View Full Version : Onze Polo Variant
JettaPowerrr
04-04-2013, 20:58
Hoi luitjes,
Sommige zullen het al wel gezien/gelezen hebben, we hebben onze 2f Prego ingeruild op een 6KV Variant.
Het is een 1.6 75pk van '98 met 208.*** km op de klok.
En hij is ook niet gek uitgerust:
-Stuurbekrachtiging
-Getint glas
-Electrische ramen voor
-C.V. met A.B. en alarm + anti-carjack-systeem
-Electrisch in hoogte verstelbare koplampen
-Beide voorstoelen in hoogte verstelbaar
-Radio voorbereiding voor 6 luidsprekers
-Witte knippers voor
-Aspherische buitenspiegel links
-Hoofdsteunen achter
Ondanks de redelijk hoge km-stand zit ie er prima uit en hij is nagenoeg roestvrij. :wow: Alleen de wielkastrand LA heeft 2 plekjes, maar die zijn makkelijk genoeg te verhelpen. Verder is ie klokgaaf!
En dat is dan ook precies de reden waarom we voor deze gekozen hebben.
http://imageshack.us/a/img825/4440/dscf8714.jpg
http://imageshack.us/a/img580/3307/dscf8715x.jpg
Ook van binnen ziet de Polo er alleszins netjes uit, ondanks dat het een rokersauto is geweest (slechts 1 brandgaatje in de bijrijders-stoel).
http://imageshack.us/a/img560/4374/dscf8778u.jpg
http://imageshack.us/a/img23/8012/dscf8777.jpg
http://imageshack.us/a/img39/4203/dscf8776.JPG
Hij rijd boven verwachting lekker, torretje trekt behoorlijk van onder af en de bak schakelt ook uit de kunst.
http://imageshack.us/a/img708/6780/dscf8780.jpg
Bovendien is ie ook nog eens prima onderhouden! Ik vond nog de nodige rekeningen bij de (complete!) boekjes.
http://imageshack.us/a/img259/7562/dscf8779c.jpg
Zo is de versnellingsbak gereviseerd bij 159.000 km en is de distributie + spanrol, waterpomp en multiriem + spanrol bij 185.000 km vervangen.
Dus voorlopig geen zorgen, mits ik de versnellingsbak natuurlijk netjes behandel! :D Maar dat gaat wel lukken.
Maar hebben we dan echt de perfecte Polo Variant gevonden???
Nee, natuurlijk niet. Hij is bijna 15 jaar oud en heeft toch echt die 208.000 km afgelegd. Er zit dus wel wat werk aan, maar niets onoverkomelijks.
De achterbumper heeft een keer een tik gehad, en heeft op de bovenhoeken barstjes in de lak. De grille is een keer vervangen en is zwart. Het scherm LV heeft een keer een aanvaring gehad met de deur LV, dus hebben beide wat schade. En de zijpinkerglaasjes zijn eraf gejat. :shake:
Dus de "to-do-list" heeft al een redelijke lengte, maar da's niet erg, dat noemen we hobby, toch? :D
Afijn, ik wil de Polo dus weer netjes strak en terug in de lak hebben. Dit wil ik zelf gaan doen (proberen dan, hè...).
En van binnen eens helemaal goed schoonmaken, zodat alle nare luchtjes (rook, hond) vertrekken en het interieur weer een beetje fris toont.
Een opsomming van de komende werkzaamheden:
-goed en helemaal schoon maken
-terug strak zetten en waar nodig opnieuw spuiten
-Stuur vervangen door 4 spaaks plofzakstuur (huidige is behoorlijk versleten)
-Originele elec raam-mechanismes zoeken en terug inbouwen. De originele zijn ooit vervangen door aftermarket mechanismes en de motoren zitten maar met 1 boutje vast... :eek:
-Audio aanschaffen en inbouwen (geen uitgebreide installatie, gewoon wat fatsoenlijks) Radio heb ik al!
http://imageshack.us/a/img560/1904/dscf8775r.jpg
-velgen opknappen, paar bandjes omleggen
http://imageshack.us/a/img29/3479/dscf1032j.jpg
En zo komt er vast nog wel wat bij.... :cool:
Maar zo moet het eerst maar even, als dit achter de rug is, ga ik wel verder nadenken wat ik eventueel nog meer met de Polo wil. :D
Gr. Ed
nette wagen! ik heb zelf de cordoba vario, ben er erg tevreden over.
