Log in

View Full Version : Olielekkage MH blok

Bastiaan86
30-03-2013, 15:41
Ik zag vandaag dat er laatste maanden flink wat olielekkage is bijgekomen op een bepaalde plek.

Het komt vermoedelijk ergens vandaan waar ook je motornummer staat. Heeft iemand een vermoeden?

Foto ter verduidelijking:
https://lh3.googleusercontent.com/-t8_ggf_5UYA/UVb0JteOPDI/AAAAAAAAOHU/Jfhb6Aj-WzQ/s800/2013-03-30%252012.58.17.jpg

Blok is verder best droog.

De Limburger
30-03-2013, 16:01
Kijk je brandstof pomp maar eens na, die willen na een tijdje wel uitdrogen, en gaan lekken, omdat je blok niet recht ligt in de auto loopt het dus naar voren en naar onderen aan de voorzijde. De olie ligt dan op je motornummer. Ik dacht toen ook dat mijn keeringen lekte, maar het was alleen de brandstofpomp. Ik heb toen voor niks mijn motor compleet gereviseerd, terwijl een brandstofpomp van nog geen 5 tientjes de reden was.

Dus kijk het even na. Anders zou je kunnen kijken naar je klepdeksel pakking die is van kurk en kan ook uitdrogen, en natuurlijk je beide keeringen als laatste.

Succes voor info kun je altijd een pbtje sturen

jorg-maashees
30-03-2013, 16:55
Nokkenas kering als ik het zo bekijk. Komt van boven. Haal je db kap er eens af om even te kijken :thumbup:

Schijthuis
30-03-2013, 23:13
Nou dat zijn al twee verschillende mogelijke oorzaken.
De derde zou de oliedoorvoer bij de koppakking kunnen zijn als dit overeenkomt met een NZ blok. Dan beginnen ze op de hoek bij het nummer te zweten en dat loopt naar beneden langs de dynamo.

o.a. deze posts
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=15969

Berrychello
31-03-2013, 21:39
Ik heb het bij mijn grijze Golf ook. Als ie een paar minuten draait dan lekt ie al stevig. Ik vermoed overigens de koppakking. Als ik 'm laat draaien, zie je het er tussenuit komen bij o.a. het motornummer.

Johan1982MK1
31-03-2013, 21:45
Als erder genoemd zijn idd de mechanische benzinepompjes intern vaak stuk waardoor de olie uit het motorblok door dit pompje heen naar buiten lekt.
Ook lekjen ze wel eens bij de oliepomp omdat wat ik vaker heb gezien de boutjes niet goed zijn aangedraait of zelfs vergeten. Waarschijnlijk na een distributie wissel oid.

mk2d
31-03-2013, 21:48
koppakking zonder twijfel zit op de hoek een rubber ring in de pakking, deze dicht een oliekanaal af (of niet helemaal meer).
Pakking vernieuwen is gelukkig werkje van niks en de kosten hoef je het ook niet voor te laten.

Bastiaan86
01-04-2013, 21:55
Bedankt voor de reacties!

Ik begrijp dat er een aantal mogelijkheden zijn. Mocht het de nokkenaskeerring zijn, dan kom ik dat binnenkort tegen want ik ga de distributieriem vervangen. De kleppendekselpakking schat ik in dat die het niet is, maar ook dat zou ik dan moeten kunnen zien.

Maar waar vind ik dat brandstofpompje?

De Limburger
01-04-2013, 22:05
rechts achter op de kop zit een soort van paddenstoel met twee aansluitingen op. Daar lopen je benzine leidingen vandaan.

Ik heb er een plaatje bij gedaan en de rode cirkel dat is je pomp.
http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/1/9/coupescleaned2.jpg

Spierings
01-04-2013, 22:19
Bedankt voor de reacties!

Ik begrijp dat er een aantal mogelijkheden zijn. Mocht het de nokkenaskeerring zijn, dan kom ik dat binnenkort tegen want ik ga de distributieriem vervangen. De kleppendekselpakking schat ik in dat die het niet is, maar ook dat zou ik dan moeten kunnen zien.

Maar waar vind ik dat brandstofpompje?
Vervang dan ook de waterpomp mee, is namelijk de spanner van de riem.

