Log in

View Full Version : 1800i rp tunen.


heine 1 cabrio
21-01-2013, 20:07
ik wil graag iets wat meer pk's uit mijn 1800 rp motor halen,maar wat zijn de mogelijkheden.
ik heb de kat er al tussenweg en heb een sebring tussen en achter demper.
kan ik de benzinedruk verhogen?
chiptuning?
en help een sportluchtfilter?

Jeff
21-01-2013, 20:21
Met jou motor zou ik er geen geld in investeren. Een sterkere motor inbouwen is veel goedkoper en levert meer op.

heine 1 cabrio
21-01-2013, 20:45
ik hoef geen 200 pk en ik wil het redelijk low budget houden.
als ik 10 pk extra uit het rp blokje kan halen ben ik al blij.

jorg-maashees
21-01-2013, 20:52
Andere nokkenas. Spaghetti spruitstuk. Dan kom je wel in de richting. Nadeel van zo'n rp is dat het monopoint injectie is.

Setje weber carburateurs :D :thumbup:

tim_j
22-01-2013, 10:58
Gewicht lozen!

W12
22-01-2013, 13:33
http://img131.imageshack.us/img131/3667/no20fat20chicks.gif

Jeroen64
22-01-2013, 14:09
Nadeel met de RP is inderdaad de Mono-Jetronic, misschien kun je het Digifant systeem van de 1P(syncro) of PF(GTI 8V) overzetten?

Je kunt ook altijd kijken of je de compressie omhoog kan krijgen, dmv dunnere koppakking, kop afvlakken, etc.

Volgens mij (maar ik kan het natuurlijk ook fout hebben) is er tussen de RP, 1P en PF weinig verschil, scheelt alleen in compressieverhouding en het injectiesysteem voor zover ik het in de boeken kan vinden, dus lijkt mij dat als je die compressieverhouding en injectiesysteem op je RP kunt krijgen dat je dan op 98 of 107pk uitkomt.

Heb zelf ook een RP en ik vind m sterk genoeg, maar een paar extra paarden zou ik ook niet erg vinden :D, dus als je iets voor elkaar krijgt hoop ik dat je t hier post :thumbup:


EDIT: Met injectiesysteem bedoel ik het complete inlaattraject (dus vanaf luchtfilter t/m het inlaatspruitstuk)
En ik gok dat er ook een andere nokkenas in de 1P/PF motor ligt.

heine 1 cabrio
22-01-2013, 19:11
zou zo'n rp ook te chippen zijn?

heine 1 cabrio
22-01-2013, 19:13
http://img131.imageshack.us/img131/3667/no20fat20chicks.gif
haha ja mijn vriendin is zwanger dus ik heb wat extra gewicht mee :giggle:

heine 1 cabrio
22-01-2013, 19:29
http://www.youtube.com/watch?v=jlN1f0yUDPI

dit is ook een optie natuurlijk,en redelijk low budget :D

heine 1 cabrio
25-01-2013, 19:38
weet iemand of er voor de 1800 rp een chip te krijgen is?

passatje2
25-01-2013, 21:27
http://link.marktplaats.nl/638053347

weet niet of die link mag maar die staat er al een tijd op,ik zou een ander nokkenasje pakken en een benzinepomprelais van een scirocco gti of golf cabrio gti,die begrenzer wat daarin zit gaat wat hoger in de toeren(kleur blauw),heb dit relais ook erin gehad bij mijn jetta.
raar maar waar,voor de rest is het zinloos om er veel geld aan uit te geven denk ik ivm met de monopoint.

jorg-maashees
26-01-2013, 14:16
Chipje zorgt voor wat meer toeren. Ik zou eerder voor een andere nokkenas en een spaghetti spruitstuk gaan,heb je meer aan. Een combi van deze 3 dingen is natuurlijk het beste.

Audi1981
26-01-2013, 15:37
Allemaal leuk en aardig, maar het moet allemaal door dat +/- 34mm gasklepje, je kan wel meer lucht en meer toeren willen, maar je beperkende factor is dan niet weg.

Bovendien is een RP standaard zo kort gegeard dat ie op de snelweg al snel continu 4000rpm draait bij 125 - 130km/u

Kan je beter een ABA scoren o.i.d :thumbup:

De Pul
26-01-2013, 16:26
Allemaal leuk en aardig, maar het moet allemaal door dat +/- 34mm gasklepje, je kan wel meer lucht en meer toeren willen, maar je beperkende factor is dan niet weg.

Bovendien is een RP standaard zo kort gegeard dat ie op de snelweg al snel continu 4000rpm draait bij 125 - 130km/u

Kan je beter een ABA scoren o.i.d :thumbup:
x2 :thumbup:

jorg-maashees
26-01-2013, 17:03
Of gewoon een 2e uit een gti 8v, goedkoop in aanschaf en makkelijk op te voeren. :thumbup:

SjorsMK2
26-01-2013, 19:10
Allemaal leuk en aardig, maar het moet allemaal door dat +/- 34mm gasklepje, je kan wel meer lucht en meer toeren willen, maar je beperkende factor is dan niet weg.

