View Full Version : ideale ET en J waarde golf1
Day_dreamer
22-10-2012, 19:44
Ik heb mijn 85 cabrio verlaagd met veren en schokbrekers. Hij is meer dan behoorlijk gezakt. Het probleem dat ik nu heb is dat bij inveren aan de voorzijde de band de popnagels van het quartet set raakt. Ik heb al 2 bump stops gemonteerd op de zuigerstang maar nog steeds tijdens een behoorlijke bump in de weg schraapt hij. Nu heb ik er een setje BBS velgen met de volgende specs gemonteerd: 15" ET33 6,5J met 195/50/R15 banden.
Ik houd wel van een gevulde wielkast echter dat mijn banden worden opgevreten vind ik wat minder. Ik zoek dus naar een setje velgen die niet aan zouden moeten lopen met extremere verlagingen zeker omdat ik de toekomst toch naar schroefset wil. Ik wil wel op 15" blijven omdat ik net een nieuw setje toyo's heb gemonteerd.
Je zou ook eens iets smaller banden kunnen proberen (6,5J met 195/50/R15) :D
Lijkt me vrij breed voor een 6,5J velg snap best dat niet iedereen van getrokken banden houd maar dit is in mijn ogen ook wel weer het uiterste.
Day_dreamer
22-10-2012, 20:11
buiten het feit dat ik niet van banden maat wil wisselen ivm de net aangeschafte banden is volgens mij is deze banden maat orgineel voor de cabrio. en hij raakt net op de rand van de band dus als ik een smaller loop oppervlak zou monteren komt er een hogere wang op waardoor die alsnog de nagel raakt. misschien nog wel erger.
Ik heb nu ook 175/50/15 op een 7J de Golf 1 staat laag loopt nergens aan,dat is wat ik probeer te zeggen ;)
buiten het feit dat ik niet van banden maat wil wisselen ivm de net aangeschafte banden is volgens mij is deze banden maat orgineel voor de cabrio. en hij raakt net op de rand van de band dus als ik een smaller loop oppervlak zou monteren komt er een hogere wang op waardoor die alsnog de nagel raakt. misschien nog wel erger.
Wang komt getrokken te staan. Dus schuin. Aanlopen doet die dus niet op de band.
Ik had het probleem ook met een 195 band en ben naar een 175 band gegaan.
Quartett-set :eek:
Tyre en rim calculator:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=tyre+and+rim+calculator+v1.3&source=web&cd=1&ved=0CCcQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.lowered.eu%2Fmisc%2Ffiles%2FTyre_Calculator_English.xls&ei=a6OFUMilDY6Y1AXDmoHIDQ&usg=AFQjCNEEu5opGmssxdrNSdIMdoutScscIQ
165 zou ook nog gaan :D maar dan is de wielkast niet meer gevuld :rolleyes:
195/50/R15 is ook een "balonband" ook.
Met 195/45/R15 zal het al een stuk beter staan en niet meer aanlopen.
Ik rij zelf overigens met 175/50/R15 op 7J en 8J onder mijn cabrio. En op mijn orginele classic line velgjes liggen 165/50/R15 voor en 195/45/R15 achter.
Wat je ook nog kunt doen is je wielen met iets meer camber onder je auto zetten met dat halve maan boutje. Ze raken dan ook minder snel aan je spatschermrand, maar ze kunnen wel eerder weer aanlopen tegen je schokbreker, zeker als je naar een schroefset gaat.
Een echt ideale ET en J waarde voor velgen is dan ook niet te geven. Een auto een juiste stance geven met behoud van rijcomfort en de juiste looks zijn voor iedereen anders. Ten eerste is het al persoonlijke smaak en ten tweede zijn er haast geen twee auto's identiek.
Day_dreamer
23-10-2012, 07:32
bedankt voor de reacties. Later bedacht ik mij inderdaad dat door het trekken van de band op de velg deze niet verder naar binnen komt te staan.
Ik heb momenteel 2 nieuwe 195/50/R15 banden gemonteerd omdat de andere 2 op dat moment niet voorradig waren. Deze zou ik wel achter kunnen monteren omdat ik daar eigenlijk ook nog spacers moet hebben om de wielkast goed op te vullen.
Voor zou ik dan voor een meer getrokken variant kunnen gaan.
Volgens de excel zou een 175/55/R15 band bijna een gelijke omtrek hebben als de 195/50/R15 echter de T1-R van toyo is niet leverbaar in die maat. het mooiste is toch om 4 dezelfde profielen onder de wagen te hebben.
met een 195/45 band houd ik het zelfde probleem. ik heb dan wel meer ruimte tussen de band en de wielkast echter als ik verder zou zakken op het schroefset is het loop oppervlak gelijk en zou die alsnog de rand pakken.
Iemand nog suggesties over banden met ongeveer het zelfde V groef profiel als de toyo die wel smallere maten leveren?
Je 195/50 banden verkopen (blijft een populaire maat) en 4x 185/45 of 170/50 aanschaffen ;)
Ik heb mijn 85 cabrio verlaagd met veren en schokbrekers. Hij is meer dan behoorlijk gezakt. Het probleem dat ik nu heb is dat bij inveren aan de voorzijde de band de popnagels van het quartet set raakt. Ik heb al 2 bump stops gemonteerd op de zuigerstang maar nog steeds tijdens een behoorlijke bump in de weg schraapt hij. Nu heb ik er een setje BBS velgen met de volgende specs gemonteerd: 15" ET33 6,5J met 195/50/R15 banden.
