View Full Version : TDI 1.9 Naar 2.0 Project
Beste heren,
ik heb iets in de planning waar ik ooit eerder iets over gelezen heb, nu hoop ik hier iemand te horen die er ervaring mee heeft of in ieder geval tips.
Ik wil graag een 1z motorblok klaar maken voor meer pk's in de toekomst. Dit betekent dat ik het blok helemaal aan ga pakken. Het basisblok is een 1.9 TDI motorcode 1Z.
Ik wil hierin graag de zuigers en drijfstangen gebruiken van een PD motor met motorcode BKD. Nu is dit normaal gesproken een 2.0 liter.
Wie kan mij vertellen wat wel en niet mogelijk is. Is het allemaal pas klaar en zijn het dezelfde type zuigers aangezien een BKD een 16v is en geen 8V zoals de 1z. Uithonen tot hoever maximaal bij een 1Z blok voor het passen van de BKD verstuivers?
Hoor graag jullie mening.
Heb je tips wat je meer over kan zetten of aanpassen om de 1Z sterker te maken?
Gr
De zuigers kan je wel te pas maken boren en honen,maar de kom van een 16v zit in het midden en de kom van een 8v aan de voorkant.
Dan moet je bus zuigers hebben dan kom je op 2 liter.
Drijfstangen passen ook niet, evenals de BKD verstuivers omdat dat een pompverstuiver is.
We hebben hier wel motoren gebouwd op basis van een 8v PD motor en daar de 16v kop op te zetten. Dit loopt echt geweldig, volgende week wordt er weer een afgesteld.
Jos.
Dat is heel vreemd, ik meen echt ergens gelezen te hebben dat ze PD zuigers hebben genomen van een ASZ en dat ingebouwd in een 1z zou gewoon passen, evenals de drijfstangen. probleem, ik kan de link niet meer terug vinden. Van de verstuivers is me inderdaad bekend, totaal andere motor.
kaantjee
08-01-2013, 16:54
BHW of BMM zuigers nemen.. ;) 81mm doorsnee volgens mij..
En een 1z heeft geen zuigerbodem koelers (olie sproeiers), kun je niet beter voor een AFN kijken?
Fastboelm
09-01-2013, 17:34
BHW of BMM zuigers nemen.. ;) 81mm doorsnee volgens mij..
En een 1z heeft geen zuigerbodem koelers (olie sproeiers), kun je niet beter voor een AFN kijken?
BHW of BMM past ook niet zomaar !
drijfstang en pistonpen gat is andere maat .
1Z heeft ook gewoon zuigerbodem koeling
een AEY (SDI ) ook
niet zomaar wat roepen ! en uitkramen .
wel de juiste info geven als je wat zegt .
En een 1z heeft geen zuigerbodem koelers (olie sproeiers), kun je niet beter voor een AFN kijken?
Een 1Z heeft wel zuigerbodem koelers, maar de 1Y niet (1900D). De AAZ heeft ook bodemkoeling. Van "nieuwere" motoren weet ik niet, nooit naar gezocht, maar een een turbo motor heeft eigenlijk altijd wel zuigerbodemkoeling. :)
kaantjee
11-01-2013, 15:44
BHW of BMM past ook niet zomaar !
drijfstang en pistonpen gat is andere maat .
1Z heeft ook gewoon zuigerbodem koeling
een AEY (SDI ) ook
niet zomaar wat roepen ! en uitkramen .
wel de juiste info geven als je wat zegt .
Drijfstang en pistonpengat is idd anders, maar deze kun je van een pd115 (volgens mij) nemen, of een aftermarket setje.
Ik wist niet dat de 1Z ook zuigerbodem koeling had, laat staan de SDI? Want wat ik gelezen had was dat de AFN de oliesproeiers had onder de zuigers en dat het onderscheid maakt tussen 1Z en AFN (op de VNT/pomp/kop/etc..) :confused:
kaantjee
11-01-2013, 15:45
Een 1Z heeft wel zuigerbodem koelers, maar de 1Y niet (1900D). De AAZ heeft ook bodemkoeling. Van "nieuwere" motoren weet ik niet, nooit naar gezocht, maar een een turbo motor heeft eigenlijk altijd wel zuigerbodemkoeling. :)
Nou weer wat geleerd dan.. zo te zien klopt niet alles wat iedereen zegt op het internet.. :shake:
1Z heeft (goedkope)zuigers zonder bronzenbussen voor de pistonpen,daarom lopen de (behoorlijk zwaar) opgevoerde 1Z blokken stuk zo ook de mijne in 2007.
