Log in

View Full Version : Geleider Prise as ( in de krukas )

jorg-maashees
08-03-2013, 20:09
Ik heb al een tijd lang een nogal schrapend/tikkend/piepend geluid uit mijn bak/koppeling komen. Echter is de bak al vervangen vanwege een kapot differentieel, en de koppeling zit er ook net 1 week in ( nieuwe sachs set ). Dit heeft alleen dat schrapende metaal op metaal geluid niet verholpen. Het geluid is weg als ik de koppeling intrap, en was er dus ook al met de oude bak en koppeling.

Het enige wat naar mijn idee nog overblijft wat dit kan veroorzaken, is de bronzen bus die in de krukas zit waar de prise as in valt.

Heeft iemand dit vaker mee gemaakt dat deze verslijten? En zijn deze los te vervangen ?

Het betreft een 1.3 mh motor van '89, met een 8p bak van een polo.

tim_j
08-03-2013, 20:41
Druklager staat goed? Als deze niet goed tegen de drukvingers ligt gaat deze ook schuren/piepen. Als je een beetje druk op het pedaal legt (niet indrukken)en het is dan weg zit het daarin.

Geleidebus etc iswel ingevet ?

Style
08-03-2013, 20:50
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=73135&page=3&pp=20

Busje is idd los te verkrijgen :thumbup: mocht dat het probleem zijn ;)

jorg-maashees
08-03-2013, 21:14
Als ik druk leg op het pedaal is het niet weg. Alleen bij volledig intrappen. Of de bus etc is ingevet weet ik niet Ik heb dit laten doen. Druklager is uiteraard wel nieuw net als de plaat en de drukgroep. Met de oude bak en koppeling was dit er ook al, dus daar zit het niet in...

Komt het wel vaker voor dat deze uitslijten en geluid veroorzaken?

jorg-maashees
08-03-2013, 21:17
Bij een 1300 zit dit ook anders als bij de 1600 en grotere motoren. Bij deze zit het druklager op de prise as, rechtstreeks tegen de drukgroep.

Mtdi
08-03-2013, 21:55
Het gaat om een 085 bak en niet om een 020!!

@Jorg:heb je het druk lager wel goed om gemonteerd?
Het kan ook zijn dat de (nieuwe) bak ook stuk is.

jorg-maashees
08-03-2013, 22:15
Druklager zit goed. Is door een vw monteur gedaan. Lijkt me stug dat beide bakkwb hetzelfde geluid veroorzaken. ( niets is onmogelijk natuurlijk). Ik weet het gewoon niet meer.

De bak is er in 3 weken tijd al 2 keer af geweest, dus om hem zo maar weer een keer te demonteren....

Die bus waar de prise as in valt lijkt mij nog de enige mogelijkheid...

Mtdi
08-03-2013, 22:33
Die bus vervang ik standaard, voor die 5 euro wil ik het risico niet lopen.

succes.

jorg-maashees
08-03-2013, 22:36
Maar die zit dus in de krukas geperst? Hoe vervang je die ?

Mtdi
09-03-2013, 04:14
Bedoel die geleide bus voor het druk lager.
Jouw prise as heeft verder geen geleiding.

jorg-maashees
09-03-2013, 07:05
Achter in de krukas zit een conische uitsparing. Aan de prise as zit ook een schuine rand die daar ongeveer een halve centimeter in valt.

jorg-maashees
09-03-2013, 18:26
Ben er inmiddels achter dat ik dit probleem in een verkeerd druklager moet zoeken. Heb hier een nieuw topic over aangemaakt, dus deze kan wat mij betreft dicht.

:thumbup: