View Full Version : Temperatuur meter Golf mk1 erg hoog
Mijn temperatuur meter van mijn golf 1 loopt heel snel naar rechts. Bijna in de gevaren zone zeg maar. Net voor het laatste streepje stopt hij.
Dit gebeurd altijd als ik de autoweg op ga. Ik moet zo'n 2km rijden voordat ik de auto weg op ga. Hier zit hij gewoon netjes nog aan de linkerkant, nauwelijks gestegen eigenlijk maar zo gauw ik de auto weg op ga loopt hij heel snel op naar rechts. Hij zit dus na ongeveer 1 a 2km op de auto helemaal naar rechts. De kachel blaast op dat moment wel nog gewoon redelijk koud, als ik ongeveer 5km autoweg gedaan heb zakt hij terug, ongeveer tussen het midden en het 3/4 puntje. Rond deze gebeurtenis word mijn kachel ook pas warm genoeg om echt het verschil te maken.
Iemand enig idee wat dat kan zijn? Als ik gewoon stationair draai loopt hij verder niet echt omhoog.
Zou het kunnen dat je schoepen van je waterpomp versleten zijn.
Hij pompt dan niet goed het koelwater rond, als je op de snelweg rijd zit je hoog in de toeren misschien dat ie daarom dan zo heet word.
Ik heb zelf momenteel ook zoiets met mijn golf diesel en denk zelf ook dat het daar aan ligt.
Mijn kachel word alleen warm als ik zachtjes rijd en als ik op de snelweg rijd krijg ik zo veel koude lucht onder de motorkap dat het ook koud binnenin de auto word.
De motortemperatuur loopt dan ook iets op, al is het niet zo veel als die van jou.
Maar dat zou natuurlijk ook weer te maken kunnen hebben dat ik een diesel heb.
guusvandevenne
05-12-2012, 13:28
Zou dat niet iets met de thermostaat te maken kunnen hebben, dat die dicht bij zitten, of laat open gaat misschien. Hierdoor zou bij meer toeren op de snelweg de temperatuur heel hoog kunnen worden totdat de thermostaat open gaat?
Nou, de kachel word wel gewoon warm op een gegeven moment. Als ik de kachel instel op de ruitverwarming blaast hij gewoon netjes warm.
Als ik door de normale ventilatie laat blazen dan blaast hij gewoon koud, dus die sluit ik altijd gewoon af. Daar moet ik ook eens naar kijken.
Als ik 10km heb gereden en nog steeds op de autoweg zit is hij weer gedaald in temperatuur. Dat extreem warm worden doet hij eigenlijk alleen de eerste 2 to 5 km op de autoweg, vandaar dat ik het zo vreemd vind.
Zou dat niet iets met de thermostaat te maken kunnen hebben, dat die dicht bij zitten, of laat open gaat misschien. Hierdoor zou bij meer toeren op de snelweg de temperatuur heel hoog kunnen worden totdat de thermostaat open gaat?
Wat je bedoeld is dus dat hij pas open gaat bij zeg, 110 graden inplaats van 80 of 90?
guusvandevenne
05-12-2012, 13:49
Ja misschien gaat ie heel stroef of iets, waardoor die pas laat open gaat.
Ik weet niet of het kan, maar is wel een cheap fix, wellicht de moeite waard om te controleren. Maar ik weet t ook niet zeker hoor, even afwachten wat andere zeggen!
Ja, voor die 15euro ofzo is het natuurlijk de moeite waard,
Ik denk dat ik me dat even ga halen, als ik de uitkomst weet zal ik erop terug komen.
staande golf
05-12-2012, 20:57
Je kunt natuurlijk ook even aan de slangen van de radiateur voelen! Dan weet je meteen of de thermostaat goed is...
Maar uiteindelijk doet hij toch zijn werk? Alleen veel te laat zeg maar. Dan zijn die slangen naderhand toch gewoon de juiste temperatuur, alleen wat later.
Nu zat ik op kenteken te zoeken naar de thermostaat maar word daar niet normaal gesproken een pakking bijgeleverd?
http://www.winparts.nl/652/koelsysteem/thermostaat/0182965/thermostaat--koelmiddel
Deze laat winparts me zien maar ik weet dat hun er soms wel eens na zitten.
