PDA

View Full Version : Check list ombouw aandrijving[motor tot wielen]

1Golf2
26-11-2012, 23:13
Goed, ik weet dat dit allemaal al wel ergens staat, en ik heb het nodige huiswerk gedaan, vandaar de volgende lijst voor de experts om af te vinken dan wel te bekritiseren ;)

Wat ik heb: een standaard Mk2 van 84 met een 1.3 motor carburateur en natuurlijk een 4 bak.

Wat wil ik:
Een motor met een beetje meer pit, zeker geen racer; stuurbekrachtiging; 5 bak, dat zijn de hoofd punten de rest zouden nodige aanverwante ombouwen zijn.

Om dit zo eenvoudig mogelijk te bereiken wilde ik een donor kopen en de hele aandrijftrein overzetten, dus motor/bak/subframe/aandrijving/vering en wielen.
Als dit van een Mk2 afkomt, dan is mijn enige mechanische probleem [dacht ik ] de koppeling naar de stuurkolom. Ik zou dan ook de achteras omzetten met remmen. De hoofdrem cilinder ook? is die anders bij een grotere motor?

Nu weet ik dat een Mk3 erin kan, maar dat de spoorbreedte dan 5 cm groter wordt; dat lijkt mij geen probleem, ook optisch niet lijkt me.
Maar dan loop ik wel tegen de tellerbak en zekeringkast-problemen aan, voor zover ik weet, en kan niet overzien hoe complex dit wordt.

Daarom dacht ik aan een 90-91 GTI 1,8 liter; die is dan wel met injectie, naar dat zou dus allemaal 1 op 1 uit de donor komen en overgezet kunnen worden .

Wel een paar vragen hierbij: zit bij een injectie de brandstofpomp IN de tank, zoals bij de meeste huidige modellen, zo ja, de hele tank verwisselen?
Edit: inmiddels duidelijk: tank wisselen dus ;)
Ik ga ervan uit dat de zekeringkast en de klokken ook zonder meer overgezet kunnen worden?

Als ik voor een Mk3 zou gaan, kom ik dan in problemen met de zekeringkast en de tellerbak, dus dan de oude teller in het bestaande dash goed werken met een Mk3 motor?

Ik heb geprobeerd om alles op een rijtje te krijgen, voor mezelf, en hier niet aan te komen met: hoe doe ik dat allemaal.
Maar ik hoop wel op antwoorden op de bovengenoemde 'puntjes' :thumbup:
En wat heb ik dan nog vergeten?
Laat maar weten en schiet er maar op :tongue:
Bedankt!
Cor

ewcaddymk1
27-11-2012, 00:11
als je de meeste problematiek niet als uitdaging wilt zien zou ik gewoon een mk2 met dikke motor kopen en dan kun je alles ombouwen wat je maar wilt dus ook de kabelboom en eventueel stuurhuis

oakgreen20vt
27-11-2012, 08:16
Met een golf 2 van 90 heb je dezelfde zekeringkast als een golf 3

1Golf2
27-11-2012, 10:28
Betekent dat dan, dat een oude Golf2 teller kan worden aangesloten op een G3 zekeringkast? Of is de latere Golf2 teller al weer anders dan een vroege?
Cor

Johan1982MK1
27-11-2012, 10:37
Ik heb voor mn mk1 alles gwn los gekocht. en dan is het opzich ook goed te doen.
Maar als je een complete auto ernaast hebt kun je in principe alles overzetten.

Ik heb in mijn auto zeg maar gewoon de motorkabelboom buiten alle andere bedrading om gelegd, gezekerd en 2 relais er bij in gezet en klaar.

Als je goede schemas hebt kom je een heel eind.

1Golf2
28-11-2012, 23:00
Mag ik dit nog even onder de aandacht brengen ? :D
Dank.
Cor

René
28-11-2012, 23:12
Wat versta je onder een beetje meer pit? Aan wat voor vermogen zit je te denken?

1Golf2
29-11-2012, 17:17
100-110 pk... ik heb nu 55 :rolleyes:
Cor

Ma®tijn
29-11-2012, 17:46
Even over die stuurbekrachtiging...
Ik heb hier zo'n setje liggen en eigenlijk ligt het best wel in de weg.

