View Full Version : Golf MK1, zoveelste TDI ombouw.
robertoal
07-01-2013, 21:28
Ter inleiding: hiervoor had ik de passat mk1 via dit forum gekocht, hierbij was het blok vrij vlot stuk gelopen. 1900td ingelepeld; helaas niet op tijd afgekregen en ik MOEST vervoer hebben; iemand aangeboden hem in te ruilen op een golf.. 1.6d.
Traag als stront (ondanks de vrij korte bak) maar er werd wederom gegarandeerd dat het blok echt goed was (en volledige rivisie had ondergaan, definitie hiervan schijnt nogal te verschillen haha)
Je raad het al: blok lijkt niet helemaal fris. Zit zo nu en dan een ratel in, vervolgens is het weer weg, verbruikt ook wat olie; toch nog iets van 25000 km mee kunnen rijden maar goed, toch zuur.
Aangezien het chassis zeer goed is nu het besluit genomen het nu gewoon meteen goed te doen: AFN/AHU erin.
Helaas ligt het TFSI project dus WEER stil..
Wat ik graag, met behulp van jullie, nu graag zou willen doen is een keer een echt duidelijke lijst opstellen met wat er gedaan moet worden. Heb inmiddels legio fora gelezen en weet het meeste nu toch wel (althans dat denk ik nu) eventueel zelfs met prijzen erbij. Vind het alleen jammer dat niet alle informatie centraal te vinden is, daarnaast is het voor mezelf nu handig om alles duidelijk neer te zetten zodat fouten zoveel mogelijk voorkomen kunnen worden.
Maak hier alvast een begin, zal dit proberen bij te houden nagelang het project. (al de informatie hier heb ik van zowel engels als nederlandse fora, als er iets niet goed in staat laat het me aub weten)
Welk blok moet ik hebben?
1z -> 90pk niet verstandig als je wat meer pk's wilt, zuigers schijnen het zwakste punt te zijn. Ook zijn er problemen met de krukas bout, naar wat ik weet hebben de volgende 2 blokken daar geen last van.
AHU -> 90 pk: beste keus voor mtdi (technisch hetzelfs als AFN)
AFN -> 110 pk: Niet het beste voor mtdi vanwege VNT
Welke nog meer??
Optie 1 (meest eenvoudig): 020 bak houden + mtdi
simpelst optie dus: je bestelt bij da-brt een mechanische pomp, zet hem erop, laat de pomp door hem afstellen en draaien maar.
Dingen die je moet aanpassen/kopen/doen:
1. motorsteun distributie (overige steunen zitten aan de versnellingsbak) moet je hebben van een ???1.8??? of een 1.6/1.6td, hierbij moet je iets van de steun afslijpen.
2. Je kan alle elektra behouden van je oude blok als deze diesel is, een bezine kabelboom kan je geloof ik met minimale aanpassingen ook gebruiken.
3. De distributie kap van de tdi zal je aan moeten passen zodat de steun erop kan.
4. Intercooler plaatsen: vaak wordt geroepen mercedes sprinter intercooler, als je het gemakkelijk wilt houden -> niet doen. past allemaal wel alleen zit de aansluiting bij distributie zeide praktisch tegen de dynamo aan.
Wat nog meer schijnt te passen:
- bmw x5 3.0d intercooler
- meerdere saab intercoolers.
Intercooler buizen die je nodig hebt: (met dank aan mark89769, gejat van hem.)
- 2x 90 graden verloop van 57mm naar 51mm
- 1x 45 graden bocht 51mm
- 1x recht koppelstuk 51mm
- 2x alu pijp rechts 51mm
- 1x recht verloop van 51mm naar 38mm
5. Dat was hem geloof ik wel zo;n beetje?
Nadelen:
020 bakken zijn niet de sterkste, dus met serieus vermogen wordt dit een probleem. Uitzondering zijn de 16v 020 bakken die schijnen wat sterker te zijn.
Je koppeling.. tja je verdubbelt het vermogen en koppel zo'n beetje geloof dat het tot 90/100 pk net gaat daarboven moet je of een zwaardere drukgroep en koppeling nemen (sinter koppeling?) of de 02a bak monteren.
Voordelen:
Relatief eenvoudige ombouw; kind kan de was doen :D
Optie 2: De volle mep: 02a icm eltectro pomp/ecu.
Dit is de meest ingewikkelde optie.. vooral de elektra houd een hoop mensen tegen, ik hoop hier iets meer duidelijkheid in te scheppen in de loop van dit project met behulp van jullie forummers :thumbup:
Motorblok:
1. motorsteun distributie (overige steunen zitten aan de versnellingsbak) moet je hebben van een ???1.8??? of een 1.6/1.6td, hierbij moet je iets van de steun afslijpen.
2. De distributie kap van de tdi zal je aan moeten passen zodat de steun erop kan.
3. Intercooler plaatsen: vaak wordt geroepen mercedes sprinter intercooler, als je het gemakkelijk wilt houden -> niet doen. past allemaal wel alleen zit de aansluiting bij distributie zeide praktisch tegen de dynamo aan.
Wat nog meer schijnt te passen:
- bmw x5 3.0d intercooler
- meerdere saab intercoolers.
Intercooler buizen die je nodig hebt: (met dank aan mark89769, gejat van hem.)
- 2x 90 graden verloop van 57mm naar 51mm
- 1x 45 graden bocht 51mm
- 1x recht koppelstuk 51mm
- 2x alu pijp rechts 51mm
- 1x recht verloop van 51mm naar 38mm
Versnellingsbak:
1. Je hebt 2 steunen nodig voor de bak deze zijn op meerdere plekken te kopen, vergeet niet rubbers erbij te nemen. Sommige gaan voor poly, ikzelf stel comfort wat meer op prijs en wil gewoon de standaard units.
2. Standaard hebben de auto's hydrolische koppeling, deze kan je ombouwen naar kabel koppeling door middel van een hevel van T4 icm de een andere (passat 35i) kabel, nummers zijn respectievelijk: 02A 141 708 B en: C357721335E
3. Standaard hebben de auto's schakelen door middel van die stangetjes, deze kan je volledig vervangen door een kabelschakelingsysteem (dus pook met draadje) van een golf 3. andere optie is om set te kopen die de stangen passen maakt (a 150 euro op marktplaats)
4. Assen 100mm van een golf cabrio of een scirocco 16v
Elektra:
Je hebt hier 2 opties: alleen het motorstuk bewaren met de remschakelaar e.d. of de volledige kabelboom omzetten.
Ik persoonlijk denk dat het mooiste is alles over te zetten, dit zal wel wat extra werk vergen, ik hoop hier zelf ook hulp bij te krijgen weet namelijk nog niet helemaal hoe ik dit aan ga pakken.
Zeker als je zo;n oude zekeringskast hebt zou ik gewoon direct alles over zetten.
Misc:
Pedalenset van een passat ???? past min of meer direct heb ik begrepen? Misschien kan iemand hier wat licht op werpen?
Na al dit gelul voor de afwisseling wat plaatjes:
http://www4.picturepush.com/photo/a/11900037/640/mk1-golf-tdi/2012-05-07-20.17.44.jpg (http://picturepush.com/public/11900037)
http://www2.picturepush.com/photo/a/11900035/640/mk1-golf-tdi/2012-03-24-17.06.47.jpg (http://picturepush.com/public/11900035)
http://www5.picturepush.com/photo/a/11900033/640/mk1-golf-tdi/2012-03-24-17.06.35.jpg (http://picturepush.com/public/11900033)
http://www3.picturepush.com/photo/a/11900031/640/mk1-golf-tdi/2012-01-23-22.14.13.jpg (http://picturepush.com/public/11900031)
http://www5.picturepush.com/photo/a/11900028/640/mk1-golf-tdi/2012-01-03-22.02.19.jpg (http://picturepush.com/public/11900028)
http://www3.picturepush.com/photo/a/11900026/640/mk1-golf-tdi/2012-01-03-22.01.59.jpg (http://picturepush.com/public/11900026)
http://www1.picturepush.com/photo/a/11900024/640/mk1-golf-tdi/2012-01-02-22.30.00.jpg (http://picturepush.com/public/11900024)
Nu nog wat vragen om het feest van deze avond weer af te ronden:
Er staat een AFN blok te koop met 200k op de teller, ik kan hem niet horen lopen: waar moet ik op letten? tips? Of is het advies koop een donor? (voor de rest zit alles erbij:ecu/klokkenspel/etc.)
Er zitten assen bij dit setje die pas zijn op een golf 2 ->passen die ook op een golf 1?
Qua electra:
Ik ga dus de kabelboom volledig omleggen, stekkers omsolderen etc.
Ik heb een stroomschema van de ahu/1z is dit redelijk hetzelfde?
Heeft iemand misschien een compleet schema van een golf3 of aanverwant?
Ook zoek ik nog een compleet kabelschema van een golf 1 1.6d uit 1980 :-)
Zal van elke stekker die omgebouwd moet worden (zoals de verlichting, waarschuwingslichten etc een foto maken zodat het voor andere ook duidelijk is!
