View Full Version : eigenaren van oldtimers vrezen dat ze mrb moeten betalen
ewcaddymk1
18-11-2012, 19:52
de auto is en blijft de beste melkkoe die er is ,en als er niet genoeg binnenkomt dan de bejaarde koe maar weer naar de stal om te melken ;)
sipkemk1rs2
18-11-2012, 22:06
de auto is en blijft de beste melkkoe die er is ,en als er niet genoeg binnenkomt dan de bejaarde koe maar weer naar de stal om te melken ;)
Beetje roken levert ook nog al wat op volgen mij hier hoor in nedeland :thumbup:
servowire
20-11-2012, 22:44
Een 30 cent belasting bij de brandstof op.
Dan betaal je bij (heel grof) 25.000km = (1:16) 1562,5 Liter = € 468 per jaar.
MRB afschaffen (ambtenaren weg, ICT weg) bezuinig je die hele bende ook. Betalen naar verbruik, einde gezeik. Betalen die vieze 1:15 priussen ook gewoon mee. Vrijstelling voor vrachtwagens want noodzaak. BAM.
Voor de draaimolen op de kermis betaal je ook alleen als je er in zit, niet als je staat te kijken.
Heel goed nieuws idd. Huidige plannen zijn de deur uit met als voorwaarde dat er ren sluitend plan komt om misbruik te voorkomen.
ewcaddymk1
20-11-2012, 23:00
het is nog lang geen 2014 dus kan nog wel 50X anders
Ja maar de reden van het wegvallen van deze regel is wel dat de vonden dat de liefhebbers teveel nadeel hadden. Dus het word allicht beter
het is nog lang geen 2014 dus kan nog wel 50X anders
en een stuk of 3 kabinetten idd.ik blijf gewoon doortokkelen,mocht er iets definitiefs komen wat me niet bevalt gaat de oudi mooi de bult op.dan heb ik er mijn voordeel maar van gehad.
Huidige plannen zijn de deur uit met als voorwaarde dat er ren sluitend plan komt om misbruik te voorkomen.
Nee hoor... huidige plannen blijven gewoon staan, tenzij er een goed alternatief komt. Er is nog geen wetsvoorstel teruggetrokken, dit in tegenstelling tot de absurde stijging van de zorgpremie.
Plannen zijn afgewezen door de meerderheid van de kamer :D
ewcaddymk1
21-11-2012, 21:10
Plannen zijn afgewezen door de meerderheid van de kamer :D
was al eerder afgewezen maar dan door alle forummers :D
Ik bedoelde dus dat de mrb regeling voorlopig het zelfde blijft en dus niet afgeschaft.
Ben benieuwd waar ze nu het tekort van weg gaan snoepen.....
Goed nieuws dus. Ik denk dat ze de andere belastingen omhoog gaan schroeven om zo hun tekort te verminderen.
Mac-Mikus
22-11-2012, 12:10
Er gaat nog steeds gekeken worden naar oplossingen om dagelijks gebruik te ontmoedigen. Zaken als een dagenkaart en dergelijke zijn nog zeker niet van de baan.
ben zine
22-11-2012, 16:31
De wegenbelasting opdelen in vast gedeelte voor iedereen en toeslag voor LPG en diesel. Dan blijven benzineauto's van 30 jaar en ouder belastingvrij en betalen dagelijkse rijders belasting voor het rijden op LPG en diesel.
Rekeningrijden of alle wegenbelasting in de brandstof stoppen zal niet gaan want dan rijdt half Nederland (particulieren, werkenden die door de week gebruik maken van openbaar vervoer, ouderen) vrijwel voor niks terwijl voor zakelijk verkeer het rijden onbetaalbaar wordt. De een rijdt 3000 km per jaar en de andere 100.000.
Zoals eerder gezegd, die dikke afgekeurde diesels van buiten NL in meer toelaten.
Even de enquete invullen!
http://www.knac.nl/enquete-klassieker/
Heb de enquete twee maal ingevuld; één voor mijn situatie en de andere voor mijn broers situatie.
Gekozen voor vrijstelling vanaf 30 jaar, anders is het kilometerrijden wel oké.
Heb ik het geluk dat overal vanaf 30 jaar gesproken wordt, want de mijne is afgelopen juli net 30 jaar geworden =)
alle wegenbelasting in de brandstof stoppen zal niet gaan want dan rijdt half Nederland (particulieren, werkenden die door de week gebruik maken van openbaar vervoer, ouderen) vrijwel voor niks terwijl voor zakelijk verkeer het rijden onbetaalbaar wordt. De een rijdt 3000 km per jaar en de andere 100.000.
dat is toch precies de bedoeling? :confused:
ben zine
30-11-2012, 12:17
dat is toch precies de bedoeling? :confused:
Niet als door zo'n maatregel heel Nederland krakend en piepend tot stilstand komt.
brabomk1g60
30-11-2012, 20:49
Snelweg vignet zou het makkelijkst zijn voor iedereen en dan betalen die Polen tenminste ook eens mee aan het wegennet en kunnen ze de hobbyrijders lekker met rust laten
ik hoor overal mensen zeggen dat het niet meer doorgaat dat oldtimer rijders weer mrb moeten betalen ? weet iemand hier meer over ? kan ook niet echt ergens duidelijkheid vinden. alleen maar oude berichten.
De plannen gaan pas van tafel af als er een alternatief komt (lees; de te verwachten 160.000.000 die ze zouden gaan ontvangen als de mrb vrijstelling wordt afgeschaft op een andere manier hun kant op gaat komen), tot die tijd blijven de plannen gewoon doorgaan.
Er is grote kans dat de plannen (mrb vrijstelling voor oldtimers afschaffen) niet doorgaan, maar er moet (..) natuurlijk wel wat anders voor in de plaats komen.. het te verwachten geld (de 160 miljoen) is natuurlijk al in de begroting voor 2014 opgenomen.
Dokter D
21-12-2012, 20:32
Tsja, alle berichten van vandaag zijn morgen weer achterhaald met deze wispelturige regering :d
Golf1Fan
23-12-2012, 01:35
De plannen gaan pas van tafel af als er een alternatief komt (lees; de te verwachten 160.000.000 die ze zouden gaan ontvangen als de mrb vrijstelling wordt afgeschaft op een andere manier hun kant op gaat komen), tot die tijd blijven de plannen gewoon doorgaan.
Er is grote kans dat de plannen (mrb vrijstelling voor oldtimers afschaffen) niet doorgaan, maar er moet (..) natuurlijk wel wat anders voor in de plaats komen.. het te verwachten geld (de 160 miljoen) is natuurlijk al in de begroting voor 2014 opgenomen.
Laten ze die oostblokkers maar eens gaan belasten die hier permanent wonen en belastingvrij rondrijden in dikke diesels, ik erger me daar echt wild aan. :mad:
ewcaddymk1
23-12-2012, 09:21
Laten ze die oostblokkers maar eens gaan belasten die hier permanent wonen en belastingvrij rondrijden in dikke diesels, ik erger me daar echt wild aan. :mad:
ook daar is een topic voor :thumbup: ;)
De wegenbelasting opdelen in vast gedeelte voor iedereen en toeslag voor LPG en diesel. Dan blijven benzineauto's van 30 jaar en ouder belastingvrij en betalen dagelijkse rijders belasting voor het rijden op LPG en diesel.
Rekeningrijden of alle wegenbelasting in de brandstof stoppen zal niet gaan want dan rijdt half Nederland (particulieren, werkenden die door de week gebruik maken van openbaar vervoer, ouderen) vrijwel voor niks terwijl voor zakelijk verkeer het rijden onbetaalbaar wordt. De een rijdt 3000 km per jaar en de andere 100.000.
dat is toch precies de bedoeling? :confused:
Niet als door zo'n maatregel heel Nederland krakend en piepend tot stilstand komt.
Ze zijn toch al lang bezig met op de rem trappen .
en is wel het eerlijkste , betaal na gebruik
mischien een reden om die gast met 100.000 km eens op de fiets of de trein te pakken .
Hier wordt je niet vrolijk van... vanaf 12:30
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1315033
ewcaddymk1
28-12-2012, 20:15
mooi kut idd :redface:
ik kan het niet zien....hij wil van alles gaan installeren,maar dat wil ik niet.
waar gaat het over?
ewcaddymk1
28-12-2012, 20:22
ik kan het niet zien....hij wil van alles gaan installeren,maar dat wil ik niet.
waar gaat het over?
ja hoe moet ik het zeggen, moeilijk uit te leggen :D
nieuwschierig :tongue:
Dokter D
28-12-2012, 20:55
Gaat over een garage bedrijf wat na de nieuwe plannen geen werk meer heeft.
Gaat over een garage bedrijf wat na de nieuwe plannen geen werk meer heeft.
turkse garage? :tongue:
maar serieus,hoezo hebben die nieuwe plannen invloed op een garagebedrijf?
Dokter D
28-12-2012, 21:25
Nee joh, naar aanleiding van de onrust onder de oldtimer rijders onder ons verkoopt deze man geen auto meer
Nee joh, naar aanleiding van de onrust onder de oldtimer rijders onder ons verkoopt deze man geen auto meer
tja,gevalletje eigen schuld dikke bult dus.
sciroccoGTII
28-12-2012, 22:50
Niet helemaal waar gerben, een sponsor van deze site welke een hele goede vriend van mij is is gespecialiseerd in alle vw mk1. Deze heeft naar aanleiding van de plannen ook totaal geen aanloop meer, deze man moet hiervan leven en houd onze hobby in stand en betaalbaar. Nu is hij gelukkig zo slim op ergens anders op in te spelen maar begrijp desbetreffende garagist in video wel. Zij zorgen er toch voor dat er specialisten en onderdelen voor onze en andere young/oldtimers blijven. Het betreft hier dan vaak geen doorsnee garagisten maar zelf ook liefhebbers. Door die leuke overheid wordt dat ook bestraft.
Niet helemaal waar gerben, een sponsor van deze site welke een hele goede vriend van mij is is gespecialiseerd in alle vw mk1. Deze heeft naar aanleiding van de plannen ook totaal geen aanloop meer, deze man moet hiervan leven en houd onze hobby in stand en betaalbaar. Nu is hij gelukkig zo slim op ergens anders op in te spelen maar begrijp desbetreffende garagist in video wel. Zij zorgen er toch voor dat er specialisten en onderdelen voor onze en andere young/oldtimers blijven. Het betreft hier dan vaak geen doorsnee garagisten maar zelf ook liefhebbers. Door die leuke overheid wordt dat ook bestraft.
dat is dus het vervelende aan dat ik dat filmpje niet kan zien maurits.ik stelde me zo'n 'garage' voor die voor 1000 euro een trailer vol oldtimers naar nl haalde om ze hier op de weg te zetten voor 10 rug stuk.maar zoals jij het stelt heb je idd gelijk.
Erik Baas
05-01-2013, 15:34
"Staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) zei dat hij nog nadenkt over hoe hij tegemoet gaat komen aan moties van de Tweede Kamer over de oldtimers. De Kamer wil dat de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting overeind blijft voor mensen die een oldtimer als hobby hebben. Het 'rijdend cultureel erfgoed' wordt daarmee beschermd.
Weekers overlegt nog met de autobranche over hoe dat kan worden vormgegeven. Hij wil wel dat mensen die een vervuilende oldtimer dagelijks gebruiken motorrijtuigenbelasting gaan betalen.
Mogelijk dat er een soort strippenkaart komt waarbij je met een oldtimer 20 of 25 dagen per jaar mag rijden zonder te worden belast."
