View Full Version : Gereviseerde KR motor tikt een klein beetje
inferno-gwc
30-08-2012, 07:08
Mijn KR motor is volledig gereviseerd, onderblok en kop (ook nieuwe klepstoters/geleiders). Ik heb zo'n 200km gereden dus ben nog bezig met inrijden. stationeer tikt hij een klein beetje en bij een hoger toerental ook. Het lijkt echt van het blok af te kopen en niet bv de dynamo.
Kan dit normaal zijn bij een pas gereviseerd blokje?
Tevens een andere vraag over de KR motor. Ik rijd in de 120 met 3500 touren.. is dat normaal? Ik heb een 2y bak.
De Ontsteking is afgesteld op fabriekswaarden en CO op 2%
flashworks
31-08-2012, 10:49
Mijn KR motor is volledig gereviseerd, onderblok en kop (ook nieuwe klepstoters/geleiders). Ik heb zo'n 200km gereden dus ben nog bezig met inrijden. stationeer tikt hij een klein beetje en bij een hoger toerental ook. Het lijkt echt van het blok af te kopen en niet bv de dynamo.
Kan dit normaal zijn bij een pas gereviseerd blokje?
Tevens een andere vraag over de KR motor. Ik rijd in de 120 met 3500 touren.. is dat normaal? Ik heb een 2y bak.
De Ontsteking is afgesteld op fabriekswaarden en CO op 2%
Heb je zelf de revisie gedaan of heb je deze laten doen?
En de snelheid op toeren is gewoon de verhouding van je versnellingsbak dus 3500 toeren kan inderdaad wel gaan kloppen ja.
Je kan altijd kijken naar een iets langere bak die misschien wat zuiniger is.
inferno-gwc
31-08-2012, 10:54
onderblok en kop zijn gereviseerd, zelf in elkaar gezet, enige wat niet gekocht is via revisie bedrijf zijn de klepstoters.. die heb ik via Bolku gekocht en ook zelf gemonteerd.
flashworks
31-08-2012, 11:12
Kan het niet gewoon het geluid van de delco en rotor zijn?
Heb je ookal even een mailtje richting bolku gestuurd wat dit mogelijk kan zijn en wat er nu igg allemaal aan gebeurd is?
inferno-gwc
31-08-2012, 11:51
Kan het niet gewoon het geluid van de delco en rotor zijn?
Heb je ookal even een mailtje richting bolku gestuurd wat dit mogelijk kan zijn en wat er nu igg allemaal aan gebeurd is?
Mailtje deze week verstuurd maar nog niets terug. Ik kan eens kijken of het van de rotor komt maar dat is ook allemaal nieuw.
Sven-GTI
31-08-2012, 15:59
Gebeurt wel vaker bij een gereviseerde motor, de nokkenassen moet weer opnieuw 'inslijten' op de klepstoters.
Als ik andere nokkenassen of nieuwe klepstoters monteer 'tikt' de kop ook altijd de eerste 100km of iets.
inferno-gwc
31-08-2012, 17:20
Gebeurt wel vaker bij een gereviseerde motor, de nokkenassen moet weer opnieuw 'inslijten' op de klepstoters.
Als ik andere nokkenassen of nieuwe klepstoters monteer 'tikt' de kop ook altijd de eerste 100km of iets.
Ik heb nu 220km gereden en ze tikken nog steeds, viel me op alleen bij een warme motor vanaf 93 graden olie temp begint het.
Revisie bedrijf ben ik geweest, heeft geluisterd met schroevendraaier en hij denkt dat het de ketting is van de nokkenassen (kan dat?).
Wat ook vreemd is, hij heeft het voorheen nooit gedaan totdat ik met de auto ging rijden en toen pas na een km of 80 is het begonnen.
Heeft iemand nog methode's om het tikken te lokaliseren?
EnVeeZee
31-08-2012, 17:47
Mailtje deze week verstuurd maar nog niets terug. Ik kan eens kijken of het van de rotor komt maar dat is ook allemaal nieuw.
