View Full Version : 32b TDI project :)
Ik loop al 2 jaar met het plan, een deel van de onderdelen zijn ook al ruim 2 jaar in huis...
Mei 2010: Audi80 kaalgeplukt voor de lengterichting-TDI delen
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klein1.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klein2.jpg
Ik dacht dat de motor ook zou passen, maar helaas... De bevestigingen voor de motorsteunen zijn verkeerd... Dus keuze tussen lassen of golfblok en origineel bevestigen, ik heb t laatste gekozen!
Alweer ruim een jaar heb ik een station staan in mooi monacoblauw, enkel deukje enzo, maarja... 1981 is alweer een tijdje terug :)
Zo vond ik de station op internets (leboncoin.fr)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/DSC01805.jpg
Even later in de tuin, lekker op de gok gekocht en laten ophalen. Voor dat geld (transport incl!) vind je op MP nog haast geen slopert...
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1550.jpg
Alles zat er los in... scheelt demonteerwerk :D en alles blauw, leuk!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/kleinIMG_1628.JPG
Staat m wel leuk dit :)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/kleinIMG_1637.JPG
Toen kwam werk weer in de weg, en verhuizen, geen weekend vrij van mn vriendin ;) en de winter en ga zo maar door...
Nog eens een 1Y opgehaald, wat aan geklust en toen wisten we zeker dat je een 1900D blok in een 32b krijgt. De 1900D loopt wat knikkerend dus verstuivers moeten vervangen. Eigenlijk had ik meer zin om eindelijk het TDI-project weer te beginnen.
Met een maat van me gewoon naar de sloop gereden en een motor gehaald, helaas geen garantie of km-stand, maarja, wat moet je op marktplaats geloven? :)
Deze mag er dus weer uit!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0093.jpg
Jammer van t werk, maar als iemand m wil kopen, PM gerust! Is helamaal klaar om in je Passat te lepelen, ff andere 130bar stuivertjes erin en hij zal weel lekker lopen!
TDI kaalgeplukt en audi 80 (donor ivm lengterichting) dynamo erop
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1850.JPG
En natuurlijk dat wat je gratis bij TDI krijgt...
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1849.JPG
Hier is nu alleen 12V en massa over :D
Alle audi80 delen op het gescoorde Golf blokje schroeven, waaronder het pannetje :)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1859.JPG
Turbo etc (spelingsvrij, de audi had 170d erop staan!)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1864.JPG
Als iemand trouwens kan vertellen hoe je dit armpje afstelt... Ik heb m met een klein beetje voorspanning erop, maar is dat goed? Gewoon beetje spanning dat ie dicht zit?
En niet veel later is het pakketje klaar voor inbouw!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1870.JPG
Nog ff met een stapel oude waterslangen en klemmen beziggeweest om de warmtewisselaar erin te krijgen, de slangen voor passat/audi zijn niet meer te krijgen helaas...
There goes nothing!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1875.JPG
Point of no return ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1876.JPG
Hoorde klachten over schrapen met de originele uitlaat, van de ernstig lage Santana met deze pijp. Maar mijn blok is iets hoger, en de wagen ook. T valt me alles mee, niets meer aan doen!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1877.JPG
Audi 80 zal hier geen scherm hebben gehad... Maar ik zal een klein stukje moeten slijpen om de LLK op de originele plek te krijgen, mooi werk, mast wel gewoon met orgi buizen en ophangbeugels!!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1879.JPG
De 80 had ook stuurbekrachtiging, dus gelijk ook het stuurhuis gewisseld. Helaas geen stuurpen erbij, dan maar meten en beunen, waaronder het aanpassen van een originele stuurstang (rechts) zodat ie aangeschroefd kan worden op het blokje!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1873.JPG
Morgen meer plaatjes, staan op mn tel, geen zin meer op erop te zetten :)
Ik heb die stuurstang ook aan moeten passen voor Arne toen ik daar de GTD in heb gelegd.
http://www.zwalve.eu/d/6488-2/CIMG2602.JPG
http://www.zwalve.eu/d/6491-2/CIMG2603.JPG
http://www.zwalve.eu/d/6494-2/CIMG2604.JPG
http://www.zwalve.eu/d/6521-2/CIMG2626.JPG
Dokter D
12-08-2012, 09:55
Gaaf project zo :thumbup:
Heb je bij de passat geen ruimte voor de radiateur om de intercooler te plaatsen?
Dan hoef je ook geen gaten te maken.
Gaaf project zo :thumbup:
Heb je bij de passat geen ruimte voor de radiateur om de intercooler te plaatsen?
Dan hoef je ook geen gaten te maken.
Ik vind het wel sjiek om de originele 80 cooler te gebruiken met slangen. Hoef ik niets te kopen/knippen/plakken :)
En je slijpt alleen een loos stukje plaat weg, onder de balk.
Kabeltje van telefoon is even zoek helaas :) Vanavond nog wat plaatjes, en dan mag ik helaas zaterdag pas weer aan de slag, werk is weer begonnen :(
Draadjes uitgepakt...
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0110.jpg
Beetje snoeien en weer begonnen met terug inpakken :)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0121.jpg
Simpel beugeltje gemaakt voor het gaspotje, te monteren aan een M8 bout van de rembekrachtiger. Op de plaatjes nog even vastgebonden, maar heb het pedaal al afgeslepen en wil m ergens laten afdraaien naar 6mm en schroefdraad op het bovenste deel. Dan kan t haakje erover en zit t knap!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0113.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0114.jpg
Radiateurkap een beetje uitgeslepen, anders kon t waterpomptandwiel er niet tussen
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0115.jpg
Tankje stuurbekrachtiging moet nog een beugeltje bij. En draadboompje gemaakt naar dynamo/startmotor. Inclusief W-signaal!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0119.jpg
Waterbak in verse strijkkit gezet. 32b lekt vaak in deze omgeving... Ook de doorvoer voor kabel van sluitmechanisme motorkap voorzien van vers rubbertje en klodder strijkkit!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0120.jpg
(let niet op t beunbeugeltje voor expansievat ;))
Links TDI, rechts TD. Verschil in diameter en nog een afstand te overbruggen. Wie kan dit aan huis maken? Dus de TD pijp verlengen tot de voorpijp? Bert, had jij dit ook bij de passat van Arne??
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0116.jpg
Zaterdag mag ik weer klussen, dan weer update!!
Mk1driver
14-08-2012, 17:04
Leuk project Zollie :thumbup:
Gaaf! Erg leuk project. :) Kan het waarderen dat je iig. probeert om niet teveel te 'verprutsen' aan de 32B, zodat het allemaal ori is/lijkt. En, ook altijd interessant om te weten/zien/lezen waar je dan allemaal toch weer effe tegen aan loopt. Je verwacht het soms niet, want de motorruimtes lijken in de basis zo veel op elkaar.