Bron: ANP (via http://www.nu.nl/auto/2997094/weekers-wil-bijtelling-autos-eerlijker-maken.html)
20 of 25 dagen, volgens mij rijd de gemiddelde echte liefhebber wat die minister bedoeld al meer dan dat. maarja als er belasting betaald moet worden dan moet dat maar, maar ze mogen wel een keer duidelijk zijn.
ewcaddymk1
06-01-2013, 14:37
idd , het gaat er niet meer om of we nou wel of niet moeten betalen tuurlijk zou het jammer zijn maar als ze nou maar een keer duidelijk zijn .
en 25 dagen heb ik veel te weinig aan dus dan maar betalen om in mijn dan ex oldtimer te rijden.
weg doen doe ik zeker niet
Ik weet niet waar ze mee bezig zijn, maar dit gaat de rest van autorijdend-mrb-betalend Nederland natuurlijk niet pikken !
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21231316/__Meer_taks_voor_ontzien_oldtimer__.html
In het regeerakkoord staat dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor mensen met auto’s van 25 jaar en ouder wordt afgeschaft. Daarmee hoopt het kabinet het bezit van de meer vervuilende wagens te ontmoedigen. Het schrappen van het belastingvoordeel levert de staat bovendien 156 miljoen euro op.
De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Weekers (Financiën) echter opgedragen een uitzondering te maken voor mensen die louter hobbymatig een oldtimer hebben. Om dat mogelijk te maken en zonder het al ingeboekte miljoenenbedrag te verliezen zou de staatssecretaris nu dus overwegen om van alle automobilisten via de motorrijtuigenbelasting een extra financiële bijdrage te vragen van een paar euro per auto.
Voorts blijft de groep 'misbruikers' van de mrb vrijstelling voor oldtimers buiten schot en zullen de echte oldtimerliefhebbers het in de ogen van de rest van mrb-etalend Nederland het weer gedaan hebben...
superbeast
21-01-2013, 11:18
Tja, wat moet je op dit voorstel nou zeggen. :confused:
Het gaat om vervuiling toch? Alle auto's aan de testkast, blacbox erin en dan betalen naar werkelijke uitstoot.
SpeedieD
21-01-2013, 15:36
Nieuwe voorstel komt omdat de staatssecretaris ook een oldtimer rijd... :D
Het gaat om vervuiling toch? Alle auto's aan de testkast, blacbox erin en dan betalen naar werkelijke uitstoot.
idd!
vervuiling en milieu?...
waar gaat dat over..iemand wel eens in de buurt geweest van BASF Antwerpen..of ook ooit wel eens op de Botlek geweest ,Hoogovens ,Akzo Nobel..
denk niet dat dat opweegt tegen een paar 1000 oldtimers van de LIEFHEBBER
(geen w201/124 van Hassan.Murat)..
milieu en veiligheid zijn zo door onze strot getrapt door Den Haag..je mag nog niet eens gaan pissen zonder reflecterend hesje aan ,en dan nog kun je bekeurd worden omdat je eventueel een gele aan hebt i.p.v een oranje..
ik zeg nog steeds betalen naar gelang gebruik/km'per jaar..niks meer schorsen-aanmelden etc
rijd je 60 dagen per jaar of 200 -> die betaal je ,rijd je er 5-> die betaal je ...
hoe je dat registreerd ...mogelijkheden zat ...denk daar maar eens over..
Wegenbelasting eraf, belasting op de brandstof erbij. Dan wordt je 'gestraft' voor je verbruik én je kilometers.
Maar wel eerlijk, dus even de MRB-inkomsten delen door het aantal verkochte litertjes brandstof. En een verbod op tanken over de grens natuurlijk ;)
gerwin88
28-01-2013, 23:55
Wegenbelasting eraf, belasting op de brandstof erbij. Dan wordt je 'gestraft' voor je verbruik én je kilometers.
Maar wel eerlijk, dus even de MRB-inkomsten delen door het aantal verkochte litertjes brandstof. En een verbod op tanken over de grens natuurlijk ;)
Waarom worden de hokjes aan de grens niet geopend voor de verkoop van vignetten?
Ik erger me rot aan al die poolse/duitse auto's die hier rondrijden.
Wel een beetje van onze economie profiteren, maar nergens aan meebetalen?
Vind dat ze beter de mensen van 'buitenaf' (netjes gezegd) kunnen plukken dan de binnenlanders die al netjes betalen.
Dan wordt gelijk het werkloosheidsprobleem ook een beetje opgelost:)
ronaroot
29-01-2013, 14:02
Wegenbelasting eraf, belasting op de brandstof .
Zo is het op het moment toch al ;)
Golf1Fan
07-02-2013, 14:08
Waarom worden de hokjes aan de grens niet geopend voor de verkoop van vignetten?
Ik erger me rot aan al die poolse/duitse auto's die hier rondrijden.
Wel een beetje van onze economie profiteren, maar nergens aan meebetalen?
Vind dat ze beter de mensen van 'buitenaf' (netjes gezegd) kunnen plukken dan de binnenlanders die al netjes betalen.
Dan wordt gelijk het werkloosheidsprobleem ook een beetje opgelost:) :thumbup:
http://www.knac.nl/2013/02/14/na-pasen-duidelijkheid-oldtimers/
Na Pasen –begin april dus– komt er meer duidelijkheid over het lot van oldtimers met betrekking tot de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Dan wordt een brief van het kabinet naar de Tweede Kamer gestuurd met een of meerdere voorstellen. Hoe de plannen er precies gaan uitzien is nog niet bekend, maar er zitten zeker elementen in die door de kamer en de staatssecretaris al zijn aangegeven, zoals een leeftijdsgrens (wijziging daarvan), een dagenkaart en een kilometergrens. Dat meldt de RAI Vereniging, die bij het overleg met de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Milieu en de organisaties van oldtimerbezitters zit.
De oorspronkelijk door het kabinet ingeboekte bezuiniging van 153 miljoen euro –in feite een belastingverhoging in plaats van een besparing op overheidsuitgaven– zal vermoedelijk niet worden gehaald in de nieuwe plannen. Vermoedelijk heeft dit tot gevolg dat er een alternatieve dekking voor het ontbrekende geld moet worden gevonden, zeer waarschijnlijk bij de BPM of de motorrijtuigenbelasting. De RAI Vereniging hamert er bij monde van Cees Boutens op dat er snel een oplossing komt “want onzekerheid richt op dit moment de meeste schade aan in de oldtimerbranche”.
Het is nog ff afwachten dus.
Verwacht wel dat de import hierdoor ook aangepakt zal gaan worden..
Ik heb wel erntige twijfels over het invoeren van een dagkaart oid. Wie kan zoiets nou controleren?
hetzelfde geld voor een kilometer grens.
Kwestie van een tweede tellerbak enz...
Johan1982MK1
22-02-2013, 22:27
Idd zulke maatregels al een km registratiekastje of dagkaart gaat het denk ik ook niet halen. Is te kostbaar.
Wat betreft km dmv apk oid gaat ook niet je trek zo de km kabel eruit.
Misschien moeten ze vanaf een bepaald gewicht of bouwjaar gaan heffen.
ewcaddymk1
23-02-2013, 10:07
[QUOTE=Misschien moeten ze vanaf een bepaald gewicht of bouwjaar gaan heffen.[/QUOTE]
goed plan :thumbup: bouwjaar zoals 2 jaar terug en gewicht alles onder de 1050 vrij :D
sipkemk1rs2
23-02-2013, 17:26
goed plan :thumbup: bouwjaar zoals 2 jaar terug en gewicht alles onder de 1050 vrij :D
Ja en caddy type 1 zat er ook weer bij geloof ik die weer belasting moeten betalen :D
ewcaddymk1
23-02-2013, 21:35
Ja en caddy type 1 zat er ook weer bij geloof ik die weer belasting moeten betalen :D
klote :mad:
Nou, ga er maar van uit dat de mrb-vrijstelling volgend jaar wordt afgeschaft;
http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/02_februari/26/binnenland/Tot_vier_miljard_euro_extra_bezuinigingen.xml
:mad:
fearless
26-02-2013, 23:06
Lol,
eerst zien, dan geloven :P
sipkemk1rs2
27-02-2013, 00:55
klote :mad:
:thumbup: Ach geld moet rollen toch :D
ronaroot
27-02-2013, 21:46
:thumbup: Ach geld moet rollen toch :D
Dan wel bij mij de garage in,
en niet bij de overheid de la in :rolleyes:
Vaag verhaal wat ik vrijdag van een vage kennis hoorde...
Ding is import en een bedrijfsleider van een garage die ik ken heeft al een mailing van de RDW over de nieuwe oldtimer
wetten ontvangen en daaruit blijkt alles wat na 2005 is geimporteerd gaat in 2014 gewoon wegenbelasting betalen!
Dus ja, succes met je import Mercedes! En deze VW zal daar denk ik ook wel onder gaan vallen...
Net of de RDW al meer weet en eigenhandig wetten gaat aanpassen :screwy:
het zou een goede oplossing zijn!
toen ik net 18 was was deze regeling er nog helemaal niet, en de jeugd vandaag de dag alleen maar met belastingvrije auto´s. ik moest ook altijd gewoon betalen.
en ik betaal nu meer wegenbelasting zodat een ander belastingvrij kan rijden. wie gebruik maakt van de openbare weg. moet gewoon betalen. ongeacht de kilometers.
maar dat is mijn mening.
wie gebruik maakt van de openbare weg. moet gewoon betalen. ongeacht de kilometers.
Kilometerheffing...
was vroeger ook niet zo, dan krijg je straks weer mensen die met terugwerkende kracht uitgerekend hebben dat ze jaren te veel betaald hebben, bla bla bla.
Vroeger had je ook geen mrb vrijstelling voor oldtimers en moesten de liefhebbers het met een 60 dagenkaart doen die je -als de auto klassiek was- kon kopen en je een kwartaal mrb kostte.
het zou een goede oplossing zijn!
toen ik net 18 was was deze regeling er nog helemaal niet, en de jeugd vandaag de dag alleen maar met belastingvrije auto´s. ik moest ook altijd gewoon betalen.
en ik betaal nu meer wegenbelasting zodat een ander belastingvrij kan rijden. wie gebruik maakt van de openbare weg. moet gewoon betalen. ongeacht de kilometers.
maar dat is mijn mening.
Maar vroeger betaalde je ook geen 1,80/1.40D per liter en zo veel verzekering (vooral als jongere) en wegenbelasting zal de afgelopen jaren ook wel omhoog gegaan zijn.
Ben zelf student zou best een nieuwe golf willen rijden, en een MK1/MK2 in de garage voor de leut maar die is er ver af. En OV is ook geen optie. Rij er met de auto 15min op en met OV 1,5uur.
Eerlijkste voor iedereen is gewoon km-heffing.
Als het goed is komt er na de Pasen het definitieve besluit toch?
Ja vroeger, toen zaten er 7 blikjes in een sixpack.
En waren de kratten bier van hout, en moest je door drinken om de kachel warm te houden
Dokter D
25-03-2013, 20:50
Hahaha LOL :d
SelimGTI
26-03-2013, 21:33
was vroeger ook niet zo, dan krijg je straks weer mensen die met terugwerkende kracht uitgerekend hebben dat ze jaren te veel betaald hebben, bla bla bla.
Accepteer nou dat vroeger verleden tijd is...
