View Full Version : mTDI beperkingen?
mark89769
14-10-2012, 12:47
Ik wil een golf MK2 erbij gaan bouwen maar wil eigenlijk voor een mechanische pomp gaan op een AFN/AHU, enkel wat zijn de beperkingen van een mTDI pomp? (wil toch wel richting de 170pk gaan).
En AFN heeft een variabele turbo deze wordt normaal geregeld door de ECU met de N75 is hier een makkelijke oplossing voor? Of kan ik beter voor een AHU gaan en hierop andere verstuivers + grotere turbo?
Met de originele pomp en met een heleboel andere onderdelen moet je een heel eind komen.
Of wil je beslist een mtdi?
Als je een vnt turbo hebt voor een mtdi laat je het ding op druk lopen,dmv een andere actuator.
mark89769
14-10-2012, 13:11
Met de originele pomp en met een heleboel andere onderdelen moet je een heel eind komen.
Of wil je beslist een mtdi?
Als je een vnt turbo hebt voor een mtdi laat je het ding op druk lopen,dmv een andere actuator.
Ja mijn voorkeur is echt een mTDI, bedankt voor de tip over de actuator is er een bepaald type welke 1 op 1 op een GT1749VA bijv. past (alles wat ik op internet vindt is vacuüm)?
Voor een pomp kun je Bert Zwalve (DÁ-BRT)vragen.
Je moet een actuator hebben die op druk werkt heb zelf 1 van een LT.
Of een Adjustable wastegate actuator.
http://www.forgemotorsport.com
waarom geen gewone tdi meer?
mark89769
14-10-2012, 15:32
waarom geen gewone tdi meer?
Is een keer wat anders proberen, beetje hobbyen :D
Erik Baas
14-10-2012, 15:34
Is een keer wat anders proberen, beetje hobbyen :D
Nu je toch online bent, zou je even kunnen reageren op mijn PM's van 10, 11 en 12 oktober ? Dank je.
kaantjee
08-01-2013, 20:43
Ach wat anders proberen zegt ie.. Ga dan gelijk voor een Lijnpomp :') :tongue:
Gewoon voor een echte TDI gaan met electronische pomp, BV43 plug & play turbo er op, .260 verstuivers en voila 220~240PK met een chip op maat..
Fastboelm
09-01-2013, 17:39
Ach wat anders proberen zegt ie.. Ga dan gelijk voor een Lijnpomp :') :tongue:
Gewoon voor een echte TDI gaan met electronische pomp, BV43 plug & play turbo er op, .260 verstuivers en voila 220~240PK met een chip op maat..
220-240pk haal je niet !
BV43 is niet plug en play
en haal je max ongeveer 200-210pk mee
niet zoveel onzin uitkramen Kaan .
kaantjee
11-01-2013, 15:22
220-240pk haal je niet !
BV43 is niet plug en play
en haal je max ongeveer 200-210pk mee
niet zoveel onzin uitkramen Kaan .
BV43 is niet plug & play? Wat heb ik hangen aan mijn uitlaatspruitstuk? Een banaan? :screwy:
En dan zat ik er 20-30PK er langs, ik gaf maar een indicatie beste vriend. Ik heb ongechipt met een BV43 & .260, FMIC, freeflow uitlaat etc gereden.
Ik kraam geen onzin uit.
Fastboelm
11-01-2013, 20:32
BV43 is niet plug & play? Wat heb ik hangen aan mijn uitlaatspruitstuk? Een banaan? :screwy:
En dan zat ik er 20-30PK er langs, ik gaf maar een indicatie beste vriend. Ik heb ongechipt met een BV43 & .260, FMIC, freeflow uitlaat etc gereden.
Ik kraam geen onzin uit.
20-30 pk boven de 200 pk is nogal
maar je roept nogal eens wat van , wat je gehoort hebt .
en dat klopt niet altijd , dus denk a.u.b. even goed na voordat je iets als
waarheid loopt te promoten
BV43 past niet plug en play !
