View Full Version : Jetta 2 1.9 (turbo) Diesel inbouwen
Kroonenburg
14-01-2013, 21:44
Goedenavond,
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag.
Ik heb een Jetta 2 uit 1986.
Er ligt een 1.6 diesel in, maar deze begint aardig te roken. Ook levert deze nou niet bepaalt veel kracht.
Ik zat te denken om de 1.6 te vervangen door een 1.9 uit bijvoorbeeld een golf 3.
Ik wil geen 1.9 TDI, omdat ik al gelezen heb dat ik dan moet omsolderen/zekeringkast moet vervangen/etc.
Het gaat mij erom dat het makkelijk om te bouwen is, omdat ik met deze auto elke week 800 km rij en hij dus snel weer moet kunnen rijden.
Mijn vraag is dan ook, wat is de makkelijkste manier om mijn auto te voorzien van een 1.9 diesel.
- Welke motor?
- Wat overzetten/ombouwen?
- Ik las al iets over subframe, hoe zit het daar mee?
- En het RDW, ik moet de auto opnieuw laten keuren, maar waar kijken ze precies na? Ik las al ergens dat het een uitgebreide apk zou zijn.
Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen en willen helpen.
De search functie heb ik al gebruikt, maar het wordt mij niet heel duidelijk.
Ik hoor het graag,
Groeten Gijs
Dokter D
14-01-2013, 21:58
Dan zou een 1.6 td mijn voorkeur hebben. Plug and play!
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=109477&highlight=Turbo
jorg-maashees
14-01-2013, 22:03
Een 1.9 TD uit een golf 3 is het makkelijkst. Subframe kun je behouden. Bak en asndrijving ook. Bekabeling valt mee. Omkeuren hoeft niet, het aantal cilinders blijft gelijk en je vermogen stijgt niet meer dan 40%.
Succes :thumbup:
Kroonenburg
14-01-2013, 22:34
Dan zou een 1.6 td mijn voorkeur hebben. Plug and play!
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=109477&highlight=Turbo
1.6 td staan er minder van op marktplaats oid. Daarom zou ik liever voor een 1.9 gaan. Toch bedankt!
Een 1.9 TD uit een golf 3 is het makkelijkst. Subframe kun je behouden. Bak en asndrijving ook. Bekabeling valt mee. Omkeuren hoeft niet, het aantal cilinders blijft gelijk en je vermogen stijgt niet meer dan 40%.
Succes :thumbup:
Okee dankjewel, hoe zit het met de motorsteunen, want daar las ik ook al iets over.
En je zegt, de bekabeling valt mee, maar waar moet ik rekening mee houden?
Alvast bedankt voor de info!
jorg-maashees
14-01-2013, 22:48
Motorsteunen van de golf 3 gebruiken. Bekabeling zijn verschillende site's met schema's voor, of mensen hier op het forum. Het beste koop je een complete golf 3 als donor, en verkoop je wat je overhoudt :thumbup:
Kroonenburg
14-01-2013, 22:58
Motorsteunen van de golf 3 gebruiken. Bekabeling zijn verschillende site's met schema's voor, of mensen hier op het forum. Het beste koop je een complete golf 3 als donor, en verkoop je wat je overhoudt :thumbup:
Okee bedankt.
Maar waar moet ik aan denken bij de bekabeling?
Toch niet de complete kabelboom neem ik aan?
zou nooit een donor kopen vooor deze ombouw.golf 3 steunen passen niet eens,hebben 1 bout en mk2 heeft er 3.
losse motor kopen met oud type pomp zonder elektrovervroeging dan is het plug en play.
of oud type td pomp van 1.6 of 1.9 los kopen en omzetten.
Kroonenburg
15-01-2013, 23:27
Hier was ik al bang voor, verschillende verhalen.
Misschien mensen die dit ook hebben gedaan met een Jetta 2 die mij kunnen helpen?
Nogmaals ik wil dus een 1.9 blok in mijn Jetta hangen.