Komt van een corrado, maar is ook zo in een mk2 te bouwen.
Als iemand het hier niet mee eens is zeg het dan even, want ik heb dat spul zelf nog niet ingebouwd gehad ;)

1Golf2
29-11-2012, 17:54
VAn wat voor motor? type/ inhoud-vermogen
Zit er ook een speciale poulie bij, dat schijnt nodig te wezen.
Cor

Ma®tijn
29-11-2012, 18:46
Geen idee van wat voor motor... volgens mij maakt dat ook niks uit.
Ik heb het toen opgehaald om het zelf in te bouwen, maar heb er nooit meer naar gekeken of wat mee gedaan.
Zal vanavond even kijken wat er allemaal bij zit.

René
29-11-2012, 19:09
Als je voor dat vermogen gaat, dan zou ik een Golf 3 GTI 2.0 8V kopen als donor en alles daarvan overbouwen. Die GTI`tjes kosten tegenwoordig niet zoveel meer.

1Golf2
29-11-2012, 19:43
@ M@rtijn: ik heb mijn wijsheid van hier:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=92059

Heb dus wel al de nodige research gedaan, maar er blijven vragen over....
Cor

Ma®tijn
30-11-2012, 16:21
Alleen de snaar en de poeli voor de krukas zitten er niet bij.

1Golf2
11-01-2013, 21:03
Als je voor dat vermogen gaat, dan zou ik een Golf 3 GTI 2.0 8V kopen als donor en alles daarvan overbouwen. Die GTI`tjes kosten tegenwoordig niet zoveel meer.
Daar zit ik nu weer aan te denken; probleem blijft [voor mij] of de tellerbak van de MK3 in de MK2 past, als ik natuurlijk ook de bedrading en zekering kast overzet.
Dank,
Cor

W12
11-01-2013, 21:34
ja hoor dat past.

http://img.photobucket.com/albums/v79/flako/Tha%20Jetta/DSC02711.jpg

De Pul
11-01-2013, 21:45
welkom,en het past idd geweldig :rolleyes:

ewcaddymk1
11-01-2013, 21:52
ja hoor dat past.

http://img.photobucket.com/albums/v79/flako/Tha%20Jetta/DSC02711.jpg
moet iets omhoog en fohn erbij , en ja dan past het :D

W12
11-01-2013, 22:21
foto is niet mijn auto... hij vraagt of het past en het past.

De Pul
11-01-2013, 22:30
foto is niet mijn auto... hij vraagt of het past en het past.
ja een 100 jaar oude eik past ook prima in een golf,meerdere malen gezien ook.maar of het mooi en/of de bedoeling is.....

1Golf2
11-01-2013, 23:11
Nu weet ik niet helemaal wat de bedoeling van de diverse opmerkingen is: zijn die grappig bedoeld, of sarcastisch?
De foto lijkt me niet erg serieus, misschien een fotoshop of zo?

Nogmaals, als ik een teller compleet uit een MK3 haal, kan ik die [bijna] zonder enige aanpassing monteren in een MK2? mechanisch gezien dus?
Dank,
Cor

ewcaddymk1
11-01-2013, 23:43
de tellerbak is ongeveer anderhalve centimeter breder `dus ophang beugels aanpassen en inbouwraam oprekken met de fohn

W12
12-01-2013, 00:17
in mijn golf 2 vr6 heb ik ook met een paar kleine aanpassingen de vr6 teller in kunnen bouwen, idd met beugeltjes en dat werkt prima. mijn reaktie is serieus ik kan er ook niks aan doen dat er dan dergelijke reakties op komen... dat zegt meer over die persoon dan over mij

1Golf2
12-01-2013, 00:30
Prima!
En bedankt, nu weet ik tenminste wat er bedoeld wordt :)
Cor

De Pul
12-01-2013, 01:04
in mijn golf 2 vr6 heb ik ook met een paar kleine aanpassingen de vr6 teller in kunnen bouwen, idd met beugeltjes en dat werkt prima. mijn reaktie is serieus ik kan er ook niks aan doen dat er dan dergelijke reakties op komen... dat zegt meer over die persoon dan over mij
:cool:

jorg-maashees
12-01-2013, 07:04
Alleen als je een mk3 gti pakt moet je dus ook de achterad ombouwen, i.v.m. de steek die is 5x100. En als je spoor 5cm breder wordt ziet het er niet uit, en passen je wielen niet meet fatsoenlijk. :thumbup:

ewcaddymk1
12-01-2013, 16:16
ik denk dat degenen die hier op reageren dit zo sarcastisch bedoelen maar meer realistisch, dus meer het idee van het hoord er niet in maar als je het doet doe het dan wel zo dat het lijkt dat het erin hoort en niet zo dat je de tellers maar half ziet
dus als je zulke foto's als voorbeeld gebruikt kun zulke reactie verwachten
dus deze zijn helemaal niet bedoeld met een achterliggende gedachte maar meer een eerlijke mening zeg maar ;)

