Yellowbug
25-08-2012, 22:47
Bij deze wil ik jullie kennis laten maken met mijn uitdaging. Een golf mk1 vijfdeur met een 1.6d motor met maar liefst 37kw :wow:
Ik heb hem een paar jaar geleden gekocht van een zeer betrouwbare medelander die mij verzekerde dat het een goede auto was voor een goede prijs. Ik naar Utrecht afgereisd en de auto bekeken en eigenlijk waren het de standaard zaken die niet in orde waren.
de winter van 2010-2011 heeft mijn zoon er in gereden, totdat de APK er aan zat te komen. Het was voor mij bij de garage al snel duidelijk dat die daar toch niet doorheen zou komen. Te veel slechte plaatsen bij dragende delen en tijdens de keuring heb ik tegen de keurmeester gezegd dat hij de motor niet hoefde te pijnigen, omdat ik hem ging schorsen en repareren. Roetmeting laat ik dan wel uitvoeren als ie gerepareerd is.
Vanaf maart 2011 is dit hok dus geschorst en ben ik er al mee bezig geweest. Maar ik was ook bezig met een ander project en dat ging niet samen. Ik heb toen besloten om hier een hoes overheen te leggen en mij alleen bezig te houden met de cabrio van mijn zoon en pas hiermee verder te gaan als zijn auto klaar zou zijn.
Die tijd is nu dus aangebroken.
Ik had al slijp en laswerk uitgevoerd en daar ga ik nu mee verder.
Als eerste moest ik het krikpunt linksachter repareren, want als ik de krik onder de dorpel zetten dan ging de krik wel omhoog maar de auto niet. Wel werd de dorpel steeds dunner :D
Verder waren de dorpels zelf ook al eens opgelapt (letterlijk met plaatjes er tegen op gelast), dus die moeten ook deels worden vervangen.
Dan hebben we de achterste wielranden links en rechts met een deel van dde binnenspatborden.
Gelukkig zijn de bevestigingspunten van de achteras wel goed en sterk.
Nu de plaatjes bij het praatje.
wielrand slecht en werkzaamheden aan krikpunt gestart
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EMG7XQ8G-G.jpg
beetje slecht krikpunt
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VHRDFONI-G.jpg
vloer helaas ook los van de dorpel
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SRKLEXMA-G.jpg
bak en braadwerk van een eerder "reparatie" aan de achterzijde van het krikpunt
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QWVHHIVP-G.jpg
schoonmaakwerkzaamheden gestart
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UM84QZMI-G.jpg
van de verniewing van het krikpunt an sich heb ik geen verdere foto's (vergeten te maken :| )
Dan nu de wielrand LA binnenzijde.
slechte deel weggeslepen en hiervoor in de plaats komt een nieuw origineel binnenspatbord (was het geklooi met stukjes zat :twisted: )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QPE7S6OU-G.jpg
gaatjes voor de proplassen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-338JTP7F-G.jpg
nieuw deel afgesneden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R7FN4VBB-G.jpg
passen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T7D4QXXS-G.jpg
nog eens passen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RDJT3OUD-G.jpg
de warzone (zoals je kunt zien is de cabrio van mijn zoon al klaar) :mrgreen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UHHDFPN4-G.jpg
Nog meer roest (rottigheid) verwijderd bij het achterspatbord. Het gedeelte dat achter de bumper zit waar de achterzijde tegen het spatbord aan zit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6PUUTGKD-G.jpg
Hier komt nog een nieuw stukje plaatwerk in
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S7UPOTIO-G.jpg
Ook zat er onder een (in mijn ogen) dikke laag plamuur, een aantal deukjes in het buitenspatbord. Aangezien ik toch een groot stuk plaatwerk heb, zal dit ook nieuw gemaakt worden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6PNOBT4Q-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADXBCCPQ-G.jpg
Het voorgaande is allemaal gebeurd in 2011.
Vandaag heb ik eindelijk weer eens de draad kunnen en willen oppakken van deze uitdaging.
