Jetta86
23-09-2012, 19:21
Inmiddels zit de kop van mijn Jetta Mk2 er weer op. Hij is gevlakt, blok goed schoon, nieuwe klepafdichtingetjes. Alles tip-top.
Alles goed gecontroleerd, circulatie van het koelsysteem, openen van de thermostaat, aanslaan van de fan. Alles ok!
Lekker sturen met dat ding en de koelwatertemperatuurmeter lijkt normaal te reageren. Langzaam oplopen naar voorbij het midden, bij stilstand langzaam oplopend tot de fan aan gaat, daarna weer zakken. Mijn metertje staat structureel wel hoog, maar als ik hem stationair warm laat draaien tot de thermostaat open gaat staat het metertje al voorbij het midden, en blijft daar staan tijdens het rijden. Lijkt me dus dat dat 85 graden is. Nu komt het: Na een km of 8 begon, uit het niets, toch het rooie lampje te knipperen (even aan, weer uit, weer even onregelmatig knipperen). Metertje stond nog altijd net voorbij het midden, motor liep normaal. Gestopt, gechecked, niveau keurig, niet afblazen of lekken. De slangen waren aardig op druk, maar kon ze nog ca. 1,5 cm indrukken zonder te veel moeite.
Nu de vraag: Hoeveel druk is normaal? Als er ergens nog een lekkage zou zitten (gescheurde kop?) zou het systeem toch gaan afblazen na een stukje snelweg? Dan verlies je toch ook koelwater?
Ik vermoed dat er elektrisch iets niet helemaal fruitig is, ik hoorde iemand over het spanningsregelaartje achter het dashboard wat voor gekke meldingen kan zorgen, en voor het onregelmatig en onvoorspelbaar knipperen van het waarschuwinglampje van het koelwater.
Weet iemand door welke sensor dit lampje wordt aangestuurd?
Alles goed gecontroleerd, circulatie van het koelsysteem, openen van de thermostaat, aanslaan van de fan. Alles ok!
Lekker sturen met dat ding en de koelwatertemperatuurmeter lijkt normaal te reageren. Langzaam oplopen naar voorbij het midden, bij stilstand langzaam oplopend tot de fan aan gaat, daarna weer zakken. Mijn metertje staat structureel wel hoog, maar als ik hem stationair warm laat draaien tot de thermostaat open gaat staat het metertje al voorbij het midden, en blijft daar staan tijdens het rijden. Lijkt me dus dat dat 85 graden is. Nu komt het: Na een km of 8 begon, uit het niets, toch het rooie lampje te knipperen (even aan, weer uit, weer even onregelmatig knipperen). Metertje stond nog altijd net voorbij het midden, motor liep normaal. Gestopt, gechecked, niveau keurig, niet afblazen of lekken. De slangen waren aardig op druk, maar kon ze nog ca. 1,5 cm indrukken zonder te veel moeite.
Nu de vraag: Hoeveel druk is normaal? Als er ergens nog een lekkage zou zitten (gescheurde kop?) zou het systeem toch gaan afblazen na een stukje snelweg? Dan verlies je toch ook koelwater?
Ik vermoed dat er elektrisch iets niet helemaal fruitig is, ik hoorde iemand over het spanningsregelaartje achter het dashboard wat voor gekke meldingen kan zorgen, en voor het onregelmatig en onvoorspelbaar knipperen van het waarschuwinglampje van het koelwater.
Weet iemand door welke sensor dit lampje wordt aangestuurd?