Ik houd wel van een gevulde wielkast echter dat mijn banden worden opgevreten vind ik wat minder. Ik zoek dus naar een setje velgen die niet aan zouden moeten lopen met extremere verlagingen zeker omdat ik de toekomst toch naar schroefset wil. Ik wil wel op 15" blijven omdat ik net een nieuw setje toyo's heb gemonteerd.
Ik had hetzelfde probleem.
Eerst nieuwe schokbrekers dat was het niet.
Nu een schroefset en hij slaat niet meer door.
Day_dreamer
23-10-2012, 10:52
Toyo herrie banden.
onwijs bedankt voor deze nuttige informatie.
onwijs bedankt voor deze nuttige informatie.
Dat is mijn mening. Wegligging en bij nat weer zijn ze best fijn. Mijn toyo periode heb ik gehad. Pirelli Pzero Nero of P6 en Yokohama zijn nu mijn favorieten.
Je 195/50 banden verkopen (blijft een populaire maat) en 4x 185/45 of 170/50 aanschaffen ;)
Heb je dat al eens geprobeert te verkopen?
Pas als je ze bijna graties weg geeft is er interesse. En dan moet je nog maar hopen dat er ook daadwerkelijk iemand omkomt, die dan niet nog eens wil afdingen op de eerder afgesproken prijs.
bedankt voor de reacties. Later bedacht ik mij inderdaad dat door het trekken van de band op de velg deze niet verder naar binnen komt te staan.
Ik heb momenteel 2 nieuwe 195/50/R15 banden gemonteerd omdat de andere 2 op dat moment niet voorradig waren. Deze zou ik wel achter kunnen monteren omdat ik daar eigenlijk ook nog spacers moet hebben om de wielkast goed op te vullen.
Voor zou ik dan voor een meer getrokken variant kunnen gaan.
Volgens de excel zou een 175/55/R15 band bijna een gelijke omtrek hebben als de 195/50/R15 echter de T1-R van toyo is niet leverbaar in die maat. het mooiste is toch om 4 dezelfde profielen onder de wagen te hebben.
met een 195/45 band houd ik het zelfde probleem. ik heb dan wel meer ruimte tussen de band en de wielkast echter als ik verder zou zakken op het schroefset is het loop oppervlak gelijk en zou die alsnog de rand pakken.
Iemand nog suggesties over banden met ongeveer het zelfde V groef profiel als de toyo die wel smallere maten leveren?
Waarom zoek je voor je golf 1 banden die van rolomtrek nagenoeg gelijk zijn? Er is geen 4 motion of andere systemen die dat vereisen. Ik zou vooraan voor een 175 of 165 / 50 band gaan. Als je achter die 195/50 wil houden.
Of ze alle vier hetzelfde merk zijn, wat boeit het, als je auto goed verlaagd is zie het profiel toch niet veel. :tongue:
Nang Kang hebben banden in die maat en met een V-profiel. Dit is natuurlijk niet gelijk aan de Toyo's maar komt in de buurt voor wat betreft looks.
Of je met een 195/45 band hetzelfde probleem houdt weet ik niet. De band is wel even breed, maar de wang is lager en het belangrijkste hij staat veel minder bol als een ballon. Bij bijna al mijn auto's liep eigenlijk nooit het loopvlak aan tegen de kas, maar vrijwel altijd de zijkant van het loopvlak of de wang van de band.
En zoals ik al eerder heb gezegt. Met de afstelling van je wielgeometrie kun je ook nog "spelen".
Een auto een goede "stance" geven is maatwerk en is voor geen één auto 100% gelijk.
Heb je dat al eens geprobeert te verkopen?
Pas als je ze bijna graties weg geeft is er interesse. En dan moet je nog maar hopen dat er ook daadwerkelijk iemand omkomt, die dan niet nog eens wil afdingen op de eerder afgesproken prijs.
Klopt ja, heb laatst 7 stuks voor 50 euro verkocht.... :rolleyes: allemaal op leeftijd en gebruik. Maar hij zal toch wat moeten met z'n huidige banden, gaat gewoon niet passen. Voor 300 euro heb je weer 4nieuwe banden waar je weer een aardige tijd weer voorruit kan.
Kriss1981
24-10-2012, 15:31
Dat is mijn mening. Wegligging en bij nat weer zijn ze best fijn. Mijn toyo periode heb ik gehad. Pirelli Pzero Nero of P6 en Yokohama zijn nu mijn favorieten.
Ik heb juist slechte ervaring met Toyo op nat wegdek. Bij noodstop glijden ze hard door.
Pirelli P6 Cinturato is een zeer goede band en verkrijgbaar in 175/55/15
Deze past goed/mooi op een 7x15inch velg: http://tyrestretch.com/7_175_55_R15/
Het ligt natuurlijk ook aan het aantal kilometers/jaar en je persoonlijke wensen. Wanneer je weinig kilometers rijdt en minder waarde hecht aan veiligheid kun je ook een Nankang 185/45/15 erop leggen. Staat ook mooi.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.