PDA

View Full Version : iemand nog een truc voor de stuurkogel?


berendd
14-06-2005, 17:45
ben vanmiddag hard bezig geweest bij de dhz garage, brug gehuurd en verder gegaan met waar we aan begonnen waren. de schokdemper met dolle draad vervangen. ook gelijk de aandrijfashoezen gedaan, dus een produktief dagje gehad.

nu rest er nog 1 probleem, ik krijg 1 stuurkogel niet meer vast, de moer zit er net een stukkie op, maar hoe veel druk ik er ook op zet hij blijft maar mee draaien. Heeft iemand een idee hoe ik m zo kan klemmen dat ie niet mee draait?

ik heb al nieuwe kogels besteld, voor het geval deze niet los gaan, maar liever zet ik hem weer vast.

de Passat is nu dus verlaagd, en heeft nieuwe aandrijfashoezen, nog een uitlaatdemper vervangen en dan op voor de apk.

fotootjes zal ik vanavond ff maken.

Vag team leusden (kever)
14-06-2005, 19:56
het juiste gereedschap er voor kopen das de enige snelle oplossing

berendd
14-06-2005, 20:22
ja en wat is dat juiste gereedschap, ik was bij de doe het zelf garage, waar ze dus alles hebben zeg maar, en het enige geschikte wat we konden vinden was er een lange hefboom onder zetten en tegen elkaar drukken.

griptang lukte ook niet.

Stijn
14-06-2005, 21:04
Een ontiegelijk harde klap geven zodat hij zich vast zet, werkt bij mij meestal ....

berendd
14-06-2005, 21:13
tja das ook een methode....maar gaat niet werken vrees ik, moet echt een soort klem op, maar daar verzin ik nog wel wat op. of niet....krijg van de week toch nieuwe van ebay binnen...

we hebben met een hefboom onder de stuurkogel de auto al bijna opgetild en dat zette hij zich nog niet, dus het is gewoon een ellendig ding, de andere kant ging namelijk wel.

Henk_Pigo
14-06-2005, 21:16
Ik heb het toen gedaan dmv een zo'n grote griptang... Eerst dat conische stuk goed schoon maken, ik heb m toen samengeknepen en mn broer heeft die moer er toen op gezet

Bussie komt zo
14-06-2005, 21:26
idd het conische stuk van zowel de kogel als je fusee goed vetvrij maken.
eventueel met een lijmklem en wat stukjes ijzer en hout ertussen aanklemmen.
en dan proberen hem met een luchttol aan te draaien..

Succes!!!

vw golf 1979
14-06-2005, 21:40
heb het ook al iedere keer gedaan mbv een griptang.
en vastdraaien met een ringsleutel zodat je kan zien of de stuurkogel niet meedraait.

veel geluk

berendd
15-06-2005, 02:47
lucht is niet voorhanden....
helaas

maar ik ga gewoon door met proberen

Marcski
16-06-2005, 12:33
breekijzer tussen de 2 stangen klemmen, zodat hij zich dwarslings vastklemt, en niet mee draait..
beetje moeilijk uit te leggen, maar zo doe ik het altijd..

Fred
16-06-2005, 12:56
Ik heb ooit eens een stuurkogel vastgezet, door de conische delen eerst goed te ontvetten, en vervolgens nat te maken, als je dat een nacht laat liggen zit er wat vliegroest op, wat in MIJN geval voldoende weerstand opleverde om de boel vast te draaien..

Met een luchtsleutel werkt het meestal zonder trucen

polopower
16-06-2005, 12:59
Wagen op de grond zetten en daarna de krik met een stuk hout onder de stuurkogel (bij de polo zit hij iig aan de onderzijde) en goed opkrikken. Daarna ff warmstoken en met een kleine moker een klap op de bevestiging geven zodat hij 'zet' Daarna kun je hem moeiteloos vastdraaien.

berendd
16-06-2005, 13:27
ik denk dat ik de krik eronder jank..

echt etterige rotkrengen zijn het.

polopower
16-06-2005, 13:36
Yup: Been there, done that, got the T-shirt. Dit was bij mij iig de enigste mogelijkheid. Hefboomconstructies zijn nooit stabiel genoeg. Gewoon een garagekrik pakken en een houten balkje op maat zagen.

Maar ik lees nu net dat je hem eigenlijk los wil halen? Daar geldt namelijk hetzelfde principe voor: Goed opklemmen die zaak en levert het losdraaien dan nog echt een probleem op: ff de borg ring uit de moer branden en direct de luchtsleutel erop zetten.
En een nieuwe moer halen. Let wel op het draad, want dit is fijner dan de moeren die jij bij de reguliere materialenzaak ophaalt. Andere de oude moer gebruiken icm een druppie loctite.

berendd
16-06-2005, 13:39
ik heb nieuwe kogels besteld, maar ik weet niet of ik ze ga vervangen....

ik dacht namelijk dat ik m kapot had gedraait, maar dat blijkt dus niet het geval, ik zet hem wel gewoon weer vast.

dat ding van de stuurstang afkrijgen is gezien de hoeveelheid roest ook geen pretje, dus voor de apk laat ik het er maar bij.

er zijn andere belangrijkere dingen.

sjampoo
16-06-2005, 13:45
Waarom niet gewoon de juiste klem gebruiken?

Ideaal:
Opklemmen om de moer weer vast te zetten (luchtsleutel past vaak niet omdat er te weinig ruimte is in de wielkast)
Opklemmen om de moet uberhaupt los te krijgen (ook bij het los draaien wil de stuurkogel nog wel eens mee gaan draaien)

en

Los persen als de stuurkogel niet los wil

-Geen klappen nodig
-Luchtsleutel niet vereist
-Alles met 1 en de zelfde ring/steek sleutel 17

Dennis@polo86c.nl
16-06-2005, 14:11
Ik doe het altijd met een poelietrekker. (3 poots)

Losmaken1: met poelietrekker van onderaf de conische as in het fuseestuk duwen om meedraaien te voorkomen.
Losmaken2: conische as uit fuseestuk duwen, van bovenaf.
Vastdraaien: hetzelfde als losmaken1, om meedraaien te voorkomen.

berendd
16-06-2005, 16:48
Waarom niet gewoon de juiste klem gebruiken?

Ideaal:
Opklemmen om de moer weer vast te zetten (luchtsleutel past vaak niet omdat er te weinig ruimte is in de wielkast)
Opklemmen om de moet uberhaupt los te krijgen (ook bij het los draaien wil de stuurkogel nog wel eens mee gaan draaien)

en

Los persen als de stuurkogel niet los wil

-Geen klappen nodig
-Luchtsleutel niet vereist
-Alles met 1 en de zelfde ring/steek sleutel 17

wat bedoel je met de juiste klem? is er een speciale klem voor dan? gister bij de dhz garage vertelden ze mij dat de methode was, hefboom eronder en douwen. ik ga maar eens op zoek naar een grote griptang....