PDA

View Full Version : 1 liter volle injectie motor in een polo 1???...


polo g60
04-02-2004, 18:30
Ik had mijn 900cc motor kapot,nu ga ik die eruit halen en had ik vanmiddag een polo motor gekocht volgens die kerel is het een 1000cc en heeft maar net 1500 km gelopen,blok is dus haast nieuw,die heb ik dus gekocht inclusief de computer maar zonder versnellingsbak,de injectie motor komt uit een polo van '91... nu wil ik die in mijn polo gaan bouwen waar eerst een 900cc carburateur motor in zat,zou ik de versnellingsbak van die 900cc motor zo over kunnen zetten?ik dacht zelf van wel dat moet ik nog effe gaan bekijken,maar nu moet ik eigenlijk weten wat ik nog meer nodig heb om die 1000cc injectie motor aan de loop te krijgen,...moet ik ook nog een andere brandstofpomp hebben???....en misschien nog meer????......
Ik hoop dat iemand me effe wat tips kan geven....alvast bedankt...mvg. Ferdi...

sjampoo
05-02-2004, 09:06
Injectie motor => elektrische brandstof pomp.
Normaal hangt die onder de auto bij de tank, en zit er in
de tank een opvoer pompje. Even aangenomen dat je dat er allemaal niet bij hebt: op de sloop z'n pompje scoren, of bij de auto-materialen een elektrische pomp kopen.

Verder: Bedrading enzo erbij? Dan is het kippetje / ei!

versnellingsbak; Gaat waarschijnlijk niet passen: vliegwieldiameter is wellicht anders. Als het echt een 1 litertje is, dan misschien wel: er zijn 3 typen vliegwieltjes: 180, 190 en 200 mm. De 200mm zat alleen aan de PY blokken (G40), de 190 op de latere 'high-torque' modellen. De 180 vanaf jaar 0 (1974) tot op heden (nuja, in iedergeval tot na 1994.)

Aan de kant van het blok waar de termostaat zit (daar waar de bak komt), kan je de motorcode vinden. Staat ie niet daar? dan bij de dynamo-steun; bovenop het onderblok. Met de motorcode in de hand, kan je zien welke versnellingbak van originele aan dat motortje hing, en dus ook welke diameter vliegwiel..

Tabellen:
http://www.steilheck.nl/info/motoren.shtml
en
http://www.steilheck.nl/info/versnellingen.shtml

polo g60
05-02-2004, 19:12
hey hardstikke bedankt !hier kan ik tenminste wat mee...
de motorcode van het originele polo 1 blok is een HA blok ik had ff gekeken op die site die ik van je gekregen had,het is een 900cc met een vliegwiel diameter van 180mm....nu heb ik die andere injectie motor bekeken en daar stond het nummer boven de dinamosteun zoals je zei,en dat is een KL motor als ik dat zo goed gezien had want het waren donders kleine nummertjes...maar die motorcode staat niet in jou lijstje omdat het een polo 3 is denk ik?maar nu heb ik nog een probleem dat ik geen kabelboom bij dat blok heb,nu moet ik eerst even goed gaan zoeken naar zo'n kabelboom,bij ons in de buurt op de sloperij staat nog wel een polo3 steilheck en daar had een multipoint injectie motor in gezeten,maar daar zat ook geen kabelboom meer bij,...zit daar wel een elektrische brandstofpomp op dan?en anders koop ik gewoon zo'n pomp,dan ga ik straks even kijken als ik wel een opvoerpompje in m'n tank heb hangen,want ik zag wel 2 kabeltjes lopen die op die dop zit onder de achterbank,maar ik denk zelf dat daar geen opvoerpompje in zit,daar zal wel de benzine vlotter in zitten voor de benzine meter,ik probeeer hem straks even op te maken want ik kreeg hem niet los...stel als daar geen opvoerpompje in zit,dan zaal ik zeker een andere tank moeten hebben of niet???....ik hoor nog wel van je mvg Ferdi...

Michiel86c
05-02-2004, 23:19
en dat is een KL motor
Een KL motor bestaat niet.

