View Full Version : HELP: 5-cilinder in mijn t3 enka
Hallo allemaal,
Ik heb een t3 enkel cabine pick-up met de welbekende 1.6 diesel krachtbron. Het busje is hiermee niet vooruit te branden, het trekt als een aardappel en na drie kwartier met het pedaal tot onder de vloermat ingedrukt krijg ik hem nog net tegen honderd aan. Laatst moest ik met een auto-ambulance met een golfje 1 erop de snelweg op, ik kon het met veel kabaal nog net tot 60 schoppen :screwy: . Hier ben ik dus klaar mee en er moet iets anders in komen.
Ik wil er niet zo'n afgezaagd 1.9 turbo dieseltje in hebben of een tdi of zoiets, maar ik wil er graag een 5-cilinder turbo diesel uit een audi 100 in hangen :D . Dat zijn prachtige blokken om te zien en ze schijnen heel fijn te lopen.
Dus; heeft er iemand ervaring mee of suggesties/ideeën? Ik heb wel vaker 5 cilinders in busjes gezien maar geen turbo diesels. Ik verwacht dat ze zo tegen de bak aan schroeven maar dit weet ik niet zeker. En of er nog moeilijke kabelboom problemen zijn weet ik eigenlijk ook niet, maar verwacht daar wederom geen problemen. Ik hoef er geen stuurbekrachtiging of airco ofzo op te hebben dus dat scheelt ook weer wat.
Alvast bedankt!,
Groeten Rik
ik mag hopen dat je een tdi uit een latere audi 100 bedoeld?
die oude krengen komen ook niet vooruit.....
een 2.5 tdi past er wel in,met wat creativiteit.
ik mag hopen dat je een tdi uit een latere audi 100 bedoeld?
die oude krengen komen ook niet vooruit.....
een 2.5 tdi past er wel in,met wat creativiteit.
ja, eh, nou, ik bedoelde eigenlijk wel zo'n oude td. :tongue: zo rond '86 hangen die geloof ik. maar dat is dus geen strak plan?
nee dat schiet niet op,85pk.....dan kun je er net zo goed een 1.9 td inhangen,makkelijker en net zo snel.
is het niet zo dat de gieting van een audi carter anders is dan van vw ( hebben geen 2.5 weet ik ) en daarmee zit je dus met de passing in de motor ruimte. je moet dan zelf motorsteunen gaan maken en verplaatsen. als je een 1.9 vw neemt dan kan je de oude montage plaatsen gebruiken, en er is veel kant en klaar op de markt voor de ombouw.
correct me if i'm wrong.
Voordat ik mijn T3 omgebouwd had, heb ik ook een 5 cilinder overwogen (ik kreeg toen het aanbod van een 2,5 TDI uit een Volvo 850, dezelfde als 'n LT). Ook heb ik een V6 TDI overwogen, maar dit zou qua kosten nogal uit de klauwen lopen.. :rolleyes:
Toen dus maar gekozen voor een 1900TD AAZ. Intercooler bij geplaatst en versnellingsbak aan laten passen (andere eindoverbrenging), en dit rijdt best prima. Trekt erg goed, en een kruissnelheid van 110 is prima te doen. Je moet ook niet veel harder willen in 'n T3 ;)
Bedankt allemaal alvast voor de info!
Ik rij zelf ook nog een 1.6 td doka, en daar is niet heel veel over te klagen. Het loopt 120 als het moet maar dan houdt het toch op. Met andere woorden: een 1.6 td is goed te gebruiken in het dagelijks verkeer maar houdt niet veel over. Daarom dacht ik aan een 5-cilinder td omdat die nog 15 pk en wat koppel extra hebben waarmee je dan volgens mij wel heel goed mee overweg moet kunnen... En het zijn hele mooie blokken om te zien vind ik persoonlijk :redface:
En wat gijs zegt, heel hard moet je met zo'n busje ook niet willen gaan. Daar zijn ze niet voor gemaakt en dat merk je dan ook aan alles ;)
@ keesf: hoe bedoel je dat met dat carter? Gaat dat sowieso niet passen of met aanpassing van de motorsteunen wel? Die aanpassen lijkt mij geen heel groot probleem omdat een bus blok tussen twee buizen hangt. De motorsteunen zitten daarmee dus niet direct aan de body. Dat lijkt mij wel veel schelen.
En dan nog wat; omdat een busblok onder een hoek hangt, gaat dat wel goed komen met een andere motor? of krijg ik dan ongelijkmatige slijtage o.i.d.?
als je wat extra pit wil voor weinig,en je bent handig;
haal een goede 1.9d op de sloop,hang alles van je eigen blok over[oliepomp+carter,br.pomp,turbo etc,etc]
en hang de boel weer terug.pomp even goed afstellen en je fluit erover.ik heb er al een stuk of 8 op deze manier gedaan en de eigenaren waren altijd super tevreden over de kracht.
ewcaddymk1
19-11-2012, 21:00
mischien zelf ook al gevonden :confused:
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLISH/TDI-Umbau/tdi-umbau.html
http://www.motor-talk.de/forum/2-4-l-5-zylinder-diesel-in-t3-einbauen-t125173.html
http://www.youtube.com/watch?v=7NpcTlnDLQk
v6 tdi ombouw
http://www.v6bus.de/v6tdi/index.html
als je wat extra pit wil voor weinig,en je bent handig;
haal een goede 1.9d op de sloop,hang alles van je eigen blok over[oliepomp+carter,br.pomp,turbo etc,etc]
en hang de boel weer terug.pomp even goed afstellen en je fluit erover.ik heb er al een stuk of 8 op deze manier gedaan en de eigenaren waren altijd super tevreden over de kracht.
