PDA

View Full Version : het afdraaien


Golf1_1980
20-05-2005, 00:05
Vraagje doe t zelférs onder ons.
Weet iemand een adres waar ik mijn vliegwiel kan laten af draaien,dus t lichter maken en balanceren dus ook.
Ook wil ik mijn krukas lichter laten maken waar ken ik dit laten doen.
En in welke prijsklasse zou ik moeten gaan denken dat zoiets kost. :confused:

WilliamF
20-05-2005, 10:45
Gewoon revisie en tuningsbedrijven bellen en vragen??? krukas afdraaien kunnen ze bij heel veel bedrijven. De prijs daarvan is een beetje afhankelijk van hoeveel je eraf wilt hebben en hoeveel tijd dat dus kost (i.v.m. arbeidsloon) Ik denk dat je voor dat vliegwiel op een eurotje of 50 moet rekenen.
Wat betreft die krukas moet je voor het beste resultaat je zuigers en drijfstangen op gewicht brengen (lees= allemaal exact even zwaar/licht maken) , krukas laten afdraaien (voor zover het mogelijk is) en dan het geheel laten balanceren...

Golf1_1980
20-05-2005, 14:09
Gewoon revisie en tuningsbedrijven bellen en vragen??? krukas afdraaien kunnen ze bij heel veel bedrijven. De prijs daarvan is een beetje afhankelijk van hoeveel je eraf wilt hebben en hoeveel tijd dat dus kost (i.v.m. arbeidsloon) Ik denk dat je voor dat vliegwiel op een eurotje of 50 moet rekenen.
Wat betreft die krukas moet je voor het beste resultaat je zuigers en drijfstangen op gewicht brengen (lees= allemaal exact even zwaar/licht maken) , krukas laten afdraaien (voor zover het mogelijk is) en dan het geheel laten balanceren...

ok ik weet veel maar hoeveel haal je dan van een vliegwiel af,dat weet ik niet en de krukas?????????????????????????????
ik ZAL echt in boeken moeten gaan lezen hoe dat in zn werk gaat

Johan-dtc
20-05-2005, 14:09
http://www.marktplaats.nl/markt/autodiversen/ondvolkswagen/208142.htm?ret=%2Fmarkt%2Fautodiversen%2Fondvolkswagen.htm%3Fg%3Dautodiversen%26u%3Dondvolkswagen%26show_summary%3D1%26show_thumbnails%3D1%26rv%3D20%26av%3Da%26zoek%3Dcorrado%26fo%3D1%26submit1%3DZoek%26oudei%3D60%26js%3D1

chrisjuh
20-05-2005, 14:33
Bij het vliegwiel kun je meestal wel tot 25% gaan..... :)

WilliamF
20-05-2005, 14:38
Het vliegwiel is afhankelijk van wat je wilt, als je hem te licht maakt kom je met je stationair toerental in de problemen. Ik zeg meestal 20% van het eigen gewicht afdraaien, dan zit je altijd goed. Wat de krukas betreft durf ik dat zo ook niet te zeggen, ik weet wel dat je het geheel niet te licht moet maken. Dan kan je beter alleen je vliegwiel afdraaien, drijfstangen en zuigers op gewicht en dan het geheel laten balanceren.

Lieuwe
21-05-2005, 10:35
http://www.marktplaats.nl/markt/autodiversen/ondvolkswagen/208142.htm?ret=%2Fmarkt%2Fautodiversen%2Fondvolkswagen.htm%3Fg%3Dautodiversen%26u%3Dondvolkswagen%26show_summary%3D1%26show_thumbnails%3D1%26rv%3D20%26av%3Da%26zoek%3Dcorrado%26fo%3D1%26submit1%3DZoek%26oudei%3D60%26js%3D1

Ik heb ook contact gehad met deze persoon. Ze draaien het vliegwiel af, maar balanceren het daarna niet. Dat was volgens hem niet nodig. Ik kan het uiteraard fout hebben, maar bij de gedachte dat er een stuk ongebalanceerd metaal rondvliegt @ 7000rpm word ik niet zo blij.

MelG60
21-05-2005, 17:01
Mensen die zulk spul verkopen moeten ze opsluiten!!! Er zijn mensen verongelukt of ledematen afgerukt omdat vliegwielen loskwamen omdat ze niet gebalanceerd waren!!! Levensgevaarlijk zulke idioten heb er geen goed woord voor over.