Toch twijfel ik nog over wat het handigste is.. de volledige kabelboom zal echt een tering werk zijn omdat geen enkele stekker wss past.. hoe hebben jullie dat gedaan? alles bij de zekeringskast omgesoldeerd? of toch nog een stukje golf 1 gehouden?
Bij voorbaat dank voor de reacties! en als mensen het nut hier niet van inzien laat het me even weten dan doe ik het niet voor niks :D
Motorsteun aan de distributiezijde kan je gewoon van een benzine bigblock (1.5 of hoger) pakken, of inderdaad die van een Golf 1 diesel, en dan een stukje eraf slijpen.
Elektra kan je ook doen zoals Zollie dat heeft gedaan (vind ik persoonlijk ook wel leuk): ECU vrij laten programmeren van blokkering en pedalen signalen etc, en een soort stand alone kabelboom maken door de boom zo te snoeien dat je alleen een plus en een min overhoudt.
Het is even vogelen, maar dat kan je gewoon buiten de auto doen en hoef je niet 9876234 stekkers om te solderen.
robertoal
07-01-2013, 22:00
Dank voor je antwoord!
Dat is serieus een goed idee.. enig idee waar ik dat kan laten doen; de standaard chiptuners willen het vaak niet..
Moet dan wel nog is even kijken hoe ik de kilometer teller aan de praat krijg.. welke kabel moet ik hiervoor gebruiken?
Yup, ik heb inderdaad e kabelboom stand-alone naast mijn gewone dieselbedrading liggen!
Opmerkingen daarbij:
-Ik gloei via het 'oude' relais, niet via de ECU.
-Dan heb je een extra watertemperatuursensor nodig (oude kabelboom 2x, TDI-boom 1x). Een stuk om dat tussen je waterslang te plaatsen koop je voor 15 euro op internet.
-De geschakelde plus die NIET uitgaat (X-relais!) tijdens het starten haal je van de zwarte draad van je oude dieselpomp. Deze stuurt het relais dat de TDI-boom van 12V voorziet.
-Als je toch gaat chippen laat je gelijk dus startblokkering weghalen. Ook heb ik andere irrelevante signalen laten weghalen.
Voordeel hiervan vind ik dat ik op elk moment met weinig werk de auto weer als gewone diesel kan bouwen, en het TDI-pakket in een andere auto kan steken!
Trouwens, wat is dat toch altijd met die 100mm assen? Waarom prop je niet gewoon 90mm flenzen in de bak?
Wouter42
07-01-2013, 22:14
Toch zonde dat mensen dingen veel beter doen voorkomen dan dat ze daadwerkelijk zijn.. Ziet er wel leuk uit! :D En ik zou een completen donor kopen, maar welk blok, mag de rest hier beantwoorden. :thumbup:
een 020 bak is prima te gebruiken hoor,ijzersterk spul.
ik zou de kabelboom van de tdi op je originele stoppenkast aansluiten,scheelt je een bult gemartel en stelt geen fluit voor.
robertoal
07-01-2013, 22:21
Kijk :-) goede tips!
Over de geschakelde plus: je bedoelt dat ie niet uit gaat tijdens het starten? vandaar dat je hem van pomp afhaalt?
Kan je mij vertellen welke chippert jij gebruikt hebt? en waar deze beste man zit? Eventueel de kosten erbij?
Mij wordt altijd verteld dat de 100mm assen cruciaal zijn vanwege het extra vermogen.. Jij bedoelt dus dat ik gewoon mijn standaard asjes met flenzen kan houden? Of wel de flenzen veranderen die de bak in gaan?
90 of 100mm flenzen hoef je je ook niet blind op te staren.
Kijk :-) goede tips!
Over de geschakelde plus: je bedoelt dat ie niet uit gaat tijdens het starten? vandaar dat je hem van pomp afhaalt?
Kan je mij vertellen welke chippert jij gebruikt hebt? en waar deze beste man zit? Eventueel de kosten erbij?
Mij wordt altijd verteld dat de 100mm assen cruciaal zijn vanwege het extra vermogen.. Jij bedoelt dus dat ik gewoon mijn standaard asjes met flenzen kan houden? Of wel de flenzen veranderen die de bak in gaan?
Vroeger reed een 115pk 5pitter benzine ook op 90mm flenzen. Als ik soms lees hoeveel moeite of geld het is 100mm assen te vinden... Steek je 90mm flenzen erin en je bent klaar :D
Ja de voeding voor de TDI kabelboom haal je vanachter je zekeringkast, en de aansturing voor het relais van je oude draad van brandstofpomp. Normaal gaan je verbruikers uit tijdens het starten, de brandstofpomp uiteraard niet. Dit heeft me wel een avondje frustratie gekost voordat ik bedacht dat ik tijdens het starten mijn TDI-boom weer uitschakelde :D
robertoal
07-01-2013, 23:05
op zich wel waar, maar een afn met chip heeft toch al gauw 140 pk niet waar? En het gaat in essentie om het koppel, daarmee sloop je dingen of bazel ik wederom onzin?
Het zijn de kleine dingetjes die het langst duren haha! dank voor je tip, scheelt mij de frustratie :-D
Maar als ik het zo hoor dan kan ik net zo goed de 020 bak houden.. scheelt een hoop gezeik; daarnaast heb ik er een hagelnieuwe koppeling drukplaat EN afgedraait vliegwiel in zitten..
De koppeling zal het wel moeilijk krijgen nu denk ik met 340nm ???
Ik heb een FF bak eronder zitten, met een eind overbrenging van 3.89, volgens de site rij je dan 130 km.u bij 3500 toeren (geen idee welke banden..)
Handige site om de bakken te vergelijken:
Overzicht (http://www.4crawler.com/Diesel/VW_020_transmission.shtml)
Als de bak en koppeling het inderdaad zullen houden laat ik een langere 5 erin zetten..
alles staat of valt met hoe je er mee omgaat.heb gasten gezien die om de haverklap een bak kapot hadden,maar je wilde ook niet zien hoe die reden.koppeling laten klappen,constant met wielspin wegjammeren etc,ja daar is het niet voor gemaakt.
robertoal
07-01-2013, 23:25
Zo'n type ben ik dan weer net niet, dat scheelt.
Ben zo'n iemand die stug altijd torretje warm rijd en pas bij de wat hogere toeren het koppel laat loskomen.
Denk dat ik toch maar de 020 hou dan, even andere 5 erin en dan heb je toch wel een ideale snelweg cruiser.
Daarnaast scheelt het toch ettelijke honderden euro's en mocht ie stuk gaan, zit zo een nieuwe in.
Heb toch nog wel twijfel of de koppeling het gaat houden; maar dat zie ik dan wel weer, brand ik in ieder geval mijn brand nieuwe op haha
https://lh3.googleusercontent.com/-zSb4JBLSLHM/UOFzyEb9NWI/AAAAAAAAAwo/CDxnWoaQWHA/s640/311220121006.jpg
rijd ook met een 020 bak achter 1.6 benzine turbo.had er een 200mm tdi [max 250nm] plaat in,heb nu deze sinterbronsplaat laten maken want hij slipt.
maargoed,dat is allemaal nog simpel te realiseren.je moet het allemaal een beetje naar eigen inzicht doen,iedereen doet het op zijn eigen manier.
robertoal
07-01-2013, 23:42
Wederom dank voor je antwoord.
Mooi plaatje! eet sinterbrons niet je vliegwiel op?
Ga het allemaal gewoon proberen, we zullen het wel zien.
Zaterdag maar even dat blokje ophalen, hopen dat het wat is.
Waar moet ik op letten?
- speling turbo
- olie sporen rond blok
- olie sporen rond uitlaat van auto waarin ie zit
- vragen of er olie verbruik was
rottige is dat ik hem dus niet kan horen en ik inmiddels al 2 keer genomen ben..
Dus hoe meer tips hoe beter!
Toevallig heb ik me de laatste ook wat verdiept in versnellingsbakken etc, en heb ik ook een FF bak achter m'n Jetta hangen.
Een FF bak heeft al de zwaarste 5e versnelling die te vinden is (0.71)...echter een iets lichtere eindoverbrenging (3.89) dan laten we zeggen een 4T bak (die heeft de zwaarste totale overbrenging, eindoverbrenging 3.67).
Heel toevallig heb ik weer een CHD bak liggen, dat is in principe een 4T maar dan met 100mm flenzen. Mijn plan was om de eindoverbrenging van de CHD in de FF bak te frotten.
Dan heb je dus een nog zwaardere overbrenging dan met een 4T :thumbup:
En dan uiteraard meteen de klinknagels eruit en een boutset erin. Dan moet de boel wel heel blijven.
Maargoed, dat waren maar hersenspinsels, ik ga er hoogstwaarschijnlijk gewoon een ASD in hangen, 02a bak dus :thumbup:
Ik ben zoals ik je ook al per mail aangegeven heb bang voor een 020 bak met een mechanische TDI. Die hebben meer koppel dan een electronische uitvoering.
Maar voor jou zijn de kosten belangrijk en dan zou ik inderdaad het vermogen laag houden.
Oh ja, een sprinter intercooler is een waardeloze intercooler. Qua flow en pressuredrop en ook qua sterkte op de plastic kappen.
