PDA

View Full Version : 1.3 mh, welke ontsteking?


jorg-maashees
29-12-2012, 12:29
De ontsteking van mijn 1300 mh motor heeft de geest gegeven. Nu heb ik er een ontsteking van een golf 3 1600 op zitten, wat opzich goed werkt. Echter lees ik hier op het forum dat de 1300 ontsteking zowel vacuumvervroeging heeft als centrifugaalvervroeging. Deze onststeking heeft geen van beide, en blijft dus op een vaste vervroeging ongeacht het toerental.

Ik heb hem nu afgesteld op 14 graden voorontsteking ( zoals beschreven in het motorfiets ombouw carburateur gedeelte )

Heeft een mh ontsteking dan wel centrifugaalvervroeging? en heb je de vervroeging uberhaupt nodig?

Het is namelijk moeilijk een ontsteking te vinden van een mh, en als je die al vindt is 9 van de 10 keer het vacuumpotje kapot.

:thumbup:

Dutch_Jetta_GT
29-12-2012, 13:44
Ik heb em nog liggen, vacuum doosje werkt nog! ;)

tim_j
29-12-2012, 13:45
Is het niet 6-8 graden vervroeging? 14 klinkt erg ver.

jorg-maashees
29-12-2012, 15:32
is omdat er geen vacuumvervroeging op zit nu :thumbup:

jorg-maashees
29-12-2012, 17:21
Ik heb de ontsteking overgenomen van Dutch-Jetta-Gt. :thumbup: Bedankt hiervoor :D

Hoe is de afstelling van zo'n ontsteking? Ik lees op internet: 1 graden voor BDP met de vacuumslang los. Klopt dit ?

jorg-maashees
30-12-2012, 21:31
Iemand die dit voor mij kan bevestigen?

darksupra
31-12-2012, 12:33
volgens mijn vraagbaak:

meten bij toerental 750-850
controlewaarde 3-7graden voor bdp
afstelwaarde 5+- 1graden voor bdp
onderdrukslang losgetrokken

centrifugaalverstelling

begin 900-1300
2600/10-14graden
3800/12-16graden
5400/15-19graden
einde

dat staat er in mijn vraagbaak. hoop dat je er wat aan hebt.
heb je je nokkenas en weber al er op zitten?
ben bezig met de 1.3 van mijn vriendin, daar komt nu ook maar een weber op met een 3f nokkenas erin.
moet alleen nog ergens een 3f nokkenas vinden.

jorg-maashees
31-12-2012, 16:19
Bedankt man :thumbup: Hier heb ik zeker wat aan.

De weber zit er nog niet op. Ben toch nog met de pierburg bezig geweest, en hij loopt nu eigenlijk prima. De co stond veel te hoog ( 8.5 in plaats van 1 ) , en er waren wat kapotte vacuumslangen. Verder was de vacuumvervroeging kapot, en was er nog vanalles mis met de ontsteking waardoor hij dus gewoon niet goed liep.

Ik ga dus voorlopig gewoon nog doorrijden met deze carburateur, zolang hij het goed blijft doen.

De nokkenas moet er nog in, en ook wil ik er nog een katvervanger onder plaatsen ( alle kleine beetjes helpen natuurlijk bij een 1300 :D :thumbup: )

darksupra
31-12-2012, 16:34
mijn oude golf vernam je alle veranderingen ook meteen, had spaghetti spruitstuk K&N filter en een aangepaste kop. al die veranderingen vernam je ook meteen.

die van mijn vriendin wordt nog net ff wat erger, kop is al aangepast, komt nog een geflowt inlaatspruitstuk op met de weber en nog wat andere dinkies.

jorg-maashees
31-12-2012, 16:46
Ik vind dat altijd mooi, beetje die 1300tjes opvoeren. Mijn vorige golf had ik een 60mm uitlaat systeem onder vanaf het spruitstuk en de brandsfotdruk verhoogd. Jankte lekker door in de toeren :D


Waarom een 16v of vr6? heeft iedereen toch al :D

darksupra
31-12-2012, 22:57
precies dat zeg ik dus ook altijd.
iemand met een 16v inhalen met een vr6 kan altijd maar met een 1.3 is veel leuker :P

jorg-maashees
02-01-2013, 17:54
Nog wachtende op de ontsteking die ik van Dutch_Jetta_GT overgenomen heb, en dan het zaakje goed afstellen. Ben benieuwd of hij dan beter loopt :thumbup:

jorg-maashees
12-01-2013, 15:00
De 3f nokkenas past dus niet in een mh motor, deze mist namelijk de nok voor de aandrijving van de mechanische brandstofpomp :mad:

Ranchdude
12-01-2013, 16:17
Zet je er toch een electrische op,van Hardi bijvoorbeeld,deze heeft verschillende uitvoeringen(opbrengst) 6 tientjes met korting bij hofman o.a
http://www.hap-automaterialen.nl/Producten/Hardi_brandstofpomp_2089.php

darksupra
12-01-2013, 16:27
ow ja daar had ik dus ook nooit bij nagedacht haha
heb je ervaringen met die brandstof pomp ranchdude?

jorg-maashees
12-01-2013, 16:39
En hoe dek je die aansluiting af op de kop? Een stalen plaatje o.i.d? Maarja, ik laat het voorlopig even zo. Ga eerst bouwen aankomend dit jaar zoals het eruit ziet :thumbup:

darksupra
12-01-2013, 16:42
daar kan je wel een afdekplaatje voor maken/kopen, dat had ik al wel vaker gezien..
nou snap ik ook waarom :D

darksupra
12-01-2013, 17:01
hey ik heb net ff weer wat gevonden op het geweldige internet :D http://www.wilmink.nl/pierburg/brandstofpomp_oldtimer_ombouw.pdf
hoe je het ombouwt.
wel iets van ingewikkeld :screwy:

jorg-maashees
12-01-2013, 17:30
Is prima te doen zo te zien. Kan het dus nog overwegen. Maar voorlopig sowiso niet, en in de roekomst denk ik eerder aan een motorswap of een andere 1300 opnieuw opbouwen die helemaal aangepast is.

Misschien de 3f as maar in de bingo dan. Koop er liever een nieuwe schroefset van. :D

Ranchdude
13-01-2013, 22:45
ow ja daar had ik dus ook nooit bij nagedacht haha
heb je ervaringen met die brandstof pomp ranchdude?
prima pomp.aansturen door 4 polig werkrelais/veiligheidsrelais,en dan via je ontsteking laten inschakelen,peanuts,heb deze ook op m,n pick up(V8 :D )zitten