Log in

View Full Version : turbo doet soms niks?


inferno-gwc
04-01-2013, 14:15
Golf 2 TDI AFN.
Soms slaat de turbo niet in. Uitgelezen via obd maar geen fouten te vinden. Ook een log aangemaakt tijdens rijden maar volgens mij niets vreemds op te zien (ik kan ze wel posten als iemand ze kan analyseren)

probleem doet zich soms voor.. meestal in de 3de versnelling. turbo moet dan inslaan maar doet dit niet (niet op 2000 maar ook niet of 3000 of 4000 touren). Als ik dan terug schakel en weer gas geef pakt hij soms wel weer op..

Mijn turbodruk meter blijft ook op 0 staan of iets erboven (je hoort wel een kleine turbo sis..maar die hoor je vrijwel altijd..(uitlaat bestaat uit buis met een kleine eind demper)

Iemand enig idee?

Melvin
04-01-2013, 14:16
N75?

inferno-gwc
04-01-2013, 15:44
N75?

n75 geeft geen foutmelding en volgens de logs werkt deze ook.. "duty cycle" loopt op hoe meer toeren de motor maakt.

The_Maxx
04-01-2013, 15:46
nergens een lek in het inlaatsysteem of een dumpvalve of wastegate die open blijft staan?

inferno-gwc
04-01-2013, 16:04
nergens een lek in het inlaatsysteem of een dumpvalve of wastegate die open blijft staan?

dumpvalve heb ik niet..geen idee hoe ik de wastegate kan controleren? vacum systeem is in orde. Probleem is ook niet altijd..

mark89769
04-01-2013, 19:17
Misschien de variabele schoepen die niet meer helemaal soepel werken?

jettaracing
04-01-2013, 19:26
Zou het dan toch ook zoeken in de variabele schoepen , heb het ook al eens meegemaakt ;)

Variabele turbo topic (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64719)

Spierings
04-01-2013, 19:28
nergens een lek in het inlaatsysteem of een dumpvalve of wastegate die open blijft staan?
Lek in inlaat is meestal altijdm eem een dumpvalve of waste gate heeft een afn niet.

Zou zelf zeggen dat, vacuem lek, de N75 klep of de turboverstelling niet goed is.

ewcaddymk1
04-01-2013, 20:37
heb ik gehad met een a4 afn , eerst alle vacuumslangetjes schoonblazen of vernieuwen wil wel eens wat rommel in komen.
ik heb toen de slang die de turbo open trekt schoon gemaakt en nooit geen probleem weer gehad
had ik beter eerst kunnen doen voor dat ik 3 keer aan de computer heb gehangen voor een x bedrag

suc6

Dokter D
04-01-2013, 20:50
Post de log maar eens, ik kan m wel analiseren.

inferno-gwc
04-01-2013, 22:07
Is een nieuwe turbo, gereviseerd blok en alle slangetjes zijn nieuw. 1000km gelopen nu.
k vindt wel dat hij de laatste tijd geen mooi geluid maakt. Tijdens het opspinnen hoor ik "fffffrrrrrrfffffrrrrrrrfffrrrr". Ik heb wel 2 roetmetingen gehad (rdw en apk) na 200km. ik heb daarna pas dat geluid gemerkt en dat het vermogen minder werd.

Hoe kan ik de variable schoepen troubleshooten? De logs zal ik na het weekend posten als ik weer thuis ben.

MocroPlay
06-01-2013, 18:53
100% variabele schoepen, tenminste daar ga ik vanuit. Als er veel roet zich in de turbo ophoopt dan verhindert dat de werking van die variabele schoepen. "Jetta Racing" heeft veel verstand van de turbo die op de AFN zit, hij heeft ook een topic geplaatst waarin die laat zien hoe hij zo'n turbo helemaal loshaalt en schoonmaakt! Hoop dat je hier wat aan hebt, iig veel succes verder ;)

Spierings
06-01-2013, 18:56
100% variabele schoepen, tenminste daar ga ik vanuit. Als er veel roet zich in de turbo ophoopt dan verhindert dat de werking van die variabele schoepen. "Jetta Racing" heeft veel verstand van de turbo die op de AFN zit, hij heeft ook een topic geplaatst waarin die laat zien hoe hij zo'n turbo helemaal loshaalt en schoonmaakt! Hoop dat je hier wat aan hebt, iig veel succes verder ;)
Denkt dat in een nieuwe turbo weinig roet opgehoopt zit ;)

Zou zelf even een ander klepje n75 proberen, als de overige zaken al vervangen of gereviseerd of vervangen zijn.

vento tdi
06-01-2013, 18:59
luchtmassa meter waardes?