Erik Baas
05-12-2012, 23:21
Mijn Gates' thermostaat (gekocht bij Brezan) kwam idd. met een pakking en 3 versch. rubber ringen (maar kostte ook een paar euro meer).
Naja, kan ik net zo goed even daar langs gaan. Is hier niet al te ver vandaan.
Welke motor was die van jouw voor? Mijn is een 1.5 JB
Erik Baas
05-12-2012, 23:32
JP, 1.6 diesel, Golf II 1984. De thermostaat kostte trouwens maar €11.99 zie ik nu, als je een klantenkaart hebt gaat daar nog 10% van af. :)
Vrijdag heb ik vrij, dan gaan we maar eens langs daar
arno2000
06-12-2012, 08:58
Stelt niks voor. Wel de goede o ring gebruiken. Heb het ook wel een keer bij een beurt laten zien. Bleef hij maar lekken hadden ze de verkeerde pakking gebruikt.
Eigenlijk geen idee welke diameter ik nodig heb maar als ik, zoals erik zegt, er 3 bij krijg dan zit daar altijd de juiste bij.
arno2000
06-12-2012, 21:01
klopt volgens mij 1 papieren en 2 rubberen. Je moet de ronde gebruiken niet de platte
Ik heb er idd 3 bij gekregen. Nu moet ik echt ff een domme vraag stellen.
Die ronde rubber doe je toch op dat stukje wat je eraf hebt gehaald of doe je die aan de binnenkant van de thermostaat voordat je hem erin stopt? Toen ik me thermostaat eraf haalde kwam die o-ring eigenlijk past tevoorschijn. Meest logische leek me aan de buitenkant maar weet het nu dus ff niet zeker.
Iemand die me ff daar snel antwoord op kan geven?
En moet de thermostaat op een bepaalde manier erin of klemt die zich gewoon vanzelf?
(ff snel wat dummie vraagjes haha, better safe then sory)
http://img812.imageshack.us/img812/8586/thermostaat.png
Is weliswaar een golf 2 maja dat zal niks uitmaken.
ben er al uit. En kwa erin stoppen. Kan blijkbaar maar op 1 manier;)
Ja, thermostaat, ring, deksel.
Sluit de slang nog niet aan, maar gooi er wel alvast wat water in en wacht even. Hij moet nu dus niet gaan druppen uit de flens. Als ie na 2 min nog steeds niets drupt zit ie goed!
Ik heb t weekend thermostaat gewisseld, en ik heb 2 (bewaarde) thermostaatjes weggegooid omdat ze gewoon lekten als ze dicht waren. Je kan m ook ff in je waffel steken en blazen, als je wangen bollen is t goed :D
hahaha, ja hij is vervangen en lekt niet maar... onderste koelslang word helemaal niet warm. Ventilator slaat ook niet aan. Wijzer staat bijna helemaal rechts, komt stoom uit het expansie vat. Het zal ook eens een keer in 1x lukken haha
Toch de waterpomp eraan? Klinkt als geen flow.
Stroomt ie wel netjes uit het overloopslangetje? Dat onder de dop van expansievat zit...
Normaal komt daar keurig een straal water uit.
Nee, daar komt idd niks uit. Hij loopt dus niet door, word dus niks rond gepompt.
Waterpomp naar de haaien?
Wat ik trouwens wel erg frappant vind, is als hij bijna helemaal rechts gestaan heeft, alles wel goed gaat lopen. Ook netjes net boven het midden, kachel word lekker warm etc....
Lijkt me dan niet de waterpomp maar nog steeds de thermostaat, misschien maar weer ff eruit halen.
net even met mijn monteur gebeld. Hij zei van dat het kan omdat er totaal geen koelvloeistof meer in het blok zit en dat ik even rechtstreeks in het blok ongeveer 2 a 2,5 liter moet gooien.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7GAPZQV8-D.jpg
Lijkt me dat hij daar bedoeld toch?
Toch maar even weer de thermostaat eruit gehaald.
Koelvloeistof wat er dan uit komt is wel nog enigzins warm van het laten warm lopen van toestraks. Volgens mij gaat de nieuwe thermostaat dan ook niet open?
edit: heb de oude en nieuwe thermostaat beide in kokend water geknikkert. Beide gaan ze gewoon open.
Omdat er niks via het overloop slangetje(gaatje) loopt, wat kan er dan aan de hand zijn? Radiateur de pietewei op?
