PDA

View Full Version : Revisie Pierburg 2EE carburateur


DragonGr Dragon
19-12-2012, 13:02
Voor MTyn ben ik een Pierburg 2EE carburateur (ingebouwd in een Golf 2 met PN motor) aan het reviseren. Van de voortgang zet ik hier wat foto's neer ter lering ende vermaak.

De Golf van MTyn liep stationair niet erg stabiel en schommelde tussen 800 en 1100 1/min. Tijdens het rijden viel de motor uit bij het intrappen van de koppeling bij bijvoorbeeld een stoplicht. Dit zal een aantal van jullie vast bekend voorkomen.

Ondanks alle vooroordelen over Pierburg carburateurs, zijn het erg fijne dingen mits ze goed onderhouden en afgesteld zijn.

Dit is de carburateur uitgebouwd in de oude staat:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0179.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0180.JPG
De carburateur zit onder de olie, benzineaanslag, roet en corrosie. Dit zit zowel zichtbaar op de buitenkant als binnenin alle (gecalibreerde) kanaaltjes. Deze verontreiniging kan allerlei rare problemen veroorzaken en maakt het haast onmogelijk om hem fatsoenlijk af te stellen.

Ik heb de carburateur onderdeel voor onderdeel uit elkaar gehaald om goed schoon te kunnen maken.

Het bovenstuk met zoveel mogelijk verwijderd: de sproeiers en de chokeklep heb ik laten zitten omdat die erg kwetsbaar zijn. De ultrasoon reiniger maakt de kanaaltjes eronder wel schoon. Wanneer hij heel erg vuil is zou je ook deze kunnen demonteren.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0183.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0191.JPG

Het onderstuk met in de kamer een laagje aangekoekte benzine: ik heb ervoor gekozen de vlinders op hun plaats te houden, zodat ik de basisafstelling van de carb niet opnieuw hoef te doen. Bij zeer ernstige vervuiling is dit wel aan te bevelen, maar ook hier komt de ultrasoon in alle hoekjes en gaatjes.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0184.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0192.JPG

Dit onderdrukdoosje opent bij hoge belasting het tweede kanaal en is nog mooi dicht, alleen een beetje vies:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0185.JPG

De gasregelaar regelt de stand van de gasklep in elke situatie. Deze functioneerde nog zoals het hoort:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0186.JPG

De beugel met zowel de gasklep potentiometer als de chokeklep/smoorklep regelaar. De eerste meet de huidige stand van de gasklep (en daarmee ook de snelheid van openen) en de tweede regelt de stand van de smoorklep en zo het CO aan de hand van de situatie en de gemeten waarde door de lambda sonde.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0188.JPG

En daarnaast heel veel losse onderdeeltjes: De twee verstuivers die midden in de twee kanalen zitten. Linksboven de CO stelschroef (deze mistte het rubbertje overigens wat de afstelling niet ten goede komt). De ontluchtingsafsluiter, het zeefje, de brandstofkamer ontluchting, de pakking tussen boven- en onderstuk, de drie lange bouten waarmee de carb aan het spruitstuk vast zit, de vier boutjes waarmee onder- en bovenstuk met elkaar verbonden zijn en twee verwarmingselementjes voor de schachten:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0189.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0190.JPG

Als eerste heb ik zoveel mogelijk van het ergste vuil verwijderd met een beetje diesel. De ergste olie en aanslag gaat er dan al af en zorgt ervoor dat de ultrasoon beter zijn werk doet (en het water niet zo snel vuil wordt). Daarna is bijna alles (op de kwetsbare potjes na) in de ultrasoon reiniger gegaan met een mild oplosmiddel omdat het hier veelal om lichte metalen gaat. Het resultaat mag er wel wezen denk ik:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0194.JPG

Al het vuil is uit het bovenstuk en de aansturing van de smoorklep is weer helemaal schoon en vrij van verkleuring:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0195.JPG

Ook de kamer van het onderstuk is weer schoon en de veer van de gasklep glimt weer mooi:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0196.JPG