zeker als je verbruik, wegenbelasting en ruimte van een station vergelijkt met andere auto's.
ik heb zelf nog een schroefset liggen en 16 inch cupra's die ik nog moet spuiten en monteren. qua audio heb ik een berekende gepoorte sub 12 inch en nog zat ruimte over om spullen achterin te gooien.. ;-) alleen de 4x6 speakers achterin zijn moeilijk te plaatsen. beetje kwalitatieve speaker heeft toch al een behoorlijke magneet eronder zitten. die kom je bijna niet kwijt zonder wat bij te slijpen enz..
JettaPowerrr
05-04-2013, 12:24
Haha, ja dat geneuzel met die 4x6 ruimtes is een drama. Ik heb een leuk setje van Polk liggen, 10 cm rond met een tweeter apart erboven. Had ik ook in de vorige Polo, ruimte zat. In deze passen ze niet... :( En idd, er mag geen amper een magneet aan zitten, want dat kun je niet kwijt. Ik zal wel zien of ik iets passends kan vinden. Achterin is ook niet zo heel belangrijk, is enkel een beetje rear-fill. Voor voorin ga ik wel op zoek naar iets leuks. Subje weet ik nog niet. Als er al een sub komt, dan eentje die in het reservewiel past. Hoeft allemaal niet zo heftig in dit karretje. ;)
Gr. Ed
JettaPowerrr
20-04-2013, 16:40
Zo, vandaag een beetje onderdeeltjes kunnen scoren en wat kunnen rommelen aan de Variant.
De ruitenwissermotor achter deed vervelend, daar heb ik 1 voor op de sloop gehaald, en nu werkt het spul weer prime. Ook een dashboardkastklepje mee genomen, de mijne had een afgebroken pootje, natuurlijk aan de kant van het lampje, die ook niet fris meer was, dus ook vervangen.
En ik heb 2 paar zijpinkers naar mijn zin kunnen vinden. 1 keer smoked en 1 keer wit. De witten zitten er nu in, later de smoked er eens in hangen, eens kijken hoe dat staat.
http://imageshack.us/a/img7/9761/dscf9398h.jpg
Gelijk even de Gamma radio met wisselaar geplaatst.
http://imageshack.us/a/img842/1936/dscf9405u.jpg
En onderaan ziet men het originele cassette-houdertje, ook van de sloop. :D
Overigens blijkt deze Gamma geen RDS te hebben, wat ik wel een tegenvaller vind. :mad: Alle Gamma V radio's die ik heb gezien hebben RDS, behalve deze natuurlijk, just my luck. Maargoed, alles doet het verder wel, hij lust nog steeds cassettes en de wisselaar werkt ook prima. :cool:
Overigens heb ik ook een setje originele 6x4 speakertjes en 10 cm speakertjes mee genomen, zodat we eerst wat muziek hebben. Voorin komt echter wel wat anders, maar dat kan nog even duren...
Gr. Ed
JettaPowerrr
23-04-2013, 10:51
Een tegenvallertje en een meevallertje.
Het thermostaat-huis lekt op een flens. De flens sluit niet meer lekker aan, en nadat ik het spul los heb gehad bleek dit probleem al eens eerder bekeken te zijn, waarbij men het onderste boutje te vast heeft gedraaid en dus dol is geworden. Niet meer te gebruiken, dus gisteren een nieuw huis besteld. Die dingen zijn nog best aan de prijs, maar ze zijn dan ook wel compleet met temp-sensor, thermostaat, etc. Deze binnenkort maar eens wisselen, waarbij dan ook foto's volgen.
Meevallertje: het verbruik! Vandaag maar eens af getankt na 585 km. De brandstofmeter gaf nog een kwart aan, maar aangezien ik de auto nog niet door en door ken, ben ik maar gaan tanken. Er ging zo'n 37 liter in. Het precieze rekensommetje kwam neer op "1 op 15,94" wat me echt enorm mee valt, aangezien ik gewoon vlot heb gereden. Ik hield rekening met hooguit 1 op 13...
Inmiddels ook de juiste radio voor de Polo gevonden, een Gamma IV, met groene verlichting, RDS en wisselaar aansturing. Nu maar hopen dat ie samen wil werken met de huidige wisselaar, dan ben ik weer in mijn nopjes.