Ik adviseer meestal die van een transporter T5 (of vito) of die van een iveco turbo daily beide volledig alu, en goede flow.
robertoal
08-01-2013, 10:39
@ gertjan:
is toch helemaal geen gek idee? heb een kennis die werkt met vw versnellingsbakken hem is even vragen of die as zomaar is over te zetten, zou toch graag 130 km.u willen kruisen op 2000 toeren :D
Waar kan je die bouten kopen? zet ik die erin als het zooitje toch eruit ligt.
@da-brt
Dat wist ik dan weer niet, appart dat zoveel mensen ze gebruiken dan :screwy:
die t5 intercooler ziet er op zich goed uit maar twijfel toch een beetje over de aansluitingen, idealiter wil je dat de distrikant hoog zit of schuin omhoog staat zodat hij de dynamo mist, de andere kant moet ie juist laag zijn zodat ie de accu mist.
oettinger_18
08-01-2013, 10:50
Ik heb een mercedes intercooler en ik ben er zeer blij mee. Bij dynamo inderdaad wat krapjes maar heb zowiezo paar cm speling ertussen het past ook goed. Rij er al 3 jaar mee geen problemen niks Maar iedereen heeft zo zijn eigen mening :)
robertoal
09-01-2013, 20:08
Hij had het over de flow van de intercooler, niet dat ie niet werkt ;)
Maar ik ga denk ik voor een megane intercooler, aansluitingen perfect op de goede plek, alleen niet super groot.. Maar dat lijkt me niet heel erg aangezien ik het chippen toch maar even laat wachten, eerst maar even standaard rond rijden met 110 pk.
Heeft iemand een stroomschema van de AFN? Ik heb wel eentje van een AHU kunnen vinden, afn wordt lastiger.. Of kan ik ook die van een a6 afn pakken?
robertoal
10-01-2013, 21:22
Ook maar afspraak met VVT gemaakt, zij halen de startonderbreking eruit.
Megane intercooler komt binnenkort ook mijn kant op, alvast monteren en dan maandag intercooler buizen kopen.
Heb overigens besloten om de cockpit wel van de golf mk3 te pakken.. heb ik eindelijk km teller en toerenteller :-)
Dokter D
10-01-2013, 21:43
Schema: https://www.dropbox.com/s/xfkjiwzjzb78m81/reparatiehandboekseatAFN.zip
En natuurlijk http://www.a2resource.com/electrical/electrical.html
robertoal
10-01-2013, 21:50
Held! :D
Super bedankt, kan ik lekker gaan puzzelen..
robertoal
10-01-2013, 22:08
Kan wat kippig zijn hoor :screwy:
Maar zie nergens het schema vanaf de ECU? ook niet op de site?
Trouwens ook niet van het klokkenspel e.d...
Heb je die toevallig ook?
Sowieso dank voor de moeite!!! :D
Ook maar afspraak met VVT gemaakt, zij halen de startonderbreking eruit.
Megane intercooler komt binnenkort ook mijn kant op, alvast monteren en dan maandag intercooler buizen kopen.
Heb overigens besloten om de cockpit wel van de golf mk3 te pakken.. heb ik eindelijk km teller en toerenteller :-)
MK3 cockpit in MK1 dash? :shake: persoonlijk vind ik dat echt afbreuk doen aan de auto. Gewoon ouderwets dieselklokje erin :D
Kan wat kippig zijn hoor :screwy:
Maar zie nergens het schema vanaf de ECU? ook niet op de site?
Trouwens ook niet van het klokkenspel e.d...
Heb je die toevallig ook?
Sowieso dank voor de moeite!!! :D
AFN (http://www.bustoys.nl/TDI%20AFN%20en%20AVG.pdf)
1Z/AHU (http://www.bustoys.nl/TDI%201Z%20en%20AHU.pdf)
aansluitschema download (http://www.bustoys.nl/aansluitschema%20bustoys.xls)
Dit heeft mij enorm geholpen!!
Pewi Vwteam
10-01-2013, 22:23
startblokkering kun je er zelf wel omzeilen, ff naar de sloop immo kasje van een polo 6n pakken met leesring en sleutel, en het stekkertje, ff aansluiten vagcom der aan en ff leerwaardes gelijk zetten starten lopen!! en kost je waarschijnlijk rond de 10 euro.
Dokter D
10-01-2013, 22:27
Kan wat kippig zijn hoor :screwy:
Maar zie nergens het schema vanaf de ECU? ook niet op de site?
Trouwens ook niet van het klokkenspel e.d...
Heb je die toevallig ook?
Sowieso dank voor de moeite!!! :D
Schema vanaf de ecu ben je niet nodig.
Die van de klok staat wel op a2
@Dokter D: Wat bedoel je met schema van de klok staat wel op A2?
Misschien is het wel handig om dat schema te hebben, om op een oudere D of TD ook de teller van een mk3 Golf aan te kunnen sluiten.
robertoal
11-01-2013, 10:04
@ zollie:
Klokkie is idd niet de mooiste.. maar is voor ombouw nu wel het eenvoudigste; daarnaast heb ik meteen toerenteller EN snelheidsmeter. het bakje heeft mijn km teller kabel opgegeten namelijk.
Dank voor de schema's!
Volgens mij krijg ik de immo bij de ecu! Dus dat is dan ook opgelost.
@Dokter D: Wat bedoel je met schema van de klok staat wel op A2?
Misschien is het wel handig om dat schema te hebben, om op een oudere D of TD ook de teller van een mk3 Golf aan te kunnen sluiten.
A2-resource! :)
http://www.a2resource.com/electrical/CE2cluster.html
@ zollie:
Klokkie is idd niet de mooiste.. maar is voor ombouw nu wel het eenvoudigste; daarnaast heb ik meteen toerenteller EN snelheidsmeter. het bakje heeft mijn km teller kabel opgegeten namelijk.
Dank voor de schema's!
Volgens mij krijg ik de immo bij de ecu! Dus dat is dan ook opgelost.
Nieuw dieselbakje en kabel? Of alleen het snelheidsmeter gedeelte ff wisselen... Ik vind persoonlijk de toerenteller geen reden om het lelijk te maken ;) Maargoed, eigen auto eigen keuze, ik zie het alleen veel op plaatjes en het past niet én het staat niet...
Past een mk2 cluster niet in een mk1? heb je tenminste nog de vierkante looks :D
robertoal
11-01-2013, 10:32
Jij probeert mij over te halen :screwy: :D
Ben het zeker met je eens, maar wat ik zeg is voor nu even het eenvoudigste; daarnaast is het makkelijk weer ongedaan te maken en hoef ik als arme student nu niet nog meer onderdelen te kopen haha.
Volgende week weekend staat het geplant te gebeuren! Een maatje van me (hij is monteur) gaat me helpen. Althans ik help hem meer :screwy: heb zelf nogal weinig ervaring namelijk; tis een vakman dus zal allemaal netjes gebeuren.
Zolllie: als jij mij voor een fatsoenlijke prijs zowel de km-teller kabel als de mk2 cockpit evenals het ombouw schema van W terminal van de dynamo kan fixen.. hebben we een deal! Knal ik het retro klokje erin :D
A2-resource! :)
http://www.a2resource.com/electrical/CE2cluster.html
Verhip, nooit gezien.. Thanks!
ewcaddymk1
11-01-2013, 17:48
is niks mis mee volgens mij ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/8/2/8/3/080820129671.jpg
robertoal
11-01-2013, 18:24
Valt inderdaad mee.. ben alleen niet echt dol op die witte wijzerplaten :rolleyes:
Heb net nog even met verkoper blok gebeld.. schijnt grotere (1 jaar oude!) turbo op te zitten.. mag aannemen met chip. als dit een vnt17 is dan heb ik me toch een vermogen :eek:
Arme koppeling :D
Wel fijn dat bij de 02a bak ook nog een sachs drukgroep en 1 jaar oude koppeling zit, met enkel massa (noem je dat zo?) vliegwiel; zelfs onderhouds boekjes en nap krijg ik erbij. Klinkt me mieters in de oren!
Mag aannemen dat de 02a koppeling en drukgroep niet past op een 020 prise as?
Moet ik wel verdomt snel over naar een 02a bak..
is niks mis mee volgens mij ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/8/2/8/3/080820129671.jpg
evert is idd de enige die ik tot nu toe gezien heb waar het wel knap zit,al heeft het genoeg moeite gekost,dus denk niet dat dit vanzelf er zo uit gaat zien.al blijft het imo een vlag op een modderschuit,omdat de layout van de klok totaal niet bij het mk1 dash past.maargoed zoveel mensen zoveel wensen....:D
als er een complete 02a bak bij zit zou ik me idd toch maar gaan verdiepen in het ombouwen naar hydro koppeling,want een aangepaste koppeling etc voor 020 gaat ook de nodige pegels inzitten.
ewcaddymk1
11-01-2013, 21:01
evert is idd de enige die ik tot nu toe gezien heb waar het wel knap zit,al heeft het genoeg moeite gekost,dus denk niet dat dit vanzelf er zo uit gaat zien.al blijft het imo een vlag op een modderschuit,omdat de layout van de klok totaal niet bij het mk1 dash past
:hug: de klok zelf zat er zo in met inbouwraam ik had meer problemen met de bedrading , maar ja wie wil nou een tdi klok werkend hebben op een 1.6 td :D
Dokter D
11-01-2013, 22:51
Verhip, nooit gezien.. Thanks!