Wat voor versnellingsbak heb je erin? Een lange 1800 32B bak of de bak van die Audi?
Audi1981
15-08-2012, 22:56
Die voorpijp blijft een nekkenbreker als je gaat verlagen, vraag maar aan GJ die mijn Audi GTD overnam :D
Ziet er hier allemaal goed uit trouwens :thumbup:
Ik gebruik inderdaad een 2N bak van een 1800 32b motor! Voor de TDI bak zou je toch veel moeten aanpassen weer. Zat even te kijken, maar de 2N bak is toch over het geheel een stuk korter dan een TDI bak uit een golf bijvoorbeeld. Nouja, hij wordt ook niet ingezet om 170 te rijden gelukkig :)
De voorpijp lijkt nu netjes uit te komen, en de auto ligt al op gewenste hoogte, iets lager dan origineel. Gaat dus niet schrapen denk ik. Wat wel een leuke wordt is de intercooler, die komt ongeveer even laag, maar wel direct onder de neus dus... We zullen zien!
Die downpipe komt nu wat mooier uit omdat zo'n TDI blok hoger is he :)
Vandaar dat ie in de Santana idd af en toe de grond raakte :D
Wij hebben voor de Santana toen ook een stukje op maat moeten maken, maar wij hadden gewoon een brug en een lasapparaat tot onze beschikking.
Ja, ligt inderdaad wat hoger, ik ga er in elk geval niets aan doen, lijkt me al genoeg gedoe om de middendemper te verlengen naar de voorpijp... Kennis met brug&las zit op uur rijden, moet eens iemand vinden die dat aan huis kan doen, zitten hier liefhebbers die zoiets voor een kop koffie en wat vergoeding ondernemen?? :D
In een vrij uurtje vanmorgen even de verlaten (bijna-weekend) werkplaats op het werk opgezocht en een draadje getapt in het gaspedaal. Kan ik mooi het touwtje van het gaspotje bevestigen! Gewoon een M6 boutje nemen waarbij op de eerst 5mm geen draad zit, contramoertje, afzagen, klaar!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1882.JPG
als oplossing voor dit:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0113.jpg
Leuk project dit, ik vind het altijd leuk om te zien dat iemand een andere motor in zijn auto zet.
En dan vooral een motor die er origineel niet in heeft gezeten.
Zal een lekkere cruizer worden straks.
Ga vooral door met posten van foto's, erg leuk om naar te kijken!
Gaspedaal zit!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1892.JPG
Nu nog noodoplossing met beugeltje (komt van stoelversteller :)) Wil nog ander beugeltje maken!
Audi 80 luchtfilterhuis past!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1887.JPG
IC en buizen ook
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1884.JPG
Moest wel een beetje bijslijpen maarja... :D
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1886.JPG
Staat nu vers in de unterbodenschutz!
Ook de stuurbekrachtiging zit nu goed op de plek, de aangepaste stuurstang past goed!
Helaas niet veel meer gedaan dit weekend, tijd is weer schaars zo na de vakantie :(
Goed bezig! Wordt een B2 die als een B5 gaat rijden.:P :)
B4 ;)
Gister nog even snel het gaspedaal een update gegeven, zat met een schroefje vast, maar liep niet 100% soepel...
Nu schroef vervangen door gaskabeldingetje van een gewone dieselpomp!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1896.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1897.JPG
Nu goed te zien dat zo'n beugeltje van een stoelversteller soms goed van pas komt! Gelukkig is dat een gebrek van mij, nooit dingen weggooien :D
Die voorpijp blijft een nekkenbreker als je gaat verlagen, vraag maar aan GJ die mijn Audi GTD overnam :D
Ziet er hier allemaal goed uit trouwens :thumbup:
:thumbup:
klopt wel!
mooiste oplossing zou zijn, inkorten en flexibel stuk er weer bij tussen ofzo, kan die ook wat klappen opvangen.
Super project dit.... :thumbup:
Dokter D
24-08-2012, 19:21
Iets weggooien staat mij vaak ook erg tegen.
Onderdelen die ik op mijn manier nooit meer hoefde te gebruiken hebben me al regelmatig "gered".
Bij het verhuizen van de ene sleutelplek naar de andere heb ik ook eens even grote opruiming gehouden, en nou, dat heb ik geweten ook :redface:
Kom regelmatig nog dingen tegen dat ik dacht, shit ja, dat hád ik liggen :D
Gisteren weer dagje mezelf vermaakt! Vooral interieurdingetjes aangepakt, niet echt plaatjes van... Komt wel als t af is ;)
Maar er moest nog een kabelboom ergens doorheen..
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1899.JPG
Voor een set originele elektrische ramen! Allemaal werkend :D
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1900.JPG
LLK hangt, scherm ook weer op de plek gezet met verse strijkkit!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1901.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1903.JPG
Hier heb ik nog een vraagje. Het potje aangestuurd door de N75, dus waar de rode slang heengaat. Hoeveel 'voorspanning' moet daarop staan? Ik kan m nu vrij makkelijk met mn vingers opendrukken, maar op een andere turbo die hier ligt gaat dat zwaarder. Is hier een soort richtlijn voor?
Ik heb dit potje er zelf op gezet, en moest eraan verstellen, een originele afstelling is er bij deze dus nooit geweest...
Dit is gewoon een wastegate turbo toch, geen VNT turbo?
Dan zou ik dat potje gewoon lekker niet aansluiten, en de wastegate gewoon de boel laten regelen.
Turbodrukmetertje installeren om de boel in de gaten te houden en klaar is Zoltan :)
Niet aansluiten? Geen idee of t wastegate is, vast wel? Is gewoon een turbo van een golf3 TDI. Dat je de N18 moet weglaten lees je overal. Maar de N75 weglaten en dit potje ook... Waarom? Het is geen VNT inderdaad, een simpele Gerrit :)
Gisteravond even wezen webwinkelen:
*OBD2 female stekker, aan de ECU aansluiten
*OBD2 kabel en software
*Dempingsmatten voor motorkap en bodem, de originele dieselmat past niet meer ivm hoogte blok
*Adaptorstukje om nog een temperatuursensor in mn waterslang te planten. omdat ik de TDI boom naast mn gewone dieselboom heb :)
hopelijk stekkertje OBD en stekkertjes voor in 68pins stekker gauw binnen, dan kan de kabelboom afgemaakt!
