Log in

View Full Version : Versnellingsbak 1600D


brittjan
07-01-2013, 11:01
Hallo allemaal,

Momenteel rij ik rond met een 1600D JP (niet een JR zoals ik eerder schreef dus) blok met daar een 4-gang versnellingsbak achter.
Graag zou ik deze versnellingsbak willen vervangen door een 5-gang.

Zelf ben ik bij een 4Tbak uitgekomen, kunnen jullie bevestigen dat dit een goede bak is voor achter een JR blok? Of zijn er betere bakken qua toerental verhoudingen?

Bedankt!

Johan1982MK1
07-01-2013, 11:07
4T kan prima.
Hoort in een golf2 er ook origineel achter.

brittjan
07-01-2013, 11:11
4T kan prima.
Hoort in een golf2 er ook origineel achter.

Oke dankje!
Ik twijfelde omdat ik ergens had gelezen dat deze ook gebruikt worden in een Sirocco in combinatie met een 1800 benzine motor.

Johan1982MK1
07-01-2013, 11:30
ja dat kan kloppen.
De golf2 1800 zitten ze ook achter.

Taurus
07-01-2013, 11:41
http://members.chello.nl/y.timmer1/


RS

brittjan
07-01-2013, 11:52
http://members.chello.nl/y.timmer1/


RS


Oh, op die site staat dat de JR motor een turbo diesel is.
Ik heb een gewone platte 1600 diesel met hydraulische kleppen. Dit zou dan een JP motor moeten zijn?

(Caddy van 1988)

Johan1982MK1
07-01-2013, 12:00
jp is idd een gewone diesel.
die van mij zit een 4S bak achter. zelfde als die van een 1.6benzine uitvoering.

brittjan
07-01-2013, 12:02
jp is idd een gewone diesel.
die van mij zit een 4S bak achter. zelfde als die van een 1.6benzine uitvoering.

Jij hebt ook een JP waar die 4S achter hangt?

Wat is het beste? Een 4S of 4T?

Johan1982MK1
07-01-2013, 12:19
geen idee eigenlijk want ik heb geen ervaring met een 4T bak achter een 16diesel.
de 4S voldoet mij goed en heeft ie ook nog (voor zover aanwezig :D) trekkracht.

de 4T is wat langer maar wat ik zeg, geen ervaring :D

Arne
07-01-2013, 12:23
4T zou ik nemen. Die heeft een langere eindoverbrenging.

GKB Typ Art Bauzeit 1. Gang 2. Gang 3. Gang 4. Gang 5. Gang Achse
Schaltgetriebe
4S 020
5-Gang 08/83 - 07/92 3,455 1,944 1,286 0,909 0,745 3,941
4T 020
5-Gang 08/83 - 10/91 3,455 1,944 1,286 0,909 0,745 3,667

Johan1982MK1
07-01-2013, 12:25
Dan kun je idd de 4T nemen.
voor de rest gelijk, alleen een mooie lange 5. wordt hij mooi rustig van.

brittjan
07-01-2013, 12:29
Ja ik denk dat ik voor een 4t zal gaan, iemand hier op het forum heeft nog eentje liggen die ik misschien kan overnemen.

Hoe zit het met heel het koppeling, drukgroep, vliegwiel verhaal?

Op de link hier boven staat dat een 4T met een 190mm koppeling werkt en de 4S en 4bakken met een 200mm. Kan ik gewoon bij 200mm blijven of zal ik moeten overstappen naar 190mm?

Iemand enig idee welke koppeling, drukgroep set ideaal is voor te monteren? Kan deze misschien beter ineens mee vervangen als alles toch open ligt..

Johan1982MK1
07-01-2013, 12:56
ik zou gewoon je eigen erachter laten. (wel nieuw dan)
komen geen grote vermogens op te staan.

brittjan
07-01-2013, 15:08
Oke bedankt!

Schakelstangen enzovoort heb ik liggen van een sloopgolfje waar een 5 bak opzat, deze kan ik gewoon gebruiken veronderstel ik?

Is er nog iets anders wat mee vervangen moet worden, is er iets dat ik vergeet?

Johan1982MK1
07-01-2013, 15:18
krukaskeerring zou ik doen en je bak keeringen checken (prize-as)

brittjan
07-01-2013, 20:26
krukaskeerring zou ik doen en je bak keeringen checken (prize-as)


Oke, heel erg bedankt voor de hulp jongens!

ewcaddymk1
07-01-2013, 21:02
zet dan gelijk de pook ook over daar zit ook nog wel eens verschil in

robertoal
07-01-2013, 21:40
bij mij was ook de afsluiter van die lange stang die op het drukgroep duwt lek.. misschien niet gek om dit ook meteen te checken.

