweetal centimeters lassen , een spatie laten , weer lassen, enz...,daarna de opengelaten gedeelten lassen
minder risico op kromtrekken van je plaatwerk
zo doe ik het en geeft een uitstekend resultaat, heb op die manier al plaatdelen van bijna anderhalve meter gelast
erwin
he erwin.
en moet ik dan de nieuwe plaat deel er tegen aan leggen. dus gewoon van gelijke hoogte. en dan zo min mogelijk kier hebben. zon 0.5 mm ofzo
en dan telkens precies op de naad richten en hechten?
zodat de las er dus door heen brand en zeg maar zowel er tussen als er boven op hecht?
want het mooiste is je las gewoon zo te houden zo als hij is en niet afbramen toch? en dan proberen dus zo klein mogelijke en dun mogelijk hechten te geven?
vwmk2driver
04-05-2005, 20:17
nog meer handige tips wat betreft plaatwerk lassen??
Waar ga jij je plaatwerk halen, ben zelf beetje bezig geweest met zoeken. Maar wil graag wat ervaring van mensen horen over bepaalde bedrijven enz.
Heb zelf een paar sites gevonden
golf1onderdelen.nl
euro-autoparts.nl
www.artaparts.nl
maar heb geen idee of deze hetzelfde plaatwerk hebben liggen. Want er zijn wel degelijk prijs verschillen
vwmk2driver
06-05-2005, 15:29
he coen die bedrijven had ik ook en idd verschillende prijsen ik denk dat ik ga voor golf1onderdelen.nl omdat z ok nog wel wat leuke 2 hands onderdele hebben en dan kan ik er gewoon heen rijden is dan goedkoper dan opsturen
MauSeR35
06-05-2005, 19:25
uhm... lijmen lijkt me een minder goede oplossing als lassen. is niet voor niks de meest voorkomende oplossing. plaatwerk lijmen klinkt een beetje "pimp my ride"
pimp myride idee valt wel mee hoor, zijn ook zat vliegtuigen die met plak in mekaar zitten (en lotussen(frame van de elise)) en daar gelden volgens mij nog iets strengere normen dan in de auto..
neemt niet weg dat lassen volgens mij ook gewoon de beste oplossing is..
vwmk2driver
06-05-2005, 22:14
najah mijn baas zij ok al vliegtuigen lijmen ze toch ook dus het zou goed kunnen.
maarjah ik wil het gewoon laten lassen.
is er misschien iemand hierzo die voor mij nieuwe schermen wil in lassen? maakt niet uit waar je woont laat maar wat horen.
m.vr.g frank
MauSeR35
08-05-2005, 18:35
kan niet lassen, maar ik zou aan je carros ook gewoon traditioneel doen.. of je moet heel je auto zo op gaan bouwen ofzo..
vwmk2driver
11-05-2005, 11:41
na het strippen en demonteren van de golf ben ik er achter gekomen dat het een ex sachade auto is. en er heel veel werk ( te veel ) om hem als restauratie te gebruiken.
weer in elkaar zetten en verkopen doei k ok niet want het is gewoon geen frisse auto.
dus ga nu op zoek naar een andere 1. heb er al 1 op het oog de gene die ik eigenlijk als eerste instantie zou kopen.
maar denk wel dat ik het lassen in der tijd zelf ga doen. je moet alles een keer gedaan hebben natuurlijk.
en straks heb ik een kaal carros over van de mk1 kan ik daar moooi op proberen.
Ai, dat is jammer. aan de andere kant heb je nu een mooi stel onderdelen liggen die je weer kan gebruiken voor de andere. :D
Trouwens, als je de carrosserie verder niet meer gebruikt...
Zou ik de motorsteun rechtsvoor (bijrijderskant) van je kunnen kopen?