PenP is dat het 1 op 1 past , en dat doet het niet helemaal
je moet namelijk wel wat kleine dingen aanpassen
kaantjee
11-01-2013, 20:55
20-30 pk boven de 200 pk is nogal
maar je roept nogal eens wat van , wat je gehoort hebt .
en dat klopt niet altijd , dus denk a.u.b. even goed na voordat je iets als
waarheid loopt te promoten
BV43 past niet plug en play !
PenP is dat het 1 op 1 past , en dat doet het niet helemaal
je moet namelijk wel wat kleine dingen aanpassen
Hey maat, wat is jou ervaring mee dat een BV43 NIET plug and play is op een AFN?
Of doel je op de kleine detail dat je de slakkenhuis 180 graden moet verdraaien en de luchtaanzuigbuis ietsjes moet modificeren? :shake:
Bluepower
12-01-2013, 00:04
Hey maat, wat is jou ervaring mee dat een BV43 NIET plug and play is op een AFN?
Of doel je op de kleine detail dat je de slakkenhuis 180 graden moet verdraaien en de luchtaanzuigbuis ietsjes moet modificeren? :shake:
Met dit antwoord geef je zelf ook al aan dat het niet P&P is... Je moet er ds toch iets voor veranderen...
kaantjee
12-01-2013, 00:29
Met dit antwoord geef je zelf ook al aan dat het niet P&P is... Je moet er ds toch iets voor veranderen...
Ben je serieus? :screwy:
Dat is het enige wat gedaan moet worden, het neemt hooguit 4 minuten van je in beslag. Dan is dat ook plug&play als ik het op mijn uitlaatspruitstuk kan monteren en op de downpipe en op de bevestigingsteun zonder enkele aanpassingen zoals slijpen, zagen of lassen. :sly:
Heren zijn jullie aan het geinen met elkaar, zo niet hou aub op met de liefde te bedrijven met kleine beestjes in de grond. :)
Het hoogste wat ik gehaald heb op een AHU met Rosten drijfstangen, lagere compressie (1:17.5) en geflowde kop, grotere kleppen, dbilas nokkenstok, 0.275 nozzles, turbo van 170pk TDI en een mechanische pomp was 278pk en 483Nm koppel.
Heb nu een 2.0 8v onderblok staan en ga binnenkort een geflowde ASV kop halen om de 300pk barriere te doorbreken. Vrijwel zelfde concept alleen dan met een 038 serie blok in plaats van een eerste generatie TDI (028 serie) en een andere turbo en grotere injectoren.
Fastboelm
13-01-2013, 09:27
Heren zijn jullie aan het geinen met elkaar, zo niet hou aub op met de liefde te bedrijven met kleine beestjes in de grond. :)
Het hoogste wat ik gehaald heb op een AHU met Rosten drijfstangen, lagere compressie (1:17.5) en geflowde kop, grotere kleppen, dbilas nokkenstok, 0.275 nozzles, turbo van 170pk TDI en een mechanische pomp was 278pk en 483Nm koppel.
Heb nu een 2.0 8v onderblok staan en ga binnenkort een geflowde ASV kop halen om de 300pk barriere te doorbreken. Vrijwel zelfde concept alleen dan met een 038 serie blok in plaats van een eerste generatie TDI (028 serie) en een andere turbo en grotere injectoren.
heb je daar een bank uitdraai van ?
ben wel benieuwd hoe dat vermogen eruitkomt en opbouwd met een mechanische pomp .
en wat voor plunjer heb je dan in de pomp ? 11 - 12 mm ?
waar heb je de K en KF waarde op afgesteld ?
welke nokkenschijf gebruik jij DE015 DE110 DE143 ?
wij hebben ons Biturbo project weer opgepakt .
we gaan een Garrett GT1749vc in combinatie met een KKK K27 gebruiken.
we willen een koppel als een tafelberg creeeren , en met +/- 300pk -
heb je daar een bank uitdraai van ?
ben wel benieuwd hoe dat vermogen eruitkomt en opbouwd met een mechanische pomp .
en wat voor plunjer heb je dan in de pomp ? 11 - 12 mm ?
waar heb je de K en KF waarde op afgesteld ?
welke nokkenschijf gebruik jij DE015 DE110 DE143 ?
wij hebben ons Biturbo project weer opgepakt .
we gaan een Garrett GT1749vc in combinatie met een KKK K27 gebruiken.
we willen een koppel als een tafelberg creeeren , en met +/- 300pk -
Ik zal Jurre vragen, dit was zijn project eind 2008 begin 2009. Ik heb de pomp geleverd en suggesties gegeven over cilinderkop, kleppen en nokkenas.