Je lijkt net een opa die een verhaal verteld dat vroeger alles beter was...
al meer info ? het is pasen geweest. hahah
Alles wat na 2005 is ingevoerd gewoon belasting laten betalen zou een prima regel zijn!
ewcaddymk1
05-04-2013, 18:47
tuurlijk kom maar weer voor jezelf op :thumbup:
Gaat mij meer om die dikke diesels! Wat betaal je nou voor je golfje of jetta?
ewcaddymk1
05-04-2013, 18:57
Gaat mij meer om die dikke diesels! Wat betaal je nou voor je golfje of jetta?
zeg dan wat anders en maak er dan van alles boven de 1200kg ,komt een beetje beter over als je dat bedoelt teminste
want bedoel ook de liefhebbers die voor de hobby later een harde auto hebben ingevoerd , niet iedereen heeft de keus om een oer nederlandse auto te kopen
dan ben ik voor de regel van 2 jaar terug alles tot 1987 vrij en voor profiteurs die graag dikke oude diesels willen rijden houd het dan vanzelf eens een keertje op ,want je kunt ze er zo uit op de weg onderhoud is ver te zoeken bij diegene dus infesteren in een vervoermiddel zullen ze niet snel doen als het hun hobby niet is
Verstandig mens heeft een half woord nodig :-)
Alles wat na 2005 is ingevoerd gewoon belasting laten betalen zou een prima regel zijn!
Gewoon alles wat 1e toelating heeft wat gelijk is aan de 1e te naam stelling
Dus origineel Nederlands ... Belasting vrij , een laten worden na 25 jaar
Alles wat nieuw op kenteken komt eerst maar ff 25 jaar belasting betalen :D
Gewoon alles wat 1e toelating heeft wat gelijk is aan de 1e te naam stelling
Dus origineel Nederlands ... Belasting vrij , een laten worden na 25 jaar
Alles wat nieuw op kenteken komt eerst maar ff 25 jaar belasting betalen :D
Daar teken ik ook voor :thumbup:
ewcaddymk1
05-04-2013, 19:11
Gewoon alles wat 1e toelating heeft wat gelijk is aan de 1e te naam stelling
Dus origineel Nederlands ... Belasting vrij , een laten worden na 25 jaar
Alles wat nieuw op kenteken komt eerst maar ff 25 jaar belasting betalen :D
bedankt alberto jij bent net zo dus :tongue:
sipkemk1rs2
07-04-2013, 21:50
bedankt alberto jij bent net zo dus :tongue:
Gewoon zo laten zo als het nu is :D
Behalve autos met een laat bakje :drive:
ewcaddymk1
07-04-2013, 21:59
Gewoon zo laten zo als het nu is :D
Behalve autos met een laat bakje :drive:
:chair: :stick: :nuts: :boxing: :drill:
:D en bedankt voor jou bijdrage , sipke :D
sipkemk1rs2
07-04-2013, 22:19
:chair: :stick: :nuts: :boxing: :drill:
:D en bedankt voor jou bijdrage , sipke :D
Hahha daar hadden ze het over op TV vandeweek :tongue:
vpro geloof ik :rolleyes:
Johan1982MK1
08-04-2013, 10:35
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingtarieven/autobelastingen
en ff naar beneden scrollen
Yellowbug
08-04-2013, 11:00
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingtarieven/autobelastingen
en ff naar beneden scrollen
Van wanneer is deze uitgave. lijkt mij nog iets van eind vorig jaar :confused:
Klopt, er staat ook niets nieuws in...
Het debat schijnt voor woensdag à.s. gevoerd te worden...
Dat las ik ergens ook... ook dat ze nu al weten dat de beoogde 160.000.000 inkomsten (opbrengst mrb vrijstelling afschaffen) bij lange na niet gehaald gaat worden, maar dat die 160 miljoen wél geboekt is voor de begroting van 2014. De verwachting is dat ze nog geen derde van dat bedrag gaan binnenhalen, en dat die overige 105 miljoen bij de 'gewone' automobilist weggehaald zal gaan worden. Kortom, niet alleen de hobbyïst is straks het bokje, ook de braaf betalende burgâh wordt weer wat verder uitgeknepen :(
Verder kwam de Fehac nog hiermee; de grens per direct optrekken naar 30 jaar voor benzine auto's en naar 35 jaar voor diesels.
Bron; http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-politiek/nid16540-fehac-belastingvrijstelling-diesels-vanaf-35-jaar.html
Pff, nog tot 2016 betalen voor de PassaTDI :)
Ach, het is lichter dan een nieuwe Passat :D
Wat hem betreft... en kan ik wel verdedigen...
Is exact hetzelfde als, eens kijken waar we mee wegkomen, zonder daadwerkelijk een reden te hebben om iets aan te passen. Goed is goed.
En om het heel makkelijk te maken: alles wat ingevoerd is belasting laten betalen!
Jetta MaNiA
10-04-2013, 12:41
Ik denk dat mijn mk2 TDI maar preventief onder die grens van 950 kilo moet blijven:D
Ik denk dat ze daar in Den Haag maar een dik pak slaag moeten hebben en al ons geld dat met vrachtschepen vol naar Brussel gaat maar eens wat moeten minderen.
Dan kunnen wij mooi tax-free blijven hobbiën !!
Vandaag is het overleg geweest tussen de staatssecretaris van Financiën en de belangenbehartigers van de oldtimerbranche (Fehac, KNAC e.d.), maar ze zijn er niet uitgekomen. Maandag wordt er verder gesproken...
ronaroot
11-04-2013, 07:57
Vandaag is het overleg geweest tussen de staatssecretaris van Financiën en de belangenbehartigers van de oldtimerbranche (Fehac, KNAC e.d.), maar ze zijn er niet uitgekomen. Maandag wordt er verder gesproken...
Bron ?
http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/10/nog-geen-duidelijkheid-wegenbelasting-maandag-vervolg/
Rallyegolf20vt
13-04-2013, 09:20
Ik denk dat ze daar in Den Haag maar een dik pak slaag moeten hebben en al ons geld dat met vrachtschepen vol naar Brussel gaat maar eens wat moeten minderen.
Dan kunnen wij mooi tax-free blijven hobbiën !!
:goodpost: :thumbup:
Yellowbug
13-04-2013, 18:36
70jaar geleden lag het epicentrum van europa in Berlijn, nu in Brussel :owned:
Het overleg tussen de alliantie van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging en staatssecretaris Weekers (Financiën) over de MRB-vrijstelling voor oldtimers is mislukt.
klik (http://www.knac.nl/2013/04/15/overleg-mrb-vrijstelling-oldtimers-mislukt/)
ewcaddymk1
15-04-2013, 15:40
Het overleg tussen de alliantie van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging en staatssecretaris Weekers (Financiën) over de MRB-vrijstelling voor oldtimers is mislukt.
klik (http://www.knac.nl/2013/04/15/overleg-mrb-vrijstelling-oldtimers-mislukt/)
hoeveel diesels zijn er van 40 jaar en ouder dan :confused: lpg snap ik maar diesel
Ik zie het ook niet meer goedkomen :shake:
Ze zijn zo gefocust op die 'extra' mrb inkomsten dat ze blind zijn voor de gevolgen ervan en dat het niet op gaat leveren als wat nu voor 2014 als bezuiniging (pardon, lastenverzwaring !!) ingeboekt is.
Johan1982MK1
15-04-2013, 15:56
als ze zo graag de oldtimer voor dagelijks gebruik willen belasten, zorg er dan voor dat de huidige wegenbelasting voor een diesel (of een lpg auto) wat aantrekkelijker wordt.
ewcaddymk1
15-04-2013, 16:03
als ze zo graag de oldtimer voor dagelijks gebruik willen belasten, zorg er dan voor dat de huidige wegenbelasting voor een diesel (of een lpg auto) wat aantrekkelijker wordt.
dan gedeelte aantrekkelijker voor jongere auto's zal ook weer ergens vandaan moeten komen
Meer leesvoer; http://www.fehac.nl/images/stories/bestandenopenbaar/2013/oldtimer-alliantie_wijst_bod_stas_weekers_af.pdf
Ja joh, maak alles nog moeilijker met kwarttarieven, geen schorsing meer, allerlei verschillende leeftijdsgrenzen, provinciale opcenten en brandstoftoeslagen... Snappen ze het zelf nog wel zo? De naleving van die ellende gaat al meer kosten dan de opbrengst...
Je zou het ook gewoon heel simpel kunnen oplossen en dat is alles eens zo te laten, werkt al jaren goed en alles lost zich vanzelf op. Maar er is geen probleem nu, te weinig geld in de staatskas ligt niet aan de oldtimer (en die eerder beoogde 160 miljoen euro is een lachertje natuurlijk), beter kijken waar je je centen uitgeeft is de remedie...
Overleg MRB-vrijstelling oldtimers mislukt
Het overleg tussen de alliantie van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging en staatssecretaris Weekers (Financiën) over de MRB-vrijstelling voor oldtimers is mislukt.
Het voorstel van de alliantie om de leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari 2014 te verhogen naar 30 jaar en die voor diesel- en LPG-auto’s naar 40 jaar is door Weekers afgewezen. Hij wil aanvullend de dan nog vrijgestelde voertuigen belasten met een kwarttarief motorrijtuigenbelasting danwel via een dagenkaart. Daarnaast wil hij klassieke motoren en vrachtauto’s belasten, terwijl de alliantie de huidige regelingen voor deze voertuigen in stand wil houden. De alliantie maakt zich ernstig zorgen over de schade, die door bezitters, handelaars en restaurateurs van klassiekers wordt geleden. Internationaal geldt een fiscale leeftijdsgrens van 30 jaar voor oldtimers.
Het voorstel van de alliantie betekent een directe verbetering voor milieu en leefomgeving en zorgt voor aanzienlijk meer MRB-inkomsten. Daarnaast is het voorstel conform de wens van de Tweede Kamer om het dagelijks gebruik van de oldtimer te ontmoedigen, maar de MRB-vrijstelling in stand te houden voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken.
ewcaddymk1
15-04-2013, 16:20
Ja joh, maak alles nog moeilijker met kwarttarieven, geen schorsing meer, allerlei verschillende leeftijdsgrenzen, provinciale opcenten en brandstoftoeslagen... Snappen ze het zelf nog wel zo? De naleving van die ellende gaat al meer kosten dan de opbrengst...
Je zou het ook gewoon heel simpel kunnen oplossen en dat is alles eens zo te laten, werkt al jaren goed en alles lost zich vanzelf op. Maar er is geen probleem nu, te weinig geld in de staatskas ligt niet aan de oldtimer (en die eerder beoogde 160 miljoen euro is een lachertje natuurlijk), beter kijken waar je je centen uitgeeft is de remedie...
:thumbup: :goodpost:
Het voorstel van de alliantie betekent een directe verbetering voor milieu en leefomgeving
Ik moet hier toch altijd wel erg om lachen, om dit soort uitspraken. Of eigenlijk is het meer een soort huilen, ongeloof..
Wat wordt het toch al snel (direct) weer een fijne, uitstootvrije wereld door die extra heffingen zeg, pfoe...
70jaar geleden lag het epicentrum van europa in Berlijn, nu in Brussel :owned:
Dat kan nog een voordeel blijken, want zoals de Fehac al aanhaalt ligt de internationale (Europese) grens op 30 jaar. Best mogelijk dat het nieuwe wetsvoorstel straks niet strookt met Europese wetgeving, en dan niet eens mag?!
Lijkt erop dat dat straks nog de strohalm gaat zijn waar we ons aan vast moeten gaan klampen...
ewcaddymk1
15-04-2013, 17:48
Dat kan nog een voordeel blijken, want zoals de Fehac al aanhaalt ligt de internationale (Europese) grens op 30 jaar. Best mogelijk dat het nieuwe wetsvoorstel straks niet strookt met Europese wetgeving, en dan niet eens mag?!