Voor zover mijn beperkte td en tdi kennis gaat, gebruik je de N75 klep alleen bij VNT turbo's om de variabele schoepen te regelen.
Op een gewone wastegate Gerrit heb je die rommel dus helemaal niet nodig.
Maar ik kan er ook volledig naast zitten hoor :D
Interessant potje idd.. Is het niet zo dat dit potje misschien de variabele schoepen bediend?? En dus wél moet werken om snel opspoelen van de turbo te creeéren? M.a.w: bij weinig turbodruk zet ie de schoepen zó dat de rotor makkelijk op kan spoelen, bij hogere druk zet ie ze dan zodanig dat het toerental van de rotor zo hoog mogelijk kan worden. Weet niet zeker, tis maar een gedachtengang van mij hier. :P
Wat ik wel weet is dat bij 'computergestuurde' TDI's dit N75 potje voor heel wat ellende kan zorgen, waarbij die motoren in de noodloop gaan draaien enzo. Maar ja, vreemde combinatie: 32B én noodloop...
Euh, dit is een computergestuurde TDI. Dit ding zit aan de N75 en drukt de klep open die je ziet als je de turbinezijde van de turbo in kijkt. Is het dan niet gewoon de waste-gate?
Ja, haha, ja idd... :P Maar, wat ik ongeveer weet, de vroegere TDI's hebben toch minder of geen electronica aan de turbo? Dat bedoelde ik eigenlijk. Maar tsja, misschien is het dan tóch de accumulator, die de wastegate bediend.
Dokter D
31-08-2012, 06:36
Afblijven! :D
Afblijven! :D
Maar hoe 'strak' moet dat ding in ontspannen toestand staan? :D
Zal morgen weer eens wat plaatjes maken en posten :)
Heb net de draadboom zo goed als af, helemaal ingetaped! Alleen nog de stekkers door het schutbord proppen, hopen dat t past eigenlijk... :)
Weer wat klemmetjes en schroefjes bij de dealer gescoord, 10,56 voor een zak vol rommel, heerlijk winkelen is dat!
Ook op aanraden van meneer VW bij de lokale onderdelenhandel een nieuwe N75 gekocht. Die van VW zijn best duur. Bestelnummer voor gewone onderdelenboer is 7.21895.55.0 en kost 34,30 ex de btw! goed te doen dus. Het ding zit gewoon in een Pierburg doosje, dus ik vertrouw t prima
Morgen weer meer! hopelijk :D
Audi1981
06-09-2012, 23:22
N75 regelt je turbodruk wel degelijk, de ecu geeft hem een bepaalde aansturing van 0 tot 100% duty cycle, geeft een klein beetje een zaagtandverloop aan je laaddruk, maar t werkt ;)
N75 regelt je turbodruk wel degelijk, de ecu geeft hem een bepaalde aansturing van 0 tot 100% duty cycle, geeft een klein beetje een zaagtandverloop aan je laaddruk, maar t werkt ;)
Ja ok, maar de N75 laat de lucht alleen welles of nietes door. Er zit verder geen smoring of wat dan ook in toch..
Heb met de fietspomp de klep net zo afgesteld als de andere turbo die ik heb. Dus heb er wel vertrouwen in :)
Ook nog ff wat zooi opengehaald in mn daily passat, lichten waren stuk... Als je je trouwens afvraagt wat je moet doen als je oude wagen geen intervalstand op de ruitenwissers heeft...
Dit witte pieletje eruit halen, opgelost!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1906.JPG
En hier waarom mn licht stuk was... Het witte ding zit in je grootlichtschakelaar van je stuurhendels. De rechter is een beetje gesmolten, het koperen bruggetje maakte geen contact meer!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1907.JPG
EGR afgedopt met originele VW plaatjes, kost iets van 14 euro bij elkaar, prima!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1910.JPG
Dat bestellen bij VW is heerlijk, allemaal nieuw stom klein spul!
Klemmetje voor de stang die de motorkap omhoog houdt
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1912.JPG
klemmetjes voor de kabel van de motorkap
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1913.JPG
Nieuwe N75 op de plek
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1914.JPG
Extra plek nodig voor watersensor ivm oude kabelboom en TDI kabelboom naast elkaar
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1915.JPG
Verdwijnt mooi onder de afdekplaat, wat een foeilelijk ding :)
Beetje demping onder het tapijt vernieuwd
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1917.JPG
TDI kabelboom klaar voor inbouw
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1921.JPG
Oh, als je dacht dat het bloemetjesplafond in mn andere passat hoerig was...
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1922.JPG
Laatst mooi embleempje gekocht, een D, LD en GLD gekocht voor samen 12 euro, nieuw :D
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1923.JPG
Gezellige sticker :)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1924.JPG
Tapijt erin! En console, voor de knoppen van de elektrische ramen!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1926.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1927.JPG
Hier moet ik de ECU ergens wegproppen
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1932.JPG
Aarde en 12V+ bij de zekeringkast
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1933.JPG
En netjes door het rubber waar ook je kachelkabel door gaat, gat was precies goed voor de stekkers!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1938.JPG
En zo wordt het nog eens wat!!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1939.JPG
Maandag weer klusdag! :D
Audi1981
08-09-2012, 22:07
Gele boom :screwy:
:D :D :D
haha zoltan,die gele kabelboom idd:shake::D
alles hartstikke netjes,behalve die boom;).
Als het goed is blijft die kap lekker dicht tijdens gebruik! :D
Maar de originele boom van de audi was ook geel, en daarbij zal t me jeuken welke kleur hij is, als ie straks rijdt ben ik zo blij als een kind, de kleur van t tape is dan niets om me zorgen om te maken!
Kap dichthouden, en met je station uit 1981 mensen verbaasde blikken bezorgen als je gas geeft, dat is een beetje de doelstelling ;)
Niks dan lof! :D Ik weet wat je zelfs al tegenkomt als je een '91-er Golf2 GTD motor netjes en functioneel in een (benzine) 32B wilt bouwen, dus dit is nóg effe andere koek!
Straks nog even een testbank-run voor een chip op maat zeker? Hehe, 1000kg met 400+ Nm...
Ik vind dat je heel goed bezig ben :thumbup:
Hij loopt!
Zekeringkast compleet met relais voor TDI-aansturing!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1944.JPG
Was nog even klooien, want ik had de stuurdraad voor het relais blijbaar aangesloten op een pin die door het X-relais uitgeschakeld wordt tijdens het starten... Dan gebeurt er weinig...
Maar ik had nog een draad over, de originele draad van de brandstofpomp! Dus daar een draad op aangesloten en terug naar binnen geleid, nu werkt alles perfect!