Ter info; bolku zit midden in een grote verbouwing en is erg moeilijk bereikbaar :thumbup:
Sven-GTI
31-08-2012, 20:16
Is de nokkenasketting niet vervangen met reviseren dan? Ook belangrijk is de richting van de ketting wanneer deze eraf is gehaald/terug gemonteerd want hij is naar 1 kant ingesleten.
inferno-gwc
31-08-2012, 21:42
Is de nokkenasketting niet vervangen met reviseren dan? Ook belangrijk is de richting van de ketting wanneer deze eraf is gehaald/terug gemonteerd want hij is naar 1 kant ingesleten.
Die is niet vervangen inderdaad. maar ik vindt het vreemd dat de motor alleen tikt als hij warm is (+90 graden olie temp)
We zijn van plan om deze eerst te vervangen en daarna nog eens te horen of het probleem verholpen is.
Heb in het verleden een vr6 gedeeltelijk laten reviseren, ( onderblok laten doen bij firma) en deze hadden verzuimd de bouten van de drijfstangen de vernieuwen..
Ik had ook van begin af aan een geluid , 1300 km later liep de boel vast..
Heb de de rekbouten daar waar nodig vernieuwd???
inferno-gwc
31-08-2012, 21:53
Heb in het verleden een vr6 gedeeltelijk laten reviseren, ( onderblok laten doen bij firma) en deze hadden verzuimd de bouten van de drijfstangen de vernieuwen..
Ik had ook van begin af aan een geluid , 1300 km later liep de boel vast..
Heb de de rekbouten daar waar nodig vernieuwd???
onderblok en kop heeft revisie bedrijf gedaan. In elkaar zetten hebben we zelf gedaan. rekbouten van de kop nieuw gezet. Alle andere bouten zijn opnieuw gebruikt volgens mij.
Weet niet of de bouten van de drijfstangen rekbouten zijn bij de KR??
inferno-gwc
01-09-2012, 20:11
Ik heb nu 10w40 olie erin. Hoort deze er wel in?
15w40 heb ik ook wel eens gehoord..
olie pomp vervangen? vaak geeft deze het probleem bij tikkende klepdstoters...
inferno-gwc
04-09-2012, 21:15
15w40 maakt geen verschil vandaag ff geprobeerd. Volgende stap is oliedruk controleren en ik heb alvast een nokkenas ketting besteld om te vervangen.
inferno-gwc
05-09-2012, 20:48
Even weer een update. De oliedruk is gemeten en de waarden zijn als volgt:
Gemeten aan oliekoelerhuis:
2bar 900 touren
4bar 2000 touren
5bar 3000 touren
Gemeten achterkant kop:
1,6bar 900 touren
2bar 2000 touren
3bar 3000 touren
Tijdens het testen was de olietemp 90-100 graden en ik heb nu 15w40 olie erin. Oliepomp lijkt dus in orde. Van het weekend gaan we de nokkenas ketting vervangen
Johan1982MK1
05-09-2012, 21:28
Je zou zeggen dat als de olie en de motor warm zijn dat alles uitzet en de ketting dan juist strakker zou moeten staan.
Dan zou t de ketting dus misschien niet hoeven te zijn.
Maar dat is maaar een gedachte.
inferno-gwc
05-09-2012, 22:25
overigens zojuist dit fimpje gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=4TAXIP0IEug
Dit geluid lijkt verdacht veel op wat ik aan de hand heb. Mijn geluid is wel iets zachter maar dezelfde toon..
Erik Baas
05-09-2012, 22:27
15w40 maakt geen verschil
Nee, dat merk je ook alleen bij echt lage temperaturen.
Black Devil
06-09-2012, 07:06
Is ook wel een beetje dik, ik heb in mijn KR sinds ik hem heb (ruim 4 jaar) 5W40 zitten.
