View Full Version : ABA cilinderkop waar dient dit voor ?
Vraagje weet iemand waar dit tuutje voor dient (Rood Omcirkeld)
Ik dacht zelf dat hier de koelwaterslang vanaf het reservoir op kwam ?
Maar zeker weten doe ik dit niet correct mi if am wrong.
Als dat wel zo is hoe ga ik dit dan gebruiken in de MK1 met een Radiateur met vuldop op de radiateur / dus geen extern reservoir :D
http://s15.postimage.org/gjtk4b02j/DSC_9368.jpg (http://postimage.org/)
Herm Schreurs
13-12-2012, 20:43
Als dat zo is dan gewoon niet gebruiken, afdoppen en zorgen dat je radiateur het hoogste punt is in je koelcircuit zodat ook daadwerkelijk alle lucht daarheen gaat en je hele nodige koelcircuit gevuld is met koelwater.
sciroccoGTII
13-12-2012, 21:31
Indien nodig dan dus de auto van de voorkant ophogen dmv krik of oprijbokjes zodat je radiateurdop het hoogste punt is
of een slangetje eraan met een ontlucht tule.dat je wel zeker water daar hebt.
Gaat goed komen wist gewoon niet zeker of je het af kon doppen :thumbup:
of een slangetje eraan met een ontlucht tule.dat je wel zeker water daar hebt.
:confused: Een soort van 1 richtings klep net als in je vacuüm systeem :screwy: :D
zit nu op de foon,dus kan geen plaatje plaatsen,maar ik bedoel een alu freubeltje met slangaansluitin en ontluchtingschroefje.
Audi1981
14-12-2012, 14:20
http://i974.photobucket.com/albums/ae222/cruxshadows/Autos/ontluchtingsventiel.jpg
Zoiets? ;)
Lijkt groot maar dit bevestig je dan aan een slangetje wat op het tuutje van de kop plaats.
En aan het einde dan zo'n nippeltje als deze,zo dat je lucht er uit kan trekken.
En onderdruk de boel af kan sluiten ???
Audi1981
14-12-2012, 14:29
Kan, wat ik laat zien is niet al te groot.
Het buisje zit geklemd / gelijmd in de kop, als je deze eruit haalt en draad erin tapt kan je ook gewoon zo'n messing nippeltje als dit kwijt :thumbup:
Oke nu was ik me nieuwe radiateur aan het bekijken deze is wat groter dan de gene die in de JB zat.
Wel zijn het alle bij met een draaidop op de radiateur.
En de nieuwe radiateur heeft bij de onderste slang aansluiting ook zo'n nippeltje zo als op de kop.
De radiateur van de JB heeft dit niet kan ik hier dan geen verbinding mee maken tussen kop en radiateur.
En ja ik heb geen kaas gegeten als het om het koelsysteem gaat :D
Moet hier en daar nog wat aan passen om dat de ABA maar een flens aan de kop heeft ipv 2 die de JB heeft maar dat is voor later een zorg.
http://s7.postimage.org/kyjwlxdyj/DSC_9438.jpg (http://postimage.org/)
http://s9.postimage.org/9gcod64tr/DSC_9439.jpg (http://postimage.org/)
golf mkII 16v
14-12-2012, 20:54
Aftap mogelijkheid
Zonder te knoeien
Klinkt logische :redface: :D
jup,oud type heeft daar idd een aftappunt.
tip,ik zag eens iemand een aangepast tubeless ventiel gebruiken voor deze toepassing ;)
Durf het bijna niet te vragen maar wat is een "aangepast tubeless ventiel" :D
een ventiel die in de velg getrokken word.maar je kunt ook de schacht van een binnenband afzagen....
Ik snap hem en zou je dan ook via deze weg er lucht in kunnen drukken zo dat je ook zeker weet dat er boven bij het buisje de kop water komt ?
onderaan de radiateur moet een stopje komen.[voor het aftappen]
bovenaan de cilinderkop moet je een ontluchtingspunt hebben[evt in de vorm van een ventiel zoals ik opperde]
dus geen ventiel onder aan je radiateur en dan de boel oppompen ;)
Dankje wel voor het uit kauwen Gerben :thumbup: ben er zeker weer wat wijzer van geworden ;)
Ga nu eerst het pijpje uit de kop halen om een passende ventiel voor in de kop te zoeken.