Erik Baas
11-12-2012, 15:07
Check de wa-ter-pomp.
The_Maxx
11-12-2012, 15:14
Check de wa-ter-pomp.
:iamwithst
Check de wa-ter-pomp.
Snap best dat het voor jullie peanuts is maar aangezien het voor mij allemaal de eerste keer is kan je ook gewoon normaal waterpomp neerzetten. Dat ik niet meteen weet wat ik moet checken en wat het kan zijn betekent niet dat ik moeite heb met lezen of iets dergelijks.
Ik zeg niet dat ik de reactie niet op prijs stel maar de manier waarop je het typt komt een beetje over alsof jeje eraan stoort dat ik vragen stel die voor de meeste hier vrij duidelijk zijn. Is dat zo, dan hoef je van mij niet perse te reageren.
Nu komt de volgende vraag, hoe kan ik dat checken? :tongue:
Erik Baas
11-12-2012, 15:24
Nee, het punt is dat 6 er dagen geleden al werd gezegd dat de pomp misschien stuk zou zijn, je inmiddels tevergeefs de thermostaat hebt vervangen en de fout nu weer in de radiateur zoekt, maar nog steeds die pomp niet hebt gecheckt. Ik heb ook geen glazen bol, maar als je de pomp even demonteert en bekijkt komen we misschien verder.
Begrijpelijk, de easy fix van de thermostaat was makkelijk vandaar dat ik daar eerst voor gekozen.
Maar je hebt gelijk,
Ik ga hem eraf halen.
toch nog even snel een eigenwijze vraag voordat ik de waterpomp er compleet af heb.
Als ik ongeveer 10km gereden had met de auto dan was alles prima in orde. temperatuur goed, kachel blies goed.
Kan dat ook als de waterpomp defect is?
The_Maxx
11-12-2012, 15:53
Vaak is het zo dat het schoepenwiel deels verdwenen is of los is gekomen van de as.
In beide gevallen moet je het dus vervangen.
En easy fix... grote DON'T. Das geld uitgeven voor niets. Want als er niets loopt, zal die thermostaat gewoon open gaan. Alleen heeft t dan weinig nut.
Als er geen koelwater in het expansievat ziet lopen kun je er zeker van zijn dat je waterpomp stuk is.
Als het aan je thermostaat had gelegen (en je waterpomp dus ok was) had je namelijk langer kunnen doorrijden dan 1 a 2 km met de ventilatie aan. Heb zelf een tijdje terug ook een warmloper gehad: 1 a 2km warmloper + fan die niet aansloeg. Uurtje laten afkoelen, de rest van de 10km naar huis "gewoon" kunnen rijden met de kachel op standje heet, standje 4 blazen en de ramen wagenwijd open (was al 30 graden buiten, dusja). Dat was duidelijk een gevalletje thermostaat die niet meer open ging. Als je waterpomp stuk is werkt die methode dus ook niet.
Op je laatste vraag: Ja dan kan t nog aan de waterpomp liggen. Je hebt geen flow in je expansievat. Dat is de meest duidelijke aanduiding ervoor.
Na 10km is je thermostaat open, en krijg je doordat dat gekoeld is een natuurlijke stroming in je systeem (of wellicht doet de waterpomp nog net voldoende om dan doorstroming te houden) De natuurlijke stroming is warmte die opstijgt. Dus enige stroming heb je dan sowieso. Daarbij word je motor ook nog deels gekoeld door de rijwind (ala kevertje)
Als je stilstaat zal ie er veel meer moeite mee hebben om op temperatuur te blijven.
Hij zal sowieso vervangen moeten worden. Er brak net 1 van de schroefjes over tussen het deksel en de pomp.
Ik hoef de auto niet te laten afkoelen. Ik kan gewoon blijven rijden. Gisteren nog 50km achter elkaar gemaakt. Bleef netjes op temperatuur na hij eenmaal bijna rechts met zijn wijzer stond.
Maar ok, aangezien een schroefje is overgebroken zal ik toch een nieuwe waterpomp moeten gaan monteren.
Ik zat trouwens best in de weg met die v-riem poelie. Kwam er maar lastig bij. Het demonteren doe ik eigenlijk via een vraagbaak. Vaak erg onduidelijk. Er staat vaak niet hoe iets eraf gehaald moet worden. Maja, voor nu stoppen we er even mee, het word zometeen donker.
We gaan ons maar een nieuwe waterpomp bestellen.
Zo gauw ik daarmee aan de slag ga zal ik weer hier domme vragen komen stellen.
V-riem eraf halen
Slangen loskoppelen
Dynamo eraf halen
Waterpomp loshalen en wegmikken
Met nieuwe waterpomp omgekeerde volgorde :)
Ja eerst ff bestellen, bestel het meestal bij winparts maar daar zijn ze niet voorradig.
eens ff kijken of iemand sneller kan leveren, voor ongeveer dezelfde prijs natuurlijk.
Brezan heeft hem op voorraad. 66euro helemaal compleet, donderdag ff ophalen.
66?? poe, in Duitsland heb je m voor 30...
Toch het voordeel van over de grens bestellen :)
Ja maar heb je dan ook de deksel enzo? Naja voor die 36euro ga ik nu even niet moeilijk doen.
Dit was beide delen in ieder geval.
The_Maxx
11-12-2012, 20:53
66?? poe, in Duitsland heb je m voor 30...
Toch het voordeel van over de grens bestellen :)
Nadeel van week wachttijd gemiddeld en als je het verkeerde krijgt duurt het ook weer lang voor je wat anders terugkrijgt.
Die 66 euro is een fatsoenlijke prijs hoor. Zeker voor zaken als brezan.
Je geeft zelf al aan wat het probleem is de onderste slang moet bloed heet zijn. Anders gaat je fan ook niet aan.
Je thermostaat is vervangen dus die zal nu wel open gaan.
Heb je goed ontlucht?
Hoe oud is je radiator? Deze kunnen dichtslippen in de loop der jaren. Voelen of je koude zones hebt op je radiator.
Anders verdenk ik echt je waterpomp zie je circulatie in het expansie vat als je de motor warm laat lopen?
Ik heb vandaag de nieuwe waterpomp opgehaald. even kijken of ik van het weekend tijd heb om hem te monteren.
Ja ontluchten ging moeilijk, hij liep alleen erg op in temperatuur maar sprong niet aan vandaar, dus daar zijn we mee gestopt. Radiator zal vrij oud zijn. Ik heb geen idee wanneer deze ooit vervangen is, heb de auto zelf nog geen jaar.
Waterpomp gaan we vervangen en dan kijken we verder, zo gauw hij erop zit zal ik een update posten.
The_Maxx
13-12-2012, 17:26
Als je radiateur dicht zat zou je geen 50km door kunnen rijden met "normale" temperaturen. Geeft tzelfde effect als een verotte thermostaat namelijk. En dat betekend dus niet verder kunnen rijden omdat het te warm word. (gevolg van wel doorrijden is bv een lekke koppakking)
Circulatie is er altijd. Die stopt alleen bij een defecte waterpomp, veel te weinig (of geen) koelwater of een verstopping ergens in het circuit (bijvoorbeeld de slang naar het expansievat toe). Of uiteraard als je de motor uitzet.
Radiateur is een paralel circuit, aangestuurd door de thermostaat. Als daar een verstopping in zit blijft de circulatie dus op dezelfde manier doorgaan als wanneer de thermostaat dicht is.
Vandaag wouden we gaan beginnen aan de waterpomp. Dynamo wil niet los komen. Die lange inbusbout werkt niet mee wat achter de distributiekap zit.
Waarschijnlijk was die al vrij rond van binnen, krijg hem daardoor niet los.
dan moeten we het maar zonder de dynamo los te koppelen doen. Je komt er wel verdomd lastig bij zo.
En nu nog de waterpomp poelie verwijderen, ook nog geen succes.
De automonteur skills laten te wensen over haha.
Iemand een idee om de poelie eraf te krijgen? Ik zal hem waarschijnlijk ergens moeten gaan klemmen aangezien hij rond draait.
The_Maxx
18-12-2012, 12:38
zit op de nieuwe geen poelie?
Zit de poelie met 1 of meerdere bouten vast?
Meestal is er wel een mogelijkheid om m tegen te houden zonder beschadigingen.
Nee zit er geen bij. Ik denk dat ik nieuwe moet gaan halen aangezien de huidige poelie volgens mij al eens is geprobeerd te vervangen. Lijkt wel alsof er al een torx ingeknalt is geweest.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6B4REKCW-D.jpg
ps: hoe kan ik trouwens zien of mijn vorige waterpomp gaar was?