Lijkt erop dat dat straks nog de strohalm gaat zijn waar we ons aan vast moeten gaan klampen...
heb ik opzich wel vrede mee ,als ze het dan ook maar een 20 jaar lang volhouden
dan ben ik best bereid nog een paar jaar te betalen
maar ja hoelang heeft de vorige regeling stand gehouden
Golf1Fan
15-04-2013, 19:58
Dit was natuurlijk te verwachten mensen :mad:
The_Maxx
15-04-2013, 20:46
Tja, wat moet je hier nou mee... Kwarttarief oke, is op zich niet eens zo heel veel aanpassing voor nodig. maar daar los je het probleem van de daily diesels (waardoor dit probleem is veroorzaakt) weer niet mee op. daar moet dan een max aantal km aan gekoppeld worden, zoals bij oldtimer verzekering al het geval is (dus daarop baseren)
Maar idd, denk dat de europese norm eerst aangehouden moet worden en vanuit daar gewerkt moet worden. Maar zo is de huidige regeling al, met toeslag op de brandstof.
We will see...
daily diesels (waardoor dit probleem is veroorzaakt
Nee, het probleem is geldtekort. Daily diesels wordt het daarna op afgeschoven, maar die hebben niets te maken met dat geldtekort. En ook niet met de zogenaamde milieubelasting etc. (geen persoonlijke aanval hoor, zeker niet)
Door deze tactiek heeft de overheid wel iedereen overtuigt van een niet-bestaand-probleem... knappe tactiek..
Ik heb al m'n oldtimers verkocht, een hoop moeten inleveren maar ik slaap wel weer lekker...
Oke, het overleg is mislukt, maar wat betekend het nu concreet?
Blijven auto,s die nu wegenbelastingvrij zijn belasting vrij? Ik heb een stuk gemist, vandaar mijn vraag
sciroccoGTII
15-04-2013, 21:34
Met deze actie zullen er wel veel eigenaren hun oldtimer schorsen, waardoor deze actie weer totaal xmi doel mist...of mag dit ook niet meer? Gelukkig wonen we in nederland waar al het geld naar het buitenland gaat.......triest
Levis, alles gaat -zeer waarschijnlijk- straks weer vól in de mrb, ook wat nu vrijgesteld is van mrb.
En als het echt slecht uitpakt is schorsen straks ook niet meer mogelijk......
ewcaddymk1
15-04-2013, 22:32
Levis, alles gaat -zeer waarschijnlijk- straks weer vól in de mrb, ook wat nu vrijgesteld is van mrb.
En als het echt slecht uitpakt is schorsen straks ook niet meer mogelijk......
maak maar geen slapende honden wakker
Dat schorsen niet meer kan is ook echt niet normaal... je kunt toch niet verwachten dat mensen betalen voor een auto waar niet mee gereden wordt? Welk doel heeft dat dan? GEEN DUS. Dat kan gewoon echt niet, overstijgt alles...
Dat schorsen straks niet meer kan verzin ik niet hoor, dat is vandaag in het overleg ter sprake gekomen.
Wat ze daarmee denken/hopen te bereiken is dat mensen massaal hun auto's naar de sloop gaan brengen (die normaal gesproken geschorst binnen staan) en dan een nieuwe gaan kopen om de economie te stimuleren...
Dat schorsen straks niet meer kan verzin ik niet hoor, dat is vandaag in het overleg ter sprake gekomen.
Wat ze daarmee denken/hopen te bereiken is dat mensen massaal hun auto's naar de sloop gaan brengen (die normaal gesproken geschorst binnen staan) en dan een nieuwe gaan kopen om de economie te stimuleren...
Dat dus ja. Dat is de druppel...
ewcaddymk1
15-04-2013, 22:38
Dat schorsen straks niet meer kan verzin ik niet hoor, dat is vandaag in het overleg ter sprake gekomen.
Wat ze daarmee denken/hopen te bereiken is dat mensen massaal hun auto's naar de sloop gaan brengen (die normaal gesproken geschorst binnen staan) en dan een nieuwe gaan kopen om de economie te stimuleren...
ze zijn in Denhaag nu helemaal aan het door draaien :screwy: nog even en we krijgen een johova beleid alles inleven en denhaag bepaalt wel wat je krijgt
of iedereen maar een soort van schuldsaneering dan krijgen ze ook alles voor elkaar
Ik ga straks op 30 december 2013 al mun huidige schorsingen (6 stuks) verlengen en zal daarna (eind 2014) wat auto's bij de rdw gaan afmelden om ze voor langere tijd 'uit het zicht' van de (r)overheid te houden.
Brief van Weekers aan de Tweede Kamer... (http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/04/15/afschaffing-vrijstelling-motorrijtuigenbelasting-voor-oldtimers/afschaffing-vrijstelling-motorrijtuigenbelasting-voor-oldtimers.pdf)
Driewerf kut!
Ga maar eens op zoek naar een loodsje net over de grens...
Ik heb nog nooit een brief met zoveel verzinsels en aannames gelezen, belachelijk gewoon...
Dokter D
15-04-2013, 22:50
Wtf die lui sporen echt niet.
Ontslaan die hele handel in den haag.
Dit levert een stuk meer op en geen beleid is altijd nog beter dan dit beleid :screwy:
Ik ga straks op 30 december 2013 al mun huidige schorsingen (6 stuks) verlengen en zal daarna (eind 2014) wat auto's bij de rdw gaan afmelden om ze voor langere tijd 'uit het zicht' van de (r)overheid te houden.
Ik ga wat chassis nummers uitslijpen en de restanten op het malieveld slepen.
Wat een ellende toch.... 2,5 jaar restowerk naar de kloten...Kan de T3 uit 1985 wel naar de sloop brengen...Moet ik dadelijk weer gvd een camper ervan bouwen net zoals jaren geleden...en ik ga dat ding niet eens dagelijks gebruiken...moe wordt ik ervan... Of zet hem niet op kenteken en ga lekker plaatloos rond cruisen... ;-)
Je kunt nog steeds in je T3 blijven rijden, maar het vervelende is dat het je nu behoorlijk wat centen in de maand gaat kosten.
Neem daarbij de hogere aanschafsprijs die je betaald hebt omdat de T3 belastingvrij was, en dan neem je het extra werk ook nog maar voor lief, is het mooi zonde. Had je ook een T4 camper van kunnen rijden en had een hoop tijd en moeite en geld gescheeld.
En zo zijn er 1001 gevallen waarbij het super klote is. Ken een transportbedrijf dat auto's (vooral klassiekers) uit Amerika haalde, die is nu al enkele grote klanten kwijt. Krijgt een behoorlijk dunner belegde boterham dit jaar.
Zelf heb ik de keus gemaakt om mijn oldtimers te verkopen, maar heb veel verlies moeten nemen om dit voor elkaar te krijgen in een verpeste markt..
niet meer schorsen?hoe willen ze dat gaan doen dan?of moet ik dan voor alles gewoon betalen?dan kan ik de boel ook wel opruimen.........
Vind het jammer dat ze zo'n grote sector kapot gaan maken voor een luttele 150miljoen.
Als je kijkt wat sommige bouw of kunst projecten kosten of wat dan ook om het aantrekkelijker te maken...... dan is 150miljoen in vergelijking maar heel weinig geld maar je vernielt er wel een hele hoop mee.
Als 40 jaar de grens gaat worden om wegenbelastingvrij te gaan rijden zit ik nog redelijk goed..
De SO42 is uit 1967 (mrb vrij, gewoon in gebruik), de spijlbus is uit 1967 (staat geschorst), de type 3 is uit '66 (staat geschorst), de Capri is uit 1972 (ook geschorst), de Audi50 is uit 1975 (geschorst, maar die weegt 685kg, die paar euro's pmnd doen niet echt pijn), de T2b (uit 1977, ook geschorst)
De 1968 type3 en mijn 1966 dubbel cabine pick up zijn nog slapend resp. kentekenloos.
De T3 doka is (particulier) grijs kenteken (34,- per maand) maar de echte pijn gaat zitten bij de T3TDi uit 1982... die weegt 1660kg en gaat naar de 480,- per kwartaal/1920,- per jaar :(
Enige wat ik daar nog mee kan doen is ombouwen & omkeuren naar camper en dan het kwarttarief aanvragen, maar in hoeverre die regeling van toepassing is/blijft is met deze bende apen in de regering nog maar de vraag :mad:
Sinds ze alle grenzen open gegooid hebben en ze die lui in Brussel een vinger (of vaak nog wel meer) in de reet steken gaat het hier in alle opzichten met sprongen achteruit in NL.
Beetje jammer....dan maar verhuizen naar Zwitserland of Noorwegen of zo.. ;)
Gaan ze nog weer om de tafel ?? Of zijn ze uitgesproken en kunnen we alle plannen maar weer "slikken" ??
Weekers heeft 7 voorstellen ingediend, de bal ligt nu bij de tweede kamer om te beslissen welke het gaat worden en ze streven ernaar om voor 1 Mei een beslissing te nemen.
Had er stiekem nog hoop op dat het wel los zou lopen met die afschaffing maar het gaat er godver alleen maar slechter uitzien voor ons!!! Over 10 jaar kijken we met zn allen terug naar die goeie ouwe tijd waarin je nog lekker wat oldies kon kopen, opknappen en van genieten....teringlijers zijn het!
mivwevent
16-04-2013, 14:05
waarom zie ik geen demonstraties in denhaag ? juist dat denken ze daar ook . dus zoveel mensen zijn er niet .
Wordt een keer tijd voor actie !!!!
corrado-usa
16-04-2013, 16:37
niet meer schorsen?hoe willen ze dat gaan doen dan?of moet ik dan voor alles gewoon betalen?dan kan ik de boel ook wel opruimen.........
ik ook mooi veel slopers dan. :D :thumbup:
kan alleen maar afwachten wat ze doen wij kunnen er toch niks anders van maken :redface:
ewcaddymk1
16-04-2013, 16:49
ik ook mooi veel slopers dan. :D :thumbup:
kan alleen maar afwachten wat ze doen wij kunnen er toch niks anders van maken :redface:
dit moeten ze in frankrijk eens proberen moet je zien wat er dan gebeurt
corrado-usa
16-04-2013, 16:52
daar gaat onze hobby jongens. :(
We kunnen ook een hoop belastingvrije auto's in Den Haag parkeren en gewoon niet meer weggaan? Parkeren dicht op elkaar, klaar. Die krijgen ze niet weg. Moet je wel een paar dagen tijd hebben, en een matras meenemen.
Maar we doen het niet omdat het toch geen zin heeft. Democratie waarin je toch niks voor elkaar krijgt, al is niemand het er mee eens..
We kunnen ook een hoop belastingvrije auto's in Den Haag parkeren en gewoon niet meer weggaan? Parkeren dicht op elkaar, klaar. Die krijgen ze niet weg. Moet je wel een paar dagen tijd hebben, en een matras meenemen.