Ook op weg dash terug in te bouwen! Met werkende toerenteller, sweet :)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1948.JPG
Hij loopt alleen hoog stationair... zo'n 1500 rpm. Waar kan dit aan liggen? Heb nog geen OBD, is onderweg. Wat kan er mis zijn dat ie zo hoog loopt? Heeft gewoon kruksensor, en niemand zal de stationair op 1500 hebben gperogrammeerd...
http://youtu.be/NDCMqBXjyIU
Audi1981
11-09-2012, 12:51
Vermoed dat je gaspedaal sensor toch niet helemaal terug naar 0 komt...
Vermoed dat je gaspedaal sensor toch niet helemaal terug naar 0 komt...
Ik heb het nog niet nagekeken, maar toch heb ik het vermoeden van niet. Hij reageert namelijk alsof ie stationair staat, dus als je gas indrukt begint ie rustig wat in toeren te klimmen, het eerste stuk gaspedaal doet ie haast niets. Als ie tot 1500rpm staat ingedrukt zou je verwachten dat ie sneller reageert... volgens mij :)
De tip van de koelwatertemperatuurmeter klonk me plausibel in de oren. Dat ie gaat staan inspuiten alsof het min 20 is. Dus nieuwe besteld en binnenkort proberen!
Audi1981
11-09-2012, 16:42
Daar had ik ff over heen gelezen, maar klinkt goed idd, je kan hem met de multimeter ook ff doormeten....
Werkt het niet als je die sensor gewoon ff los haalt?
Turbo fluit lekker trouwens :)
Auto staat bij mn pa, daar heb ik sleutelplek! Dus doordeweeks steeds problemen in theorie oplossen, en dan int weekend weer in de praktijk :D
multimeter heb ik thuis niet, stom eigenlijk, maar nooit echt noodzaak gevoeld er eentje aan te schaffen..
golfje_295.000
11-09-2012, 19:13
gefeliciteerd,loopt idd heel mooi.
Dokter D
11-09-2012, 19:37
Super dat ie loopt!
Waar heb jij het signaal voor de toerenteller vandaan gehaald?
Super dat ie loopt!
Waar heb jij het signaal voor de toerenteller vandaan gehaald?
Dynamo met W-klem opgescharreld in de schuur ;)
Dokter D
11-09-2012, 20:43
Heb je er nog 1 in je schuur liggen? :D
Eentje waar wel een W op het zwarte kapje staat, maar waar niet direct een klem achter zit...
Heb het kapje al eens eraf gehaald, zit wel een en ander, maar geen idee of eentje dan ook een W-signaal is. kan eens een plaatje voor je schieten
Dokter D
11-09-2012, 20:55
Zou super zijn!
g-loudertje
12-09-2012, 01:46
Hij fluit! Onder andere de eigenaar :D
Gaaf hoe je het allemaal aanpakt :thumbup:
Beetje demping onder het tapijt vernieuwd
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1917.JPG
Mooi project! Vraagje: waar heb je die demping vandaan?
Mooi project! Vraagje: waar heb je die demping vandaan?
Die komt van de firma Conrad!
ok, weet ik dat ook weer als ik er aan toe ben voor mijn audi 80 ;)
Vandaag weer even zoet geweest, helaas geen camera, komt dit weekend wel weer!
*Als je de toerenteller weghaalt lijkt ie ineens normaler te lopen, de toerenteller zorgt voor een verkeerde impressie lijkt het. Is het W-signaal van de TDI toch anders dan van een gewone TD?? En wat geeft het W-signaal? Puls, stroom of spanning? :)
SPanning leek me logisch, straks heb ik de OBD, als het mooi in verhouding ligt maak ik er gewoon een deler tussen met wat weerstandjes!
*Een knipperlicht voor deed het niet, na lang klooien met andere lampen enzo bleek dat (gelukkig) de aardedraad van de knipper dood was. Dus draadje aan chassis gelegd en alle lampen functioneren nu!
*Had nog een nieuw slurfje tussen chassis en achterklep, alle draden met gepast geweld er doorheen geprutst en weer aangesloten. Achterkleplampje doet het nu! Was ff zoeken maar de schakelaar daarvoor bleek helemaal in de klep naast je slot te zitten, was niet aangesloten, nu wel :D
Helaas is de ruitenwissermotor achter stuk, de andere 2 die ik had liggen ook, dat zijn dan weer dingen die je niet moet bewaren :D Zijn gelijk aan golf1 dus wel aan te komen!
*Heb deurpanelen gan GL erin, mooi blauw stof en dikke armleuningen erop. Zijn zonder gaten voor raamslingers, maar helaas dan weer met gaten voor raamknoppen. Die zitten bij mij in e middenconsole, maar heb roostertjes besteld voor knoppen, daar prop ik dan blindkapjes in. Heb ook doppen besteld om raamslingers af te dekken, als ik van gedachten verander. Toch weer lekker, alles morgen bij de dealer ophalen.
*Ben bezig de rollo te installeren, maar dat wort een beetje plakwerk helaas, een paar stangen uit de rollo zelf ontbreken, en wat plastieke bevestigingen zijn niet meer wat ze geweest zijn...
Int weekend weer door, met plaatjes!
Zou super zijn!
Achter het zwarte kapje met W-aanduiding naast een gat zit vrij weinig... Geen directe indicatie dat je zo een W-signaal ergens vandaan haalt...
Ik heb ergens gelezen dat een W-signaal opzich geen raketwetenschap is, en dat een beetje dynamoboer er zo eentje aansoldeert voor je.
En weer wat plaatjes, vooral bezig geweest met voorremmen, niet echt interessant dus geen plaatjes... Ook VCDS-lite geïnstalleerd en mn nieuwe kabel getest, werkt!
Rode coupe van mn pa gaat donderdag naar de lasser en spuiter! Dus maar even wat redelijk plaatwerk uitgeslepen
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1954.JPG
Voor de blauwe luxe duerpanelen gescoord, met fijne leuningen. Raamknopjes zitten in mn middenconsole, dus blindplaatjes in de deurpanelen
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1952.JPG
Hier het doorvoerrubber wat nogal wat gefriemel heeft gekost, maar het zit weer netjes!!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1950.JPG
Werk in uitvoering bij de rollo! Helaas passen alleen originele boxen. Dus moet nog eventjes een gat beuken in de wielkastbedekking om mijn boxjes erin te friemelen...