WilliamF
21-05-2005, 17:32
Nou nou, dat is wel een beetje overdreven hoor. Een vliegwiel dat gewoon op de goeie aanhaalmomenten vastzit komt echt niet los door onbalans hoor. Dan zou je auto ook als een vibrator moeten trillen en loopt er eerder een hoofdlager uit. Wij draaien bij ons op de zaak ook vliegwielen af en dan word er ook bijna nooit gebalanceerd. En als je het goed wilt doen moet je na het afdraaien van het vliegwiel ook de krukas laten balanceren want dat doen ze met het vliegwiel erop.!

MelG60
21-05-2005, 18:22
Niks aan overdreven het is meermalen gebeurt in het verleden, een seriuese tuner zal je nooit een ongebalanceerd vliegwiel meegeven, en zeker dat een vliegwiel los zal breken als hij genoeg onbalans heeft, wat denk je dat er gebeurt bij bijv 7000 toeren? Een standaard VW krukas is al gebalanceerd (natuurlijk) als je een vliegwiel balanceert doe je dat op een (zelfde) krukas op een balanceerbank.

WilliamF
21-05-2005, 18:26
Het zou kunnen hoor maar dan moet je wel een hele vervelende samenloop van omstandigheden hebben en echt heel veel pech. Ik heb er nog nooit van gehoord en ik denk ook dat je zoiets al moet opmerken voordat het gebeurt, er zijn lompe krachten nodig om zo'n ding te laten losbreken hoor. Dat moet je aan kunnen voelen komen.

MelG60
21-05-2005, 18:34
Vergeet het maar het komt vaker voor dan je denkt vooral op de autocross zie je het wel eens als beun de haas el cheapo met zijn draaibank een vliegwiel heeft verlicht (vaak ook nog op een totaal verkeerde manier) en een trilling door onbalans het vliegwiel doet losbreken.

vwleusden
21-05-2005, 18:45
centrifugale krachten ;)

WilliamF
21-05-2005, 19:15
Ik ga dit zeker een overleggen met mijn collega's, niet dat ik het niet geloof maar ken wel mensen die veel doen in de autocross en ben erg benieuwd wat hun visie is...

Richard
21-05-2005, 19:23
melchior heeft een hele goede visie william...beter dan als jouw collega's...;)

WilliamF
21-05-2005, 19:41
ooo, is dat zo. En wat maakt dat jij dat denkt richard, ik trek melchior niet in twijfel maar ik ben benieuwd naar de visie's van verschillende mensen. Als je op die manier informatie inwint leer je het meest. Ik ben me er terdege van bewust dat ik hier nog geen goed oordeel over kan geven.

Richard
21-05-2005, 19:51
william...leer eens goed lezen.... mischien ben je nog niet geheel doorgedrongen in het tijdperk van sms en msn maar er staat degelijk een knipoog achter mijn argumentatie.. en melchior is btw niet een persoon om aan te twijfelen.. en info inwinnen bij verschillende personen geeft vaak een verkeerde kijk op bepaalde aspecten.. beter een oordeel van 1 gevestigde naam dan van vele die denken dat ze mischien iets weten.. :eek:

WilliamF
21-05-2005, 19:56
Als jij dat zegt dan geloof ik dat wel maar ik hect wel degelijk veel oordeel aan de kennis van mijn collega's, om je een indruk te geven kijk een op www.carrec.net
en wat die knipoog betreft, sorry, die had ik i.d.d. niet gezien.

MelG60
21-05-2005, 20:26
No prob allemaal elkaar kusje geven ;)

Golf1_1980
21-05-2005, 20:32
heel leuk alles over ronddraaien metaal maar heb nu nog steeds geen advies of richting gekregen waar ik moet kijken.
Dus hierbij nog maals

Allart-Ghetta
21-05-2005, 21:37
Ik rij al heel lang met een ongebalanceerd vliegviel van ongeveer 40% van het originele gewicht, en heb nog nooit een trilling gevoeld of een losgelopen vliegwiel gehad. Ik heb de bak er vaak genoeg af gehad (helaas) en nooit een losgelopen boutje ontdekt.

Marcski
21-05-2005, 23:27
de onbalans zal 9 van de 10 keer niet groot genoeg zijn om invloed te hebben op de montage, maar de complete constructie zal mooier rond lopen op een gebalanceerd vliegwiel, en minder belasting geven op de lagers

MipMip
24-05-2005, 11:58
Aangezien je in Bergen op Zoom woont is Hurricane Racing voor jou het dichtst bij.

http://www.hurricaneracing.nl/

Probeer het daar eens zou ik zeggen.