Met de schema's van a2 heb ik mijn project helemaal uitgevogeld!
Topsite!
robertoal
12-01-2013, 00:37
We zullen zien hoe het gaat worden met dat klokkie :)
Ik hoorde van iemand dat die T4 hevels bij dealer vrij goedkoop zijn (hij had het over 30 euro), anders haal ik er wel 1 van de sloop.
Wat dan nog rest is de ombouw naar kabelschakeling -> schakeltoren van mk3 moet dan passen.
Dan de motorsteunen a 100 euro oid
en als laatst dan de assen aanpassen.
Aangezien ik zowel schakeltoren als assen erbij krijg kost het me rond de 190 euro; is eigenlijk best te doen.
Hoe zit het nou met de assen? Mijn eigen 90mm assen gebruiken; is het dan een kwestie van flensen aan de bakkant overzetten van de 02a assen?
Of begreep ik het verkeerd?
gooigolf
12-01-2013, 08:06
We zullen zien hoe het gaat worden met dat klokkie :)
Ik hoorde van iemand dat die T4 hevels bij dealer vrij goedkoop zijn (hij had het over 30 euro), anders haal ik er wel 1 van de sloop.
Wat dan nog rest is de ombouw naar kabelschakeling -> schakeltoren van mk3 moet dan passen.
Dan de motorsteunen a 100 euro oid
en als laatst dan de assen aanpassen.
Aangezien ik zowel schakeltoren als assen erbij krijg kost het me rond de 190 euro; is eigenlijk best te doen.
Hoe zit het nou met de assen? Mijn eigen 90mm assen gebruiken; is het dan een kwestie van flensen aan de bakkant overzetten van de 02a assen?
Of begreep ik het verkeerd?
hoi t4 hefel 30 euri ,denk meer rond de 80 euri .
:screwy: :thumbup:
gtipower
12-01-2013, 08:34
t4 hevel ligt rond de 100e en dan moet je ernog een koppelings kabel bij hebben van een 020 bak past niet
je moet een kabel hebben van passat g60 je kunt een automatische nemen maar die zijn wat duurder en vind die ruk, voor 30 heb je ook een kabel die je zelf moet stellen
robertoal
16-01-2013, 23:31
Heb de hevel inmiddels. Kost inderdaad 100 euro ex.. helaas.
Nu heb ik toch maar besloten om gewoon te beginnen met de 020 bak; scheelt ombouw tijd. Kunnen we de dingen die we doen gewoon netjes doen.
Kan ik de huidige koppeling opbranden totdat ik de onderdelen voor de 02a bak bij elkaar heb.
Zaterdag is het zover! kan niet wachten :-)
robertoal
17-01-2013, 16:32
Klokschema klopt niet op a2 resource? kabels komen maar met een paar overeen..
Dat wordt dan dus toch dat hele schema doorlopen of heeft iemand een correcte lijst?
Weet je het zeker, of kijk je bij het goede want ik heb die van mij een paar maanden geleden volgens dat schema aangesloten en geen problemen gehad.
Ik weet niet of het er mee te maken heeft dat jij geen A2, maar een A1 koets hebt.
robertoal
18-01-2013, 16:31
Dat zou idd kunnen; zoek nog even verder :-)
Heb nu in ieder geval een goede stroomloopschema voor de tdi via elsawin.
Avondje solderen dus; morgen is de dag!
Ook intercooler inmiddels binnen en intercooler slangen e.d. gekocht.
Blijf dus eerst de 020 bak rijden, dan moet het hopelijk in een weekend lukken.
robertoal
22-01-2013, 22:24
Vooruitgang!
Afgelopen zaterdag met een monteur begonnen (ikzelf ben nogal een noob, hij heeft dus de hele tijd mijn handje vast gehouden)
Hij start! Heeft wel even remmenreiniger gekost, de pomp staat wss nog niet helemaal netjes op tijd (distri is eraf geweest)
Maar heeft op eigen kracht even mooi gedraaid, loopt top!
Het blok hangt er inmiddels netjes in, inderdaad moest de distristeun aangepast worden evenals de distri kap.
Daarnaast moesten er nog een aantal dingen aan het blok gebeuren.
De nokkenas keerring was lek; hij had er nog eentje liggen gelukkig!
Ook de krukkas keering zweette behoorlijk, leuk om te weten dat de keerring van het 1.6d blokje een op een paste :-) die was zo goed als nieuw.
De distributie riem zou vrij nieuw geweest zijn, helaas waren er al barstjes zichtbaar bij de tanden. Hiervoor is een nieuwe set besteld.
De gloeipluggen waren allen kapot;ook besteld
Rubber aan de distributie kant was gaar. -> besteld.
Nog een aantal dingen waar ik graag meer vanaf wil weten.
volgens elsawin zijn er maar 2 pinnen die iets met de rem te maken hebben (pin 44 -> remlicht schakelaar. Hier komt stroom op te staan als er geremd word)
(pin 20 -> rem vacuum iets..)
Overal word gesproken van 2 schakelaars bij het rempedaal? Hoe zit dit? welke kabels horen hierbij? Ik heb namelijk wel het probleem dat als hij start hij niet reageert op gaspedaal input.. (althans nauwelijks)
Ook wordt gesproken over 'door verbinden' maar welke dan; aangezien er maar 1 kabel naar de ecu loopt.. lijkt me niet dat de ecu dan kan controleren of er een schakelaar tussen zit; behalve als hij op weerstand checkt)
Hiernaast: checkt hij ook of er een koppelings schakelaar aanwezig is?
Welnu: foto's.
http://www4.picturepush.com/photo/a/12021917/640/mk1-golf-tdi/foto-5.jpg (http://picturepush.com/public/12021917)
http://www3.picturepush.com/photo/a/12021911/640/mk1-golf-tdi/foto-4.jpg (http://picturepush.com/public/12021911)
http://www1.picturepush.com/photo/a/12021909/640/mk1-golf-tdi/foto-3.jpg (http://picturepush.com/public/12021909)
http://www5.picturepush.com/photo/a/12021903/640/mk1-golf-tdi/foto-2.jpg (http://picturepush.com/public/12021903)
http://www2.picturepush.com/photo/a/12021900/640/mk1-golf-tdi/foto-1.jpg (http://picturepush.com/public/12021900)
Dokter D
22-01-2013, 22:46
Er wordt 1 remlichtschakelaar gebruikt voor je remlichten en 1 voor de ecu.
robertoal
23-01-2013, 21:27
Iemand een idee hoe de schakelaar werkt? Het lijkt erop dat de schakelaar een open gaat als je remt en dicht als je dat niet doet; dat zou betekenen dat ik hem aan een plus of min moet hangen.. en klaar.
Schijnbaar gaat de ecu in soort safe mode als je het rempedaal continue intrapt en daarnaast gas geeft.
Zaterdag weer verder! Hopelijk kan ik dan al een stukje rijden. wie weet.
Zit toch 1 schakelaar op je pedaal en 1 op je hrc?
Ik heb t ook nooit begrepen waarom het is, maar ik heb 0 remschakelaars aan mn ecu hangen en hij loopt perfect!
Heb je al een kabel op ebay gescoord en VCDS-lite gedownload? :)
Dokter D
23-01-2013, 21:56
Die op je hrc wordt gebruikt voor de remlichten, die op je pedaal voor de ecu.
Goed bezig
Ik hoop binnenkort de cabrio ABF klaar te hebben
Dan ga ik ook een mk1 TDI maken voor woon werk verkeer
Ik blijf je volgen
robertoal
23-01-2013, 23:09
Dank allen!
@zollie: dan is het misschien wat anders.. we zullen wel even zien als alles netjes erop zit.
Ik heb elsawin doorgespit en het is een gewone schakelaar! Zou dus gewoon moeten werken,misschien is er dus wat anders mis.
Ik heb inderdaad zon chinees ding gekocht! Maar die is nog niet binnen..
Als het goed is heeft de garage wel zo'n ding.
Na een aantal uurtjes elsawin heb ik ook een schema gemaakt voor bekabeling vanuit het instrumenten paneel, zal dus zaterdag plug en play worden.
Werkt het brandstof vlotter trouwens met de nieuwe teller? of moet ik daar wat extra's voor doen?
Knap project!
Die kleur is speciaal maar staat m erg goed in combinatie met die zwarte velgen.
Knap werk :thumbup:
robertoal
24-01-2013, 18:47
JPMK1 en Shon: bedankt!
De kleur is inderdaad speciaal. zo speciaal dat ik al aan het zoeken ben naar een fatsoenlijke wrap ;)
Zat zelf te denken aan mat rood maar ben er nog niet helemaal over uit.
Eerst maar even alles netjes maken technisch gezien, daarna het interieur en daarna een keertje de kleur..
JPMK1 en Shon: bedankt!
