tim_j
01-01-2013, 20:38
Heb na wat stuurhuis wissels problemen met het weggedrag en stuurgevoel.
Het onbekrachtigde stuurhuis wat er altijd al in zat heeft altijd prima gewerkt en auto stuurde haarscherp totdat ik het idee kreeg stuurbekrachtiging in te bouwen.. :shake:
stuurhuis #1 onvoorspelbaar, links zwaarder sturen dan naar rechts, speling.
Stuurhuis #2 Bekrachtiging werkte niet. en tandwielen versleten.
Vervolgens weer het 'oude' onbekrachtigde stuurhuis erin gezet.
Het stuurt 'klote' :mad: en weet niet hoe het komt.
Het originele stuurhuis is niks aan veranderd bij uit en inbouw.
Naar links sturen gaat iets lichter dan naar rechts ( naar links druk je een beetje 'gevoelloos' door) Golf is uitgelijnd maar voelt nog steeds onbetrouwbaar in het stuur.
Golf rijd voorzover gewoon rechtuit maar wanneer je stuurt voelt het niet vast op de weg. Met oneffenheden in de weg heb je het gevoel de controle kwijt te raken. met in/uit-sturen van rotondes voelt het insturen goed met weerstand en ineens weg gevoel.
Dus:
-knakken met stilstaand sturen.
-gevoelloos sturen.
Ben even wezen kijken waar het door zou kunnen komen:
Stilstaand het stuur 10 cm van links naar rechts bewegen hoor je een 'knak' in het vooronder. Naar rechts knakt het harder, kom er alleen niet achter wat het is. geluid lijkt overal van te komen. :confused:
denk zelf dat de 2 met elkaar te maken hebben.
zelf denk ik dat het in de afstelling van het stuurhuis zit en/of de veerpootlagers.
Ben met een maatje wezen zoeken naar het geluid. Hij links/rechts sturen en ik kijken/luisteren en voelen. Het geluid hoor je in de auto duidelijk en buitende auto het sterkst bij wielen. wanneer ik de stuurstang beet pak en m'n arm tegen het wiel aan houd voel ik de speling vrij duidelijk. Rechterkant voel/hoor ik het sterkst. auto staat dan nog op de grond.
Rechtervoorkant dus opgekrikt en gevoeld getrokken aan draagarm, kogels en rubbers. geen (overmatige) speling of los zittende bouten. Wanneer ik hard heen en weer trek aan de stuurstang hoor voel je de knak en speling, wel iets minder dan wanneer je aan het stuur draait.
Zaken die zijn gecontroleerd:
1.Bouten van subframe/draagarm/fusee/veerpootlagers zitten goed vast.
2.stuurkolom heeft geen speling.
3.Kruiskoppeling heeft geen speling en bouten nagetrokken
4.stuurstangen en stuurkogels? geen speling ontdekt en bouten nagetrokken.
5.fuseekogel? geen speling en bouten nagetrokken.
6.Veerpootlagers zijn iets ouder en heb ik nog niet gecontroleerd. (hoe doe je dat?)
7.Stabi rubbers op de draagarmen waren wat soepel en heb hiervoor ringetjes onder de moer gedaan zodat de rubbers wat strakker zitten.
Heb er al veel uren aan besteed maar de lol is er al een tijd vanaf. Wat denken julie? :thumbup:
Het onbekrachtigde stuurhuis wat er altijd al in zat heeft altijd prima gewerkt en auto stuurde haarscherp totdat ik het idee kreeg stuurbekrachtiging in te bouwen.. :shake:
stuurhuis #1 onvoorspelbaar, links zwaarder sturen dan naar rechts, speling.
Stuurhuis #2 Bekrachtiging werkte niet. en tandwielen versleten.
Vervolgens weer het 'oude' onbekrachtigde stuurhuis erin gezet.
Het stuurt 'klote' :mad: en weet niet hoe het komt.
Het originele stuurhuis is niks aan veranderd bij uit en inbouw.
Naar links sturen gaat iets lichter dan naar rechts ( naar links druk je een beetje 'gevoelloos' door) Golf is uitgelijnd maar voelt nog steeds onbetrouwbaar in het stuur.
Golf rijd voorzover gewoon rechtuit maar wanneer je stuurt voelt het niet vast op de weg. Met oneffenheden in de weg heb je het gevoel de controle kwijt te raken. met in/uit-sturen van rotondes voelt het insturen goed met weerstand en ineens weg gevoel.
Dus:
-knakken met stilstaand sturen.
-gevoelloos sturen.
Ben even wezen kijken waar het door zou kunnen komen:
Stilstaand het stuur 10 cm van links naar rechts bewegen hoor je een 'knak' in het vooronder. Naar rechts knakt het harder, kom er alleen niet achter wat het is. geluid lijkt overal van te komen. :confused:
denk zelf dat de 2 met elkaar te maken hebben.
zelf denk ik dat het in de afstelling van het stuurhuis zit en/of de veerpootlagers.
Ben met een maatje wezen zoeken naar het geluid. Hij links/rechts sturen en ik kijken/luisteren en voelen. Het geluid hoor je in de auto duidelijk en buitende auto het sterkst bij wielen. wanneer ik de stuurstang beet pak en m'n arm tegen het wiel aan houd voel ik de speling vrij duidelijk. Rechterkant voel/hoor ik het sterkst. auto staat dan nog op de grond.
Rechtervoorkant dus opgekrikt en gevoeld getrokken aan draagarm, kogels en rubbers. geen (overmatige) speling of los zittende bouten. Wanneer ik hard heen en weer trek aan de stuurstang hoor voel je de knak en speling, wel iets minder dan wanneer je aan het stuur draait.
Zaken die zijn gecontroleerd:
1.Bouten van subframe/draagarm/fusee/veerpootlagers zitten goed vast.
2.stuurkolom heeft geen speling.
3.Kruiskoppeling heeft geen speling en bouten nagetrokken
4.stuurstangen en stuurkogels? geen speling ontdekt en bouten nagetrokken.
5.fuseekogel? geen speling en bouten nagetrokken.
6.Veerpootlagers zijn iets ouder en heb ik nog niet gecontroleerd. (hoe doe je dat?)
7.Stabi rubbers op de draagarmen waren wat soepel en heb hiervoor ringetjes onder de moer gedaan zodat de rubbers wat strakker zitten.
Heb er al veel uren aan besteed maar de lol is er al een tijd vanaf. Wat denken julie? :thumbup: