Log in

View Full Version : Gebroken NokkenasLagerSchaal HELP!!!!!! 1.5JB


SuperGRT
03-03-2013, 22:49
Ik ben de lul dat weet ik. tijdens het terug monteren van me nokkenas heb ik echt alles rustig aan gedaan precies volgens de vraagbaak. En toch is me lagerschaal gebroken. gebeurt dit vaker? hoe kan ik dit lowbudget oplossen?
ik durf mijn nokkenas as nu echt niet meer te monteren.
ik snap ook dat die dingen niet zomaar te vervangen zijn omdat de as en de schaal op mekaar zijn ingesleten.

ik hoop dat jullie tips en adressen voor me hebben. alvast bedankt
http://img819.imageshack.us/img819/1382/img2013030300493.jpg

Spierings
03-03-2013, 22:57
Andere Kop monteren, lagerkappen kun je niet zo verwisselen
Per ongeluk een lagerschaal verwisseld ??

SuperGRT
03-03-2013, 23:05
ik heb de lagerschaal percies op de zelfde plek gemonteerd Tering weer een nieuwe kop hmm dat is echt klote heb die kop net helemaal laten vlakken en een nieuwe koppakking/bouten ertussen gezet pff baal hier echt van
welke koppen kan ik allemaal pakken?

Johan1982MK1
03-03-2013, 23:14
Nu die toch al stuk is zou ik proberen een ander kapje erop te zetten. Gat waar de nokkenas in draait opmeten en zoeken naar een kapje op de sloop oid die er in de buurt van komt.

Spierings
03-03-2013, 23:16
Om wat voor motor gaat het, heb nog een kaal GU blok liggen waar een gereviseerde kop op zit en alle pakkingen van vervangen zijn.
Denk dat ander kapje er bij zoeken niet gaat, uitsparing van de nokkenas is gelijnboord met de kapjes op de kop.

SuperGRT
03-03-2013, 23:22
Om wat voor motor gaat het, heb nog een kaal GU blok liggen waar een gereviseerde kop op zit en alle pakkingen van vervangen zijn.
Denk dat ander kapje er bij zoeken niet gaat, uitsparing van de nokkenas is gelijnboord met de kapjes op de kop.

gaat om een JB motor. ga morgen allemaal revisie bedrijven afbellen

Spierings
03-03-2013, 23:32
Maar even ter info, heb je de lagerkappen voorzichtig kruislings aangedraait ?

Hierbij bedoel ik dat als de lagerkappen allemaal op de nokkenassenliggen de moeren allemaal gelijkmatig telkens een slagje aangedraait heb en niet in een keer een lagerkap aangedraait ??
Bij lagerkap bij nokkenaskeering moet ook nok afdichtmiddel tussen

De Pul
03-03-2013, 23:36
even vanuit zijn andere topic.
zo te zien heb je ze verkeerd om gemonteerd.dus de kant waar je tegen aan keek had naar achter moeten wijzen.heb dit weleens vaker gezien nl ;) enige oplossing is een ander kopje erop.

SuperGRT
03-03-2013, 23:40
heren bedankt voor al jullie vragen van hoe het fout gegaan is maar zoals ik al zij. ik heb alls volgens het boekje gedaan. waaar het nu om gaat is een oplossing

sciroccoGTII
04-03-2013, 07:12
Zoals gezegd ander kopje, is namelijk gelijnboord..

SuperGRT
04-03-2013, 12:29
Duidelijk verhaal ik ga opzoek na een ander kopje1 nu alleen nog me vraag. Kanis me nieuwe koppakking weer gebruiken? Ik heb em niet laten draaien maar wel gemonteerd. Kopbouten haal ik sowieso nieuw

Spierings
04-03-2013, 12:54
Zou een nieuwe koppakking monteren

sciroccoGTII
04-03-2013, 15:35
Nieuw, brandringen zijn al platgedrukt.

Joris_MK1
04-03-2013, 19:58
Voor het mooie nieuw, maar wij hadden eens een stalen en die hebben we gewoon opnieuw gedaan, geen lekkage of wat als gevolg...

Als die bouten al nieuw waren heeft het geen zin om weer nieuwe te halen,dat is zonde! Meet ze maar op ten opzichte van gebruikte, gebruikte zijn zo een paar mm langer :)

Coen72
04-03-2013, 21:23
Shit zeg, da's lullig voor je..