De diverse boutjes zien er weer als nieuw uit! het werkt erg fijn bij het in elkaar zetten, wanneer je nog weet welke boutjes waarbij hoorden...
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0197.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0198.JPG

Dit zijn de onderdelen dit ik niet wilde hergebruiken en dus vervangen moeten worden:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0199.JPG

De nieuwe pakkingset is inmiddels binnen en het in elkaar zetten kan beginnen:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0147.JPG

Na wat schroefwerk en waar-hoort-dit-ook-al-weer momenten, zit de carburateur al weer vlot in elkaar. Je kan heel eenvoudig alles er op schroeven, geen afstelling nodig. Het rubbertje rond de stelschroef zit er weer netjes op met een beetje vet en die draait nu enorm soepel. Dat gaat schelen met afstellen!!
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0151.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0154.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0156.JPG

Nu de carburateur weer op zijn plaats in de auto en het afstellen kan beginnen:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/DSC_0157.JPG

Het afstellen ging nu heel eenvoudig. De auto startte nadat de kamer weer vol benzine zat en bleef meteen al netjes lopen. Warmloop ging goed en na afstellen loopt hij netjes 900 1/min +- 20. Heel stabiel. Het CO zit ook in het regelbereik en de auto rijdt als nieuw...

MTyn: Wanneer kom je kijken??

Audi1981
19-12-2012, 14:36
Netjes! :thumbup:

DragonGr Dragon
19-12-2012, 14:52
Audi1981: Dank! er gaat niets boven schone auto onderdelen...

De oneffenheden die je nog ziet is corrosie. Deze zou je in de ultrasoon nog weg kunnen krijgen met een licht zuur zoals citroensap. Het risico is echter dat het te hard gaat en dan wordt het metaal aangetast en krijg je juist weer meer aanslag... het viel hier mee, dus ik laat het zo.

Chewbacca
19-12-2012, 18:12
Nice!
Wat kost zoiets nou? (heb zelf ook n PN ;) )

DragonGr Dragon
19-12-2012, 19:18
Kosten hangen heel erg af van de wensen. De pakkingset kost zo'n 35E. Moeten er losse onderdelen vervangen worden door gereviseerde, dan wordt het wat duurder. Verder nog wat uurtjes.

Voor specifieke vragen / opdrachten graag PM

Audi1981
19-12-2012, 19:21
Heb er zelf al lang niet meer zo intensief aan gesleuteld, ben nogal fan van de Weber DTML oplossing sinds m'n zus d'r Santana er met zo een uitgerust is. Maar wat je zegt; goed schoon en goed afgesteld rijdt het weer zalig :thumbup:

MTyn
19-12-2012, 21:08
Een weber heb ik ook overwogen, het is immers de kortste (maar wel dure) weg tot een goed lopende MK2 met PN motor.
23 jaar lang en in totaal zo´n 150 tankbeurten heeft de Pierburg het prima gedaan dus verdient ie wel een kans toch?

De gasklep regelaar en gasklep positiesensor waren onlangs al vervangen voor gereviseerde delen, hiermee liep ie al iets beter maar zoals DragonGr Dragon zelf al gezegd heeft kan 1 verstopt kanaaltje al heel wat ellende veroorzaken. Als dan ook nog een aantal afstellingen niet goed blijken te staan dan heeft een Pierburg aandacht van een kenner nodig.

DragonGr Dragon is zo te zien niet bang van veel kleine onderdeeltjes dus heb alle vertrouwen erin dat het met mijn Pierburg 2EE helemaal goed gaat komen!

DragonGr Dragon
21-12-2012, 15:32
Project afgemaakt en tekst toegevoegd in eerste post...

noisemaker
22-12-2012, 16:44
zijn idd best wel fijne carbs als je een beetje weet hoe die in elkaar zit
en hoe de regeling ervan werkt. Je kunt deze carbs ook gewoon (redelijk)
goed laten lopen zonder ook maar 1 stekker erop aan te sluiten.
het enige wat dan niet werkt is de choke. dan heb je ook niet dat
stationaire geschommel. :thumbup:

DragonGr Dragon
22-12-2012, 21:12
noisemaker: idd, het is de regeling zelf die het opkloot als de CO buiten bereik zit. Het fijne van dit exemplaar was wel dat hij zo nieuw nog was (70k), dan heb je nog niet zoveel van die kleine probleempjes die opstapelen tot één grote en wat moeilijk te tracen is.