Dat wordt lastig: die 1.6 td hangt in een andere bus, daar ga ik niks aan doen, dat is niet nodig. Ik heb dus twee bussen waarvan een gewone 1.6 waaraan wel iets moet gebeuren. Een 1.9 wil ik niet, ik vind dat gewoon niet leuk/speciaal genoeg. Dan maar wat minder vermogen ( :screwy: , ik weet het)
dan moet je doen wat je leuk vind,doe ik ook altijd.zal wel wat werk met zich meebrengen,maar ach,dat heeft ook z'n charmes.
yep, dat is het plan, zelf wat in elkaar knutselen, nu nog ff uitzoeken of het überhaupt kan lukken.
ewcaddymk1
19-11-2012, 22:21
yep, dat is het plan, zelf wat in elkaar knutselen, nu nog ff uitzoeken of het überhaupt kan lukken.
ach een w12 word ook al geprobeerd ,dus wat blijft er dan nog over :confused:
ewcaddymk1
20-11-2012, 00:20
v10 tdi?
:rock: :thanks: :drive:
BartjeT3
20-11-2012, 13:48
De motor past niet rechtstreeks op de versnellingsbak, maar bij ds tuning in duitsland verkopen ze pasplaten voor deze ombouw.
http://www.ds-tuning.com/index/7-index.html
Ik vind het wel leuk dat je iets anders wil dan de rest. Ben benieuwd waar je tegenaan gaat lopen en hoe het eindresultaat zal zijn.
Gr. Bart
Zuid Afrikaanse T3's hadden standaard een 5-cilinder Audi motor die gemonteerd werdt dmv een speciaal vliegwielhuis.
Volgens mij zat hier ook iemand die dat al eens gedaan heeft en zijn 5cilinder vliegwielhuis 'gewoon' bij de VW dealer besteld heeft.
Audi1981
20-11-2012, 19:26
Zuid Afrikaanse T3's hadden standaard een 5-cilinder Audi motor die gemonteerd werdt dmv een speciaal vliegwielhuis.
Volgens mij zat hier ook iemand die dat al eens gedaan heeft en zijn 5cilinder vliegwielhuis 'gewoon' bij de VW dealer besteld heeft.
Jup: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=42027 :thumbup:
Ten eerste allemaal enorm bedankt voor alle leuke en interessante/handige posts! :thumbup:
Maar, eh, zo'n vliegwielhuis uit Zuid-Afrika, gaat dat ook op een 5 cyl. turbo diesel? Dat is namelijk nogal wat anders dan een v10 of-wat-dat-blok-ook-mag-zijn... En daar ga ik dus nooit aankomen denk ik, of wel? Het lijkt me in ieder geval geen voorraad artikel?! Een vliegwielhuis van de originele audi bak, zou dat ook niet kunnen passen?
Een adapter tussen motor en bak wil ik eigenlijk niet aan beginnen, ik wil het maken alsof het zo de fabriek uit heeft gerold in '86. Dus alleen originele vw onderdelen van '86, of eventueel 1 of 2 jaartjes ouder. Geen adapters of andere gekke after-market dingen.
Ik heb ook wel eens vaker gehoord dat iemand een passat bak in een t3 heeft geschroefd. Volgens mijn logica ga je dan 5 versnelingen achteruit en 1 vooruit?! :confused: Die bak zit namelijk in een passat in rijrichting, maar in een bus zit de bak (zoals jullie ongetwijfeld weten) "anti-rijrichting". In ieder geval, als dat lukt met een passat bak, zou dat ook moeten lukken met een audi 100 bak op een of andere manier? Iets met het diff misschien? Of zeg ik nu iets heel doms?? :confused: :confused:
Audi1981
20-11-2012, 22:25
Nou als je die link even door leest, dan zie je dat de beste man een T3 synchrobak met een Audi V6 er op heeft...En ik denk dat het boutpatroon van de 2.3E motor wel overeenkomt met de 2.0TD/2.5TD maar da's een kwestie van uitzoeken...
Wat betreft een adapter ben ik er niet zo huiverig voor, heb jarenlang een T3 met 2.4 Opel Manta blok in onderhoud gehad, ging prima ;)
Edit; ik denk onderdeelnummer BCY 301 107 A
Maar dat moet je ff checken met de Konjel, van de kever 4x4...
