PDA

View Full Version : Ophanging / Onderstel probleem voor de mk1-kenners !!


LRR
11-09-2012, 09:48
Mensen,

Het volgende probleem doet zich voor met de GTI:

Voorwiel aan de linkerkant (bestuurderskant) staat een dikke cm verder
naar buiten als het wiel aan de rechterkant.

Aandrijfas is een keer vervangen, maar de lengte van de andere as is exact
gelijk aan de andere dus daar zit het probleem niet. Heb gisteravond nog
een andere homokineet aan de bak-kant er tussen gezet, dit heeft tot gevolg
gehad dat het wiel nu precies haaks onder de auto staat want hiervoor was
het camber positief. Nu is het wel zo dat ik de schokbreker zo negatief als
het mogelijk is heb vast gezet. Dus in verhouding klopt het niet....

Verder zijn er geen veranderingen geweest aan triangel/fusee o.i.d.

Nu heb ik wel eens gehoord dat meer mensen met dit probleem zitten, maar
ik stoor me er aan en als ik t.z.t. de RC's eronder wil hebben dan weet ik
zeker dat dit zo niet gaat passen.

Dusssss.......is er een kenner met tips ?????? Of het liefst met de oplossing :D :D

De auto is nog niet uitgelijnt, maar kan me niet voorstellen dat dit het verschil
gaat maken !

Ik hoor het graag !!

Gertjan
11-09-2012, 10:02
Dus je wielgeometrie verandert als je een andere homokineet of aandrijfas monteert?
Volgens mij heb je dan ergens speling op zitten want dat zou niet moeten kunnen :D

LRR
11-09-2012, 10:05
Ja, het is maar een fractie maar inderdaad is die veranderd Gertjan !

Er zit nergens speling op en hij stuurt ook heel behoorlijk, geen trilling etc.

dennisjuh01
11-09-2012, 16:11
wil niet lullig doen maar zit er toevallig niet 1 velg tussen met een andere et waarde ?
heb dit ook eens gehad met een nieuwe set wielen bleek 1 verkeerde in doos te zitten.

Jeff
11-09-2012, 16:18
Ik weet een tiental mk1 cabrio's met dit probleem.

LRR
11-09-2012, 17:21
@Dennis: Volgens mij kan dat niet zo zijn, want G60 staal is er dacht ik maar met 1 ET.

@Jeff: En is er iemand die hier een oplossing voor heeft gevonden ???

Christiaan
11-09-2012, 18:55
Ik weet een tiental mk1 cabrio's met dit probleem.

En de mijne is er 1 van... al is dat echt geen dikke cm.

(Denk trouwens dat het er wel meer zijn in NL als een tiental :D )

Maar ik heb er niks aan gedaan. Bij mij is het maar een paar mm, en als je het niet weet valt 't ook niet op.

Heb je misschien een foto van het verschil?

LRR
12-09-2012, 06:48
Een paar mm is ook weg te cijferen en daar doe ik ook niet moeilijk over.
Maar bij mij is dat toch net even meer.

Er is me nog even wat te binnen geschoten wat er ook nog betrekking op kan
hebben. Dat ga ik vanavond even onderzoeken, als ik er dan niet uitkom dan
maak ik wel even wat foto's !!

Goldfinger
12-09-2012, 08:00
goed laten uitlijnen fred

De Pul
12-09-2012, 09:22
Mijne heeft het ook.alles zit hetzelfde in elkaar,toch staat het wiel aan de distributiekant rechter dan de andere kant.ik denk dat het in de kas zit,oftewel het punt waar de draagarm onderaan de kas hangt.

SpeedieD
12-09-2012, 10:19
Daar hebben inderdaad meerdere mk1s last van. Zit hem zoals Gerben al zegt in de carrosserie.

LRR
12-09-2012, 10:46
@Derk: Ben bang dat ik er daar niet mee kom, maar dat moet sowieso nog wel gebeuren !!

@Gerben / SpeedieD: Kan me niet indenken dat het voor de restauratie ook zo erg was.
Maar ik ga er vanavond nog 1 avondje aan spenderen en dan meld ik me even weer.

M1974
12-09-2012, 10:48
Mijn cabrio heeft het ook. (Slechts enkele mm.)
Volgens mij is geen enkele auto 100% symmetrisch.
Het verschil kun je alleen minimaliseren door goed af stellen van je wielgeometrie, uitlijnen dus.
Staat mijn cabrio op zijn orginele classicline wielen dan valt het niemand op. Maar als mijn meerdelige hoepels met getrokken bandjes eronder zitten zie je het verschil gelijk. Dit komt omdat die veel dichter tegen de kassen komen.

LRR
13-09-2012, 09:41
Ok, ja een beetje verschil kan me niet zoveel schelen hoor maar ik denk dat
ik er met uitlijnen lang niet kom.

Maar vanavond komt Derk (Goldfinger) even langs en die heeft aardig wat meer
ervaring en know-how van mk1's als ik, dus we gaan nog een poging wagen.

