View Full Version : Koelprobleem mk2 gti 16v.
golf2 abuh
04-03-2013, 19:08
hallo,
gister avond, kookte ineens het koelwater uit het reservoir, nadat mn auto af was geslagen. ik de auto af laten koelen, en rustig naar huis gereden (ik hoefde nog maar 5 min)
vandaag koelvloeistof gehaald, en bijgevuld. toen ik de auto liet lopen, en het wijzertje in de auto net voorbij het midden kwam, sloeg mn radiator fan, nogsteeds niet aan.
ik heb nog even gewacht en toen mijn auto maar uitgezet. toen leek het alsof ik in de bovenste koelvloeistof slang van de radiator het water hoorde borrelen / koken. en toen de auto zo'n minuut a 2 minuten uit stond, sloeg de fan ineens aan.
nu is mijn vraag, wat er hier aan de hand kan zijn...
- de sensor in de radiateur geeft niet meer op de juiste warmte een signaal naar de fan?....(komt als eerste probleem in me op)
van te voren nooit last gehad van dit probleem, wel ooit dat ik het wat hoorde borrelen, of er gesis bij de dop van het reservoir vandaan kwam, nadat ik de auto had afgezet.
hoop dat iemand me kan helpen.
Spierings
04-03-2013, 19:12
Thermostaat kapot ??
Laat hem eens warm lopen en voel of de bovenste en onderste slang warm worden.
Als de thermostaat dicht blijft zitten kan zijn dat ventilator niet inslaat doordat de koelwater in de radiateur niet warm wordt.
golf2 abuh
04-03-2013, 19:23
slangen stonden wel onder druk,(voelde hard aan) maar thermostaat heb ik 1,of 2,maanden geleden nog vervangen voor een nieuwe, dus dat lijkt me wel sterk dat ie kapot is..
jorg-maashees
04-03-2013, 19:26
Koppakking kapot >overdruk koelsysteem > overhit raken.... ?
golf2 abuh
04-03-2013, 19:31
hmm, dat hoop ik tog niet.. Motor die er in ligt heeft wel n jaar of 2 stil gelegen..
maar om daar achter te komen is maar een optie voor, en dat is de koppakking laten vervangen, of niet? en is het dan meestal niet zo, dat er olie tussen het koelwater zit, of koelwater tussen de olie?..
Meestal kan je dit wel zien in het koelwater reservoir of er olie tussen het koelvloeistof zit ;)
Zou toch eerst eens wat andere dingen testen dan gelijk aan je kop te denken zeker als het reservoir nog schoon koelvloeistof heeft.
Thermostaat is zo getest ook al is hij pas vernieuwd :D
Je fan testen is ook zo gebeurd even 12v direct geven.
golf2 abuh
04-03-2013, 19:59
ja, de koelvloeistof is nog gewoon helder!, de fan doet het nog wel, want hij is nog aangegaan toen mn,auto net uitstond, en thermostaat moet ik er dan wel uithalen om te testen in,kokend water ofzo? of zijn daar nog andere manieren voor..
Klopt gewoon in een pannetje met water gooien aan de kook brengen als het goed is moet hij dan bij een bepaalde temperatuur open springen.
golf2 abuh
05-03-2013, 14:54
ik dacht dus in eerste instantie , de koel fan gaat pas later aan als normaal, dus n probleem met de sensor in de radiator.
ik zal m dalijk nog eens warm laten draaie, en de slangen voelen. ik heb namelijk ook nog gewoon warme lucht van mn kachel, dus ik denk dat het ook geen thermostaat probleem is..(vooral, aangezien die er pas net in zit)
is die sensor in de radiator op een of andere manier door te meten ofzo?
golf2 abuh
05-03-2013, 15:51
net nog een stukje gereden, toen ik thuis was, de auto laten lopen, en de fan sloeg gewoon netjes aan zoals hij dat eerst ook deed! nog 5 min gewacht, en de fan sloeg gewoon steeds aan, en het tempratuur metertje in de auto, bleef ook netjes rond het midden....
ik gok dus dat de auto net op een verkeerd moment af is geslagen van het weekend, en de fan niet meer aansloeg vanwege te lage accu spanning ofzo, aangezien we mn auto ook hbben moeten overstarten toen...
ik denk iig dat er geen thermostaat / koppakking probleem is, want dan zou die moeten blijven over koken...
golf2 abuh
07-03-2013, 23:46
net weer,n stukje gereden, en liep de wijzer van tempratuur meter weer voorbij het midden, en fan sloeg weer niet aan. nadat ik de auto af had gezet, hoorde ik weer water borrelen of zoor lijdingen lopen afentoe leek het ook of ik wat lucht hoorde...
ik snap het nu niet meer, omdat ie het tussendoor wel normaal heeft gedaan, en alles naar behoren functioneerde..
iemand die dit ook ooit geeft gehad ofzo..?
golf2 abuh
08-03-2013, 01:05
en verder stond de bovenste radiator slang onder druk, en de onderste(richting thermostaat) kon ik makkelijk inknijpen...
Erik Baas
08-03-2013, 01:08
Da's raar! Kan de radiator verstopt zijn?
golf2 abuh
08-03-2013, 01:12
dat is idd raar. het lijkt me sterk, ik hoor het water wel voornamelijk in de bovenste slang van de radiator, als ik de auto uitzet.. en dan lijkt t alsor het water nog stroomt, wat niet logisch klinkt... dus zal dan wel borrellend water zijn..
het rare van alles vindt ik wel, dat ie het eergisteren ofzo wel normaal deed.
dus lijkt mij niet dat het een kapotte koppakking/thermostaat is... want dan zou het probleem altijd moeten zijn.
ik denk zelf dus tog, dat de fan niet goed reageerd / aangestuurd wordt.. en daardoor het koelwater te warm wordt...
maargoed, waarom doet ie het dan de ene keer wel goed, en de andere keer niet...
jorg-maashees
08-03-2013, 09:03
Dat zou een logische verklaring zijn. Vervang de sensor van je fan is voor de zekerheid. En meet eventueel de bedrading van de fan even na.
Koppakking/gescheurde kop komt wel best regelmatig voor bij die 16'v, dus sluit dat zeker niet uit :thumbup:
golf2 abuh
08-03-2013, 13:11
oke, thx voor de reactie.
maar stel dat het de koppakking / n gescheurde kop zou zijn, dan moet het probleem tog blijven, en kan het lijkt me, niet zo zijn dat de ene keer alles wel goed werkt, en de andere keer niet..
ik zal vandaag of morgen eens kijken of ik een nieuwe sensor kan halen voor in de radiator, en kijken of het probleem dan nog terug komt.
stel dat het de koppakking is, is dit goed zelf te doen?..
golf2 abuh
20-03-2013, 15:06
hm, ik ben er nogsteeds niet uit. gister stond de temp meter rond het midden, en kwam de stoom al onder mn motorkap, en onder mn dash vandaan.
weet niet of het altijd zo is dat als deze over kookt, het tot aan je fan spuit... of is dit dan juist de reden, dat er zoveel druk op het systeem staat?
na het bijvullen van kvs, starte ie moeilijker, en liep (leek) op het begin op 3 cilinders, en tog wel redelijk wat witte rook uit mn uitlaat (meer dan normaal)
zou het dan tog een lekke koppakking zijn?...