Tjaap
04-03-2013, 21:30
Zou dit niet op de een of andere manier te lassen zijn? Misschien die duitsert die ook de g-laders weer oplast?

De Pul
04-03-2013, 21:34
let goed op bij het opnieuw monteren van je eventuele volgende kop;
op de foto zie je dat de boring excentrisch tussen de tapeinden zit.dus kapjes goed om erop,anders heb je hetzelfde weer.
http://img819.imageshack.us/img819/1382/img2013030300493.jpg

@jaap,warmte inbrengen vervormt het kapje van,1 strak punt en de nokkenas loop gelijk vast.teveel ruimte en de oliedruk komt niet meer omhoog.

de koen
05-03-2013, 18:44
gewoon ander kapje opzetten van een andere. Daar zou ik echt geen cilinderkop voor gaan vervangen zonder het eerst te proberen hoor. Tis geen rocket science. En als het toch stuk gaat kan je alsnog een andere kop steken, maar dan moet je echt al heel veel pech hebben.

sciroccoGTII
05-03-2013, 18:47
Is idd geen rocket science, feit blijft dat ze gelijnboord zijn! Nokkenaskap slijt weer en slijpsel in olie, wil je ook niet denk dat de rest van het blok ook nog naar de filistijnen gaat. Of nokkenas loopt gewoon vast. Maar als je flink beun wilt kun je een kapje overzetten.

de koen
05-03-2013, 18:54
Is idd geen rocket science, feit blijft dat ze gelijnboord zijn! Nokkenaskap slijt weer en slijpsel in olie, wil je ook niet denk dat de rest van het blok ook nog naar de filistijnen gaat. Of nokkenas loopt gewoon vast. Maar als je flink beun wilt kun je een kapje overzetten.

da's allemaal relatief hoor. Om dat nu al flink beun te noemen, niet veel gewoon denk ik :) Het is niet volgens de regels van de kunst, maar met een andere kapje erop gaat het 99% zeker gewoon goed komen!

En daarbij aan zo"n JB blokje moet je geen geld besteden, kunt er beter een golfje 3 motor inhangen dan, zuiniger en 2X zo snel. En die vind je overal voor wat wisselgeld.

SuperGRT
06-03-2013, 11:08
Bedankt voor alle tips guys! Ik wil dit blok gewoon draaiend hebben ga er tijdelijk mee rijden dus ga ergens een nieuwe kop vandaan toveren. In de toekomst ga ik er een td in hangen of over op gas

Melvin
06-03-2013, 11:56
En de jongens die een nieuwe nokkenas monteren dan? Laten die de kop dan ook weer lijnboren en nieuwe kappen? Denk het niet...

Johan1982MK1
06-03-2013, 12:21
En de jongens die een nieuwe nokkenas monteren dan? Laten die de kop dan ook weer lijnboren en nieuwe kappen? Denk het niet...

Ik moest eerst ook ff goed nadenken hoe dit zit. :D

Als er ge-lijnboord is, zit er in elk blok dus verschil in. het gat zal waarschijnlijk niet bij elke kop precies 100% in het 'hart' van de lagerkappen zitten.
De maten zullen dus van boven en onder en van links naar rechts gemeten iets kunnen verschillen.

een andere nokkenas plaatsen zou dus niets moeten uitmaken. als de maten van de nokkenas waar deze in de lagerkappen loopt maar op de juiste tolerantie zit. en je alle lagerkappen weer op de plaats terug zet waar ze vanaf komen.

sciroccoGTII
06-03-2013, 16:50
Idd net zoals johan omschrijft. Kop is namelijk gegoten en moet dus worden nabewerkt. Gaten voor de nokkenas worden dus gelijnboord anders zou je never te nooit alle gaten precies in lijn krijgen. En ja dat komt heel precies. Heeft dus niets met het monteren van een andere as te maken, als je dus maar de kapjes op de goede manier en op de juiste plaats terugplaatst. Lijnboren wil zeggen dat er in 1 beweging dus door alle lagerkappen/kop geboord wordt zodat al deze gaten precies in lijn zitten. Heel topic zo..