Word vervolgd...

kwaroks
13-09-2012, 12:03
Ik heb dit probleem aan de achterzijde. Vooral als je een auto goed hebt verlaagd valt het op!
Ik heb alles nagemeten ed maar mijn achteras is 100% recht, net zoals m'n auto. Dus ik kon eigenlijk niets aan het verschil doen, dus nu rijd ik met 10mm spacers links en 13mm rechts (of andersom)

passatje2
13-09-2012, 12:17
dat probleem kun je niks aan doen is helaas zo,had ik vroeger ook al met de scirocco's,ik had de achteras versteld dmv de 2 bouten iedere kant die in de carrosserie zitten,als je het niet durft moet je het laten zitten je kan er ook de as verkeerd mee zetten als je het nog nooit gedaan hebt.
en je probleem voor is ook niks aan te doen,zijn er eens andere draagarmen onder gekomen?jammer dat je bij de golf 1 de fuseekogels niet kunt verstellen zoals bij golf 2.....ik had toen het spatbord iets naar buiten getrokken dat het minder opviel.

Boerbeek
13-09-2012, 12:23
Had mijn '85 golf cabrio ook last van, meer dan een cm verschil. Was niet op te lossen met uitlijnen en de ophanging was verder orgineel.

LRR
13-09-2012, 13:11
Ik kan me namelijk niet indenken dat het voor de restauratie ook zo was.

En er moet iets aan gedaan worden want ik heb 1 schokbreker maximaal positief staan en de andere maximaal negatief en dan heb ik nog een machtig verschil.


Kijk, zo heeft ie ook gestaan:

http://www.volksforum.com/albums/files/1/2/8/2/feb10004k.jpg

En zo staat/stond de andere kant:

http://www.volksforum.com/albums/files/1/2/8/2/feb10002k.jpg

(Niet helemaal goed te zien, maar het verschil is nu aanzienlijk groter).

SpeedieD
13-09-2012, 15:22
Ben benieuwd of Derk iets kan vinden.

Wat heb je allemaal vervangen/vernieuwd?

heinz74
13-09-2012, 18:34
de meeste hebben dit...
gek genoeg ook bij bijna alleen type 1 met een 'grote' motorconfiguratie.dus bij een 1100tje lijkt/leek mij het altijd minder voor te komen
ik zou me er persoonlijk niet te druk over maken ,al is het wel zo dat het meer opvalt naarmate het wiel dichter op de wielkastrand zit
toch raar dat wel...

LRR
13-09-2012, 20:36
Derk is even geweest en heeft z'n technisch oog erop laten vallen.
We hebben wat stelwerk verricht aan de camberverstelling en de stuurstang
en het staat allemaal een stuk beter. Optimaal gaat het nooit worden want
de ophanging waar de linker triangel in komt heeft "vroeger" een keer een
duwtje gehad dus vrij logisch dat het niet helemaal uit komt.

Maar ik ben er tevreden mee, nu nog even uitlijnen binnenkort en het probleem
is voor mij opgelost !!!

@SpeedieD: Er is redelijk veel vernieuwd, op de fusee na is praktisch alles nieuw.

SpeedieD
14-09-2012, 20:49
Mooi dat het nu beter staat en dat je er blij mee bent,

dennisjuh01
16-09-2012, 12:13
mooi dat t een stuk beter staat nu!
wou anders net zeggen dat je bij mijn mk1's ook welleens mocht meten of dat t probleem net zo erg was,

bij mijn cabrio was trouwens het chassis deel waar draagarm aan bevestigd zit laatst afgescheurd,
misschien een optie eens te controleren of die van jou daar ook begint ?
ik heb er eventueel foto's van.
het schijnt vaker te gebeuren dat het los scheurt.

LRR
16-09-2012, 20:33
Mijn carrosseriegedeelte waar de triangel in valt is ook niet geheel recht meer.
Hier komt het waarschijnlijk ook vandaan.

Moet zeggen dat de auto niet-uitgelijnd best prima stuurt. Zal hem binnenkort
eens heen brengen te uitlijnen.

dennisjuh01
19-09-2012, 08:53
ai ja dat is lastig, het is wel precies recht weer te krijgen op een richtbank maar dat kost nogal wat :rolleyes:
ik denk als jij hem hebt laten uitlijnen dat je denkt van wow wat rijd die nu gaaf ;)
als die al niet 100% recht meer is, misschien een optie zo'n stabilisatorstang van een scirocco 16v er tussen bouwen ?
ik heb er van geleerd dat die van mij afgebroken was misselijke klus om het weer recht in lijn te krijgen en flink doorgelast nu,
heb nu ook een extra stabilisator stang gekocht en die komt er nu tussen,

LRR
19-09-2012, 10:21
Zo'n stabilisator is misschien nog niet zo'n gek idee.
Zal de onderdelenzolders hier en daar eens afstruinen naar zo'n ding.

Uitlijnen moet nog binnenkort, maar na de tesrit heen en terug naar
Watercooled is het me dik mee gevallen hoe die stuurt, lang niet gek.
Hoefde niet aan het stuur te hangen i.i.g.