Zou kunnen ja. Dan onstaat er gewoon veel druk in je koelsysteem.
Dit kan je laten checken bij vrijwel elke garage.
Weleens mee gemaakt dat hij de ene keer wel circulatie had en de andere keer niet. Eens een keer goed ontlucht en toen was het weer even goed. Dus de ene keer was de temperatuur gewoon goed en de andere keer kwam het uit het de dop van koelreservoir.
Ga naar een garage, laat meten of de koppakking lek is dan kun je dat eventueel al uitsluiten als probleem.
Onder je dash vandaan? Toen ik dat het was mijn kachelradiateur naar de knoppen. Ga maar eens voelen onder je dashboard of het daar niet nat aan het worden is en bij je voeten. Die kan ook kapot springen door teveel druk in het koelsysteem. Die kan je makkelijk omzeilen maar dan blaast hij wel niet meer warm.
Heb je het koelsysteem wel al eens ontlucht?
golf2 abuh
20-03-2013, 17:39
oke. ik zal die test deze week even laten doen bij een garage. dan weet ik al meer idd!
ja de stoom van het koelwater kwam alleen n beetje de auto binnen, via de bestuurders kant. zal voor de zekerheid even checken of het daar nat is.
het enige ontluchten wat ik altijd doe, is auto starten, koelwater erin dop eraf en een aantal keren in de bovenste slang van radiator knijpen...
of is daar een andere/betere manier voor?
auto starten, koelwater vullen , dop eraf laten , verwarming binnen op max + blazer op max en dan wachten tot de fan aanspringt
normaal is dan je systeem ontlucht
Wat sinan zegt,
Je kan beetje in die koelslang knijpen maar je moet altijd wachten tot de ventilator aangaat.
Hij zal wel waarschijnlijk een beetje overborrelen maar dat kan geen kwijt mits hij de temperatuur meter gewoon goed aangeeft.
http://www.youtube.com/watch?v=n3FKEbYjuTo
willes180
20-03-2013, 23:19
heb je ondertussen wel die sensor al vervangen? vervang ook direct je thermostaat, die kan het best na 2 maanden begeven, als je geen olie in je koelvloeistof hebt zal het niet de koppakking zijn, anders rookte hij wel altijd en zou het ook blijven koken lijkt me..
ontluchten zoals sinan het zegt, en dan kun je ook in het kvs reservoir kijken of het dunne slangetje water in het tankje spuit en of beide slangen naar de radiateur warm worden,
gr. wilco
golf2 abuh
20-03-2013, 23:23
oke. dan kan ik dat nog proberen. ben alleen bang dat de fan niet aanspringt, en hij weer al het koelwater eruit gooit als ik dat doe. maar me lijkt dat de fan normaal gesproken zoiezo aan moet gaan, ookal is de koppakking lek of een thermostaat die niet goed werkt. of heb ik dat mis?
ik zal het eerst goed proberen te ontluchten. mocht de fan niet aanslaan en hij al het koelwater er weer uit pleuren, zal ik de radiator/fan sensor vervangen.
mocht het probleem dan nog niet weg zijn, zal ik eens laten meten of de koppakking lek is.
alvast bedankt voor de info! , en alle overige info is natuurlijk welkom!
golf2 abuh
20-03-2013, 23:24
@ willes180. heb die sensor al een nieuwe maar heb thuis niet de juiste maat (29) steeksleutel.. dus nog niet kunne vervangen.
Klinkt mij in de oren als een thermostaat die niet open gaat.
Hebben deze motoren ook een waterpomp met kunstof pompwiel?
Dan zou t kunnen dat deze half los op t pompasje zit, waardoor ie de kv niet goed meer rond pompt. Dacht niet dat dat voorkomt bij deze motoren, maar misschien wel iets om over na te denken.
Succes!
wubbe jan
21-03-2013, 08:19
mischien je waterpomp kapot
willes180
21-03-2013, 11:00
okeej, als de thermostaat kapot is komt het warme water niet bij de sensor inn je radiateur, en dan springt hij dus niet aan bij de juiste temperatuur.. als ik me niet vergis.. waterpomp is ook nog een optie, maar dat komt maar zelden voor dat die kapot gaan..
gr. wilco
golf2 abuh
21-03-2013, 15:40
dat zou kunne idd. maar als de thermostaat kapot is. geeft ie geen warme kachel lucht, en zou de fan nooit aan moeten gaan. en dan zou die het niet afentoe wel helemaal naar behoren moeten doen. of het zou zo moeten zijn dat ie half kapot is..
maar ik ga m zo is even goed (proberen) te ontluchten.
mocht de fan niet aangaan, zal ik het nogeens doen, met de thermostaat eruit.
golf2 abuh
21-03-2013, 16:27
eerst even een kleine video gemaakt, van hoeveel witte rook er uit mn uitlaat komt. hier is ie wel pas 2 min gestart, maar loopt dus na het starten op 3 cilinders, en als ik wat meer gas geef gaat ie op 4 lopen.
http://www.youtube.com/watch?v=Bmp1LijVvaM
misschien dat iemand mij nu al de harde waarheid kan verklappen over een lekke koppakking ? :shake:
en of het dus misschien verstandiger is dat ik hem niet meer start / ga proberen te ontluchten?... voordat het gemaakt is...
edit:
hier nog even een foto van de oliedop en kvs dop...
zegt genoeg over lekke koppakking denk ik zo...., en het overdruk ventiel van de kvs dop zit niet goed..
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MCQY8IPJ.jpg
ontlucht hem nu maar eens goed. Dat is zo gebeurd. Het is wel veel witte rook maar wil niet zeggen dat de koppakking meteen kapot is.
golf2 abuh
21-03-2013, 16:58
oke zal hem eens goed ontluchten. maar check de foto nog maar even die ik zojuist nog bij het bericht heb gezet ;).... of is dat alleen maar een vorm van sludge?/...
golf2 abuh
21-03-2013, 20:03
heb net geprobeerd te ontluchten. maar zonder resultaat. onderstaande filmpjes zeggen meer dan woorden ;)
http://www.youtube.com/watch?v=2oE_zvw6TPE
vervolg..
http://www.youtube.com/watch?v=uNzDGVftewk
op het einde is nog te horen dat er nog wat borreld en sist uit het kvs reservoir
ik heb gemerkt dat als ik m start, en hij op (ik denk) 3 cilinders loopt er die witte rook niet uit komt. en als ie vervolgens op 4 cilinders loopt dit wel het geval is. (koppakking stuk bij 1 cilinder) ? verder kwam er nu ook geen warme lucht uit mn kachel.