Pascalvd
23-12-2012, 13:27
Heel erg tof gedaan!
Heb je een antwoord gegeven in mijn topic. ;)

Gino89
23-12-2012, 20:56
Netjes gedaan! :thumbup: Dit moet vaker gebeuren i.p.v. die dingen er af slopen en vervangen voor webers :rolleyes:

DragonGr Dragon
23-12-2012, 21:27
Mee eens Gino! ik snap de keuze wel hoor, maar vergelijk geen nieuwe Weber met een 20-25 jaar oude en vuile Pierburg en zeg dat Pierburg prut is, dat is geen eerlijke vergelijking.

noisemaker
24-12-2012, 18:19
heb je trouwens dat pijpje voor de vollast verrijking ook schoongemaakt zo ja waarmee?
Heb mijn exemplaar 3x uit elkaar gehad (verschillende redenen) en iedere keer voor
ik ermee begon dacht ik: o ja ff dat pijpje bekijken/schoonmaken, maar iedere keer als
ik de auto weer voor t eerst startte dacht ik shit weer vergeten.

DragonGr Dragon
24-12-2012, 19:30
Alle onderdelen zijn in de ultrasoon reiniger gegaan, dus ook dat pijpje is van binnen en van buiten gereinigd. Ik heb daarvoor een licht alkalisch middel gebruikt om niet te veel het metaal aan te tasten.

noisemaker
25-12-2012, 20:25
oh ja dat is een goede oplossing, maar die heb ik niet tot mijn beschikking.
Volgens deze handleiding ( http://www.ruddies.business.t-online.de/serv2ee.htm ) komt t pijpje in de vlotterkamer uit, heb je toevallig gezien of t mogelijk is om er met iets van een klein ragertje/borsteltje doorheen te borstelen?
Zat zelf aan zon klein borsteltje te denken die je normaal tussen je tanden/kiezen duwt om te flossen.
die zijn erg klein en buigzaam dus daar kom je (denk ik) de bocht wel mee door.

noisemaker
25-12-2012, 20:31
Trouwens in die handleiding staat ook een handig weetje in:
(6.4) daar waar de slangetjes op de gasklepregelaar gaan kun je met een
m3 boutje een filtertje eruit trekken. Daar vond ik bij mij ook nog aardig wat
prut in zitten. let wel op dat terugslagklepje etc. dat je de boel niet kwijt raakt.

DragonGr Dragon
25-12-2012, 22:38
Noisemaker: ik zou niet zomaar iets in dat pijpje stoppen. Buigen of beschadigen is zo gedaan... Ik wil hem best voor je schoonmaken, dan heb je meteen een schone carb. PM maar bij interesse!

MTyn
28-12-2012, 21:58
Een wat late reactie van mijn kant maar hoe mooi kan je Kerstmis zijn? HEEL MOOI!! :D

De Golf loopt echt weer als nieuw!
Afslaan is over en hij pakt ook veel lekkerder/soepeler op.. in de file bokt ie niet meer en de motor is een heel stuk stiller. Ben zo blij!! :) :) :)

Thumbs up voor DragonGr Dragon!!! :thumbup: :thumbup: TNX!!

DragonGr Dragon
29-12-2012, 08:07
En het was nog leuk om te doen ook als ik eerlijk ben!
Wie volgt??

Lesley
29-12-2012, 08:19
Heel netjes kerel, denk dat je er zeker klanten bij gaat krijgen!

DragonGr Dragon
03-01-2013, 00:06
Hehe dank je! klanten welkom!