gooigolf
06-01-2013, 19:34
je zou idd zeggen variable schoepen .
maar als turbo nieuw is lijkt me dat niet aan de orde .
je kan ze trouwens bedienen in vagcom .
lmm kan ook roet in eten gooien als die niet goed werkt heb je ook geen kracht ,
succes

gooigolf
06-01-2013, 19:46
engine01 - basic-settings- groep 011.

de N75 bedienen

wel met lopende motor . kun je hem open en dicht zetten .
vrgr gooi

inferno-gwc
06-01-2013, 23:16
de vagcom logs
log 1 (http://www.inferno-gwc.com/1.csv)
log 2 (http://www.inferno-gwc.com/2.csv)
log 3 (http://www.inferno-gwc.com/3.csv)

Log 1 en 2 zijn gemaakt op de volgende wijze gemaakt: warme motor, 3 de versnelling en log starten bij 1100 toeren, gas pedaal vol in tot 4000 toeren, log gestopt. (dus volgens instructies gerritspeek.nl)

Omdat ik niet het gevoel had dat het probleem zich voordeed heb ik nog een 3de log gemaakt en hier ben ik gewoon wat gaan rijden en heeft het probleem zich wel merkbaar voorgedaan.

Afgelopen weekend heb ik nog 300km met de auto gereden (autobaan) en heb er niks van gemerkt.. ik kwam weer op de binnenwegen en toen deed het probleem zich weer voor na optrekken na een rotonde.. ik los het op door koppeling in, gas geven en koppeling op laten komen. dan pakt de turbo weer.. nogmaals uitgelezen en geen fouten. n75 testen in vagcom had ik al gedaan en gingen goed. Nogmaals gedaan zojuist.

Sven-GTI
07-01-2013, 08:59
Op die site van gerritspeek staat ook een programma (CSV converter) daarmee worden je logfile's automatisch omgezet in grafieken welke vele malen makkelijker af te lezen zijn ;)

inferno-gwc
07-01-2013, 09:19
Op die site van gerritspeek staat ook een programma (CSV converter) daarmee worden je logfile's automatisch omgezet in grafieken welke vele malen makkelijker af te lezen zijn ;)

CSV converter heb ik gebruikt om de csv file leesbaarder te krijgen. maar ik zie geen programma om er ook grafieken van te maken?

Sven-GTI
07-01-2013, 14:55
Mmm, even uitzoeken hoe ik dat deed.

Ik kreeg gewoon complete grafieken tevoorschijn, is supermakkelijk uitlezen, want je ziet de lijn hoe hij hoort te zijn (fabrieksopgave) en de lijn die daadwerkelijk gemeten is.

Is alweer een tijdje geleden dat ik logs heb gemaakt :D

http://gerritspeek.nl/fotos/vag-com_log_lmm_atj.jpg

Zulke grafiekjes kreeg ik, volgens mij gewoon met Excel.

Sven-GTI
07-01-2013, 15:00
Gevonden!

http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/PDFdoc/log%20lmm%20maken.pdf

Even deze uitleg lezen, het eerste gedeelte heb je al gedaan. Daarna de boel selecteren en omzetten in grafiek :D

(bijna onderaan staat de uitleg hoe je het omzet naar grafiek)

inferno-gwc
09-01-2013, 09:07
Vreemd genoeg heb ik er nu al 2 dagen geen last van. Het enige wat mij opvalt is dat het de laatste 2 dagen hier niet geregend heeft (vochtig is).. ik houdt het nog even in de gaten.

inferno-gwc
18-02-2013, 00:30
even een update, probleem doet zich nu eigenlijk altijd voor. Situatie is nu zo:
Mijn (Raid HP) turbodruk meter geeft normaal bij stationeer toetental een druk van 0 aan maar nu geeft hij een druk van -0.4 aan. als ik dan ga rijden en vol het gas in trap kruipt hij naar de 0 en vanaf 0 (als ik eenmaal rond de 3000 touren zit) bouwt hij ineens wel druk op..
vacum slangetjes zijn nieuw maar ik heb ze er nog allemaal af gehoud en schoon gespoten (zat niks in). Intercooler + slangen zijn lek dicht.
n75 werkt als ik hem met vag-com test en heb geen fouten meer kunnen uitlezen..

Ik heb geen idee meer?

vento tdi
18-02-2013, 07:55
Luchtmassa waardes in orde?

Turbo-Variant
18-02-2013, 18:35
Waar heb je de drukmeter aangesloten?

Onderdruk bij diesel is natuurlijk foute boel, aangezien een diesel op luchtoverschot werkt. Heeft geen gasklep dus kan eigenlijk geen vacuum heersen.