:D

WilliamF
24-05-2005, 16:09
Dat bedrijf maakt wel geinige:D shit...

MelG60
24-05-2005, 16:43
Hey dat is toevallig, daar laat ik nu net altijd mijn vliegwielen afdraaien en balanceren..... Topbedrijf trouwens.

Rallye-VR6t
25-05-2005, 16:08
Iedere serieus opgebouwde motor, met doel vermogen halen en heel blijven, weeg je en balanceer je de draaiende/bewegende delen.
Doe je het niet, kom je jezelf tegen.

Vibraties is wel het laatste dat je wilt bij een motor die 7000 of soms 10.000rpm draait.


WilliamF, bij jij ook degene die mij soms mailt?

steven16v
25-05-2005, 16:30
--------------------------------------------------------------------------------

Iedere serieus opgebouwde motor, met doel vermogen halen en heel blijven, weeg je en balanceer je de draaiende/bewegende delen.
Doe je het niet, kom je jezelf tegen.

Vibraties is wel het laatste dat je wilt bij een motor die 7000 of soms 10.000rpm draait.

Precies.

Lieuwe
28-05-2005, 11:39
Wat kost het ongeveer om bij een goed bedrijf alles te laten balanceren ? Drijfstangen/krukas/vliegwiel etc.

WilliamF
31-05-2005, 21:35
Nee gti-g60, ik ben niet degene die jou mailt. Althans, ik kan het me niet herinneren...!

Dennis@polo86c.nl
31-05-2005, 21:45
Is het een must om bij een verlichte krukas ook de drijfstangen te verlichten?

http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-12-72552-krukas2.jpg

Krukas is trouwens ±20% lichter als origineel, vliegwiel moet dan ook in dezelfde mate lichter worden?

vwleusden
31-05-2005, 21:49
WilliamF, wat voor auto rij jij ? ben ik wel benieuwd naar...

Dennis@polo86c.nl
02-06-2005, 11:26
Is het een must om bij een verlichte krukas ook de drijfstangen te verlichten?

http://www.polo86c.nl/iB_html/uploads/post-12-72552-krukas2.jpg

Krukas is trouwens ±20% lichter als origineel, vliegwiel moet dan ook in dezelfde mate lichter worden?

Niemand? :rolleyes:

cypress
12-07-2005, 23:39
dat ziet er wel ff gelikt uit moet ik zeggen :eek: nou gaat ik weer twijfelen of ik dat ook niet meteen zal laten doen als de krukas en het vliegwiel daar toch al liggen :confused: :confused:

berendd
13-07-2005, 02:15
is volgens mij geen must dennis, maar als je toch bezig bent.

ik heb wel het idee dat het effect van een verlichte krukas beter merkbaar is indien er gebruik wordt gemaakt van verlichte drijfstangen.

froggy
13-07-2005, 06:01
hoeveel pk ga je ongeveer winnen als je bv enkel je vliegwiel laat afdraaien, en hoeveel met extra verlichting van bv krukas???

als je de krukas gaat verlichten gaat de slag dan niet groter worden ook???

ben nog steeds een leek en probeer gewoon overal wat mee te pikken ;)

Allart-Ghetta
13-07-2005, 12:24
hoeveel pk ga je ongeveer winnen als je bv enkel je vliegwiel laat afdraaien, en hoeveel met extra verlichting van bv krukas???

als je de krukas gaat verlichten gaat de slag dan niet groter worden ook???

ben nog steeds een leek en probeer gewoon overal wat mee te pikken ;)

Niks, 0,0.
Nee, slag blijft gelijk.

Lees eens een boek over motorentechniek.

MORREN
13-07-2005, 12:41
Je gaat geen pk,s winnen door het lichter maken, gaat er meer om dat je dan veiliger en sneller hogere toeren kan draaien.
Het bewerken van je drijfstangen en krukas gaat totaal aardig wat centen kosten hoor, ze zijn d,r namelijk wel een tijdje mee bezig.

froggy
13-07-2005, 13:48
Niks, 0,0.
Nee, slag blijft gelijk.