Als ik de 2e zo zie denk ik ook dat er iets niet pluis is.
Je ziet de compressieslagen in je kvs tankje. En het witte roken is wel erg wit van kleur. Succes!
Spierings
21-03-2013, 21:49
Denk ook dat er iets goed mis is, ruiken de uitlaatgassen ook anders.
Vaak als er koelvloeistof verbrand word (in grote mate) ruikt het uitlaatgas ook zoet.
jorg-maashees
21-03-2013, 21:52
100% zeker koppakking / gescheurde kop. Toch maar kop laten afpersen en vlakken en een nieuwe koppakking. Succes :thumbup:
golf2 abuh
21-03-2013, 22:10
oke, dat is duidelijk :O. wat zijn de gemiddelde kosten van kop vlakken en afpersen? en is dit altijd noodzakelijk?
moet ik verder ook meteen gaan denken aan het varvangen van:
-distributieset
-thermostaat
-kopbouten
-waterpomp
-kleppendeksel pakking
is dit verder goed zelf te doen indien ik een moment sleutel heb?..
Persen is om uit te sluiten ofde kop intern scheuren heeft. Vlakken is niet perse nodig als kop vlak is, maar als die toch bij de reviseur ligt is het een kleine moeite.
Kopbouten vervang je altijd.
Uitlaatspruitstuk pakking vervangen.
Thermostaat eerst even testen in een pannetje.
Met een momentsleuten die 30 tot 60 nm kan zit je goed.
Kopbouten lossen in een cirkel van buiten naar binnen en vast van binnen naar buiten.
Fase 1: 30 nm
Fase 2: 60 nm
Dan 1x180 graden of 2x 90
Dit is O ongeveer het belangrijkste. Succes.
golf2 abuh
21-03-2013, 23:39
oke, en ik heb ooit gehoord dat als je de auto stil zet op handrem en versnelling je het distributie tandwiel gewoon weer zo terug kunt monteren na vervangen kop pakking, of is dit totaal niet aan te raden?
ik wil de koppakking zelf vervangen omdat het een hoop geld scheelt. alles loshalen is voor mij geen enkel probleem. terug plaatsen ook niet met de juiste aanhaalmomenten die me zojuist zijn gegeven.
alleen die distributie riem op tijd zetten weet ik niet of me dat gaat lukken?...
weet alleen dat je dan die 2 pijltjes (bdp) van tandwiel en cil. kop of distrbutiekap gelijk moet zetten ofzo?... correct me if i'm wrong..
en zouden jullie er dan meteen een nieuwe waterpomp en spanrol en distr.riem op zetten?
alvast bedankt voor alle info!
Krukas wiel hoeft er niet af.
Riem vv kan, spul ligt er toch af. 4 jaar/60.000 staat er voor.
Riem en kop monteren:
Zorg voordat de kop erop gaat dat;
Cil 1 in bdp staat, cil1 dus helemaal boven in.
Dit is wat het merkteken ook aangeeft op de krukaspoelie.
Daarna, nokkenaswiel. Merkteken buiten recht omhoog. Merkteken binnen gelijk aan de rand van de kop.
De tadwielen van de nokkenassen hebben 2 merktekens die dan ook recht tegenover elkaar staan. Kleppen van cil 1 en 4 staan dan gesloten.
Kop erop, aandraaivolgorde en nm's aanhouden.
Riem:
Merkteken krukas wijst pijl aan op plastic kap, recht omhoog.
Hulpas is niet belangrijk.
Nokkenwiel merkteken wijst recht omhoog en de binnenste wijst de rand vd kop aan.
Spanner met de klok mee spannen, controleer nogmaals de merktekens.
Draai de krukas 2x rond en voel goed aan of de boel vrij loopt. Zonder bougies ivm compressie.
Als het goed gaat druk je m soepel rond.
Ontsteking:
Terugmonteren zo dat de rotor naar bougiekabel cil1 wijst. ( schuin naar boven voorkant. Wanneer die erop zit het midden van de rotor op het gleufje in het ontstekingshuis wijst.
Verder afbouwen en Bougies en vloeistoffen erin en dan moet het goed gaan!
Ffe 1 ding, circuleert het water wel? En test alsnog de thermostaat alvotens je de boel loshaalt.
golf2 abuh
22-03-2013, 00:54
oke. zal ik morgen even doen. hoe kan ik checken of de boel circuleert?...
jorg-maashees
22-03-2013, 09:20
Die witte rook zegt toch al genoeg :confused:
golf2 abuh
22-03-2013, 11:09
ja dat lijkt me duidelijk idd. maar misschien dat tim_j, ergens anders op doelt ofzo....
ff niet over de koppakking gesproken...
Inderdaad, circulatie moet er zijn anders is het water naar de zee dragen.
golf2 abuh
22-03-2013, 14:39
heb zojuist de thermostaat eruit gehaald. viel me wel op dat deze bleef zitten toen ik het plastic bochtje al eraf had. en toen ik de thermostaat eruit trok, er meteen nog n bult koelwater uitkwam... normaal als ik deze loshaal, komt die mee met het plastic bochtje eruit, of sijpelt het koelwater er al langsaf als ik de 2 boutjes losdraai.
toen in n pannetje met water gelegd. hij ging rond de 90 graden open (moet normaal 87 zijn).
toen water laten afkoelen, en was ie rond de 84 graden weer helemaal gesloten.
(kan zijn dat er misschien een kleine afwijking zit in het thermometertje).
maar hieruit kan je tog niet opmaken, of het water goed circuleert of wel?..
Thermostaat doet zijn werk, circulatie kan je zien aan het flauwe straaltje uit het dunne overloop slangetje het reservoir in.
Het is puur om zeker te weten of de koeling wel functioneerd, anders is het werk straks voor niks.
golf2 abuh
24-03-2013, 17:59
ja ik snap wat je bedoelt idd! dat overloop straaltje was er wel, maar niet constant.. maar misschiem dat dit ook te maken heeft met de lekke koppakking.
het enige wat ik nu nog moet hebben om eraan te beginne is een moment sleutel, en de onderdelen.(en eigelijk een garage :P ) iemand n idee waar ik de spullen het beste kan bestellen..
golf2 abuh
24-03-2013, 20:28
oja, een moment sleutel heb ik wel, maar die kan maar tussen de 42 - 210 nm...
weet niet of het dan erg is als ik de 1e fase van cilinderkop op 42 nm aandraai, en vervolgens de rest wel zoals het hoort?... of is het echt noodzakelijk een andere moment sleutel aan te schaffen die vanaf 20 of 30 nm kan?...
