PDA

View Full Version : Rammelend geluid stationair draaien


86C
18-11-2012, 12:23
Goedendag mensen van het forum,

Sinds kort heb ik een klein probleem bij mijn VW Fox uit 1989 (amerikaans model). Ik weet het, het is geen passat, maar hij lijkt er wel redelijk op.

Bij stationair draaien hoor je een rammel in de motor. Mijn vermoeden is een rammelende poulie bij de dynamo, echter, ik weet het niet zeker.
Tijdens het rijden hoor je de rammel niet echt.
Op het eerste gezicht lijkt alles goed vast te zitten. Is het een bekend probleem bij de oudere VW's? En kan je er nog enkele kilometers mee afleggen, of moet je er direct mee naar de garage?

Erik Baas
18-11-2012, 12:40
Ik zou er niet mee gaan rijden, je weet maar nooit wat er nog stuk gaat...
Als de dynamo met een V-snaar aangedreven wordt kun je deze er af halen en dan de motor even laten lopen, dan hoor je 't verschil meteen. Doe dat niet te lang, want de waterpomp draait dan ook niet.

De Pul
18-11-2012, 12:46
bekend probleem bij de oudere VAG's met blok in lengterichting,het druklager klappert waarschijnlijk tussen de koppelinghevel.auto laten draaien met de kap open,en dan even de koppeling intrappen.is het dan weg,dan is dat het.ik heb het bij al mijn audi's gehad.....

86C
18-11-2012, 14:23
Druklager lijkt het me niet te zijn, bak zit aan de achterzijde van het blok, de rammel lijkt duidelijk aan de voorzijde weg te komen, daar waar de distributieriem en v-snaar etc zit. Distr. riem + waterpomp is onlangs wel vervangen, misschien zit daar de oorzaak?
Kan idd eens proberen om de v-snaar van de poelie te halen en kijken of de rammel dan weg is..
De rammel is overigens niet altijd volop aanwezig, het geluid komt in vlagen...

Gijs
18-11-2012, 16:52
Neem je v-riem even los en gooi het lager van de dynamo eens rond. En bij het vervangen van je distributieriem is (neem ik aan) ook je spanner mee vervangen?

86C
18-11-2012, 19:09
Neem je v-riem even los en gooi het lager van de dynamo eens rond. En bij het vervangen van je distributieriem is (neem ik aan) ook je spanner mee vervangen?

Ja,spanner is ook vernieuwd.
Lager van dynamo versleten/droog zou kunnen. Motor heeft zo'n 10 jaar niet gedraaid...
Ga het deze week gelijk checken, bedankt!

Gijs
19-11-2012, 01:08
Dan zal het lager van de dynamo wel kapot zijn, of de dynamo zelf vol roest/troep zitten van het stilstaan. We wachten je bevindingen af :)