2.3 boutpatroon is identiek aan 2,0 en 2,5tdi etc.
je kunt het dus met die bakhelft af,ik zou er wel meteen een td 5bak achter knopen.
ik gok dat je de olieaanzuigslurf iets moet verbouwen maar dat je voor de rest qua carter wel wegkomt,dit omdat de motor origineel ook al over die zij ligt.de steunen maken moet geen probleem zijn,je hoeft alleen iets te fabrieken vanaf het blok naar de langsdragers.ik denk dat je zelfs de originele rubbers wel kan gebruiken,qua ruimte.
Audi1981
20-11-2012, 23:23
:thumbup:
Leuke plannen weer hier :thumbup:
Nou als je die link even door leest, dan zie je dat de beste man een T3 synchrobak met een Audi V6 er op heeft...En ik denk dat het boutpatroon van de 2.3E motor wel overeenkomt met de 2.0TD/2.5TD maar da's een kwestie van uitzoeken...
Wat betreft een adapter ben ik er niet zo huiverig voor, heb jarenlang een T3 met 2.4 Opel Manta blok in onderhoud gehad, ging prima ;)
Edit; ik denk onderdeelnummer BCY 301 107 A
Maar dat moet je ff checken met de Konjel, van de kever 4x4...
Yep, heb hem gelezen, maar er wordt niet over een 5-cilinder td gesproken... ;)
Bedankt voor het onderdeelnummer, super handig. Zal het eens in ETKA opzoeken en dan eens bellen met vw of ze er nog aan kunnen komen. Ben benieuwd. Alleen zijn ze hier bij vw de balle behulpzaam dus we gaan nog moeten zien wat dat op zal leveren.
je kunt het dus met die bakhelft af,ik zou er wel meteen een td 5bak achter knopen.
Zo'n vijfbak is nog wel een probleem. Ik ben daar al eens opzoek geweest voor mijn doka t3. Ik kwam er toen achter dat er een versnelling voor de 1 zit in plaats van na de vier, om het maar even simpel te zeggen. Ik denk dat er dus een lange vijfbak van een benzine bus moet komen, heeft iemand daar ervaring mee?
Audi1981
21-11-2012, 17:42
Als je toch zo bezig gaat kan je gelijk ook voor een Renault UN1 kiezen, die zijn redeljk onverwoestbaar...;)
Als je toch zo bezig gaat kan je gelijk ook voor een Renault UN1 kiezen, die zijn redeljk onverwoestbaar...;)
nee nee :shake: , alleen originele vw/audi onderdelen in mijn wagens, het is van de zotte, ik weet het, maar toch wil ik het zo...
Zo'n vijfbak is nog wel een probleem. Ik ben daar al eens opzoek geweest voor mijn doka t3. Ik kwam er toen achter dat er een versnelling voor de 1 zit in plaats van na de vier, om het maar even simpel te zeggen. Ik denk dat er dus een lange vijfbak van een benzine bus moet komen, heeft iemand daar ervaring mee?
je hebt in td bakken volgens mij ook langere versie[s].heb een bus omgebouwd naar 1.9d laatst daar was achteraf de bak van gaar,daarna een [volgens de keverspecialist hier in de buurt] lange td bak gemonteerd,kon bijna 135 halen. liep voor de tijd 105.
BartjeT3
22-11-2012, 13:43
Hier zijn ze bezig met een audi/vw versnellingbak onderste boven te monteren. Alleen gebruiken ze hier ook een pasplaat... En een 1.9 tdi... Maar het idee is er.
Moet natuurlijk ook met een 5 cilinder mogelijk zijn, of met een v6.
http://www.brick-yard.co.uk/forum/audi-a4-passat-gear-box-install_topic71714.html
Demolitionman
24-11-2012, 18:38
Een kennis van me rijd al jaren rond met de 2.5TDI (5 cilinder)( die je ook vind in de Audi 100/ VW T4) in zijn T3 caravelle .
Hij heeft de motorsturing van de Audi 100 erop , dus de 140pk versie . Rijd lekker hoor !
Hij heeft eerst een tijd gereden met een standaard 5bak, maar die ging al snel kapot.
Nu rijd hij al een hele poos rond met een versnellingsbak van een Audi A6 erin . En ja , die zit ondersteboven gemonteerd . Met een zelfgemaakte adaptorplaat .
Nu rijd hij al een hele poos rond met een versnellingsbak van een Audi A6 erin . En ja , die zit ondersteboven gemonteerd . Met een zelfgemaakte adaptorplaat .
Dat lijkt me raar. Als je de bak op z'n kop legt is de draairichting nog steeds gelijk. Er zal ín de bak wel iets veranderd zijn ;)
Audi1981
25-11-2012, 10:35
Euhhh nee? Als je hem 180 graden roteert om de prise-as, draaien de uitgaande assen toch echt de andere kant op hoor ;)
huinkroese
25-11-2012, 10:56
@Gijs: Dat dacht ik dus ook, maar omdat jij het nu zo zegt dacht ik ineens dat de aandrijfas natuurlijk wel eens zou kunnen veranderen van richting...
Ik heb een héél simpele voorstelling gemaakt in een 3D programma waarbij ik een soort versnellingsbak vorm met aan beide kanten een aandrijfas heb gemaakt die rechtsom (clockwise) draait.