Mijn dank heren :thumbup:
Albert87
17-12-2012, 11:02
kop koeling (y) net ff me us mk3 bentley handleiding door zitten bladeren!
Bentley Mk3 US handleiding (http://i875.photobucket.com/albums/ab314/Claymore87/2nd%20Mk3%20project/Pictures2.jpg)
*tis de lijn naar de koeling tank naar de kop toe*
preciese werking geen idee*
http://img56.imageshack.us/img56/9515/1001366ur2.jpg
op foto zie je de tank. maar tis zeker niet (specifiek)voor ontluchting bedoeld
moet de kopkoelen! en af gevoerd worden naar de expansie tank!
(of vice versa)
is specifiek voor ontluchting.het zorgt dat er geen lucht bovenin de koelkanalen achterblijft,wat de circulatie kan beinvloeden.het ligt er maar net aan wat het hoogste punt in het koelsysteeem is of je hem uberhaupt wel nodig bent.(veel modellen hebben er standaard een kogel inzitten met ontluchting op de bovenste rad.slang)
Bedankt voor de foto Albert zo als ik kan zien komt hij van de boven kant van het reservoir dat zou in houden dat het een terug gaande weg zou kunnen zijn.
Of terwijl de afvoer zijde ik denk dat bij mij het hoogste punt de dop is van de interne koelvloeistof reservoir is in de radiateur zelf.
En niet het pijpje op de kop de dop van de radiateur heeft natuurlijk ook een ontluchting mechanisme.Als de druk te hoof wordt spuugt hij het onder de dop er weer uit.
Dus Gerben als ik jouw mag geloven en de dop van de radiateur blijkt dadelijk het hoogste punt te zijn zit ik safe toch ?
Albert87
18-12-2012, 13:06
ach ik kan hetook keer miss hebben (y);)
weer wat geleerd ^^
Bedankt voor de foto Albert zo als ik kan zien komt hij van de boven kant van het reservoir dat zou in houden dat het een terug gaande weg zou kunnen zijn.
Of terwijl de afvoer zijde ik denk dat bij mij het hoogste punt de dop is van de interne koelvloeistof reservoir is in de radiateur zelf.
En niet het pijpje op de kop de dop van de radiateur heeft natuurlijk ook een ontluchting mechanisme.Als de druk te hoof wordt spuugt hij het onder de dop er weer uit.
Dus Gerben als ik jouw mag geloven en de dop van de radiateur blijkt dadelijk het hoogste punt te zijn zit ik safe toch ?
correct,maar ik gok dat je dat net niet gaat redden.een aba heeft een andere koelopzet dan gangbare vw blokken,ik denk niet dat je via de bovenste radiateurslang alle lucht wegkrijgt.beter op safe spelen en een ontluchtingspunt maken.
ach ik kan hetook keer miss hebben (y);)
weer wat geleerd ^^
Geen probleem toch ik wist dit ook allemaal niet :D
correct,maar ik gok dat je dat net niet gaat redden.een aba heeft een andere koelopzet dan gangbare vw blokken,ik denk niet dat je via de bovenste radiateurslang alle lucht wegkrijgt.beter op safe spelen en een ontluchtingspunt maken.
Ga ik zeker doen Gerben kop gaat toch weer uit elkaar voor de Schrick stoters en klep veren :thumbup:
En als ik me de rest van de koelwater slangen ga beginnen klop ik nog wel eens aan :D
Ik heb ieder geval de originele oliekoeler al weg gelaten ivm de de drukte van slangen daar beneden heb er nu 1 van Mocal en die is niet water gekoeld :cool:
golf mkII 16v
25-12-2012, 12:02
Bij golf2 zit die op de radiateur
Bij de meeste golf3 op de aansluiting tussen de 3e en 4e cilinder,bovenste radiateurslang
Dit zou ook een mooie oplossing zijn lijkt me zo.
Met een beetje geluk kan ik na dat ik het pijpje er uit heb gehaald zo de m6 tap in het gat zetten en deze er in draaien.
http://webshop.amacoo.nl/spare-parts-for-tractors/filters/ontluchtingsventiel-bosch
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.