Volgend "slachtoffer", ditmaal een 2E2: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=1382360#post1382360

VWMK2FREAK
05-06-2013, 21:02
Super topic hier heb ik tenminste wat aan dit wil ik vaker zien/lezen!!!
Ga zo door!! :D

eddie-polo
19-08-2013, 11:28
Dit is iets wat ik normaal niet doe maar ik zoek contact met Igor ( DragonGr Dragon ) hij reageert niet op mijn mail en niet op facebook. Het probleem is dat hij voor mij een carburateur aan het reviseren is al een weekje of 8 maar sinds dat hij heeft laten weten wat er loos mee is ben ik contact kwijt geraakt. Ik heb nu echt die carburateur nodig....

Wie heeft het nummer van Igor Franken ? Of wie kan Igor er op wijzen dat ik contact zoek ?

VW Johs
19-08-2013, 12:49
Zelfde probleem hier , moet nog iets laten afstellen maar geen contact meer .. Helaas


Misschien op vakantie ??

Alberto
19-08-2013, 13:58
Misschien op vakantie ??

Kans is groot , contact is anders prima met hem

Gino89
19-08-2013, 21:17
Ik weet dat hij het op het moment redelijk druk heeft, maar normaal reageert hij altijd.

DragonGr Dragon
20-08-2013, 20:55
Normaal gesproken kom ik al mijn afspraken netjes na en krijgt elk mailtje binnen een dag een antwoord, zelfs als ik met vakantie zou zijn.

Alleen zoals ik iedereen zoveel duidelijk probeer aan te geven zit ik nu in wat nare privé omstandigheden (doodzieke moeder), waardoor e.e.a. wat anders loopt dan normaal. Ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben. Wanneer alle stof wat is neergedaald help ik iedereen weer graag met van alles en nog wat...

Jetta MaNiA
20-08-2013, 21:08
Sterkte, ik wacht geduldig

VW Johs
20-08-2013, 21:19
Sterkte .

Blaauwwiekel
02-09-2013, 14:58
Sterkte. Hopende op positieve afloop wat dat op dit moment ook inhoud.
Praat er over, dat lucht op.. Ik weet dat het oplucht, want ik kon eht niet, en daar zit ik nog altijd mee..


Tevens hou ik dit wat in de gaten, want zocht op 2e problemen, en kom ik hier.. Intresting yo now..

DragonGr Dragon
02-09-2013, 16:36
Dank voor de steun!! het komt vast goed, is alleen een lang traject waar ze doorheen moet...
Daarnaast baal iik er van dat ik niet zoveel mensen kan helpen hier!

Blaauwwiekel
02-09-2013, 17:53
Komt vanzelf weer. eerst het ene gezond verwerken en dan door gaan..
Geen stress, en zorg dat je er bent voor je family, en je moeder..

mwouters91
13-10-2013, 17:36
hey is een revisie weer mogelijk?

gr

VdubMKII
13-10-2013, 17:46
Denk dat als dat zo is dat Igor het dan zelf wel laat weten.

DragonGr Dragon
13-10-2013, 19:45
Inbox weer leeg...

Bernhard
16-10-2013, 21:19
Sterkte Igor met de situatie ;) Balen dat je andere mensen niet kan helpen? je hebt nu andere prioriteiten.

gizmo98
30-01-2014, 12:19
Igor, is de situatie al zo dat je al weer kunt helpen,
ik had je mailtje gestuurd

alvast bedankt

Van Limburg
30-01-2014, 14:41
Zoiets (http://www.volksparts-daveaarts.nl/contents/nl/d442_weber_vervangings_carburateurs.html) kan dus ook gewoon voor de minder handige jongens of ben ik mis? Ik dacht ook dat pierburg wat moeilijk was af te stellen en vervangings- onderdelen vrij duur waren.

Nette how to

DragonGr Dragon
31-01-2014, 10:15
Heren, sorry dat ik jullie zo in de steek moest laten... heb deze week weer eens een ratel in mijn handen gehad (startmotor haperde), voelde vertrouwd, VW bloed begon gelijk weer te stromen ;-)
Ik plan om komende maand weer te gaan opstarten. Zal nog niet volle sterkte zijn, want heb het nog wel druk.