,...zit daar wel een elektrische brandstofpomp op dan?
De brandstofpomp zit naast het reservewiel en meestal houden ze die niet bij het blok maar gaat apart op het schap.

dan ga ik straks even kijken als ik wel een opvoerpompje in m'n tank heb hangen,want ik zag wel 2 kabeltjes lopen die op die dop zit onder de achterbank,maar ik denk zelf dat daar geen opvoerpompje in zit,daar zal wel de benzine vlotter in zitten voor de benzine meter,
Opvoerpompje heb ik waarschijnlijk nog voor je liggen. En inderdaad: die 2 draadjes zijn voor de benzinemeter. Als je een opvoerpompje hebt dan zitten er 3 draden.

polo g60
06-02-2004, 00:35
ow dan heb ik het verkeerd gezien,dan ga ik morgen nog even kijken,want ik kon het zeer slecht zien want er zat wat smeer op enzo en het regende,dus dan ga ik morgen even beter kijken,

Maar kan je op die plek waar die benzine vlotter zit zo een opvoerpompje in hangen dan?
die kerek waar ik het blok van gekocht had,die had jammer genoeg de brandstofpomp er niet meer bij zitten dus dan moet ik effe op zoek gaan...

Dus eigenlijk is het zo:als ik er een elektrische brandstofpomp op zet en een ovoerpompje en de versnellingsbak past dan ben ik klaar???...ik moet nog wel een kabelboom hebben voor die motor want die had die vent niet meer...,ik ga morgen even kijken wat voor motorcode deze motor heeft want dan kan ik kijken als het wel een 1000cc injectie is zoals hij zij,het lijkt mij als het een 1300 injectie is...in ieder geval bedankt voor de tips!!!!... kan ik weer even een stukkie verder puzzelen.. ;-).... gr.Ferdi...

sjampoo
06-02-2004, 15:54
KL motor bestaat wel!!

Alleen lijkt me erg sterk dat jij die nu hebt liggen :-)

Is een 2.2 liter met 130 paardjes uit een Audi80 of Coupe..

Motorcode ziet er alsvolgt uit:
XX 001 123
of
XXX 001 123

waarbij de X'jes staant voor de code, en 001 123 staat voor het volgnummer.

Opvoerpompje: Ding in je tank kan je in principe wisselen. Moet je alleen nog even een contactgeschakelde plus aansluiten. Waarschijnlijk kan je ook af met alleen de 'druk-pomp' die naast de reservewielbak hangt. Jouw Polo heeft namelijk gewoon 2 uitstroomopeningen onderin de tank...
Beetje creatief zijn met brandstofslangen, en het komt wel goed denk ik.

Waarom niet spruitstuk over schroeven en carburateur blijven rijden? Zonder kabelboom blijft het waarschijnlijk een erg stil blokje...

polo g60
06-02-2004, 17:31
het is een XNZ 201021 * motor die injectie motor...dus ik weet voor de rest nix over die code's XNZ waar kan ik dat vinden?ik kon het slecht vinden omdat het wat lichte roest op zat en het nummer niet erg diep is ingeslagen...

Ik denk dat ik gewoon het spruitstuk met carburateur ga over zetten is nu eerst wel makkelijker maar wel jammer ik had liever die injectie er nog op gahad,maar dat kan altijd dan nog wel...ik kon vanmiddag nog een kabelboom kopen van een 1.3 jetta injectie motor zou dat misschien passen?hij had de branstofpomp ook nog wel liggen maar hij zei als die in de tank zat bij een 1.3i ....

Ik kon vandaag ook nog een 1.3 carburateur motor kopen inclusief de versnellingsbak alleen de drukgroep zat er niet meer bij,het motortje had 130.000 km gelopen en komt uit een golf dat alles kan ik voor 25 euro kopen en hij loopt nog wel want ik net uit de golf gehaald en ligt die kerel in de weg...

Ik kijk wel effe wat ik ga doen ik denk dat ik het spulletje over ga zetten...maar kijk maar effe als je wat meer weet over deze XNZ blok...ik hoor het wel van je...Mvg Ferdi...

Tommy
06-02-2004, 18:07
denk dat het dan gewoon een NZ is? das wel een bestaande code iig.

sjampoo
06-02-2004, 20:08
Precies: een NZ.