Dit was een 12mm pomp met een pre-stroke groef die voor mij in China gemaakt worden bij Yake
http://smoketail-supplies.com/d/2331-2/Visit_Yake-140209_005.jpg
KF probeer ik meestal zo hoog mogelijk te houden. Tegen de 5.85, aangezien ik al een keer heb gehad dat door de kleine K die ik gebruik hij gek gaat doen bij hogere toeren (zwevende plunjer)
De nokkenschijven waar je het over hebt zijn de basis gietstuk nummers, maar de profielen verschillen zelfs met die nummers.
Overige specificaties hou ik voor mezelf aangezien het mijn inkomsten zijn
Heb je het boek van Corky Bell: "Maxiumum Boost" gelezen? Ik heb geen flow diagrammen van die turbo's gezien, maar het lijkt me niet echt een set die geschikt zijn voor elkaar als compound setup. Corky Bell omschrijft hoe je compound turbo setup moet opbouwen en waar je rekening mee moet houden.
Wel een leuk project, ga je een topic hier bijhouden?
Fastboelm
15-01-2013, 22:44
het boek van Corky Bell: "Maxiumum Boost" gelezen? Ik heb geen flow diagrammen van die turbo's gezien, maar het lijkt me niet echt een set die geschikt zijn voor elkaar als compound setup. Corky Bell omschrijft hoe je compound turbo setup moet opbouwen en waar je rekening mee moet houden.
Wel een leuk project, ga je een topic hier bijhouden?
de boeken van Corky ken ik en lees ik ook nog regelmatig in .
al zijn de boeken al wat ouder , en heeft de techniek niet stilgestaan .
de VC en K27 is ook nog niet 100% zeker .
en ik zit nog steeds diverse flowmaps te bekijken , en berekeningen uit te voeren .
ik heb hier ook nog een Biturbo systeem liggen van een mercedes sprinter
daar zit ik ook nog op te studeren hoe ik de electrische dingen mechanisch
kan maken met druk of vacuum
het is ook niet morgen klaar
we hebben al een keer een TDI met 2 stuks GT15 van een 1Z TDI
aan het rijden gehad ( 190pk - 460nm ) maar de koppelkromme was erg rommelig , en niet vloeiend als de 2e turbo erbij kwam .
Audi1981
16-01-2013, 21:45
en de T5 biturbo setup? lijkt dat ergens op waar jullie naar toe willen?
Fastboelm
20-01-2013, 16:47
en de T5 biturbo setup? lijkt dat ergens op waar jullie naar toe willen?
nee
wij gaan compound systeem gebruiken .
Ik heb met de turbo's van een BMW 530D gereden op de 2.0 8v motor in de TTtdi. Dit ging echt heel goed, kleine turbo spoelde als een gek en de grote turbo is ook echt groot. Motor is door eigen toedoen toen dusdanig stuk gelopen dat ook de turbo's stuk waren...
Wij gaan voorlopig weer gewoon met èèn turbo verder, heb in een ander topic al aangegeven wat er mogelijk is, hier nog maar eens met een 2.0 16v motor die verder standaard is (niet geflowd, geen andere nokkenassen),
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/stefanmax_zpsa7281464.png
Onderin nog meer koppel is niet rijdtbaar en het vliegwiel vindt dit niet leuk terwijl een nieuwe gemonteerd is.
Jos.
Fastboelm
20-01-2013, 21:16
Ik heb met de turbo's van een BMW 530D gereden op de 2.0 8v motor in de TTtdi. Dit ging echt heel goed, kleine turbo spoelde als een gek en de grote turbo is ook echt groot. Motor is door eigen toedoen toen dusdanig stuk gelopen dat ook de turbo's stuk waren...