Ik heb die hele animatie gekopieerd en erboven gezet en omgedraaid om te kijken of de richting van de aandrijfassen veranderd en verdomd!
Het zal wel heel logisch zijn maar ik moest het toch eerst zien om het te geloven, dus voor de ongelovigen; de plaatjes.
Wat @Audi1981 dus zegt :)
http://www.volksforum.com/albums/files/6/1/7/6/1.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/1/7/6/2.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/1/7/6/3.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/6/1/7/6/4.jpg
Edit 2, uit het Brick Yard topic een omgedraaide DUK bak van een 1.9 TDI uit een Passat en een A4 onder een T3, en zo'n zelfde bak op eBay:
http://www.volksforum.com/albums/files/6/1/7/6/Schermafbeelding2012-11-25om11.17.40.png
http://www.volksforum.com/albums/files/6/1/7/6/Schermafbeelding2012-11-25om11.17.49.png
Je kan ook je diff omkeren. Hoef je geen ontluchtingsgaatjes in je bak dicht te frommelen. En als je de bak toch open maakt ivm (deel)revisie, lijkt het me handiger dan de bak in zijn geheel keren.
huinkroese
25-11-2012, 12:28
Ja, je zou zeggen dat dat inderdaad makkelijker is... misschien komt zo'n standaard VAG bak raar uit ofzo. Renault UN1 kan het diff inderdaad worden gedraaid maar blijkbaar werkt dat niet bij elke bak, althans, ik kan er nergens informatie over vinden.
Demolitionman
25-11-2012, 13:21
Je kan ook je diff omkeren. Hoef je geen ontluchtingsgaatjes in je bak dicht te frommelen. En als je de bak toch open maakt ivm (deel)revisie, lijkt het me handiger dan de bak in zijn geheel keren.
De bak zelf word omgedraaid wegens de inbouwpositie ...
Om meer bodemvrijheid te behouden en om de aandrijfassen "rechter" te laten lopen
Weer nuttige info allemaal, bedankt weer!
Maar het plan is gewijzigd helaas. Het blijkt namelijk dat het aantal cilinders ook op kenteken staat, en dat is normaal geen probleem, maar mijn busje is origineel Nederlands met de PON stempel nog steeds op deel 1. Ik wil hem daarom dus niet laten omkeuren want dan moet ik de originele papieren inleveren, en dat is niet de bedoeling. Als ik nog eens een niet origineel Nederlandse bus krijg, ga ik het alsnog proberen.
Het plan is nu als volgt:
Ik heb nog een hele goede originele 1.6 TD uit een t3 liggen die erin gaat. Dat zijn een paar aanpassingen aan de kabelboom en koelsysteem, maar dat heb ik allemaal wel liggen. Er is wel een ander "probleem": een td heeft origineel een verhoogde tunnel (bij de versnellingspook voor) waar een normale gewoon een vlakke vloer heeft. Ik denk dat dit te maken heeft met de koeling van de radiator o.i.d., maar dat weet ik dus niet zeker. Iemand een idee? Of maakt het gewoon geen reet uit? Waarschijnlijk niet :tongue:
En een bak omdraaien wordt het dus niet!! Al die gaatjes dichtmaken en weet ik wat nog meer. Dat is niet de bedoeling. Er zit volgens mij ook een oliepompje in een bak, dat gaat ook niet werken op z'n kop. De gewone circulatie van olie gaat sowieso fout gaan volgens mij als een bak op z'n kop hangt, dus een originele T3 bak, of geen bak voor mij. Dat is dus optie één :D
Audi1981
06-12-2012, 22:24
Er zit volgens mij ook een oliepompje in een bak, dat gaat ook niet werken op z'n kop. De gewone circulatie van olie gaat sowieso fout gaan volgens mij als een bak op z'n kop hangt, dus een originele T3 bak, of geen bak voor mij. Dat is dus optie één :D
Nope, olie wordt gewoon rondgeslingerd door de tandwielen :thumbup:
Spatsmering noemen ze dat ;)
Oké mensen, dit idee heeft weer nieuwe lucht gekregen. Ik heb nu een doka staan uit '84 (productie '83) waar ik het alsnog maar eens ga proberen. De kas is bijna geheel gelast, nog een paar puntjes op de i zetten en dan is hij klaar voor zijn nieuwe laklaag. Originele kleur natuurlijk :thumbup: .
Heb al een motor gevonden, heeft twee ton gedraaid en hij vraagt er 400 - onderhandelbaar - voor. Lijkt me heel veel, klopt dat of is het een redelijke prijs?? Hij zegt dat de motor 100% oké is, zo ziet hij er ook wel uit, maar geen garantie natuurlijk. Een voordeel is dat hij alle aanbouwdelen er bij heeft. Luchtfilter bak enzo, is wel handig bij zo'n ombouw.