Edit:
kom er net achter dat dit zoiezo niet gaat lukken, want bij deze moment sleutel zit geen opzet stukje voor inbus of torks...
Spierings
24-03-2013, 22:38
Edit:
kom er net achter dat dit zoiezo niet gaat lukken, want bij deze moment sleutel zit geen opzet stukje voor inbus of torks...
?? Opzetstuk ?
Als er een dop op. Kan kan er ook een inbus of torxs dop op
golf2 abuh
24-03-2013, 23:52
ja dat is waar natuurlijk haha. sorry t zal wel zondag zijn :screwy:
weet iemand welke maat torks/inbus ik voor de kop bouten nodig heb?
dan kan ik morgen even kijken of ze zo'n dop bij de karwei hier hebben ofzo...
verder nog iemand een goede site waar ik de onderdelen kan bestellen?
en moet ik ook nog een speciale sleutel hebben om evt de spanrol te verstellen?
aangezien de zaak tog los ligt en ik niet weet hoelang de distr riem van deze motor er al opzit, gooi ik er meteen een nieuwe riem en spanrol op. en waterpomp zit ik nog over te twijfelen of dat wel nodig is.
mvg
ja dat is waar natuurlijk haha. sorry t zal wel zondag zijn :screwy:
weet iemand welke maat torks/inbus ik voor de kop bouten nodig heb?
dan kan ik morgen even kijken of ze zo'n dop bij de karwei hier hebben ofzo...
verder nog iemand een goede site waar ik de onderdelen kan bestellen?
en moet ik ook nog een speciale sleutel hebben om evt de spanrol te verstellen?
aangezien de zaak tog los ligt en ik niet weet hoelang de distr riem van deze motor er al opzit, gooi ik er meteen een nieuwe riem en spanrol op. en waterpomp zit ik nog over te twijfelen of dat wel nodig is.
mvg
waterpomp is niet gebonden aan de distributieriem maar veerriem
golf2 abuh
25-03-2013, 11:01
nee dat weet ik. maar is het niet zo dat je er net wat beter bij kunt als de distributieriem los ligt / de kop eraf is? aangezien ik er van onder ook niet makkelijk bij kan omdat ik geen brug/smeerput heb...
en welke maat torxs zijn de cilinderkopbouten?
golf2 abuh
28-03-2013, 18:14
ik ben begonnen aan het demonteren van de cilinderkop / alle omliggende delen.
maar nu kom ik een probleempje tegen, ik kan nergens (ook niet op internet)
het juiste opzetstuk met torx voor een ratel vinden.
volgens de site waar ik de onderdelen heb besteld zou dit torx m12 moeten zijn (sleutel wijdte)
weet iemand waar ik zon dop kan vinden?....
Spierings
28-03-2013, 18:43
ik ben begonnen aan het demonteren van de cilinderkop / alle omliggende delen.
maar nu kom ik een probleempje tegen, ik kan nergens (ook niet op internet)
het juiste opzetstuk met torx voor een ratel vinden.
volgens de site waar ik de onderdelen heb besteld zou dit torx m12 moeten zijn (sleutel wijdte)
weet iemand waar ik zon dop kan vinden?....
Doppen zijn gewoon bij een automaterialen zaak te koop.
Torx M12 bestaat niet, bedoel je niet een 12 kant dop
http://i234.photobucket.com/albums/ee81/granada924/IMG_0700a.jpg
golf2 abuh
28-03-2013, 20:39
okee. vandaar.
ja ik dacht dat de cilinder kop bouten torx waren.
maar dat lijkt er idd meer op! dus dan moet ik gewoon zoeken naar
een 12 kant dop m12 ?...
heeft nog iemand een ide, hoe ik misschien mn cilinder kop een beetje kan rijnigen (zit denk ik wel wat aangekoekte zooi binnen in)...
of is dit echt een klusje, waarvoor ik naar een revisiebedrijf moet?...
Spierings
28-03-2013, 21:16
Bij mijn tdi en 1.8 was het meen ik twaalf kant dop 12, weet dit niet 100 % zeker.
Is verstandig om je kop toch na te laten kijken en eventueel vlakken. Deze kunnen hem ook reinigen
golf2 abuh
28-03-2013, 23:02
oke, is het dan noodzakelijk dat de nokkenassen, kleppen etc. er ook uit moeten
als ze hem gaan rijnigen?...
Spierings
28-03-2013, 23:14
Kunnen volgens mij gewoon blijven zitten voor het reinigen, voor vlakken zullen ze er wel uit moeten.
Zou zelf als deze bij een revisieman ligt deze ook af laten persen ivm de druk die hij opbouwd en klepseals laten vervangen.
golf2 abuh
29-03-2013, 01:00
oke. thx voor de info! is dit lastig om terug te monteren, en de nokkenassen weer op tijd te zetten? of is dit gewoon de merktekens tegenover elkaar en de boel weer vast zetten?
Krukas wiel hoeft er niet af.
Riem vv kan, spul ligt er toch af. 4 jaar/60.000 staat er voor.
Riem en kop monteren:
Zorg voordat de kop erop gaat dat;
Cil 1 in bdp staat, cil1 dus helemaal boven in.
Dit is wat het merkteken ook aangeeft op de krukaspoelie.
Daarna, nokkenaswiel. Merkteken buiten recht omhoog. Merkteken binnen gelijk aan de rand van de kop.
De tadwielen van de nokkenassen hebben 2 merktekens die dan ook recht tegenover elkaar staan. Kleppen van cil 1 en 4 staan dan gesloten.
Kop erop, aandraaivolgorde en nm's aanhouden.
Riem:
Merkteken krukas wijst pijl aan op plastic kap, recht omhoog.
Hulpas is niet belangrijk. (of, tegen kerf van krukwiel wijzen)
Nokkenwiel merkteken wijst recht omhoog en de binnenste wijst de rand vd kop aan.
Spanner met de klok mee spannen, controleer nogmaals de merktekens.
Draai de krukas 2x rond en voel goed aan of de boel vrij loopt. Zonder bougies ivm compressie.
Als het goed gaat druk je m soepel rond.
Ontsteking:
Terugmonteren zo dat de rotor naar bougiekabel cil1 wijst. ( schuin naar boven voorkant. Wanneer die erop zit het midden van de rotor op het gleufje in het ontstekingshuis wijst.
