PDA

View Full Version : Passat 1.9TDI 90pk


Oldie79
07-03-2013, 19:48
Ik ben bijna aan een nieuwe koppeling toe...
Nu wilde ik een nieuwe bestellen, maar ben erachter dat deze best kostbaar is..

Motorcode AHU
97-DR-HP

René
07-03-2013, 19:51
euhmmm....ja?

Oldie79
07-03-2013, 19:54
Heeft er misschien iemand nog een redelijk nieuwe set liggen, of net een nieuwe koppelings set erin gezet en een moor defect gekregen...

Spierings
07-03-2013, 23:25
Een Luk koppeling heb je al voor 161 euro bij mister auto, vind je dit al te kostbaar??

Oldie79
08-03-2013, 07:20
Ohh das een geheel andere prijs dan wat ik had ja...
Een LUK koppeling, nooit van gehoord...

Oldie79
08-03-2013, 07:24
Ik las ook iets van een dubbel massa vliegwiel???
Heb ik dat...

EelcoB
08-03-2013, 16:19
klopt. Maak volgens mij schadeloos een enkele op van een gewone diesel.

Even iemand die dit kan bevestigen?

Spierings
08-03-2013, 19:33
Ohh das een geheel andere prijs dan wat ik had ja...
Een LUK koppeling, nooit van gehoord...
Luk is gewoon een a-merk even als valeo en sachs.
2 massa vliegwiel moet gewoon gecontroleerd worden, als deze erop zit.
Hoeft echt niet altijd vervangen te worden

Oldie79
08-03-2013, 19:56
@spierings.
Oke thanks, dan zou ik dus onderstaande gewoon kunnen bestellen, en dan even ter plaatse bij demontage het 2e maasa vliegwiel controleren.

http://www.mister-auto.nl/fl/koppelingsset/volkswagen-passat-variant-3b5-1-9-tdi-90pk_v7937_g479.html

Spierings
08-03-2013, 21:19
Betreft een complete koppelingsset
Zou genoeg moeten zijn

sjonwa
08-03-2013, 21:53
wat ga je controleren aan een 2 massa vliegwiel ? speling heeft ie altijd wel.
je voelt het toch als de wagen loopt, maar ja ene vliegwiel gaat niet eens een ton mee de ander langer als 3 ton!

ik blijf erbij, gewoon terugbouwen naar de oude systeem: vaste vliegwiel + simpele koppeling

denk dat zo 30% van de rijdende tdi's uit eind 90 al zo rond rijden, tenminste, die vaste vliegwielen gaan als zoete broodjes !! :)


+


ga je toch alleen voor koppeling vervangen, denk erom, als je 100% zeker weet dat je een 2 massa vliegwiel hebt, dat je een koppelingsplaat neemt zonder veren, die zitten al in die 2 massa vliegwiel !

Spierings
08-03-2013, 22:49
wat ga je controleren aan een 2 massa vliegwiel ? speling heeft ie altijd wel.!
twee massa vliegwiel kun je wel degelijk contoleren. Zit standaard iets speling op maar moet niet tegen een vaste aanslag aan gaan of een vast punt hebben..

sjonwa
08-03-2013, 23:41
wat is iets speling?

een keer in de garage iemand met 3 cm speling en dat was volgens de monteur ok?

kijk dit man: http://www.brick-yard.co.uk/forum/dual-mass-flywheel-uncovered_topic42867.html

tis gewoon troep, waar werd vroeger vliegwielen vervangen, ja door te rijden met verbranden koppelingen ofzo, en nou aan de lopende band.

ja ik was ook aan de beurt vorig jaar, en toch maar voor de gein geinformeerd bij de vw dealer, nou 1300 zoveel was dat ja, niet omdat de koppeling niet goed was, maar om dat de vliegwiel aan gort was.

listen and learn!!!

terug naar de oude systeem, vaste vliegwiel monteren, en als je koppeling op is, haal je een plaat voor 5 tientjes en verwisseld het. klaar.

Spierings
09-03-2013, 01:18
Je praat net alsof ze allemaal kapot gaan.
Rede waarom ze erin zitten is omdat mensen steeds meer comfort willen hebben.
Vaak gaan ze kapot door rijstijl, bijvoorbeeld een keet de koppeling laten klappen of veel stokken waardoor deze het zwaar te voorduren heeft.

Als er 3 cm speling op zit, vind ik dat niet goed, maar vaak zit er iets speling op voordat het vliegwiel weerstand geeft, max ongeveer 5mm. Maar gaat om het gevoel bij draaien.
Speling hangt ook van het type af, zo zit op een 2 massa van ren audi multitronic ook veel zijdelingse speling op. Dit is normaal, is bij een nieuwe ook.

willes180
09-03-2013, 03:06
als je bij mijnonderdelen.nl of bij misterauto.nl je kenteken intypt, en gewooon de koppeling besteld dan heb je gewoon de goede hoor.. dubbel massa vliegwiel of wat dan ook, het is de goede

gr. willes

Oldie79
09-03-2013, 08:03
Er zijn wil degelijk verschillende, hier staat bij expleciet voor motoren met dubbel massa vliegwiel.

En ik heb mijn kenteken ingetypt!!!
Dus het kan allebei.

http://www.mister-auto.nl/fl/koppelingsset/luk-623-1139-00_g479_a006623!1139!00.html

sjonwa
09-03-2013, 10:37
als je bij mijnonderdelen.nl of bij misterauto.nl je kenteken intypt, en gewooon de koppeling besteld dan heb je gewoon de goede hoor.. dubbel massa vliegwiel of wat dan ook, het is de goede

gr. willes

vaste vliegwiel = koppelingsplaat met veren
2 massa vliegwiel = koppelingsplaat zonder veren

:)

sjonwa
09-03-2013, 18:51
Je praat net alsof ze allemaal kapot gaan.


