View Full Version : G60, koelvin slaat niet aan
Afgelopen zomer knikkerde mijn Rallye alle KVS eruit, hij word heel heet (110graden) en de vin slaat niet aan.
Al het een en ander gemeten en na wat proberen sloeg hij aan nadat je hem een zetje geeft (na ff stationair lopen).
Heb al even gegoogled en kom op een kapotte thermoschakelaar uit, kan iemand dit bevestigen?
Dacht eerder ook al aan de vinmotor zelf, maar hij slaat dus wel aan zodra je 'm een handmatig een zetje geeft.
als hij wel aan slaat als je de vin een zetje geeft zou het m.i. niet aan de thermoschakelaar liggen,die staat op dat moment dus geactiveerd,anders krijgt de motor geen stroom om te gaan draaien.....
We hadden hem toen wel doorgelust geloof ik ..
eigenlijk moet m'n maatje van de elektriciteit even meelezen maar da's een Opel fanaat :D
Golf2_Gtd
19-10-2012, 19:45
vervang ff je kvs dop de overdrukventiel in de kvs dop willen wel eens kapot gaan dan werkt de fan ook niet
vervang ff je kvs dop de overdrukventiel in de kvs dop willen wel eens kapot gaan dan werkt de fan ook niet
:screwy: de thermoschakelaar schakelt bij temperaturen boven 100graden,ruwweg genomen.als misha stelt dat de temp. 110 graden is lijkt me de dop niet het probleem.
ontopic :tongue: misha,als je de thermoschakelaar doorlust moet de vin meteen aanspringen,het 'zetje moeten geven' komt wel vaker voor,de motor is dan gaar,die zou ik dus vervangen.gebaseerd op wat jij hier zegt lijkt me dat de enige goede oplossing.
Dus toch een lamme motor .. gaan we die eerst ff eentje opsporen :)
thijstheunissen
19-10-2012, 20:08
Heb er nog eentje liggen voor je,
wel van een corrado g60 maar is volgens mij hetzelfde.
Is een 3 polige Af te halen in ehv
Dit nummer staat op mijn huidige: 191 959 455 AM
Zou je is kunnen kijken of dat overeen komt?
thijstheunissen
19-10-2012, 20:17
0 130 109 239 staat bij mij op de bovenkant.
Op een bosch sticker eindigt met 455 E, rest is niet meer leesbaar van de blauwe sticker.
Dan een aansluitende vraag voor de kenners.. zit er verschil tussen deze motors?
Dan een aansluitende vraag voor de kenners.. zit er verschil tussen deze motors?
jups.....de diameter van het ventilatorblad verschilt.
thijstheunissen
19-10-2012, 20:27
bij mij is de diameter 30cm, maar de plastic fan zit vast met een clipje dus deze zijn wel te wisselen denk ik
bij mij is de diameter 30cm, maar de plastic fan zit vast met een clipje dus deze zijn wel te wisselen denk ik
jij hebt al verder gekeken dan ik ooit gedaan heb begrijp ik;)je kan het proberen....
thijstheunissen
19-10-2012, 20:36
Haha ik heb hem hier naast me liggen;)
Volgens mij heb je 2 verschillende soorten poligheden, 3 polig en??
Ze zitten allemaal in het midden en de plastic fans kun je uitwisselen met dat clipje, dan hoef je alleen maar een andere motor te kopen ipv complete koelblik
misschien zijn dit ook opties? ik weet uiteraard de maten enzo niet
http://www.winparts.nl/16/koelsysteem/koelventilator
thijstheunissen
19-10-2012, 20:39
Allemaal steunen van 35cm. Dus dan is de diameter van de fan 30cm aangezien die steun groter is
thijstheunissen
19-10-2012, 20:50
Net even zitten zoeken op de site van winparts, maar geeft overal hetzelfde aan. Allemaal 3 polig.
Alleen het vermogen kan verschillen
Voor rallye geeft hij 100watt of 250 watt aan 3 polig
3-polig klopt inderdaad.. heb net even proberen te meten, valt niet mee als alles op z'n plek zit.
Maar een 30/35cm zou wel moeten kloppen inderdaad. Ik stuur je even een berichtje Thijs.
Wat heb je nu gemeten dan ?
Meet je wel of je thermoschakelaar inschakeld ?
Ik zou persoonlijk voor een spalfan gaan voor een betere koeling.
Ik ga morgen even de vin van Thijs ophalen, ik hoop dat het dan opgelost is :)
Let er wel op dat er ook verschil in zit in de hoogte van de motor.
Gaat niet alleen om de fan diameter.
Voor 2 tientjes is het het proberen waard. Watvoor vin zou jij anders aanraden?
Ik had gevraagd naar het nr wat op mijn huidige staat maar die kost ±320 euro nieuw.