Gr. Ed
JettaPowerrr
25-04-2013, 21:24
Vandaag even aan het klussen geweest, thermostaat-huis vervangen.
Dus wat doe je als eerste? Kap open en de situatie overzien.
http://imageshack.us/a/img526/1710/thermohuis1.jpg
Dan een poging doen om het oude huis te demonteren.
Dat blijkt toch iets ingewikkelder dan verwacht, aangezien er eerst een stukje draadboom van zijn plek moet, die pal voor het thermostaat-huis langs loopt.
Om het werk wat makkelijker te maken ook maar de sierplaat, luchtfilterhuis en verdelerkap los gehaald.
http://imageshack.us/a/img833/6999/thermohuis3.jpg
http://imageshack.us/a/img203/5209/thermohuis4.jpg
Uiteindelijk lukt het natuurlijk allemaal wel, gewoon rustig en voorzichtig te werk gaan.
Het nieuwe huis ziet er natuurlijk fris uit.
http://imageshack.us/a/img526/2770/thermohuis2.jpg
Helemaal naast de oude... :puke:
http://imageshack.us/a/img13/8373/thermohuis5.jpg
De flens was niet veel beter...
http://imageshack.us/a/img443/4804/thermohuis6.jpg
Maar dat heb ik natuurlijk allemaal netjes schoon gemaakt.
Ook heb ik het blok even door gespoeld met de dekwas-installatie. Daar staat 3 bar op, dat spoelt wel lekker. :D Iets te lekker, want gelijk weer en lek erbij gevonden. Een koelwaterpijp die achter het blok langs loop richting pomp begon te lekker bij de pomp. Aangezien je daar amper bij kunt, zit je daar niet echt op te wachten. Dus een gokje gewaagd en voorzichtig die pijp los gewurmd. Dat ging gelukkig goed. Maar er bleek wel een scheurtje in de binnenste flens te zitten, die het rubber op zijn plek houd. Niet direct ernstig, maar die heb ik wel even gelijmd. Is nu weer mooi dicht. :)
Ik heb alle pakkingrubbers in het vet gezet voor montage, baat het niet, schaden doet het zeker niet. En dan het nieuwe huis tegen het blok.
http://imageshack.us/a/img823/1368/thermohuis8.jpg
Daarna ging het allemaal vlotjes. Alleen wat ruzie maken met die rottige slangklemmen, maar ook dat is na het nodige vloeken en zuchten wel gelukt.
Alles is dicht en het spul werkt weer zoals het hoort. :thumbup:
Ach ja, nog maar even een kiekje van (een deel van) mijn "werkplaats". :D
http://imageshack.us/a/img163/9199/thermohuis7.jpg
Een autokraan is dus niet alleen nuttig om je auto aan en van boord te zetten, je kunt er ook prima allerhande rommel op kwijt. :tongue:
Gr. Ed
JettaPowerrr
25-04-2013, 21:33
Volgende wat op de planning staat: Nagenoeg complete ontsteking. Rotor en verdelerkap zien er slecht uit, het verbaasd me dat ie nog redelijk loopt.
De bougies zouden nog kunnen, net als de kabels, maar die wil ik preventief vervangen. Dit snap ik niet, hè. Wel vrij recentelijk de distributie, waterpomp en multiriem vervangen, en dan zulk spul laten zitten. :confused:
Maar goed, ook dat gaan wel oplossen, dan loopt ie vast weer wat lekkerder.
Af en toe begint ie te tikken, en het verdwijnt ook net zo makkelijk weer, dus dat moet ik nog even in de gaten houden. Misschien toch in de toekomst de stotertjes vervangen...
Gr. Ed
zijn deze heel gevoelig voor, als een bougie stekker al een beetje groen is dan loopt de motor al een stuk minder..