Ik heb het hok naar de loods verplaatst en ga daar verder met de werkzaamheden.
In de periode dat ik er niets aan heb gedaan, ben ik wel bezig geweest om een autodraaispit in elkaar te braden alwaar de carrosserie straks in komt te hangen. Ik kan hem dan omdraaien om zittend of staand diverse werkzaamheden uit te voeren. Ook ga ik dat spit voor mijn andere projecten gebruiken.
Om de carrosserie in het spit te hangen, moet het natuurlijk wel eerst van alle zware zaken en vloeistoffen worden ontdaan. Zo gezegd zo gedaan ben ik vandaag begonnen met de ontmanteling van dit hok. ik moet zeggen dat ik aardig ben opgeschoten met afbreken (lukt meestal beter dan opbouwen). Motor met bak zijn er helemaal uit, remvloeistof voorremmen verwijderd, uitlaat er onder uit gehaald
Natuurlijk heb ik ook foto's gemaakt en zal dat ook weer blijven doen tijdens de werkzaamheden.
De diverse (direkt zichtbare) werkzaamheden :eek:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EK7BFMC8-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GAQBQY3W-G.jpg
Eerder gestarte werkzaamheden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PBNF8ZNK-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6EKYLYVY-G.jpg
Krikpunt gerepareerd. Dorpel wordt nóg een keer vervangen met de rest van diezelfde dorpel.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PSZVHNXO-G.jpg
De voorbereidingen om de carrosserie in het spit te hangen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OELPOIKF-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XWHUJVU6-G.jpg
En motor eruit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TUYUAXB6-G.jpg
Voorzijde is gelukkig niet slecht, alleen vettig.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WUU6PSEB-G.jpg
En de de carrosseriebeugel voor het spit gemonteerd. Deze kan ik in hoogte verstellen om zo het zwaartepunt te gebruiken als draaipunt. hij is dan door één persoon te draaien.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LHPXJHNH-G.jpg
Dit was het voor nu, tot de volgende keer
oh ja, het wordt zeker geen restauratie om hem in concoursstaat te brengen, maar een (degelijke) reparatie ten behoeve van de apk. Wordt gewoon een winterhok ;)
Ik heb hem een paar jaar geleden gekocht van een zeer betrouwbare medelander die mij verzekerde dat het een goede auto was voor een goede prijs. Ik naar Utrecht afgereisd en de auto bekeken en eigenlijk waren het de standaard zaken die niet in orde waren.
de winter van 2010-2011 heeft mijn zoon er in gereden, totdat de APK er aan zat te komen. Het was voor mij bij de garage al snel duidelijk dat die daar toch niet doorheen zou komen. Te veel slechte plaatsen bij dragende delen en tijdens de keuring heb ik tegen de keurmeester gezegd dat hij de motor niet hoefde te pijnigen, omdat ik hem ging schorsen en repareren. Roetmeting laat ik dan wel uitvoeren als ie gerepareerd is.
Vanaf maart 2011 is dit hok dus geschorst en ben ik er al mee bezig geweest. Maar ik was ook bezig met een ander project en dat ging niet samen. Ik heb toen besloten om hier een hoes overheen te leggen en mij alleen bezig te houden met de cabrio van mijn zoon en pas hiermee verder te gaan als zijn auto klaar zou zijn.
Die tijd is nu dus aangebroken.
Ik had al slijp en laswerk uitgevoerd en daar ga ik nu mee verder.
Als eerste moest ik het krikpunt linksachter repareren, want als ik de krik onder de dorpel zetten dan ging de krik wel omhoog maar de auto niet. Wel werd de dorpel steeds dunner :D
Verder waren de dorpels zelf ook al eens opgelapt (letterlijk met plaatjes er tegen op gelast), dus die moeten ook deels worden vervangen.
Dan hebben we de achterste wielranden links en rechts met een deel van dde binnenspatborden.
Gelukkig zijn de bevestigingspunten van de achteras wel goed en sterk.