Maar we doen het niet omdat het toch geen zin heeft. Democratie waarin je toch niks voor elkaar krijgt, al is niemand het er mee eens..
nouja, is dat zo?? nee heb je, ja kun je krijgen! Ik ben er wel voor een dag naar den haag! We hoeven niet alles over onze kant laten gaan wat die koekers daar verzinnen om extra geld binnen te slepen, over de rug van hardwerkende mensen!
ik ook mooi veel slopers dan. :D :thumbup:
kan alleen maar afwachten wat ze doen wij kunnen er toch niks anders van maken :redface:
worden de votex consooltjes en bbs'en wel weer betaalbaar :giggle:
ScareMercy
16-04-2013, 17:42
worden de votex consooltjes en bbs'en wel weer betaalbaar :giggle:
Zelfs dat voordeel zit er niet aan.. dan komen de Duitsers hier alles massaal opkopen.. ik ben er zelfs bang voor dat ze dat sowieso met veel auto's gaan doen..
ewcaddymk1
16-04-2013, 17:46
Zelfs dat voordeel zit er niet aan.. dan komen de Duitsers hier alles massaal opkopen.. ik ben er zelfs bang voor dat ze dat sowieso met veel auto's gaan doen..
als ze dan eerst maar beginnen met de grrotste lastenpost de mercedes diesels
ScareMercy
16-04-2013, 17:48
In welk opzicht is dat een lastenpost dan? Iedereen heeft het altijd tegen de mercedes diesels.. maar zijn de golfjes diesel niet gewoon net zo erg? Vraag me af waar die haat vandaan komt..
ewcaddymk1
16-04-2013, 17:50
In welk opzicht is dat een lastenpost dan? Iedereen heeft het altijd tegen de mercedes diesels.. maar zijn de golfjes diesel niet gewoon net zo erg? Vraag me af waar die haat vandaan komt..
:D lol :D grapje ,ik las je handtekening, dus niet verkeerd opvatten :thumbup:
ScareMercy
16-04-2013, 17:59
Ik kan wel wat hebben ;) Vroeg het mij alleen af. Mijn dagelijkse auto is ook gewoon een oude 190D.. maar wel een 92'er.. krijg wel vaker naar mijn hoofd geslingerd dat ik met mijn stinkende oude diesel alles verpest. Terwijl ik gewoon een hoop belasting voor dat geval moet betalen :screwy: Ik kan er wel om lachen dat mensen zich er zo over kunnen op naaien dat oldtimers geen belasting hoeven te betalen.. al baal ik er wel van dat het er nu niet zo rooskleurig meer uit ziet.. mijn projectwagen is ook een (belastingvrije) diesel van meer als 1600kg :( .. Puur vanwege de pk's.. want zuinig is hij niet meer echt te noemen na de modificaties...... :D
ewcaddymk1
16-04-2013, 18:15
Ik kan wel wat hebben ;) Vroeg het mij alleen af. Mijn dagelijkse auto is ook gewoon een oude 190D.. maar wel een 92'er.. krijg wel vaker naar mijn hoofd geslingerd dat ik met mijn stinkende oude diesel alles verpest. Terwijl ik gewoon een hoop belasting voor dat geval moet betalen :screwy: Ik kan er wel om lachen dat mensen zich er zo over kunnen op naaien dat oldtimers geen belasting hoeven te betalen.. al baal ik er wel van dat het er nu niet zo rooskleurig meer uit ziet.. mijn projectwagen is ook een (belastingvrije) diesel van meer als 1600kg :( .. Puur vanwege de pk's.. want zuinig is hij niet meer echt te noemen na de modificaties...... :D
:thumbup: nu is mijn caddy nu nog belasting vrij maar als ze nou de europese norm aanhouden van 30 jaar heb ik er ook nog vrede mee maar om nu alles 40 jaar de schuiven vind ik wel heel drastisch , eerst helemaal niks en dan je levenlang moeten betalen want het gaat net als het kwartje van kok zou ook tijdelijk maar zit er nog steeds op .
al met al gaat het om de crisis toch, dus als ze nou eerst een de periode opschuiven van 25 naar 30 jaar zijn we alweer 5 jaar verder mischien staat de staatskas er dan wel heel anders voor ,zoniet zien we dan eens verder
als ze dit alles naar 40 jaar drukken dan gaat het nert zoals het kwartje ,dan draaien ze het niet meer terug
kan dan ook niet meer want dan is de hele oldtimer markt toch al naar kloten
Ochjeej, als we dan zo'n last zouden hebben van die diesels, dan verplicht je toch een katalysator of roetfilter net zoals in onze buurlanden? Probleem opgelost.
Je maakt mij overigens niet wijs dat een Golfje Diesel of oude Mercedes die 1 op 20 rijdt slecht is voor het milieu. Al die nieuwe gevallen zijn nauwelijks zo zuinig...
Maar die auto's zijn geen probleem, zo zijn we nu ineens gaan denken door invloed van de overheid. Ze laten je zo vanalles denken en als dit allemaal niet gebeurd was, dan had niemand er ooit een probleem mee gehad...
dan is de hele oldtimer markt toch al naar kloten
Dat proces is al in gang gezet toen ze eind 2012 met deze plannen naar buiten kwamen.
De import van oldtimers (en daar horen ook 190D's, Renault 25's en Golfjes2 GTD bij) is -wat ik hoorde- dramatisch ingestort en ook de auto-onderdelen bedrijven merken het al.. er worden bijna geen onderdelen voor bovengenoemde auto's meer besteld/verkocht.
En de eerste bedrijven die puur van de handel en import van oldtimers bestaansrecht hadden hebben inmiddels de deuren al moeten sluiten.
Idd. Moet je voor de gein eens je oldtimer proberen te verkopen in deze tijden, je mag in je handjes klappen als er al iemand voor komt en dan moet het voor schijtprijzen weg...
ewcaddymk1
16-04-2013, 18:31
Ochjeej, als we dan zo'n last zouden hebben van die diesels, dan verplicht je toch een katalysator of roetfilter net zoals in onze buurlanden? Probleem opgelost.
Je maakt mij overigens niet wijs dat een Golfje Diesel of oude Mercedes die 1 op 20 rijdt slecht is voor het milieu. Al die nieuwe gevallen zijn nauwelijks zo zuinig...
Maar die auto's zijn geen probleem, zo zijn we nu ineens gaan denken door invloed van de overheid. Ze laten je zo vanalles denken en als dit allemaal niet gebeurd was, dan had niemand er ooit een probleem mee gehad...
en dat zit nu de hele oldtimerwereld dwars, dat de staat geld nodig heeft en dan laten ze heel nederland geloven dat die oltimers slecht zijn voor het milieu :screwy:
en als ik dan straks toch moet betalen (voor het milieu dan ) dan draai ik mijn roet stop wel wat verder open want ja ik betaal er dan toch voor :D
De export van redelijk jonge (zeg tussen de 8 en 10 jaar oud) auto's heeft echter wel een enorme vlucht genomen (mijn broer verkocht binnen 2 dagen zijn Seat Alhambra turbo aan een Pool) en daar zou in de toekomst (nu de autoverkopen zijn ingestort) best wel eens een tekort kunnen gaan ontstaan, aan redelijk 'jonge' occassions..
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/37041_542574692460339_406985459_n.jpg
Facebookpagina (http://www.facebook.com/home.php#!/photo.php?fbid=542574692460339&set=a.160606247323854.54183.154675377916941&type=1&theater)
Tis nu dus alleen nog afwachten wat het wordt, maar denk er toch aan mn T3 project ff niet af te bouwen..Ben een heel eind maar om nu nog 2 tot 3 duizend voor de laatse afbouw erin te pompen en dan dadelijk de volle mep te betalen...mooi niet... Kan ook deze ombouwen tot camper maar dan komt er weer een berg geld bij....Einde hobby...Heb er goed de balen van heren...Toch maar van kantklossen nwe hobby maken ;-) ..
mivwevent
16-04-2013, 20:43
kantklossen ........ doe je dat met synthetishe wol of natuurljk wol ,anders moet je dieren toeslag betalen :)
Johan1982MK1
16-04-2013, 20:43
Ochjeej, als we dan zo'n last zouden hebben van die diesels, dan verplicht je toch een katalysator of roetfilter net zoals in onze buurlanden? Probleem opgelost.
Je maakt mij overigens niet wijs dat een Golfje Diesel of oude Mercedes die 1 op 20 rijdt slecht is voor het milieu. Al die nieuwe gevallen zijn nauwelijks zo zuinig...
Maar die auto's zijn geen probleem, zo zijn we nu ineens gaan denken door invloed van de overheid. Ze laten je zo vanalles denken en als dit allemaal niet gebeurd was, dan had niemand er ooit een probleem mee gehad...
Precies. Rij eens achter een X5 aan oid. En dan alle gechipte dingen die toeten als een gek. Ik heb er geen last van en voor die dikke autos moet ook zwaar betaald worden, maar schoon zijn ze echt niet.
Mijn 1.6 diesel krijgt bijna geen brandstof dus daar kan nooit veel uitkomen.
We gaan gewoon creatief de regels toepassen;
Ik denk sterk aan een europese oplossing als dit allemaal door gaat,
1. Een vorst vrije stalling met elektro voor een druppellader kost net over de grens nog geen kwart van wat de stalling hier kost.
2. voertuigen schorsen, wel een verzekering met groene kaart en APK.
3. Als ik met plezier wil genieten van mijn oldtimers plan ik leuke routes in de Ardennen, Eifel, Luxemburg, Elzas en mijn vakantie begint bij de stalling.
4. Voor een bezoekje aan Engeland kom ik niet meer in verleiding om de dure ferry van Hoek van Holland te nemen.
5. Tanken doe ik voor de veelal lagere prijzen in de rest van Europa.
6. Als mijn aandacht door het gevoel van vrijheid iets verslapt en ik onbedoeld iets te hard rij zal het mij niet de kop kosten.
7. Als ik daar dan toch ben kan ik ook mijn drank rookwaren en andere boodschapjes doen, en natuurlijk ook voor een ieder die daar een kleine vergoeding voor over heeft.
8. Wat ik bespaar kan ik uitgeven in de buitenlandse horeca waar ik over het algemeen beter word ontvangen, het eten van hogere kwaliteit is en waar een overnachting nog te betalen is.
9. En eens in de 2 jaar mag ik geschorst naar mijn APK station rijden.
Nadeel, ik moet met de daily naar de stalling rijden, die ik dan wel weer daar kan aftanken, persoonlijk is dat nog als zakelijk rijden te boeken.
Maar ach, mensen met een boot of caravan moeten ook naar de jachthaven, camping rijden.
Als Nederland zo Europa is dan is dit mijn persoonlijke oplossing de europese gedachte en niks voor Nederland
Ik laat me namelijk niet chanteren of beroven.
PS. buiten Nederland kent geen enkel land het systeem zoals we dat hier hebben, ze hebben geen toegang tot het register waar schorsing vermeld staat, de vermelding schorsing op het kenteken zegt ze niets
Ook de verzekering doet hier niets mee.
Ik heb familie woonachtig in het buitenland die dit al jaaaren zo doet, schades diefstal etc. heeft nog nooit een probleem opgeleverd.
:tongue: :tongue: :tongue: :tongue:
Johan1982MK1
16-04-2013, 21:01
:d
ScareMercy
16-04-2013, 21:17
Oja.. over het "mileuaspect".. Ik ben laatst nog met mijn oom bij het rdw station in venlo geweest met een golf 2 1.6 turbodiesel.. Daar zagen we dat er onder andere een nieuwe mercedes een slang aan de uitlaat kreeg voor de afzuiging.. De medewerker daar vertelde ons dat dit nodig was omdat er bewezen was dat 1 van hun collega's ernstig ziek is geworden door de fijnstof..
Wij met onze oude golf hoefden niet aan de slang.. maar de nieuwere wagens met roetfilter en allerhande "milieuvriendelijke" toepassingen wel omdat bij deze wagens de fijnstof zo fijn was dat deze leuk door de lucht heen bleef zweven..