Ook nog dit schema gevonden voor bakken;
t3 bakken (http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf)
Staan echt alle bakken in, dus kan ik eens de beste uitzoeken. Ik denk dat het verstandig is om er eentje te zoeken die qua overbrenging zo dicht mogelijk bij de originele audi 5-bak komt.
en eh, dit is ook nog wel een aantrekkelijke optie voor een motor:
andere optie klikkerdeklik (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/audi-100-tdi-ingolstadt/176176698.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=specifics.firstRegistration&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.modelId=2&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetext=false&fuels=DIESEL&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT)
De R5 Diesel (TDI) motoren zijn duurder doordat ze ook in de Transporter T4, Volvo 850 en S/V70 geplaatst zijn en hierdoor er veel meer vraag naar is.
400 is een nette prijs voor een AEL 140pk.
Ik kan wel een mechanische pomp voor de TDI voor je bouwen, heb je ook geen geklooi met electronica.
Ik had deze R5 TDI ook in mijn Audi 100 van 1977 gebouwd en ben bezig met steunen om een Mk2 jetta om te bouwen naar R5 TDI.
http://zwalve.eu/d/1728-2/Audi100LS_080331_003.jpg
http://zwalve.eu/d/6818-2/CIMG3967.JPG
Misverstandje, het is 400 voor een gewone 5 cilinder turbo diesel van '86. Het tdi blok is een idee. Als ze teveel gaat kosten, wordt het toch gewoon een normale turbo.
Maar, eh, jij hebt dan ervaring met zo'n tdi blok, rijdt dat een beetje? En de elektriek, is dat heel veel? Als ik zo'n blok zet, doe ik het liever wel met de originele elektriek, meeste kans op succesvol lopen denk ik zo. Ik kan wel wat qua draadboom, dus dat zou wel moeten kunnen lukken.
En mij lijkt het verstandig om dan een donor wagen te kopen, is dat idd verstandig? Wat zou ik nog kunnen krijgen voor zo'n kar als de motor, bak en draadboom eruit zijn? Dan heb ik al eens wat zitten rondkijken, maar die dingen lopen toch al snel 2 tot 3 ton. Lijkt me veel, of kunnen ze dat probleemloos hebben?
ewcaddymk1
22-03-2013, 17:25
een maat van me heeft een audi a6 gehad van 96 met een 5 cil tdi 140 pk met chip 170 pk die had 450XXX + gedraaid en deze nam nog geen spat olie en buiten de normale beurten nog nooit een sleutel op geweest.
volgens mij de beste tdi motoren die vag ooit heeft gemaakt
zoiets zit ik dan aan te denken:
audi 100 tdi (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/audi-100-tdi-eschweiler/175168484.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.modelId=2&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetext=false&fuels=DIESEL&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT)
voor zo'n prijs krijg je ook zo'n km-stand, maar moet niet echt een probleem zijn dan? geloof dat op zich best wel, nooit iets slechts over gehoord, maar ook nooit echt iemand getroffen die er helemaal weg van was...
huinkroese
22-03-2013, 18:14
Bij Eindhoven over de grens staat deze A6, kun je los de motor ophalen, en heeft maar 200k gelopen. Als je 'm hebt ingebouwd wil ik het wel eens zien, mooi project voor de volgende winter.
> http://link.marktplaats.nl/644461754
Da's een goede, zal eens kijken wat hij hebben wil. Zou het blok echt helemaal onbeschadigd zijn?? het is wel echt precies die hoek waar de inlaat enzo zitten...
PS: wel ideaal, ik woon nl. in eindhoven :thumbup:
kwam ik net tegen:
t3 http://www.volksforum.com/forum/printthread.php?t=35441&page=6&pp=40
stukje naar beneden scrollen op pagina 6...
ziet er redelijk netjes uit, jammer van de menie die hij er tegenaan heeft geslingerd en de draadboom ziet er ook niet al te professioneel uit...
Ik geloof dat je me ergens op het spoor hebt gezet... Hij moet voor de hele muk 400 hebben. Koopje, of wordt ik nu belazerd?!
koopje,ik heb wel een paar r5 tdi's hier,maar die gaan niet voor dat geld weg......
dat 2.0 turbodiesel moet je echt niet willen hoor,een goede aaz is sneller.
Ik geloof dat je me ergens op het spoor hebt gezet... Hij moet voor de hele muk 400 hebben. Koopje, of wordt ik nu belazerd?!
Ik zeg: Doen!
Je kan ook je diff omkeren.
Gaat niet bij die versnellingsbakken.. niet iedere bak heeft genoeg inwendige ruimte om het diff om te keren.
Ja, weer even over die bakken: is het gaten patroon van zo'n tdi hetzelfde als die van de 2 liter diesel? Met andere woorden, zou ik met het koppelingshuis zoals konjel die heeft gebruikt toe kunnen komen met een originele bus bak?
Konjel (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=42027)
Of ga ik dan toch met een pas stuk aan de gang moeten? En niet geheel onbelangrijk, hoe hard lopen die blokken in een audi, en wat is het verbruik ervan?
Gaat niet bij die versnellingsbakken.. niet iedere bak heeft genoeg inwendige ruimte om het diff om te keren.
