View Full Version : koolborstels vervangen t2 (spoed)
Ik moet mijn koolborsels van mijn t2 vervangen.
Maar ik krijg mijn dynamo er niet af!
Ik heb de beugel die er omheen zat eraf gehaald.
Nu kan ik hem wel heen en weer schuifen,
maar ik kan de dynamo niet kantelen zodat ik de V-snaar los kan halen.
Zie ik iets over het hoofd? :(
Het gaat om een t2 uit '79
dus met een rechte dynamo.
bij de typ 1 motor zit aan de andere kant de Koelvin vast. Daartussen zit weer een plaat die de boel vastzet aan het doghouse.
http://www.vw-resource.com/images/057_new_alternator_and_fan.jpg
maar op een "oude" dynamo zitten openingen om de koolborstels te kunnen wisselen. er hoeft dan niets af.
veertje naar achteren halen, en dan kan de borstel zo eruit getrokken worden.
http://www.aea.com.au/shopping/media/ALT4230.jpg
helemaal duidelijk.
Alleen krijg ik aan de onderkant het schroefje met geen mogelijkheid los.
En tot overmaat van ramp is het klemmetje ook nog eens losgeschoten! :mad:
Iemand nog suggesties?
aangezien je hier zo leker bij kan.
losgeschoten? teruggeschoten bedoel je?
helemaal duidelijk.
Alleen krijg ik aan de onderkant het schroefje met geen mogelijkheid los.
En tot overmaat van ramp is het klemmetje ook nog eens losgeschoten! :mad:
Iemand nog suggesties?
aangezien je hier zo leker bij kan.
maak eens een paaar fototjes van het geheel, kuinnen we meekijken
heb je al cola en wd 40 gebruikt?
losgeschoten? teruggeschoten bedoel je?
Hij is echt losgeschoten.
Het is gewoon een opgerolt stukje ijzer,
die zo strak opgedraait is zodat hij genoeg kracht heeft om het kool borsteltje op zijn plek te houden.
Deze is van het platte stukje afgeschoten.
WD40 al geprobeerd, maar help niets. (ook niet verroest ofzo)
Foto's lijken mij een beetje overbodig,
aangezien je alleen een schroefje ziet die vast zit.
Ok dan, het heeft even geduurt maar het is me toch gelukt.
En zelf zonder de hele dynamo eraf te hoefen halen.
Misschien is dit wel een goeie tip voor als je veertje losgeschoten is:
- Bind een ijzerdraadje om het veertje heen.
- Wikkel de 2 uiteinden van het ijzerdraad om erkaar heen.
- Steek een platte schroevedraaier het het midden van de veer.
- Draai deze todat hij de juiste stand het tenopzichte van het staafje.
- Draai nu het ijzerdraad aan totdat de veer niet meer terugschiet.
- Plaats nu de veer op het staafje.
- Als alles op zijn plek zit knip je het ijzerdraad weg.
- Verwijder het ijzerdraad en klaar is kees
Ook is het handig om het veertje te liften met een ijzerdraadje.
Dit doe je door er een lus van te maken.
Hiermee kun je het veertje mooi haaks liften,
waardoor hij niet van het staafje afschiet.... zoals mij dus! :mad: :D
vwcrewcab
08-06-2005, 12:03
Ok dan, het heeft even geduurt maar het is me toch gelukt.
En zelf zonder de hele dynamo eraf te hoefen halen.
Misschien is dit wel een goeie tip voor als je veertje losgeschoten is:
- Bind een ijzerdraadje om het veertje heen.
- Wikkel de 2 uiteinden van het ijzerdraad om erkaar heen.
- Steek een platte schroevedraaier het het midden van de veer.
- Draai deze todat hij de juiste stand het tenopzichte van het staafje.
- Draai nu het ijzerdraad aan totdat de veer niet meer terugschiet.
- Plaats nu de veer op het staafje.
- Als alles op zijn plek zit knip je het ijzerdraad weg.
- Verwijder het ijzerdraad en klaar is kees
Ook is het handig om het veertje te liften met een ijzerdraadje.
Dit doe je door er een lus van te maken.
Hiermee kun je het veertje mooi haaks liften,
waardoor hij niet van het staafje afschiet.... zoals mij dus! :mad: :D
Altijd handig een extra stukje uitleg!!!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.