View Full Version : Golf II 1.3 NZ problemen
marcoijpelaar
05-04-2013, 07:36
Hallo,
Ik heb een aantal problemen met mijn golf 2 1.3 ( NZ 1991) . Wellicht heeft hier iemand een antwoord op.
- Koppakking lekt olie net boven dynamo ( wordt zaterdag gemaakt )
- Toerental schommelt stationair als de motor warm is.
- Auto schokt soms bij afremmen voor het stoplicht.
- Verbruik ligt volgens mij redelijk hoog ( +- 450 km op een tank)
Reeds vervangen :
- Luchthoeveelheids meter
- Lambdasonde getest
- Luchtfilter
- Alle vacuumslangen ( schijnt een kwaal te zijn bij deze types )
- Bougies , verdeler + kap en kabels.
- Ontstekings unit ( heet volgens mij bobine)
Ik ben ten einde raad, zou dit kunnen samen hangen met de olielekkage boven de dynamo?
Alle hulp en raad zijn welkom :thumbup:
Grt Marco
jorg-maashees
05-04-2013, 08:03
Verbruik is wel hoog inderdaad. Mijn jetta 1300 nz draaide 700 km op een tank. Hoe is je afstelling qua co en ontstekingstijdstip? Zit je kat niet dicht? ( heb ik al 2 keer gehad bij een nz) en dit komt het verbruik en het lopen van de motor niet ten goede.
Die koppakking zal daar weinig mee van doen hebben.
Succes :thumbup:
PuttenMKII
05-04-2013, 08:36
Verbruik is wel hoog inderdaad. Mijn jetta 1300 nz draaide 700 km op een tank. Hoe is je afstelling qua co en ontstekingstijdstip? Zit je kat niet dicht? ( heb ik al 2 keer gehad bij een nz) en dit komt het verbruik en het lopen van de motor niet ten goede.
700 ?
Ik red altijd net 600 km .. kan dus zuiniger :confused:
marcoijpelaar
05-04-2013, 08:44
Katalysator heb ik nog niet naar gekeken, hoe maak ik deze schoon dan? moet ik hem dan demonteren of openslijpen?? Kan dit ook het hoge verbruik verklaren ? ik rijd redelijk rustig met deze wagen en veel lange stukken autoweg. Ik heb wel maar een 4 Bak trouwens...
marcoijpelaar
05-04-2013, 08:45
700 ?
Ik red altijd net 600 km .. kan dus zuiniger :confused:
Met 600 zou ik al tevreden zijn :)
Ranchdude
05-04-2013, 09:54
verbruik is afhankelijk van rechtervoet,conditie motor,afstelling etc,actieradius van 700km is uitzonderlijk
PuttenMKII
05-04-2013, 10:18
ik ga volgende week de ontsteking even afstellen en e.e.a. preventief vervangen. Motor loopt goed, zal daarna nog eens verbruik opmeten :)
Met 600 zou ik al tevreden zijn :)
haha :thumbup:
450 is wel matig, op +/- 50 liter?
jorg-maashees
05-04-2013, 10:58
De kat gaat er altijd onder uit bij mij, nutteloos ding :D Hoeft jou auto ook niet te hebben :thumbup:
Ik reed die 700 km met mijn jetta op 47 liter, met een 4 bak, en dan rustig rijgedrag ( schakelen bij 2500 a 3000 toeren, geen volgas ) en veel 80km weg en binnendoor. :thumbup: Dit blokje had wel pas 125.000 km gedraaid.
De golf die ik daarna had draaide ook maar amper 500 km op een tank, maar dat lag met name aan mijn rechtervoet en de 3f nokkenas :thumbup:
Schijthuis
05-04-2013, 13:38
Niet om zout in den wond te strooien maar ter info.
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/553912.html
En 4-bak niet te vergeten Schuithuis.
marcoijpelaar
05-04-2013, 15:50
De kat gaat er altijd onder uit bij mij, nutteloos ding :D Hoeft jou auto ook niet te hebben :thumbup:
Ik reed die 700 km met mijn jetta op 47 liter, met een 4 bak, en dan rustig rijgedrag ( schakelen bij 2500 a 3000 toeren, geen volgas ) en veel 80km weg en binnendoor. :thumbup: Dit blokje had wel pas 125.000 km gedraaid.
De golf die ik daarna had draaide ook maar amper 500 km op een tank, maar dat lag met name aan mijn rechtervoet en de 3f nokkenas :thumbup:
Hoe zit het dan met de apk?? Deze moet er toch onder zitten of niet?
Oja, mijn blokje heeft de 260.000 bereikt nu. Hij rijdt verder prima op bovenstaande kleinigheidjes na :)
jorg-maashees
05-04-2013, 16:37
Voor de apk heb jij geen kat nodig :thumbup:
Voor de apk heb jij geen kat nodig :thumbup:
Als er U9 op je kenteken staat, moet je volgens mij zeker wel een kat hebben.