Persoonlijk zou ik eerst de lekkage opsporen, je hebt er niks aan om de riem te vervangen om deze vervolgens weer los te halen omdat bv de koppakking lek is.

Bastiaan86
01-04-2013, 22:37
waterpomp staat ook op het lijstje ;)

dat brandstofpompje is nu helder,heel erg bedankt! ik ga weer op onderzoek uit.

Schijthuis
02-04-2013, 07:32
Brandstofpomp kan dan toch nooit de boosdoener zijn van de hierboven gefotografeerde lekkage aan dynamo kant zijn?
De brandstofpomp zit zowat spiegelbeeld overzijde van de lekkage lokatie.

Bastiaan86
02-04-2013, 19:57
Ik begrijp van De Limburger dat de olie langs je koppakking zeg maar naar voren loopt, zal dan wel zijn als de auto weer stilstaat. Ik zal het in ieder geval even checken.

marcoijpelaar
05-04-2013, 08:08
Ik heb zelf precies hetzelfde probleem met mijn 1.3 met motorcode NZ, schijnt net boven de dynamo bij de pakking een oliekanaaltje te lopen.en opdat punt lost de pakking dan als het ware op.

Volgens mijn monteur komt dat veel voor bij deze motoren en is het een zwak punt. Ik laat dit zaterdag maken en tevens ook de keerringen van kruk en nokken as.

Schijthuis
05-04-2013, 20:52
Heb vanavond mijn NZ kop gelicht met zelfde euvel, goed te zien dat olie kanaal lek was, rest was tip top.
Morgenvroeg ding er weer op bouwen en weer lekker tuffen.
Sleutelt mooi zo'n golfje II

Berrychello
17-04-2013, 19:53
Bij mijn grijze Golf (ook met dit probleem) gaan we waarschijnlijk zaterdag de kop er af halen. Ik hou jullie op de hoogte.

Bumper83
17-04-2013, 23:03
Ik heb precies dezelfde olielekkage op de hoek van de kop ter hoogte van de dynamo met m'n MH blok, vermoedde de koppakking ook al van dit euvel want ik heb het distributieriem deksel verwijderd maar geen lekkende nokkenaskeerring..

Schijthuis
18-04-2013, 06:22
Koppakingkjes in de groupbuy haha

gelukkig weinig werk.

Bumper83
18-04-2013, 11:19
komen we al in aanmerking voor collectiviteitskorting? haha :D :D

Berrychello
23-04-2013, 15:31
Bij de grijze Golf hebben we de koppakking, samen met alle andere pakkingen, vervangen. De koppakking lekte inderdaad bij het oliekanaaltje, in de hoek van de motorcode.
Echter, er was nog een probleempje: het T-stuk waar het overdruk/ontluchtingsslangetje (vanaf het kleppendeksel) op aansluit was helemaal gaar. het slangetje hing los in de motorruimte en het T-stuk was helemaal gescheurd. Dit in combinatie met een overkill aan olie (bijna 2x te veel...) zorgde voor een oliesproeier onder de kap als je ook maar naar het gaspedaal keek.
Intussen is ie gerepareerd en rijdt ie geweldig! Heerlijk autootje! Staat wel te koop, want we hebben ook de blauwe nog.

golf 2 1.6cl
13-04-2014, 13:59
Hallo
Nou.ik heb ook dat probleem met me golfje van 92 een.1.3 injectie maar ik heb al paar x de kop schoon gemaakt om te kijken waar het van daan komt maar het is niet de koppakking.
Maar als ik het goed begrijp kan het de brandstof pomp zijn of de nokkenas kering??

Dutch_Jetta_GT
13-04-2014, 23:13
Ik heb van mijn Jetta Coupe afgelopen week ook de koppakking vervangen na dezelfde "klacht"

Laatste tijd merkte ik dat er in het begin een paar drupjes olie onder de auto lagen en na 4 dagen waren het al flinke vlekken...

Bij mij liep de olie ook IN de dynamo wat resulteerde in een fijne vette olie laag door heel de motorruimte :D

Nu is en blijft alles weer heerlijk droog

Spierings
14-04-2014, 14:57
Hallo
Nou.ik heb ook dat probleem met me golfje van 92 een.1.3 injectie maar ik heb al paar x de kop schoon gemaakt om te kijken waar het van daan komt maar het is niet de koppakking.
Maar als ik het goed begrijp kan het de brandstof pomp zijn of de nokkenas kering??
Gewoon het lekspoor volgen. Kan ook gewoon de kleppendekselpakking zijn.

golf 2 1.6cl
14-04-2014, 21:24
Okee en wat voor olie is dat?

golf 2 1.6cl
14-04-2014, 21:28
Neej onder de kleppendeksel is hij mooi droog.
Maar ik denk zelf dat het de nokkenas keering is kan dat??