1Golf2
20-01-2013, 11:48
Alleen als je een mk3 gti pakt moet je dus ook de achterad ombouwen, i.v.m. de steek die is 5x100. En als je spoor 5cm breder wordt ziet het er niet uit, en passen je wielen niet meet fatsoenlijk. :thumbup:
Dat was ik ook niet van plan, maar bedankt voor de tip.
Ik weet wel dat de voorkant van de MK3 ongeveer 5 cm breder spoor heeft als de 2, maar dat zou toch wel moeten passen in de bestaande wielkuipen? Ik ga toch niet verlagen of zo.
Anders de oude triangels gebruiken, maar dan moet wel weer op zoek naar andere aandrijfassen, ben ik bang.
Of passen mijn 'oude' assen op de naven en de bak van een MK3?

Ben nu aan het uitkijken naar een redelijke MK3 met niet al te veel km's, [goede motor en voortrein], maar die zijn allemaal te koop aan de andere kant van NL :(
Nogmaals bedankt allemaal.
Cor

Spierings
20-01-2013, 19:19
Dat was ik ook niet van plan, maar bedankt voor de tip.
Ik weet wel dat de voorkant van de MK3 ongeveer 5 cm breder spoor heeft als de 2, maar dat zou toch wel moeten passen in de bestaande wielkuipen? Ik ga toch niet verlagen of zo.
Anders de oude triangels gebruiken, maar dan moet wel weer op zoek naar andere aandrijfassen, ben ik bang.
Of passen mijn 'oude' assen op de naven en de bak van een MK3?

Ben nu aan het uitkijken naar een redelijke MK3 met niet al te veel km's, [goede motor en voortrein], maar die zijn allemaal te koop aan de andere kant van NL :(
Nogmaals bedankt allemaal.
Cor
Vind zelf dat een spoorbreedte van 5cm breder geen gezicht is.

Je kunt eventueel ook zoeken naar een ibiza, deze heeft al wel de juiste spoor breedte en gewoon 4x100.
Heb je ook gewoon in 2.0 of 2.0 16v

1Golf2
20-01-2013, 20:06
Tussen welke jaargangen dan, die Ibiza?
Dan zit je toch wel weer met de bekabeling, zekeringkast en klokken?
Of is dat ook allemaal het zelfde dan?
Cor

ewcaddymk1
20-01-2013, 20:09
tot 99 hetzelfde volgens mij

1Golf2
25-02-2013, 18:36
Mag ik dit nog even weer naar boven halen?

Ik denk dat het nu allemaal duidelijk is, op 1 puntje na:
Het stuurhuis mèt bekrachtiging van een mk2 is gelijk aan de mk3;
maar de koppeling aan de stuurkolom is niet hetzelfde.
Nu begrijp ik dat een stuurkolom van een mk3 dikker is dan een mk2.
Dus wat is er nodig, om een stuurkolom van een mk2 aan te sluiten op een bekrachtigd mk3 stuurhuis, dat ik momenteel dus niet heb.
Is daarvoor een onderdeel verkrijgbaar, of moet dit laswerk worden, wat ik liever niet doe.......

Bedankt.
Cor

tim_j
25-02-2013, 19:37
Een geribbeld stuurhuis van een 3 kan je niet aanpassen naar golf 2. Het kale huis wel. (Armen overzetten) kruiskoppeling van een mk2 gebruiken. De mk3 is inderdaad anders.
Pomp beugels/ poelie is 9/10 keer ook anders dan van een mk2. Maar is in dit geval geen issue gezien je de golf3 motor gebruikt.

1Golf2
25-02-2013, 20:31
Wat bedoel je daar precies mee: "geribbeld" kan niet , maar het kale wel??

Ik snap dat de stuurarmen overgezet moeten worden, of ingekort, omdat de mk2 smaller is.
Maar zijn er dan ook nog weer 2 soorten bekrachtigde stuurhuizen dan?