In de passat bakken die ik heb lijkt er genoeg plek te zijn, maar ach, blijkbaar is het voor de hoogte van de aandrijfassen toch beter om de bak 'gewoon' ondersteboven te hangen :)
ehm, ik ga geen bakken omdraaien ofzo, er komt hoe dan ook een t3 bak in. als het moet met wat aanpassingen in de overbrenging of diff.
Alle 5, 6, V8 en V10 motoren met uitzondering van de VR5 en VR6 gebruiken dezelfde patroon op de bak aansluiting.
Een T3 bak gaat het koppel van een R5 TDI nooit houden zonder grote wijzigingen.
Als je al kijkt dat als ik mechanische pompen voor de R4 TDI's lever de bakken er al mee ophouden.
We hebben nu een paar keer een goede 250pk uit een R5 TDI gehaald en er zit aardig wat meer potentie in dan in de 4 cilinders.
Ik heb het over een 116 pk tdi he mensen, geen 250! Gelijk deze (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/audi-100-c4-2-5-tdi-lim-f%C3%BCrth/175700868.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=specifics.firstRegistration&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.modelId=2&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetext=false&fuels=DIESEL&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT).
En hoe doet Konjel (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=42027) dat dan? Hij heeft een v10 aan een t3 bak hangen, is dan wel een syncro, maar toch nog altijd een t3 bak. Zo'n v10 geeft nogal wat meer dan een 5 cilinder tdi'tje...
Het kan toch niet dat zo'n tdi die ik wil hangen een bus bak kapot trekt?? Zo veel pk's hebben ze nu ook weer niet, en de bakken zijn bedoeld om zwaar belast te worden, het zijn at the end of story nog steeds bedrijfswagens waarvan ook volkswagen op voorhand wist dat ze net iets te zwaar (of tering veel te zwaar) geladen zullen worden en volledig afgetrapt. Dat gaat toch niet stuk gaan?
Of wel?!... :confused:
ik meen dat de konjel er een 175pk v6 in ging hangen?
ik denk overigens dat het wel kan,met een t3 bak erachter.
Je hebt gelijk, V6, sorry. Het moet volgens mij ook echt wel gaan met een t3 bak, maar toch nog even wat meer reacties afwachten. Ik moet zoiets wel zeker weten, niet dat hij dadelijk wel stuk draait na het eerste stukje gas op de plank...
En heeft iemand nog een idee van het verbruik gemiddeld in de praktijk? Niet het aller belangrijkste, maar hij zal toch wel geregeld gebruikt worden, niet dagelijks, maar wel vaak, dus het is wel interessant om te weten.
Audi1981
24-03-2013, 20:47
Denk dat een beetje T3 bak het boven de 300nm al voor gezien houdt en ik denk ook dat dát net is wat Bert bedoelt ;)
Ik heb weer even zitten zoeken, maar hier wordt je inderdaad niet vrolijk van:
1.6 td:
70pk/51kw
138nm
2.1 wbx:
112pk/82kw
kan zo even niet vinden hoeveel koppel precies die hebben, iets van 140 geloof ik
de 2.5 tdi 5 cilinder
116pk/85kw
265nm :eek: :eek: Dat is dubbel zoveel als wat ze standaard hebben...
Viercilinder tdi heeft ongeveer 150 of 170 nm, en dan geven sommigen al aan dat de bak harder zal slijten. Nu die dingen de prijs van een hele bus zijn, is dat inderdaad toch wel een groot probleem...
In Zuid-Afrika weet ik dat ze standaard 5-cilinders hadden hangen. Als dit nu wat sterkere zijn heb ik nog kans dat een bak uit Afrika zou kunnen volstaan...
Of heeft iemand nog suggesties?
Ik las dat de originele audi bak al wat slijt gevoelig is door het vermogen/koppel van de motor. Aners zou ik die misschien kunnen gebruiken met omgekeerd differentieel?
De reden dat ik de opmerking over de bak had gemaakt is niet voor niets. Er zijn al veel bakken gesneuveld door het hoge koppel van de TDI in plaats van de TD of D.
Een benzine motor heeft naar verhouding met een diesel ook nauwelijks koppel.
Omgekeerd differentieel past niet bij de Audi voorwiel aangedreven bakken. Mijn ARX 6bak heb ik een hoop aan veranderd maar er zit geen ruimte in om het differentieel om te draaien.
Goed dat je dat hebt gedaan, want dit wordt niks zo. Als ik ook nog een bak helemaal moet gaan aanpassen wordt het wel erg lastig voor mij. En duur vooral. Nu lachen jullie mij vast vierkant uit, maar ik houd het dan toch maar gewoon bij de 2 liter td 5 cilinder. :redface: Helaas...
Dan zou ik er een 4 cilinder 1900TD in leggen. is zeker een 20kg lichter en goedkoper in aanschaf. Daarnaast kan je hem op de standaard bus bak vast zetten.
Wat niet mogelijk is met de 5 cilinder motor.
Je hebt gelijk, en het zou een verstandige keuze zijn, maar er is iets aan die extra cilinder dat me toch trekt... :shake:
Ik kijk wel.
