View Full Version : Duitse Super e10 benzine in golf 3 1.6?
jorg-maashees
16-11-2012, 09:31
Aangezien ik regelmatig in duitsland kom, ga ik daar ook tanken aangezien dat stukken goedkoper is. Je hebt daar de keuze uit:
- Super e10
- gewone 95 fuel save
- 95 v-power
De super e10 is de goedkoopste. Maar dit is dus brandstof met 10% bio ethanol toevoeging. Kan ik deze zonder problemen tanken in mijn golf 3 uit 1997 met een 1600 AEE motor?
:thumbup: :confused:
De een zegt van wel, de ander van niet. Volgens de site van anwb zou het geen probleem mogen zijn: http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/#/Volkswagen
Zelf kom ik nog wel redelijk vaak in gronau en omstreken en hang ik de E10 slang er gewoon in. Nu na een dikke 40000km verder nog geen problemen... rij een 1.8ADZ golf 3.
jorg-maashees
16-11-2012, 11:06
Die site had ik inderdaad al gezien, maar die informatie betreft voornamelijk de nieuwere modellen vanaf 2000. Die oude lorren van ons worden als niet meer bestaand beschouwd :D
Iemand nog meer ervaringen met E10?
superbeast
16-11-2012, 11:31
van de vw dealer te horen gekregen dat bij de oudere autos voor 2000, de brandstofslangetjes sneller verouderen.
maar ik heb niks gehoord dat het slecht voor de motor zou zijn
bio ethanol tast idd snel slangen en pompen aan, zal dit met 10% wel mee vallen maar toch een klein beetje meespelen.
The_Maxx
17-11-2012, 01:25
even ter info: euro 95 is al aangevuld met 5% ethanol tegenwoordig heb ik begrepen. E10 gaat idd wat sneller slangen, pakkingen en pompen aantasten. Je zou natuurlijk eerst alles kunnen vernieuwen voor materialen die er beter tegen kunnen. maar voor die paar cent. Ik zou zelfs 98 tanken als ik in duitsland was, want die is nog goedkoper dan de 95 hier in nederland!
MartinW0527
22-11-2012, 18:26
E10 kun je gewoon tanken, veroudering van brandstofslangen is te verwaarlozen bij zo'n klein percentage.
Zelfde geld voor de motor, de verbrandingswaarde van ethanol is lager als van benzine, maar de verbranding is ook minder warm, dus het is prima te gebruiken.
Ik tank bijna altijd in Duitsland en neem voor die paar cent extra de gok niet (heb dan wel een Golf II). Want itt Martin hierboven denk ik wel dat het verschilt of het nu 5 of 10% is. Bij de ADAC hebben ze een duurtest gehouden, daar ontstond een defect aan de brandstofpomp.
http://www.motor-talk.de/news/e10-langzeittest-des-adac-der-test-signum-ist-beschaedigt-t3454854.html
Natuurlijk loopt de motor gewoon met E10, maar het gaat hier om alle rubberdelen in het brandstofsysteem die er niet goed tegen kunnen. Gaat het uiteindelijk wel kapot is je voordeel weer weg, daarom tank ik geen E10.
neoninside
23-11-2012, 12:54
De meeste auto's kunnen gewoon eenmalig op E10 rijden.
De duurtest van de ADAC is gedaan met een 2.2 direct ingespoten benzine motor waarbij de hogedruk brandstof pomp het heeft begeven bij iets meer dan 100.000 km.
Nu kan dit komen door de E10 maarrrr....
Kijk eens op internet over hetzelfde motor type hoeveel problemen hier mee zijn.
Deze pompen lopen wel vaker stuk bij deze km standen. Dus is niet 100% te wijten aan de E10
Een golf 3 met een 1600 durf ik wel op E10 te laten rijden zonder problemen.
Een FSI zou ik meer mijn twijfels over hebben.
Dit heeft meer te maken met dat de bio ethanol schraler is. Dit is in combinatie met een veel hogere inspuitdruk natuurlijk wel problematischer. Dus misschien toch ook wel weer bij de 2.2 direct ingesproten benzine motor van Opel.
Who knows
MartinW0527
23-11-2012, 21:00
Ik tank bijna altijd in Duitsland en neem voor die paar cent extra de gok niet (heb dan wel een Golf II). Want itt Martin hierboven denk ik wel dat het verschilt of het nu 5 of 10% is. Bij de ADAC hebben ze een duurtest gehouden, daar ontstond een defect aan de brandstofpomp.
http://www.motor-talk.de/news/e10-langzeittest-des-adac-der-test-signum-ist-beschaedigt-t3454854.html
Natuurlijk loopt de motor gewoon met E10, maar het gaat hier om alle rubberdelen in het brandstofsysteem die er niet goed tegen kunnen. Gaat het uiteindelijk wel kapot is je voordeel weer weg, daarom tank ik geen E10.
