PDA

View Full Version : Golf 4 1.8 GTI AUM tikt en rookt


Bontje
23-10-2012, 19:41
Mensen,

Kameraad van me heeft een golf 4 gti uit 2001 met AUM motor die momenteel wat problemen heeft gekregen.
Heb vernomen van het blok dat wanneer die start hij wat tikt en een gigantische blauwe oliewalm uitstoot.
Km-stand van de auto is rond de 150.000 en heeft voor hem (3maand terug) na zeggen, redelijk goed onderhoud gehad.

Hebben jullie enig idee?

Wat men mij vertelde kon het iets zijn met oliezeef en zuigerveren.
Wie weet hier meer van...

Greetz.

Audi1981
23-10-2012, 20:14
Idd carter eraf en de oliezeef vernieuwen, verder;

- turbo nazien, bij de meeste GTI's is die wel op na die km stand....

Zal waarschijnlijk een combinatie zijn van olietekort door verstopte zeef > tikkende klepstoters / uitgelopen lagers / defecte turbo...
Het hoeft niet, maar klinkt als een dure...:rolleyes:

WilcoGTI
24-10-2012, 07:41
Ik denk inderdaad ook aan een verstopte zeef met alle bijbehorende dingen ;)

nielsvwteam
25-10-2012, 17:19
Wij hebben idd nog een 20vt liggen

silbergti
25-10-2012, 17:37
Zijn deze problemen specifiek voor de 1.8 Turbo?
Moet je dan de zeef preventief vervangen bv?
Ik heb een GTI 20V met 145000 km maar heb bovengenoende problemen niet.
Ook ging (en ga) ik er van uit dat de 20V Turbo motor sterke motoren zijn..

Bas Oppelaar
25-10-2012, 17:44
Bij verkeerde olie , meen dat er nu 0w30 word voorgeschreven , en verkeerd gebruik
(niet warm rijden en bij warme motor direct uitzetten ) wil er nog wel eens koolvorming in de olie ontstaan wat resulteert in een verstopte zeef , met alle gevolgen van dien .
Als je dus de motor met respect behandeld , en hem zo regelmatig eens vertroeteld met de juiste olie zijn de motoren vrijwel hufterproof .
In de praktijk blijkt vaak dat bovengenoemde voorschriften TE vaak aan de laars gelapt worden , en mensen denken dat ze met een goedkopere olie ook wel uit de voeten kunnen. Niks is minder waar , kortom juiste olie goed warmrijden en netjes ff een minuutje na laten draaien bij warme motor dan voorkom je een hoop ellende .
Koop je een gebruikte motor , dan ligt hij er toch al naast , trek dan even de carterpan eraf om de zeef op vervuiling te controleren en neem het zekere voor het onzekere en vervang de zeef gelijk !

WilcoGTI
25-10-2012, 17:45
Zijn vaak problemen met de oliezeef inderdaad. Preventief vervangen kan nooit kwaad. Zeefje kost maar iets van rond de 15 euro.

René
25-10-2012, 17:46
Ligt puur aan hoe het onderhoud is gebeurt. Als de auto elke keer netjes op tijd nieuwe olie heeft gekregen en dan ook de juiste olie, dan zullen de problemen wel een beetje meevallen.

Als het onderhoud onbekend is, kan je altijd even de carterpan er onderuit trekken om het filtertje te inspecteren..en desnoods ff reinigen.

Audi1981
25-10-2012, 17:50
Het zijn naar mijn info vooral de 20VT's die op longlife interval en in de lengterichting in de auto liggen, zoals bij de A4, A6, Passat en Superb, de verlengde interval in combinatie met een kleiner carter werken de problemen in de hand, bij onverstandig gebruik krijg je natuurlijk ook wel alles stuk en de meeste GTI's worden natuurlijk niet alleen gebruikt om boodschappen mee te doen...
Ijzersterke motor en zou er graag nog eens een bezitten, ongeacht in welke auto ie ligt... :thumbup:

Bontje
30-10-2012, 19:01
Bedankt voor info jongens!
Hij wil niet aan het onderhoud beginnen en gaat het ding dus in de verkoop.
Wou em wel kopen maar hij wou niet zakken in de prijs, tja dan gaat het over haha ;)
Topic kan tevens dicht!

Rasselman
30-10-2012, 19:07
Standaard probleem.

Ik heb hier eenzelfde auto staan.
130euro kwijt aan onderdeeltjes (incl oliepomp) zonder olie.

Audi1981
30-10-2012, 19:08
Als jij de auto uit de beginpost ook voor 130 euro fikst heb je een klus te pakken denk ik :D

Bontje
30-10-2012, 19:20
voor €130 mag je em komen fixen hahaha.

Rasselman
30-10-2012, 19:31
lol dat dacht ik wel, is inkoop voor de spulletjes zit niet eens olie bij.
degene die ik heb staan nu (van me vriendin) die was optijd.
Alleen tikkende klepjes en knipperend olie lampje.

Deze zal wel wat meer hebben met zn blauwe oliewalm en tikken.