PDA

View Full Version : TDI kapotte turbo.


pietde
08-01-2013, 00:21
Vandaag toch iets vaags beleefd.

Rij van mijn werk naar huis hoor in één keer een vreemd geluid dus ik stoppen. Spanrol kapot en dus ook de multiriem (had net 1 kilometer gereden) Moest nog ongeveer 2 kilometer naar huis toe. Dus ik weer in de auto want ik denk in 2 kilometer wordt de motor niet heet en anders stop ik wel.

Dus auto weer starte niks aan de hand. Begin te rijden, in één keer een kabaal!!! Leek net dat de uitlaat lek was bij het spruitstuk, 5 sec later dit lawaai weer weg. En nog geen 2 sec (voordat ik kon stoppen) Begon de motor een beetje vreemd te lopen en alleemaal witte rook uit de uitlaat.

Denk een gevalletje turbo of niet?? Durf de motor eigenlijk niet meer te starten. Stel je voor dat er een schoep afbreekt en in de motor komt. Dan ben je verder van huis. Hoe kan ik dit nou het beste controleren.

Wel toevallig alles in één keer!! k*t zooi!!!!!!!!

(iemand nog een turbo liggen van een 1z)

Gr

Gertjan
08-01-2013, 00:28
Ik denk persoonlijk dat dit geen toeval is :D

De Pul
08-01-2013, 00:35
multiriem tussen de distributie gelopen,timing verspringt,witte rook?
kapotte turbo zoui olie moeten zijn,dat geeft blauwe rook....en daarbij heeft de turbo niks met die riem te maken.

Newskoolratz
08-01-2013, 10:24
waterpomp vast =>riem eraf ;)
geen koeling koppaking dood?

kaantjee
08-01-2013, 15:45
waterpomp vast =>riem eraf ;)
geen koeling koppaking dood?
Lijkt me sterk eerlijk gezegd, een TDI wordt niet zo snel warm, en vooral niet binnen een kilometer.. :shake:

Hoop het niet voor hem iig.

TS haal je lucht aanzuig buis v.d. inlaat zijde v.d. turbo af en voel met je vingers of er speling zit op de as..

Indien ie kapot is hoop ik voor je dat je een AFN hebt, dan heb ik 2 leuke turbo's voor je als je wilt (VNT-15 (origineel) en een BV43) :D

pietde
08-01-2013, 16:52
Idd motor was niet warm had net een kilometere gereden dus kop lijkt me sterk. De multiriem tussen de dis riem zou natuurlijk wel kunnen toen ik de riem vond zat hij er tenminste niet tussen.

Kon zo snel niet zien dat het nou blauwe of witte rook was. Want ik had em vrij rap uit. Merkte direct dat er iets loos was. Ben nu niet bij de auto dus kan de turbo niet controleren. Maar aangezien dat het net leek of het spruitstuk lek was en later niet meer (qua geluid, echt heel vaag!!!)leek mij de turbo nog even een oplevening te hebben en daarna einde oefening.

Maar witte rook naar versprining van dis riem?? Waarom is dat dan?

indewarre
08-01-2013, 19:17
heeft de multi riem geen vacuumslang van de n75 meegenomen? die liggen ook in de buurt daar

bartuzz
08-01-2013, 22:17
Nee deze is van de EGR.

Krukasbout niet gebroken? Gebeurt vaker of loopt los.
Dat is misschien ook de reden dat de multie riem er af gelopen is.

pietde
08-01-2013, 23:28
de spanrol hangt er een beetje zielig bij die is echt helemaal stuk.... Dus denk niet dat he aan de krukasbout ligt zou goed kunnen natuurlijk!

Kan vant weekend pas sleutelen... zal ik thuis es even op de brug kijken.

Vind het nog steed vaag dat er zoveel kabaal was en daarna niet meer en een paar tellen later rook en niet goed lopen. Leek net of het spruitstuk gescheurd was. daarom dacht ik direct aan de turbo. Maar zal de krukasbout controleren, als die geknapt is ben je ook mooi de haas.. die krijg je er ook nooit weer uit zeker!