PDA

View Full Version : Dynamo aansluiten golf 1 cabrio probleem

Stang66
27-11-2012, 20:55
Heb een nieuwe dynamo voor mijn golf1 cabrio 1,6 gli gekocht heb een nieuwe draad getrokken voor de laadstroom een dikke op de B+ aansluiting die direct naar de + pool op de accu, de dunne blauwe draad op de d+ ik weet dat hij zo goed is aangesloten maar hij gaat niet laden?????

De dunne blauwe draad geeft als hij niet is aangesloten 12 volt maar zodra ik hem op de dynamo aansluit geeft hij nog maar 1,6 volt en gaat de dynamo niet laden.

Als ik een dunne draad vanaf + accu direct naar d+ trekt dan laad de dynamo wel, dus de dynamo is goed.

Hoe kan het komen dat de spanning van de blauwe draad daalt als hij word aangesloten op de dynamo, en waar komt deze draad vandaan?

Sox_Wolfie
27-11-2012, 21:21
Volgens mij loopt de blauwe draad naar je dashboard (lampje)
of niet ?

Stang66
27-11-2012, 21:29
Volgens mij loopt de blauwe draad naar je dashboard (lampje)
of niet ?
De blauwe draad moet de dynamo een 12 volt spanning geven zal dus waarschijnlijk niet direct vanaf een lampje komen.

Johan1982MK1
27-11-2012, 21:35
De blauwe draad gaat idd naar je tellerhuis.

Heb je de spanningsregelaar ook gecontroleerd van te voren?

Stang66
27-11-2012, 21:40
De blauwe draad gaat idd naar je tellerhuis.

Heb je de spanningsregelaar ook gecontroleerd van te voren?
Hoe controleer ik de spanningsregelaar????

Heb een nieuwe dynamo

Johan1982MK1
27-11-2012, 21:57
O. Een nieuwe.. Dan zou die in principe goed moeten zijn. Die blauwe draad moet je geen spanning op zetten.

Stang66
27-11-2012, 22:56
Heb de blauwe draad gevolgd en die loopt naar een stekker achterop de zekeringkast geheel links, het is een contactgeschakelde draad die gewoon 12 volt geeft.

Het vreemde is dat als ik hem op de dynamo aansluit het voltage zakt naar 1,6 volt en daardoor gaat de dynamo niet laden.

Als ik de draad los laat en gewoon een draad trek vanaf de accu laad de dynamo wel gewoon.

golf mkII 16v
27-11-2012, 23:05
Stekkers schoonmaken van de zekeringkast
Komt er achter op de pin van de zewkeringkast wel 12v?

Jel Golf 2 GTI
27-11-2012, 23:16
volgens mij is het kabeltje dat op je D+ moet degene die naar je laadstroomlampje moet gaan

edit http://img88.imageshack.us/img88/5330/dynamotekening.jpg ff geleend van een ander forum

MartinW0527
27-11-2012, 23:17
De blauwe draad moet de dynamo een 12 volt spanning geven zal dus waarschijnlijk niet direct vanaf een lampje komen.
jawel, lees deze site maar even door
http://www.h-peters.com/bosch/index.html

Jel Golf 2 GTI
27-11-2012, 23:21
jawel, lees deze site maar even door
http://www.h-peters.com/bosch/index.html

Je was me voor :D was hem ook aan het doorlezen.

Mss je lampje niet meer goed??
Of zoals hierboven al gezegd werd, contacten eens opkuisen.

hopelijk kom je eruit

Erik Baas
27-11-2012, 23:26
Heb de blauwe draad gevolgd en die loopt naar een stekker achterop de zekeringkast geheel links, het is een contactgeschakelde draad die gewoon 12 volt geeft.
Nee, dat klopt niet: het is de "koude" kant van een combinatie van het laadcontrolelampje en een stel weerstanden. De draad loopt inderdaad via een doorverbinding op het relaispaneel.

Het vreemde is dat als ik hem op de dynamo aansluit het voltage zakt naar 1,6 volt en daardoor gaat de dynamo niet laden.
Dat de spanning daalt klopt wel, alleen lijkt me 1,6V wel erg laag. Zal ik morgen eens meten bij de mijne.

Als ik de draad los laat en gewoon een draad trek vanaf de accu laad de dynamo wel gewoon.
Niet doen, als er electronica in de dynamo zit kan die daardoor stuk gaan.

Stang66
28-11-2012, 21:32
nog iemand suggesties????

Erik Baas
28-11-2012, 23:14
Dat de spanning daalt klopt wel, alleen lijkt me 1,6V wel erg laag. Zal ik morgen eens meten bij de mijne.Ik meet 1,9V (contact aan, motor stop); dat verschilt dus maar heel weinig...

Erik Baas
29-11-2012, 14:59
Als ik een dunne draad vanaf + accu direct naar d+ trekt dan laad de dynamo wel
Ho effe! Hoe constateer je dat de dynamo dan wel laadt? Toch niet door naar het lampje te kijken, hoop ik? Dat krijgt dan nl. geen spanning meer doordat je die extra draad aangesloten hebt. het lampje wordt ahw. kortgesloten!

Stang66
29-11-2012, 16:00
door de multimeter op de + en - van de accu te zetten.
zodra ik dan een draadje vanaf de accu direct op de dynamo zet zie je de spanning oplopen en gaat de auto trouwens ook langzamer stationair lopen.

Erik Baas
29-11-2012, 17:38
Als je inderdaad direct op de accu meet, en de spanning loopt dan op tot zo'n 14 V, dan klopt het wel. Je bent in deze materie net even slimmer dan de meeste anderen, en daar had ik niet op gerekend. ;)

Stang66
29-11-2012, 19:08
Heb wel de nodige ervaring met sleutelen en daardoor dit soort dingen wel geleerd.

heb de dynamo wezen omruilen voor een andere en hetzelfde probleem, hoopte dat er iedts aan de dynamo zou mankeren maar nee het probleem blijft.

ga vande week even een nieuwe plus draad naar de zekeringkast trekken en de aansluitingen op de zekeringkast schoonmaken kijken of dit wat op leverd.

kan helaas geen wijs worden waar de blauwe draad verder gaat nadat hij de zekeringkast in gaat.

Erik Baas
29-11-2012, 21:43
Blauw van dynamo D+ naar zek.paneel A4,
inw. doorverbinding naar D2 (en C2 en G5, geen idee waarom),
blauw naar T14/12 van tellerunit (diesel: T14/10).

Stang66
03-01-2013, 17:27
inmiddels een nieuwe plus draad vanaf de accu naar zekeringkast getrokken een extra - draad getrokken naar - kontacten achter de zekeringskast alle massa draden van nieuwe knijpstekkers voorzien deze zelfs ook nog gesoldeerd.
de zekeringkast aansluitingen alle gereinigd.
de d+ draad doorgemeten tot aan het lampje achterop het tellerhuis.

de d+ draad loopt naar de negatieve kant van het lampje
de andere kant van het lampje krijg een pos vanaf de gelijkrichter achterop de tellerunit.