Verder afbouwen en Bougies en vloeistoffen erin en dan moet het goed gaan! :)
golf2 abuh
02-04-2013, 16:14
heb de onderdelen binnen. nu wil ik dus mijn distr riem ook meteen vervangen. mar goed ook, want toen ik deze loshad viel de buitenste helft van de spanrol eraf (waardoor de distr riem misschien ook wel wat heeft geleden)
maar nu wil ik de krukas poulie eraf halen, maar hoe/waar kan ik deze blokeren? krijg de 4 inbusjes niet eens los, laat staan de 12kant moer...
wie kan mij helpen?..
Ranchdude
02-04-2013, 17:11
12 kant moer niet loshalen,dit is krukaspouliebout van tandriemtandwiel,zet motor in versnelling met losdraaien van 4 inbusboutjes en goede dop erin en lange sleutel erop en flink laten schrikken leftyloosy righty tighty
Spierings
02-04-2013, 17:12
maar nu wil ik de krukas poulie eraf halen, maar hoe/waar kan ik deze blokeren? krijg de 4 inbusjes niet eens los, laat staan de 12kant moer...
wie kan mij helpen?..
Blokkeren kun hem iets door een sleutel op de 12 kant bout te zetten.
Gewoon de boutje flink laten schrikken door er met een hamer op te slaan en dan gaan ze vrij makkelijk los.
12 kant bout kun je met een goede luchtsleutel of met een tegehouder welke je op de poelie schroeft.
golf2 abuh
02-04-2013, 17:20
oke, ja de 12kant bout zou dan nieteens persee los hoeven, het gaat er alleen om dat ik de distr riem eraf kan halen, en de nieuwe erop.
ik heb de 12 kant bout al proberen tegen te houden om de inbusjes te lossen, maar daar zitten ze te strak voor.
zal even proberen om er wat tikken op geven, en de auto in de versnelling te zetten...
golf2 abuh
02-04-2013, 18:39
heb ze idd tog los gekregen. maar nu het volgende. de poelie van de waterpomp...
had het vsnaartje terug gezet, en dynamo weer strak gezet, in de hoop deze boutjes los te krijgen (de poelie zit nog in de weg voor de onderste distr kap)
maar die draait mee, en dan niet de hele poelie, maar alleen het middelste waar de boutjes in zitten. dit hoort niet lijkt me? aangezien je zou zeggen dat de poelie word aangedreven en niet het binnenste gedeelte? dus weet niet hoe ik deze nu los moet krijgen....
Ranchdude
02-04-2013, 18:43
d.m.v. lange inbus en inbus sleutel steek je hier een lange schroevendraaier oid tussen als tegenhouder en ondertussen draai je 1 van de 2 los en zo 3x totaal :thumbup:
golf2 abuh
02-04-2013, 19:01
waar moet ik de schroevendraaier tussen zetten? tussen het deel van de waterpomp aandrijving en de poelie?? hoort dit zo, dat het los van elkaar beweegt dan? want dan word de waterpomp tog nooit aangedreven
Spierings
02-04-2013, 19:29
Zet een grote waterpomp over twee boutjes heen en je kunt de 3e een slag losdraaien, dit herhaal je twee keer voordat je ze allemaal los haalt.
Wat Ranchdude bedoelt is wanneer je op 1 bout een inbus zet en op de andere een inbussleutel om hem los te draaien dat je hier tussen een schroevendraaier zet om hem tegen te houden.
Maar als je nu al tegen zoveel problemen aan loopt is het dan niet verstandig om hulp in te schakelen ?? Dit zijn nog de makkelijke dingen.....
golf2 abuh
02-04-2013, 19:43
oke bedankt voor de tips. nou ik noem het niet echt problemen, maar deze boutjes zitten zo lelijk vast, dat ze amper los te krijgen zijn, en weet ook wel waar ik aan begin, alleen is dit de eerste keer dat ik dit doe, en heb er al redelijk wat info over gezocht, en een werkplaats/vraagbaak handboek besteld.
er zullen nog best wel vragen van mijn kant komen, maar dat is ook het nut van dit forum tog?. maar ik wil het graag zelf doen, om kennis op te doen ;)
Ranchdude
02-04-2013, 19:59
Helmaal eens,maar om nu gelijk een distributie te doen zonder kontrole is wel enigzins een risico,met name goed afstellen/ spannen van distributiesnaar/spanrol,
golf2 abuh
02-04-2013, 20:54
ja, daar geef ik je ook wel gelijk in. daarom is er ook een werkplaats/vraagbaak handboek onderweg. maar dit kan ik voor de zekerheid misschien nog wel door iemand laten controleren als ik denk dat het goed zit. en ik heb zoiets van, wie niet waagt wie niet wint, en naar de garage gaan kan ik altijd nog.
en ik heb geen brug dus is ook al lastiger met kracht zetten, heb nu namelijk mn klauwe al open liggen van hier tot ginder, maar ook dat hoort erbij :P haha.
maar ik zal morgen nog eens proberen met een waterpomptang en inbussleutel, en anders nog even inweken met wd40..
Ranchdude
02-04-2013, 21:01
:shake: werken met mechanic handschoen bespaart je een hoop narigheid ,deze heb je in verschillende varianten,ik doe niet anders meer ,als je uitschiet bijv :wow: ,voor spannen van spanrol zijn er speciale stelsleutels te verkrijgen overigens ;) ,succes
ps.idd naar garage kan altijd nog,maar met kromme kleppen rijdt lastig :D
golf2 abuh
02-04-2013, 21:14
oke, heb wel iets van zon handschoene, maar dat zijn zon flut dingen volges mij.
`ja daar heb je gelijk in :P, maar als ik denk dat er iets niet goed zit, laat iik het eerst checken voor ik m start natuurlijk. ;) thx
en je zult vast nog wel wat van me horen ;)
golf2 abuh
03-04-2013, 14:44
ben alweer 2 uur bezig om de boutjes van de waterpomp poelie los te krijgen. heb ze gister al ingespoten met wd40 probeer nu de manier om een waterpomptang om 2 boutjes heen te zetten, maar slaag er niet in om ze los te krijgen...
hoe nu verder.. (zag wel op internet een speciale sleutel om hem te blokkeren waarbij de boutjes alsnog kunnen draaien. maar om zo.n sleutel nu aan te schaffen voor1 keer is ook weer wat zonde.
iemand nog ideën?
golf2 abuh
03-04-2013, 16:24
heb iniedergeval de cilinderkop alvast gedomenteerd, er was alleen weinig schade te zien aan de koppakking maar wel duidelijk dat het om de 2e cilinder gaat.
hieronder enkele foto's en graag jullie reacties, welke volgende stappen te ondernemen:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JV6JD7X6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IZ4NWV4T.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MB68JBIB.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-M8FR6GC6.jpg
het beschadigde deeltje
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TZ6DRLYW.jpg
weet niet of hij hierdoor ook is gaan lekken, maar ik kan verder geen beschadiging vinden...