Dat leek me wat overdreven :)
Dat is Golf G60 he ;)
Corrado is namelijk anders , die motor is hoger.
Als je sluiting wil moet je die gewoon domweg monteren.
Golf G60 zoals Rallye heeft een kortere motor dit omdat deze een intercooler ervoor heeft zitten en de ruimte ervoor nodig heeft in het motorruim.
Dat heeft een Corrado namelijk niet dus heb je meer ruimte.
Wat is het alternatief dan, wat geen 300 euro kost als het even kan...
Golf2_Gtd
19-10-2012, 22:13
:screwy: de thermoschakelaar schakelt bij temperaturen boven 100graden,ruwweg genomen.als misha stelt dat de temp. 110 graden is lijkt me de dop niet het probleem.
ontopic :tongue: misha,als je de thermoschakelaar doorlust moet de vin meteen aanspringen,het 'zetje moeten geven' komt wel vaker voor,de motor is dan gaar,die zou ik dus vervangen.gebaseerd op wat jij hier zegt lijkt me dat de enige goede oplossing.
Als die het koelsysteem niet onder druk kan houden dan loopt de temparatuur op dan gooit die alle kvs uit de reservoir de temp loopt vele maal sneller op dan je normaal gewend bent het is net als het idee zonder dop rijden als de temp te snel oploop dan werkt de fan gewoon niet als een overdrukventiel kapot is en je rijd op bedrijfstemparatuur trap maar eens op de staart van de auto zie maar hoe snel de temp oploopt de temp loopt te snel op voordat de fan kan aanspringen en dan nog al zou de temp tot max komen dan zou die het kvs nog niet meteen eruit moeten gooien tenzij de koppaking lek is en het koelsysteem onder druk staat is dat het niet het geval dan is de bij kvs dop overdrukventiel gewoon kapot...of je koppaking is gewoon lek.. of de waterpomp kan het geest ook hebben begeven..
Let er wel op dat er ook verschil in zit in de hoogte van de motor.
Gaat niet alleen om de fan diameter.
je hebt gelijk domenico,gti>g60 is diameter verschil,cor>g60 hoogte verschil.
:thumbup:
Als die het koelsysteem niet onder druk kan houden dan loopt de temparatuur op dan gooit die alle kvs uit de reservoir de temp loopt vele maal sneller op dan je normaal gewend bent het is net als het idee zonder dop rijden als de temp te snel oploop dan werkt de fan gewoon niet als een overdrukventiel kapot is en je rijd op bedrijfstemparatuur trap maar eens op de staart van de auto zie maar hoe snel de temp oploopt de temp loopt te snel op voordat de fan kan aanspringen en dan nog al zou de temp tot max komen dan zou die het kvs nog niet meteen eruit moeten gooien tenzij de koppaking lek is en het koelsysteem onder druk staat is dat het niet het geval dan is de bij kvs dop overdrukventiel gewoon kapot...of je koppaking is gewoon lek.. of de waterpomp kan het geest ook hebben begeven..
net bij mijn auto geweest,kon de staart niet vinden,dus heb het niet kunnen testen :thumbup:
Golf2_Gtd
19-10-2012, 22:20
net bij mijn auto geweest,kon de staart niet vinden,dus heb het niet kunnen testen :thumbup:
eigenwijs... :screwy:
Toch interessant .. hij wordt wel vrij snel warm in ieder geval. Koppakking is het, slangen etc worden gewoon warm.
Hoe kan je dat testen eventueel?
Je maakt er wel een omslag verhaal van , of of of of. heb je alles gehad ? ;)
Zonder dop kan je hem gewoon stationair laten draaien om alles netjes te testen.
Je praat nergens over de thermostaat of die open of dicht is wat erg belangrijk is bij een G60 en veel voorkomt dat ze kapot gaan en vooral immitaties die nieuw zijn en al niet goed werken.
@Mischa , Misschien als ik even diep in mn onderdelen graaf vind ik er nog eentje. wat bied je ? :D hahaha.
http://link.marktplaats.nl/604751946
Mail hem even ik dacht dat hij hem nog had liggen. ;)
@De Pul , Amen :cool:
Toch interessant .. hij wordt wel vrij snel warm in ieder geval. Koppakking is het, slangen etc worden gewoon warm.
Hoe kan je dat testen eventueel?
Ik heb een koppakkingtester.
Als je een Co apparaat hebt kan je het ook testen. :thumbup:
eigenwijs... :screwy:
tuurlijk.even voor de duidelijkheid,ik doe dit soort dingen voor de kost.wat uiteraard niet wil zeggen dat ik altijd gelijk heb,maar in dit soort gevallen hoef je geen geleerde te zijn om te snappen dat als je de vin een zetje met de hand geeft hij wel gaat draaien,dit niet veroorzaakt word door een koppakking,radiateurdop,staart? of waterpomp.dus als jij daar dan op door blijft hameren,ben ik niet eigenwijs,maar jijzelf.
tuurlijk.even voor de duidelijkheid,ik doe dit soort dingen voor de kost.