Spike
01-02-2014, 13:44
Zoals eerder ook gezegd, neem je tijd! Je zal niet de eerste handige jongen zijn die te snel weer teveel wil gaan doen en hier zelf de dupe van word

gizmo98
01-02-2014, 19:13
Heren, sorry dat ik jullie zo in de steek moest laten... heb deze week weer eens een ratel in mijn handen gehad (startmotor haperde), voelde vertrouwd, VW bloed begon gelijk weer te stromen ;-)
Ik plan om komende maand weer te gaan opstarten. Zal nog niet volle sterkte zijn, want heb het nog wel druk.


ik hoor graag van je

groet herman

ps had je in November gemaild en verleden week een x

alvast bedankt

Pasadena
28-01-2018, 20:31
Mijn Golf 2 met PN motor en 2ee had ook de bekende problemen van onregelmatig stationair draaien en afslaan bij plotseling snel in toeren terugvallen. Heb hem naar Igor gebracht en in een korte tijd was alles van de carburateur gecontroleerd, schoongemaakt en correct afgesteld. Motor draait nu weer prachtig rond en zakt ook niet meer zover terug in toeren. Ben blij dat ik dit heb laten doen want de auto is het waard! Igor bedankt.

DragonGr Dragon
28-01-2018, 21:21
Mijn Golf 2 met PN motor en 2ee had ook de bekende problemen van onregelmatig stationair draaien en afslaan bij plotseling snel in toeren terugvallen. Heb hem naar Igor gebracht en in een korte tijd was alles van de carburateur gecontroleerd, schoongemaakt en correct afgesteld. Motor draait nu weer prachtig rond en zakt ook niet meer zover terug in toeren. Ben blij dat ik dit heb laten doen want de auto is het waard! Igor bedankt.

Richard, mooi te horen dat het bevalt, de Pasadena was nog mooi af te stellen en reed daarna idd weer mooi. Succes ermee!

duudt
10-02-2018, 20:28
Ik heb sinds afgelopen weekend een golf 2 pasadena met de 1.6 pn motor en pierburg 2e-e carburateur.
Dat ik de auto kocht liep deze tussen de 800 en 2000 toeren stationair en miste behoorlijk wat vermogen, zelfs m'n golf 1 met 1.1 motor was vlotter..
Inmiddels heb ik de pierburg vervangen voor een andere pierburg 2e-e, ontsteking afgesteld en complete uitlaat vervangen en de motor loopt weer netjes stationair en heeft aardig z'n vermogen weer terug.
Nu heb ik 1 eigenaardigheid, vanaf 3/4 tot volgas merk ik totaal geen extra power, sterker nog met iets minder gas trekt de motor beter door.
De tweede trap werkt wel, vacuumdoosje heb ik namelijk vervangen en gecontroleerd met een hand vacuumpompje.
Nu heb ik een innovate lambda meter met wideband lambdasonde tot mijn beschikking en vanmiddag even een rijdende meting gedaan, vanaf meer als 3/4 gas begint het mengsel te rijk te worden.
Alles onder de 3/4 gas zit prima in de waardes.
Kan het zo zijn dat bijvoorbeeld de sproeier van de tweede trap te groot is?
Of is hier een andere verklaring voor?

Mvg Dennis

DragonGr Dragon
10-02-2018, 20:58
Dennis, weet je zeker dat de ontsteking goed staat? zijn alle slangen nog goed (echt goed checken, ik had er vorige week één waar een verstopte scheur in zat). Is de 2EE afgesteld? er kan eigenlijk van alles zijn. Vaccuum lek ergens, verstopte kanalen, etc.

duudt
10-02-2018, 21:33
Bedankt voor je reactie!
Alle vacuum slangen zijn vervangen en voordat deze carburateur erop is gegaan heb ik 'm eerst schoongemaakt en waar mogelijk doorgespoeld met remmenreiniger en droog geblazen met perslucht.
De ontsteking stond in eerste instantie veel te vroeg, de motor draaide hierdoor ook 1100 toeren stationair en pingelde licht bij belasting in een hogere versnelling.
Hierna de ontsteking met stroboscooplamp afgesteld met het vacuumslangetje los.
Ik heb gecontroleerd met draaiende motor op vacuum lekkage door bij de carb. en voetpakking wat remmenreiniger te spuiten, geen lekkage waarneembaar.
Daarbij meestal met een vacuumlekkage gaan motoren juist armer lopen door de extra lucht die aangezogen kan worden.
(Tenminste dit is mijn ervaring met oudere auto's en minder conplexe carburateurs).