Lekker aan de knutsel! En altijd een motortakel aanwezig zie ik :D
Tipje wat betreft de slangenklemmen..als je de speciale tang hebt die voor die klemmen is bedoeld, dan wil je nooit meer de ouderwetse slangenklemmen gebruiken
JettaPowerrr
25-04-2013, 22:26
@Matt202: Mjah, ik maak mezelf wel eens wijs dat het getik niet van de stoters komt, maar valse vonken vanaf de kabels of zo zijn. Daarom ook, alles vervangen! :)
@René: Ja, weer een beetje rommelen, TE lang niet meer gedaan, en het is eigenlijk zo leuk. :) Zo'n tang heb ik (nog) niet, maar ik zal eens kijken of ik die ergens kan bemachtigen. :D
Gr. Ed
JettaPowerrr
27-04-2013, 09:57
Zo, vandaag dus even de ontsteking aangepakt. Was toch echt wel nodig, het had allemaal zijn beste tijd wel gehad. Ik heb er nog niet echt mee gereden, maar ik heb nu al de indruk dat ie beter oppakt. :)
Bougietjes:
http://imageshack.us/a/img541/153/dscf9476q.jpg
Oude verdeler met kabeltjes...
http://imageshack.us/a/img17/223/dscf9477z.jpg
Je ziet, ze behouden hun vorm heel aardig. En dat is juist niet de bedoeling.
De nieuwe kabeltjes hangen slap naar beneden, zoals het hoort.
http://imageshack.us/a/img197/8222/dscf9478.JPG
Dus, nieuwe rotor en verdeler, kabels en bougies. Het is een kleine investering, net als het thermostaathuis, maar je voorkomt zo een hoop gesodemieter.
Ik heb het luchtfilter ook maar even gewisseld, was ook geen overbodige luxe...
http://imageshack.us/a/img842/8295/dscf9479e.jpg
De oude was niet overdreven vies, maar wel aardig verkracht. Olie en filter zijn bij aflevering gedaan, dus dat kan nog even. Dat wissel ik wel als de stotertjes aan de beurt zijn, want die komen er ook aan.
Gr. Ed
JettaPowerrr
27-04-2013, 10:39
Hmm, net een rondje gereden, en ik kan eigenlijk geen merkbare verbetering vast stellen, ofschoon de ouwe meuk toch echt wel aan vervanging toe was.
Bij doortrekken tot max. toerental voel ik dat hij af en toe lichtjes inhoud. Echt een momentje maar, een tel. Ik meen zo rond de 4.000 tpm. Het is geen volledig inhouden of onderbreking, maar lichtjes inhouden. Beetje raar. Ik heb ook de indruk dat ie niet volledig presteert.
Iemand een idee?
Gr. Ed
jettaracing
27-04-2013, 10:40
Goed bezig Ed ! , rijd goed zo'n 1600 ,mijn vader heeft net zo'n motor in z'n polo , lekker vlot en zuinig ! Je pakt het onderhoud goed aan iig :thumbup:
JettaPowerrr
27-04-2013, 10:49
Rijd zeker goed, Wytze. Maar ik heb dus de indruk dat het nog iets beter kan. :D
Het karretje is ook best goed onderhouden, en dat wil ik ook wel voorzetten.
De teller staat nu op 209.280 km, en volgens mij kan daar nog veel meer bij! :)
Als de techniek op orde is, moet ik ook nog met het cosmetische aan de gang. Scherm LV vervangen, bumpers opknappen of vervangen, paar krassen op het dak waar ik eigenlijk niet veel mee kan, en zo nog wat schoonheidsfoutjes. Allemaal niet wild, maar er zit dus nog wel wat spuitwerk aan. :D ;)
Gr. Ed
JettaPowerrr
27-04-2013, 19:27
Toch nog ff een klein klusje gedaan vandaag. Kent u deze nog?
http://imageshack.us/a/img149/2042/dscf1035z.jpg
Vandaag maar besloten om het ding ff in een kleurtje te blazen. Ben er niet tevreden over, maar met 1 keer primer en 2 keer lak is ie in ieder geval even beschermd.
Zo kan het voorlopig wel ff.
http://imageshack.us/a/img21/8408/dscf9482f.jpg
Ja, het bandje is ook grijs geworden, maar die word toch vervangen. ;)
Het totaal-plaatje aan de "slechte" kant:
http://imageshack.us/a/img547/1994/dscf9483x.jpg
Het totaal-plaatje aan de "goede" kant:
http://imageshack.us/a/img542/8630/dscf9484.jpg
Ziet er niet gek uit, en het is een stuk eenvoudiger met het aan boord zetten.
Maarrrr, ik overweeg toch eens een keer een ander setje velgen te zoeken. :D
Gr. Ed
The_Maxx
28-04-2013, 02:10
netjes die velgen.
Heb je het gasklephuis al eens schoongemaakt ivm dat inhouden?