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1951.JPG
Console met uitgezaagde asbak... kan ik dan mooi mn radio op klussen!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1959.JPG
En in combinatie met dit bakje (origineel passat onderdeelnummer zelfs :) ) lekker veel bergruimte!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1958.JPG
Achterkant dieseltoerenteller. Zat een sticker, maar met een kleine schroevendraaier door het gaatje kan je je toerenteller afstellen. Omdat de poelieverhouding van een TDI anders is dan van TD is dat wel nodig!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1953.JPG
En ziehier, naar tevredenheid bijgesteld!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1965.JPG
Kontje
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1963.JPG
Neusje
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1962.JPG
Alleen nog eens wassen :D
Ben wel happy dat er maar 3 foutmeldingen in mn ECU zitten:
*N18 foutmelding (EGR klep)
--klopt: dit is er niet :D
*Voorgloeirelais stuursignaal
--Klopt: die stuur ik via de oude draadboom
*Voorgloeilampje
--Klopt: Ook deze gaat via de oude draadboom
Volgens mij zijn dit geen meldingen die voor noodloop zorgen, dus niets om me zorgen over te maken. Eventueel kan ik er nog een N18-dummy inzetten als dit wel problemen geeft.
Het gloeilampje wil ik nog ergens verstoppen, volgens mij worden storingen via dit lampje gemeld. Het gloeirelais kan ik eventueel vervangen door een weerstandje om de storing eruit te vogelen.
Jettameister
24-09-2012, 13:31
GE-WEL-DIG !!! :thumbup:
Echt cool projekt. Als ik ooit een variant nodig heb zal het er zo een worden :D
De kleur is trouwens ook MEGA-VET !! :rock:
Audi1981
27-09-2012, 06:49
Mooi geworden :thumbup:
Nog keuren en kenteken erop? :thumbup:
Marijn32b
27-09-2012, 07:16
In één woord fenomenaal. Mooi hoor zo'n Frans oudje met spierballen.
Voor het keuren moet ik nog even een uitlaat in elkaar frommelen :D En de remmen ontluchten, dus nog even een maat ritselen die voor een paar bier komt helpen ontluchten!
Ik ga eerst gewoon de twee pijpen opmeten in diameter, dan aan de middendemper een verloopstukje, een stuk pijp, en dan wat met bochten rommelen om het pas te krijgen. Als het ding rijdt laat ik nog wel een voorpijp op maat maken!
Hoe werkt het met pijpdelen bestellen op internet? Meet je daar in buitendiameters? En bij de keuring doen ze niet moeilijk als je voorpijp een klemmencircus is toch? :D
Als het kenteken erop zit kan mijn radio uit mijn huidige wagen in de middenconsole gemaakt worden en bouw ik het interieur af!
Ze werken inderdaad vaak met buitendiameters!
En dat klemmencircus maakt niets uit! Als de uitlaat maar van voor tot achter gas dicht is!
Dokter D
30-09-2012, 21:36
Standaard pijpdelen is eigelijk altijd buitendiameter.
Je schiet al lekker op zie ik! Gave kar wordt t zo!
coxigenne
01-10-2012, 00:41
if the Passat has France I know the former owner
good luck for the future
very interesting
Yes this baby is from france! Show this thread to the previous owner, he will like it :D
Ik heb de pijp opgemeten, en kom op 60mm van de TDI en 50mm van de TD. Kan ik wat bochtjes gaan bestellen.
Plan was om het eerst in elkaar te frommelen met klemmen... maar ik bedacht me dat al die bochtjes geen stuk hebben om over een andere pijp te schuiven. Waardoor ik per bocht of deel een koppelstuk nodig heb. Dat lijkt me goed klote worden.
Wie kan aan huis een pijp lassen als ik de bochten en pijp op voorraad heb?? :D
herstel! De bochten hebben wel schuifmoffen! Dus kan wel wat knaps worden, we gaan t zien :D
ik kan het wel voor je lassen woon allen in zeeland ;) . Jammer dat mijn passat een automaat bak heeft. Anders zou ik ook graag een diesel in hangen. Succes met je project :thumbup:
nice man, die rode van je pa zie ik af en toe rijden hier in de buurt.
nice man, die rode van je pa zie ik af en toe rijden hier in de buurt.
Goed opletten komende weken, hij staat nu bij de lasser/spuiter, als het goed is ziet ie er straks als nieuw uit!
Yes this baby is from france! Show this thread to the previous owner, he will like it :D
Coxigenne heeft er zelf ook een:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?goto=newpost&t=105174
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ML8OL4XW.jpg
Gestolen foto, maar zo'n setje gescoord van t weekend! Omgeboord naar 4x100 (en al 2 jaar probleemloos onder een AFN gezeten!). Naafdekseltjes geschuurd/geplamuurd dus zonder audi-logo. Nog bandjes voor een paar testritten en de keuring (daarna winter). 100e, geen verkeerde prijs!
Weekend gaan ze eronder, ook de wagen wassen, zal wel een leuk plaatje opleveren!
Goed opletten komende weken, hij staat nu bij de lasser/spuiter, als het goed is ziet ie er straks als nieuw uit!
ben benieuwd
Rode coupe komt waarschijnlijk vandaag terug van de spuiter, ook hele bodem is aangepakt, gaatjes gelast, roest weg en vers in de smurrie!
Zaterdag vergezeld van een thermoskan warme koffie toch maar in de regen wezen klussen. Remmen ontlucht, maar nog niet klaar. Remvloeistof was op, en t doorpompen leverde achter toch wel vieze smurrie op, dus daar is even wat meer doorheen gegaan.
Hij remt intussen wel, maar het pedaal zakt lekker tot de bodem, gaan we nog maar eens aanpakken komende dagen.
Nieuwe velgen eronder, schroefpoten van Arne achter (moet nog even klein beetje omhoog), we zijn een goed eind op weg!!
De regen was nog wel ergens goed voor: de groene smurrie die de auto bedekte was lekker ingeweekt. Dus in de regen de auto staan wassen, en weer dolgelukkig met een van de mooiere kleuren van VW: Monacoblauw!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1966klein.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1968klein.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1970klein.jpg
Helaas doet een canon ixus 80 vrij lastig met slecht weer... Als ie af is komt er wel een shoot met de spiegelreflex van mn vriendin :)
Nice! Wat voor dempers heb je aan de voorzijde gebruikt?
Nice! Wat voor dempers heb je aan de voorzijde gebruikt?
Ebay dempers met veren. Alweer 5 jaar terug gekocht, verbazingwekkend fijn setje :) geen idee of die nog te krijgen zijn, gele dempers met rode veren, merk onbekend.
De achterveren/dempers van de set was waardeloos, nu dus de speciale 32b schroefpoten van Arne overgenomen!
Morgen RDW-keuring!
