PDA

View Full Version : Wegvallen rembekrachtiging TDi AHF


Savelkoul87
25-11-2012, 13:37
Sinds aanschaf eigenlijk al, valt de rembekrachtiging weg tijdens het remmen.
Rem je meer dan eens, achter elkaar, bij file rijden bijvoorbeeld, dan rem je steeds meer met alleen beenkracht..
Laat je het rempedaal ff met rust is er weer bekrachtiging.
Heel af en toe na een lang stuk gereden te hebben heb ik ook gewoon geen rembekrachtiging, redelijk leuk als je op een stoplicht afrijd, en je verwacht het, terwijl het er niet is.
Wel goed voor de beenspieren overigens.
Maar de vraag is, wat kan dit allemaal zijn, en hoe ga ik te werk om dingen uit te sluiten?

Dokter D
25-11-2012, 13:40
Eerst eens de rembekrachtiger en de vacuüm slang controleren op een vacuüm lek.

Savelkoul87
25-11-2012, 14:05
Beste manier om dat te doen lijkt me door met 2 man te zijn, draaiende motor, pompend remmen en dan naar lekken zoeken?

Ivo's
25-11-2012, 20:56
Bij mij was het de vacuumslang... Wordt na een tijd poreus,en gaat dan lekken -> drukverlies.

Bas Oppelaar
26-11-2012, 17:33
Is vaak de vacuumslang van rembekrachtiger naar de vacuumpomp
Beetje dikke slang (+/- 1cm in doorsnede het hard plastic deel is dan gescheurd op de aansluiting ) 1 kant hard plastic met een terugslagklepje ertussen en andere kant rubber
Toevallig vandaag ook weer 1 vervangen ;)

Savelkoul87
27-11-2012, 00:44
Duidelijke info! Ik zal er morgen naar kijken.
Thanks voor zover! :)

JerryGT
27-11-2012, 09:09
Misschien een tip, maar dit gaat ongeveer bij iedere VAG auto lek. Veroorzaakt ook vaak vage storingen mbt lambdasondes etc door valse lucht!

Savelkoul87
27-11-2012, 12:21
Dus zodra er een lek in die slang zit kan het zijn dat andere dingen die vacuumgestuurd zijn ook minder/niet functioneren bedoel je?

Savelkoul87
27-11-2012, 12:32
Ik heb hem aan de kant van de bekrachtiger losgetrokken en daar was hij inderdaad ingescheurd, in een poging hem weer erop te duwen is hij verder ingescheurd.

Wealer(VW-dealer) gebelt, die moesten de slang bestellen, kwam rond de 30 á 35 euro.
In de tussentijd adviseerde de man om beide kanten af te doppen, dan zou ik moeten kunnen rijden, echter zonder rembekrachtiging.

Is die prijs een beetje normaal, of kan ik beter verder zoeken?

Savelkoul87
27-11-2012, 13:06
Over het rijden zonder bekrachtiging.. Ik heb het op kunnen lossen door een stuk tuinslang over de originele slang te trekken en geheel af te tapen, is nu luchtdicht, zodat ik kan rijden.
Graag wel nog reacties over de prijs van de slang.

En uiteraard bedankt voor de tips, hoop dat het vervangen van de slang het euvel verhelpt!

Turbo-Variant
27-11-2012, 13:11
Prijs is wel normaal, is meestal voor het geheel van harde plastic pijp met de terugslagklepjes etc.

Met een beetje huisvlijt is natuurlijk ook het een en ander zelf te maken.

En storingen kunnen inderdaad optreden door gebrek aan vacuum. Turbodruk en EGR regeling functioneren mogelijk minder goed. Valse lucht heb je natuurlijk weinig last van bij een Golf 4 diesel, net zoals van een lambdasonde. ;)

Zollie
27-11-2012, 13:14
De prijs van de slang lijkt me een redelijke dealerprijs. Ben voor eenzelfde euvel wel eens afgescheept met een slang die samenkneep van t vacuum, kostte ongeveer een tientje, maar was weggegooid geld!

Je moet de slang met je handjes nauwelijks kunnen samenknijpen, check dat even!

Savelkoul87
27-11-2012, 14:08
De slang is nauwelijks samen te knijpen..
Doordat hij zo hard is kreeg ik hem ook niet meer teruggedrukt over het pijpje op de rembekrachtiger.
Maar ik heb inmiddels een stukje gereden, en zoals inderdaad gemeld word, ik had meteen het idee dat de turbo net ff iets meer mee deed bovenin de toeren.
Rembekrachtiging is wat mij betreft nog niet geweldig, maar hij valt niet meer weg onder het pompen.
Wat mij betreft dus opgelost, maar de slang gaat waarschijnlijk wel vervangen worden.
Hoewel ik er nu iets minder haast mee heb.
Thanks voor het meedenken!

Savelkoul87
28-11-2012, 00:32
Wat/waar kan het eigenlijk lekken aan de rembekrachtiger zelf?

Bas Oppelaar
28-11-2012, 18:32
Dat is vaak inwendig , zit een membraam in die kan scheuren , dat kan je dan horen als je op de rem trapt en je hoort een sissend geluid in de auto .
Dat is ongeveer hetzelfde principe als je lekke slangetje aan de buitenzijde alleen kan je het dan binnen horen ;)

Savelkoul87
29-11-2012, 01:02
Helemaal duidelijk, thanks allemaal!