View Full Version : TDI spaghetti
Ben eindelijk weer verder met mn Passat 32b TDI project!!
Nu wil ik de originele dieselboom houden, en ernaast een gesnoeide TDI boom hebben. Die TDI boom moet eigenlijk alleen + en aarde krijgen denk ik, en dan gewoon lopen.
Ik heb al een computer vrij van startonderbreking!
Nu zit ik een beetje te denken wat ik mag snoeien, want er loopt nogal wat door mn audi 80 TDI kabelboom.
Benodigde draden:
-Gaspedaal
-Kruksensor
-Pomp
-Verstuiver
-LMM
-N75
-luchttemp (in IC-buizen)
-druk (slang vanaf IC)
Draden wegknippen uit TDI boom:
-gloeiers, 12V naar zekeringkast
-Tempsensoren water
-Oliedruksensoren
-Snelheidssignaal
-Alle aansluitingen zekeringkast etc
-Contactslot
Op de dieselpomp van de TDI zit geloof ik zo'n zelfde afsluiter als op een gewone pomp, beter om die op mn dieseldraadboom aan te sluiten op de zwarte draad?
Zie ik wat over t hoofd? Zal vanavond wat plaatjes zetten van de draadboom.
Hier wat plaatjes zoals het er nu bij ligt:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1845.JPG
plus, dynamo en starter zitten in D-draadboom, wegknippen?
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1846.JPG
kan ik gloeiers voor TDI gewoon bedienen met een D-relais? want ligt er ook al in :)
watertemp/oliedruk wegknippen? Nodig voor TDI-sturing??
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1847.JPG
vraagteken kan verstuiver zijn bedenk ik me nu!
voorverwarmers wil ik eruit laten, lijkt me zo'n gedoe, en niet alle TDI's hebben het, dus waarom zou ik t wel doen?
en dan nog een onbekende stekker...
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1848.JPG
Het computereind van de boom, met gaspedaal erbij, en een onbekende stekker...
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1849.JPG
het zekeringkastgedeelte. niet inplusgbaar op Golf2-kast, want komt uit een audi80...
er zitten losse relaisdragers aan, en nog veel meer onzin.
Eigenlijk wil ik hier dus alleen maar 12V en een aarde overlaten. Of moet ik meer draden hier laten uitsteken om de TDI te kunnen gebruiken?
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1850.JPG
De moteur! al dynamodrager/motorsteun van een audi80 eraan! morgen weer verder!
Op t oog is de motor goed onderhouden, ook niet aan gesleuteld, alles voelt goed. stand onbekend. Wat wel opvalt is dat de riem en spanrol er nog goed uitzien (http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1850_original.jpg) . Denk dat ik ze toch voor de zekerheid ga vervangen.
Is dat zelfde werk als met diesel? Gewoon markeren en vervangen? :)
oh nog een vraag, het zwarte kastje op de pomp, met de draad eraan... kan je die loshalen zonder dingen te slopen? Ik heb een andere pomp met stekker die op mn draadboom past. De stekker op dit blok past niet.
Dus of zwarte kastje wisselen, of stekker afknippen en verbindsnoertje maken.. :)
Spierings
06-08-2012, 17:32
Zou zelf gewoon de TDI kabelboom gebruiken en niet 2 kabelbomen door elkaar, zo voorkom je een hoop storingen en onnodig dingen uitzoeken.
Je kunt beter kijken naar de TDI kabelboom en deze zo kaal mogelijk zien te maken, is ook minder werk.
TDI heeft een snelheidssignaal, temperatuurvoeler waarde nodig en daarnaast signaal koppeling en rem pedaal,
Dokter D
06-08-2012, 17:37
Gooi de kabelboom gewoon over het blok heen, dan wijst alles zich vanzelf :thumbup:
Zou zelf gewoon de TDI kabelboom gebruiken en niet 2 kabelbomen door elkaar, zo voorkom je een hoop storingen en onnodig dingen uitzoeken.
Je kunt beter kijken naar de TDI kabelboom en deze zo kaal mogelijk zien te maken, is ook minder werk.
TDI heeft een snelheidssignaal, temperatuurvoeler waarde nodig en daarnaast signaal koppeling en rem pedaal,
Snelheidssignaal niet nodig, koppeling en rem heb ik weg laten schrijven uit de computer.
Waarom heeft ie temperartuur nodig?
Probleem met deze draadboom is dat ik m dan wel weer moet omstekkeren naar oude zekeringkast, omdat ie niet op golf2 nieuwe zekeringkast past. Dan houd ik liever mn huidige boom met deze er kaal naast.
Gooi de kabelboom gewoon over het blok heen, dan wijst alles zich vanzelf :thumbup:
Het aansluiten op blok zal goed gaan! Maar het gaat er juist om of ik gewoon alles weg kan knippen, of dat ik misschien domme dingen ga doen.
Wie weet zeker of de TDI computer watertemp/oliedruk nodig heeft? Of je kan gloeien met een gewoon dieselrelais, en of je dus de computer kan laten lopen op 12V en aarde? Wie heeft ervaring met stand-alone tdi draadbomen?
Spierings
06-08-2012, 21:38
Snelheidssignaal niet nodig, koppeling en rem heb ik weg laten schrijven uit de computer.
Waarom heeft ie temperartuur nodig?