De kleur is inderdaad speciaal. zo speciaal dat ik al aan het zoeken ben naar een fatsoenlijke wrap ;)
Zat zelf te denken aan mat rood maar ben er nog niet helemaal over uit.
Eerst maar even alles netjes maken technisch gezien, daarna het interieur en daarna een keertje de kleur..
Hey ik bedoelde dat echt positief he. Ik zou hem zo laten als de lak nog goed is.
Het staat echt goed. Maar je moet natuurlijk je eigen zin doen.
Succes, ik volg het.
robertoal
24-01-2013, 19:56
ging ik vanuit :thumbup: no worries.
Maar de kleur staat me de ene keer niet aan en de andere keer weer wel :rolleyes: we zullen wel zien!
Weer even een update.
Heb dus een excel sheet gemaakt voor het instrumenten paneel, nu ook eentje voor de ECU compleet met draad kleur, pin nummer en waar het betrefende kabeltje dan heen gaat. erg handig voor de ombouwers dacht ik zo! Mocht je hem willen.. pm dan even. Of kan ik hier ook bestanden hosten?
Electrisch zal zaterdag dus alles vloeiend moeten gaan :thumbup:
Waarschijnlijk kunnen de moderators hem wel plaatsen bij de technische beschrijvingen.
robertoal
25-01-2013, 14:37
Ah top, als er animo voor is dan zal ik dat doen.
Daarnaast is het wel handig om iemand met echt verstand er naar te laten kijken voor fouten. :D
Dus als iemand zich geroepen voelt?
robertoal
26-01-2013, 20:33
Weer een dagje erop zitten.
Alles gaat toch minder snel dan je van te voren plant, maar door de monteur die mij helpt is het nu wel 'fabrieks af'; super goed gedaan dus! Dank aan Joep :own:
Intercooler buizen bijna klaar.
Inlaat bijna klaar
Kabelboom gelegd en aangesloten op de mk1 kabelboom.
Kabels voor de cockpit bijna allemaal aangesloten
Wederom een aantal vragen:
Heeft iemand het goede kabelschema van een mk1 cockpit?
Die op a2 resource kloppen niet met mijn kabel layout..
Anders bestel ik wel ff zo;n haynes. (hoewel doormeten ook nog een optie is)
Bestaat er een hitteschild voor een golf 1 voor tegen het schutbord?
De turbo zit nu een aantal centimeters van de kabelboom af.. voor een golf 2 schijnt dat te bestaan, is deze pas te maken voor mk1?
robertoal
26-01-2013, 20:38
Nog even een foto :)
http://www5.picturepush.com/photo/a/12047898/220/12047898.jpg (http://picturepush.com/public/12047898)
ewcaddymk1
27-01-2013, 09:12
ik heb wel belang bij zo'n schema :thumbup:
robertoal
27-01-2013, 14:09
Je hebt een pm :-)
ewcaddymk1
28-01-2013, 22:01
ben even aan het zoeken geweest maaaaaar kon het zo snel niet vinden wat je ook kunt doen als je de oude klok nog hebt, daar staat als het goed is op de print naast de stekker aansluiting de pinnen beschreven wat wat is zo heb ik het ook uitgezocht
robertoal
29-01-2013, 10:28
Geen probleem. heb idd het oude klokje nog dus komt goed :)
Ben nog even bezig geweest met de pinout van het intrumenten paneel, heb ik nu wel volledig en bijna klaar zal ze jullie weer sturen als hij volledig is.
robertoal
29-01-2013, 12:07
En gestuurd.
Het aansluitschema van de mk1 cockpit laat nog even op zich wachten :)
Van het weekend hoogstwaarschijnlijk!
robertoal
18-02-2013, 22:53
jaja! hij rijd!
Afgelopen zaterdag is ie dan 'afgemaakt' en het rijd werkelijk heerlijk, lekker vol op het koppel rijden is iets wat ik lang heb moeten missen.
Helaas slipt de standaard koppeling wel door in elke versnelling.. dus kan nog niet volledig gebruik maken van vermogen.
Wat me ook tegen valt is acceleratie op snelweg vanaf 120, komt ook de de korte FF bak maar mis ook iets vermogen volgens mij. Er gaat dus sowieso een chip aankomen :-)
Volgende stap is andere bak erop.
Word standaard afn 5 bak, wat ik inmiddels al heb:
- Koppelingshevel
- Schakelpook voor kabelschakeling
- De bak zelf
- De 100mm assen
- Koppelingskabel
Wat ik nog nodig heb:
- Baksteunen
- Andere intercooler pijpen
- Koppelingsset
Nu de vraag aan de pro's: in acht nemende dat ik later heel misschien ook nog andere turbo wil welke koppeling raden jullie aan? Gewoon het standaard ding?
Wie heeft er nog een setje baksteunen liggen voor een mooie prijs?
Zal morgen nog even filmpie uplooien.
Mooi dat hij loopt!
Ik heb nu het "told you so" gevoel voor wat betreft de versnellingsbak keuze ;)
Koppeling die je kan gebruiken is de versterkte Sachs koppeling. Kan ik voor je leveren inclusief drukgroep en lager voor ongeveer 250 euro (afhankelijk van wisselkoers)
Steunen die heb ik ook voor je:
http://smoketail-supplies.eu/d/7473-2/Supports-overview.jpg
Voor VF mag er 10% van de prijs af.
robertoal
21-02-2013, 10:40
Je had idd gelijk; maar had toendertijd uberhaupt te weinig centen om het in 1 keer te doen, dus dan maar zo.
Die rubbers die je erbij levert zijn dat standaard rubbers of poly?
Ik zou graag een setje willen bestellen, hoe lang is de levertijd?
Had je ook aangegeven, maar ik wist dat dit ging gebeuren ;)
Je moet nooit PU rubbers in een diesel motor ophanging doen, daar krijg je spijt van.
Gewoon de standaard rubbers in zwaarste uitvoering.
Op het moment worden er weer steunen gelast. 10 setjes over 2 week klaar.
robertoal
21-02-2013, 22:59
Volgens mij zat er nog olie op de koppeling... (wat kan kloppen gezien een eerdere lekkage) Hij begint steeds minder te slippen :-)
Toch zou ik graag de andere bak erop willen klikken voornamelijk vanwege de betere ratio's. Kan je me waarschuwen wanneer je de steunen binnen hebt?
PU rubbers wil ik ook zeker niet. gewoon lekker standaard allemaal.
Ben nog bezig geweest om een benzine toerenteller te laten werken op het W signaal van de dynamo. Weet alleen nog niet zeker of ik die aansluiting heb .. anders een andere dynamo scoren.
Leuk wat soldeer werk! halve plaatje moet omgesoldeert worden.
http://www2.picturepush.com/photo/a/12245825/640/mk1-golf-tdi/20130220-123716.jpg (http://picturepush.com/public/12245825)
http://www5.picturepush.com/photo/a/12245823/640/mk1-golf-tdi/20130220-121654.jpg (http://picturepush.com/public/12245823)
http://www1.picturepush.com/photo/a/12245819/640/mk1-golf-tdi/20130219-163527.jpg (http://picturepush.com/public/12245819)
http://www4.picturepush.com/photo/a/12245817/640/mk1-golf-tdi/20130219-163301.jpg (http://picturepush.com/public/12245817)
http://www3.picturepush.com/photo/a/12245816/640/mk1-golf-tdi/20130219-163106.jpg (http://picturepush.com/public/12245816)
En dan nog even een sticker laten drukken met andere schaalverdeling erop, ben je helemaal de man!
Als je toch de hobbybob gaat uithangen met de soldeerbout, waar blijft het voorgloeilampje dan? :d
robertoal
22-02-2013, 10:58
En dan nog even een sticker laten drukken met andere schaalverdeling erop, ben je helemaal de man!
Als je toch de hobbybob gaat uithangen met de soldeerbout, waar blijft het voorgloeilampje dan? :d
Heb wel even gezocht daarna ja, stickertje ofzo. Alleen dat rode stuk is fluoriserend; denk niet dat je dat als sticker kan krijgen?
Voorgloeilampjes zijn voor pussy's :D Hou hem eerst lekker zo, kijken of het allemaal een beetje werkt. Vervolgens ga ik wel wat ombouwen zodat ik wat meer signalen van de ecu kan weergeven (zoals motor storing etc.).
@da-brt: hoor het graag. Kan de laatste fase van de ombouw van start gaan!
robertoal
11-05-2013, 20:14
Dames ende heren. (eindelijk :screwy: ) Weer een update!
02A bak hangt er inmiddels onder met een stangenset, short throw nu: hele kleine halen dus.
Heb een schijnbaar serieus goed schroefsetje gekocht met demper verstelling (in en uit gaand geloof ik?) en zit er ook onder.
Bijna alle remdelen zijn inmiddels besteld: wordt g60 voor en scirocoo 16v achter. (icm mk2 16v HRC)
Daarnaast worden alle rubbers vervangen van zoewel stabilisatiestangen (voor en achter) alswel de draagarmen.