Domi
07-01-2013, 22:47
Hopelijk heeft je golf genoeg vermogen om in de 5e te kunnen rijden. 4T is een lange bak he.
Kan zijn dat als je 120 in de 5 rijd dat je motor niet het vermogen heeft om dat te trekken, en dat je dus terug moet schakelen.

Ik heb net een 4T achter mijn 2.0 gti type 1 gedaan. Ook even afwachten wat dat gaat doen.

robertoal
07-01-2013, 23:09
Ik heb een FF bak icm 1.6d.. deze is naar mijn idee echt lang zat, inhalen op de snelweg vanaf 90km.u is een serieuse uitdaging vind ik. Als je de bak veel langer maakt is er naar mijn idee niet meer mee te rijden.

zie site voor overbrengingen: overzichtje (http://www.4crawler.com/Diesel/VW_020_transmission.shtml)

brittjan
08-01-2013, 07:24
Ik heb een FF bak icm 1.6d.. deze is naar mijn idee echt lang zat, inhalen op de snelweg vanaf 90km.u is een serieuse uitdaging vind ik. Als je de bak veel langer maakt is er naar mijn idee niet meer mee te rijden.

zie site voor overbrengingen: overzichtje (http://www.4crawler.com/Diesel/VW_020_transmission.shtml)

Dat is wel iets om over na te denken, als ik de overbrengingen vergelijk is de 4T inderdaad een van de langste bakken. Maar heel veel scheelt het niet met een FF bak?

Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met een 4T bak achter een 1600diesel motor in een Golfje of Caddy? Ben serieus aan het twijfelen welke bak nu het beste is om te gebruiken in mijn geval.

robertoal
08-01-2013, 09:23
Nog even die site bekeken die ik had gelinkt; 4t is maar iets langer inderdaad, qua snelheid bij 3500 rpm scheelt het 3 km/u ofzo.

Dus lijkt me dan lekker de 4t nemen, bereid je wel voor op een zeer trage snelweg ervaring :D

brittjan
08-01-2013, 09:59
Nog even die site bekeken die ik had gelinkt; 4t is maar iets langer inderdaad, qua snelheid bij 3500 rpm scheelt het 3 km/u ofzo.

Dus lijkt me dan lekker de 4t nemen, bereid je wel voor op een zeer trage snelweg ervaring :D

Waarschijnlijk ga ik de 4t nemen ja :)

Ik wil vooral naar een 5 bak gaan zo dat de motor wat rustiger draait als ik 70 of 90 km/u rij. Snelweg doe ik tot op heden bijna nooit omdat het totaal niet aangenaam rijd met een 4bak (en het niet echt noodzakelijk is voor mijn woon-werk verkeer momenteel). Als het met de 5bak beter gaat is het leuk meegenomen, maar ik doe het vooral voor de iets lagere snelheden:)

Johan1982MK1
08-01-2013, 10:02
een 4S bak is al een hele verademing op een 16dieseltje hoor ;)

robertoal
08-01-2013, 10:28
Vergeet niet dat sommige vierbakken net zo lang zijn als de 5 bakken!

Vagautos
08-01-2013, 14:05
Ik heb nog een 1600d motor met 5 bak liggen (type onbekend) met nieuwe distributie en alle benodigheden. 200 euro, zelf ophalen.

brittjan
09-01-2013, 10:11
Ik heb nog een 1600d motor met 5 bak liggen (type onbekend) met nieuwe distributie en alle benodigheden. 200 euro, zelf ophalen.

Bedankt voor het aanbod, maar ik zoek alleen een bak:)

Johan1982MK1
09-01-2013, 11:01
Anders moet je Mtdi even een pb sturen.
Deze man is specialist en heeft volgens mij nog een bak liggen met code CHD.
DAn weet je zeker dat je een goede bak hebt en volgens mij was ie niet duur!

brittjan
09-01-2013, 11:37
Anders moet je Mtdi even een pb sturen.
Deze man is specialist en heeft volgens mij nog een bak liggen met code CHD.
DAn weet je zeker dat je een goede bak hebt en volgens mij was ie niet duur!

Qua verhoudingen lijkt een CHD bak heel fel op een 4T bak, kan wel eens interessant zijn! Zal hem even een PM sturen, bedankt voor de tip!

Johan1982MK1
09-01-2013, 11:53
ja de eindoverbrenging is iets korter dan de 4T volgensmij en iets langer als de 4S??
Zou ideaal zijn!

Taurus
09-01-2013, 12:12
http://www.doppel-wobber.de/forum/index.php?page=Portal

Beetje meer info.

