View Full Version : Golf 3 TDI Tikt behoorlijk
Zou iemand mijn vragen kunnen beantwoorden?
Namelijke het volgende: vandaag tijdens het naar huis rijden begon de motor enorm te tikkken in hoge frequentie en toeren gebonden. Ik rij over het algemeen doordeweeks rustig met de auto elke dag zo'n 200km sinds dat ik hem heb(2weken). Nu dacht ik zelf misschien te weinig olie maar nee dat is het niet dus dan is het de klepstoters of zit ik er naast?
Ben benhoorlijk geschrokken maar hoop dat het dus weggaat als ik de klepstoters vervang, heeft iemand een idee waar ik goede kan bestellen voor een zachte prijs mocht ik gelijk hebben?
Auto gegevens:
Golf 3 GT TDI 110PK gechipped naar 140pk 310nm.
bj 1997
kmst 335xxx
Oja en als ik ooit de olie ga vervangen wat raden jullie mij aan? aangezien iedereen wat anders zegt(sportieve rijstijl met veel rustige snelweg kmeters) heb geen flauw idee wat er momenteel in zit. Deze auto is van ene martijn van dit forum geweest trouwens.
Spierings
20-03-2013, 18:56
Het is lastig te beoordelen maar ik denk niet dat het de klepstoters zijn, deze maken meestal niet opeens een tikkend geluid.
Kan me natuurlijk vergissen, maar dat kan ik zo achter het internet niet zeggen ;)
Als je bij de motor luistert komt het geluid dan boven uit de kop ?
Als olie zou ik gewoon een goede 10w40 gebruiken
Het is lastig te beoordelen maar ik denk niet dat het de klepstoters zijn, deze maken meestal niet opeens een tikkend geluid.
Kan me natuurlijk vergissen, maar dat kan ik zo achter het internet niet zeggen ;)
Als je bij de motor luistert komt het geluid dan boven uit de kop ?
Als olie zou ik gewoon een goede 10w40 gebruiken
Het is inderdaad moeilijk te beoordelen heb net een aantal mede sleutelaars ernaar laten luisteren en die dachten dat het getik ergens bovenin bij cilinder 1 of 2 vandaan komt. Het is een beste herrie trouwens. Morgen rij ik heel voorzichtig naar een diesel monteur expert en die maar even laten kijken. Anders draai ik morgenavond me klepdeksel eraf om de boel te inspecteren.
Hoorde ook dingen voorbij komen als verbrande klep of miss een vuiltje ertussen
Draai eens 1 voor 1 de warterls op de verstuivers los, als het getik ophoud bij het los draaien van een wartel, heb je de defecte verstuiver te pakken.
Zoals gezegd is het zonder te horen en te zien erg lastig om zoiets ff achter de pc te zeggen.
Dokter D
20-03-2013, 20:53
Wanneer het inderdaad een van de verstuivers is dan niet mee rijden!! Je brandt zo een gat in je zuiger!
Sorry hoor maar wat bedoel je precies met 1 van de wartels van de verstuiver losdraaien? Heb hier even geen beeld bij.(Weet wel waar de verstuivers zitten uiteraard). En nogmaal dat ik terugkwam van me werk toen het gebeurd was had ik niet een echt merkbaar vermogensverlies of wat dan ook.
Heren ik waardaar jullie hulp enorm :wink:
Laatst bij een klant gehad dat de distributietimming niet klopte .
( pomp timing) Dit is te controleren met vcds , hoeft het niet voor uit elkaar.
Je bent van harte welkom op mijn werk ( heerhugowaard, autoservice beco)
Daar kan ik ( tegen betaling uiteraard een diagnose stellen voor je.
@Ron
Heb nog niet meegemaakt dat hij gaat tikken bij een verkeerde pomptiming..Je praat ook over 2 verschillende dingen, distributie en pomp timing..
De wartel zit bovenop de verstuiver, je weet wel, die moer waarmee je de leiding op de verstuiver draait..
Dus, motor laten lopen en 1 voor 1 even de warter een slag ( of 2 ) lossen, als hij dan weg is, je heb je een defecte verstuiver. En er dan zeker niet meer mee rijden zoals gezegd!
Bij onze klant tikte de motor daadwerkelijk , maar maakt verder niet uit . Kan zeer goed ook een verstuiver zijn natuurlijk.
demonx_-
21-03-2013, 12:10
Mocht het een verstuiver zijn vervang ze dan allemaal. Uit ervaring is gebleken dat de anderen ook, vrij vlot, stukgaan na het vervangen van de kapotte verstuiver.