Spierings
03-04-2013, 18:27
Je kunt zien aan de koppakking dat deze lekte, tussen het koelkanaal en de cilinder (goed te zien aan het wat schonere stukje)
Daarnaast kun je zien dat de koppakking zoizo minder is doordat de ringen rond de cilinders zo vervuild zijn.
Zou alle oppervlakken ligt opschuren en verder controleren (kan soms gepit zijn)
Kop is misschien verstandig om te laten controleren en de klepseals te laten vervangen nu je hem toch los hebt.
Ranchdude
03-04-2013, 18:39
lijkt wel of er een gat in de zuiger cilinder 1 zit ?? optisch bedrog??
jorg-maashees
03-04-2013, 18:40
Goed bezig,
Ik zou de kop sowieso even af laten persen, dan weet je in iedergeval hoe de staat er van is ( of hij nergens lekt ), en checken of hij recht is. Nu ligt alles los, kun je er beter 50 euro meer aan uitgeven dan dat je straks nog een keer alles kunt doen.
Succes :thumbup:
golf2 abuh
03-04-2013, 19:46
@Spierings, oke thx voor de info! dan moet ik alleen even een compressor lenen, wel zo slim denk ik om alles schoon te blazen nadat ik het licht op heb geschuurd. (is korrel 1000 of 1200 waterproof goed?)
@Ranchdude, het lijkt idd wel op de foto, maar heb het net nog n keer extra gecheckt, en er zit alleen vuil op. maar gelukkig geen gat :)
@jorg-maashees, ja dat is opzig wel zo, de kop/onderblok heeft nergens sporen van lekkage, maar dat wil opzig niks zeggen natuurlijk. moet daarvoor ook de nokkenassen enz. eruit?...
verder heb ik de waterpomp er maar in zijn geheel vanaf gehaald, aangezien ik de poelie er met geen mogelijkheid vanaf kreeg, en dus het binneste stuk van de poelie kan draaien tenopzichte van de buitenkant waar de riem overheen loopt. vraag me niet hoe dit kan, maar de poelie is iig dus verrot. kan evt voor de duidelijkheid een fototje maken....
thx voor de info alvast ! iemand nog een ide hoe ik evt de zuigers /cilinderwanden beetje schoon kan maken, of is dit nergens voor nodig?...
Audi1981
03-04-2013, 19:51
Zuigers trekken, even honen, nieuwe lagers en veren erin.
Kop uit elkaar, nieuwe seals en kleppen opnieuw inslijpen.
Kan ie weer ff mee :thumbup:
Je hebt hem nu toch open liggen ;)
Spierings
03-04-2013, 19:52
Mag gerust wat grover als 1000 of 1200, je hoeft de boel niet te polijsten.
Het gaat er puur om dat je alle troep eraf schuurt.
Bij voorkeur het schuurpapier om een houten blokje doen dat je mooi vlak schuurt.
Belangrijk is om de bout gaten goed schoon te blazen voor terug montage en de zuigers zou ik ook gewoon schoon blazen en voor de rest niks aan dien,
golf2 abuh
03-04-2013, 20:04
Oke thx! en dan daarna het slimste om ook de olie te verversen ivm evt, metaal slijpsel?
@audi1982, dat zou ik graag willen doen, en zou ook het beste zijn, alleen is mijn budget nu niet zo groot ;)
Audi1981
03-04-2013, 20:06
Gewoon lekker schoonmaken en terug in elkaar kieperen, ff een rij erover en als ie niet krom is, gaan ermee :thumbup:
Spierings
03-04-2013, 20:12
Het is altijd verstandig om meteen de olie te vervangen, je hebt tenslotte ook kans dat er koelvloeistof en troep in de olie is gekomen.
Ranchdude
04-04-2013, 09:35
en ververs ook gelijk de koelvloeistof,is een handeling die door vele wordt overgeslagen maar wel degelijk invloed heeft op het koelproces .
golf2 abuh
04-04-2013, 13:16
oke, ja dat moet zoiezo, want er zit nu niks meer in :P. nog even een vraagje over de krukas poelie, ik zie daar wel het pijltje op de distr kap, maar niet op de krukas poelie, en ook is het niet zo dat de krukas poelie er maar op een manier op kan... hoort dit zo..
Ranchdude
04-04-2013, 17:48
Staat een klein kerfje in de poulie en anders pak je het merkteken op vliegwiel bakzijde /(!) even kunstof dop eruit draaien en voila ,moet je wel het nulletje pakken en nietde onstekingskerf/pijl.
golf2 abuh
04-04-2013, 18:08
oke, maar dat kerfje heb ik vrij weinig aan als de krukas poelie er niet maar op 1 manier op kan...
Spierings
04-04-2013, 18:22
Krukaspoelie poelie kan maar op een manier, zit een klein nokje op het tandwiel en een van de gaten is een fractie groter als de andere 3.
golf2 abuh
04-04-2013, 19:27
aha, oke, ja ik dacht al zoiets, omdat er n nokje opzat idd. en een gat heeft een soort halve uitsparing (half maantje) van 1 mm diep ofzo, tov. de andere gaten(wat je dus bedoelt met dat een gat groter is)
maakt het verder nog uit of ik een poelie monteer die bijv ook voor een motor is met airco/stuurbekrachtiging ofzo ?
aangezien de andere waterpomp poelie verrot is.. thx alvast! :thumbup:
Merkteken kan op een andere plek zitten.
golf2 abuh
06-04-2013, 13:49
oke, dan zal ik even kijken of dat hetzelfde is, (die komt overigens wel van een oude motor van me af, en dat was ook een 16v kr), maar voor de poelie voor de waterpomp maakt het denk ik niet uit, aangezien dat niet uit maakt hoe ik die erop zet tog?..
wp poelie even kijken of de diepte en diameter gelijk is, anders kan het aanlopen of de riem te scheef lopen.
golf2 abuh
12-04-2013, 17:34
update'je:
het heeft allemaal wat tegen gezeten, waterpomp dus in zijn geheel eraf gehaald, daarna de poelie er met geweld tog afgekregen, en viel meteen uit elkaar :S.
