PDA

View Full Version : Rollen vs. spuiten vs. wrappen vs. .... ??


ar1g3
19-11-2012, 22:08
Zo dus ik ben gestart met een golf 2 restauratieproject, met voornamelijk carrosserie-werk. Wat dus ook betekent dat de auto op één of andere manier een nieuw kleurtje moet krijgen. De auto is momenteel in donkergroen, maar ik wil hem in tornado rood aangezien het een GTI is en rood de kleur van GTI is :D

Maar ik moet ook op mijn budget letten, en het moet ook duurzaam zijn.
Ik heb al veel topics gelezen (ook hier op dit forum) over lakken op verschillende manieren, maar ik ben er nog steeds niet uit wat nu het beste is.

Zo vraag ik mij dus af hoeveel het herspuiten van de auto professioneel zou kosten, als ik hem helemaal zelf klaarmaak (schuren en strippen enz). Heb al gemaild naar bedrijven maar nog nooit antwoord gehad. Ik treed liefst nog niet in zeer direct contact met bedrijven, ik wil eerst goed uitzoeken wat het beste is en hoe ik dat het goedkoopst kan krijgen.

Ik vraag mij ook af, wrappen wat is de prijs ongeveer voor een auto ter grote van een golf 2. Dan heb ik het over folie-kosten, ik zou het dan zelf doen. En is dit duurzaam?

En rolllen of verven met een kwast, hoe duurzaam is dit? En blijft die lak voor de volgende paar jaartjes altijd mooi blinken?
Heb al veel videos op youtube gezien van mensen die voor 50$ hun auto rollen, maar ik heb mijn twijfels over de duurzaamheid van zoiets...
Wat is een prijs voor duuzame verf + materiaal etc.

Ben nieuw in dit wereldje van restaureren en ik zou echt niet weten waar te beginnen zoeken...

Let wel: Ik vraag hier niet voor offertes of preciese kostenramingen, ervaringen van mensen die hun auto een nieuw jasje hebben gegeven waaruit ik ruwweg een idee kan vormen wat het beste is qua duurzaamheid tegenover de prijs is voor mij al meer dan genoeg.

De Pul
19-11-2012, 22:19
rollen:leuk voor een barrel/winterhok.
wrappen:leuk als je een paar centen over hebt en je wilt tijdelijk iets anders.
dippen:idem dito.
2k spuiten:way to go.

Dokter D
19-11-2012, 22:53
mijn broertje heeft de auto gerold, kosten +- 200 euro aan verf (goede jacht (boot)lak) rollers enz.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DL7VD3KU.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CWO4GG4Y.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FBMNE7EG.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HJHBA8FK.jpg

ik heb de mijne laten spuiten door een prof en was incl strakmaken etc 1500 kwijt.


http://img706.imageshack.us/img706/8519/dsc6133m.jpg

http://img171.imageshack.us/img171/3913/dsc6132.jpg

http://img19.imageshack.us/img19/8558/dsc6131f.jpg

http://img209.imageshack.us/img209/4066/dsc6129.jpg

http://img854.imageshack.us/img854/9292/dsc6128.jpg

http://img843.imageshack.us/img843/7792/dsc6127k.jpg

De Pul
19-11-2012, 22:58
@douwe,dat is wel zo,maar je hebt rollen en rollen.ik heb nog maar 2 auto's gezien die echt mooi glimmend gerold waren en dat waren die golf en die witte 5drs mk1[ben zo even de forumnaam kwijt]en die hebben beide heel veel tijd in gestoken.

Dokter D
19-11-2012, 23:02
Dat ben ik zeker met je eens Gerben.
Sikke Aant heeft dr inderdaad veel tijd in gestoken maar je moet ook de kwaliteit van de verf niet uitpoetsen, op deze bruine golf zit echt goed vloeiende kwaliteits lak welke in de boten wereld veel wordt toegepast.
Uiteraard is een goede voorbereiding ook hier het halve werk.

ar1g3
19-11-2012, 23:22
Dus ik heb eigenlijk twee keuzes, rollen en zeer veel oefenen op oude panelen ok qua voorbereiding en er dan in het uiteindelijke lakwerk veel tijd insteken, of de auto proffesioneel laten lakken voor +/-1500€.