Daarna nog een chippie erin en ik kan de zomer met geheven hoofd in :D
Foto's!
http://www2.picturepush.com/photo/a/12907125/640/mk1-golf-tdi/2013-05-10-15.13.22.jpg (http://picturepush.com/public/12907125)
http://www3.picturepush.com/photo/a/12907121/640/mk1-golf-tdi/2013-05-10-15.13.02.jpg (http://picturepush.com/public/12907121)
http://www5.picturepush.com/photo/a/12907118/640/mk1-golf-tdi/2013-05-09-18.20.17.jpg (http://picturepush.com/public/12907118)
http://www2.picturepush.com/photo/a/12907115/640/mk1-golf-tdi/2013-05-09-18.20.10.jpg (http://picturepush.com/public/12907115)
http://www3.picturepush.com/photo/a/12907111/640/mk1-golf-tdi/2013-05-09-18.19.52.jpg (http://picturepush.com/public/12907111)
Nog een paar vragen aan de experts:
- Ik heb een 22mm?? HRC liggen van een 16v, deze past als het goed is direct op mijn bekrachtiger. Is het aan te raden een andere bekrachtiger te nemen of niet? (heb ik er wel bij, maar de stang is wat aan de korte kant.. dus vergt weer wat meer aanpassingen)
- De kleine sotfkapjes op de laatste foto zijn nogal krokant, deze kan ik bestellen in duitsland maar er komt dan 22 euro verzendkosten bovenop. Vind ik wat gek voor kapjes van 1.60 per stuk. Iemand ze nog liggen in redelijk staat? Of anders ergens waar ik ze kan bestellen?
Nog een vraagje voor de toekomst:
Er wordt vaak een turbo geplaatst van een 170pk audi, meestal icm verstuivers (die race dingen pp520 pp720 etc). In hoeverre is dit nou echt betrouwbaar? Googlen e.d. geeft matig bevredigende antwoorden. Iedereen zegt dat het kan maar komen met magere bewijzen. :rolleyes:
Goed bezig :thumbup:
De Golf staat er "stoer" bij zo, daar ga je veel plezier aan hebben van de zomer.
Ik zou ook de bekrachtiger nemen en aan passen stelt niet zo veel voor.
De vork van de Golf2 er afzagen dan draadsnijden m10 zo,n dingetje kost nog geen 10€ bij de doe het zelver.
M10 bus er op kosten 0,25€ dan een stukje m10 draad er in waar de Golf 1 vork op past.
We van te voren de juiste lengte meten van de Golf1 bekrachtig bv van af de achterkant tot voorkant vork.
Want de lengte moet de Golf 2 bekrachtiger dan ook weer krijgen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/1/7/7/DSC_7365Large.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/1/7/7/DSC_7367Large.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/1/7/7/DSC_7369Large.JPG
robertoal
12-05-2013, 11:35
@shon
Dank! zal inderdaad leuk worden, ga na zuid frankrijk rijden met het ding. Kan niet wachten haha!
@Style
Goed idee! ga ik doen :thumbup:
Super bedankt voor de duidelijke uitleg :)
Ik ben bezig met een tdi project, met een 170pk a4 turbo/race520 verstuivers.
In principe kan het oersterke blok het aan.. Het gaat er meer om hoe de bestuurder ermee omgaat. ERG goed warmrijden, en de turbo uit laten draaien. Ook regelmatig olie verversen, en goed onderhoud. Wie de chip schrijft is ook belangrijk.
Ervaringen kan ik pas vertellen als alles weer draait. :)
robertoal
12-05-2013, 18:17
Hee! inderdaad ik ben jou draadje wel eens tegen gekomen. Jij bent mijn held :D
Goed warm rijden en fatsoenlijk onderhoud vind ik eigenlijk altijd een pre. Goed voor de spullen zorgen blijven ze langer heel.
Maar wat heeft jou nou doen bepalen dat het blok dit prima aan gaat kunnen?
In hoeverre is het nou een gok? En hoeveel heeft jouw blokkie gedraaid?
Dank voor je info!
Zo denk ik er over;
Vanaf de golf 1 diesel zijn ze de blokken uit gaan bereiden. Van 1.6 d naar 1.6 td en uiteindelijk de golf 3 tdi's.. je hoort soms verhalen over loslopende krukasbouten, enzo maar als je zulke dingen voorkomt door vervangen van de bout bij distributie gaat t goed. Dus preventief/goed onderhoud.
Oud is goed. Toen werd alles nog gebouwd voor lange periode en levensduur. Nu koop je een UP! voor €9000,- als je daar 5 jaar mee rijd is hij afgeschreven. Dan kost hij €2000-p/j en daar worden ze op gebouwd..
Die blokken zijn in basis oersterk, dat vind ik/zie ik/merk je aan alles. Ze lopen op zonnebloemolie/frituurolie/ komt z4e tegen inde scheepvaart etc.. Een Transporter T4 zijn er met 600.000 km en dan worden ze nog verkocht. Ik weet zeker dat er in export-landen er bussen zijn met 1.000.000km of meer.
Mijn blok had 323.000km gelopen. Maar ik ben hem nu wel aan het reviseren. Puur voor mijn eigen gevoel. Er zijn mensen die gerust zo'n blok met zulke km'standen opvoeren. Mijn blok lekte overal een beetje olie en drupte op de stoep. Daarom heb ik besloten het hele blok aan te pakken.
Lagers vervangen etc.. is puur uit voorzorg/omdat hij nu toch open ligt. Maar de cilinders zien er erg goed uit als je bedenkt dat de zuigers er 325.000km lang langsvliegen. Natuurlijk gaat zo'n blok wel eens kapot, maar dan vaak door lekkende verstuiver/geplofte turbo/ o.i.d. Daarbij kost een golf 3 diesel motor los €300-400. Dus ploft de boel, jammer maar dan lach je erom en pak je een ander onderblok. :thumbup:
Dus mijn mening; gewoon opvoeren als je dat graag wilt, en als je er geld voor over hebt. Goed onderhoud, en alles af en toe nalopen/aantrekken. Dan blijft het (verbazend) lang heel! :thumbup:
Als je trouwens vragen hebt, dat hoor ik het wel ;)
Die krukas bouten hebben ze opgelost in de eerste generatie TDI motoren. De eerste 1Z hebben nog grotendeels gelijk onderblok aan die van de AAZ.
Ik hou meestal voor klanten een 180pk aan als veilig vermogen voor deze motoren en ik ben het met Eelco eens, onderhoud! Olie verversen en dergelijke, is belangrijk. Ook voor de 02A bakken!!!!!
robertoal
13-05-2013, 19:36
@ eelco:
Goed en duidelijk verhaal kerel! Ik ben het wel met je eens, voornamelijk dat je voor een paar 100 euro weer een nieuwe blok haalt. Andere kant is natuurlijk wel dat je dan ook niet weet wat je koopt en eventueel het blok weer in een week naar de haaien hebt.
Denk dat ik, als financieel dat weer mogelijk is, het wel ga doen :D
Welke turbo heb je eigenlijk? dan bedoel ik het nummer? is wat makkelijker zoeken op marktplaats :thumbup: En zijn er alternatieven die zo goed als plug ende play is?
@ bert
180 pk in zo;n einser lijkt me wel echt geniaal haha. Gaat nu al redelijk ok, maar dat, en dan voornamelijk het koppel, lijkt me geniaal :cool:
Wist jij nou goede verstuivers voor een fractie van de bosio prijs?
Klopt, dat loopt erg goed. Een paar van mijn kennissen rijden in snelle mTDI's met vermogens tegen de 200pk. (Cabrio en een mk2 Golf)
Voor 180 euro inclusief revisie en afstellen voor 0.240 verstuivers. (Race 520's zijn 0.250 en kale nozzles betaal je al 250 euro voor)
robertoal
13-05-2013, 21:56
Grandioos. Alleen nog turbo vinden.
Injectors 180 euro
Turbo 300 euro
Custom chip.. 500 euro?
1000 euro totaal, is dat een beetje de prijs dan? Of vergeet ik iets?
Koppeling en massavliegwiel. Die mort je eigenlijk ook vervangen.
ik heb een turbo van een 170pk audi a4. motorcode BRD. Die past plug&play op je uitlaat en spruitstuk. olieleidingen komen ook mooi uit.
Je turbo is wel iets duurder. Ik had in ieder geval een gereviseerde voor iets meer.
Ik heb hem van http://www.pfparts.nl/. Met half jaar garantie.
Ik heb voor mezelf 1500 euro aangehouden. Slangetjes, klemmetjes, olie verversen, pakkingset.. Het loopt snel op! :)
succes
robertoal
14-05-2013, 11:59
Koppeling en drukgroep zijn van sachs al, nieuw. Dus da's goed. Vliegwiel heb ik van een g60 en lijkt me dus ook prima (niet zo'n dubbelmassa ding)
Dank voor de info! Is die van jou nu al bijna klaar?
OKe, mooi zo! :thumbup:
Nee, was mijn kop aan het leeghalen, maar ik brak een gloeiboegie af.. :rolleyes:
Nu maar gelijk op zoek naar een gereviseerde kop.