Ik heb vanuit de rally wel wat ervaring met bio ethanol, methanol, mixjes van dat etc, allemaal aggresief spul.
Originele benzineleidingen kunnen dit gewoon hebben.
Geloof je het niet?
Pak een klein bakje en gooi er een benzineslang in, laat dit enige tijd staan en bekijk de staat van de slang kritisch.
De ADAC duurtest vind ik bijzonder onnauwkeurig.
Zou je dit goed willen testen moet je van meerdere merken een paar dezelfde auto's testen imo.
Als je je er niet goed bij voelt moet je het niet doen natuurlijk, maar op basis van ervaring weet ik dat het geen kwaad kan.
Een golf 3 met een 1600 durf ik wel op E10 te laten rijden zonder problemen.
Een FSI zou ik meer mijn twijfels over hebben.
Voor de pre-FSI motoren zou ik ook geen bedenkingen hebben.
De FSI (in elk geval de eerste generatie) is er niet voor vrijgegeven (http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/#/Volkswagen) dus dat zou ik niet doen.
jorg-maashees
25-10-2013, 08:36
Heb op vakantie in Duitsland 2 tankbeurten op e10 gereden. Motor draait er prima op. Gemiddeld verbruik van 1 op 15.5, gecombineerd. Normaal op gewone euro 95 rond de 1 op 13. Win win situatie dus :thumbup:
Sven-GTI
26-10-2013, 20:24
Ik meng zelf mijn brandstof met bio-ethanol. 10 liter bio-ethanol bij 50 liter euro 98.
Gaat al lange tijd perfect. Het liefst ga ik m'n auto nog een keer ombouwen om op puur bio-ethanal te rijden.
Heb op vakantie in Duitsland 2 tankbeurten op e10 gereden. Motor draait er prima op. Gemiddeld verbruik van 1 op 15.5, gecombineerd. Normaal op gewone euro 95 rond de 1 op 13. Win win situatie dus :thumbup:
Dit is niet altijd win win, als de motor over een klopsensor beschikt vaak wel, ethanol heeft namelijk een hoger octaangetal dan 'normale' benzine waardoor de ontstekings-/inspuittijdstippen/vuldruk geoptimaliseerd kunnen worden. Maar wordt hier niets veranderd, dan zul je in principe een verbruikstoename moeten hebben om de zelfde energie te kunnen opwekken, de energiedichtheid is namelijk lager dan die van benzine.
jorg-maashees
01-11-2013, 09:55
Oke. Ik weet niet of mijn mk3 over een klopsensor beschikt. Het is een 1.6aee motor, standaard 1.6je dus. Maar hij loopt er in iedergeval prima op. :thumbup:
@ sven gti. Waar haal jij die bio ethanol? :thumbup:
Sven-GTI
01-11-2013, 10:25
Laatste keer heb ik een flinke hoeveelheid (vaten) getankt via Biesheuvel autosport. Als je daar langsgaat, en vraagt of je bio-ethanol kan tanken, krijg je een tankpasje mee. Dan kun je voor een mooie korting bio-ethanol tanken.
Maar verder haal ik het bij de tamoil, dat is vrijwel de enige in de buurt waar ik dit kan tanken..
Normaal heb ik er altijd een jerrycan van staan. Wat ik tank eerst 98 bij de BP, en dan gooi ik er die bio-ethanol nog bij.
jorg-maashees
01-11-2013, 10:54
Maar gooi je er dan pure bio ethanol bij of gooi je er dan e85 bij?
Ik wil ook graag op zelf gemengde brandstof gaan rijden.
Wat ik echter lees is dat het wijs is om de ontsteking ongeveer 5 graden te vervroegen omdat ethanol trager ontbrand. Iemand hier ervaring mee?
:thumbup:
Sven-GTI
01-11-2013, 11:14
Mijn auto is er bij JD op afgesteld. Dus geen idee hoe mijn ontsteking nu staat :D
jorg-maashees
01-11-2013, 11:26
Oke haha. Ik ga het gewoon proberen. Het is toch een oude mk3 dus veel schade kan ik er nooit aan lijden.
Ik ga de ontsteking 5 graden vervroegen, en dan op een mengsel van 20 procent ethanol 80 benzine rijden. Kijken wat het doet :thumbup:
Sven-GTI
01-11-2013, 11:29
Het liefst ga ik op puur rijden, maar heb momenteel geen geld om m'n auto daarvoor om te bouwen.
Dit gaat in de toekomst zeker gebeuren :thumbup:
jorg-maashees
01-11-2013, 11:45
:thumbup:
Je kunt met ethanol de ontsteking verder vervroegen omdat de brandstof klopvaster is.
Je moet vooral zorgen dat er meer brandstof geleverd kan worden, bij injectiemotoren bijv. door de tijdsduur dat de injector open staat te verlengen. Hier zijn allerhande ombouwsetjes voor te koop, zie bijv. http://ethanol85.info/e85-umruestung/umruestsaetze-e85-steuergeraete
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.