Jij ook al ? :eek:
Koppakking is het idd niet wilde ik zeggen.. wat 1 woordje al niet scheelt :D
@Rallye, ik heb je even een pb gestuurd.
Het zal (lijkt mij) ook gewoon een luie motor zijn, nu alleen ff zorgen dat ik een juiste vervanger te pakken krijg.
Jij ook al ? :eek:
busted:D
Golf2_Gtd
19-10-2012, 22:34
Je maakt er wel een omslag verhaal van , of of of of. heb je alles gehad ? ;)
Zonder dop kan je hem gewoon stationair laten draaien om alles netjes te testen.
Je praat nergens over de thermostaat of die open of dicht is wat erg belangrijk is bij een G60 en veel voorkomt dat ze kapot gaan en vooral immitaties die nieuw zijn en al niet goed werken.
@Mischa , Misschien als ik even diep in mn onderdelen graaf vind ik er nog eentje. wat bied je ? :D hahaha.
http://link.marktplaats.nl/604751946
Mail hem even ik dacht dat hij hem nog had liggen. ;)
@De Pul , Amen :cool:
stationair loopt de temperatuur gewoon rustig zoals je gewend bent omdat je de motor niet belast kan de fan gewoon werken.. tijdens het belasten komt er gewoon druk in het systeem en als er in de circulatie systeem teveel druk op komt loopt de temp loopt te snel op voordat de fan kan inschakelen.. dan gooit die alle kvs eruit..omdat de druk te groot is in het koelsysteem ja tuurlijk een de thermostaat gaan kapot.. niet alleen bij een g60 mijn advies een thermostaat kopen vw dealer en niet bij een lokale onderdelen komt gewoon te vaak voor dat de nieuwe thermostaat gewoon kapot zijn..
Deze vin zou geschikt zijn lijkt me?
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=104151
Golf2_Gtd
19-10-2012, 22:40
tuurlijk.even voor de duidelijkheid,ik doe dit soort dingen voor de kost.wat uiteraard niet wil zeggen dat ik altijd gelijk heb,maar in dit soort gevallen hoef je geen geleerde te zijn om te snappen dat als je de vin een zetje met de hand geeft hij wel gaat draaien,dit niet veroorzaakt word door een koppakking,radiateurdop,staart? of waterpomp.dus als jij daar dan op door blijft hameren,ben ik niet eigenwijs,maar jijzelf.
verklaar jij dan waarom die kvs uit de reservoir gooit..? omdat de fan niet inschakeld dacht het niet.. lees begin in de topicstarter dat er ook staat dat die kvs uit de reservoir gooit en als je goed hebt gelezen heb ik ook geschreven dat al is je koppaking niet lek en je temp op max zit..dan hoeft nog niet het kvs uit het reservoir gooien..
Belast of niet de fan is elektronisch aangestuurd dus dat heeft daar niks mee te maken.
Als die stuk is kan je belasten wat je wil.
Plus en min op de koelfan rechtstreeks dan weet je of de fan werkt en dan op de andere stand dan weet je of stand 1 en 2 werkt. :D
En anders je benzine tempvoeler links achterop de kop wat bij je benzinedrukregelaar zit dat stekkertje aan massa leggen dan weet je het ook (bij uitgeschakeld contact). ;)
Golf2_Gtd
19-10-2012, 22:43
Deze vin zou geschikt zijn lijkt me?
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=104151
zijn de fan motoren niet de zelfde zijn ze niet uit te wisselen..?
Dat is min of meer ook mijn vraag :tongue:
Golf2_Gtd
19-10-2012, 22:47
Dat is min of meer ook mijn vraag :tongue:
als goed is zijn ze uit te wisselen.. volgens mij zitten ze met 3 schroeven vast.. moet kunnen stekkeraansluitingen zijn het zelfde geloof ik
verklaar jij dan waarom die kvs uit de reservoir gooit..? omdat de fan niet inschakeld dacht het niet.. lees begin in de topicstarter dat er ook staat dat die kvs uit de reservoir gooit en als je goed hebt gelezen heb ik ook geschreven dat al is je koppaking niet lek en je temp op max zit..dan hoeft nog niet het kvs uit het reservoir gooien..
100 graden kookpunt.
Als er niet gekoeld wordt gooit ie het er dus uit.
wat gebeurd er met dingen die je verhit?juist die zetten uit.waar blijft dat water als je het verhit tot ver boven het kookpunt?bingo,natte voeten.