Wij gaan voorlopig weer gewoon met èèn turbo verder, heb in een ander topic al aangegeven wat er mogelijk is, hier nog maar eens met een 2.0 16v motor die verder standaard is (niet geflowd, geen andere nokkenassen),
Jos.
Jos jou Budget is waarschijnlijk iets groter dan de onze .
maar net als jij houden wij van experimenteren , en grenzen zoeken
ik heb met Reinoud eens 2 GT15's van een 1Z tdi op jou oude rode variant
geexperimenteerd met een motorrem van een vrachtwagen ertussen etc
de overgang van 1 naardat de 2e turbo erbij kwam kregen we niet vloeiend
maar we kregen er wel 190pk en 450nm uit
dit experimenteren ga ik nu verder doen met compound turbo systeem
Reinoud is bezig met een Common Rail blok in zijn Golf 2 racer
mijn zoon en ik hebben beide een gereviseerd 1Z block met sputterlagers ,
Crafter zuigers , geflowde kop , andere nokkenas , WMinjectie , etc etc
mijn zoon met een GTB2359vkz turbo , ik met een IHI MHI TDO4L4-13TBS-VG
mijn zoon met HFLOX 0.341 nozzle's , ik met DSS ultima 0.275
en we doen alles zelf , met heel veel plezier
en net als jou hebben we ook wel eens een Kapotte Turbo
maar ik ben nog niet uit geexperimenteerd met de 1Z/AHU/AFN blokken
die zijn ook qua onderdelen een stuk kostengunstiger ;)
en als de Seat leon weer op en door het ijs gaat :D
tís weer de tijd van het jaar daarvoor
bel maar , dan maak ik hem wel weer droog van binnen :thumbup:
Compliment heren, wie weet zien we ooit in de toekomst een gezamenlijk project samen, Bert, MArk en Jos.. Ieder zijn expertise erin.
Een raket op wielen..
Gr Jim
Ps: Mark goede topic!
Lijkt me wel wat ;)
Misschien wel een leuke bijdrage in de vorm van mijn kleploze cilinderkop...
Nou Bert, ja mag sowieso de pompen doen.
...
:-)
Fastboelm
21-01-2013, 16:23
Lijkt me wel wat ;)
Misschien wel een leuke bijdrage in de vorm van mijn kleploze cilinderkop...
ga je naar een 2 takt dan ( Detroit diesel erin) :D
Audi1981
22-01-2013, 11:58
Helaas hebben Detroit's wel kleppen in de kop....:D
Fastboelm, wat bedoel je met turbocompound?
Ik ken dat als een extra turbo die direct vermogen levert via een koppelomvormer aan de krukas, zit ik goed?
Ooh, Detroit diesel met supercharger! We hebben er hier 2 liggen, in een boot :D Gaat heerlijk!
Compound turbo setup is als
Je twee turbo's hebt die elkaar vullen. op het uitlaat spruitstuk sluit je een kleine turbo aan de uitlaat gassen die uit deze turbo komen gaan naar de grote turbo. De wastegate van de kleine turbo gaan ook naar de grote turbo.
Aan de inlaat zijde. De grote turbo zuigt lucht aan en comprimeert dit en dit gaat naar de kleine turbo.
Hierdoor zijn hoge turbo drukken te halen
Nadeel is dat de turbo's afgestemd moeten zijn op elkaar en op de motor anders gaat het niet goed werken.
Audi1981
23-01-2013, 22:33
Leuk!
Wel verwarrende termen; compound-turbo & turbo-compound :D
Meestal spreken ze ook over compound setup als je twee turbo's gebruikt.
Ooh, Detroit diesel met supercharger! We hebben er hier 2 liggen, in een boot :D Gaat heerlijk!