Of een gewone 1.9
Of een 1.9 met turbo
Dus geen TDI
Johan1982MK1
15-01-2013, 23:45
Wat de pul zegt klopt. Ik heb er ooit voor iemand 1 in n mk2 golf gezet. Je moet idd t type pomp hebben waar geen automatische vervroeger op zit. Maar net als de 1.6 met 1draad voor de pompafsluiter.
Ik heb m toen uit een seat inca gehaald. Je kunt m dan zo op je oude motorsteunen terug zetten.
En aan de bedrading hoef je dan dus helemaal niets te doen!! :)
Je kan dat vervroeger probleem ook redelijk gemakkelijk oplossen.
Kroonenburg
16-01-2013, 18:42
Wat de pul zegt klopt. Ik heb er ooit voor iemand 1 in n mk2 golf gezet. Je moet idd t type pomp hebben waar geen automatische vervroeger op zit. Maar net als de 1.6 met 1draad voor de pompafsluiter.
Ik heb m toen uit een seat inca gehaald. Je kunt m dan zo op je oude motorsteunen terug zetten.
Bedankt, maar had je dan een sdi geplaatst?
Of van een ouder type inca?
Bedankt, maar had je dan een sdi geplaatst?
Of van een ouder type inca?
nee een sdi is volledig elektronisch.
volgens mij is de motorcode 1y van de halfelektronische pomp.ben niet zo heel goed met motorcodes.je kunt bert [dabrt] ook even pm doen om info te vragen wb zijn oplossing om de elektra te omzeilen[hier heb ik geen ervaring mee,schroef er altijd een andere pomp op]
ps,verschillende verhalen zul je altijd wel houden,zitten hier zat die op een toetsenbord al complete auto's gebouwd hebben maar IRL geen lampje kunnen wisselen.
Johan1982MK1
16-01-2013, 19:22
@ de pul: Motor is idd. 1y.
Staat wel 1 op marktplaats als je zoekt op 1y. Dan zie je wel wat ik bedoel.
Ik weet alleen niet zeker of de inca ook met 1y is gelevred maar er zat iig zon motor in of pomp op.
@ de pul: Motor is idd. 1y.
Staat wel 1 op marktplaats als je zoekt op 1y. Dan zie je wel wat ik bedoel.
Ik weet alleen niet zeker of de inca ook met 1y is gelevred maar er zat iig zon motor in of pomp op.
jup,inca of caddy d [dus geen sdi] hebben die pompen.
inca en caddy zijn beide met 1y geleverd.
Ik kan voor alle TDI en SDI motoren tot de pompverstuiver een mechanische pomp bouwen, dan heb je ook geen werk aan je kabelboom ;) Plus je hebt het comfort en vermogen van de jongere direct ingespoten motoren.
Ik kan voor alle TDI en SDI motoren tot de pompverstuiver een mechanische pomp bouwen, dan heb je ook geen werk aan je kabelboom ;) Plus je hebt het comfort en vermogen van de jongere direct ingespoten motoren.
Probleem opgelost :thumbup:
niet om jou aan te vallen op je werk,maar even een kleine toevoeging;
er zijn forummers zat die tegen vergoeding een kabelboom maken om een tdi aan te sluiten.
dus als je toch de tdi route gaat zou ik dat sowieso in overweging nemen.
Michiel.
17-01-2013, 13:09
1y motor is indd zo in te bouwen. Kabelboom stelt ook niet zoveel voor. Heb er 2 gebouwd in de morgen begonnen eind van de middag rijden. :thumbup:
Ik laat ook altijd iedereen vrij om te kiezen waar ze voor willen, het is alleen een stuk eenvoudiger om een mechanische pomp te pakken. maar er zijn ook nadelen, zoals niet mogelijk om te chippen ;-)
Nee, maar een cruisecontrol wordt lastiger
Een electronische TDI is iets mooier af te regelen.
Verbruik zit vrijwel geen verschil in
Aanschafprijs mechanische pomp in verhouding tot arbeidsloon die de meeste niet mee rekenen aangezien ze het zelf doen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.