Nu de plaatjes bij het praatje.
wielrand slecht en werkzaamheden aan krikpunt gestart
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EMG7XQ8G-G.jpg
beetje slecht krikpunt
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VHRDFONI-G.jpg
vloer helaas ook los van de dorpel
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SRKLEXMA-G.jpg
bak en braadwerk van een eerder "reparatie" aan de achterzijde van het krikpunt
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QWVHHIVP-G.jpg
schoonmaakwerkzaamheden gestart
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UM84QZMI-G.jpg
van de verniewing van het krikpunt an sich heb ik geen verdere foto's (vergeten te maken :| )
Dan nu de wielrand LA binnenzijde.
slechte deel weggeslepen en hiervoor in de plaats komt een nieuw origineel binnenspatbord (was het geklooi met stukjes zat :twisted: )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QPE7S6OU-G.jpg
gaatjes voor de proplassen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-338JTP7F-G.jpg
nieuw deel afgesneden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R7FN4VBB-G.jpg
passen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T7D4QXXS-G.jpg
nog eens passen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RDJT3OUD-G.jpg
de warzone (zoals je kunt zien is de cabrio van mijn zoon al klaar) :mrgreen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UHHDFPN4-G.jpg
Nog meer roest (rottigheid) verwijderd bij het achterspatbord. Het gedeelte dat achter de bumper zit waar de achterzijde tegen het spatbord aan zit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6PUUTGKD-G.jpg
Hier komt nog een nieuw stukje plaatwerk in
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S7UPOTIO-G.jpg
Ook zat er onder een (in mijn ogen) dikke laag plamuur, een aantal deukjes in het buitenspatbord. Aangezien ik toch een groot stuk plaatwerk heb, zal dit ook nieuw gemaakt worden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6PNOBT4Q-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADXBCCPQ-G.jpg
Het voorgaande is allemaal gebeurd in 2011.
Vandaag heb ik eindelijk weer eens de draad kunnen en willen oppakken van deze uitdaging.
Ik heb het hok naar de loods verplaatst en ga daar verder met de werkzaamheden.
In de periode dat ik er niets aan heb gedaan, ben ik wel bezig geweest om een autodraaispit in elkaar te braden alwaar de carrosserie straks in komt te hangen. Ik kan hem dan omdraaien om zittend of staand diverse werkzaamheden uit te voeren. Ook ga ik dat spit voor mijn andere projecten gebruiken.
Om de carrosserie in het spit te hangen, moet het natuurlijk wel eerst van alle zware zaken en vloeistoffen worden ontdaan. Zo gezegd zo gedaan ben ik vandaag begonnen met de ontmanteling van dit hok. ik moet zeggen dat ik aardig ben opgeschoten met afbreken (lukt meestal beter dan opbouwen). Motor met bak zijn er helemaal uit, remvloeistof voorremmen verwijderd, uitlaat er onder uit gehaald
Natuurlijk heb ik ook foto's gemaakt en zal dat ook weer blijven doen tijdens de werkzaamheden.
De diverse (direkt zichtbare) werkzaamheden :eek:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EK7BFMC8-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GAQBQY3W-G.jpg
Eerder gestarte werkzaamheden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PBNF8ZNK-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6EKYLYVY-G.jpg
Krikpunt gerepareerd. Dorpel wordt nóg een keer vervangen met de rest van diezelfde dorpel.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PSZVHNXO-G.jpg
De voorbereidingen om de carrosserie in het spit te hangen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OELPOIKF-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XWHUJVU6-G.jpg
En motor eruit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TUYUAXB6-G.jpg
Voorzijde is gelukkig niet slecht, alleen vettig.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WUU6PSEB-G.jpg
En de de carrosseriebeugel voor het spit gemonteerd. Deze kan ik in hoogte verstellen om zo het zwaartepunt te gebruiken als draaipunt. hij is dan door één persoon te draaien.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LHPXJHNH-G.jpg
Dit was het voor nu, tot de volgende keer
oh ja, het wordt zeker geen restauratie om hem in concoursstaat te brengen, maar een (degelijke) reparatie ten behoeve van de apk. Wordt gewoon een winterhok ;)