Het supercharger verhaal op een diesel, ik kan je een filmpje laten zien wat echt ongelooflijk is. Wel op een OM605 motor ( Mercedes 5/6 cilinder Turbodiesel) Wat mooi is van zo'n motor die rijd je in hoge toeren en met de pk's wauw...
zet je geluid wel wat harder:
https://www.youtube.com/watch?v=gnGhK9k3mOo
ewcaddymk1
18-04-2013, 11:43
teering , das leuk
Dokter D
18-04-2013, 20:28
Waarom wordt een supercharger niet vaker toegepast op een diesel? Benzine zie je genoeg...
ewcaddymk1
18-04-2013, 20:33
Waarom wordt een supercharger niet vaker toegepast op een diesel? Benzine zie je genoeg...
is een tdi m45 compressor al eens geprobeerd , weet iemand dat
De druk die je in een diesel blaast is veel hoger dan bij een benzine motor en turbo's halen een hogere druk dan een compressor.
Dokter D
18-04-2013, 20:40
Duidelijk Bert!
De combinatie tussen een grote turbo die op gang gebracht wordt met een compressor (die dan met een magneet koppeling hoog in de toeren uitgeschakeld wordt) lijkt mij wel heel gaaf...
Vanaf stationair bijna 1 bar laaddruk met een compressor is leuk ;-)
giuliettaevo
18-04-2013, 20:49
Kleine correctie; turbo's zijn een stuk efficienter bij hogere druk als de meeste compressors. Overigens is een cenrtifugaalcompressor bv een halve turbo en prima in staat hoge druk te leveren. Maar de Roots compressors zijn het beste bij lage drukken, de M45/M62/M90 zijn hier voorbeelden van.
Met een moderne schroefcompressor zou je heel goed op een diesel uit de voeten kunnen, die zijn wel efficient bij hogere laaddrukken. Alleen vind je die dingen nauwelijks op normale productieauto's en zijn ze aftermarket niet bepaald goedkoop t vinden. En turbo's zijn wat dat betreft 'tried and tested' wat wel zo makkelijk is...
Bedankt voor de correctie / aanvulling. :thumbup:
giuliettaevo
18-04-2013, 20:56
Zoek een compressor van een AMG v8 oid en je hebt een leuk ding om op een TDI te bouwen... :thumbup:
ewcaddymk1
18-04-2013, 20:59
maar is dat al vaker gedaan
giuliettaevo
18-04-2013, 21:03
Bij VW is daar altijd kans op.. :D
Of je moet iets heel geks doen zoals een mercedes diesel in een Jetta te bouwen. :screwy: ;)
ewcaddymk1
18-04-2013, 21:04
omdat diesels eigenlijk geen hoog toerenmotoren zijn zou dus een compr. wel idiaal zijn om bij zulke lage toeren al een constante laaddruk te hebben
ewcaddymk1
18-04-2013, 21:04
Bij VW is daar altijd kans op.. :D
Of je moet iets heel geks doen zoals een mercedes diesel in een Jetta te bouwen. :screwy: ;)
nee dankje :D
giuliettaevo
18-04-2013, 21:13
Als compressors werkelijk ideaal zouden zijn zou je ze allang gezien hebben op bv vrachtwagens e.d.. Daar is koppel vanaf lage toeren heel belangrijk.
Compressors worden mechanisch aangedreven en kosten meer energie om aan te drijven als een turbo. Verder is een turbo relatief goedkoop en ook nog eens makkelijker te monteren. en met moderne turbo's met variabele geometrie die aangestuurd worden door de ecu denk ik niet dat je nog echt te klagen hebt over laat opspoelen...
ewcaddymk1
18-04-2013, 21:28
rij zelf met een caddy 1 met 1.6 jr met k24 das pas laat
mijn vrouw een seat cordoba asv met chip dat rijd super en idd niet te klagen maar dat begint bij 1500rpm maar wat zou het toch leuk zijn dat het feest al bij 1000 of 1100rpm begint , zou wel lache zijn
Het supercharger verhaal op een diesel, ik kan je een filmpje laten zien wat echt ongelooflijk is. Wel op een OM605 motor ( Mercedes 5/6 cilinder Turbodiesel) Wat mooi is van zo'n motor die rijd je in hoge toeren en met de pk's wauw...
zet je geluid wel wat harder:
https://www.youtube.com/watch?v=gnGhK9k3mOo
Ik heb helaas geen flimpje van de 'Baron' laten zien, maar dit filmpje is van eenzelfde boot. Rond 40sec het geluidje, jum!! En de opmerking van de schipper dat 3200 haalbaar is... 3500 ook!
https://www.youtube.com/watch?v=Ey_PY_k2cdU
mooi topic,kom het net pas tegen.....zit veel kennis hier,top om te zien.