Spierings
15-04-2014, 18:43
nokkenaskeering kan ook gewoon lekken, gewoon even kijken.
Even de tandriemkap los halen en kijken.

Function
16-04-2014, 00:15
[QUOTE]Even de tandriemkap los halen en kijken.

Hoe maak je de tandriemkap 'even' los zodat je bij de nokkenaskeerring kan kijken?

Betreft een NZ motor.

Spierings
17-04-2014, 20:28
[QUOTE]Even de tandriemkap los halen en kijken.

Hoe maak je de tandriemkap 'even' los zodat je bij de nokkenaskeerring kan kijken?

Betreft een NZ motor.
Sorry, met dit soort vragen denk ik dat je er toch beter een monteur bij kunt halen. ;)

Als je zoiets simpels niet voor elkaar krijgt, dan zal reparatie van zo'n lekkage al helemaal niet lukken.
Is gewoon clips los en los halen :rolleyes:

Function
17-04-2014, 21:11
Kun je de nokkenaskeerring inspecteren als je alleen het gedeelte van de beschermkap dat met clips vast zit eraf haalt?

Volgens mij moet de hele beschermkap er dan af. Of mis ik iets?

Ik hoopte dat je een gemakkelijk manier had om de gehele kap er 'even' af te krijgen. :)

Spierings
17-04-2014, 21:14
Hoeft niet de hele tandriemkap eraf, je kunt gewoon door de gaten in de nokkenaspoelie de keering iets zien. Dan zie je snel zat of deze lek is, dan zie je meestal een spoor langs en onder de keering.

Function
18-04-2014, 17:38
Ik heb zitten kijken na het gedeelte van de tandriemkap, dat met clipjes vast zit, er af was.
Kon geen nokkenas-keerring door de gaten van de nokkenaspoelie zien.

Ik zag de keerring wil zitten als ik tussen het vastzittende gedeelte van de tandriemkap en motor keek. De keerring was aan één kant iets naar buiten gekomen en was met een schroevendraaier weer naar binnen te drukken.

Hoever moet de keerring naar binnen zitten?
Zit nu ter hoogte van de rand van de motor.

JohanV
18-04-2014, 18:27
Voor plaatjes en om te zien hoe het zit en moet zitten, kun je mijn how-to distributieriem + keerringen vervangen in alle stappen van een NZ wel even bekijken, zit vrijwel hetzelfde als bij een MH.

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=91748

Binnenste distributiekap kan er niet af zonder distributieriem los te halen. Sowieso is het altijd het handigst bij olielekkage eerst met iets als de fameuze Dasty ontvetter ofzo blokje wat schoon te spoelen/olie weg te spuiten. Daarna het hoogste punt in de gaten houden waar de olie weer terug komt.

Function
18-04-2014, 21:58
Bedankt voor de How-to.

Als je alleen de nokkenaspoelie eraf haalt en de boutjes van de distributiekap losmaakt, kun je dan het bovenste gedeelte van vaste distributiekap zover buigen dat je bij de nokkenas-keerring kan?

Een andere vraag is: Hoe strak moet de distributieriem staan? Ik heb het gevoel dat die van mijn golf nogal los zit.

JohanV
23-04-2014, 08:21
Het zou waarschijnlijk wel kunnen, maar is niet aan te raden. Als je het nokkenasriemwiel loshaalt, ontspant de distributieriem. Die hoor je na het terugbouwen te spannen met de waterpomp, anders krijg je waarschijnlijk het riemwiel er niet weer op. Als je dan vervolgens de waterpomp moet losmaken, kun je net zo goed de distributieriem e.d. ook meenemen. Je moet ook erg oppassen dat je de nokkenas niet verdraait.

De distributieriem moet zo zitten, dat deze aan de voorzijde in het midden tussen nokkenas en krukas nog een kwartslag gedraaid kan worden.