Laatste kenteken staat op 95-ZGV-6. Morgen 0900 keuring. Als het meezit krijg ik dus nog ZG* (X of Z?) op mn kenteken, en ZG zijn mn voorletters, dus dat is leuk!!
Zal snel weer wat plaatjes updaten!
Audi1981
04-11-2012, 18:48
Ow da's cool :thumbup:
Zag laatst een W124 rijden met KGB in het midden :D
En? :)
-Bekabeling rechter voorlicht hangt los (aan chassisbalk klemmen)
-Stuurhuisstofhoes los, slangklem gebroken... Nog nooit gezien!
Dus dat even fixen en dan weer keuring. Nog even tijd zoeken en afspraak maken, nog wel een Z in het kenteken dus, geen ZG meer... :(
weer eens een plaatjesupdate!
Zie de riem... Toch maar ietsie verder uitgeslepen!!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klIMG_1992.jpg
Beunbeugeltje voor tankje stuurbekrachtiging
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klIMG_1993.jpg
Intercooler op de plek van toeter, plekje gevonden!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klIMG_1994.jpg
Alles erin
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klIMG_1996.jpg
Hier ook zowat af
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klIMG_2002.jpg
Alleen radio in t gat! (en een goede pookknop vinden!)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klIMG_2003.jpg
Gezellig rijtje
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klIMG_1999.jpg
Achter ook goede hoogte, hangt ie niet meer zo
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klIMG_1990.jpg
Met het cabriosletje van mn zus
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klIMG_1988.jpg
skai is the limit!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klIMG_1987.jpg
GLS uit 1980!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klIMG_1986.jpg
En de verse achterklep van pa, met LD (ipv CL) logo :D
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/klIMG_1991.jpg
Volgende keer een filmpje hoe snel de blauwe passat op de 170 zit :D (verder ging ik vandaag niet) maar allejezus wat is dit veel beter dan een luie TD... :thumbup:
Mooie werkzaamheden allemaal!! Dikke motorruimte! Maar een originele bevestigingsbeugel voor het stuurbekrachtigingsoliereservoir is vast nog wel te vinden, toch? Of is daar geen plek meer voor, hehe..
Mooie werkzaamheden allemaal!! Dikke motorruimte! Maar een originele bevestigingsbeugel voor het stuurbekrachtigingsoliereservoir is vast nog wel te vinden, toch? Of is daar geen plek meer voor, hehe..
Deze tank is van een 80, zat volgens mij gewoon in t scherm geschroefd. Uiteraard heb ik een origineel 32b-diesel tankje met beugel gescoord in Duitsland, maar de slang naar het stuurhuis is te kort om deze te monteren, dus die moet ik nog eens opscharrelen om het af te maken.
Eigenlijk moet ik nog een beugel voor diesel + koplampsproeiers, dan hangt ie naast de grote watertank (heb ik al!). Maarja... onvindbaar!
Een slang laten maken lijkt me een prijzig grapje, dus ik wacht wel tot ik wat tegenkom!
Zo, gister keuring bij de RDW afgemaakt, dus volgende week krijg ik het kenteken binnen met 66kW diesel erop! Ook een APKtje van 2 jaar erbij.
Nu rustig bezig af te werken, rollo achter zit er bijna in. Dan de beunuitlaat die er nu onder hangt vervangen door een gelast exemplaar, nu ik kenteken heb kan ik tenminste naar zo een bedrijf toe rijden.
ewcaddymk1
17-11-2012, 17:40
:thumbup: gefeliciteerd :)
Gefeliciteerd :thumbup:
Hoe rijdt het? Beetje zuunig enzo?
Dank heren :)
Zuinig weet ik nog niet, dagteller is er mee gestopt, dus moet ook nog even de teller openmaken. Sowieso doen, want dat rode lampje van het water knippert en daar word ik helemaal gek van!
Rijdt verder erg soepel, lekker veel koppel, maar door de vrij korte bak voelt ie wat hoogtoerig aan op de snelweg, met 3250 toeren rijd je 120. Daar moet dus nog een andere bak in. Blok tikt wat als ie warm is, denk de klepstoters ofzo, misschien binnenkort maar eens vervangen.
Zal volgende week weer wat plaatjes/filmpjes erop zetten!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/kentekens_original.png
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/44ZHX7_original.png
:D
Hier nog de uitlaat, wil nog eentje laten maken op maat (evt RVS). Als iemand weet waar ik dit goed kan laten doen (midden Nederland of Noord-Holland), dan hoor ik dat graag!!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0148.jpg
Pistol Pete in de rij voor laatste keuring
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0164.jpg
Nog op bezoek geweest bij twee heren met allebei een GLS (marsrood en monacoblauw, erg mooi!). Ze hadden uitgerekend wanneer ze moesten keuren, alleen waren vergeten dat de adnimistratie pas een dag na keuring gebeurt, vandaar helaas GLT op kenteken...
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0149.jpg
Carel Ha
21-11-2012, 11:19
Heel Mooi projectje! Ziet er echt heel strak uit!
Wat hebben jullie een leuke verzameling Passats ! :thumbup:
Radio ingebouwd (niet zichtbaar :)), goede pookknop, en gelijk maar een knap stuur erin gefrommeld!
Bak kan bijna binnen voor omzetten versnellingen! En heb voor 70e incl verzending een nieuwe Valeo 210mm koppeling gescoord!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_2010.JPG
Audi1981
28-11-2012, 23:46
Lekker :thumbup:
210mm koppeling al binnen, knap ding! En volgens mij geen geld die 70 euro totaal :D
Bakken heb ik ook weggebracht voor verbouwing, volgende week al klaar, dus volgend weekend dagje rommelen en dan eindelijk écht rijden!
En goed nieuws van de gemeente, ik kan nu via internet met DigiD het kenteken op de vergunning wijzigen, wat een luxe! Niet meer langs bij het stadsdeelkantoor voor wijziging, wat een gedoe was dat altijd zeg.
Mooi is dat he? Hier in Rotterdam kon het gelukkig al een tijdje :D
Nog mooier is dat ik nu een huis gekocht heb in een wijk waar geen vergunning meer nodig is :)
Bak was helaas nog niet klaar afgelopen weekend. Moest nog een lagertje gehaald en hij had het druk gehad. Dus andere dingetjes gedaan!
Winterbandjes eronder, en binnenschermen in de voorwielkasten gezet!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0174.jpg
Toen kon ik naar de loods, onderweg aan de computer. Ja hoor, 72 graden...
De beugel van de stuurbekrachtiging eraf voor je thermostaat... het moet maar!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_2011.JPG
26 euro, zo duur! Maar dan heb je wel een nieuwe :) 580mm zoals het hoort in een TDI. De 700mm is van een turbodiesel, die worden wat warmer.