[klein puntje,de dubbele turbo setup word door bmw gebruikt op de 535d,niet op de 530d.]
ik loop al langer met het idee een kompressor [event. icm turbo] op een dieseltje te bouwen,maar ik kom er simpelweg niet aan toe om wat te gaan vogelen.
[word hier zat gevogeld,maar das voor betalende klanten,en die vragen helaas niet om een supercharger op een diesel :D ]
Sjampoo heeft in het internationale gedeelte een topic over zijn Polo 1.3 diesel met G40 lader :)
ewcaddymk1
19-04-2013, 20:04
mooi topic,kom het net pas tegen.....zit veel kennis hier,top
[word hier zat gevogeld,maar das voor betalende klanten,en die vragen helaas niet om een supercharger op een diesel :D ]
jammer :)
jammer :)
hoeveel heb je ervoor over evert ;)
ewcaddymk1
19-04-2013, 20:52
hoeveel heb je ervoor over evert ;)
eeeeehhm hoe moet ik het zeggen , low budget :redface:
eeeeehhm hoe moet ik het zeggen , low budget :redface:
low budget is altijd nog meer dan geen budget :D
ewcaddymk1
19-04-2013, 21:00
low budget is altijd nog meer dan geen budget :D
ahum , extreem low budget :(
Dokter D
19-04-2013, 22:14
Evert heeft een portemonnee van uien leer, elke keer as tie m open doet springen de tranen in z'n ogen :d
ewcaddymk1
19-04-2013, 22:32
Evert heeft een portemonnee van uien leer, elke keer as tie m open doet springen de tranen in z'n ogen :d
dat heb je met vrijwilligerswerk :D
Dokter D
19-04-2013, 22:56
Daar zit weer wat in....
Ik heb helaas geen flimpje van de 'Baron' laten zien, maar dit filmpje is van eenzelfde boot. Rond 40sec het geluidje, jum!! En de opmerking van de schipper dat 3200 haalbaar is... 3500 ook!
https://www.youtube.com/watch?v=Ey_PY_k2cdU
Heb altijd een sloep willen hebben, maar dan een verborgen 2.5 tdi prachtig. Moi spul in ieder geval.
mooi topic,kom het net pas tegen.....zit veel kennis hier,top om te zien.
[klein puntje,de dubbele turbo setup word door bmw gebruikt op de 535d,niet op de 530d.]
ik loop al langer met het idee een kompressor [event. icm turbo] op een dieseltje te bouwen,maar ik kom er simpelweg niet aan toe om wat te gaan vogelen.
Ik kan je wel zeggen dat er een hoop mensen rondlopen met creatief verstand en dit ook toepassen in hun projecten. Alleen ze delen niet allemaal iets op een forum. Dan heb ik het over compressoren toepassen op diesel etc. Op youtube kon ik wel het een en ander destijds achterhalen van een compressor op een TDI.
Soms gaat het niet eens om het vermogen wat je eruit haalt, maar puur om de uitdaging, dat het kan.
ewcaddymk1
20-04-2013, 23:46
http://www.youtube.com/watch?v=RS1ggUZcX4U
Dokter D
21-04-2013, 16:43
Nee dankje, ik werk niet bij de brandweer (http://youtu.be/5Q75RAvi6Rw)
MocroPlay
21-04-2014, 15:53
Hahaha dokter d. Ik had em niet meteen door haha. Gewoon een turbo of vnt is wel beter vind ik
Audi1981
21-04-2014, 18:01
Ik zeg gewoon turbo;
h7O9a9KBKfk
Klinkt vet zeker in een boot briljant !
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.