Lees eens een boek over motorentechniek.


hmmm dat zou ik eens kunnen doen ja ;) ik heb erbij gezet dat ik een leek ben en ik probeer gewoon hier en daar wat mee te pikken :redface:

sjampoo
13-07-2005, 14:02
@ OP:

Hmm..Waarom je vliegwiel laten balanceren als je er vervolgens een ongebalanceerde drukgroep opvast schroeft?!

Ja, een drukgroep past er maar op 1 manier op.. omdat ze t af fabriek in combi balanceren: krukas, vliegwiel en drukgroep. (past ook allemaal om die reden maar op 1 manier in elkaar)


@ MelG60:
Iedereen die hier z'n koppeling al eens heeft vervangen,. loopt dus t risico om z'n vliegwiel door onbalans door 't bakhuis heen voor z'n kanis te krijgen??
Goed om te weten. Stop ik vanaf nu met autorijden!

MelG60
13-07-2005, 18:14
Motoren worden in de fabriek helemaal niet in combo met drukgroep gebalanceerd, dit is wel ideaal ja maar gebeurt niet (natuurlijk wel als je alles los hebt liggen dan doe je alles zamen) En in een drukgroep uit de doos zit nooit zoveel onbalans dat er wat kan gebeuren iets wat wel vaak gebeurt bij josti's die effe op de draaibank of nog erger; met een slijptol een vliegwiel te lijf gaan.....

quote: Regel 1 voor internet fora: Als je er geen ruk vanaf weet, moet je vooral je bek houden..

Geld dit nu ook voor jezelf? :)

serge pot
14-07-2005, 10:04
als ik een vliegwiel afdraai ,ballanceer ik deze eerst op een ballanceer machine ,op de fijn setting als motorfierts wiel .(tegen over het aangegeven gewicht materiaal wegboren),heb nooit meer als 1 gram oinballans gehad na draaien .na ballanceren 0.
btw in de fabriewken worden krukassen en vliegwielen los geballanceerd(hoe wil je dit doen bi9j een golf 2vliegwiel zit op drukgroep gemonteerd)
standaard ballanceren is tot 8000rpm zowel axiaal als coaxiaal.
je moest eens weten hoe grof eigenlijk het ballanceren gaat ,standaard .heb al vliegwielen gezien met 3 gram onballans .


@dennis als je dan toch al een extreem verlichte krukas hebt ,zou ik ook voor lichtere drijfstangen gaan en zuigers .het is voor het oppakken en afremmen van de motor beter .maar eigenlijk is massa bij hoog toerental een killer (massa traagheid en kinetische energie) en een zwaar object zoals een zuiger wordt bij 8000 rpm afremmen en op gang brengen kan desastreus worden .nu zijn de zuigers en drijfstangen elkaars contra gewichten ,dus eigenlijk een ingekapseld vliegwiel ,welke niet ronddraait maar op en neer gaat

Tommy
14-07-2005, 10:14
*edit*

had een pagina gemist...

en aangezien ik er geen ruk vanaf weet houd ik mijn bek maar.

sjampoo
14-07-2005, 10:59
Motoren worden in de fabriek helemaal niet in combo met drukgroep gebalanceerd, dit is wel ideaal ja maar gebeurt niet (natuurlijk wel als je alles los hebt liggen dan doe je alles zamen) En in een drukgroep uit de doos zit nooit zoveel onbalans dat er wat kan gebeuren iets wat wel vaak gebeurt bij josti's die effe op de draaibank of nog erger; met een slijptol een vliegwiel te lijf gaan.....

quote: Regel 1 voor internet fora: Als je er geen ruk vanaf weet, moet je vooral je bek houden..

Geld dit nu ook voor jezelf? :)

Jup. Geld ook voormezelf.

Daarom dan maar even een paar vragen: weet ik weer wat meer, en hoef ik m'n bek de volgende keer niet te houden :)

- Waarom past een drukgroep maar op 1 manier op een vliegwiel? Ding is toch rond? Toch is het vliegwiel met paspennen uitgevoerd zodat t maar op 1 manier past.

- Waarom past een vliegwiel maar op 1 manier op een krukas? Ding is toch rond? Toch is de krukas met 6 boutgaten uitgevoerd die niet op 1 cirkel staan, zodat t maar op 1 manier past.