Ik gok dat het ligt aan de CO-afstelling, dan heb je ook een te hoog verbruik, schokken, schommelend toerental e.d.
jorg-maashees
06-04-2013, 00:01
Mijn mk2 is nog altijd door de keuring gekomen zonder kat. U9 of k6 heeft daar niets mee vandoen. Vanaf 1 januari 1996 is een kat pas verplicht :thumbup:
passatje2
06-04-2013, 07:22
id het co stellen dat kun je afstellen laten dat ie de apk waarde heeft,loopt mischien ff wat minder goed maar ook niet altijd zo.
maar ik moet zeggen je kan beter de kat leegmaken en weer eronder hangen,sommige strebertjes '''missen'' dat ding op de keuring als er u9 op staat en je hebt een pijp of katvervanger erop,heb t meegemaakt dus,maar meestal zeggen ze niks als het co maar klopt en de 4 gas meting :D
marcoijpelaar
08-04-2013, 18:44
id het co stellen dat kun je afstellen laten dat ie de apk waarde heeft,loopt mischien ff wat minder goed maar ook niet altijd zo.
maar ik moet zeggen je kan beter de kat leegmaken en weer eronder hangen,sommige strebertjes '''missen'' dat ding op de keuring als er u9 op staat en je hebt een pijp of katvervanger erop,heb t meegemaakt dus,maar meestal zeggen ze niks als het co maar klopt en de 4 gas meting :D
Dan ga ik dat maar eens doen. Auto is nu in garage voor nieuwe koppakking :)
Schijthuis
08-04-2013, 21:26
Zorg dan dat ze gelijk wp en distr riem mee pakken mocht je dat niet afgesproken hebben.
marcoijpelaar
09-04-2013, 12:01
Zorg dan dat ze gelijk wp en distr riem mee pakken mocht je dat niet afgesproken hebben.
Die worden inderdaad gelijk ook vervangen, Net nog een telefoontje van de monteur gehad en het slechte lopen ( stationair e.d.) werd veroorzaak door een verkeerde timing van de distributieriem.
Ben benieuwd als hij klaar is.
marcoijpelaar
16-04-2013, 09:13
Inmiddels is de auto terug van de monteur :
Vervangen :
Distributie + waterpomp
Koppakking
Keerringen
Temp Sensor blauw en zwart.
De distributie timing staat nu ook goed en heb de auto gelijk even een grote beurt gegeven.
Wat me nu opvalt is dat de auto stukken beter en soepeler rijdt. Echter als hij stationair loopt is dit nog altijd onregelmatig. Enigste wat ik nog kan proberen is de katalysator er onder vandaan halen. Maar zou dit het probleem echt verhelpen?
Voor de hand liggende zaken zoals brandstof filter en vacuumslangen zijn al vervangen.
Grt Marco
Schijthuis
16-04-2013, 13:31
Is dit licht schommelen zeg 1mm van de toerenteller of schommelen tussen b.v. 800-900?
marcoijpelaar
16-04-2013, 14:42
Is dit licht schommelen zeg 1mm van de toerenteller of schommelen tussen b.v. 800-900?
dat laatste is het geval. maar dan tussen de 900 en 1000 toeren. Kreeg een tip van iemand dat het ook aan de brandstofdrukregelaar kan liggen....
jorg-maashees
16-04-2013, 20:19
En heb je al een keer injectie cleaner in je tank gegooid?
En hoe is de co?
En wat is de staat van rotor, verdeler, bougi's en kabels?
:thumbup:
marcoijpelaar
16-04-2013, 21:45
En heb je al een keer injectie cleaner in je tank gegooid?
En hoe is de co?
En wat is de staat van rotor, verdeler, bougi's en kabels?
:thumbup:
Co is afgelopen week afgesteld, rotor is vernieuwd, bougies ook. Kabels nog niet... Dat toch maar eens proberen dan? Injector cleaner heb ik er ook al in gemieterd. :thumbup:
Schijthuis
12-05-2013, 18:15
Wat was het nou?
PuttenMKII
13-05-2013, 07:54
ben ook benieuwd, heb ook weer problemen .. :(
kabels waren vorig jaar probleemveroorzaker bij mij, maar is helaas weer terug.
Dennis@polo86c.nl
13-05-2013, 10:09
Hoe loopt de motor met lambdasonde losgekoppeld? (stekkerverbinding rechts naast inlaatspruitstuk).
Slangen van carterontluchting ook helemaal heel?
En blaas het kanaaltje voor de stationaire lucht eens door (achterop gasklephuis), heb ik al eens stationairprobleem mee opgelost.
PuttenMKII
18-08-2013, 15:40
ben ook benieuwd, heb ook weer problemen .. :(
kabels waren vorig jaar probleemveroorzaker bij mij, maar is helaas weer terug.
om hier even op terug te komen: wederom waren de bougiekabels het probleem .. na 8 maanden.
Miv 1-1-1993 is een katalysator en een 4 gasmeting verplicht bij APK, daarvoor niet, dus ook GEEN 4 gasmeting! Enkel de Co moet juist zijn, idd weg die kat... echter weet niet hoe het zit als het op kenteken staat, volgens mij kun je hem er tussen weghalen (beur je nog geld voor ook) en een pijpie ertussen lassen, of gewoon leeghalen...
marcoijpelaar
26-08-2013, 08:20
Bij mij waren het uiteindelijk ook de bougiekabels die de problemen gaven, hij schommelde echter nog steeds stationair maar wel minder... ik heb de golf 2 maanden geleden weggedaan omdat er olie via de keerring in de bak naar buiten kwam. Nu heb ik een 1.6 golf 2 en ben over deze tot nu toe heel erg tevreden.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.