Vandeweek onderblok uit elkaar, zuigerveren vervangen, cilinders honen, en alles weer terug. Dus een paar weken, dan draait hij weer. :thumbup:
robertoal
15-05-2013, 13:51
Gebruik je nog andere zuigers/stangen etc., voor eventueel meer vermogen in de toekomst? Of blijven de internals gewoon standaard?
Je hebt overigens gelijk, een turbo kost je gereviceerd met 6 maanden garantie ongeveer 500 euro, met inruil van de oude kan ik hem voor 300 euro krijgen.
Hetgeen ziekelijk duur blijft is de chip op maat.
Waar ga jij hem chippen? vvt? jd?
Zuigers en drijfstangen blijven origineel. Ik hoop straks rond een 200pk te komen, en ongeveer 400-425 Nm. Voor de veiligheid van mezelf en andere vind ik dit de max. Het is en blijft een golf 1. Meer vermogen krijg je amper op de weg, en om hierna nog meer vermogen te krijgen dat vind ik de kosten die kwadratisch oplopen niet meer waard. ;)
Chippen blijft redelijk duur. Maar een testbank+apparatuur kost ook een vermogen. :rolleyes: Ik ga hem chippen bij Vag-techniek in neunen. Heb met de mannen gesproken, en ze gaven mij goed en eerlijk advies.. Hij gaf mij het advies alle aanpassingen in overleg met de genen te doen die de auto straks ook chipt.
Maar of je nou bij vvt/jd/vag-techniek chipt.. Zijn allemaal goed,en hebben zich wel bewezen vind ik.. Kosten zijn ook allemaal redelijk gelijk.
Chip zonder testbank kan ook, maar ik wil het gewoon goed hebben. :thumbup:
robertoal
19-05-2013, 21:30
duidelijk verhaal weer.
In de eerste instantie wil ik gewoon alles technisch goed hebben.
Motor schokt bijvoorbeeld een beetje bij lage toeren en gas geven, en zo nog wat dingetjes.
Dan uiteindelijk komt er wel een keer een dikke turbo met verstuivers op, maar begreep dat je met de huidige setup ook prima een 150pk haalt.
Is er trouwens niet meer lag bij een 170pk turbo? Of is dat te verwaarlozen door de VNT techniek?
Ben wel zeer benieuwd of je dat koppel op de weg gaat krijgen als jou auto klaar is! Keep me posted :D
Om die lag tegen te gaan is de vnt juist ontwikkeld. En nu origineel houd hij de turbo druk heel ´´lang´´ laag, dus met een grotere turbo, en een chip op maat trekt hij hard zat onderin. :thumbup:
Ja, ik ben zelf ook heel benieuwd!
Succes! :)
robertoal
01-06-2013, 12:35
En er is een proefrit mee gemaakt! Zie video :D dit is met alleen downpipe dus de turbofluit is vrij aanwezig :thumbup:
Youtube link (http://youtu.be/aPP4P6ppKCo)
Probeem 1: De auto tikt, dit is niet afhankelijk van het toerental maar van de snelheid die je rijdt. Best case scenario is dat er iets aanloopt (hopelijk de stofvanger van de schijfremmmen) anders zou dit wel eens in de bak kunnen zitten (met dank aan diagnose koning Joep). Dus misschien WEER bak eronderuit.. gelukkig kan hij hem reviseren, gaat er meteen een boutenset in.
Probleem 2: Hij reageert direct na starten de eerste keer niet op het gas, als je gas los laat, koppeling indrukt en daarna weer gas geeft dan doet ie het weer. :screwy: dit is ALLEEN direct na starten, vervolgens doet ie het helemaal niet meer totdat je hem weer uit zet en opnieuw start.. iemand een idee :confused:
Probleem 3: Hij stotterd iets vanaf stationair lopen terwijl je gas geeft, dit was veeeel erger toen hij een verlicht vliegwiel bezat, maar het is er nog steeds.
- Pomptiming is perfect
- Hij loopt super
- Wel geeft hij de volgende fouten:
* EGR fout (logisch, de regulator verwijdert..)
* Luchttemp fout (waar zit deze sensor normaal??)
* De rest ben ik vergeten :rolleyes:
Iemand hierover iets te vertellen?
Probleem 4: Ik heb een stangenset ombouw voor de 02a in gebruik, deze bezit een extra 'gat' op de hevel zodat je de slagen kleiner kan maken. Dit werkt best prima, alleen hem in zijn 1 krijgen is nogal een 'bitch'. We zijn hier best lang mee bezig geweest om dit goed te krijgen.. maar probleem blijft.
Wat is de officiele manier om dit goed te krijgen? Zijn er nog specifieke truukjes oid?
Nog wat foto's om het gezwam wat op te fleuren:
http://www2.picturepush.com/photo/a/13205395/640/13205395.jpg (http://picturepush.com/public/13205395)
http://www2.picturepush.com/photo/a/13205390/640/13205390.jpg (http://picturepush.com/public/13205390)
Ik kan het filmpje niet zien, spijtig.
Maar ik ben blij voor u dat je hebt kunnen proefrijden. Al bij al doet hij het al en dat is op zich al dik. De luchtmassameter foutcode zal wel met het stotteren te maken hebben lijkt mij. Maar dat starten is een raar verhaal. De auto start wel en blijft draaien ? Enkele op het gaspedaal reageert hij niet ?
robertoal
02-06-2013, 20:51
Dank voor je hulp!
De temp meter zit dus in je LMM? Dat zou dan ff het testen waard zijn :thumbup:
Inderdaad auto loopt prima, zonder stotteren of wat dan ook. Als je gast geeft (net na start, ongeacht koud of warm) gebeurt er niks. laat je je gas los en geeft op nieuw gas dan wel.
robertoal
09-06-2013, 11:38
Gisteren weer gesleuteld, en een stukje gereden! in zijn 2 plank gas = wielspin :D En dat nog zonder chip, deze auto word zeer leuk om in te rijden :thumbup:
Plaatjes:
Oude versnellingsbak:
http://www2.picturepush.com/photo/a/13275080/640/13275080.jpg (http://picturepush.com/public/13275080)
Zat nogal wat metaal gruis is, en we hadden het vermoeden dat de tik hieruit kwam.
Vervangen door een gereviseerd exemplaar van een 1.9td golf/passat 02a ASD bak. Iets langere overbrengen wat prettig is op snelweg.
http://www2.picturepush.com/photo/a/13275085/640/13275085.jpg (http://picturepush.com/public/13275085)
En hier is ie dan ingekomen:
http://www5.picturepush.com/photo/a/13275078/640/13275078.jpg (http://picturepush.com/public/13275078)
Dus zou je zeggen, nu is die tik wel weg! eh nee. Is er nog steeds, dus nu maar de assen vervangen :shake:
Is wel het laatste waar het in kan zitten mag ik aannemen..
Nogmaals de vraag aan jullie luitjes: waar zit die vervloekt inlaat temp meter? Ook elsawin maakt het me niet echt veel duidelijker.. Lijkt me dat ie normaal in een intercooler buis gemonteerd zit?
Waar deze temp sensor voor gebruikt in het motormangement? Kan je hem met weerstanden weg 'programmeren' ?
robertoal
30-06-2013, 12:51
vooruitgang!
Heb de assen gemonteerd en geluid is weg :-)
Nog wel een aantal problemen:
- Alle remleidingen zitten nu goed, met nieuw remmen rondom. Helaas trekt ie enorm naar rechts bij remmen.. Alles is goed ontlucht, de remmen zijn 2de hands maar afgedraaid op de draaibank. Nieuwe remblokken rondom. Iemand een idee waar het aan kan liggen?
- De slag van het rempedaal is enorm.. helemaal onderin remt ie wel echt goed, hoe kan je dit oplossen? Grotere HRC? maar van welke auto dan? Heb er nu eentje van een 16v op zitten. Voor g60 remmen achter 38mm remmen..
Heeft iemand nog toevallig een 60mm uitlaat liggen die ik over kan nemen?
Daarnaast zoek ik nog de klemmetjes die handremkabels aan de klauwen fixeren, enig idee waar ik die kan halen?
foto's volgen nog :)
Klemmetjes zou ik gewoon even op de sloop halen heb je ze voor het uit kiezen.
Langeslag rem pedaal doet me toch denken dat er nog ergens lucht in zit ?
robertoal
30-06-2013, 13:14
Dank voor je reactie!
Goed idee van de sloop, ga ik daar morgen even langs.
Hmm zou dan misschien wel moeten.. hebben alles rondom meerdere malen ontlucht, misschien de remdrukverdeler van wilwood roet in het eten gooit?
hebben zelfs met zo'n drukding ontlucht, toch nog maar een keer doen dan..
Heb btw net even je topic bekeken -> van jou neem ik graag advies aan :D Wat een prachtig project!
Ik heb ook zo'n Wilwood gehad enigste wat ik deed was hem volledig open zetten bij het ontluchten :thumbup:
robertoal
17-12-2013, 17:34
Het is weer een tijdje geleden...
Met auto gestrand in Frankrijk, gelukkig - na VEEEL gezeik - de ANWB zo ver gekregen om naar nederland te transporteren.. en hij staat nu weer keurig bij de garage.
