Log in

View Full Version : versnellingsbak 6n 1995 geluid...

caddyke
31-10-2012, 20:43
beste mede forum leden.
ik heb hier een polo 6n uit 95. 1400 5 bak.
ik bn vanuit heerlen naar eindhoven gereden, niks aan het handje! :thumbup:

echter toen ik terug wilde gaan, de auto starte en de koppeling indrukte,maakte de bak af en toe een licht piepend/schurdend geluid.
ik kan echter nog rijden in ver snelling 1,2,3,4. de 5e versnelling wil hij niet in. :screwy: :screwy:

ik heb het idee dat het lager kapot is,dat achter het kapje waar vw opstaat,bij het wiel aan de bestuurders kant...

weet iemand hier meer vanaf, of heefd iemand al eens dit probleem gehad??

de koppeling en kabel zijn een jaar geleden vervangen.....

alvast heer erg bedankt!!

Mtdi
31-10-2012, 22:57
Bekend euvel,hebben veel mensen met een 085 bak last van.
Een verbrande 5e versnelling,door te weinig olie.
Je bak lekt bij de schakelstang.

The_Maxx
01-11-2012, 01:23
komt niet alleen door te weinig olie, maar ook doordat de 5e versnelling gewoon niet goed gesmeert wordt. Bij een te weinig aan olie wordt deze zelfs vrijwel niet meer gesmeert.

In de meeste gevallen is het mogelijk om via het kapje deze versnelling te reviseren. Echter kan het zo zijn dat er meer aan de hand is dan de lagers van de 5e versnelling. En dan kun je beter de bak demonteren en reviseren.

Het is wel een typisch probleem van de 085bakken ja. Vooral bij hoge kmstanden of regelmatige mishandeling bezwijken deze bakken makkelijk.

caddyke
01-11-2012, 18:31
de km stand bedraagt 180xxx
dus ik kan erbij ,door het kapje achter het wiel aan de bestuurderskant los te schroeven?

ik hoor indd een lager... kan het zo zijn dat hij hierdoor niet in de 5e versnelling gaat?
aangeien ik gewoon in de 5 op de snelweg ben gereden op de heenwweg.echter toen ik wilde vertrekken voor de terugreis, ontstond dit probleem meteen bij het wegrijden... :confused:

komt niet alleen door te weinig olie, maar ook doordat de 5e versnelling gewoon niet goed gesmeert wordt. Bij een te weinig aan olie wordt deze zelfs vrijwel niet meer gesmeert.

In de meeste gevallen is het mogelijk om via het kapje deze versnelling te reviseren. Echter kan het zo zijn dat er meer aan de hand is dan de lagers van de 5e versnelling. En dan kun je beter de bak demonteren en reviseren.

Het is wel een typisch probleem van de 085bakken ja. Vooral bij hoge kmstanden of regelmatige mishandeling bezwijken deze bakken makkelijk.

caddyke
02-11-2012, 17:53
kan men met wat technisch inzicht de bak te repareren?

aangezien een revisie bak een beetje belachelijk duur is,en een 2e hands bak waarschijnlijk ook binnen een x aantal kilometers hetzelfde probleem zal vertonen.....

Spierings
02-11-2012, 20:11
kan men met wat technisch inzicht de bak te repareren?

aangezien een revisie bak een beetje belachelijk duur is,en een 2e hands bak waarschijnlijk ook binnen een x aantal kilometers hetzelfde probleem zal vertonen.....
Met genoeg technisch inzicht, al het benodigde gereedschap hebt en je weet hoe je alles moet afstellen dan wel.

Zou er zelf niet aan beginnen, het is geen werk als je niet weet waar je allemaal precies op moet letten.

caddyke
03-11-2012, 10:34
ga nu eens de kap aan de zijkant eraf schroeven, en kijken wat ik tegen kom.
als het niet te veel geks is probeer ik te repareren.

zoniet,

dan maar kijken voor een revisie bak voor n leuk prijsje!
aangezien een gebruikte bak waarschijnlijk het zelfde euvel krijgt vroeg of laat..

The_Maxx
03-11-2012, 14:30
Let op: als je die kap eraf schroeft komt er olie je tegemoet.
En bij remontage moet er nieuw pakkingsmateriaal tussen (weet zo uit het hoofd niet of dit vloeibare moet zijn of een pakking van ander materiaal)

caddyke
04-11-2012, 23:03
:mad: heb zaterdag kap eraf gehaald ,toen k hem los schroefde voor de olie eruit te laten , zag ik al genoeg,veel metaalschuursel in de olie.
toe ik de kap eraf trok, leek het wel alof er iemand een paar handen vol spanen in gegooid had.

snelle conclusie, nieuwe bak,aangezien er overal stukjes metaal in en tussen zitten.
zaterdag middag revisie bakje van een polo type 2001 opgehaald.
(voor E 250!!) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
begonnen met demontage oude bak.

deze week beginnen met de revisie bak te monteren..

ben benieuwd ....

alleen even nieuwe torxboutjes halen voor de aandrijf assen.er draait altijd wel 1 bout kapot

The_Maxx
05-11-2012, 00:54
Controleer gelijk de koppeling even, bak is er toch af. Je geeft aan dat deze een jaar geleden vervangen is. Maar controleren kan geen kwaad.