Audi1981
21-03-2013, 12:28
Met zo´n kilometerstand mag er ook een keer wat sneuvelen toch? ;)
Draai eens 1 voor 1 de warterls op de verstuivers los, als het getik ophoud bij het los draaien van een wartel, heb je de defecte verstuiver te pakken.
Zoals gezegd is het zonder te horen en te zien erg lastig om zoiets ff achter de pc te zeggen.
Gedaan diesel spoot om me oren maar het getik blijft helaas.
Zelfs de zogenaamde diesel man wist het niet met zekerheid te vertellen hij dacht aan iets met nokkenas of kleppen(stoters). Dus nu maar naar een vag dealer brengen voor een diagnose
Maak eens een opname ervan ( al blijft het dan nog vaak moeilijk omdat de camera ook vervormd, het geluid dan )
Zou hem naar een garage bij je om de hoek brengen, bij de stealert ben je zo een paar honderd euro kwijt en dan heb je hem nog niet gemaakt..
Als het de verstuivers niet zijn, en de timing goed staat, kan het niet veel anders zijn dan een klepstoter, drijfstang of krukas lager..Als het één van die laatste twee is, is meestal ook de krukas al ingelopen en kost het veel geld / werk..Of het geluid moet al van de multiriem / spanner of aandrijving af komen.
Kreeg vandaag te horen van een goede diesel monteur dat het zeer waarschijnlijk een drijfstang lager is dus morgen haal ik even me carterpan eraf om een kijkje te nemen
Dan ben ik bang dat je krukas ook ingelopen is, en als je die opnieuw wilt laten slijpen moet deze gedemonteerd worden..
Ik zou er dan ook niet meer mee rijden en hem niet meer laten lopen, anders is de schade dalijk niet meer te overzien.
Zijn zeer waarschijnlijk toch de klepstoters. Waar kan ik deze voor een schappelijke prijs bestellen?? Bij de dealer zijn ze namelijk 35p/s en aangezien ik er 8 moet aanschaffen.
Spierings
02-04-2013, 19:22
Op ebay kun je ze vaak goedkoop aanschaffen.
Eigenlijk stel ik de vraag verkeerd. Ik wil toch wel iets van kwaliteit in me auto hebben niet dat ze heel snel weer kapot gaan. Dus zijn er misschien mensen die ervaring hebben met aftermarket klepstoters. Of is het meeste hetzelfde en kan ik zonder me druk te maken klepstoters van 15euro erin schroeven ipv orgineel 35euro
Spierings
02-04-2013, 19:58
Mehle febi en ina schijnen goed te zijn (A-merk) en niet erg duur.
http://www.ebay.de/itm/VW-GOLF-3-TDI-90PS-110PS-1-SATZ-8-HYDROSTOsEL-ORIGINAL-MEYLE-/140800255134?pt=DE_Autoteile&hash=item20c859649e
Mehle febi en ina schijnen goed te zijn (A-merk) en niet erg duur.
http://www.ebay.de/itm/VW-GOLF-3-TDI-90PS-110PS-1-SATZ-8-HYDROSTOsEL-ORIGINAL-MEYLE-/140800255134?pt=DE_Autoteile&hash=item20c859649e
Bedankt voor je reply.
Zal even laten weten hoe het hele verhaal afloopt voor de geintresseerde
Bedankt voor je reply.
Zal even laten weten hoe het hele verhaal afloopt voor de geintresseerde
De hydraulische klepstoterts zijn vervangen. Helaas is er niks veranderd :(
Drijfstanglagers bekeken en die zien er perfect allemaal uit. Zo langzamerhand word ik er doodziek van die auto kost veel geld als hij stilstaat.
Edit: Me vader is langs iemand geweest die al jaren lang in de racerij zit met voornamelijk deze blokjes en die zegt toch de verstuivers met zekerheid, in principe ook wel logisch omdat dat zo'n beetje overblijft. Dus verstuivers vervangen. Iemand nog idee waar ik nette goedkope verstuivers kan krijgen? Hoeft niet per see nieuw
Verder zei de beste man dat ik hier best nog wel even mee door kan rijden
Spierings
09-04-2013, 17:30
De hydraulische klepstoterts zijn vervangen. Helaas is er niks veranderd :(
Drijfstanglagers bekeken en die zien er perfect allemaal uit. Zo langzamerhand word ik er doodziek van die auto kost veel geld als hij stilstaat.