Hmm en zelf spuiten met een verfpistool? of is dat nog moeilijker dan rollen?

Dat proffesioneel laten lakken lijkt me ietsje te duur, heb er momenteel al 1800€ ingestoken en zou toch liefst rond de 3000 blijven :P

Toch bedankt alvast voor de info, blijkbaar ben ik op het juiste forum terechtgekomen voor vragen :)

Erik Baas
19-11-2012, 23:36
Zelf spuiten is erg moeilijk, vooral een goede dekking over 100% van de oppervlakte én zonder ook maar één zakkertje is zelfs voor een vakman geen simpel klusje, laat staan voor een amateur! Verder moet je een geschikte ruimte hebben (die na afloop dezelfde kleur heeft als je auto!), met een goede afzuiging omdat je anders vergiftigd wordt, en nog verwarmd en stofvrij ook... En een verfspuit plus compressor kosten ook geld!
Nee, het zou mijn keuze niet zijn! En als ik die bruine hierboven zo eens bekijk kun je met rollen een (verrassend!) goed resultaat bereiken.

Erik Baas
19-11-2012, 23:38
Sikke Aant heeft dr inderdaad veel tijd in gestoken maar je moet ook de kwaliteit van de verf niet uitpoetsen [...]
Hoeveel geld heeft hij uitgegeven aan de verf alleen? Ik bedoel, is het met zulke verf nog steeds veel goedkoper dan het door een pro laten spuiten van de auto?

Erik Baas
19-11-2012, 23:39
blijkbaar ben ik op het juiste forum terechtgekomen voor vragen :)
Yep. Je krijgt hier ervaringen, foto's en meningen, zelfs als je er niet om vraagt... ;-p

Sven-GTI
19-11-2012, 23:46
Heb tijdje terug op circuit zandvoort een caddy gezien die helemaal gedaan is met plastidip. Vond ik eigenlijk wel heel stoer :thumbup:

Dokter D
20-11-2012, 08:00
Hoeveel geld heeft hij uitgegeven aan de verf alleen? Ik bedoel, is het met zulke verf nog steeds veel goedkoper dan het door een pro laten spuiten van de auto?

Zo'n 200 euro aan verf rollers tape kwasten enz.

ar1g3
20-11-2012, 17:01
Yep. Je krijgt hier ervaringen, foto's en meningen, zelfs als je er niet om vraagt... ;-p
Precies wat ik nodig heb! :thumbup:

Rollen lijkt mij dan de beste optie, want een volledig stofvrije ruimte met afzuiging en eentje die een nieuwe kleur mag krijgen heb ik niet.

Maar rollen, is dat duurzaam genoeg? En vraagt dat veel werk qua opblinken enz? Want rollen is dat niet met een 1K glanslaag ipv een 2K glanslaag? Dat is toch wat ik tot nu toe op internet vond.

En met een spuitbus de hele auto doen, gaat dat niet heel duur uitkomen?

EnVeeZee
20-11-2012, 19:09
1500 voor een prof spuiter valt nog mee. De laatste 3 die we hier hebben laten doen zaten tussen de 2500 en 3500, afhankelijk van de hoeveelheid strakmaakwerk en mee te spuiten delen. Er zijn best veel spuiters die niet eens beginnen aan een complete auto.

Succes met de keuze!

ar1g3
20-11-2012, 23:36
1500 voor een prof spuiter valt nog mee. De laatste 3 die we hier hebben laten doen zaten tussen de 2500 en 3500, afhankelijk van de hoeveelheid strakmaakwerk en mee te spuiten delen. Er zijn best veel spuiters die niet eens beginnen aan een complete auto.

Succes met de keuze!
Oei ja dan denk ik toch dat ik het zelf ga doen :D
Ik zie nog wel, heb nog anderhalf jaar de tijd eer de auto af moet zijn (schoolproject) dus dat komt wel in orde, heb nu ongeveer een vaag beeld over hoe de prijs/kwaliteit verhouding is.