Fastboelm
11-01-2013, 20:22
1Z heeft (goedkope)zuigers zonder bronzenbussen voor de pistonpen,daarom lopen de (behoorlijk zwaar) opgevoerde 1Z blokken stuk zo ook de mijne in 2007.
dit is ook alleen maar bij de eerste type 1Z blokken ( en SDI )
later zijn ze al gauw over gestapt op de zuigers met bronzen bussen
mijne van aug 1994 had ook al bronzen bussen .
sinds aug-2012 heb ik een compleet nieuw opgebouwd blok (1Z)
maar heb er nu Crafter zuigers in , en nog veel meer leuke dingen :D
@Jim: Waarom ga je niet voor een 038 serie 8v 2.0 8v onderblok en zet je daar een overgangs model kop op (AGR, ALH, ASV) die kan je ook zo in een Mk2 hangen met de steunen van een Ibiza, Caddy, Inca, Cordoba, Polo variant...
Die motoren zijn sterker in de basis dan de oudere generatie motoren en in en uitlaat spruitstukken zijn uitwisselbaar met de oude motoren.
Dit is althans mijn strategie om door de 300pk barriere heen te gaan.
Een van de monteurs hier heeft een zelfde motor als in de TTtdi zit voor zijn '99 Golf IV 90pk tdi gebouwd, echter met een andere turbo en verstuivers. Motor is een AJM 115pk onderblok en BKD 140pk kop.
Met het eerste resultaat rijdt hij om de bak te sparen,
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/stefanfinal_zps0ede57fa.png
Hier vandaan is die teruggezet,
http://i330.photobucket.com/albums/l406/jos_br/stefanmax_zpsa7281464.png
Jos.
Toch een kleine updat v.w.b. de Audi TTtdi. Na 58000km heeft de versnellingsbak toch de geest gegeven, gewoon "rustig" rijdend over A50 klonk er een dusdanig geratel dat ik bang was een drijfstanglager te horen, echter teruggeschakeld naar de 5e versnelling was het geluid (zo goed als) weg. Later bij het verlaten van de snelweg waren de 2,4 en 6e versnelling niet om aan te horen.....
Affijn, bak en meteen een nieuw tweemassa vliegwiel geplaatst en achteraf missen er nu wel meer geluiden die ik aan de banden wijtte........
Jos.
superbeast
27-01-2013, 19:30
Die bkd kop is dat nog pompverstuiver of al commonrail injectors?
En waarom de bkd kop op ajm onderblok plaatsen, is het onderblok sterker of vanwege de motorsteunen?
PD 16v
http://zwalve.eu/d/3643-2/BKD-100125-AEZ_004.JPG
http://zwalve.eu/d/3649-2/BKD-100125-AEZ_006.JPG
http://zwalve.eu/d/3673-2/BKD-100125-AEZ_014.JPG
Audi1981
27-01-2013, 20:06
Toch een kleine updat v.w.b. de Audi TTtdi. Na 58000km heeft de versnellingsbak toch de geest gegeven, gewoon "rustig" rijdend over A50 klonk er een dusdanig geratel dat ik bang was een drijfstanglager te horen, echter teruggeschakeld naar de 5e versnelling was het geluid (zo goed als) weg. Later bij het verlaten van de snelweg waren de 2,4 en 6e versnelling niet om aan te horen.....
Affijn, bak en meteen een nieuw tweemassa vliegwiel geplaatst en achteraf missen er nu wel meer geluiden die ik aan de banden wijtte........
Jos.
Rijden jullie met een standaard bak eronder? (02M?)
Ja, normaal overleefd die 02M bak alles. Echter zonder sper en meer dan 500nm geeft een hoop wielspin na de bocht, dit is killing. Bij een normaal gebruik gaat zo'n bak echt lang mee.
Jos.
Jos:
Even terugkomend op de BKD kop op de AJM, dat is 16v op 8v onderblok, neem je dan ook de BKD zuigers aangezien het verbrandingsgat in het midden zit?
Bert:
Een 8v onderblok 2.0 (bedoel je de pompverstuiver?) Met daarop een ALH kop, zou dus moeten passen. Neem aan dat je dan een goeie VP pomp neemt. Bevestigingspunten past allemaal?
Gr
De 2.0 BMM is inderdaad een 140pk 8 klepper.
Of de gietpunten voor de brandstofpomp steun allemaal gelijk zijn ga ik binnenkort achter komen. Afgelopen donderdag een schade ASV opgehaald.
Als ik terug ben uit Rusland maar eens een 8v 2.0 blok ophalen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.