Alle slangen flowen goed? Luchtfilter niet dicht? Dat eerst allemaal checken... Tenzij de drukmeter verkeerd aangesloten is. ;)

golf1-gtd
18-02-2013, 21:25
Ik had dit probleem ook af toe geen turbodruk en dan weer wel eerst alleen bij koud weer en dan weer een poosje goed dacht ook eerst aan de n75 klep was ook goed dus kon het alleen nog slangen zijn alle slangen vervangen en nog af en toe geen turbodruk dus dacht ook dat de variabele schoepen vast zaten (ARL) dus plan was binnenkort even turbo schoonmaken maar was niet meer nodig hij begon beetje raar te sissen net of je door een rietje blaast (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) trok op dat moment dat die begon te sissen nog wel maar een kilometer verder was het over en uit met de turbo een hoop rook en bleek dat de turbo versleten was nieuwe turbo erop en bleek dat die zeer ruim was en gooide de olie er nu langs en het variabele gedeelte was ook niks aan te vinden dat er op leek dat dat het probleem was hoop dat je er wat aan hebt.

Groet Wim

inferno-gwc
19-02-2013, 13:50
Waar heb je de drukmeter aangesloten?

Onderdruk bij diesel is natuurlijk foute boel, aangezien een diesel op luchtoverschot werkt. Heeft geen gasklep dus kan eigenlijk geen vacuum heersen.

Alle slangen flowen goed? Luchtfilter niet dicht? Dat eerst allemaal checken... Tenzij de drukmeter verkeerd aangesloten is. ;)

Ik zal de luchtfilter eens controleren, drukmeter heeft het voorheen wel goed gedaan (heb een maand goed kunnen rijden daarna begon het). Ben er nu ook achter dat de trubo altijd wel werkt maar de ene keer bij 1500 touren en de andere keer pas tegen de 3000 touren (of ertussenin) maar uiteindelijk spint ie wel op en voel je ook meteen dat de turbo werkt.

MK2-VRT
22-02-2013, 10:56
Als je er niet uit komt mag je hem ook ff langsbrengen, je woont toch in de buurt..

Dan gelijk ff bij het begin beginnen..Ook de vacuumslangen mag je niet verwisseld hebben met elkaar! Net zoals de magneetklep N18 en N75.

Turbodruk meter moet je op de slang van de inlaat aansluiten, of een nippel in het inlaatspruitstuk draaien.

VNT van de turbo heb je wel vaker problemen mee, maar dan altijd met storingscode in de ECU, regelgrens overschreden, of iets in die richting.

inferno-gwc
22-07-2013, 22:13
Een tijdje geleden maar toch een status update, Turbo is terug gegaan onder garantie en de conclusie was dat hij vol zat met roet. vreemd na 2 maanden rijden en nog geen 1500km op de klok. De roetmeting was ook goed bij apk. Als ik de turbo terug heb ga ik eens onderzoeken of er iets anders nog mis is met mijn auto.

Bedankt voor alle hulp / tips!

Johan1982MK1
22-07-2013, 22:29
Ik zou ff een logje maken. Dan kan je eens goed zien of ie teveel of te weinig turbodruk opbouwt. Beide keren gaat ie in noodloop en hoeft er niet altijd een melding in het didplay te zijn.

MK2-VRT
23-07-2013, 21:13
Als hij in noodloop gaat heb je gegarandeerd een storingscode, melding is display bij deze sowiso niet..

Koop gewoon hier een goede turbo, dan heb je er ook geen gezeur mee, daar bedoel ik dus mee, geen op Ebay of Usa kopen, daar heb je vaak alleen maar gezeik mee.

inferno-gwc
30-07-2013, 22:44
Ik had een garrett turbo.. morgen komt nieuwe binnen bij Heuts.. gelukkig onder garantie.
Maar dan moet ik wel nog uitzoeken wat er mis is. Ze geven aan dat er teveel roet in zat, wat ik overigens erg vreemd vindt.

MK2-VRT
31-07-2013, 09:39
Teveel roet ? Erg vreemd, er zit altijd wel roet in, logisch ook..

Hij moet natuurlijk niet roken als een schoorsteen, want dan heb je in no time ook alles vast geroet zitten.

Af en toe eens flink doortrekken is goed..

inferno-gwc
31-07-2013, 10:19
Teveel roet ? Erg vreemd, er zit altijd wel roet in, logisch ook..

Hij moet natuurlijk niet roken als een schoorsteen, want dan heb je in no time ook alles vast geroet zitten.

Af en toe eens flink doortrekken is goed..

Ik vraag me sterk af of dit ook het probleem was.. roetmeting heeft een maand eerder plaats gevonden en die was gewoon goed. Er kwam ook geen zwarte kwalm uit de uitlaat...