Dynamo had ik er trouwens wel nog af gekregen. Het was niet de bout die rond was maar de inbussleutel was rond geworden, was goedkoop pruts gereedschap, fatsoenlijk gereedschap gepakt en daar ging hij wel mee los.
Even een veelkantje erin rammen, gelijk nieuwe halen. Je kan de poelie vaak met je handen nog tegenhouden, anders zet je toch een imbus in een ander om m tegen te houden?
Of je rost je slijptol erin, kopje pleurt eraf en je gooit er nieuwe imbussen in. T is altijd gelazer, maar ook altijd weer op te lossen.
Als je nieuwe waterpomp het probleem oplost, was je oude gaar :D
Haha, ja ik ga gewoon een nieuwe halen, ik hoef deze niet perse los he, ik heb de waterpomp met poelie er in 1x afgehaald.
Nu komt het volgende probleem, nergens meer te krijgen zo'n losse poelie haha. Alleen Wealer rest me nog om te bellen.
Wealer ook al niet. Godnondenju heb wel een onderdelen nummer.
049121031
anders eens op classicparts.de kijken.
Daar is hij wel te bestellen maar dat word 41 euro alleen voor de poelie met verzenden. Bijna net zo duur als de waterpomp zelf haha.
Je hebt een poelie... Alleen je moet nog even de koppen van de boutjes doorslijpen.
Als je van boven erin slijpt maak je niets stuk, de kop begeeft het. Waarschijnlijk draai je m dan met je vingers los, of de poelie valt er zo vanaf.
Gewoon doen, dan rijd je vanmiddag weer.
Naja ben daar niet aan begonnen, heb voor 18 euro een nieuwe 2de handse gehaald met nieuwe inbus. Zouden jullie aanraden om de poelie al te monteren of dit pas doen als de waterpomp geplaatst is?
Alvast monteren, kan je de boutjes netjes strak genoeg draaien, je kan er nu goed voor gaan staan :)
Ja probleem is wel dat het heel erg krapjes monteren is. Aangezien ik onderste distributiekap niet heb verwijderd.
ewcaddymk1
18-12-2012, 15:17
voor de boutjes van de poelie gebruik altijd een sleutel van de haakse slijper (flex) die van mij past perfect in 2 inbussen 1tje los draaien 1 slag en dan de andere ,doe je 3 keer kdan kun je ze zo met hand eraf draaien.
en zo ook weer vast :rolleyes:
Ja probleem is wel dat het heel erg krapjes monteren is. Aangezien ik onderste distributiekap niet heb verwijderd.
Zet m erop zoals je wenst dan, hij is er toch ook af gekomen?
Wat een gedoe zeg, sleutel het ding er weer op en ga lekker rijden
Hmm, alles is gemonteerd, hij werkte. Ontlucht, niks aan de hand, werd nu netjes warm en blies ook meteen warm.
Ik moest nog ff banden laten demonteren en ik kom daar aan, stoom onder de kap vandaan. Het was al een beetje donker aan het worden dus kon het niet goed zien waar het vandaan kwam. Toch maar ff met een lamp gekeken van onder, lekte idd ergens koelvloeistof.
Donderdag maar weer demonteren en kijken of ik ergens iets fout gedaan heb.
ewcaddymk1
18-12-2012, 17:33
Zet m erop zoals je wenst dan, hij is er toch ook af gekomen?
Wat een gedoe zeg, sleutel het ding er weer op en ga lekker rijden
;)
wat een drukte om een waterpomp zeg, je zit toch op een forum voor de gezelligheid en om wat te leren toch.
dus volgende keer vraag stellen ,antwoord ontvangen ,antwoord snappen en aksepteren en sleutellen met die hap ;)
Is dat tegen mij gericht van de drukte om een waterpomp? Ik wil niet lullig of ondankbaar overkomen maar, ik zit inderdaad op het forum voor gezelligheid en om wat te leren. Vandaar dat ik de klusjes ook zelf probeer te doen.
Voor sommige (mij dus) is alles vrijwel de eerste keer dat ik het doe. Ik neem niet aan dat jullie het allemaal wisten zonder enige sturing of tips. En daar in tegen vraag ik liever een domme vraag dan dat ik iets fout waardoor ik iets kapot maak of iets dergelijks. Je leert ook door dingen fout te doen maar ik doe het liever in 1x goed.