sciroccoGTII
06-03-2013, 16:53
En toch is het monteren van een ander lagerkapje dus wel flink beun als je even leest hoe het in zn werk gaat. Ook zoals gerben omschijft dus of vastlopen of geen oliedruk meer. Waarom denk je dat er slijtagetoleranties zijn voor de asbehuizing van een kop? Als je info wilt delen is prima, maar weet wel waar je het over hebt. Je hebt wel weer gelijk om niet teveel te investeren in een 1.5. 1.8 heb je ook voor een appel en een ei.

golffan
06-03-2013, 19:31
Heb dit ook meegemaakt met een nagelnieuwe cilinderkop dus ik kon wel doodvallen. Heb toen gebeunt en een lagerkapje van een gelijkaardige cilinderkop in de plaats gemonteerd. Dit ging wel niet zomaar: ik heb de gaten van het nieuwe lagerkapje uitgeboord omdat deze anders niet netjes over de nokkenas heen paste. Vervolgens monteerde ik het en zat heel de boel vast heb toen alle andere lagerkappen verwijderd en het nieuwe net zo aangedraaid tot men nokkenas (zonder de rest van de motor) netjes ronddraaide. Er zat toen speling tussen het kapje en de cilinderkop ik heb dit toen opgevuld met een zelf gemaakt vlootje van een blikje ice-tea dit is namelijk zeer dun metaal. Toen draaide de nokkenas perfect rond zonder speling heb toen de andere kapjes terug gemonteerd. En terug de distributieriem er rond en starten en lopen. Heb zo een dikke 30000 probleemloze kilometers gerededen. Daarna een andere kop erop gezet. Maar dit ging dus probleemloos. En wat het beunen betreft daar ben ik het volledig mee eens (daarom staat er nu een andere kop op) maar er is denk ik een groot verschil tussen een ouwe diesel of in uw geval een 1.5 en een gti/g60/vr6 of wat dan ook. Hoop dat je hier wat aan hebt :rolleyes:

Style
06-03-2013, 19:38
Ik moest eerst ook ff goed nadenken hoe dit zit. :D

Als er ge-lijnboord is, zit er in elk blok dus verschil in. het gat zal waarschijnlijk niet bij elke kop precies 100% in het 'hart' van de lagerkappen zitten.
De maten zullen dus van boven en onder en van links naar rechts gemeten iets kunnen verschillen.

een andere nokkenas plaatsen zou dus niets moeten uitmaken. als de maten van de nokkenas waar deze in de lagerkappen loopt maar op de juiste tolerantie zit. en je alle lagerkappen weer op de plaats terug zet waar ze vanaf komen.


ik zat precies aan het zelfde te denken toen ik je topic voor het eerst zag :D

De Pul
06-03-2013, 19:48
mooi topic zo :giggle:

2H-2H
06-03-2013, 22:16
Heb het ook al eens gehad het kapje zat er toen 180 graden gedraait op, dom, klopt maar gebeurd je 1 keer.

Heb gewoon een ander kapje gemonteerd en klaar, motot loopt nu nog
Motor was een 1,8 en het kapje volgens mij van een 2.0

golf1gti83
07-03-2013, 18:40
Heb het ook al eens gehad het kapje zat er toen 180 graden gedraait op, dom, klopt maar gebeurd je 1 keer.

Heb gewoon een ander kapje gemonteerd en klaar, motot loopt nu nog
Motor was een 1,8 en het kapje volgens mij van een 2.0


ha ha , hop en klaar,
vond het topic ook al aardig lang worden
Voordeel van vw , is gewoon lego ;)

2H-2H
07-03-2013, 19:30
:thumbup: idd net Lego

Heb voor de TS nog wel een paar liggen

Jan-Jelle
07-03-2013, 19:39
:thumbup: idd net Lego

Heb voor de TS nog wel een paar liggen

Ik heb hier ook nog wel een doos met Lego... :screwy:

:thumbup:

SuperGRT
08-03-2013, 10:57
Bedankt voor de vele reacties! In de toekomst ga ik er een td uit en golf 3 inhangen. maar voor nu wil ik dit blok gewoon lopend hebben dus haal een nieuwe kop zodat ik ken rijden want heb echt ff vervoer nodig. Is een td(met mechanische pomp) erin hangen trouwens veel werk?