Het lijkt tijdens het rijden echt alsof het mengsel pas te rijk wordt zodra de tweede trap open gaat, vanaf ongeveer half gas gaat het mengsel al van een strakke 14.7 naar 13.3 tot aan 3/4 gas.
Zodra ik voorbij de 3/4 gas ga loopt het mengsel richting de 11.6.

Met de gewone co meter heb ik ook nog even gemeten, co staat stationair op 0,22.

Wel valt mij op dat het co niet tot nauwelijks verandert wanneer je aan de stelschroef draait.
Nu heb ik nog niet echt een goede handleiding gevonden hoe deze af te stellen, behalve dat de carterontluchtingslang los moet van het luchtfilter en de motor goed op temperatuur moet zijn.

Mvg Dennis

duudt
10-02-2018, 21:48
Wat ik me net zit te bedenken, zijn deze carburateurs ook op de 1.8 vw/audi of 2.0 (audi) motoren geleverd?
De historie van de carburateur die er nu op zit ken ik niet, degene van wie ik 'm heb overgenomen had 'm bij zijn vw autocross onderdelen liggen..
Als deze carburateur van een grotere motor af komt zou het kunnen verklaren dat het mengsel rijker wordt als dat de PN motor verwerken kan..

Mvg Dennis

DragonGr Dragon
10-02-2018, 21:57
Dennis, lees even de VW code af van de carb, iets in de trend van 026 129 015 X o.i.d. dan kan ik zo zien waar de carb voor is en of er verkeerde sproeiers voor je 1.6 in zitten.
De ontsteking had je moeten afstellen met vacuum aangesloten op 18 graden (merkteken), dat kan schelen.
Dat er niet veel gebeurt als je aan de stelschroef draait, klopt, want de ECU regelt alles zolang je in het bereik zit (je moet hem (laten) afstellen).

duudt
10-02-2018, 22:11
Ontsteking zal ik maandag even opnieuw afstellen zodra ik de stroboscooplamp er weer bij heb.
Ik weet niet waar je woont, maar als ik er niet uit kom en het niet aan de andere kant van het land is kom ik graag eens bij je langs om 'm af te laten stellen.

De carburateur die er oorspronkelijk op heeft gezeten is helaas incompleet op het moment, maar ik kan uiteraard alle componenten van de carburateur die er nu op zit overzetten en eens kijken of ie daar wel voluit op wil gaan.

Op de labeltjes van alle 3 de carburateurs staat 051129015A

DragonGr Dragon
11-02-2018, 08:52
Je hebt een PM

hmwessels
11-04-2018, 18:30
Dragon je inbox is vol..

DragonGr Dragon
11-04-2018, 22:42
Gebeurt vaak, probeer het nog eens...

hmwessels
15-04-2018, 19:52
Gedaan

Carel Ha
26-09-2020, 07:11
Gebeurt vaak, probeer het nog eens...

Hoi DragonGr Dragon, reviseer je nog steeds pierburg Carbs? Ik heb namelijk net een golf 2 met 1.6 PN gekocht maar deze trekt totaal niet, stationair loopt hij wel aardig en schommelt niet maar vermogen mist hij enorm.

Dank voor je reactie alvast

MTyn
26-09-2020, 13:33
Vast wel. Heb je hem al PM gestuurd?

Mijn 1.6 PN gaat nog steeds stotterloos als een kogel.. sinds DragonGr Dragon hem gereviseerd heeft.
Een jaar of 8-9 en 50K KM terug ofzo. :D

Carel Ha
27-09-2020, 07:15
Vast wel. Heb je hem al PM gestuurd?