JettaPowerrr
28-04-2013, 10:00
Het gasklephuis wil ik vandaag even aanpakken. Ik was inmiddels ook al wat berichten over dat ding tegen gekomen, wat me aan het denken heeft gezet. Dus vandaag maar weer even aan de klus. En nee, ik zal het stekkertje er niet af halen. :D
Gr. Ed
JettaPowerrr
28-04-2013, 11:40
Afijn, net dus even het gasklephuis aangepakt.
Is eigenlijk een klusje van niks, zo gepiept.
Voor:
http://imageshack.us/a/img811/2785/dscf9485s.jpg
Na:
http://imageshack.us/a/img541/1466/dscf9489s.jpg
Voor:
http://imageshack.us/a/img195/8924/dscf9486y.jpg
Na:
http://imageshack.us/a/img805/9642/dscf9490t.jpg
En het "zwarte gat" waar ie op staat, beetje rondom schoon gemaakt, zie je niet veel van, aangezien het inlaatspruitstuk een zwart plastic ding is:
http://imageshack.us/a/img28/660/dscf9488g.jpg
Maakt het verschil? Ik heb niet direct de indruk. Dadelijk even een ritje maken, dan weet ik meer. Als ook dit de oplossing niet is, moet ik maar eens op zoek naar nieuwe injectors, denk ik...
Gr. Ed
JettaPowerrr
28-04-2013, 14:39
Zo, net even van Dieren naar Duiven op en neer geweest.
Sjongejonge, dat maakt toch wel verschil, zo'n schoon gasklephuis! Alles gaat nu veel soepeler! Optrekken vanuit stilstand, schakelen, alles.
Eerst was het gaspedaal redelijk dood op de eerste helft, en reed ik dus bijna altijd vol gas bij accelereren. Nu geef ik minder dan half gas en kom nog vlot van zijn plaats.
En zo kom ik steeds dichter bij een perfect rijdende Polo Variant. :D
Maarrrr... het ietwat onregelmatig stationair is gebleven...
Toch een slechte injector ertussen? Misschien allemaal wat sleets?
Gr. Ed
heb je geluk gehad, vaak na het reinigen van het gaskleppenhuis moet de "0"stand weer ingeleerd worden, en het komt ook regelmatig voor dat het euvel niet meer verholpen kan worden..
JettaPowerrr
28-04-2013, 17:15
Ik heb de stekker niet los gehad. Ook de slangetje niet. Alleen de gaskabel.
De gasklep heb ik met de daarvoor bestemde hevel bedient om er tussen schoon te kunnen maken. Zeg maar flossen met een doekje. Ook niet overdreven veel thinner gebruikt, zodat het ook niet bij de electronica kan komen. Dus ja, of het echt met geluk te maken heeft? Gewoon voorzichtig en doordacht te werk gaan. ;)
Gr. Ed
The_Maxx
28-04-2013, 19:40
Heb je t massakabeltje terug aangesloten op de juiste plaats?
Pakking nagekeken, of liever nog vervangen?
Voor je injectoren vervangt: eventueel 0punt van de gasklep goed terug inleren, ontsteking afstellen. En als dat niet werkt kun je nog altijd eerst een flesje injectorreiniger proberen.
En hoe onregelmatig is onregelmatig? :P ik heb al voorbeelden gezien van mensen die mekkeren omdat ie een beetje schommelt tussen 800 en 900 toeren, wat vrij normaal is.
En is het schommelen er altijd of alleen met warme of koude motor?
JettaPowerrr
28-04-2013, 19:52
Massa is op de juiste plaats terug geplaatst.
Pakking goed nagekeken, nog zacht en in goede staat. Had hem wel willen vervangen, maar op zondag is het lastig onderdelen krijgen. :D
Hahaha, ja geinig eigenlijk. Zoveel mensen, zoveel wensen, hè. Ik zou niet alleen mekkeren als ie tussen de 800 en 900 tpm zou schommelen, ik zou zowat uit mijn plaat gaan als ie zo slecht stationair zou lopen! ;)
Maar ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.
Als hij koud is (dus verhoogd stationair, ca. 1050 tpm) loopt hij perfect vloeiend.
Als hij warm is loopt hij rond de 900 tpm, amper of geen beweging op de toerenteller.
Hij schommelt dan ook niet in toeren, maar hij sputtert licht.