Enkel nog mijn vraag, een gerolde auto vraagt die veel onderhoudswerk? opblinken enz.

Vincent dV
21-11-2012, 14:22
vraag je zelf wel af of je wel aan het strakmaken wilt beginnen... het is een vak apart en gaat een hele hoop tijd in zitten.. steek die tijd lekker in een bijbaantje en gebruik dat geld om de prof het te laten doen.. dan weet je zeker dat het netjes gebeurd.

joostvw
21-11-2012, 15:14
Veel mensen doen hun auto zelf strak maken en vervolgens door de professional laten spuiten. Terwijl ze het soms beter andersom kunnen doen of nog beter: volledig door de professional.
Als iets niet mooi is voorbewerkt zal een pro hier ook geen mooi resultaat van kunnen maken.

Rollen is voor mat en zijdeglans goed te doen. hoogglans heb ik geen ervaring mee.
En ook met rollen wil je er geen stof in hebben he.

ar1g3
21-11-2012, 18:52
vraag je zelf wel af of je wel aan het strakmaken wilt beginnen... het is een vak apart en gaat een hele hoop tijd in zitten.. steek die tijd lekker in een bijbaantje en gebruik dat geld om de prof het te laten
doen.. dan weet je zeker dat het netjes gebeurd.
Het punt is dat dit een schoolproject is, een eindwerk, en dat ik dus wel genoeg werk zelf moet doen ;) Dus een bijbaantje doen om een prof het te laten doen is niet echt een optie denk ik.

Veel mensen doen hun auto zelf strak maken en vervolgens door de professional laten spuiten. Terwijl ze het soms beter andersom kunnen doen of nog beter: volledig door de professional.
Als iets niet mooi is voorbewerkt zal een pro hier ook geen mooi resultaat van kunnen maken.

Rollen is voor mat en zijdeglans goed te doen. hoogglans heb ik geen ervaring mee.
En ook met rollen wil je er geen stof in hebben he.

Maar dus dan misschien toch zelf spuiten of prof laten spuiten overwegen?
Ik wil Tornado rood hoogglans.

Dokter D
21-11-2012, 21:15
Het is ook maar net wat je zelf wilt.
Heb je een project waar je veel geld in gestoken hebt en wil je een super strakke auto dan spuiten.
Heb je een daily waar je netjes in rond wil rijden dan is rollen een hele goede optie.

Wanneer je een goede verfsoort gebruikt is rollen zeker duurzaam.

ewcaddymk1
21-11-2012, 22:18
die caddy van heeft mij 2 potjes verf van 14.50 gekost :D
en dokter D weet hoe die geworden is.
D zijn broertje heeft ook een hele strakke golf 2 gerold

edit: staat hier boven dus met wit dak

ar1g3
21-11-2012, 22:22
Het is ook maar net wat je zelf wilt.
Heb je een project waar je veel geld in gestoken hebt en wil je een super strakke auto dan spuiten.
Heb je een daily waar je netjes in rond wil rijden dan is rollen een hele goede optie.

Wanneer je een goede verfsoort gebruikt is rollen zeker duurzaam.
Wel het wordt sowieso geen daily, eigenlijk wil ik de auto zo dicht mogelijk tegen originele staat houden. Daarom ook wil ik een originele kleur gebruiken.

Wel ik denk dat ik eigenlijk eens bij een spuiter moet gaan horen naar prijzen, maar het probleem is dat hier in de buurt er maar 1 is. Die heb ik gemaild een maand geleden, maar nog steeds geen antwoord gekregen. Misschien moet ik maar eens bellen.

Rollen is dus duurzaam, dat is goed om weten! Hmm, iemand van mijn school die een gelijkaardig project doet gaat zijn auto (toyota pickup) misschine met acryllak spuiten, iemand hier enige ervaring mee?