Probleem met deze draadboom is dat ik m dan wel weer moet omstekkeren naar oude zekeringkast, omdat ie niet op golf2 nieuwe zekeringkast past. Dan houd ik liever mn huidige boom met deze er kaal naast.
Meestal wordt hij ook temperatuurafhankelijk bijgeregelt.
Zou zelf de pedalen er weer in schrijven ;) Is wel zeker zo goed voor de koppeling.
Vaak is er een koppelbegrenzer als het pedaal ingedrukt wordt waardoor de koppeling minder te voorduren heeft.
Ik denk dat omstekkeren (en minder storingsgevoelig) minder werk is als wat je nou aan het doen bent
Naar mijn weten gaat de oliedruksensor direct naar het instrumentenpaneel, dus heb je deze niet direct nodig.
Als je een stroomloopschema hebt zul je een heel eind kabels weg kunnen strepen.
Heb het beetje uitgevogeld!
Hij gebruikt inderdaad de watertemperatuur! Maar als die wegvalt, gebruikt hij een standaardwaarde zonder verdere consequenties.
De golfmotor heeft een voeler (G62) met 4 pinnen. Kan het zijn dat er 2 zijn voor de ecu, en 2 voor de cockpit? Wie o wie?? :)
De audi 80, waar ik de draadboom van heb, gebruikt 2 sensoren met beide 2 pinnen. Zelfde idee dus. Eentje op de kop naar de pomp, eentje op de kop naar de verwarming, net als gewone dieseltjes.
En interessante kost!!
http://www.filestube.com/4WXKakycIBj7XprvJH2svI/Vw-1-9-Tdi-Motor-01.html
Spierings
07-08-2012, 11:43
De golfmotor heeft een voeler (G62) met 4 pinnen. Kan het zijn dat er 2 zijn voor de ecu, en 2 voor de cockpit? Wie o wie?? :)
Dat is meestal wel het geval ;)
Ok! maar waarom heeft een oude diesel dan 2 watervoelers eigenlijk?
En die zijn maar met 1 draad, wat doen? golf ding laten zitten en voor ECU gebruiken. En dan een passat voeler erbij voor de cockpit in de oude, blijvende, bedrading?
ik vind het gewoon leuk om een ecu-boom ernaast te hebben. Zo kan je ook weer makkelijk terug naar gewone diesel als je wilt, bijvoorbeeld als de TDI motor ruk blijkt!
Spannende update, het lijkt erop dat de Audi80 een andere pinbezetting in de 68-polige stekker heeft dan de Golf. En ik heb een golf computer ('GG') en een audi draadboom...
Dus, welke stekkertrekker heb ik nodig voor de ECU-stekker? Dan moet ik morgen met studie alle draden gaan omgooien :D En ze hebben ook nog eens een andere kleurstelling, dus moet per sensor de draden volgen en op de juiste plek insteken, poe!
Ok! maar waarom heeft een oude diesel dan 2 watervoelers eigenlijk?
En die zijn maar met 1 draad, wat doen? golf ding laten zitten en voor ECU gebruiken. En dan een passat voeler erbij voor de cockpit in de oude, blijvende, bedrading?
ik vind het gewoon leuk om een ecu-boom ernaast te hebben. Zo kan je ook weer makkelijk terug naar gewone diesel als je wilt, bijvoorbeeld als de TDI motor ruk blijkt!
Een voor je voorgloei systeem en 1 voor je temp op dashboard .
Je maakt het jezelf wel makkelijk zeg :D
Is het niet makkelijker om er een Golf kabelboom in te leggen?
vwmk2driver
09-08-2012, 06:11
Gewoon de tdi kabelboom gebruiken, uiteraard heeft de computer nodig wat hij meet.
Dacht je anders dat ze dat er voor de grap op maken affabriek ?
verstuivernaald sensor heeft hij nodig om de vervroeger af te stellen, krukas sensor en temp sensoren zijn ook belangrijk.
Je maakt het jezelf wel makkelijk zeg :D
Is het niet makkelijker om er een Golf kabelboom in te leggen?
Dan moet ik alle kabels verlengen omdat mijn motor in de lengterichting ligt... Dus dat is ook geen feest. Op deze manier houd ik alle kabels tenminste onbeschadigd!
dennis20vt
09-08-2012, 13:56
golf ding laten zitten en voor ECU gebruiken. En dan een passat voeler erbij voor de cockpit in de oude, blijvende, bedrading?
Misschien wel de handigste oplossing omdat de sensoren niet precies hetzelfde werken. (geven bij gelijk spanning andere waardes!)
Je kan ook de 4-polige G4 sensor voor tellerhuis gebruiken, alleen dan moet er een weerstand in tussen sensor en tellerhuis.
Misschien wel de handigste oplossing omdat de sensoren niet precies hetzelfde werken. (geven bij gelijk spanning andere waardes!)
Je kan ook de 4-polige G4 sensor voor tellerhuis gebruiken, alleen dan moet er een weerstand in tussen sensor en tellerhuis.
Ik heb de audi 80 sensor met 2 polen nu erin, die geeft iets aan de computer. Dan zat er nog een 3polige sensor, maar die draden gingen allemaal naar de zekeringkast/dashboard.
Die met 3 polen is weg, een oud dieselpijpje naar de verwarming met een oude sensor, en dan nog zo'n pijpje tussen de waterslang beunen voor de laatste sensor. Die pijpjes zijn wel te vinden! :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.