Spierings
05-11-2012, 10:53
alleen even nieuwe torxboutjes halen voor de aandrijf assen.er draait altijd wel 1 bout kapot
Beter even een stukje goed gereedschap halen, dan draai je ze ook niet kapot ;)

The_Maxx
05-11-2012, 15:51

Beter even een stukje goed gereedschap halen, dan draai je ze ook niet kapot ;)

Tis ook geen torx maar multitand. Met de juiste dop draai je die boutjes niet stuk of dol. Met 2 man werken is wel het meest handig: andere persoon kan mooi op de rem trappen zodat de assen niet meedraaien.

caddyke
05-11-2012, 17:22
:) Tis ook geen torx maar multitand. Met de juiste dop draai je die boutjes niet stuk of dol. Met 2 man werken is wel het meest handig: andere persoon kan mooi op de rem trappen zodat de assen niet meedraaien.

heb het ook met 2 man gedaan :thumbup:

toch van de week maar even een multitand setje halen dan, is altijd makkelijk.die heb ik nog niet in mijn verzameling gereedschap.

ben eens benieuwd hoe het mij af gaat met de montage.

caddyke
08-11-2012, 00:03
bakje gemonteerd vanavond :thumbup:

koppelingskabel gemonteerd,gaffel terug getrokken en erin gehaakt.

echter blijkt nu de kabel erop zit, dat de koppeling net raakt.ik hoor ze langs elkaar wrijven heel zacht.ik kan de koppeling gewoon indrukken en loslaten...

zonder koppelingskabel pakt de koppeling wel gewoon goed.
kan dit aan de ze;fstellende kabel liggen?
kan ik deze nog terug stellen oid?

The_Maxx
08-11-2012, 09:24
Als ik me niet vergis moet je de de kabel weer in de kleinste stand zetten voor je hem monteert en dan weer losmaken zodat die zichzelf kan stellen. Ik weet alleen niet of dit uberhaupt wel te doen is.. (kan er ook niks over vinden in mijn vraagbaak)

Normaal gezien zit een kabel net aan gespannen op de hevel, maar trekt hij er niet aan als je het pedaal niet intrapt.

Mtdi
08-11-2012, 11:10
Even vragen aan de gene die je bak heeft geleverd.

Audi1981
08-11-2012, 16:21
Als het goed is kan je de zelfsteller resetten door de twee helften te verdraaien ten opzichte van elkaar ;)

caddyke
11-11-2012, 11:53
:shake:

alles gemonteerd

eerste testrit,slippende koppeling :mad: :mad: :mad:

heb een verstelbare koppelingskabel van een ibiza gebruikt..
alleen nu slipt de koppeling dus
het ligt niet aan de kabel,deze komt helemaal vrij als de koppeling niet word ingedrukt.

ik denk dus zelf aan een drukgroep/lager???

dus deze week maarweer alles los gooien en kijken wat er aan het handje is.

caddyke
14-11-2012, 17:05
iemand enig idee wat het kan zijn.zit er iets niet goed?,nieuwe drukgroep kopen?

Spierings
14-11-2012, 20:23
Waarom heb je een koppelingskabel van de ibiza gebruikt ??
Zou zelf die van de polo terug monteren en nogmaals controleren

caddyke
15-11-2012, 22:12
ik heb de koppelingskabel van de ibiza gebruikt,omdat deze mechanisch verstelbaar is dmv een boutje.. de polo had eerst een zelfstellende kabel.
aangezien de zelfstellende koppelingskabel al genoeg ellende met zich meebrengt...

de mechanische koppelingskabel is spanningsloos als de pedaal niet is ingedrukt, dus hier aan ligt t niet...

Waarom heb je een koppelingskabel van de ibiza gebruikt ??
Zou zelf die van de polo terug monteren en nogmaals controleren

caddyke
15-11-2012, 22:19
vanavond de bek weer gedemonteerd,en alles een bekeken.

de koppeling is een jaar geleden vervangen,de drukgroep echter niet.er dtaat een datum uit 1996 op, de auto is ook uit 1996..
maar hoe kan ik eventueel zien oid dat de drukgroep het probleem is??

morgen wil ik de koppeling inc drukgroep demonteren, alleen even zorgen voor het juiste dopje.

aangezien de kopppeling een jaar geleden is vervangen , neem ik aan dat deze nog niet versleten is, of heefd het kapotlopen van de bak, de koppeling ook niet goed gedaan.. :confused:

aangezien ik niet veel zin heb om nog 3keer de bak erop en eraf te halen,hoop ik stilletjes dat t de drukgroep is.maar zeker weten doe ik het voorals nog niet :wow:

Spierings
15-11-2012, 22:44
Koppelingskabel is spanningsloos, maar heb je ook iets vrije slag ??

Drukgroep kun je visuele controleren
-kromme of afgebroken drukvingers
-gescheurde of gegroefde drukplaat
-verdere beschadegingen.
Maar soms zie je er visueel niks aan

Als je de drukgroep vervangt moet je gewoon alles vervangen, drukgroep,druklager en koppelingsplaat.

caddyke
16-11-2012, 12:43
Hoop iniedergeval.,dat dalik alles nieuw erop zit,alles naar behoren functoneerd...

Koppelingskabel is spanningsloos, maar heb je ook iets vrije slag ??

Drukgroep kun je visuele controleren
-kromme of afgebroken drukvingers
-gescheurde of gegroefde drukplaat
-verdere beschadegingen.
Maar soms zie je er visueel niks aan

Als je de drukgroep vervangt moet je gewoon alles vervangen, drukgroep,druklager en koppelingsplaat.

caddyke
26-11-2012, 19:56
blijkbaar had teun de beun eens een koppeing vervangen, althans zogenaamd..hij had de mensen een bon onder de neus gedrukt van een koppeling..echter geen koppeling vervangen..

dus..
nieuwe drukgroep ,lager en koppelingsplaat erop, bak erop, en alles werkt weer naar behoren :thumbup:

tedkroon
28-11-2012, 21:19
Was je bak wel defect en is die niet oneigenlijk vervangen!!!