Aldus de beste man van de rdw..
Overigens kan ik me herrineren te hebben gelezen dat Weekers zelf een onderzoek heeft laten doen naar het vervuilende aspect van oldtimers in Nederland.. en dit bleek niet van toepassing te zijn. Terwijl hij dit punt nog steeds noemt als argument. Ik zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden.
De export van redelijk jonge (zeg tussen de 8 en 10 jaar oud) auto's heeft echter wel een enorme vlucht genomen (mijn broer verkocht binnen 2 dagen zijn Seat Alhambra turbo aan een Pool) en daar zou in de toekomst (nu de autoverkopen zijn ingestort) best wel eens een tekort kunnen gaan ontstaan, aan redelijk 'jonge' occassions..
Dat komt omdat die Pool bij uitvoer nog een leuk cadeautje kreeg van onze overheid: tegenwoordig krijg je bij export de rest-BPM terug...
We gaan gewoon creatief de regels toepassen;
:tongue: :tongue: :tongue: :tongue:
Ik heb afgelopen week een optie genomen op een loods van 700 m² net over de grens van Breda. Wie doet er mee?
Ik heb afgelopen week een optie genomen op een loods van 700 m² net over de grens van Breda. Wie doet er mee?
Echt ?
Ik heb er ook al aan zitten denken.. 700 m².. als je ff 10m² per auto rekent kun je er grofweg 70 kwijt !!
Mijn mening:
Gewoon buitenlanders een vignet laten kopen net als in oostenrijk.
Flinke aanvulling van de staatskas lijkt mij.
Wij moeten immers ook in bijna elk land waar we naar op vakantie gaan betalen voor de wegen dus waarom zouden ze dat dan niet bij ons moeten.
Ik wil niet weten hoe weinig mrb die polen in polen betalen, om vervolgens hier alle wegen te gebruiken.
Mijn mening:
Gewoon buitenlanders een vignet laten kopen net als in oostenrijk.
Flinke aanvulling van de staatskas lijkt mij.
Wij moeten immers ook in bijna elk land waar we naar op vakantie gaan betalen voor de wegen dus waarom zouden ze dat dan niet bij ons moeten.
Ik wil niet weten hoe weinig mrb die polen in polen betalen, om vervolgens hier alle wegen te gebruiken.
Komt ook nog wel maar eerst de mrb!
Nieuwe onderhandelingen; http://www.amklassiek.nl/weekers-ultieme-poging-nieuwe-oldtimerregeling/64762/
Hahaha, er wordt gewoon niks meer binnen gehaald in 2014 als dit allemaal doorgaat, welke optie ze ook kiezen. Dus dan kun je na 2014 weer een verandering van de regels verwachten.
Misschien 50+ers wel belastingvrij, hak dan een stukje van de 160 miljoen maar weer weg. Export van mensen die hier geen zin in hebben, hak maar een stukje weg. Bedrijven die hierdoor geen handel meer hebben, hak maar een stukje weg aan UWV-kosten etc. Kosten voor een dagenkaart-systeem, of uberhaupt eender welke aanpassing, hak maar weer een groot stuk weg.
Netto blijft er dus niks over, goh, moeilijk omdat even reeel te berekenen... En waar gaat dan dat o-zo-benodigde-geld vandaan komen? (het antwoord is minder uitgeven, maargoed).
Iets uitgebreider; http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/17/debat-financien-moties-en-toezeggingen/
In de plannen van Weekers schetst hij in optie 3 dat het kwarttarief beschikbaar zou zijn voor benzine auto’s ouder dan 30 jaar en LPG en diesel ouder dan 40 jaar. Bij optie 5 gaat het over een dagenkaart beschikbaar voor auto’s ouder dan 30 jaar.
Het gaat in het vormen van een regeling niet (meer) om milieu, maar puur om geld en het terugdringen van intensief gebruik van de oldtimers. Daarom gaat LPG denk ik op dezelfde hoop als diesel.
Het is overigens maar de vraag hoeveel schoner een ongeregelde LPG installatie is vergeleken met benzine.
Dus, in optie 3 ben ik met mijn 32 jaar oude T3diesel gewoon de sjaak en mag ik het volle pond (480,- per kwartaal) gaan betalen...
Misschien moest ik nu toch maar gaan ombouwen naar benzine :rolleyes:
Mmmm...grens op 40 jaar.
Dan de GTI maar omkatten naar 1975/76, dan is ie over 2 jaar alsnog "weer" belastingvrij...
Vandaag was het commissieoverleg van financiën. Hierbij was er direct ruimte voor kamerleden om vragen te stellen aan staatssecretaris Weekers van financiën. Hierbij kwam het voorstel voor oldtimers in de vorm van de brief die naar de kamer is gestuurd uitgebreid aan bod.
Met betrekking tot dit voorstel werden de volgende standpunten ingenomen:
Neppérus (VVD)
De VVD heeft de voorkeur voor een regeling waarbij je de echte erfstukken gewoon zou kunnen vrijstellen en mevrouw Neppérus geeft aan dan bij een dagkaart uit te komen, maar stelt gelijk de vraag of het uitvoerbaar is. Kwart tarief zou ook nog kunnen wat haar betreft en ook optie 4, de grens naar 40 jaar is voor haar bespreekbaar.
Groot (PvdA)
Dankt voor de inspanningen van Weekers en geeft aan de 30-dagenkaart geen goed idee te vinden omdat dit een bewerkelijke optie is qua uitvoering en het zonde vind dat er dan veel geld naar uitvoeringskosten gaat. Hij komt uit op varianten 3 (kwarttarief) en 4 (grens naar 40 jaar). Hij vind optie 3 elegant omdat dan iedereen iets betaald. Hij geeft aan dat hij vind dat optie 4 het meest recht doet aan de motie van Dhr. Bashir en je het echte culturele erfgoed vrijstelt en de auto’s tussen de 30 en 40 jaar die vervuilend zijn wel degelijk aanpakt.
Bashir (SP)
Ziet niets in optie 3, het kwarttarief omdat voor bijvoorbeeld zware oude legertrucks het dan nog steeds om veel geld gaat. Bashir is dan ook benieuwd naar de reacties uit het veld. Hij geeft aan dat met name deze optie niet zal leiden tot extra belastinginkomsten omdat veel auto’s dan geëxporteerd zullen worden.
Van Vliet (PVV)
Hij bedankt de staatssecretaris voor de genomen moeite voor het overleg met sector. Hij vraagt zich af of het mogelijk is om toch nog een keer in overleg te treden en te kijken of het mogelijk is om een combinatie van voorgestelde regelingen toe te passen. Van Vliet geeft aan dat het een mooie oplossing zou zijn als mensen zelf mogen kiezen tussen het betalen van een kwarttarief of een 30-dagenkaart en geeft aan dat hij vindt dat auto’s ouder dan 50 jaar volledig vrijgesteld zouden moeten worden.
De reactie van staatssecretaris Frans Weekers
Dhr. Weekers heeft aan dat hij uitvoerige gesprekken heeft gevoerd met koepelorganisaties, een aantal ambtelijke gesprekken en persoonlijk heeft gesproken. Hij vindt het jammer dat ze niet tot overeenstemming zijn gekomen. Voor het weekend heeft hij enkele opties voorgelegd zodat de koepelorganisaties deze met hun achterban konden bespreken en dit overleg ging maandag verder.
Koepelorganisaties vasthoudend
De koepelorganisaties kwamen tot de conclusie:
Wij willen een vrijstelling voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en dieselauto’s van 40 jaar en ouder.
Weekers concludeert dat je daarmee op een kostenplaatje komt wat buiten de kaders valt van de moties die zijn ingediend en helemaal buiten de kaders van het regeerakkoord. Ook de keuzeoptie die Van Vliet suggereert heeft Weekers voorgelegd, maar ook dat wilden clubs niet.
Waar Weekers wel begrip voor heeft is dat voor een auto van de jaren 1940 of 1950 het kwarttarief misschien ook niet fair is. Dus hij kan zich indenken dat een auto die vrijgesteld is van APK, ook vrijgesteld wordt van belastingen. Het budgetaire impact is dan nog beperkt.
Volgens hem zit de moeilijkheid in de jaren daarna en zeker bij auto’s nieuwer dan 1970 omdat dan het onderscheid tussen hobby gebruik en dagelijks gebruik moeilijk te maken is.
Hij schetst dat in zijn beleving auto’s die gekoesterd worden en op zekere leeftijd zijn, niet op straat staan en voor hen zou een 30-dagenkaart een prima oplossing zijn. Maar iedereen die geen garage of stalling heeft kan daar niet mee uit de voeten en dan past het kwarttarief weer goed.
Echte rijdend cultureel erfgoed
Weekers is bereid een ultieme poging te wagen om een combinatie van maatregelen 3, 4, 5 (kwarttarief, grens naar 40 jaar, 30-dagenkaart) te maken. Hij geeft aan dat het niet meer dan 20 miljoen +/- enkelen miljoenen mag kosten, en dat richting of boven 30 miljoen wat hem betreft echt geen optie is omdat het dekkingsvraagstuk dan ook een stuk moeilijker wordt.
Voorzitter vraagt wanneer deze ultieme poging volgt: Weekers geeft aan binnen een week, langer onduidelijkheid laten bestaan is niet goed.
Uitkomst debat
Begin volgende week (22/23 april) komt Dhr. Weekers met een concreet voorstel die zal bestaan uit een combinatie van maatregelen, liefst gesteund door de branche. De kamer kan er dan nog voor het mei reces met hem over spreken en dan is er voor 1 mei duidelijkheid.
Ik ga m'n Jetta maar weer omkeuren naar benzine :)
Auto's van 50jaar en ouder belastingvrij :screwy:
Dan kom je ook in de auto's terecht van voor 1960 die dus niet meer apk gekeurd hoeven te worden, daar word het lekker veilig van op de NL wegen. :shake:
Auto's van vóór 1960 zijn nu al APK vrijgesteld en dat ze dat ooit ingevoerd hebben heb ik echt nooit begrepen.
waarom zou je een auto van na 1970 niet voor de hobby kunnen hebben?
JettaPowerrr
17-04-2013, 18:08
Onze camper is een GMC Midas Mini 190 van 1976. Een V8 op LPG. We gaan wel 2 à 3 weken per jaar weg met het ding. Nu nog belastingvrij, dadelijk mogelijk kwart-tarief voor een auto van 3.300 kg op LPG... Dan is de lol er wel heel snel af. Zeker gezien de investeringen die we hebben gedaan om het spul goed en netjes te krijgen.
Zouden we echt moeten gaan betalen voor de camper, dan moet hij eruit, want dat kan bruin gewoon niet trekken. Dan verkoop je hem voor een schijt bedrag en kun je fijn ff €12.000,- afschrijven. Leuk hoor, echt heel fraai bedacht door onze "democratisch" gekozen regering. Vuil stelletje oplichters.
Dit is dan ons persoonlijke verhaal, maar zo zijn er nog zoooo veeeeel anderen! Die worden allemaal enorm benadeeld. En we worden al aan alle kanten genaaid om het leven. Wanneer houd het dan eens op? Tot alle normaal werkende Nederlanders aan de bedelstaf zijn? Zodat we massaal de voedselbank gaan bezoeken, omdat boodschappen doen ook niet meer kan?
Waar moet dit allemaal naar toe?
jettaracing
17-04-2013, 18:33
Kwarttarief heb je sowiezo ,je betaald 3 maanden wegenbelasting voor een camper immers .