waterpomp liep ook veel te stroef en hakkelig kwam ik achter (wss ook meteen de oorzaak van de lekke koppakking). nieuwe waterpomp besteld dus, en ik wouw vast de oliefilter vervangen, maar daar was ook geen beweging in te krijgen(2 keer de stalen band van mijn oliesleutel geknapt) toen maar een beitel erdoorheen gerost en uiteindelijk ging die dan wel los, maar kwam de hele oliekoeler ook mee los. had ik dus de olie filter met het schroefdraad buisje (van de olie koeler) er nog in. uiteindelijk maar de oliekoeler van een oude motor gedemonteerd om te gebruiken. verder heb ik het onderblok al geschuurd en de kop ook, nu moet ik alleen nog even ergens wat gereedschap zien de scoren om de moer van de olie koeler weer aan te draaien. en dan nog wachten op mooi weer om te sleutelen :P
verder nog een probleemje, had de carterpan eraf gehaald, om echt alle oude olie eruit te halen, nieuwe pakking besteld, alleen bij het vast zetten van de carterpan kwam ik erachter dat de schroefdraad van een bevestiging punt ( tegen de versnellingsbak aan) waar je overigens ook maar k*t bij kan, dol is... heeft iemand daar een oplossing voor...
die dunne moer (maat 27) kan je aandraaien met een bahco er recht op. echt gigavast zit deze niet.
de bout kan je met Loctite proberen op te vangen.. 1 boutje niet goed vast lijkt me geen probleem, als de rest maar wel goed en even strak zit.
golf2 abuh
13-04-2013, 22:29
oke, thx. ja de moer heb ik ondertussen alweer vast, idd met een baco. vandaag de kop weer gemonteerd, met nieuwe pakking, en meteen nieuwe kleppendeksel pakkingset.
ja de rest van de carterpanboutjes zitten gewoon goed, dan zal ik die andere even wat loctite aandoen. heb verder vast alles op tijd gezet en nieuwe distr riem en spanrol gemonteerd.. moet alleen misschien de spanrol nog verstellen. moet ik de riem maar net 90 graden kunne draaien.. hoe zit dat precies...
Spierings
13-04-2013, 22:42
De riem moet je tussen duim en wijsvinger nog makkelijk (dus zonder al te veel kracht) 90 graden kunnen draaien.
Dit doe je aan de lange kant van de riem (dus tussen nokkenas en krukas)
golf2 abuh
14-04-2013, 00:26
okee, thx! zal ik dat morgen nog even cheken! thx!
golf2 abuh
15-04-2013, 15:50
heb de spanrol nog wat strakker gezet, alvast 2 keer de motor met de hand rond gedraaid, moet er wel redelijk wat kracht opzetten als de zuigers weer omhoog gaan, maar dat lijkt me gewoon normaal. verder niks raars te horen ofzo.
distr riem staat goed op tijd, 2 keer gecheckt ( distr riemwiel, staat gelijk met het pijltje op kleppendeksel, nokkenassen staan gelijk, en krukaspoulie streepje, staat gelijk met het pijltje op distr kap, het rondsel van de rotor, staat schuin naar links boven gericht (cilinder1 lijkt me).
verder nog even een vraagje over de olie en kvs:
voorheen gebruikte ik Valvoline Dura blend, synthetic blend 10w-40 olie, en carex long life G12+ koelvloeistof,, is dit gewoon beide goed, of raden jullie wat anders aan?.. en moet ik voor monteren van de olie filter, al olie in de filter doen of hoeft dit niet?
thx alvast :)
golf2 abuh
15-04-2013, 19:21
verder had ik een nieuw expansievat besteld, maar toen ik deze in het bevestiging frame wouw schuiven, kwam ik erachter dat het bevestiging punt totaal 5 mm smaller is dan de orginele... iemand een oplossing?... op ene of andere manier iets tussen expansievat en bevestiging frame klemmen ofzo?...
Spierings
16-04-2013, 17:22
voorheen gebruikte ik Valvoline Dura blend, synthetic blend 10w-40 olie, en carex long life G12+ koelvloeistof,, is dit gewoon beide goed, of raden jullie wat anders aan?.. en moet ik voor monteren van de olie filter, al olie in de filter doen of hoeft dit niet?
thx alvast :)
Olie en koelvloeistof is gewoon goed, je kunt het oliefilter vullen maar is niet nodig.
je moet wel even de rubber seal van de filter insmeren met een vingertje olie.
golf2 abuh
16-04-2013, 19:36
oke top! ja dat wist ik idd! en evt klein beetje aantrekken, maar dat is eigelijk niet nodig tog? verder bog een vraagje, ik had gehoord dat ik evt ook op tijd kon zetten via vliegwiel ofzo, die zou dan op de o,moeten staan? correct me if im wrong.. maar de krukaspoulie staat op tijd, maar als,ik in t gat kijk thv versnellingsbank, staat dat pijltje niet op een o...
Staat zuiger 1 (naast distributieriem) in BDP? (helemaal boven aan in het "Bovenste Dode Punt")?
golf2 abuh
16-04-2013, 20:05
ja staat helemaal bovenin, heb ik nog gekeken voor ik de cilinderkop erop had gezet ;)
Oke .
Als nokkenwiel kerf binnenzijde evenwijdig aan de kop staat en de buitenste aan de pijl kleppendeksel.
En, rotor naar cil 1 precies op het merkpuntje op het ontstekingshuis wijst.
dan moet ie lopen :thumbup:
golf2 abuh
16-04-2013, 23:34
oke, ja de rotor wijst wel schuin naar links boven, weet zo niet waar dat merktekentje zit, (in het rotor huis, of op het deel wat op het blok zit) zal het morgen eens kijken, maar de rest staat goed iig :)
In het ontstekingshuis zit een klein inhammetje, deze zal wel ong naar het midden van de rotor wijzen. Als je de ontsteking verdraaid zodat deze in het midden staat heb je de basis setting.
golf2 abuh
18-04-2013, 17:21
zo, vandaag zover gekomen, tot het moment van starten.
eerste keer duurde iets langer voor dat ie aansloeg, en nog tikkende kleppen.
maar dat lijkt me logisch, gezien de motor n tijd zonder olie heeft gestaan!
maar nu is het volgende aan de hand, waardoor de motor niet goed blijft lopen:
als ik mijn auto op het contact zet, brand mijn accu lampje (zoals gewoonlijk)
maar ook brand het blauwe lampje van het grootlicht heel zwakjes, en zougouw ik start, wordt ook het tijd klokje blank. ik denk dus ergens een massa probleempje, maar zou zo niet weten wat of waar...
graag jullie hulp ;)
golf2 abuh
18-04-2013, 18:03
Grapje.... was een massa kabeltje vergeten.
hij start nu meteen, toerental gaat wel meteen richting de 2000 en zakt dan rustig weer terug, alleen blijft de motor nog niet vlekkeloos lopen, en zag ergens rook vandaan komen,en hoorde wat geratel maar heb nog niet de kans gehad om de motor draaiend te houden en te kijken waar het vandaan komt...