We hervatten het donderdag. Ik denk dat het nu wel lukt, als je het eenmaal een keer gedaan hebt is het allemaal wel duidelijk hoe het werkt. Misschien dat de thermostaat niet goed zit met die o-ring en hij daar ergens lekt.
arno2000
18-12-2012, 17:43
voor de boutjes van de poelie gebruik altijd een sleutel van de haakse slijper (flex) die van mij past perfect in 2 inbussen 1tje los draaien 1 slag en dan de andere ,doe je 3 keer kdan kun je ze zo met hand eraf draaien.
en zo ook weer vast :rolleyes:
Goeie tip.
Gebruik altijd een oude v snaar maar dit is veel handiger.
Arno
ewcaddymk1
18-12-2012, 18:03
alles even goed schoon beetje vloeibarepakking onder de O-ring en een beetje der op niet te veel anders werkt straks je termostaat niet meer alleen maar even dat het lekker plakt dan ben zeker van dat het termostaathuis niet meer lekt zo ook tussen het blok en de waterpomp gewoon even een heel dun filmpje der tussen ;)
en wat die opmerking betreft niet te persoonlijk opvatten , maar soms word je er wel een moe van .
niet te onzeker over een dood ding als je tandriem(distributie)maar goed staat kan er opzich niks verkeerd gaan.
zoals Gijs volgens mij al een keer gezegt heeft VW IS NET LEGO
dus niet te benauwd ,sleutellen :)
ewcaddymk1
18-12-2012, 18:04
Goeie tip.
Gebruik altijd een oude v snaar maar dit is veel handiger.
Arno
hangt natuurlijk wel vanaf welk merk (dit was een wurth master ,leeft al jaren niet meer maar had de sleutel nog :D
The_Maxx
26-12-2012, 20:08
En, inmiddels gelukt met vervangen? Ben wel benieuwd of het wat heeft opgeleverd en hoe de oude pomp eruit zag.
Nieuwe pomp zit erop. Netjes warm laten lopen, liep niet meer helemaal naar rechts, echt uitvoerig heb ik nog niet kunnen testen.
Bij het netjes warm laten lopen stationair was er niks aan de hand maar na het ontluchten ging ik stukje ging proef rijden bleek hij te lekken ergens bij de waterpomp. Was toen al bijna donker dus niet meteen naar gekeken.
Ik heb er geen vloeibarepakking of iets tussen gedaan dus ik heb een tube curil besteld en gaan binnenkort maar weer eens alles los halen en nu met vloeibarepakking vast zetten, maar aangezien ik nu elke dag moet werken en alleen op de feestdagen zelf vrij heb heb ik er nog geen tijd voor gehad.
De schoepen van de oude waterpomp waren gewoon nog aanwezig en draaide ook gewoon nog, ik heb hem nog liggen dus ik zal er bij de volgende post wel een foto van maken.
ewcaddymk1
26-12-2012, 23:36
houd met een schroevendraaier de schoepen maar eens vast en probeer dan de poelie maar eens te draaien 9 van de 19 keer zit het hele schoepenrad los van de as
gooigolf
27-12-2012, 08:23
:) :thumbup:
;)
wat een drukte om een waterpomp zeg, je zit toch op een forum voor de gezelligheid en om wat te leren toch.
dus volgende keer vraag stellen ,antwoord ontvangen ,antwoord snappen en aksepteren en sleutellen met die hap ;)
Nou vandaag maar eens wat tijd genomen voor er eens naar te kijken. Uit eindelijk niet besloten om weer helemaal de waterpomp te demonteren omdat ik gemerkt had dat het boven aan de waterpomp ook nat was dus eerst maar eens naar de waterslangen kijken.
Wat blijkt, 1 van de koelslangen was niet meer goed. Hij lekte een heel klein beetje. Vervangen en na ontluchten en een rondje rijden niks aan de hand. Hopelijk zijn we na al het gestuntel er nu in geslaagd om de waterpomp te vervangen. Alweer vanalles bij geleerd wat ik de volgende keer niet meer hoef te vragen haha.
Hierbij foto van de oude waterpomp waar sommige naar vroegen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6ZBK77ZW-D.jpg
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.