Heb nog even zitten zoeken, ivm het project van Konjel. De motor die hij eraan hangt heeft een koppel van 250nm (sommigen geven 245 aan, maar das toch geen groot verschil). Ik neem aan dat hij met zijn enorme project er in ieder geval rekening mee heeft gehouden dat z'n bak de motor aan kan. Zou je kunnen zeggen dat de TDI met 265 nm wel een syncro bak heel kan houden, of is dat nog altijd te veel?
Het blijft kriebelen...
Neem nou bijvoorbeeld deze (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw-t3-caravelle-caravelle-syncro-c-255-597-rheinbach/176571861.html?lang=de&pageNumber=2&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=specifics.firstRegistration&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=44%2C45%2C46%2C22&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetext=false&daysAfterCreation=3&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT) . Met een tdi tegen 130 over de snelweg iedereen voorbij met het dak een stukje open... :D :D :D
Ik wil niet vervelend zijn, maar je hebt behoorlijk wat vermogen nodig om met een bus 130 te rijden.
Jouw project jouw ding, mijn verwachting dat het tot realisatie komt is minimaal.
Daarom start ik eerst een thread, zodat ik weet waaraan ik begin voordat ik daadwerkelijk het project start. Maar goed, dan rijden we geen 130, maar 110 zonder dat het bloed uit mijn trommelvliezen gutst. Ook goed :redface:
Trouwens, toen ik mijn t3 doka met originele turbo diesel, een 1.6 dus, van een gereviseerde kop had voorzien, liep hij probleemloos 120-125. En dat is niet om op te scheppen of jou te irriteren dat ik het zo zeg, echt niet. Maar aan de hand daarvan twijfel ik toch echt of je met een dubbel zo sterke motor echt niet die tien extra kilometers zou kunnen halen. Ik moet toegeven dat ik echter helemaal geen ervaring heb met het inbouw van sterkere motoren (zoals je jullie zeker allemaal al wel gemerkt hebben... :D), dus als iemand met zekerheid zegt dat het niet kan, dan moet ik dat maar gewoon aannemen.
En eh, zo dat nu wel gaan de tdi aan een syncro aandrijving? Of toch ook niet?
huinkroese
26-03-2013, 11:41
130 met een bus is niet zo'n probleem; met mijn 2.1 zit de top denk ik rond de 145 op de TomTom. Niet met tegenwind en bult op maar op een recht stuk snelweg gaat dat prima.
Mijn probleem is dat 130 rijden gewoon niet te betalen is, je kan dan elke 200 kilometer weer 40 liter tanken. En dat geld ook voor 120 eigenlijk.
In Engeland bouwen ze veel diesels om naar 2.0 2E (Golf 3 GTI) benzine blokken en die dan op LPG. Dan heb je geloof ik 105pk en trek je je bak niet zo snel stuk, een redelijke topsnelheid en op LPG 1 op 10 geloof ik.
Dan moet je nog steeds niet harder dan 110 willen maar dat is prima, cruisecontrol erop en onthaasten maar :D
Mijn droom is nog steeds Subaru boxer diesel met Renault UN1 bak maar dan kom je op een ombouw tegen de 10 mille aan en dat wordt te gek.
Wil voor de zomer wel LPG inbouwen op mijn WBX, kijken hoe dat rijdt.
Trouwens, bloedende trommelvliezen kun je ook al een heel eind voorkomen door de boel goed te isoleren. Mijn Multivan is bij 110 echt behoorlijk stil.
Kijk of je een schade Multivan/Caravelle kan vinden voor de isolatie ofzo.
Die isolatie heb ik ook al aan gedacht. Eerste probleem is dat mijn bus een pick up is, dus ik kan maar een klein deel van de caravelle/multivan spullen gebruiken. Een tristar slopen kan ook nog, maar das toch wat sonde. En het tweede, grootste probleem, is dat die dingen gewoon niet te betalen zijn. Voor een sloper die een beetje een luxe uitvoering is betaal je je nog scheel. Ik denk dat ik beter wat losse onderdelen probeer te vinden die ik kan gebruiken, en dan de holle ruimtes isoleren met het een of ander dat ik bij een stoffeerder ofzo haal. Moet ook wel goed zijn.
En dat tanken is inderdaad een groot probleem, maar niet zo zeer bij een diesel. Ik rijd nu in een t3 waar geen dagteller in zit, maar in de zomer rijden we eentje waar die wel in zit. Ik geloof dat je dan met een 1.6td toch nog iets van 5 of zeshonderd kilometer rijdt op een tank. Iets van 1 op 15. Met zo'n TDI moet je toch ook wel in de buurt van die waardes komen, of zelfs beter. Hij heeft meer pk's om hetzelfde gewicht vooruit te stuwen. En met een verbruik van 1 op 15 ben ik dik tevreden, dat is het zeker waard voor mij.
Zo, nog even wat gezocht. Het verbruik is wel behoorlijk slecht voor een diesel. Ze geven ongeveer 1 op 13 op,
Maakt niet uit verder, als dat alles zou zijn... :P
Ik zat te denken, als je nu zo denkt:
Een 2.1 wbx heeft een koppel van 174 nm. Dat is 87 per wiel. Als je dan gaat denken dat bij een syncro ieder wiel evenveel koppel aan kan als bij een 2wd [volg je het nog?!] Kan ieder wiel dus 87 nm aan. Als je het koppel van de tdi over vier wielen verdeelt, heb je per wiel 66.25 nm. Het zou dus op deze manier kunnen werken?