Mijn 1.6 PN gaat nog steeds stotterloos als een kogel.. sinds DragonGr Dragon hem gereviseerd heeft.
Een jaar of 8-9 en 50K KM terug ofzo. :D

Ja wel een PM gestuurd, nog geen reactie. Gister even de carb los gehaald en voetrubber eens ingesmeerd met vloeibare pakking. Daardoor trekt hij wel iets beter op. Nog steeds houdt het niet over, maar is niet heel gek als je net uit een passat komt met 250 pk :P
Nieuw voet rubber is al wel besteld hoor, maar via auto doc dus zal nog wel even op zich laten wachten.

Maar dat klinkt wel echt heel erg hoopvol dat hij het na 8/9 jaar nog steeds goed doet!

DragonGr Dragon
27-09-2020, 07:18
Vast wel. Heb je hem al PM gestuurd?

Mijn 1.6 PN gaat nog steeds stotterloos als een kogel.. sinds DragonGr Dragon hem gereviseerd heeft.
Een jaar of 8-9 en 50K KM terug ofzo. :D

MTyn, leuk wat van je te horen en zeker dit nieuws dat hij nog steeds zo fijn rijdt! Mail of app nog eens hoe het verder gaat!

DragonGr Dragon
27-09-2020, 07:18
Ja wel een PM gestuurd, nog geen reactie. Gister even de carb los gehaald en voetrubber eens ingesmeerd met vloeibare pakking. Daardoor trekt hij wel iets beter op. Nog steeds houdt het niet over, maar is niet heel gek als je net uit een passat komt met 250 pk :P
Nieuw voet rubber is al wel besteld hoor, maar via auto doc dus zal nog wel even op zich laten wachten.

Maar dat klinkt wel echt heel erg hoopvol dat hij het na 8/9 jaar nog steeds goed doet!

PM in de maak...

PaulV
10-10-2020, 20:34
ik ben bezig een 1600 PN met 2EE pierburg als standalone proberen te laten draaien. het ding hang namelijk aan een keverversnelligsbak. Uit de 2ee komen 2 zwarte draden die samen komen in 1 schuifstekkertje. Waar moeten die op aangesloten worden? Moeten die in contact staan met de ECU? Ik vermoed nml dat daar plus vanuit het contactslot moet komen.

DragonGr Dragon
10-10-2020, 21:57
Dat is idd contactplus

PaulV
10-10-2020, 22:00
thanks

PaulV
12-10-2020, 21:42
nog een vraagje: wat moet er op de slangaansluiting boven de gaskabel aangesloten worden?

Carel Ha
12-10-2020, 21:51
misschien heb je hier wat aan?

http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=18871.0

DragonGr Dragon
13-10-2020, 08:41
nog een vraagje: wat moet er op de slangaansluiting boven de gaskabel aangesloten worden?

Het potje wat daar zit heeft een onderdruk slang (klein) vanaf achter de carb en een dikkere slang die naar een Actief Kool filter gaat. Als je een ombouw hebt gedaan zit die er mogelijk niet.

DragonGr Dragon
13-10-2020, 08:42
misschien heb je hier wat aan?

http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=18871.0

Dat gaat over een ander type carb

PaulV
13-10-2020, 10:45
Het potje wat daar zit heeft een onderdruk slang (klein) vanaf achter de carb en een dikkere slang die naar een Actief Kool filter gaat. Als je een ombouw hebt gedaan zit die er mogelijk niet.


oke dat verklaart dan gelijk de slang aan de achterzijde waar ook een sensor tussen zit maar nergens naar toe gaat. Gewoon afdoppen neem ik dan aan?
Gaat de ECU daar dan niet moeilijk van doen?

DragonGr Dragon
13-10-2020, 13:09
oke dat verklaart dan gelijk de slang aan de achterzijde waar ook een sensor tussen zit maar nergens naar toe gaat. Gewoon afdoppen neem ik dan aan?
Gaat de ECU daar dan niet moeilijk van doen?

Ik heb niet meteen beeld bij welke slang en sensor je bedoelt...