Of je moet het doen zoals m'n vader met de camper , alleen de maanden betalen dieje rijd , en de rest schorsen . Dan betaal je de wegenbelasting per maand , en kun je de camper ook schorsen . Hij heeft namelijk de camper maar 2 maanden op de weg ,en de rest schorst hij , dus betaald hij maar een deel van de wegenbelasting , en niet de volle 3 maand !
Het word er iig niet beter op , en iid de wegenbelastingsvrije auto's zijn niet meer te verkopen , ze zien allemaal de bui al hangen .................
Ja maar zijn camper is uit 1976
jettaracing
17-04-2013, 19:45
Ja maar zijn camper is uit 1976
Klopt , maar zou dan eventueel de wegenbelasting wel moeten worden betaald , dan kun je m op camperkenteken (laten) zetten . ;)
ewcaddymk1
17-04-2013, 19:45
Het word er iig niet beter op , en iid de wegenbelastingsvrije auto's zijn niet meer te verkopen , ze zien allemaal de bui al hangen .................
nu komen er wel lekker veel onderdelen op marktplaats ,allemaal koopjes
dus kunnen we nog jaren door rijden
Klopt , maar zou dan eventueel de wegenbelasting wel moeten worden betaald , dan kun je m op camperkenteken (laten) zetten . ;)
Dat zegt hij al. 3300 kg op LPG is zelfs in het kwart tarief niet op te brengen.
Hier ook net -nadat ik na 8 jaar zoeken eindelijk geslaagd was- zo'n € 2500 geïnvesteerd in de motor en LPG-installatie van mijn '85-er Range Rover van 1980 kg...
Laat ik maar blij zijn dat de RDW 'm niet opnieuw gewogen heeft met die 108-liter tank erbij in...
Waar de (r)overheid aan voorbij gaat en zich 'blind' staart op de te verwachten 153 miljoen..
Duizenden banen op de tocht in oldtimerbranche nav plannen Weekers mbt #MRBVrijstelling
De aanstaande wijziging MRB-oldtimers, die deze week door staatssecretaris Weekers naar de Tweede Kamer gestuurd zal worden, zou wel eens minder positief kunnen uitpakken dan voorgesteld. Bij de beoogde € 153miljoen aan inkomsten is geen rekening gehouden met negatieve effecten voor de branche die kunnen ontstaan indien liefhebbers van auto’s ouder dan 25 jaar besluiten hun rijdend erfgoed af te stoten of te schorsen. Naast het zeer temperend effect dat dit op de verkoopprijzen zal hebben zal de oldtimerbedrijfstak waar circa 6.000 personen werkzaam zijn ook flinke klappen krijgen.
Vanaf het moment dat bekend werd dat Weekers de MRB-regeling wilde aanpassen is de activiteit in de branche al significant (>75%) afgenomen, met tientallen faillissementen tot gevolg. Bij doorzetten van de voorgestelde aanpassing zal dit aantal drastisch toenemen. Daarnaast zal onder andere ook de toeleverende industrie worden getroffen. Het positieve effect van de extra mrb-inkomsten wordt aldus teniet gedaan door minder uitgaven en mogelijk een toenemend aantal faillissementen en ontslagen.
Een duidelijke cijfermatige onderbouwing van de effecten van de wijziging MRB ontbreekt echter. De Stichting Oldtimerbranche NL stelt daarom voor samen met de overheid een gedegen onderzoek te doen naar de effecten voor de branche van de MRB-aanpassing voor oudere voertuigen. Een periode van 6 maanden is hiervoor ruimschoots voldoende. Het middel zou wel eens veel erger kunnen zijn dan de kwaal...
En waarom ze waarschijnlijk aan de afschaffing mrb vrijstelling gaan vasthouden;
http://www.nu.nl/auto/3404289/uitvoer-tweedehands-autos-tegenvaller-schatkist.html
JettaPowerrr
23-04-2013, 10:40
Dat zegt hij al. 3300 kg op LPG is zelfs in het kwart tarief niet op te brengen.
Yep, €1.028,- per jaar. Het lijkt niet veel, maar als je bedenkt dat we er maar 2 à 3 weken per jaar gebruik van maken, dan is het toch wel veel.
Schorsen is een optie, maar er zijn ook stemmen op gegaan om het schorsen onmogelijk te maken. Sja, wat moet je dan nog?
Zo onderhand weet je eigenlijk niet meer waarvoor je aan het werk bent.
Voor je eigen leven en pleziertjes, of alleen nog maar voor de staat (lees: EU, Euro, Griekenland, etc...)
Gr. Ed
Tjonge jonge, wie had dit allemaal van te voren kunnen bedenken zeg...
Veel geld kwijt aan teruggaaf bpm
Veel bedrijven minder druk door dreiging mrb-vrijstelling (waardoor meer kosten, uwv, minder omzetbelasting, etc etc)
Veel particulieren die hun auto zullen wegdoen omdat het niet is op te brengen (dus de 153 miljoen gaat niet gehaald worden)
Zo kun je nog wel even doorgaan...
Regering wordt er laatste tijd wel eens van beschuldigd een korte-termijns-filosofie te hebben, maar het is nog sneuer. Want zelfs op het moment van invoering van nieuwe regels is het al achterhaald. De enige reactie die er op kan komen is volgend jaar de broekriem nog strakker aantrekken... (kortom, al zouden ze mrb nu niet afschaffen maar kwartaalregelingen etc doen, dan missen ze alsnog inkomsten en zal het jaar erop weer strenger moeten worden etc etc).
hmm komt de waarde van de recent verworven 57tiger ovaal wel ten goede dan hopelijk!
hmm komt de waarde van de recent verworven 57tiger ovaal wel ten goede dan hopelijk!
Want ??
Het voorstel wat nu de meeste kans lijkt te gaan maken is dat de leeftijdsgrens -per 1-1-2014- wordt opgetrokken naar 30 jaar voor benzine en 40 jaar voor dieselauto's en dat alles ouder dan 30 jaar het kwarttarief gaat betalen. Of schorsen daarbij nog tot de mogelijkheden blijft behoren is nog maar de vraag...
Wat als nu door deze nieuwe maatregelen oldtimer auto's van 30+ weer de weg op gaan en dagelijkse (privé/gezin) auto's worden afgeschaft?
Ik wil overigens best betalen maar ik betaal liever naar gebruik.
http://nos.nl/artikel/499070-de-jager-bemiddelt-bij-oldtimers.html
VWFARMER
24-04-2013, 07:21
hier de link wat naar de tweedekamer gaat
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/04/15/afschaffing-vrijstelling-motorrijtuigenbelasting-voor-oldtimers/afschaffing-vrijstelling-motorrijtuigenbelasting-voor-oldtimers.pdf
Christiaan
24-04-2013, 07:47
Wat als nu door deze nieuwe maatregelen oldtimer auto's van 30+ weer de weg op gaan en dagelijkse (privé/gezin) auto's worden afgeschaft?
Zou het straatbeeld wel van opknappen :D
Jetta MaNiA
24-04-2013, 11:37
en dat alles ouder dan 30 jaar het kwarttarief gaat betalen.
Ik teken ervoor, wanneer je een oldie als woon- werkverkeer gebruikt kom je er dan nog zeer goed vanaf.
ewcaddymk1
24-04-2013, 11:40
Ik teken ervoor, wanneer je een oldie als woon- werkverkeer gebruikt kom je er dan nog zeer goed vanaf.
:thumbup:
Ik teken ervoor, wanneer je een oldie als woon- werkverkeer gebruikt kom je er dan nog zeer goed vanaf.
30 jaar voor benzineauto's, 40 jaar voor diesels... totdat de diesel met de leeftijd van 40 jaar bereiken mogen ze 100% betalen.
Maar goed, ben benieuwd wat er vandaag uit de bus komt rollen...
Toch zal waarschijnlijk het merendeel van de oldtimer bezitter een oldtimer als extra, dus overbodige, auto hebben, puur voor de fun/hobby. Dan kost het je alleen maar geld.
Ik gebruik wel is waar de golf dagelijks, daarin tegen staat de polo nagenoeg stil en wordt sporadisch door de vrouw gebruikt of bij lange afstanden.
Gelet op onze situatie is het financieel gezien dus niet meer interessant om de golf aan te houden, zoals waarschijnlijk geldt voor meerdere onder ons.
En de graaiers graaiden maar door.......
En de graaiers graaiden maar door.......
Precies, straks blijkt dat deze regelen, hoe die ook mag uitpakken, niet voldoende oplevert. Want daar draait het uiteindelijk toch om. Er zal dan naar een andere mogelijkheid gekeken worden om de gewenste gelden alsnog binnen te halen.
http://www.autoblog.nl/nieuws/brekend-akkoord-inzake-mrb-confict-oldtimers-bereikt-58659
Morgen komen de definitieve plannen naar buiten.
http://www.bnr.nl/radio/bnr-nationale-autoshow/130339-1304/weekers-sluit-akkoord-met-oldtimerbranche
Kan er wel mee leven. Slechter dan nu maar had stuk erger gekund.
Bovendien word mijn GTI vanaf volgend jaar kwart tarief en had helemaal niet gerekend meer op kortingen.
Wel alle diesels zullen weer terug gebouwd gaan worden.
Maar het is net als de huizenmarkt. Duidelijkheid is belangrijker dan het daadwerkelijke akkoord
Ombouwen naar benzine peet
Golf 1 D te koop ...
Dit jaar maximaal van genieten, daarna ombouwen naar benzine.. diesel techniek wegleggen en als de Golf 40 jaar oud is, weer inbouwen.
Vrees dat ik het ook zo met mijn T3TDi uit 1982 moet gaan doen...
Neh..
denk dat ik dan toch voor iets anders ga,
golf voor onderdelen in de bingo
per wanneer gaat het in ?
als er daadwerkelijk betaald moet gaan worden voor mijn oudi,trek ik de motor en bak eruit en gaat ie met de heftruck de lucht in.even zien of ie ook kan vliegen.
Als het goed is 1 januari 2014..
Blij dat ik alles verkocht heb, had me in totaal, met de hierboven voorgesteld regeling een schandalige 7124 euro extra per jaar gekost = 593 euro per maand.. TERING... (en dan werd er maar met één auto gereden).
En ik vergeet nog de Lupo 3L die volgend jaar niet meer belastingvrij is. Nog eens 616 euro erbij in het jaar...
Als het goed is 1 januari 2014..
filmpje volgt :thumbup:
edit,als de rest er daadwerkelijk doorkomt,ben ik daar niet ontevreden mee.voor de hobbyauto's 3x kwarttarief,en dat alleen als ik ze uit schorsing haal.s'winters rij ik er toch niet mee.....
Van december tot februari niet rijden. Die komt ook lekker uit de lucht vallen nietwaar? Waar is dat nou weer op gebaseerd en wie help je daarmee?
En als je dan wel wil rijden (denk aan wintertrials, etc), wat dan? Administratieve rompslomp zeg...
Zoals ik het nu lees;
- 40 jaar en ouder benzine/diesel/lpg belastingvrij
- 26-40 jaar benzine max 120 euro p/j, rijden tussen 1 december en 1 maart niet toegestaan.
- 26-40 jaar diesel/lpg geen vrijstelling meer.
Yup zo lees ik het ook. Staan binnenkort enorm veel TDI te koop
Denk trouwens niet dag ze die drie maanden stil staan er door krijgen.