Of als je het koppel van Konjel z'n v6 over 4 wielen verdeelt, staat er 62.5 nm per wiel op. Dat is maar een verschil van net onder 4 nm, iets van niks. Zo zou het dus ook moeten werken?
Dit is allemaal nogal theoretisch, en vrij verdraait ook ben ik bang. Ik heb het gevoel dat ik het gewoon een het goedpraten ben, of zit er toch iemand hier die er wel wat in ziet?
Tabelletje ervan:
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/tabel2_zps45d3777c.jpg
Audi1981
09-05-2013, 19:15
Ligt die R5 TDI er nou al in? :D
Ligt die R5 TDI er nou al in? :D
Was het maar zo. Maar nee, helaas.
Sterker nog, de hele restauratie van de bus is even op pauze. Het "magazijn" was zo een enorme onbegaanbare massa van onderdelen aan het worden, dat het echt aangepakt moest worden. Dan ben ik ook nog met de wagen van een klant bezig geweest, nog een partij onderdelen gehaald, en zo verder. Als alles dadelijk weer op orde is ga ik weer verder.
Ik wil nog steeds graag de tdi hangen, maar ik zit met dat bak probleem in mijn maag. Nu heb ik nog een T3 specialist gesproken, en die had het erover dat de zwakte van de bak voornamelijk ligt in een aantal naaldlagers in de bak die van nylon zijn. Nu moet ik eigenlijk zo'n blauw werkplaatshandboek zien te bemachtigen van de T3 bakken, zodat ik precies kan uitvogelen hoe of wat en waar. Naaldlagers zijn volgens mij wel altijd te vervangen door duurzamere exemplaren. Als nu blijkt dat met een aantal simpele aanpassingen de bak wel bruikbaar te maken is voor het vermogen/koppel van de tdi, ga ik er zeker voor.
Audi1981
09-05-2013, 21:37
Naaldlagers zijn juist voor in een versnellingsbak het mooiste wat er is :screwy:
Maar als er exemplaren met plastic kooi tussen zitten, ja dan snap ik dat de boel klapt...
Kerel hier in zeeland maakt Harleys bomb-proof door oa de carters en bakken te voorzien van oversized naald/rol lagers, ik zou eens uitvogelen of er een revisiebedrijf bij jou in de buurt open staat voor zo'n klusje,
gewoon een T3 bak 400nm-proof maken, omdat het kan!
:D
Naaldlagers zijn juist voor in een versnellingsbak het mooiste wat er is :screwy:
Maar als er exemplaren met plastic kooi tussen zitten, ja dan snap ik dat de boel klapt...
Da's idd wat hij vertelde, naaldlagers in nylon kooien. Lijkt mij ook heel aannemelijk dat daar een probleem kan zitten.
gewoon een T3 bak 400nm-proof maken, omdat het kan!
:D
Juist... :tongue:
En? Nog een t3 r5 tdi gefabriceerd??
jetta mk1 '82
10-01-2016, 07:45
Met de huidige wegenbelasting-boevenbende voor oldtimers is dat niet meer te betalen...
Was het maar zo'n feest, nee dat dieselen zit er hier na de nieuwe regeling niet meer in. De bussen staan geschorst stof te happen, wachtend op betere tijden. Heb in de plaats van een '84er caravelle 1.9 boxer met automaat opgehaald. Hoge verbruik weegt niet op tegen de hoge belastingen en nu is het dus zo uitgevallen. Wie weet zal ik ooit nog een toffe ombouw doen met een van de diesels...
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMAG5843_zps4vdfyiqd.jpg
http://i1354.photobucket.com/albums/q681/Barn171/IMAG5877_zpsaxqum5gs.jpg
Gelijk heb je. Kwam toevallig op je oude topic terecht, en was ff benieuwd.
Geinig, stokoude topics lezen😄
Was het maar zo'n feest, nee dat dieselen zit er hier na de nieuwe regeling niet meer in.
Hier ook... mijn 1982 T3 MTDi staat geschorst... de 1900 1Z MTDi motor verkocht, nu druk aan het ombouwen naar Golf3 GTi (2L, 8V, 112pk) motor icm een lange T3 4-bak, dan omkeuren naar benzine en het kwarttarief aanvragen (of verkopen)... mocht ik hem in 2022 nog hebben en 40 jaar is dan nog steeds MRB vrij, dan zien we wel weer verder.
heb sinds kort een t3 gekocht uit '79. Voordeel is dat die als 1 van de eerste t3's weer in aanmerking komt voor ombouw naar diesel, nadeel is dat je die vroege modellen ook nog eens moet ombouwen van luchtgekoeld naar watergekoeld… En dat je vervolgens met je rokende belastingvrije diesels alsnog in diverse steden niet naar binnen mag zonder bij die specifieke gemeente ontheffing aan te vragen :(
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.