:chair:
oja,wie was dat ook alweer die eigenwijs! riep?bij basiskennis ga je al de mist in.
zijn de fan motoren niet de zelfde zijn ze niet uit te wisselen..?
Is niet hetzelfde , dit is het hoge model wat niet voor de Golf G60 is.
Hij zal wel passen maar kass op sluiting kan je krijgen ivm de ruimte die je er niet voor hebt.
Je motor wil namelijk ook kunnen bewegen tijdens rijden/schakelen.
De stekker van de koelfan raakt dan de achteruitrijschakelaar als ik me niet vergis.
Golf2_Gtd
19-10-2012, 22:52
wat gebeurd er met dingen die je verhit?juist die zetten uit.waar blijft dat water als je het verhit tot ver boven het kookpunt?bingo,natte voeten.
:chair:
oja,wie was dat ook alweer die eigenwijs! riep?bij basiskennis ga je al de mist in.
hierbij hebben we trouwens over kvs :rolleyes: en niet water water verdampt als die continu over de kooppunt zit.. en kvs niet..;)
hierbij hebben we trouwens over kvs :rolleyes: en niet water water verdampt als die continu over de kooppunt zit.. en kvs niet..;)
:lmao:waar komt al die stoom weg dan bij auto's die langs de snelweg staan te koken? van moeders de vrouw die een unox opwarmt tot de wegenwacht komt?kom toch jonge.
Golf2_Gtd
19-10-2012, 23:02
:lmao:waar komt al die stoom weg dan bij auto's die langs de snelweg staan te koken? van moeders de vrouw die een unox opwarmt tot de wegenwacht komt?kom toch jonge.
ach.. kom nou..ik laat het hierbij jij weet het beter :rolleyes:
ach.. kom nou..ik laat het hierbij jij weet het beter :rolleyes:
als je er maar wat van opgestoken hebt.
als je er maar wat van opgestoken hebt.
Hoe moet ik dit opvatten , letterlijk of figuurlijk ? :cool:
Hoe moet ik dit opvatten , letterlijk of figuurlijk ? :cool:
is mij om het even:D
Doen jullie dat nooit dan unox op warme?
Goeie spal ventilator geen optie? Zitten er bij mij ook 2 op ruimte zat
Doen jullie dat nooit dan unox op warme?
Goeie spal ventilator geen optie? Zitten er bij mij ook 2 op ruimte zat
Die optie had ik hem al gegeven over de Spalfan.
Heb ik zelf ook goede ervaringen mee.
Maar dat is ieder voor zich he.
Origneel houden is naturlijk ook mooi.
Iemand een goed adresje voor zo'n spalfan? Is dat gewoon plug & play voor een (Rallye) G60?
even googelen,is overigens niet plug&play.ik zou zelf als ik in jouw schoenen stond ook niet voor een spal gaan,omdat jij je rallye in originele staat aan het brengen bent.
Ja een originele vind ik ook prima maar 't is me nou nog steeds een raadsel welke ik zou moeten hebben eigenlijk :confused:
thijstheunissen
20-10-2012, 14:32
Anders kom hem hier gewoon lenen en als hij goed is dan regelen we dat wel, dan weet je het in ieder geval zeker
Opzich is de bevestiging er wel dat een Corrado vin niet past, maar die van de link
zou ook niet passen en dat is een Golf g60 vin, dus waarom zou die niet passen dan?
Ruud 16V-G60
20-10-2012, 14:44
je hebt pb
Mvg Ruud
http://www.ruud16v-g60.nl
Heb vandaag een (willekeurige) g60 koelvin bij Ruud opgehaald en deze vervangen. Hij slaat weer aan bij een graad of 97.
Maakt blijkbaar dus geen fluit uit welke vin je pakt zolang het maar een g60 koelvin is (Corrado, Golf, Rallye..)
Ruud 16V-G60
27-10-2012, 19:44
zoals ik al zei :thumbup:
Goed te horen dat hij nu weer werkt
Thanks Ruud .. vervangen was ook zo gepiept! :)
thijstheunissen
27-10-2012, 20:27
had ik dus stiekem toch gelijk;)
Maak nou eens een foto van je oude en de nieuwe naast elkaar ;)
Weet wel zeker dat er verschil in zit.
Ruud 16V-G60
28-10-2012, 13:29
Is niet hetzelfde , dit is het hoge model wat niet voor de Golf G60 is.
Hij zal wel passen maar kass op sluiting kan je krijgen ivm de ruimte die je er niet voor hebt.
Je motor wil namelijk ook kunnen bewegen tijdens rijden/schakelen.
De stekker van de koelfan raakt dan de achteruitrijschakelaar als ik me niet vergis.
de ruimte tussen de radiateur en motor is bij iedere golf en corrado gelijk Do
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.