Echt geweldig, in dit topic heb ik meer info gevonden over prijzen en ervaringen dan ik in een hele maand zoeken op het internet vond! Bedankt!

guusvandevenne
22-11-2012, 10:51
Ik heb mijn T2 bus gespoten met Wyzonol industrielak, deze word kei en keihard en is goed te polijsten als je hoogglans wilt gaan. totaal met schuurspul plamuur en grondlak etc ben je dan iets van 250 euro kwijt, en een hoop tijd.
Die industrielak is ook heel goed te rollen, en als je genoeg lagen op zet, kan je altijd weer een stuk afschuren met een hele fijne korrel om de "inaasappel" laag er af te halen.
M'n bus heeft 4 jaar buiten gestaan, geen spatje roest of wat dan ook.

Roest plekken heb ik uitgeslepen en vervangen of meer oppervlakkige roest zo goed mogelijk verwijdert en behandeld met Fertan. Werkt briljant!

Succes met je keuze!

ar1g3
22-11-2012, 16:43
Ik heb mijn T2 bus gespoten met Wyzonol industrielak, deze word kei en keihard en is goed te polijsten als je hoogglans wilt gaan. totaal met schuurspul plamuur en grondlak etc ben je dan iets van 250 euro kwijt, en een hoop tijd.
Die industrielak is ook heel goed te rollen, en als je genoeg lagen op zet, kan je altijd weer een stuk afschuren met een hele fijne korrel om de "inaasappel" laag er af te halen.
M'n bus heeft 4 jaar buiten gestaan, geen spatje roest of wat dan ook.

Roest plekken heb ik uitgeslepen en vervangen of meer oppervlakkige roest zo goed mogelijk verwijdert en behandeld met Fertan. Werkt briljant!

Succes met je keuze!
Hmm klinkt goed, zelf gespoten met spuitpistool of met spuitbus?

By the way, wat zou het beste product(en) zijn om de onderkant van de wagen te behandelen? Zodat die niet roest.

M1974
23-11-2012, 10:40
Rollen is denk ik voor jou wel het gemakkelijkst en het goedkoopste om zelf te doen.
Een goede voorbereiding is zowiezo al meer dan het halve werk, hoe je de eindlaag opbrengt en wat voor eindlaag maakt dan eigenlijk niet uit. Is bijvoorbeeld een deur niet strak, dan zie je kleine deukjes, oneffenheden, etc zowiezo terug, of je nu spuit, rolt, of wrapt.

Voordeel van zelf rollen ten opzichte van zelf spuiten zit hem vooral in het gemak. Voor het spuiten heb je een compressor nodig, een goede verspuit met toebehoren, mondkap met filters, de spuitnevel zit door heel de ruimte.
Voor rollen heb je alleen rollers nodig en verfbakjes. En groot voordeel je ruimte blijft een stuk schoner, want je hebt geen spuitnevel.
Materiaal kosten zullen voor beide wel ongeveer gelijk liggen als je goede verf, goed afplakband en schuurpapier gebruikt.
Als je het zelf doet zou ik ook zeker zorgen voor een enigzins afgeschermde ruimte, (schone) zeilen ophangen in een schuur. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk tocht hebt. En de vloer natmaken. Van een natte vloer waait immers geen stof op.
In een warmere omgeving vloeit verf dikwijls ook veel beter uit. Doe het dan ook in de warmere maanden en verwarm de ruimte eventueel bij met kachels.

Mocht je toch stof in de lak hebben of teveel sinaasappelhuid, dan kun je deze ook weer waterproof gladschuren en weer tot hoogglans polijsten.
Voor gratis tips en adviezen kun je terrecht bij de betere autolakken groothandel. Ik weet niet waar je zelf vandaan komt, maar ik kom graag bij verfhandel Franse in Goes.