PaulV
14-10-2020, 08:17
http://www.volksforum.com/albums/files/7/1/0/8/0/Schermafbeelding2020-10-14090551.jpg

PaulV
14-10-2020, 08:25
de aansluiting boven in is dus voor dat koolstoffilter en dan heb ik nog die slang met dat grijze potje, daar zit een aansluiting op naar de kabelboom. na dat potje volgt een bochtje met daarin een een kunstof pijpje wat doorgeknipt is.

PaulV
14-10-2020, 08:28
sorry, net ff snel gekeken maar dat slangetje komt uit het inlaatspruitstuk, net boven het verwarmingselement :confused:

DragonGr Dragon
14-10-2020, 20:32
de aansluiting boven in is dus voor dat koolstoffilter en dan heb ik nog die slang met dat grijze potje, daar zit een aansluiting op naar de kabelboom. na dat potje volgt een bochtje met daarin een een kunstof pijpje wat doorgeknipt is.

Ik heb even een foto gemaakt van waar de 2EE van @Carel Ha vroeger zat... ;-)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/6/5/8/20201014_184823_edit.jpg

De dikke slang op dat potje rechts van de carb is "A".
Slang "B" gaat naar de tank(ontluchting).
Slang "C" gaat via dat grijze klepje met aansluiting op de kabelboom naar de achterkant van het spruitstuk.

PaulV
31-10-2020, 22:26
ik ben er niet uitgekomen met de aansluiting van de ecu, waren me ook veel te veel draden. Ontstekingsmodule via een schema hier los aangesloten. Via marktplaats een 2e gekocht die verkocht werd voor onderdelen. Die past er 180 graden gedraaid op, zat een of ander groot vacuum ding in de weg, die eraf gehaald. er mist ook iets aan de achterkant, geen idee wat. onder aan de carb komt een zwart draadje, geen idee waar dat voor is dus niet aangesloten. choke ook niet want de wateraansluitingen zitten nu aan de verkeerde kant en het kabeltje is afgebroken.
Dus eigenlijk alleen benzineslang en gaskabel aangesloten. Omdat ik het niet kon laten sleutel omgedraaid en het gekke ding deed het meteen. Proefrondje gedaan en loopt lekker, stationair loopt die iets te hard maar vindt nergens een afstel mogelijkheid. Maar al met al me happy :)

DragonGr Dragon
01-11-2020, 09:53
ik ben er niet uitgekomen met de aansluiting van de ecu, waren me ook veel te veel draden. Ontstekingsmodule via een schema hier los aangesloten. Via marktplaats een 2e gekocht die verkocht werd voor onderdelen. Die past er 180 graden gedraaid op, zat een of ander groot vacuum ding in de weg, die eraf gehaald. er mist ook iets aan de achterkant, geen idee wat. onder aan de carb komt een zwart draadje, geen idee waar dat voor is dus niet aangesloten. choke ook niet want de wateraansluitingen zitten nu aan de verkeerde kant en het kabeltje is afgebroken.
Dus eigenlijk alleen benzineslang en gaskabel aangesloten. Omdat ik het niet kon laten sleutel omgedraaid en het gekke ding deed het meteen. Proefrondje gedaan en loopt lekker, stationair loopt die iets te hard maar vindt nergens een afstel mogelijkheid. Maar al met al me happy :)

Toerental wordt geregeld door de ECU op 900. Als hij hoger zit regelt hij dus niet goed.

PaulV
02-11-2020, 07:59
sorry, een andere Pierburg 2e gekocht niet een tweede. Geen idee welke maar zonder al die electronische dingetjes erop. Op dit moment is daarop helemaal niets aangesloten, alleen benzine en gaskabel. De chokeklep heb ik open en vast gezet.
En de buggy rijd er best goed op, alleen beetje hoog stationair.

ZG55Golf
13-12-2020, 16:14
Bedankt Dragon!
Je hebt me echt geholpen met de revisie van m’n pierburg carb! Wat een verschil!
Hij rijd als een malle!
Goed gedaan en was nodig zo te merken!
Kan je aan iedereen aanbevelen!