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_2012.JPG
Keurig sleutelplekje trouwens :D (mijn zwager houdt nogal van oud groen spul)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_2013.JPG
Hier de cabrioslet lekker in de winterslaap
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_2014.JPG
Nog geen spoiler
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_2016.JPG
Popnagelen... dus accuboor :D
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_2017.JPG
En t originele voorspoilertje erop!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_2018.JPG
Motor wordt nu op de vagcom netjes 89.2 graden. Niks meer aan doen!
Waarschijnlijk pas over 2 weken de tijd om de bak te wisselen...
Net terug van wintersport met de 3 Passatjes! Allemaal probleemloos de tocht gemaakt!
Toch wat tegenslagen afgelopen tijd... :(
*De man van de bak belde, zei dat ipv 3/4/5 omwisselen alleen 4/5 gewisseld kon, prima. Alleen hij had zich vergist, het was 3&5.. Nu zit ik dus met een 3e en 4e versnelling die nagenoeg gelijk zijn...
*De nieuwe 210mm koppeling slipt, als ik in de 5 2800 toeren rijd, en ik geef volgas dan trekt ie eerst naar 3200, dan komt de snelheid mee, en dan begint ie weer te slippen. Rustiger gas kan, maar dit is niet wat ik verwachtte. De oude 190mm koppeling trok m zonder mokken door tot 180 (oude versnellingsbak). Maar deze slipt ook in de 4e versnelling, erg hinderlijk bij beetje gasgeven...
*Zaterdagavond bij het frietkot in de ardennen, terugreis van wintersport, zet een dronken vrouw haar auto bij het uitparkeren in mijn linker voorscherm. Lelijke deuk, ze heeft het cash afgekocht... Ik heb de politie niet gebeld.
Mede omdat een vorige vervaring met verzekering me te weinig opleverde om de schade te herstellen heb ik het maar zo gedaan.
Nu dus op zoek naar een manier om toch mijn 4e versnelling op de as te krijgen, en kijken waarom de koppeling meer slipt dan de oude. Toch weer een dag werk zo'n bak in- en uitbouwen...
Van het geld van de schade wil ik de uitlaat laten doen, de voorpijp rammelt tegen de bodem, en moet gewoon netter en grotere diameter dan nu!
Kleine update!
2N bak opengesleuteld, de goede secundaire as is gevonden!!
Moet nu dus weer tijd gaan zoeken om de bak eruit te halen, bakjes inleveren, ophalen en weer inbouwen. Intussen de koppeling bestuderen, daarna binnenbrengen voor een RVS uitlaat.
En dan is ie echt een beetje af, maarja, hij rijdt nu redelijk lekker (op koppeling en bak na ;)) dus ik voel de druk niet meer...
Marijn32b
13-02-2013, 01:56
Goed bezig!
Toch maar eerst de uitlaat! Dat loshalen en weer monteren van m'n beun-uitlaat, bij het wisselen van de bak, doet m toch geen goed.
Vrijdagmiddag rijd ik met een gloednieuwe 60mm RVS uitlaat van turbo tot kont! Daarna halen we de bak los en kan die binnen.
Ben wel benieuwd wat 60mm tov 52mm doet :D toch een toename van 33% in het doorstroomoppervlak van de pijp :D
Van het verbruik snap ik ook niets, een keer bij gewone vlotte rijstijl had ik 1:15 (wel veel korte stukken). Had ik laatst mij een hele tank lang ongehouden, max 120 op de teller, deed ie 1:17. Best ok, maar de laatste tank heb ik flink doorgereden, de A7 van Amsterdam tot Slootdorp op 170 gezeten, flink wat 140 gereden, en wat denk je? Precies, 1:17,2! Ik snap t niet meer :)
Denk dat de nieuwe uitlaat wel chill is voor vermogen en verbruik, door de lage tegendruk gaat er natuurlijk ook minder vermogen zitten in het op druk houden van de turbo, ofwel de inlaatdruk wordt beter! We gaan t zien! :D
ewcaddymk1
19-02-2013, 15:42
ik ben benieuwd, laat het ons weten :thumbup:
@Zoltan, dat is best een hoog verbruik voor een TDI, staat jouw pomptiming wel goed?
@Zoltan, dat is best een hoog verbruik voor een TDI, staat jouw pomptiming wel goed?
Dat is inderdaad de volgende stap! Toch maar eens op zoek naar iemand met een fatsoenlijke VAG-COM om die timing te laten bekijken. Misschien heeft die jongen van de uitlaat dat wel, zal het gelijk vragen.
Anders, waar in Noord-Holland of Utrecht kan je dat laten doen (bij een hobbyist bij voorkeur!)
Dag oude uitlaat:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0235.jpg
Hallo nieuwe!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0236_original.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMAG0238_original.jpg
En was ff op de sloop zoeken voor een nieuw gaspotje, mijne heeft minimale waarde rond 4%, moet 0% zijn... Niet gevonden. Kwam ik thuis met een AHU blok!
Aardige gasten daar, wilde liever mij dat blok aansmeren dan de afrikanen die wekelijks een lading blokken inladen.
Blokje ziet er fris uit, riemen ogen kakelvers. Sticker op de kap zegt AHU, maar zegt ook dat de riem gewisseld is bij 74.### kilometer in 2011. Ze hebben de sticker wel vreemd ingevuld, begonnen bij eerste van 6 hokjes, dus laatste leeg. Of het is 7 ton en laatste vergeten, of ik heb enorme mazzel! :D De Golf waar ie uit kwam was al plat en weg, en hij wist ook niet meer of het een net wagentje was of een uitgewoond hok.
Dit blokje rustig opknappen, keerringen pakkingen etc. Evt heb ik nog een setje zuigers met 170.000 erop, maar toch hoop ik dat t werkelijk 74000 is wat ie heeft gelopen :eek:
Zo, eindelijk zit de goede bak eronder, en het rijdt heerlijk!
Ook een nieuwe Sachs 210mm ertussen, en die krijg je slecht in de slip gelukkig!
Alweer een km of 500 erop zitten en t is genieten. Bij een kleine test gisteren klapte de ECU in storing na een tijdje 185 te rijden... Geen idee waarom precies, maar gelukkig is dit niet mijn gewone rijstijl, dus ik maak me niet zo'n zorgen!
Wat moet ik een beetje verwachten eigenlijk? T is mijn eerste TDI, ligt in een wagen van 1100kg ofzo. De 180 bereikte hij redelijk makkelijk, maar daarna ging t langzaam. Is dat een beetje wat je mag verwachten? :)
Hoi Zollie,
volgens mij klopt het wel een beetje hoor. Dat laatste stukje is altijd even aanduwen lijkt wel. Maar daar kan je uiteraard wel wat aan doen.