Mocht je nog opzoek zijn naar een spuiter. Ik ken wel een aantal bedrijven die een door jou strakgemaakte auto willen spuiten voor relatief weinig geld (+/-800 euro). Het enige wat zij doen is dan de auto goed ontvetten, afplakken, spuiten, en de afplakzooi weer verwijderen. Uiteraard geen garantie op het resultaat, want jij hebt hem immers zelf strakgemaakt.
Deze bedrijven doen overigens ook complete projecten, restauraties, deelrestauratie, laswerken, uitdeuken, enz. Stel dat je een keiharde golf 2 hier echt super netjes en strak van kleur wil laten veranderen (met garantie), dan kan dat al oplopen tot over de 4000 euro.
Bij spuiters is het vooral belangrijk om goede afspraken te maken over het te verrichten werk en het resultaat dat je verwacht.
Ga het beste naar de kleinere bedrijven, vaak een vakman als eigenaar, veel restauratiewerk en exclusieve auto's. Laat de grote schadeherstelbedrijven en ketens die veelal voor verzekeraars werken links liggen.

M1974
23-11-2012, 10:47
Spuitbussen voor de lak moet je maar niet aan beginnen. Is veel te duur en resultaat is vaak niet echt super. Je krijgt lamme vingers van dat knopje in te duwen, waardoor je op na de derde spuitbus al helemaal niet meer netjes werkt.
Een spuitbus is eigenlijk alleen een optie als je wat kleine deeltjes wil spuiten, bijvoorbeeld één spiegel, of het latje van je kofferbak.

Voor de onderkant en je dorpels kun je overspuitbare bodyschutz gebruiken, deze is te koop in spuitbussen.

ar1g3
23-11-2012, 20:37
Rollen is denk ik voor jou wel het gemakkelijkst en het goedkoopste om zelf te doen.
Een goede voorbereiding is zowiezo al meer dan het halve werk, hoe je de eindlaag opbrengt en wat voor eindlaag maakt dan eigenlijk niet uit. Is bijvoorbeeld een deur niet strak, dan zie je kleine deukjes, oneffenheden, etc zowiezo terug, of je nu spuit, rolt, of wrapt.

Voordeel van zelf rollen ten opzichte van zelf spuiten zit hem vooral in het gemak. Voor het spuiten heb je een compressor nodig, een goede verspuit met toebehoren, mondkap met filters, de spuitnevel zit door heel de ruimte.
Voor rollen heb je alleen rollers nodig en verfbakjes. En groot voordeel je ruimte blijft een stuk schoner, want je hebt geen spuitnevel.
Materiaal kosten zullen voor beide wel ongeveer gelijk liggen als je goede verf, goed afplakband en schuurpapier gebruikt.
Als je het zelf doet zou ik ook zeker zorgen voor een enigzins afgeschermde ruimte, (schone) zeilen ophangen in een schuur. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk tocht hebt. En de vloer natmaken. Van een natte vloer waait immers geen stof op.
In een warmere omgeving vloeit verf dikwijls ook veel beter uit. Doe het dan ook in de warmere maanden en verwarm de ruimte eventueel bij met kachels.

Mocht je toch stof in de lak hebben of teveel sinaasappelhuid, dan kun je deze ook weer waterproof gladschuren en weer tot hoogglans polijsten.
Voor gratis tips en adviezen kun je terrecht bij de betere autolakken groothandel. Ik weet niet waar je zelf vandaan komt, maar ik kom graag bij verfhandel Franse in Goes.

Mocht je nog opzoek zijn naar een spuiter. Ik ken wel een aantal bedrijven die een door jou strakgemaakte auto willen spuiten voor relatief weinig geld (+/-800 euro). Het enige wat zij doen is dan de auto goed ontvetten, afplakken, spuiten, en de afplakzooi weer verwijderen. Uiteraard geen garantie op het resultaat, want jij hebt hem immers zelf strakgemaakt.
Deze bedrijven doen overigens ook complete projecten, restauraties, deelrestauratie, laswerken, uitdeuken, enz. Stel dat je een keiharde golf 2 hier echt super netjes en strak van kleur wil laten veranderen (met garantie), dan kan dat al oplopen tot over de 4000 euro.
Bij spuiters is het vooral belangrijk om goede afspraken te maken over het te verrichten werk en het resultaat dat je verwacht.
Ga het beste naar de kleinere bedrijven, vaak een vakman als eigenaar, veel restauratiewerk en exclusieve auto's. Laat de grote schadeherstelbedrijven en ketens die veelal voor verzekeraars werken links liggen.
Ik woon in België, rond Leuven (dicht bij Brussel). Wel 800 zou wel aannemelijk zijn. Ik heb al een kleine carrossier gecontacteerd, die ene waar ik eerder in dit topic over sprak, en die maken reclame dat ze persoonlijk werken, dus naar je budget en je wensen. Bij zo iets zou het wel mogelijk moeten zijn denk ik, misschien moet ik maar gewoon eens binnenwippen daar. Heb er naar gebeld ook maar werd niet opgenomen, wrs te druk bezig.