Bovendien is een RP standaard zo kort gegeard dat ie op de snelweg al snel continu 4000rpm draait bij 125 - 130km/u

Kan je beter een ABA scoren o.i.d :thumbup:


over die 4000 RPM heb je idd redelijk gelijk haha rijd altijd 120 op de snelweg en hop naar 3750 3900 RPM

Audi1981
26-01-2013, 19:17
Pak een platgereden Ibiza cupra 1 o.i.d. dan ga je meters maken ;)

tim_j
27-01-2013, 03:07
over die 4000 RPM heb je idd redelijk gelijk haha rijd altijd 120 op de snelweg en hop naar 3750 3900 RPM
Niet dat het er toe doet.. Ik draai met mn ath bak 160 op de tomtom met 4000 toeren op orig bandenmaat.

Rp heeft een iets lagere conpressie dan een gti motor.
monopoint verstuiver.. Werkt er niet aan mee in dit geval.
Als je die monopoint eraf sloopt, een weber 32/34 dmtl erop schroeft zal die zeker harder lopen.

Maar is de rp die nu hebt wel goed onderhouden dan?

jorg-maashees
27-01-2013, 10:07
Die weber is wel een goed plan ja. Heb hem vorige week nog op een 1.6 gebouwd. Die gaat ook harder nu, en meer koppel. Alleen moet je dan wel een andere brandstofpomp, omdat de injectie pomp teveel druk geeft.

Audi1981
27-01-2013, 14:13
Leuk, maar op een auto met lambda-geregeld brandstofsysteem geen goed idee voor de APK?

Jeff
27-01-2013, 14:26
Voor de kosten van een weber ed heb je 2 2 liter motoren.

Audi1981
27-01-2013, 14:54
Voor de kosten van een weber ed heb je 2 2 liter motoren.

:lmao: :lmao: :lmao:

jorg-maashees
27-01-2013, 16:30
Of een complete golf 3gti 8v...

heine 1 cabrio
28-01-2013, 11:54
Niet dat het er toe doet.. Ik draai met mn ath bak 160 op de tomtom met 4000 toeren op orig bandenmaat.

Rp heeft een iets lagere conpressie dan een gti motor.
monopoint verstuiver.. Werkt er niet aan mee in dit geval.
Als je die monopoint eraf sloopt, een weber 32/34 dmtl erop schroeft zal die zeker harder lopen.

Maar is de rp die nu hebt wel goed onderhouden dan?

ik wil graag dit blok houden omdat het blok net 90.000 echte km heeft gelopen en dus als nieuw is en geen druppel olie neemt

Audi1981
28-01-2013, 17:51
Lekker laten zitten, evt een wat langere bak erachter :thumbup:

passatje2
30-01-2013, 07:30
ik denk dat je met die nokkenas en evt de weber de meeste vermogenswinst haalt qua minste er aan doen,de weber ombouwen is wat meer werk ik zou eerst eens een andere nokkenas erop zetten daar kijk je al van op omdat onderin genoeg zit en bovenin mis je wat bij die 1800 blokjes vind ik....

heine 1 cabrio
30-01-2013, 10:25
ik denk dat je met die nokkenas en evt de weber de meeste vermogenswinst haalt qua minste er aan doen,de weber ombouwen is wat meer werk ik zou eerst eens een andere nokkenas erop zetten daar kijk je al van op omdat onderin genoeg zit en bovenin mis je wat bij die 1800 blokjes vind ik....
idd onderin valt wel mee maar boven de 4000 toeren ist gebeurt :shake:

SjorsMK2
30-01-2013, 11:35
Niet dat het er toe doet.. Ik draai met mn ath bak 160 op de tomtom met 4000 toeren op orig bandenmaat.

Rp heeft een iets lagere conpressie dan een gti motor.
monopoint verstuiver.. Werkt er niet aan mee in dit geval.
Als je die monopoint eraf sloopt, een weber 32/34 dmtl erop schroeft zal die zeker harder lopen.

Maar is de rp die nu hebt wel goed onderhouden dan?

Van mijn RP heb ik geen idee,
toen ik hem kocht was mij verteld dat er neuwe olie enzo inwas gegaan en de olie was nog redelijk helder,
Verder geen idee, het eerste onderhoud was in het duits en verder is er weinig onderhouds historie aanwezig, ik weet in iedergeval wel dat die gozer bij piet beun op de hoek is geweest want wat ik af en toe nog tegenkom is egt gedaan door beperkte mensen :screwy:

jorg-maashees
30-01-2013, 17:26
Een keer een complete grote beurt zal ook wel weer een paar paarden reanimeren dan. :D

Kevert
15-02-2013, 17:11
idd onderin valt wel mee maar boven de 4000 toeren ist gebeurt :shake:

Dat valt ook wel weer mee hoor !? Dan is ie net lekker op gang, tot de 6000toeren deed mijne het prima hoor.
Hij liep makkelijk over de 4000 toeren en had echt nog wel kracht erin zitten. Zat later een pierburg neuss carb 38mm op (ford capri v6) en een rvs uitlaat incl spaghetti.
De motor draaide prima en trok door tot het einde van de teller, terwijl dat blok al 2ton gelopen had ondertussen.
Vind het fijne motoren die 1.8rp's , sterke blokken vind ik zelf.
Nu gaat ie opgeboord naar 1.9 , crossflow, 279 nokkenas, r1 motorcarbs, lichtere hydrostoters met sterkere veren, compleet uitlaat systeem. Verwacht wel dat ie aardig hard gaat lopen, maaaar dit alles kost je wel een minimaal 1500 euro en dan zet ik het zelf in elkaar. Als je alles moet laten doen zou ik het bij een nokkenas , spaghetti en een setje webers houden , is al een goed merkbaar verschil.
Ligt er aan wat je wilt uitgeven?