Als het je enige auto is zal je toch naar je werk moeten
Bovendien valt mijn APK in januari
Haha, ja, kun je nagaan hoe goed er nagedacht wordt. Ik kan me ook echt niet voorstellen waar die periode vandaan komt. Wat interesseert hen nou dat je er in de winter niet mee rijdt? En alsof het in maart niet kan vriezen? WAT BOEIT HET zeg :)
Turbo-Variant
24-04-2013, 19:43
Zo vermoeiend dit allemaal... Heb gelukkig nog enkele jaren kunnen genieten van mijn mk2 TDI... die zal ook wel blijven denk ik.
Maar de MK2 VR6 die ik aan het opbouwen ben, wordt dan dus mooi oud-ijzer. (i.v.m. LPG installatie) Nee, in dit land werd je al aan alle kanten kaalgeplukt waardoor een hobby hebben vrijwel onmogelijk was. Maar dit is toch wel een schandalige doodsteek. Wat een k*tland leven wij toch in.
Wie heeft er hier trouwens allemaal VVD gestemd ?
Dan raad ik je aan eens een boze mail naar het partijbureau te sturen.
jetta mk1 '82
24-04-2013, 19:52
Wanneer gaan we denhaag blokkeren?
BOEM en daar ging met een grote knal de handel van velen de lucht in....
Voor mezelf is het niet eens zo ongunstig, mijn cabrio van 91 gaat over 3 jaar het kwarttarief in en in de winter rijden doe ik toch niet.
Maar als je een paar hobby auto's hebt op lpg/ diesel dan kan ik me voorstellen dat je stevig baalt.
Al die turken/ marokkanen in die oude mercedes bakken zijn in elk geval ook de sjaak...schrale troost..
Al die turken/ marokkanen in die oude mercedes bakken zijn in elk geval ook de sjaak...schrale troost..
Misschien gaat er uit die hoek nog wel heftig geprotesteerd worden :tongue:
Maar goed, hier nog een linkje; http://www.autovandaag.nl/m/autonieuws/8630/belastingvoordeel-oldtimers-blijft-maar-wordt-beperkt/
Dokter D
24-04-2013, 19:58
:d half jaartje golf 2 tdi rijden, project eerst afbouwen dus, dan de vr6 er in lepelen :thumbup:
Golf komt in de winter toch de weg niet op, haal gewoon elke winter een winter golfje erbij, die zijn er zometeen toch voor een appel en een ei te halen.
Ik ben blij met deze regeling! Het had een stuk erger gekund.
ewcaddymk1
24-04-2013, 20:02
straks maar voor mezelf beginnen en de caddy op de zaak ,hij is ouder dan 15 jaar dus geen bijtelling ;)
corrado-usa
24-04-2013, 20:05
erg jammer dat het zo moet. maar ja moet nog 10 jaar wachten is hij belastingvrij.
Dokter D
24-04-2013, 20:17
straks maar voor mezelf beginnen en de caddy op de zaak ,hij is ouder dan 15 jaar dus geen bijtelling ;)
Zowiezo een goed idee om voor jezelf te beginnen :thumbup:
Ik moet nu dus verplicht een stalling zoeken?? Ik heb niet voor niks een tweede auto!!
Dokter D
24-04-2013, 20:20
Nieuw gat in de markt, begin een stalling :d
Bloemen export markt stort in omdat aalsmeer de kassen inruilt voor stalling. Dat zou mooi zijn zeg
Die oude quattros ie je niet met de winterdagen mag uitlaten...
En als de bloemenrijders niet meer naar het buitenland gaan. Wie neemt dan al die mooie oldtimers mee terug voor een prikkie
Dokter D
24-04-2013, 21:03
Dat hoeft niet Jaap, die zijn hier zo weer bij bosjes te vinden...
Ik ga voor een combinatie van winterbanden/zomerauto opslag.
Denk trouwens niet dag ze die drie maanden stil staan er door krijgen.
Als het je enige auto is zal je toch naar je werk moeten
Ik denk dat dát juist de reden is dat ze die regel gaan invoeren. Als je elk jaar voor 3 maanden iets anders moet rijden is het al gauw niet meer interessant om de rest van het jaar oldtimer te rijden. Denk dat hierdoor nog meer mensen af stappen van de oldtimers, zodat er nog meer oldtimers van het wegennet verdwijnen.
`t is sneu voor heel veel mensen, maar dit zat eraan te komen. Het valt mij eerlijk gezegd nog wel mee...al is het natuurlijk nog afwachten op de definitieve uitspraak.
Tja, ik vind het niet meevallen. Er zijn meerdere mensen die duizenden euro's per jaar meer kwijt zijn voor auto's waar weinig mee gereden wordt. Sneu is het, want het lost ook nog eens niets op, zelfs het niet-bestaande-probleem niet :)
jettaracing
24-04-2013, 21:26
Iemand nog belang bij een 1600 Td motor ? Als dit allemaal doorgaat ros ik die motor er dit jaar ook nog uit en gaat er een benzine torretje in de jetta ;)
Damn pas vanaf 40 jaarbelastingvrij .....................
dit voorstel moet nog wel door de 1ste,- en 2de kamer...
ben benieuwd wat eruit komt, want dit strookt geheel niet met "1 europa"
waar de maatstaf 30 jaar en ouder gehandhaafd wordt..
Tja, ik vind het niet meevallen. Er zijn meerdere mensen die duizenden euro's per jaar meer kwijt zijn voor auto's waar weinig mee gereden wordt. Sneu is het, want het lost ook nog eens niets op, zelfs het niet-bestaande-probleem niet :)
Ik snap wat je bedoeld....onderaan dat nieuwsbericht heeft ook een man het over zijn Bedford diesel....zou dan iets van 2100eu per jaar moeten betalen voor 660km per jaar....dat is gewoon zuur..
Maar aan de andere kant, gingen er toch ook geruchten dat alle oldtimers wegenbelasting moesten betalen? Daarom vind ik het nu meevallen..
Blij dat ik de Golf begin vorig jaar niet heb laten ombouwen naar LPG, wat de bedoeling namelijk was als m`n vriendin hem als daily zou gebruiken :rolleyes:
straks maar voor mezelf beginnen en de caddy op de zaak ,hij is ouder dan 15 jaar dus geen bijtelling ;)
Kan je dit even uitleggen?
Tja, ik vind het niet meevallen. Er zijn meerdere mensen die duizenden euro's per jaar meer kwijt zijn voor auto's waar weinig mee gereden wordt. Sneu is het, want het lost ook nog eens niets op, zelfs het niet-bestaande-probleem niet :)
hoezo dan?alles wat je niet nodig hebt kan dan toch nog geschorst worden?
en de echte verzamelaars hebben toch alleen maar 50/60/70er jaren spul.dus die worden er ook niet door geraakt.
ik begrijp ook niet waarom jij je er druk over maakt,je hebt alles toch al verkocht? ;)
Ik snap wat je bedoeld....onderaan dat nieuwsbericht heeft ook een man het over zijn Bedford diesel....zou dan iets van 2100eu per jaar moeten betalen voor 660km per jaar....dat is gewoon zuur..
als ie drie jaar lang dat ritje friesland-limburg en terug even met een andere auto doet,rijd ie weer gratis,dus zo'n zeikverhaal hebben we imo geen zak aan.
meijer1972
24-04-2013, 22:16
Hoe erg balen ook, duidelijkheid is gewenst. Vaak stellen ze het erger voor. ALs dan de helft er door komt, dan is iedereen een beetje tevreden, omdat het erger had gekund. Zo komen ze er mee weg.
De 30 dagen kaart is zo gek nog niet. Kost je 2 dagen om 2 weken bij de Worthersee te zitten. (1 dag het land uit en 1 dag het land in)
Ik heb zelf een mk1 uit '78 op lpg. Momenteel geschorst en ik maak me niet zo druk. Als het moet gaat de tank er uit. Maar volgens mij valt het nog wel mee qua gewicht en bijbehorende MRB.
De gezinsauto rijdt op G3. Laatst nog grof uitgerekend: Verbruik 1:10. LPG 76ct/l en euro 1,76/l MRB is 79p/mnd (benzine meer dan 40 euro/mnd, maar laten we 40 euro aanhouden) Alles wat ik meer tank dan 39 liter p/mnd dus is winst. (390 km/ mnd= 4680km/jr) Natuurlijk zijn er ook wel andere kosten, maar het omslagpunt ligt laag!
(Sorry Laguna Grandtour 1310kg)
De 30 dagen kaart is zo gek nog niet. Kost je 2 dagen om 2 weken bij de Worthersee te zitten. (1 dag het land uit en 1 dag het land in)
Ik ben blij dat ze van de 30 dagenkaart af zijn gestapt. Met het huidige voorstel kan ik op 3 winterse maanden na zelf bepalen wanneer en hoe vaak ik per jaar m`n auto pak.....dat lijkt me nog altijd beter dan een maximum van 30 dagen.
Ik vind het helemaal zo gek niet hoor.
De liefhebbers worden ontzien, cultureel erfgoed blijft bestaan en de besnorde medemens kan z'n 190d naar de sloop brengen :)
Ik ga denk ik de A3 de deur uit doen en de volle mep voor de Jetta betalen.
berg1000
25-04-2013, 07:22
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21509951/__Akkoord_oldtimers__.html
Waarschijnlijk valt het wel mee.
Daar staat toch precies hetzelfde als we hier de afgelopen 3 pagina's aan het bespreken zijn. ??
Ik kan ermee leven eerlijk gezegd, het invoeren van die profiterende halal-diesels loopt ook gewoon bizar uit de hand. Die snijden ze nu mooi de strot af, 'jonge' hobbyauto's worden gespaard dmv kwartregeling. De oudjes blijven volledig vrij....dikke prima als je bekijkt waar ze in eerste instantie mee aankwamen...
Zelfs met mn daily diesel golfje de volle mep betalen, zit ik qua kosten nog steeds lager dan een jonge benzine.
ik begrijp ook niet waarom jij je er druk over maakt,je hebt alles toch al verkocht? ;)
Klopt, maar vind het altijd makkelijk om je druk te maken als je persoonlijk wordt getroffen. Nu wordt ik dat niet meer, maar heb door dit gedoe wel een heel groot deel hobby op moeten zeggen.
Desalniettemin kan ik me nu neutraler en minder-bevooroordeeld druk maken :)
Johan1982MK1
25-04-2013, 08:15
Mijn golf2 diesel uit 1985 blijft gewoon. Ten eerste omdat het een super auto is om in te rijden, zo betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt en hardstikke zuinig.
Dus proberen mezelf niet teveel op te winden en eerst lekker doorrijden.
Het voorstel is er nog niet definitief door en moet nog door de 1e en 2e kamer, bovendien strookt het niet met de europese regel waar een auto vanaf 30 jaar als oldtimer word erkend ipv 40 jaar.
Ik ben benieuwd..
knarfmk1
25-04-2013, 08:17
Valt mij idd ook nog mee, 42 euro per jaar voor mijn golfje.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is of auto's van 40 jaar nu ook niet in de wintermaanden mogen rijden? Zoals ik het nu lees mag dat wel.
Christiaan
25-04-2013, 08:35
D'r is nog helemaal niks duidelijk, want dit is alleen een voorstel wat naar de 2e kamer gaat. Wat daar nog goedgekeurd moet worden, en vervolgens nog naar de 1e kamer moet om goedgekeurd te worden......
Ik zou ook graag willen weten wat er met de auto's die na 1-1-2014 26 jaar worden (of nog later). Daar wordt compleet niet over gesproken (rekenvoorbeeld, mijn '89 cabrio). Nou zal ik hem daar echt niet voor wegdoen, en staat toch van oktober t/m maart geschorst binnen, maar duidelijkheid zou ik ook wel willen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.