Log in

View Full Version : G60 koppakking afmetingen?


Sven-GTI
06-08-2012, 09:12
Omdat ik het via m'n vriend google nergens kan vinden...

Weet iemand exacte dikte van een G60 koppakking. (In platgedrukte toestand natuurlijk).
Ik ben bezig met een ABF blok opbouwen en blijkbaar past een G60 koppakking hier ook tussen. Deze zijn sterker?? (heb ik me laten vertellen)

Maar ik wil dus de dikte weten om mijn compressieverhouding uit te rekenen.
Ik heb orignele ABF koppakking en die is (in platgedrukte toestand) 1,5mm dik.

Ik wilde er eerst gewoon 1 bestellen maar omdat ze het dubbele kosten van een orignele ABF koppakking :eek: wilde ik eerst even meer info.


Misschien heeft iemand hier meer info voor mij over de G60 koppakking en of het wel degelijk past op een ABF, desnoods met kleine aanpassingen.

Sven-GTI
06-08-2012, 17:48
Even ter extra info:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FLEIDSDS.jpg

Zoals ik in het eerste opzicht zie zou het gewoon moeten passen, de cilinder diameters zijn van beide pakkingen gelijk. Het gaat mij alleen om de dikte...

Maar waar zit nog meer de verschillen in per koppakking? Want het prijsverschil is behoorlijk, dus zijn de G60 pakkingen ook sterker dan?

De Pul
06-08-2012, 17:57
boring abf: 82,5mm
boring g60: 81mm
is dus niet hetzelfde;)

Sven-GTI
06-08-2012, 18:27
Dat is de boring van de cilinder, maar ik heb het hier over de koppakkingen.

De boring van de koppakking is (blijkbaar via verschillende aanbieders) bij allebei gelijk en dat is 83mm.

Alleen het gaat mij over de dikte waar ik niets over kan vinden + wat nu verder het verschil is. Want ik heb bij een aantal bedrijven geinformeerd en de G60 pakking is 2x zo duur..

golf mkII 16v
06-08-2012, 21:07
Staal voor de G60 = 1.5mm kost bruto 85 euro
Staal voor de ABF= 1.65mm kost bruto 60 euro

Sven-GTI
06-08-2012, 21:38
Dat zijn veel mooiere prijzen dan die ik heb doorgekregen ;)

Maar dan denk ik dat ik voor de G60 ga. Zo ver ik zie zijn ze hetzelfde en zoals ik al zei: volgens de automaterialen zaak zijn bij allebei de pakkingen die cilinderdiameter 83, dus dat zou moeten passen?

De Pul
06-08-2012, 21:48
Niet verkeerd bedoeld maar ik zou me niets op de mouw laten spelden door iemand van een automaterialenzaak.er is nl niks sterker aan.daarbij is de boring in de pakking echt niet hetzelfde want dan zou ie binnen notime lek zijn.is zo ontwikkeld dat als je de kop aantrekt de cilinder zo goed als glad loopt tegen de kop aan.dit om de verbranding daar te houden waar je hem hebben wil,recht boven op de zuiger.

Sven-GTI
06-08-2012, 22:18
Kijk hier heb ik iets aan!:D
Dankjewel, want ik was bijna zover om een G60 koppakking te bestellen.

Ik bestel dan wel gewoon de stalen koppakking van een ABF. Ik heb pas mijn kop laten reviseren en toen dus ook een nieuwe koppakking en kopbouten gestoken. Ik meet met mijn (gekalibreerde) mitutoyo schuifmaat een dikte van 1,5mm wanneer deze helemaal is platgedrukt.

Kopbouten kun je sowieso niet herbruiken toch? Ook al zijn deze nog maar 3000km oud?

De Pul
06-08-2012, 22:26
Voorschrift is vervangen,ik zou het er niet op wagen.

Sven-GTI
06-08-2012, 22:54
Het zijn volgens mij ook rekbouten (middenstuk is soort spiraalvorm) dus denk dat ik ze dan maar vervang, zou zonde zijn om hierop te bezuinigen.

Maar bij deze is alles duidelijk geworden, weer iets bij geleerd vandaag :D

sampo11
07-08-2012, 11:39
zijn idd rekbouten ja dus zeker vernieuwen.
Maar als je een sterkere koppakking wil kan je ook een pakking bij bijv. Biesheuvel bestellen.
Deze hebben Spesso, welke sterker is.
Hadden ze geloof ik ook 2 diktes in.
Deze heb ik destijds op de 16V-G60 gebruikt.

EnVeeZee
07-08-2012, 13:50
Ik gebruik ARP kopbouten voor m'n nieuwe motor > die kan je hergebruiken.

Sven-GTI
07-08-2012, 17:14
Ik heb alles besteld bij m'n 'vaste' automaterialen zaak.

Gewoon de meerlaags stalen ABF pakking (ipv de zachte) en nieuwe kopbouten.
Kan ik van het weekend beginnen om m'n blok weer langzaam in elkaar te zetten.