:screwy: ja ik heb het allemaal uit me grote duim gezogen, jahoe :screwy:

want er rijden natuurlijk altijd coureurs in die dieseltjes,

geen huismoeders in stations tdi's die af en toe de koppeling laten klapperen :shake:

Spierings
09-03-2013, 19:11
:screwy: ja ik heb het allemaal uit me grote duim gezogen, jahoe :screwy:

want er rijden natuurlijk altijd coureurs in die dieseltjes,

geen huismoeders in stations tdi's die af en toe de koppeling laten klapperen :shake:
Ze gaan wel eens kapot, maar om nou meteen te zeggen dat het rommel is en vervangen moet worden door een vast vliegwiel :screwy:

Mag ik vragen wat jij voor ervaring ermee hebt behalve dat de jouwe kapot gegaan is en wat je online gelezen hebt :screwy:

Ben zelf 14 jaar monteur geweest bij een dealer, voordat je aan mijn kennis twijfelt :rolleyes:

Als je een beetje gelezen hebt komt het meestal door de rijstijl, het waren maar voorbeelden.
Een koppeling per ongeluk laten schieten heeft niks met sportief rijden te maken.
Het kapot gaan is niet alleen bij sportief rijden. Laat hem een paar keer goed afslaan en dan krijgt het 2 massa vliegwiel ook een klap waardoor deze kapot kan gaan. Iets wat huis vrouwen ook gewoon doen.

sjonwa
09-03-2013, 22:12
Dat jij 14 jaar monteur bent geweest, kan je off-topic laten.

Je zegt het zelf: "Laat hem een paar keer goed afslaan en dan krijgt het 2 massa vliegwiel ook een klap waardoor deze kapot kan gaan. Iets wat huis vrouwen ook gewoon doen."

Dan heb je het antwoord toch gegeven?

Minimaal 150.000 kilometers op een diesel/benzine golf 4/bora/passat, die krijgt nogal wat klappen, en de meeste tdi's eind 90, begin 2000 zijn al rond de 3 ton !

En ja, mijn ervaring? ik heb vorig jaar een stuk of 40 vaste vliegwielen verkocht, en lever ze nog steeds tegen dumpprijzen, ik heb klanten gehad die weken hebben gewacht tot ik een set binnen had voor een weggeefprijs, dat wil zeggen dat, mensen met hun kapotte auto geen 2 massa vliegwiel meer willen, ivm meermaals defect.

Even heel eerlijk, mensen rijden heerlijk op die vaste vliegwiel, niks geen probleem, als je motorsteun minder begint te worden, is die 2massa ook niks meer waard, evenveel getril (en er rijden nog wat mensen met gare steuntjes zo zeg !).

Spierings
09-03-2013, 22:54
En ja, mijn ervaring? ik heb vorig jaar een stuk of 40 vaste vliegwielen verkocht, en lever ze nog steeds tegen dumpprijzen, ik heb klanten gehad die weken hebben gewacht tot ik een set binnen had voor een weggeefprijs, dat wil zeggen dat, mensen met hun kapotte auto geen 2 massa vliegwiel meer willen, ivm meermaals defect.

Sorry maar wat zijn 40 vliegwielen per jaar, er worden de laatste jaren 60000+ vw's per jaar verkocht in nederland verkocht.
Meeste mensen willen niet een vast vliegwiel omdat het beter is, het is eerder omdat ze niet zoveel geld uit willen geven.
Je geeft zelf ook al aan dat je klanten hebt gehad die 2 weken wachten om een vliegiel tegen dump prijs te krijgen.

MK2-VRT
09-03-2013, 23:03
Bij een 5 bak is een vast vliegwiel geen probleem, maar bij een 6 bak echt geen aanrader..

Oldie79
09-03-2013, 23:32
Tsja wat is nu weisheid..
Denk dat ik de bak er maar eens afhaal om te kijken of ik nu een 2e vliegwiel heb of niet.
En dan denk ik dat het handigst is om er een iedergeval een vast vliegwiel van te maken als dat er al niet inzit...

Ik ben eens benieuwd..

Fryslan
11-03-2013, 22:18
Alleen koppeling vervangen, die oudere vliegwielen waren veel beter als de nieuwe generatie DubbelMassa.

Als controle dubbelmassa kan je aanhouden 3 tanden op je starterkrans mag hij speling hebben (tegen de veerdruk begin je dan in te drukken) Overgens, wanneer jij geen last hebt van je vliegwiel waar ga je je dan druk om maken? Koppeling vervangen en rijden maar weer!

En dan nog wat, slipt je koppeling al? Nee? Lekker laten zitten!

Oldie79
12-03-2013, 06:40
Koppelimh slipt nog niet, maar is al heel ver boven.
Een aanhanger hoef ik er niet mee achter te hangen, want dat gaat zeker fout.

Fryslan
12-03-2013, 21:36
Dan gewoon koppeling vervangen en lekker doorrijden.. Geen dure grappen maken, en geen waardeloze verhalen hier overnemen..

Spierings
12-03-2013, 21:38
Dan gewoon koppeling vervangen en lekker doorrijden.. Geen dure grappen maken, en geen waardeloze verhalen hier overnemen..
:iamwithst