Geleverd in Jetta, Golf en Polo.

te herkennen aan de metalen-injector-rail (toch)..

polo g60
06-02-2004, 22:05
nee geen metalen injectie rail,gewoon een kunstoffen dacht ik zo,ik kijk morgen wel ff want het regent nu buiten....weet je al als het een 1000cc is dan of een 11 of 1300???......ik hoor het wel van jullie...mazzel mvg ferdi..

Dennis@polo86c.nl
07-02-2004, 21:12
Een NZ is een 1300 met 55pk..

Die "X" kan duiden op een ruilmotor.. 8)

sjampoo
07-02-2004, 23:29
OChja: X = ruil blok..

staat ook in m'n versnellingsbak geslagen :-)

polo g60
09-02-2004, 00:05
en wie slaat die "X"in het blok dan?zou dat blok geruild wezen bij de vw dealer?want volgens die kerel komt dat blok uit een '91er polo steilheck en ligt dat blok al een aantal jaren bij hem in de schuur omdat het een schade polo was hadden ze van 2 polo's 1 gemaakt en hadden ze de onderdelen los verkocht en daar is de motor van over gebleven...

Dus als ik de carburateur en inlaatspruitstuk enzo over ga zetten op dat andere blok,zal diie motor er dan wel op gaan lopen met een carburateur van een 900cc???....en past de versnellingsbak van die 900cc dan wel op dat andere blok,het vliegwiel diameter van de 900cc motor was 180mm....

Ik hoor het wel van jullie....mvg ferdi...

sjampoo
09-02-2004, 21:53
X slaat de reviseur van vw in het blok.

In en uitlaat gaat in principe passen MAAR:
Heeft jouw 900cc blok wel of geen inlaatspruitstukvoorverwarmingmetuitlaatgas?

De NZ in iedergeval niet. Sommige HA blokken hadden het wel, sommige niet.

zie deze tekening:
http://home.planet.nl/~burgt191/inlaat.jpg

het verschil zit m in de 2 extra openingen net boven de 2e en 3e cylinder. (onderste spruitstuk).

Heb jij het bovenste inlaat spruitstuk op de 900cc zitten? schroef je zo alles over.
Heb je het onderste inlaat spruitstuk op de 900cc zitten? dan weet ik niet of je er zo 1-2-3 mee weg komt: dan moet je echt even opzoek naar een ander carburateur spruitstuk: liggen er zat op de sloop, maar goed; das weer extra werk en aanpassen etc.

carb van de 900cc is misschien een beetje krap voor 1300 cc blok, maar t zal zeker gaan lopen. als alles erin hangt kan je altijd nog gaan 'fine-tunen' met een andere carb ofzo.

polo g60
10-02-2004, 00:08
Ik heb dan gelukkig het bovenste spruitstuk die kan ik dan zo over gaan zetten...zal ik er veel van merken,het verschil van de 900cc carburateur en de 1300 met carburateur?nou maar hopen dan de versnellingsbak past...ik denk dat ik de motor er woensdag of donderdag uit ga halen...

Ik kreeg vrijdag nog een telefoontje van een sloperij in groningen en die had net een polo binnen gekrgen waar zo'n kabelboom op zat die ik nodig had en daar moet hij nog 75 euro voor hebben...nou kwam ik vannavond een tegen en die jongen had een kabelboom liggen van een jetta motor en dat was ook een NZ motor,dus dan past die kabelboom er ook op en die kon ik kopen voor 25 euro...misschien als ik dat nog wel doe...ik kan nu dan tenminste 2 kanten op...de 1300 mer carburateur of de injectie motor zo laten nu ik de kabelboom heb....

Moet ik als ik die injectie motor zo over zet wel een elektrische brandstofpomp opscharrelen dan?want die jongen zei dat de brandstofpomp van die jetta in de tank zat...en de tank van een jetta past vast niet onder die polo1...of ik moet die tank van die sloop polo kopen uit groningen...die tank van een polo3 past vast wel onder de polo 1....

Ik hoor wel weer van je...bedankt voor al je informatie...

Mvg Ferdi...