Scirocco_1600
06-09-2012, 19:21
hmm dat gelijkt lijk toch iets met de klepstoters , trouwens ben je er zeker van dat de lagerschalen van de drijfstagen vernieuwd zijn ? want voor het zelfde geld steken ze de oude lagerschalen weer er in .
maar ik meen mij te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat bij een 16v nokkenastiming ook erg van belang kan zijn , slecht afgeregeld veroorzaakt tikken .
in de kop is alles nieuw zeg je , dan gok ik toch op de drijfstanglagers....
Je kan uiteraard eerrst ff de nokkenas ketting doen..
maar dan vrag ik me af waarom dat niet meteen allemaal gedaan... ??
je reviseert volledig of niet.... anders is het maar oplappen..
Vraag ff goed na bij de firma wat men nieuw erin heeft gedaan..
Nieuwe drijfstanglagers horen ook nieuwe bouten bij en daar gaat het nog wel eens mis
inferno-gwc
06-09-2012, 20:44
onderblok is ook gereviseerd drijfstanglagers zijn nieuw, de bouten moet ik ff navragen want dat weet ik niet zeker. Nokkenas ketting was niet nieuw gezet omdat we dachten dat dit levenlang mee ging (ook op forums gelezen)
Het geluid lijkt overigens niet vanuit het onderblok te komen, we hebben geluisterd met een lange schroevendraaier.
We hebben de nokkenas nu eruit. De Klepstoters zijn keihard, ik kan ze niet indrukken.
Lijkt er overigens wel op dat het merk teken op de krukas poelie en onderste distributiekap niet precies overeen komen met de tekens boven op het nokkenas tandwiel. zit 2-3mm verschil in als we het distributie teken op het vliegwiel goed zetten.
We gaan morgen de nokkenasketting doen want tussen de oude en nieuwe zit een groot verschil in speling. Tevens gaan we de distributie nu zetten volgens de merktekens op het vliegwiel en nokkenastandwiel. niet meer op de krukaspolie/distributiekap. Misschien stond de distributie 1 tand verschil.. kan dat tikken veroorzaken?
Ruud 16V-G60
07-09-2012, 06:05
dat kan ja,maar dan is de schade wel groter dan alleen wat getik
inferno-gwc
07-09-2012, 07:44
dat kan ja,maar dan is de schade wel groter dan alleen wat getik
Tja.. het vreemde is de motor loopt gewoon goed. Geen vermogensverlies zover ik kan merken bij inrijden (ben nog niet hoog in de toeren geweest) vanavond gaan we de nieuwe ketting monteren dan ben ik eens benieuwd.
inferno-gwc
07-09-2012, 18:45
Probleem gevonden, een defecte klepstoter:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KAC8JAXN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y3VBDTPZ.jpg
Ik ga Bolku morgen eens bellen voor garantie afhandeling. Ik denk dat ik ze allemaal nieuw moet zetten?
Waarom zou je die andere ook vervangen?
15 is idd als hij koud is. Maar je zegt dat je weer olie heb gewisseld. Kan het niet zijn dat er nog lucht inzit? in de klepstoters?
Ik heb zelf 10w40 in de PL zitten dus dat kan het niet zijn denk ik.
En met die 3500 toeren bij 120 is normaal. Heb hetzelfde, ook een 2Y bak.
inferno-gwc
07-09-2012, 20:23
Waarom zou je die andere ook vervangen?
Verschillende monteur geven mij dat aan.. er kan ook een productie fout in de serie wat ik heb gekregen zitten. Maar ik wacht even af wat Bolku zegt want daar heb ik ze gekocht.
inferno-gwc
08-09-2012, 08:29
Wie kan mij overigens bevestigen dat alles op de bovenstaande foto alles is want in zo'n klepstoter zit? Als er nog meer bij hoort moet ik eens goed gaan zoeken in mijn blok of daar nog iets ligt.. :confused:
inferno-gwc
10-09-2012, 21:00
Als het goed is krijg ik morgen een nieuwe klepstoter binnen van Bolku :-)
inferno-gwc
13-09-2012, 22:52
Als het goed is krijg ik morgen een nieuwe klepstoter binnen van Bolku :-)
De week is al bijna om en heb nog steeds niks ontvangen. Hij reageert ook niet meer op mijn e-mail en neemt zijn telefoon niet op :screwy: :confused:
Denk dat ik zelf maar een klepstoter ga regelen.
