PDA

View Full Version : Teleurstelling Continental banden


SciroccomTDI
08-08-2012, 07:15
Beste mensen!

Toen ik mijn Scirocco heb gekocht, zaten er 13x5.5 ET38 stalen velgen op,
met geen idee hoe oude versleten Hankook winterbanden 175/70 - 13

Met die banden heb ik ook in de zomer gereden, toen was de auto inmiddels mTDI, en mijn verbruiksrecord was 1 op 24.3, en 1 op 22 was gewoon makkelijk haalbaar.

Nou heb ik sinds kort de Renault velgen 15x6.5 ET36, je zou zeggen "lichtmetaal", maar toch 9 kg per stuk die krengen..

met Continental ECO-blabla 175/55 - 15 bandjes.. waar heel groot op staat "saves fuel, reduces CO2 emission "...

Ik had eerst wat problemen met die wielen (moesten alle 4 gericht worden, en de naafgaten waren verbeund :screwy: ), dus reed ik op de steelies rond..

Maar nu heb ik die wielen al een paar tankbeurten er op zitten, en blijkt mijn verbruik naar 1 op 20 te zijn gestegen...

Ik controleerde de bandenspanning, deze bleek 1.8-1.9 Bar te zijn.
De banden zijn lichtelijk getrokken, dus dat vond ik te weinig.
Rijd nu op 2.5 Bar.. maar kan niet zeggen dat het veel beter is geworden.

Wie heeft er een vergelijkbare ervaring?

Audi1981
08-08-2012, 07:40
In theorie ben je in afrol omtrek slechts 0,3% verminderd (van 180,7 naar 180,17cm) maar door je verbreding van 5,5J naar 6,5J ga je nog wat extra achteruit. Ik zou voor 175/65-15 gaan om dat te compenseren.

M1974
08-08-2012, 07:50
Ja wel vergelijkbare ervaring hier.
Mijn dagelijks vervoer, Seat Leon TDI doet op zijn winterbanden lichtmetaal 195/65/15 ook makkelijk 1:20 gemiddeld genomen (als je ernaar rijdt is 1:23 ook goed mogelijk).
Op mijn zomerwielen met 225/45/17 haal ik "slechts" 1:18 gemiddeld genomen.

De rolomtrek van mijn zomerwielen is iets groter en ze zijn ook gewoon zwaarder. Om deze rond te krijgen kost gewoon meer kracht, dus een hoger verbruik.

Is jou rolomtrek wel gelijk? Want als het verschil alleen in het gewicht van de velg/band combinatie zit, lijkt me dat voor mijn gevoel wel veel.

Audi1981
08-08-2012, 08:35
Vergeet daar het verschil in breedte en dus luchtweerstand niet ;)
De TS is gelijk gebleven qua breedte en heeft toch een ander verbruik, dit lijkt me vooral in de afrol omtrek te zoeken.
Één voor één uitmeten onder de auto en je hebt je verschil te pakken, 10% verbruik is misschien maar een paar centimeter afrol omtrek, die procenten kan je niet tegen elkaar wegzetten.

SciroccomTDI
08-08-2012, 08:49
M1974, Je zomerbanden hebben (theoretisch) een 30mm breder loopvlak, dat is best veel? In mijn geval is het (theoretisch) hetzelfde gebleven.

Audi1981, ik ben het met je eens over de rolomtrek. Aan de hand van mijn snelheidsmeter kan ik vertellen dat het in praktijk niet veel scheelt: 130 op teller is 122-123 op TomTom, dat is zowel met winter als zomerbanden bijna hetzelfde.

175/65 - 15... dat is best grappig, dat had ik namelijk eerst geprobeerd. Met die banden kreeg ik de wielen domweg niet in mijn wielkassen voor. Achter lukte het, zag er trouwens echt vet uit.. maar voor gewoon niet, zelfs niet na verhogen van de auto: het paste niet in de "lengterichting" van de wielkas, liep aan met sturen en zo. Om de hoogte mee te krijgen moest de auto best drastisch verhoogd worden, dat was ook niet mijn bedoeling.

Daarom heb ik die banden toen geruild voor de huidige.

Ik zat te denken over de aerodynamische eigenschappen van de velgen.. maar dat zou ik al moeten simuleren of zo, ben er nog niet aan toe gekomen. "op het oog" zou je zeggen dat ik nu vrij "gesloten" velgen heb, redelijk vlak, in tegenstelling tot de stalen velgen. Breedte van de wielen speelt natuurlijk ook mee..

Maar je zou toch niet verwachten dat het zo veel kan schelen?

Betere vergelijking zou zijn met ook de Conti's in de maat 175/70 -13, maar ja..

Zollie
08-08-2012, 09:31
Breedte doet misschien wel meer dan je denkt. Ik ben geen echte expert op dat gebied, maar draaiende wielen hebben een enorme invloed op de totale luchtweerstand van de wagen.

In de formule 1 zijn wielbedekkingen verboden simpelweg om niet nog meer trucs te verzinnen om de luchtweerstand omlaag te brengen. Nu proberen ze met de voorspoiler luchtstromen te maken die een wielbedekking simuleert. Neemt niet weg dat de bijdrage aan de luchtweerstand van de wielen nog zo'n 40% is!