Is het nog gelukt met kijken naar het verbruik?
Fijn dat je het zover hebt opgelost!
Koppeling slip vrij?
Fijn dat je het zover hebt opgelost!
Koppeling slip vrij?
Niet 100%. als je in zn 5 vanuit lage snelheid volgas weg wil rijden dan krijg je m wel geslipt. Bij gewoon gebruik krijg je m niet in de slip, ook niet met het pedaal op de bodem!
Verbruik weet ik nu nog niet, eerste stuk geen km-kabel erop... Had ik een andere telleraandrijving geregeld (want hij paste niet), bleek de aandrijving ondersteboven gemonteerd te zitten!! Schroefdraad kabel is exact hetzelfde als waarmee hij in de bak zit gedraaid, slim :)
Zo... 217.500km ongeveer toen ik ermee begon, nu bijna 250k!
Dus alweer 33000 gereden met deze dame, fantastisch! Vakantie door oost-europa moeiteloos, verbruik rond 1:18.5!
Alleen een gebroken bout van m'n subframe gehad, die is net vervangen. Verder is de 210mm koppeling toch weer gedegradeerd tot een waardeloos ding. Dus van de firma Clutchnet is nu een stage3 koppeling onderweg die volgens de verkoper ruim 300Nm kan hebben, nu kan er niets meer misgaan toch?
Nieuwe koppakking voor de AHU is binnen, en nog meer pakkingen en schroefjes om het blokje nagelopen netjes weer in elkaar te draaien, volgende week lekker mee bezig. Dan kan het blok met verse koppeling in ene gewisseld worden!
Vraagjes over blok, misschien ook nog even de zuigers demonteren/inspecteren. (en heb nog een setje waarvan ik zeker ben dat ze 170k hebben)
-Horen de lagerschalen bij de kruk of bij de drijfstangen? Als ik wissel, de 170k schalen pakken?
-Of zeker voor onzeker een nieuw setje AFN-lagers? (chip erin, evt AFN verstuivers ooit)
-Hoe demonteer/monteer ik het lager van de tussenas?
Dat heb je weer mooi gedaan Zoltan!
Ik heb voor de Polo toen ook bij Clutchnet een koppeling laten maken. Goed vastleggen wat je wil hebben, want ik heb uiteindelijk alles terug moeten sturen, omdat ik geen start hart wou voor straat gebruik (aan/uit koppeling ;) )
Als ze het over lagerschalen hebben kunnen ze zowel over drijfstanglagers als ook krukas lagers hebben.
Als je de zuigers wilt controleren kan je nu beter een compressie en cilinder lektest gaan doen voor je demonteert. Dan daarna demonteren indien noodzakelijk. Je hebt sowieso nieuwe bouten bij de hoofdlagerkappen en de drijfstanglagerkappen nodig aangezien het trekbouten zijn. Vliegwiel zit ook vast met trekbouten en deze moeten ook vervangen worden (weet niet of ze het allemaal hebben)
Lager tussenas demonteren daar hebben ze trek tooltjes voor. Een kameraad heeft daar iets voor gemaakt van een lange draadeinde met een paar op maat gedraaide busjes tussen. Misschien kan je het kale onderblok meenemen naar een revisie bedrijf en ze daar laten vervangen?
Bert, inderdaad gaat het om de drijfstanglagers, die moeten los voor zuigerinspectie. Lektest is een goed plan, alleen mn kop ligt er al naast... Die was zo vies in de kanalen dat ik de 170k kop erbij heb gepakt, die is mooi schoon.
Nieuwe boutjes vliegwiel heb ik liggen, eerste keer van mn leven dat ik daar nieuwe voor pak, en al veel vliegwielen losgehad... pompidom...
Voor de tussenas zal ik kijken of er een revisiebedrijf in de buurt zit, is inderdaad wel een plan. Zelf daar tooltje voor maken is wat gedoe voor een eenmalige klus.
Sja, met clutchnet is het bidden. Ik heb overal expliciet vermeld wat mn wensen zijn, dus je zou zeggen dat het niet mis kan. Koppeling besteld voor Audi80b2/Quantum 4cilinder, 210mm diameter, stage 3, minstens 300Nm. Dan moeten ze weten wat ik wil toch? Heb bakken en vliegwielen los liggen, dus ben er gauw genoeg achter of het past!
Heb je gemeld dat het voor een diesel is? Bleek een kameraad van mij problemen mee te hebben en het achteraf melde ;)
Heb je gemeld dat het voor een diesel is? Bleek een kameraad van mij problemen mee te hebben en het achteraf melde ;)
Koppel is koppel toch? Volgens mij staat er in mijn mail wel dat de reden is dat mn TDI door de standaard koppeling heentrekt.
Maar vliegwiel en bakhuis zijn 100% gelijk, daar kan het niet aan liggen.
Wat ik begreep is de impact van hoe de koppel opkomt wel belangrijk om te weten.
Kleine update:
Er ligt nu een AHU motor in, nadat de 1Z was overleden... Motortje draait lekker, nieuwe koppakking en keerringen etc.
De clutchnet-koppeling zit op zn plek en doet zijn werk uitstekend! Niet in de slip te krijgen, lekker licht pedaaltje, en komt mooi op! Beschikking over vol koppel is echt lekker in zijn 3 en 4, had ik nog nooit meegemaakt :D
Nu moet ik weer volgende plannen gaan maken, anders ga ik me vervelen... Denk dat ik in april mn ATS type 5 wielen ga afstoffen en van knap rubber ga voorzien, dat wordt een mooi plaatje.
Ook nog eens de draagarmrubbers verversen, heb t idee dat ze wat wiebelig zijn soms.
Eerst maar eens werken, over 2 weken vertrek ik voor 5 maanden, daarna hebben we weer tijd en centjes om leuk te spelen :D
Leuk om te lezen dat het goed gaat met koppeling en motor.
Succes op het werk!
https://lh4.googleusercontent.com/-j02_y57wSxU/U2esWOcq7LI/AAAAAAAAAZg/dXsSiwHaoH8/w1030-h685-no/DSC_3463.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-o9pEprFuOPc/U2esWXEUL7I/AAAAAAAAAZk/Vp79WCm_8gg/w1030-h685-no/DSC_3464.JPG
Mooi zomers gebakje!
Dokter D
05-05-2014, 16:43
Gaaf!
Wie gaat deze bak rijdend houden of de coupe weer nieuw leven inblazen?
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=133280
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.