View Full Version : Probleem met toerenteller
yniezink
08-10-2012, 15:29
Goedemiddag,,
Ik zit met het volgende probleem.
Heb eindelijk (na lang zoeken) een teller van een golf 2 tdi 2 stekkers met toerenteller weten te bemachtigen.
Nu schets mijn verbazing, de toerenteller klopt niet.
Als de auto stationair loop (910 toeren om en nabij) dan geeft de toerenteller bij mij 1500-1600 aan.
Als ik rij kan ik dus ook gewoon makkelijk door het rode stukje heengaan... Het is niet dat die 600 toeren ong te hoog staat maar het is meer een percentage te hoog.
De auto waar het om gaat is een golf 2 TDI (motorcode AHU, komt uit caddy 2).
Heb ik wat verkeerd aangesloten? dat er nog een weerstandje tussenmoet?
ik zou het zelf namelijk niet weten
Spierings
08-10-2012, 17:03
Misschien handig om te vermelden hoe je hem hebt aangesloten.
Heb je hem op de W aansluiting van de dynamo aangesloten ??
yniezink
08-10-2012, 19:08
Ja op de w aansluiting van de dynamo volgens gooi
(heb dit zelf niet gedaan)
Kijk eens in dit topic (passat 32B TDI project (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=103302&page=3&pp=20) ), daar was exact hetzelfde probleem. Daar wordt vermoed dat het probleem door het verschil in poelies komt en hij heeft dit direct op de cockpit aangepast.
gooigolf
08-10-2012, 20:39
hallo ..
ik heb voorbereiding gedaan ,,,
de w aansluiting ,, en goede pin op teller .
klopt duidelijk iets niet en weet zo niet de oplossing op afstand .
vrgr gooi
komt idd door de poelies.
gooigolf
08-10-2012, 20:48
komt idd door de poelies.
ja zag de link ook kwestie afstellen ,,
weer wat geleerd :thumbup:
yniezink
08-10-2012, 20:51
Jah haha. Morgen is ff weer dash los en dan ff afstellen :)
gooigolf
08-10-2012, 20:52
Jah haha. Morgen is ff weer dash los en dan ff afstellen :)
dat lukt je vast wel neem ik aan ,, :thumbup:
Dokter D
08-10-2012, 21:05
Heb net mijn 1 stekker teller eens bekeken, daar valt niets aan af te stellen :mad:
Goed afstellen, niet alleen op stationair. Als je een uitleescomputer hebt ff rondje rijden en dan bij 2000 en 3000 rpm goed kijken hoe de afwijking is. Liever daar correct dan alleen bij stationair. Zo'n toerenteller wijkt altijd ergens wel wat af, dan liever het minst in het gebied wat je interesseert :)
Heb net mijn 1 stekker teller eens bekeken, daar valt niets aan af te stellen :mad:
Ook niet onder de sticker? Raar, ik heb ook zo'n 1stekker liggen, zal t weekend eens kijken. De site waar ik heb van heb had eerst de hele teller uit elkaar gehaald, en toen t gaatje ontdekt?
Misschien teller uit elkaar halen, gaatje maken, in elkaar en afstellen?? :)
Dokter D
08-10-2012, 21:18
Ook niet onder de sticker? Raar, ik heb ook zo'n 1stekker liggen, zal t weekend eens kijken. De site waar ik heb van heb had eerst de hele teller uit elkaar gehaald, en toen t gaatje ontdekt?
Misschien teller uit elkaar halen, gaatje maken, in elkaar en afstellen?? :)
Er zit nergens een stikker achterop de toerenteller...
Spierings
08-10-2012, 21:53
Er zit nergens een stikker achterop de toerenteller...
Bij mij ook niet, heb net mijn 2 gtd tellers met een steker gecontroleerd (hebben alle twee een andere achterzijde).
Openmaken? Misschien dit gaatje zelf maken dan?
Dit is bij een 2stekker teller!
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1953.JPG
Erik Baas
08-10-2012, 22:21
Ik heb foto's bekeken van 6 verschillende tellerunits (Golf 1 en 2, met toerenteller), en er is er maar één die zo'n opening heeft... Wel hebben enkele modellen 4 of 5 messing schroefjes, zouden dat instelpuntjes kunnen zijn ?
Spierings
08-10-2012, 22:22
Toerenteller ziet er zoizo heel anders uit aan de achterzijde bij een teller met een steker.
Hier heb ik het vandaan, is met T3 dieseltoerenteller gedaan (ook TDI ombouw)
http://www.brick-yard.co.uk/forum/tdi-tachometer-calibration_topic15470.html
Kan me voorstellen dat die potmeter wel overal op zit, misschien het gaatje alleen niet??
Erik Baas
08-10-2012, 22:43
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1953.JPG
Uit welk type VW komt deze precies, en zou je ook een foto van de voorkant willen posten ? Ik ben dit soort dingen aan het documenteren, vandaar...
Gekocht als Golf2 GTD tellerbak, oud type met 2 brede stekkers.
Voorkant:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/2/7/0/IMG_1948.JPG
Dokter D
09-10-2012, 06:56
Ik heb foto's bekeken van 6 verschillende tellerunits (Golf 1 en 2, met toerenteller), en er is er maar één die zo'n opening heeft... Wel hebben enkele modellen 4 of 5 messing schroefjes, zouden dat instelpuntjes kunnen zijn ?
Ik heb er hier een met de messing schroefjes, daar valt niets mee af te stellen.
Zal m van de week eens openhalen om een en ander van binnen te bekijken.
Nou dan heb ik mazzel dat ik die met dat gaatje heb, zal t weekend mijn 1stekker teller eens vastleggen voor de documentatie. Maar toch, het zou me niets verbazen als je dat gaatje er zelf in kan maken, dat ze toch allemaal af te stellen zijn.
Turbo-Variant
09-10-2012, 08:09
Heb dat stelgaatje jaren geleden ook in mijn nieuw type tellerbak gemaakt. Mogelijkheid moet er dus zitten.
yniezink
09-10-2012, 08:24
vanmiddag ga ik de tellerbak open maken. Moet toch nog het klokje even vervangen.
Erik Baas
09-10-2012, 10:33
Zollie: Dank je, foto's aan de verzameling toegevoegd. :)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.