Hij reageert (nu) prima op het gas, en rijd verder ook goed. Alleen dat licht pruttelen staat me niet aan, ook omdat je het voelt als je gewoon in de auto zit.
Snap je ongeveer wat ik bedoel? Anders moet ik maar zo goed mogelijk een filmpje proberen te maken.
Gr. Ed
The_Maxx
28-04-2013, 22:57
Lastig om zoiets vanaf een forum te beoordelen natuurlijk. Filmpje kan iets helpen eventueel maar dan blijft het giswerk.
JettaPowerrr
28-04-2013, 23:07
Idd, dus ik kijk het nog wel ff aan. ;) Ik ga ook niet zomaar een set injectors vervangen, hoor, die dingen kosten ook aardig centen hè. :)
Gr. Ed
JettaPowerrr
01-05-2013, 17:55
Gisteren een car-kit gekocht, vandaag dus even ingebouwd.
http://imageshack.us/a/img41/7697/dscf9534m.jpg
Als je wat doet, moet je het goed doen, dus het halve dashboard uit elkaar gehaald, dan kun je overal fatsoenlijk bij en de zaak een beetje degelijk vast sjorren.
http://imageshack.us/a/img43/6893/dscf9535b.jpg
Het kastje maar in het dashboard verstopt:
http://imageshack.us/a/img600/9274/dscf9544c.jpg
Het schermpje een plaatsje op het dashboard gegeven:
http://imageshack.us/a/img689/8067/dscf9538n.jpg
http://imageshack.us/a/img801/10/dscf9539a.jpg
De bediening bij de handrem:
http://imageshack.us/a/img571/3725/dscf9540f.jpg
Ik heb er best wel even over na moeten denken wat de beste plaats is voor dat ding. Dit lijkt misschien niet het meest handige, want als je de handrem laat zakken klik je net de draaiknop in, maar dat is niet zo'n ramp. Tijdens het rijden is het echter wel prettig zo, je kunt gewoon blijven zitten en het ding bedienen. En de bediening went vlug, je hoeft er niet naar te kijken, gaat prima op gevoel. :thumbup:
Er zit ook een oplaad-draadje bij, die heb ik in het vakje onder het stuur verstopt, kan de telefoon daar mooi opladen tijdens het rijden.
http://imageshack.us/a/img822/7694/dscf9543.jpg
De microfoon lekker ouderwetsch bij de verlichting:
http://imageshack.us/a/img853/5057/dscf9545.jpg
Totaal-plaatje:
http://imageshack.us/a/img198/3618/dscf9547.JPG
Het display is afneembaar en kun je in een bijgeleverd zakje mee nemen, wel zo prettig:
http://imageshack.us/a/img580/9347/dscf9548s.jpg
Gr. Ed
JettaPowerrr
10-05-2013, 22:56
Zo, weer een kleine update.
Allereerst: Het gasklephuis en de HAL-gever zijn vervangen, die waren beide kaduuk. Heb er alleen geen foto's van, daar dit is uitgevoerd door de dealer. Ik kon er even niks meer mee en hij liet me in de buurt van de dealer staan, dus de stoute (lees: dure) schoenen aangetrokken en bij de dealer binnen gestapt... Wel een paar dagen in een vrij nieuwe Polo kunnen rijden. Wel leuk, maar toch niet mijn "ding".
http://imageshack.us/a/img42/176/dscf9626r.jpg
Maar goed, we hebben hem weer terug. Hij rijd een stuk beter, maar nog niet helemaal jofel. De hydrostoters moeten vervangen worden, die zijn echt op. Ze zijn besteld, hoop dat ze volgende week binnen zijn, zodat ik volgende week of de week erop die dingen kan vervangen.
Wel heb ik vandaag een ander "speeltje" in ontvangst kunnen nemen:
http://imageshack.us/a/img201/9751/dscf9722f.jpg
Jawel, een originele Gamma IV, dus groene verlichting. Met RDS en wisselaar-bediening.
Alleen jammer dat de wisselaar van de Gamma V er niet op kan. Die heeft een ISO-stekkertje, en dat heeft de Gamma IV dus niet. :( Dus dan maar op zoek naar een wisselaar voor een Gamma IV!
Afijn, dat was het eerst weer even.