RS

brittjan
09-01-2013, 12:28
Hij heeft een CHV-bak, helaas vind ik nergens de eindoverbrenging.
3de, 4de en 5de zijn wel nog iets langer dan een 4T bak. Hoop dat deze niet te lang zijn voor een 1600D.

4T CHV
3.45 3.45
1.94 1.944
1.29 1.207
0.91 0.882
0.75/2.73 0.712/?

Taurus
09-01-2013, 12:35
4T zit standaard in de 80 PK GTD.

RS

Mtdi
09-01-2013, 12:43
Eind overbrenging is het zelfde als een 4S 67/17=3.94

mismeniet
10-01-2013, 12:25
Oke bedankt!

Schakelstangen enzovoort heb ik liggen van een sloopgolfje waar een 5 bak opzat, deze kan ik gewoon gebruiken veronderstel ik?

Is er nog iets anders wat mee vervangen moet worden, is er iets dat ik vergeet?

Combinatie van schakelstangen van 4 & 5 bak heb je nodig. Het deel wat aan de bak zit kan je gewoon van de oude 4-bak gebruiken. Een schakelstangrubber revisiesetje halen kost de wereld ook niet maar maakt een enorm verschil met schakelen.

Het pook gedeelte hoef je niet over te zetten. Even met twee man geduldig afstellen (1 onder de auto, 1 in de auto) en je hebt het zo voor elkaar. Schakelt heerlijk strak maar er is zat ruimte in het orginele 4bak mechaniek. Steek deze moeite eerder in het nameten van de synchro-ringen in je bak. Een 4t bak is enorm simpel uit elkaar te halen met het juiste gereedschap (grote poelietrekker, 12 kant torx, grote maten imbus) maar niks is zo verrot dan veel moeite voor een krakende bak. Hou er ook rekening mee dat wss de opstaande hevel naar ca 155mm??? moet worden verlengd.

Ik heb zelf een 4T achter mijn 1.6 benzine. Hou er rekening mee dat de auto er niet sneller van word, maar het wel lekker comfortabel en zuinig rijden is. 80 @ ca 2000 rpm, 130 @ 3200 rpm in mijn geval(benzine dus). Doorrijden op de snelweg betekend terug naar de 4. En deze is nog lang zat voor 180 / 190.

brittjan
08-08-2013, 07:52
Om even verder te gaan hierop:

Kan aan een AUG bak geraken die uit een golf cabrio komt. Of deze hier origineel in lag weet ik niet zeker.

Nu is de vraag of dit gaat passen achter mijn 1600cc dieselmotortje? Welke koppeling enzo moet ik gebruiken? De AUG bak is wel wat korter dan de 4s of 4t die ik eerst voor ogen had, maar toch wat langer dan de 4bak die ik er nu onder hangen heb (5B).

Johan1982MK1
08-08-2013, 09:19
Deze bakken zitten achter de 2h en de pf motor. Denk wel eraan dat de aug 100mm flenzen heeft.

brittjan
08-08-2013, 09:23
Deze bakken zitten achter de 2h en de pf motor. Denk wel eraan dat de aug 100mm flenzen heeft.

Flenzen kan ik normaal makkelijk wisselen met mijn huidige bak denk ik?
Voor de rest niets anders dat ik moet vervangen zoals vliegwiel, koppeling, drukgroep?

Johan1982MK1
08-08-2013, 09:36
ik zou voor de zekerheid ff de prize as opmeten. (volgensmij is alleen die van de 16V 2Y dikker maar weet t niet zeker)

Tuinhek
08-08-2013, 16:03
Ik heb nog wel een bak liggen voor een 1600 diesel. PM maar als je intresse hebt.

caddyke
08-08-2013, 16:52
in mijn oude caddy een 1600d zat een ff 5 bak, en dat liep heerlijk!

nu heb k een 4t bak liggen die wil ik achter een 1.5jb benzine hangen.....

benieuwd hoe t gaat rijden..

brittjan
09-08-2013, 07:02
in mijn oude caddy een 1600d zat een ff 5 bak, en dat liep heerlijk!

nu heb k een 4t bak liggen die wil ik achter een 1.5jb benzine hangen.....

benieuwd hoe t gaat rijden..


Origineel hangt er achter een 1.5jb een FF bak, allesins toch achter mijn oud golfje:) FF bak is ook langer dan een 4T dacht ik.

Johan1982MK1
09-08-2013, 08:10
de ff bak is ook origineel te vinden achter een golf1 gtd en de golf/jetta1 turbodiesel

Chewbacca
24-02-2016, 18:32
En? Wat heb je erin gezet? 4S of 4T? En hoe reed dat?

Heb zelf ook een Jetta mk2 1600d met 4-bak. Ben me aan het oriƫnteren op een 5-bak en wat daar allemaal voor nodig is.