Dus eigenlijk de conclusie is dat als ik iets wat mooi lijkt wil ik oftewel een spuitcabine moet huren en mij laten begeleiden door iemand die kan spuiten of het moet laten doen. Zou het liefste 2k verf erop hebben :thumbup:
Ik zal eerst eens bij die carrossier gaan horen, misschien willen die mij ook wel een beetje begeleiden in hoe de voorbereiding moet. (is schoolproject, wordt presentatie van gegeven op school = klein beetje reclame voor mensen/bedrijven die me helpen).

En sinaasappellaag wat is dat eigenlijk?

Spuitbussen voor de lak moet je maar niet aan beginnen. Is veel te duur en resultaat is vaak niet echt super. Je krijgt lamme vingers van dat knopje in te duwen, waardoor je op na de derde spuitbus al helemaal niet meer netjes werkt.
Een spuitbus is eigenlijk alleen een optie als je wat kleine deeltjes wil spuiten, bijvoorbeeld één spiegel, of het latje van je kofferbak.

Voor de onderkant en je dorpels kun je overspuitbare bodyschutz gebruiken, deze is te koop in spuitbussen.
Oké dat verwachte ik eigenlijk al, de spuitbussen voor een setje velgen te restoreren kostten al 60 of 70 euro.

staande golf
23-11-2012, 20:44
http://lh6.ggpht.com/stofkem/RroLTelCj8I/AAAAAAAABKs/GD8vlCzEO-U/lakfout.jpg

Beetje dit effect. Komt onder andere door verwerken bij te lage temperaturen ;)

ar1g3
23-11-2012, 21:24
http://lh6.ggpht.com/stofkem/RroLTelCj8I/AAAAAAAABKs/GD8vlCzEO-U/lakfout.jpg

Beetje dit effect. Komt onder andere door verwerken bij te lage temperaturen ;)
Oh okay, maar dus als ik bijv in de zomer lak bij meer dan 25 graden dan zal dit minder zijn? En als je dit hebt dan schuur je dat weg en doe je dan een heldere lak erover? Maar een heldere lak gaat die dan ook niet imperfecties hebben ?

joostvw
23-11-2012, 23:38
Als je bedrijven in je regio weet te zitten kun je denk ik ook beter gewoon langs gaan en een praatje maken. Laat inderdaad het woordje "schoolproject" even vallen en "gratis reclame" en presentatie" zal natuurlijk ook goed meewerken.

Wat hierboven al werd genoemd over dat je de grote bedrijven links moet laten liggen vind ik een goede tip.

Wat is eigenlijk het doel van het project, omdat je over duurzaam begint?
Bedoel je dan duurzaam in de zin van: hij moet lang meegaan, of moet het op de ecofriendly bomenknuffelaars manier?

Want in dat laatste geval zou ik voor verf op waterbasis informeren. En als je voor lange levensduur gaat zou ik dat juist afraden denk ik.

ar1g3
24-11-2012, 00:04
Als je bedrijven in je regio weet te zitten kun je denk ik ook beter gewoon langs gaan en een praatje maken. Laat inderdaad het woordje "schoolproject" even vallen en "gratis reclame" en presentatie" zal natuurlijk ook goed meewerken.

Wat hierboven al werd genoemd over dat je de grote bedrijven links moet laten liggen vind ik een goede tip.

Wat is eigenlijk het doel van het project, omdat je over duurzaam begint?
Bedoel je dan duurzaam in de zin van: hij moet lang meegaan, of moet het op de ecofriendly bomenknuffelaars manier?