Problemen:
- eerste keer starten gaat prima, maar 2de keer geeft ie een dot gas en heeft hij geen vermogen meer
- Rechter achterrem blokkeert bij hard remmen
- Versnellingsbak te kort... max 140 km/u
- Vermogen is maar heel kort -> 2000 rpm zet in rug daarna bij 3000 a 3500 helemaal klaar.
Volgens de garage ligt dit aan de brandstof verstelling! dus mijn vraag aan jullie:
- Wie heeft er nog een pomp liggen? (Motor AFN, gechipt) met het liefste natuurlijk zo weinig mogelijk kilomters.
of
- Wie weet een revisie bedrijf die dit voor een redelijk bedrag zou kunnen fixen?
Nog een even een foto voordat een of andere @$%#@$%@$ die hem gekeyd heeft. (wordt van weinig dingen echt agressief..)
http://www2.picturepush.com/photo/a/13925970/640/13925970.jpg (http://nl.picturepush.com/public/13925970)
Wat voor bak heb je er achter zitten dan?
Geeft hij een storing als je hem uit leest?
gooigolf
19-12-2013, 17:20
Het is weer een tijdje geleden...
Met auto gestrand in Frankrijk, gelukkig - na VEEEL gezeik - de ANWB zo ver gekregen om naar nederland te transporteren.. en hij staat nu weer keurig bij de garage.
Problemen:
- eerste keer starten gaat prima, maar 2de keer geeft ie een dot gas en heeft hij geen vermogen meer
- Rechter achterrem blokkeert bij hard remmen
- Versnellingsbak te kort... max 140 km/u
- Vermogen is maar heel kort -> 2000 rpm zet in rug daarna bij 3000 a 3500 helemaal klaar.
Volgens de garage ligt dit aan de brandstof verstelling! dus mijn vraag aan jullie:
- Wie heeft er nog een pomp liggen? (Motor AFN, gechipt) met het liefste natuurlijk zo weinig mogelijk kilomters.
of
- Wie weet een revisie bedrijf die dit voor een redelijk bedrag zou kunnen fixen?
Nog een even een foto voordat een of andere @$%#@$%@$ die hem gekeyd heeft. (wordt van weinig dingen echt agressief..)
http://www2.picturepush.com/photo/a/13925970/640/13925970.jpg (http://nl.picturepush.com/public/13925970)
mooie auto . zal wel veer gebroken zijn .
alles is te maken , :thumbup:
robertoal
19-12-2013, 22:55
@eelco
Het is een ASD bak uit een passat van 93, met de gegevens die wij hadden gevonden hebben berekend dat de top op iets van 180 zou liggen..
Niet dus :shake:
Er zijn geen storingen afgezien van de EGR klep. Luchtemp sensor zit een weerstand tussen inmiddels dus EGR is de enige die overblijft.
Mij werdt specifiek verteld: 'brandstof vervroeging regeling' als ik het met goed herinner.
@gooigolf
Dank :thumbup: was er ook erg tevreden mee... tot de daad van vandalisme.
Appart jho. Asd bak zou wel lang moeten zijn jha. Iig gelijk aan die ik nu heb. Die van mij loopt wel harder dan 140
robertoal
20-12-2013, 08:59
140 op gps.. dus 150 op klokkie ongeveer.
ik reed hierbij 4300 toeren. (uit het hoofd is inmiddels weer meerdere maandden terug :tongue: )
Kan het zijn dat die bakken met een kortere eindoverbrenging geleverd zijn?
Op zich wel balen want dit is een revisiebak! Schakeld super.
robertoal
26-12-2013, 17:35
Even een UP.. iemand nog een brandstofpomp liggen?
Of weet iemand uit te leggen hoe je een mk4 pomp pas kan maken op een mk3 tdi?
CarloPJB
26-12-2013, 17:56
Even je inbox legen ;)
robertoal
26-12-2013, 18:04
Gedaan :-)
golf2 2.016v
27-12-2013, 09:22
Even een UP.. iemand nog een brandstofpomp liggen?
Of weet iemand uit te leggen hoe je een mk4 pomp pas kan maken op een mk3 tdi?
heb er nog een geheel compleet staan van de Seat die ik heb gesloopt .
robertoal
22-01-2014, 10:08
Inmiddels bij Carlo geweest om de pomp op te halen.
Daarnaast nog het volgende binnen gekregen:
- Nieuwe astappen
- Nieuwe remklauwen achter -> hopelijk nu het oneven remmen opgelost
- Nog wat klein grut
Aangezien ik omstreeks Maart de auto APK moet laten keuren wil ik hem gelijk als TDI op kenteken zetten, nu vroeg ik me af of een herweging verplicht is bij het RDW? Zo ja: zorg ik ervoor dat ie zo ligt mogelijk is..
Is dit het geval, heeft iemand nog het volgende liggen:
- Kuipstoelen met gering gewicht
- Achterbank -> eventueel ICM GTI voorstoelen -> na keuring plant ik dat er in.
- Gesmede velgen zoals audi pepperpots (eventueel met inruil van mijn huidige velgen, 16 inch Azev A met achter nieuwe banden, en voor 5000km. respectievelijk 195 en 215 breedtemaat.)
Eveneens gewichttechnisch: moet je perse bumpers hebben? die wegen ook nogal wat...
Kom ik bij de laatste vraag: volgens deze thread (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=103109) kan je met een aaz/1y spanner 'systeem' wel makkelijk een dynamo met multiriem monteren.. als iemand deze nog heeft liggen ICM poelie voor krukas en poelie voor waterpomp.. much obliged!
Om deze saaie post wat op te fleuren.. nog wat foto's. Let vooral op het verwoeste schroefdraad van de astap.. Klapperend wieltje :shake:
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/15/q9hj.jpg (https://imageshack.com/i/0fq9hjj)
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/585/ht6j.jpg (https://imageshack.com/i/g9ht6jj)
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/11/ejp8.jpg (https://imageshack.com/i/0bejp8j)
ewcaddymk1
22-01-2014, 17:18
voor je gaat keuren eerst eens bij een weeg brug langs, dan weet je wat er af moet en of het haalbaar is
En je tank zo leeg mogelijk, en dan een potmetertje tussen de sensor zodat je de meter op vol kan zetten ;)
Dokter D
22-01-2014, 17:47
Net wat Evert ook zegt, eerst wegen, wanneer de wagen nu 1049kg weegt valt t niet mee om die naar 949kg te krijgen...
ewcaddymk1
22-01-2014, 17:58
ik zou niet beginnen te rotzooien met lege tank , want de rdw mannen zijn ook niet van gisteren. die weten heus wel wat een golf KAN wegen .
doe het gewoon op een eerlijke manier dan kunnen ze het wel waarderen dat je je best hebt gedaan . doe je het niet op een eerlijke manier EN ze komen erachter word het geen keuring meer van 10 minuten
robertoal
23-01-2014, 12:01
Heren dank voor jullie reacties :thumbup:
Goed idee wbt weegbrug. Ga ik werk van maken.
Op kenteken staat 860 kg rijklaar, ben benieuwd hoeveel dat nu is met het zwaardere TDI blok :)
robertoal
23-01-2014, 12:10
Is het trouwens verplicht om de achterbank te kunnen bereiken? De meeste (lichte) kuipstoelen kunnen niet klappen..
vwjohnny
23-01-2014, 12:50
Achterbank weg laten doe ik iig,
Met golf 4 recaro's wel 3 deurs,
Maar je kunt er niet achter zitten
Wegenbelasting is ledig gewicht. Die van mij weegt 900kg ledig.
robertoal
02-02-2014, 12:25
Dank voor jullie antwoorden!
900kg is toch meer dan ik had verwacht eerlijk gezegd..
vwjohnny
02-02-2014, 12:27
Is dus ook niet verplicht met de APK worden de aanwezige zitplaatsen gekeurd meer niet
systreme
02-02-2014, 20:18
Tja mijn cabrio met TDI derin is naar 1102kg gegaan ipv 945.
Moest toen verplicht op de weegbrug jammer genoeg. :(
Maar had toen ook een lul v een kerel :screwy: die nix kon vinden :D
vwjohnny
02-02-2014, 21:54
M'n collega heeft bij z'n mk3 cabrio bij herkeuren voor andere motor z'n complete dakframe er uit gelaten en alleen de hoes gemonteerd scheelde 200 kilo
robertoal
26-02-2014, 09:10
Kleine update..
Zaterdag gesleuteld..
Nieuwe remklauwen achter met nieuwe schijven en astappen :thumbup:
'nieuwe' pomp erop gezet, loopt er stukken mooier op. Echt gigantisch verschil.
Dus toen met goede moed stuke gereden; trekt nu mooi door de toeren dus super! Maar toen begon het gezeik weer.
Als je start geeft ie weer een dot gas om vervolgens geen vermogen meer te hebben.. Hoe groot is de kans dat een 2de pomp exact hetzelfde probleem heeft?!
Dan nog het puntje van de remmen.. het pedaal voelt als een sneue snikkel.. hoewel die onderin wel de remmen kan blokkeren. -> HRC hou ik het maar op. (16v mk2 versie) -> revisie of nieuw? wat is jullie advies?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.