Gr. Ed
Audi1981
11-05-2013, 12:40
Lekker bezig! :thumbup:
Liefde voor het merk en de auto :thumbup:
JettaPowerrr
12-05-2013, 18:52
Dank u! :thumbup:
Vandaag weer even aan het rommelen geweest. Even de "nieuwe" navigatie ingebouwd. We hadden een oude Domdom, die het op zich wel goed deed, maar een update nodig had. En mijn vader wou een nieuwe, grotere navigatie in zijn "nieuwe" bedrijfsbus, dus bleef zijn 2 jaar jonge Garmin over. Daar had ik dus wel belang bij, te meer omdat je de kabel in de houder drukt, en de kabel dus netjes kan inbouwen en wegwerken.
Met dit als resultaat:
http://imageshack.us/a/img545/3231/dscf9725zm.jpg
En als we de Polo alleen achter laten zie je enkel nog dit:
http://imageshack.us/a/img5/633/dscf9726d.jpg
En 2 vervaarlijk knipperende rode LEDjes, die ook werkelijk nut hebben. :thumbup:
Afijn, ik ben er wel content mee. Heb het dashboard en het stalen framepje natuurlijk aan moeten passen, maar dat is ook niet zo veel werk.
Gr. Ed
JettaPowerrr
12-05-2013, 21:47
Even een plaatje in het donker, is weer eens wat anders.
http://imageshack.us/a/img19/4202/dscf9731k.jpg
http://imageshack.us/a/img706/2995/dscf9732p.jpg
Gr. Ed
Audi1981
12-05-2013, 23:49
Gaaf! :thumbup:
JettaPowerrr
15-05-2013, 16:32
Zo, vandaag ging de zgn. kogel door de kerk! Nieuwe hydraulische klepstoters...
http://imageshack.us/a/img835/2020/dscf9742q.jpg
Dus moet het torretje even open.
http://imageshack.us/a/img41/6721/dscf9738k.jpg
http://imageshack.us/a/img843/9667/dscf9739v.jpg
En natuurlijk de nokkenas van zijn plek...
http://imageshack.us/a/img254/5351/dscf9740r.jpg
http://imageshack.us/a/img89/563/dscf9741n.jpg
Dan de oude stoters eruit...
http://imageshack.us/a/img202/1592/dscf9743t.jpg
http://imageshack.us/a/img824/9012/dscf9744t.jpg
En dan de nieuwe er weer in en de zaak weer in elkaar zetten. Daar heb ik geen foto's van, moest een beetje opschieten vanwege het weer...
Maar goed, als je het weten wil, gewoon de foto's van beneden naar boven bekijken maar dan met nieuwe stoters erin. :D
Ik vraag me alleen af hoe lang het duurt voor ie definitief ophoud met tikken.
Na een paar minuten werd hij stil, maar na minder dan een minuut stationair begint ie weer te tikken. :s Dat is toch wel een beetje een teleurstelling. :(
Gr. Ed
JettaPowerrr
10-06-2013, 22:49
We zijn alweer even verder in de tijd, en ik heb verder nog niet veel aan de Polo gedaan. :redface:
Reden hiervoor: Blok maakt een pleuris herrie. Stoters blijven tikken, motor maakt te veel lawaai, kortom, als je het mij vraagt loopt het blok op zijn eind. Hij zal beslist nog wel te redden zijn, maar wat moet dat weer gaan kosten? :mad:
Dat geld leg ik liever opzij voor een ander blok. En als ik dan toch een blok-wissel ga doen, dan ook maar gelijk goed... :cool:
Ik ben er nog niet helemaal uit wat er in komt, maar het zal vast wel meer dan 75 pk geven. :D
Maar dit project zal wel wat tijd in beslag gaan nemen. De zoektocht naar een blok wat ik leuk vind zal wel even gaan duren, te meer omdat ik alles er bij wil hebben wat ik nodig heb. En de ombouw zal ook wel even gaan duren, ook al kies ik wel voor de best passende oplossing, waar zo weinig mogelijk aanpassingen voor nodig zijn. :screwy:
Ik kom niet echt om in de vrije tijd, en de ombouw zal hoofdzakelijk "op straat" plaats vinden.
Maar goed, als het dan af is dan heb ik ook wat. :D
Gr. Ed
richard-polo
11-06-2013, 07:54
dus dan zijn het toch niet de stoters die tikken maar is het een andere oorzaak!!