Als je deze, met het stuk plaatwerk waar hij aan zit, er voor mij uit zou kunnen slijpen, heel graag!
gr. Pim
vwmk2driver
11-05-2005, 22:44
hee pim.
inprincipe was dit wel mijn bedoeling. heb zon beetje de reparatie onderdelen gezien op diversen site's
en die steunen wil ik er wel uit zagen.
zaag ook het voor front er af en de spat schermen vooraan aan de binnen zijder zeg maar.
en de motor steunen kunnen er ok wel af.
ik lat het je wel weten wanneer het zo ver is.
want hoe het nu allemaal gaat lopen is nog niet zeker. dat hij weg gaat dat is wel zeker.
maar welke er nu bij komt daar ben ik nog niet over uit.
wil gewoon een nette 1 nu hebben mag wel wat werk hebben maar niet veel.
gr frank
Hey Frank,
Als ik die steun van je zou kunnen overnemen heel graag. Enne je zegt zagen maar als ik jou was zou ik een slijptol kopen. Werkt een stuk sneller :D
gr. Pim
vwmk2driver
12-05-2005, 16:59
hee pim.
haha vinger zaag he haha
maar idd een slijptol gaat snel.
gr frank
Nog een vraagje, is de uitlaatuitsparing nog in goede staat en zo ja, zou ik die ook over kunnen nemen? :)
gr. Pim
vwmk2driver
12-05-2005, 19:51
nee die is juist helemaal verneukt.
alles wat achter de deuren zit is zon beetje naar de klote. behalve waarschijnlijk de randen van de achterste zij raampjjes.
bedom schermen binnen schermen alles is rot
Dat is niet zo mooi, voortaan beter opletten als je een MK1 koopt he :P
vwmk2driver
13-05-2005, 20:21
he jongens ik zit nu in twijfel.
ik heb dus een golf 1 en het volgende moet er aan gedaan worden om hem weer knap te krijgen.
2 nieuwe achter schermen + binnen schermen.
in de bodem plaat rondom de reserve wiel bak zitten wat rotte plekken.
de reserve wiel bak zelf is rot. nieuwe delen in lassen dus.
linker koker balk terhoogte van de achter as moet vervangen worden.
en op de c style dus dat staal gedeelte aan e binnen zijder waar dus normaal de hemel zit moet wat gelast worden i.v.m roest.
links in de dorpel binnen zijder zit en rotte plek
en nog wat meer plekjes.
wat zou ik doen een andere nette kopen of toch mijn tijd en geld in deze kopen.
aan de ene kant denk ik als je dan alles weer netje hebt na heel veel werk dan heb je wel eer van je werk.
maar aan de andere kant denk ik je kan ook een knappere kopen end an misschien 2 schermen vervangen en nog misschien wat roest plekken en dan gewoon spuiten enzo.
wat zullen jullie doen?
ik heb et ook gedaan en het viel mij ook tegen toen ik em helemaal gestript had.... niet qua roest... maar qua geld wat alles zou kosten..
ik heb zoveel mogelijk verkocht en een rijdende golf 1 gekocht.. heb er nooit spijt van gehad...
vwmk2driver
13-05-2005, 21:34
ja ik twijfel hier dus tussen.
wil gewoon een restauratie project beginnen.
en wil een mk1 hebben voor de hobby er dus bij.
maar ik weet niet of het nu en goed begin is zo.
je hebt erg veel werk.en omdat ik nog niks geen ervaring heb met plaat werk lassen enzo is het een hele uitdaging.
maarjah een golfje er bij kopen kost ook weer een hoop en daarvoor kan ik misschien ook net zo goed plaatwerk delen kopen en die op deze lassen
MauSeR35
17-05-2005, 10:57
als je het toch voor de hobby er bij doet zou ik er gewoon aanbeginnen, je kunt het toch op je gemak doen? als t niet lukt kun je altijd nog extra hulp zoeken. als je er nooit aan begint leer je t nooit, zo kun je het ook zien!
vwmk2driver
17-05-2005, 13:20
ja idd zo is het ook. bedankt voor de goede moet mannen
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.