inferno-gwc
14-09-2012, 21:07
klepstoter vervangen maar nog steeds hetzelfde geluid..pff ten einde raad
Het kan niet nog lucht zijn wat er in zit?
ik had dezelfde probleem
na alles te vervangen zoals olie, oliefilter, oliepomp deed die het nog steeds
en wat bleek
diegene die mijn revisie had gedaan heeft de lagerschalen niet 100% gezet
zie foto's
zo zag het uit
http://i741.photobucket.com/albums/xx52/sinan3600/IMAG0049.jpg
en zo moet het uitzien
http://i741.photobucket.com/albums/xx52/sinan3600/IMAG0050.jpg
en nu sinds 1 jaar geen enkele geluidje meer
Ik gokte al eerdere op de drijfstanglagers, en blijf daar ook bij..
Haal de carterpan er eens onder weg.. en doe een inspectie
inferno-gwc
14-09-2012, 22:20
We gaan de carpterpan er eens onderuit halen, maar wat moet ik dan kunnen zien zonder de lagers los te halen?
inferno-gwc
14-09-2012, 22:22
Het kan niet nog lucht zijn wat er in zit?
Ze kwam uit een verpakking waar al olie in zat en ik heb ze van tevoren in de olie laten staan een halve dag. Daarna gemonteerd met olie erop. 15 min laten lopen, blokje om gereden en het begon weer met tikken bij 90 graden olie temp.
We gaan de carpterpan er eens onderuit halen, maar wat moet ik dan kunnen zien zonder de lagers los te halen?
natuurlijk moet je lagers los halen anders ga je niets zien
inferno-gwc
15-09-2012, 18:00
maar de lagerschalen kun je toch maar op 1 manier erin zetten, als deze verkeerd staan loopt de motor toch stuk?
Ja maar ja als er bv de verkeerde maat inzit , gaat het ook kloppen..
wat ik al eerder zei als er rekbouten bij gebruikt worden voor montage moeten deze nieuw erin, doe je dat niet dan zit de boel niet op de juiste voorspanning
inferno-gwc
15-09-2012, 20:17
Ja maar ja als er bv de verkeerde maat inzit , gaat het ook kloppen..
wat ik al eerder zei als er rekbouten bij gebruikt worden voor montage moeten deze nieuw erin, doe je dat niet dan zit de boel niet op de juiste voorspanning
Duidelijk.. We gaan deze week eens sleutelen. Bedankt voor de tip :thumbup:
maar de lagerschalen kun je toch maar op 1 manier erin zetten, als deze verkeerd staan loopt de motor toch stuk?
bij mij waren ze niet op de juiste manier geplaatst dus waren ze een stukje verschoven
inferno-gwc
17-09-2012, 08:31
Nog even een andere vraag. Ik heb 2 tekens op het vliegwiel.. is dat 1 voor de distributie en 1 voor de ontsteking? In autodata kan ik dit niet goed terug vinden.
Als ik cilinder 1 op BDP zet dan staat 1 van de 2 punten goed en kan ik de distributie goed erop zetten. Als ik de distributie op het andere punt zet en ik ga aanpassen dan verspringt het punt. Dit is normaal?
is de oliepomp nou wel of niet vervangen?
inferno-gwc
17-09-2012, 21:32
Het probleem is opgelost! Vandaag nog 2 klepstoters vervangen van Bolku, ik heb 2 slecht uitziende klepstoters uitgezocht en vervangen met de 2 nieuwe.. (1 was de lasnaad het aan loslaten en 1 klepstoter had een heel glas puntje net alsof deze constant getikt had want het zag een beetje gepolijst uit)
Toevallig waren deze (of 1 ervan) de boosdoener! pff wat een gedoe maar ben blij dat het opgelost is.
Iedereen bedankt voor de hulp!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.