Ik heb al vaker nieuwe stoters gemonteerd en die tikken daarna echt niet meer ;)
en nu Op zoek naar de Juiste oorzaak?
JettaPowerrr
11-06-2013, 08:37
Richard, het zijn echt de stoters die tikken, zodra de olie op temperatuur komt.
Ik ben van mening dat de krukas-lagers en/of de drijfstanglagers hun beste tijd gehad hebben en te veel olie verliezen, waardoor er boven in het blok niet genoeg druk word opgebouwd. Heel misschien dat ik mijn nieuwsgierigheid ga bevredigen als ik het blok gewisseld heb, maar die kans is vrij klein. ;)
Gr. Ed
richard-polo
11-06-2013, 09:13
dat is allemaal als als als{heb je de oliedruik wel eens gemeten dan??}...........
Je bent er blijkbaar heilig van overtuigd dus ik ga je geen tegendeel beweren!
JettaPowerrr
11-06-2013, 09:32
Klopt helemaal, Richard, het is idd "als, als, als".
Maar ik verrek het simpelweg om nog meer geld uit te geven aan dit blok.
Misschien, als ik heel veel zin heb, dat ik nog eens bij een garage langs rijd voor een oliedruk-meting. Maar dat dit blok eruit gaat is eigenlijk wel zeker. :D
Gr. Ed
Kantelende zuigers misschien ?
JettaPowerrr
11-06-2013, 09:37
Zou natuurlijk ook kunnen, maar daar verlies je toch geen oliedruk door, lijkt me.
Maar ook dat zou een te dure ingreep zijn voor dit torretje.
Gr. Ed
Tuurlijk kun je dan wel oliedruk verliezen. Alleen zou je dan ook blauwe rook moeten zien uit je uitlaat...
JettaPowerrr
11-06-2013, 09:53
Dan zal dat het probleem hoogstwaarschijnlijk niet zijn, hij rookt niet.
Audi1981
11-06-2013, 20:01
Tuurlijk kun je dan wel oliedruk verliezen. Alleen zou je dan ook blauwe rook moeten zien uit je uitlaat...
Wil je dat eens uitleggen?
Ja daar ben ik ook wel eens benieuwd naar.
Maarre als echt een goed motortje erin wilt pm me dan maar eens, ik kan zon motor voor weinig goed reviseren.
JettaPowerrr
14-06-2013, 21:54
En bedankt KW.
JettaPowerrr
23-12-2014, 07:41
Lang geen update gedaan hier.
De motor loopt af en toe nog steeds "vreemd", maar blijft gewoon door gaan.
Ook na 2 maanden stil staan is het starten en lopen.
Verder heb ik eindelijk een andere CV-zuigertje voor de achterklep gevonden, dus die werkt ook weer.
Wegens een vocht-probleempje (losse voorruit) heb ik het gehele tapijt verwijderd gehad, zodat de auto goed kon drogen. Het tapijt heb ik eens goed gesopt en het interieur schoon gemaakt. Nu ziet ie er van binnen weer fris uit, en de wetenschap dat er geen kilo's zand meer onder het tapijt zit vind ik ook wel prettig.
Ook nog een beetje roest onder de deurrubber aan de bestuurderzijde weg gewerkt en in de primer gespoten. Moet nog een keer goed over gedaan worden en in de lak, maar wanneer dat gaat gebeuren...
En ik heb een Hertz 3-weg compo-set erin gegooid, geen foto's helaas.
Maar die Hertz compo zal er over niet te lange tijd wel weer uit gaan om over geplaatst te worden naar een ander VAG-product (http://www.skoda.nl/occasions/superb-combi/detail?iframeurl=http%3A%2F%2Foccasions.skoda.nl%2Fvoorraad%2Fdetails%2F%3Fsid%3D8495938), de welke binnenkort ons voertuigpark zal versterken. :D
Denk dat ik de standaard luidsprekers weer terug inbouw of voor een paar 2-weg coaxiaaltjes ga kijken
Ik heb te weinig tijd om ook maar iets leuks met de Polo te doen. Als we thuis zijn dan maak ik er zo veel mogelijk gebruik van, maar dat was het eigenlijk wel.
Dat is dan ook meteen het nadeel van mijn werk, echt tijd voor hobby's is er niet, of het moet al aan boord kunnen, zoals een pc bouwen, waar ik momenteel mee bezig ben.
Gr. Ed
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.