In deze post
http://www.volksforum.com/forum/showpost.php?p=1400863&postcount=1staat er ook het een en ander over dit onderwerp, maar geen indicatie hoe/of de cardankoppeling van de 3 op de stuurkolom van de 2 past, dacht dat niet.
Ebn die koppeling van de 2 past weer niet op het stuurhuis van de MK3 bekrachtigd??
Dus alleen een koppeling van de MK2 met bekrachtiging gaat passen?
En dié zijn er dus bijna niet...
Cor

tim_j
25-02-2013, 22:39
ZF is een geribbeld huis:
http://www.partsplaceinc.com/uploads/images/products/large/39511f.jpg

TRW een glad huis:
http://i.ebayimg.com/23/!BkpShbQ!mk~$%28KGrHqYH-DgEt!Hzo%28JtBLY,HO56-g~~_35.JPG

De koppeling van een 2 past wel op een 3 huis. maar dan wel met het "lange" asje op het stuurhuis:
http://imageshack.us/a/img715/2056/20130218144020.jpg

Om het nog leuker te maken; TRW en ZF zijn zowel op de Golf 3 en 2 te vinden. Dus om "safe" te zijn, zoek een TRW. (mocht je de Golf 3 spoorbreedte aanhouden dan heb ik een complete ZF set van een Golf 3 liggen die weg mag/moet) :thumbup:

Pewi Vwteam
25-02-2013, 22:52
waarom zo moeilijk doen allemaal. motor van een mk3 gti, + subframe daar de draagarmen van een mk2 in steken een bekrachtigd stuurhuis van een corrado der op en gaan met die banaan.

Pewi Vwteam
25-02-2013, 22:54
of pak een corrado 2liter 8v of 16v dan kun je zo alles overschroeven.

1Golf2
25-02-2013, 23:25
ZF is een geribbeld huis:
http://www.partsplaceinc.com/uploads/images/products/large/39511f.jpg

TRW een glad huis:
http://i.ebayimg.com/23/!BkpShbQ!mk~$%28KGrHqYH-DgEt!Hzo%28JtBLY,HO56-g~~_35.JPG

De koppeling van een 2 past wel op een 3 huis. maar dan wel met het "lange" asje op het stuurhuis:

Om het nog leuker te maken; TRW en ZF zijn zowel op de Golf 3 en 2 te vinden. Dus om "safe" te zijn, zoek een TRW. (mocht je de Golf 3 spoorbreedte aanhouden dan heb ik een complete ZF set van een Golf 3 liggen die weg mag/moet) :thumbup:
OK, als ik het goed heb, kan je dus wel een ZF/glad stuurhuis ombouwen naar de smallere spoorbreedte van de MK2, als je de oude spoorstangen van de MK2 gebruikt; die zijn dus over te zetten, toch?
Cor

Turbo-Variant
26-02-2013, 18:24
Een geribbeld stuurhuis van een 3 kan je niet aanpassen naar golf 2. Het kale huis wel. (Armen overzetten) kruiskoppeling van een mk2 gebruiken. De mk3 is inderdaad anders.
Pomp beugels/ poelie is 9/10 keer ook anders dan van een mk2. Maar is in dit geval geen issue gezien je de golf3 motor gebruikt.

Klopt niet...

Ik heb gisteren nog een geribbeld, alu stuurhuis van een VR6, omgebouwd naar Golf 2 spoorbreedte... Spoorstangen zijn plug en play... (kwamen zelfs uit een glad huis geloof ik)

Kruiskoppeling van de Golf 3 past ook gewoon dacht ik. Moet alleen dus in de gaten houden welke vertanding op je stuurhuis zit. Aan de stuurstang binnen zijn ze allemaal hetzelfde geloof ik.

1Golf2
26-02-2013, 18:32
Mij is verteld [door een sloper/2e hands handelaar] dat een stuurstang[stuurkolom dus] van een mk3 dikker is dan een mk2......en dat daar het tussenas probleem dus zit.
Cor

Turbo-Variant
26-02-2013, 18:35
Probeer het dadelijk even te passen... Heb het al talloze keren gedaan, maar ondertussen zoveel verschillende combinaties ingebouwd dat ik het ook niet meer exact weet.

1Golf2
26-02-2013, 18:46
Ik ben benieuwd! :)
Cor

Turbo-Variant
27-02-2013, 09:03
Zoals ik mij al meende te herinneren; past gewoon... (94er VR6 kruiskoppeling op een 85er Golf 2 stuurstang)