Want in dat laatste geval zou ik voor verf op waterbasis informeren. En als je voor lange levensduur gaat zou ik dat juist afraden denk ik.
Duurzaam in de zin van zo lang mogelijk meegaan zodat ik zo lang mogelijk zoveel mogelijk CO2 de lucht in kan jagen :D (lekker politiek incorrect)
Nee inderdaad dus duurzaam op de manier dat hij lang meegaat, dat het niet na twee jaar begint the schilferen of belletjes krijgt en dat de verf mooi egaal blinkt.

Misschien dat ik over vier weekjes (in de kerstvakantie) als ik tijd zat heb, eens langs ga hier bij de carrossier. Mijn vader moest er toch nog eens langs voor uitblutsen en herspuiten van een paneel van onze T5 nadat er een paaltje op een parking niet uit de weg wou gaan voor mijn moeder, kan ik gelijk meegaan en er is over praten.

Sowieso bedankt iedereen hier!

Offtopic: heb juist het Haynes restoration manual by Lindsay Porter gekocht, echte aanrader! Likt vol te staan met weetjes en nuttige tips.

fcapri
11-02-2013, 10:37
ik weet dat dit al een ouder topic is, maar wil vooral ook nog iets toevoegen voor als mensen dit nog teruglezen.

je hebt proffesionele spuiters en professionele spuiters... men schoonbroef had zijn golf 2 in oranje/zwart laten spuiten bij een bedrijf, ging 2weken ofzo duren en uiteindelijk was hij de auto meer dan een maand kwijt.

iets erna is er schade geweest aan die auto (ongeluk in zijn recht) waardoor die hersteld werd bij een carossier. en die heeft gevloekt.
heel die auto was gespoten met 'camionverf' (vrachtwagenverf) zoals hij dat zei. dat is verf en vernis in elkaar. dit verklaarde dus ook waarom je de overgang van de zwarte naar de oranje lak zo goed voelde. kostprijs was ook +1000€ voor te spuiten. die herspoten voorvleugel is nooit hetzelfde geweest als de rest van de auto. terwijl die er in de garage identiek uitzag, was het in volle zon een groot kleurverschil. bij winters weer was het wel weer goed...

na een jaar begon de miserie dan, de verf sprong eraf aan de deurklinken,dakgootjes... elke overgang kwam de verf eraf door slecht schuren... en dan is het professioneel.... dus laat je daarin vooral niet leiden. goedkoop is meestal duurkoop. als je die een jaar later opnieuw moet doen, kan je evengoed rollen nu.

ik heb jaar of 4 terug ook geprobeerd een donkerblauwe fiesta wit te rollen. dat werkte voor geen meter. het blauw was te donker, en het wit niet dekkend genoeg. elke keer ik erover ging kwamen er strepen blauw door.
heb uiteindelijk het pistool genomen, compressor op 8bar en de verf dik in het pistool (niet verdunt). en dan heel de auto overspoten. resultaat was goed en ik het de rest van het weekend de andere autos kunnen bewerken met thinner voor de witte verf eraf te krijgen (geloof mij, diene verf vliegt WEL 10meter verder)
wat actiefotos, waaronder ook het 'ontwitten' van de andere autos.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/fiesta2/herspuiten.htm

lak bleef na 3jaar nog steeds goed, ALLEEEN: vogelstrond onmiddelijk verwijderen. dag later verkleurd je lak eronder.

en nu 3jaar terug heb ik men dodge herverf met een borsteltje. heb deze keer bij de hubo geweest achter 3potjes metaalverf aan 8€/pot. kostprijs dus 32€ aan verf, 1€ plakband en 5€ voor 2 verfborstels (ps pak de volgende keer wel een dure, die verliezen zoveel haar niet)

deze was satijnglans geverfd. staat winter en zomer buiten en na 3jaar is de lak nog redelijk. origineel was die motorkap in hammerite geverf en daar bladerd de lak nu wel af, de rest van de auto houd goed
µhttp://fcapri.homelinux.com/fcapri/dodge/paintjob

http://fcapri.homelinux.com/fcapri/dodge/paintjob/640/102_0118.jpg