Edit: Me vader is langs iemand geweest die al jaren lang in de racerij zit met voornamelijk deze blokjes en die zegt toch de verstuivers met zekerheid, in principe ook wel logisch omdat dat zo'n beetje overblijft. Dus verstuivers vervangen. Iemand nog idee waar ik nette goedkope verstuivers kan krijgen? Hoeft niet per see nieuw
Verder zei de beste man dat ik hier best nog wel even mee door kan rijden
Verstuivers laten reviseren, is altijd goedkoper als nieuw en beter als gebruikt want dan weet je nog niet wat je hebt.
Informeer eens bij DÁ-BRT , meen dat die dat soort dingen doet.
Nou we zijn weer even verder en het probleem is er nog steeds. Heb inmiddelds me hydraulische klepstoters vervangen. Ik rij al een tijdje door met het probleem nou begon hij vrijdag ineens in te houden als een gek, dus deze week de verstuivers eruit gehaald en gechecked gereinigd en weer op 190bar laten zetten is allemaal netjes gebeurt. Heb alleen geen nieuwe tippies erop gezet maar volgens mij kan dat het tikken niet zijn.
Hij heeft nu iig weer zat vermogen
Maarja ik wil wel eens van het getik af.
Drijfstanglagers: gechecked zijn goed, mooi slijtpatroon
Klepstoters: Allemaal vervangen A-merk
Verstuivers: Weer op goede druk gezet en goed schoongemaakt
Nokkenas: was in perfecte staat, goed nagekeken tijdens de klepstoter vervanging
Olie: Nieuw 10w40
Diesel: Speciaal spul door gegooid tijdens het tanken voor extra reiniging v/d kleppen
Pomptiming: Is niet perfect maar ook dit veroorzaakt niet dit harde getik
In mijn ogen kom ik nu uit op de brandstofpomp als boosdoener, het getik komt wel uit die regio maar is gewoon zeer moeilijk te bepalen.
Wie heeft er nog ideeen die mij misschien verder op de goede weg kunnen helpen?
Nou we zijn weer even verder en het probleem is er nog steeds. Heb inmiddelds me hydraulische klepstoters vervangen. Ik rij al een tijdje door met het probleem nou begon hij vrijdag ineens in te houden als een gek, dus deze week de verstuivers eruit gehaald en gechecked gereinigd en weer op 190bar laten zetten is allemaal netjes gebeurt. Heb alleen geen nieuwe tippies erop gezet maar volgens mij kan dat het tikken niet zijn.
Hij heeft nu iig weer zat vermogen maar volgens mij mis ik nog wel wat in de lage toeren(hij knalt er niet zo hard in als voorheen).
Maarja ik wil wel eens van het getik af.
Drijfstanglagers: gechecked zijn goed, mooi slijtpatroon
Klepstoters: Allemaal vervangen A-merk
Verstuivers: Weer op goede druk gezet en goed schoongemaakt
Nokkenas: was in perfecte staat, goed nagekeken tijdens de klepstoter vervanging
Olie: Nieuw 10w40
Diesel: Speciaal spul door gegooid tijdens het tanken voor extra reiniging v/d kleppen
Pomptiming: Is niet perfect maar ook dit veroorzaakt niet dit harde getik
In mijn ogen kom ik nu uit op de brandstofpomp als boosdoener, het getik komt wel uit die regio maar is gewoon zeer moeilijk te bepalen.
Wie heeft er nog ideeen die mij misschien verder op de goede weg kunnen helpen?
Iemand nog suggestie's of heb ik wat over het hoofd gezien de laatste weken?
Audi1981
07-05-2013, 14:27
Ik zou even vragen of Bert je wil helpen, hij kan je waarschijnlijk wel helpen met z'n kennis en ervaring. :thumbup:
Fastboelm
07-05-2013, 16:20
hoe heb je de drijfstanglagers gecheckt ?
( omschrijf eens hoe je dat gedaan hebt ! )
alleen een "mooi slijtage patroon" zegt 3x niks !
krukaslagers ?
hoe is je oliedruk ? gemeten?
( hoeveel druk , bij welk toerental , bij 80 graden C olietemperatuur )
Misschien iets heel anders, komt het getik niet van een van de kleppen? dat getik kan heel hard zijn bijv0orbeeld de N239? N75?
Aangezien je ook wat merkt in vermogen verlies?! Haal daar de stekkers eens vanaf, en laten lopen kijken of je wat hoort!
nope tikt nog steeds, heb tijdje stil gestaan. ga van de week weer kijken denk ben er goed klaar mee
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.