Edit: net het probleem van de rook/het geratel gevonden: distributie riem klapperde, en stond dus net niet strak genoeg. dus even wat strakker gezet, en het geluid is weg.
nu lijkt het alleen nog of de motor niet helemaal lekker op alle 4 de cilinders loopt...
jorg-maashees
19-04-2013, 07:58
Even een stuk warm gaan rijden. En dan kijken of hij beter loopt. :thumbup:
Spierings
19-04-2013, 17:28
Stel ook even je ontsteking goed af, of laat het ergens doen als je er zelf geen gereedschap voor hebt..
golf2 abuh
19-04-2013, 22:03
oke, thx voor de tips. ik moet eerst nog even een koelwater slangetje vervangen, voordat ik ermee kan gaan rijden. dan zal ik daarna ergens mijn ontsteking opnieuw af laten stellen, daar heb ik zelf namelijk geen gereedschap voor
golf2 abuh
20-04-2013, 16:00
ik ben nu opzoek naar de koelslangen, vanaf waterpomp(huis) (een rechte en een met 3 aansluitingen, die ook onder op de voorste waterflens van de cilinder kop aansluit. en de kronkel van de oliekoeler.
iemand enig idee waar ik deze kan krijgen...
jorg-maashees
20-04-2013, 16:01
Bij de Dealer? :thumbup:
golf2 abuh
20-04-2013, 16:15
oke, ja ik heb ze inmiddels wel al gevonden op de duitse site van volkswarenhaus... dus denk dat ik ze daar ga bestellen ;) :) en anders via de dealer is ook nog een optie idd. thx
Carel Ha
22-04-2013, 16:59
Anders had je die slang ook van een golf 2 td, of en golf 3 diesel, sdi of een tdi af kunnen halen (op de sloop)
golf2 abuh
02-05-2013, 20:10
updatje:
de nodige koelvloeistof slangen vervangen. alles weer aangesloten, en auto weer eens gestart, starte probleemloos, alleen loopt dus nog niet helemaal lekker, maar ik wouw hem laten lopen tot de fan aansloeg, maar mn koelwater kookt weer/nogsteeds over. en tot mijn verbazing, zag ik dat de versnellingsbakolie lekt, door de aandrijfas die toen is losgeschoten :shake: ik word er nu voort n beetje misselijk van....
reeds vervangen:
-waterpomp
-koppakking
-rad.fan sensor
Spierings
02-05-2013, 22:07
Heb je hem warm laten lopen met de dop van het koelvloeistofreservoir ??
thermostaat gaat wel open ??
golf2 abuh
02-05-2013, 22:41
ja heb hem warm laten lopen met de dop eraf. echter zat de meter in de auto wel nog netjes in het midden. thermostaat heb ik toen deze eruit was nog wel getest in een pannetje en ging toen nog gewoon netjes open...
Spierings
02-05-2013, 22:46
Zou toch even kijken of deze toch open gaat.
Is het echt koken ?? Of borrelt deze ook al als deze koud is.
golf2 abuh
02-05-2013, 23:16
oke, zou ik anders eens kunne testen wat het doet als ik de thermostaat eruit haal?..
en het borrelt niet als deze koud is nee. ik vond ook tog wel, dat de onderste radiator slang vanuit thermostaat, niet zo warm werd als de bovenste slang van de radiator (ook niet toen de temperatuur meter netjes in het midden stond)
tijdens dat de motor liep, liep het reservoir eventjes over, maar had in een eerdere video post hier, gezien dat dat geen kwaad kon/normaal was, tijdens het ontluchting proces, en toen even later bleef ie echt overborrelen, en was mijn koelvloeistof reservoir zogoed als leeg.
Spierings
03-05-2013, 18:37
Onderste koelvloeistofslang moet even warm zijn als de bovenste.
jorg-maashees
03-05-2013, 19:17
Is je waterpomp wel goed??
golf2 abuh
03-05-2013, 21:22
@ jorg-maashees, zit een gloedje nieuwe op, plus het overloop straaltje komt ook gewoon terug in het reservoir.
ik heb vanmiddag de thermostaat eruit gehaald, en kreeg weer een volledige lading koelvloeistof eruit op het moment dat ik de thermostaat eruit haalde.
daarna heb ik de radiator doorgespoelt, en deze is gewoon open! toen alles weer gemonteerd (zonder thermostaat) auto gestart, en weer laten warm lopen om te ontluchten, en nu werkte alles naar behoren. ventilator sloeg mooi aan, niks aan de hand!.
nu had ik de thermostaat in een pannetje getest, nog voor dat ik de koppakking ging vervangen, toen gin deze open bij +- 90 graden, en dicht bij +- 84 graden, dat leek me dus goed.
net dezelfde thermostaat weer in een pannetje gelegd, deze ging open bij +- 82 graden, en was volledig open bij +- 100 graden.
hij ging dicht bij +- 87 graden, en was volledig gesloten bij +- 84 graden.
ik snap er niks van, maar wie kan mij vertellen waarom het niet naar behoren werkt als de thermostaat gemonteerd zit.... (deze kan er namelijk ook maar op een manier in)
Spierings
03-05-2013, 21:33
Zou gewoon een nieuwe halen, kan bovendien ook afwijking in temperatuurmeter zitten zodat je testwaarden niet kloppen.
Dat beide slangen niet even warm zijn wil zeggen dat hij niet helemaal open gaat.
Peter-gti16v
04-05-2013, 09:09
Heb bij mijn GTI 16v pas geleden uit voorzorg de koelvloeistof en
thermostaat vervangen. bleek nog de originele VAG thermostaat in te zitten,
Hierbij de gegevens: 87 graden, bj 9-86, nummer 56113-n.
Ik heb als volgt ontlucht:
1. koelsysteem gevuld.
2. afsluitdop losjes op het expansievat schroeven.
3. motor gestart tot fan aanging, onderwijl in de koelslagen knijpen om luchtbellen eruit te krijgen. op het moment dat het
vaatje begon over te lopen, meteen de afsluitdop dichtgeschroefd.
4. Motor iets laten afkoelen.
5. Heel voorzichtig (met dikke handdoek) de afsluitdop losgedraaid
om evt. lucht te laten ontsnappen.
6. Even gaan rijden en daarna weer afkoelen.
7. Bij koude motor controleren lekkages en of koelvloeistof op pijl staat, evt. bijvullen.
Ik heb zelf de ervaring dat bij warme motor het peil in een keer kan gaan stijgen met overlopen tot gevolg. Daarom houd ik de dop er zoveel mogelijk op ...
golf2 abuh
24-05-2013, 15:42
oke, ik heb ook in het vraagbaak boek gezien dat je tog zou moeten ontluchten met de dop inderdaad zoveel mogelijk op het reservoir, omdat anders de thermostaat ook niet goed zijn werk zou kunne doen.
is er verder iemand in omgeving Eindhoven/Helmond die me zou kunne helpen met het verwisselen van de versnellingsbak en de ontsteking opnieuw op tijd zetten?...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.