- Waarom zou een fatsoenlijk afgedraaid vliegwiel zo veel onbalans hebben dat 't afbreekt, en een 'zo uit de doos'-ransmerk-drukgroep zo weinig dat t niet afbreekt?

serge pot
14-07-2005, 13:51
jaap waarom hebben drijfstangen en zuigers onderling een verschil van 4 gram .................................





juist fabrieks toleranties










sjees wat een gezever

als je iets ballanceert op 0 maakt het geen ruk meer uit welk een krukas dat je het vliegwiel plaatst

Allart-Ghetta
14-07-2005, 13:55
Jup. Geld ook voormezelf.

Daarom dan maar even een paar vragen: weet ik weer wat meer, en hoef ik m'n bek de volgende keer niet te houden :)

- Waarom past een drukgroep maar op 1 manier op een vliegwiel? Ding is toch rond? Toch is het vliegwiel met paspennen uitgevoerd zodat t maar op 1 manier past.

- Waarom past een vliegwiel maar op 1 manier op een krukas? Ding is toch rond? Toch is de krukas met 6 boutgaten uitgevoerd die niet op 1 cirkel staan, zodat t maar op 1 manier past.

- Waarom zou een fatsoenlijk afgedraaid vliegwiel zo veel onbalans hebben dat 't afbreekt, en een 'zo uit de doos'-ransmerk-drukgroep zo weinig dat t niet afbreekt?

Dit is bij blokken zoals in een Golf, met het vliegwiel aan de buitenkant wel zo handig, staan je merktekens altijd goed ;)

sjampoo
14-07-2005, 14:02
@Allart-Ghetta:
helaas is er maar 1 vliegwiel van een Polo blok met merkteken op het vliegwiel: Die van een Diesel (1W of MN). Ik heb geen idee hoe dat bij Golf blokken werkt, maar bij de kleinere 'polo' blokken, zit er op het krukastandwiel een inkeping en op de krukas een 'nokje' + bobbeltje. In de V-snaar poelie zit dan weer een delletje. Ook wel zo handig: kan je de riem/nokkenas op tijd zetten,.. en daar zit ook het wigje voor je ontstekingstijdstip.
Overigens: bij de diesel kan je dan wel de dop uit de versnellingsbak trekken, en kijken naar t vliegwiel: nauwkeurig is anders :)

serge pot
14-07-2005, 14:19
er zit een pijltje in het gat

MelG60
14-07-2005, 16:19
Ik heb geen flauw idee hoe het er uit ziet bij een Polo ed motoren maar idd heeft een vw vliegwiel merktekens voor de onsteking vandaard dat hij er maar op 1 manier op past. En volgens mij past de drukgroep er op 3 manieren op.... En volgens praten we nu langs elkaar heen want het ging erom om een vliegwiel zo effe af te draaien waar ik op reageerde, als je alles balanceert is er niks aan de hand maar gewoon effe de beitel er in beuken en hem daarna zonder te balanceren monteren is niet slim..... Zijn we het daar over eens? Volgens mij wel.

sjampoo
14-07-2005, 22:07
Echt wel :hug: for MelG60

Afdraaien van een vliegwiel =/= met een beitel of een slijptol aan de gang..
Das slopen :)

Afdraaien kan wel gewoon (zoals de werkplaats dat ook doet) in de draaibank. Heel netjes, inspannen en geduld hebben:

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=4915&stc=1

NA afdraaien was ie nog zo zwaar:

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=4916&stc=1


En zag ie er aan de 'blok zijde' zo uit:
(aan bak/drukgroep zijde natuurlijk niets aan gedaan)
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=4917&stc=1

Ik heb m toen NIET laten balanceren, maar ik ga er ook vanuit dat ie ook NIET zo zwaar in onbalans is gekomen dat ie nu ineens door het bakhuis naar buiten komt zetten: Er is relatief veel gewicht aan de binnenkant verwijderd (naar het center) en weinig aan de rand van de starterkrans: Minder middelpuntvliedende kracht = minder effect, maar ook minder kans op effect bij aanbrengen onbalans :)


Overigens: zuigers zat dus af-fabriek ruim 4 (!) gram verschil in (en dat heb ik wel gecorrigeerd voor de inbouw.

serge pot
14-07-2005, 22:59
die van sjon zijn 1.6 is 3,8 kg en geballanceerd(was 5kg)

patrick 86c
15-07-2005, 00:45
weet je,je kan het doen, je kan het laten of je kan het laten doen.
nou ik kies voor laten doen door een semi expert.
en in serge heb ik veel vertrouwen.:D

Pedaalemmer
09-08-2005, 09:04
en vertrouwen is all you need :p