Log in

View Full Version : Lambdasonde 1.3 NZ bedrading (foto's)


Function
19-12-2012, 00:34
Hallo,

Mijn geliefde Golfje CL Function 1.3 NZ uit 1992 heeft wat problemen.
Na een koude start (zonder problemen) en ongeveer 1 km rijden begint het.
De motor bokt, houdt in, klinkt als een trekker, gaat stationair laag in de toeren en valt dan soms uit. Dit wordt steeds erger.
Als de motor op bedrijfstemperatuur komt gaat het over.
Als de motor dezelfde dag afkoelt en weer start zijn er geen problemen. Pas na een nacht staan zijn de problemen er weer.
De problemen zijn begonnen toen het kouder werd tijdens de herfst.

Na lang zoeken lijkt het of de lambdasonde het veroorzaakt.
Als de Lambdasonde-stekker losgekoppeld is rijdt de golf zoals het hoort.

De Lambdasonde heb ik los gedraaid en was niet erg smerig.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/7/8/3/3/HPIM6435.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/7/8/3/3/HPIM6413.jpg

Waar ik nu mee zit is de stroomdraden uit de contrastekker (4 polig) naar de elektronische-regelaar (computer).

Uit de Lambdasonde komen 3 draden: 2 x wit, 1x zwart.
Deze 3 draden gaan naar de stekker (4 polig) die op het spruitstuk is geschoven. Uit deze stekker komt nog een 4de bruine draad die op het spruitstuk is geschroefd.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/7/8/3/3/HPIM6421.jpg

Op de bovenstaande stekker zit een contra-stekker met 4 draden:
Geel en bruin/wit gaan naar de elektronische regelaar.
Zwart en paars zijn afgeknipt/gebroken.

Stekker > contra-stekker
Wit > geel (naar regelaar)
Wit > bruin/wit (naar regelaar)
Bruin > zwart (afgeknipt)
Zwart > paars (afgeknipt)

http://www.volksforum.com/albums/files/2/7/8/3/3/HPIM6423.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/7/8/3/3/HPIM6439.jpg


Is dit een normale aansluiting van de stroomdraden?

Heeft iemand nog een Lambdasonde liggen voor een eventuele test?

DragonGr Dragon
22-12-2012, 13:49
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/Untitled_448589.jpg

Kleuren moeten zijn: Geel, Groen, Wit/Bruin, Bruin, maar dat is bij jou anders...

Het lijkt erop of de voeding voor de lambda verwarming is afgesneden. Dit zou je problemen kunnen verklaren tijdens warmloop. Pas als de motor op temperatuur is is ook de lambda warm en gaat hij goed functioneren.

Zit er in de buurt niet het andere eind van de afgeknipte draden. Er moet een contactspanning op via zekering 15 en een massa.

Losha
22-12-2012, 17:45
ik zeg ook de lambda voorverwarming is eraf (afgeknipte draden)
dus weer vastmaken, een van de afgeknipte zou een constante + (12v) moeten zijn iig de eerste seconden na start om de lambdasonde op te warmen
even meten dus